فهرست مطالب

قرآن و طب - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، زمستان 1399)

نشریه قرآن و طب
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 20، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/28
  • تعداد عناوین: 15
|
  • لیلا باقری، سلیمه صفورائی پاریزی، محمد مهدی صفورائی پاریزی* صفحات 1-10
    هدف

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی پیش بینی تاب آوری بیماران مبتلا به کرونا بر اساس امید، سبک مقابله مذهبی، هوش معنوی و شفقت به خود است.

    مواد و روش ها:

     این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، از نوع توصیفی همبستگی است.  جامعه آماری پژوهش حاضر شامل افراد بالای 18 سال ایرانی مبتلا به بیماری کرونا است که 144 نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی از میان جامعه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش، پرسشنامه ی امید اسنایدر (1991)، سبک مقابله مذهبی پارگامنت (فرم کوتاه) (2000)، هوش معنوی عبدالله زاده (1388)، شفقت به خود (2010) و تاب آوری لیو کانر و دیویسون (2003) مورد استفاده قرار گرفته است. برای بررسی معادله ی خطی متغیرهای مورد مطالعه در راستای پیش بینی تاب آوری، از رگرسیون خطی گام به گام استفاده شد. در این روش به ترتیب متغیرهای پیش بین امید (34/0=β1) هوش معنوی (47/0=β2)، شفقت به خود (35/0=β3)  و مقابله مذهبی (19/0=β4) وارد مدل شدند.

    یافته ها: 

    یافته های پژوهش نشان داد که امید، هوش معنوی، شفقت به خود و مقابله مذهبی با تاب آوری رابطه مثبت و معنی دار دارند. به عبارت دیگر افزایش یا کاهش در هر یک از متغیرهای امید، هوش معنوی، شفقت به خود و مقابله مذهبی با افزایش یا کاهش در تاب آوری همراه است .

    نتیجه گیری: 

    نتایج پژوهش نشان داد که افراد، هرچه امید بالاتر، سبک مقابله ی مذهبی مثبت تر، هوش معنوی بالاتر و شفقت به خود بیشتری داشته باشند، در شرایط سخت و دشوار ابتلا به بیماری کرونا، تاب آوری بیشتر و عملکرد بهتری دارند.

    کلیدواژگان: کرونا، تاب آوری، امید، سبک مقابله مذهبی، هوش معنوی، شفقت به خود
  • فاطمه عیسی زاده، مجید صفاری نیا* صفحات 11-22
    هدف

    هدف پژوهش حاضر اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر افسردگی، سلامت روان و سرمایه های روان شناختی در بهبودیافتگان از بیماری کووید-19 می باشد.

    مواد و روش ها

    روش آماری استفاده شده در پژوهش حاضر تحلیل کوواریانس چند متغیره است و روش نمونه گیری نیز، نمونه گیری در دسترس است. جامعه آماری پژوهش حاضر را زنان بهبودیافته از بیماری کووید- 19 که در استان بوشهر ساکن بودند، تشکیل داد. حجم نمونه آماری نیز 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) می باشد. افرادی که در گروه آزمایش قرار گرفتند 14 جلسه 90 دقیقه ای معنویت درمانی را گذراندند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه های افسردگی بک، سلامت روان گلدبرگ و سرمایه روان شناختی لوتانز استفاده شد.

    یافته ها: 

    بر اساس نتایج، بین گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون متغیرهای افسردگی، سلامت روان و سرمایه روان شناختی، با کنترل پیش آزمون تفاوت معناداری وجود داشت (000/0=P). به عبارت دیگر نتیجه آزمون چند متغیری، قبل از تعدیل متغیر هم تغییر (سن) با توجه به نمره کلی افسردگی، سلامت روان و سرمایه روان شناختی در بین گروه های آزمایش و کنترل معنادار بود.

    نتیجه گیری: 

    نتایج پژوهش حاضر نشان داد معنویت درمانی، درمانی اثربخش در جهت بهبود افسردگی، سلامت روان و ارتقای سرمایه روان شناختی در بهبودیافتگان از بیماری کووید- 19 است.

    کلیدواژگان: معنویت درمانی گروهی، افسردگی، سلامت روان، سرمایه های روان شناختی، کووید- 19
  • هادی سلیمی*، سمیه عابدینی چمگردانی، نیکو قاسمی نافچی، سیروس تباشیر صفحات 23-31
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس استرس کرونا (CSS-18) متناسب با سبک زندگی ایرانی انجام شد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد ساکن شهر بندرعباس در سال 1399 بودند که 426 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها به روش آنلاین جمع آوری شدند. ابزارهای به کار گرفته شده، مقیاس استرس کرونا (CSS-18) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) بود. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده ها نیز توسط نرم افزار SPSS-22 وAMOS-23  تحلیل شدند.

    یافته ها:

     نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد که CSS-18با 18 گویه دارای سه عامل حالت های روانی استرس، حالت های جسمانی استرس و رفتارهای مرتبط با استرس است و ضریب آلفای کرونباخ آن ها به ترتیب 92/0، 82/0 و 57/0 و برای کل پرسشنامه 91/0 بود. نتایج بررسی روایی نشان داد که بین CSS-18  با DASS-21 همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.

    نتیجه گیری: 

    با توجه به یافته های این پژوهش،CSS-18  دارای ویژگی های روان سنجی مناسبی است و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی استرس کرونا استفاده کرد.

    کلیدواژگان: کرونا، کووید-19، اپیدمی، استرس، مقیاس
  • محمد عسگری*، عسگر چوبداری، مهدی خانجانی صفحات 32-41
    هدف

    همه گیر بودن بیماری کووید 19 در کل کشورهای جهان، سلامت روان شناختی و جسمی افراد جوامع را به خطر انداخته است و به دلیل ماهیت مرموز، غیرقابل کنترل، پیش بینی ناپذیری و قابلیت انتشار سریع، زمینه را برای گسترش مشکلات روان شناختی در بعد سبک زندگی افراد فراهم آورده است. هدف از این پژوهش، تحلیل تجارب زیسته افراد در بعد سبک زندگی در دوران همه گیری بیماری کرونا بود.

    مواد و روش ها

    این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش شناسی، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. تعداد 31 نفر از افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا نشده بودند، به عنوان نمونه با روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شد. اطلاعات حاصل از پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری و جهت تحلیل این اطلاعات از روش تحلیل مضمون استفاده شد.

    یافته ها: 

    یافته های حاصل از مصاحبه های شرکت کنندگان در پژوهش نشان داد که یکی از تاثیرات بیماری کرونا، تغییر در سبک زندگی افراد جامعه بوده است. این تغییر می تواند به شکل های مختلفی از قبیل: تغییر در روند عادی زندگی، مشکلات برنامه ریزی، تغییر در تحصیل فرزندان، ناتوانی در برنامه ریزی و کاهش کنترل بر زندگی بروز پیدا کند.

    نتیجه گیری: 

    برای پیشگیری و کنترل زندگی بهتر است که شرایط کاری منعطف، آموزش های مهارت های زندگی، سبک زندگی خلاقانه و غنی سازی اوقات فراغت در دستور کار افراد جامعه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: کرونا (کووید 19)، سبک زندگی، کنترل بر زندگی، اوقات فراغت، همه گیری
  • مهدی اسمعیلی صدرآبادی*، سارا حیدری صفحات 42-49
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نقش یاد خدا در حفظ آرامش و سلامت روانی و معنوی انسان در زمان شیوع و همه گیری ویروس کووید 19 است.

    مواد و روش ها: 

    این پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به متون قرآنی و روایی و علمی داده های لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها: 

    ویروس کووید 19 و همه گیری آن تاثیرات زیادی بر سبک زندگی بشر داشته است. یکی از این تاثیرات، احیای روحیه معنویت گرایی و خداجویی است؛ به گونه ای که بسیاری از ابنای بشر نجات خود از این بلا را تنها در اختیار خداوند متعال می دانند. یافته ها نشان می دهد که توکل، از مصادیق ذکر الهی است و انسان متوکل، با سپردن مشکلات به دست قدرت الهی، بر سختی هایی هم چون بیماری کووید 19 فایق می آید.

    نتیجه گیری:

     ذکر خدا، نیایش و مناجات به درگاه الهی، از عوامل مهم کسب آرامش روانی در زمان شیوع ویروس کووید 19 است. نماز که خداوند در قرآن کریم فرمان به استعانت از آن در برابر مشکلات داده است، از عوامل مهم رسیدن به آرامش روانی محسوب می شود و انسان به وسیله نماز می تواند بر تبعات جسمی و روحی ناشی از شیوع ویروس کووید 19 فایق آید. مشکلاتی از قبیل بیماری ها موجب بیدار شدن فطرت بشری شده است و با بیداری فطرت، انسان ها می توانند با دعا و ذکر الهی، به آرامش روحی و روانی برسند.

    کلیدواژگان: یاد خدا، ویروس کووید 19، سلامت روانی، آرامش، شیوع
  • نازنین پیله وری*، نادی علیزاده صفحات 50-57
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نقش یاد خدا در حفظ آرامش و سلامت روانی و معنوی انسان در زمان شیوع و همه گیری ویروس کووید 19 است.

    مواد و روش ها:

     این پژوهش با روش مطالعه کتابخانه ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به متون قرآنی و روایی و علمی داده های لازم به دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها:

     ویروس کووید 19 و همه گیری آن تاثیرات زیادی بر سبک زندگی بشر داشته است. یکی از این تاثیرات، احیای روحیه معنویت گرایی و خداجویی است؛ به گونه ای که بسیاری از ابنای بشر نجات خود از این بلا را تنها در اختیار خداوند متعال می دانند. یافته ها نشان می دهد که توکل، از مصادیق ذکر الهی است و انسان متوکل، با سپردن مشکلات به دست قدرت الهی، بر سختی هایی هم چون بیماری کووید 19 فایق می آید.

    نتیجه گیری: 

    ذکر خدا، نیایش و مناجات به درگاه الهی، از عوامل مهم کسب آرامش روانی در زمان شیوع ویروس کووید 19 است. نماز که خداوند در قرآن کریم فرمان به استعانت از آن در برابر مشکلات داده است، از عوامل مهم رسیدن به آرامش روانی محسوب می شود و انسان به وسیله نماز می تواند بر تبعات جسمی و روحی ناشی از شیوع ویروس کووید 19 فایق آید. مشکلاتی از قبیل بیماری ها موجب بیدار شدن فطرت بشری شده است و با بیداری فطرت، انسان ها می توانند با دعا و ذکر الهی، به آرامش روحی و روانی برسند.

    کلیدواژگان: یاد خدا، ویروس کووید 19، سلامت روانی، آرامش، شیوع
  • عاطفه حیرت*، زهرا آقاجانی فشارکی، مریم صف آرا صفحات 58-62
    هدف

    هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری با محوریت مبانی دینی بر افسردگی و اضطراب دختران نوجوان در ایام شیوع کرونا است.

    مواد و روش ها

    پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه ی آماری شامل کلیه دختران نوجوان 16 تا 18 ساله ی مقطع  متوسطه دوم  در سال تحصیلی 1398-99 در شهر اصفهان می باشد.30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب  شدند. ابزارها پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه اضطراب بک بود. داده های به دست آمده در دو سطح آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 

    یافته ها نشان داد آموزش شناختی رفتاری با محوریت مبانی دینی بر افسردگی و اضطراب دختران نوجوان تاثیر داشته است. میزان این تاثیر در افسردگی 7/24 درصد و در اضطراب 4/30 درصد بوده است.

    نتیجه گیری:

     بر اساس نتایج اضطراب و افسردگی دختران نوجوان اصفهان بر اساس آموزش شناختی رفتاری با محوریت مبانی دینی در ایام شیوع کرونا کاهش یافته است.

    کلیدواژگان: اضطراب، افسردگی، آموزش شناختی رفتاری، مبانی دینی، دختران نوجوان
  • مریم صف آرا، سمانه سادات سدیدپور*، مهدی مصری صفحات 63-70

    هدف : 

    این مطالعه با هدف بررسی عمیق استرس ناشی از COVID-19و جایگاه سلامت معنوی در مدیریت استرس ناشی از این ویروس انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه طبیعت گرایی با بهره گیری از روش کیفی به بررسی استرس ناشی از COVID-19 پرداخت. اشباع با بررسی مصاحبه عمیق نیم ساختاریافته 20 شرکت کننده به روش الکترونیکی حاصل شد.

    یافته ها: 

    یافته های این پژوهش نشان داد که عامل اصلی استرس نگرانی در خصوص زندگی پس از مرگ، در مورد اطرافیان و نگرانی در مورد مراحل بیماری است. افراد با تقویت سلامت معنوی و سلامت عقل خود سعی کنند استرس ناشی از COVID-19 را که در قالب سه بعد نگرانی برای اطرافیان، نگرانی برای عاقبت خود و نگرانی از ابتلا بیماری است، مدیریت کنند. سلامت معنوی با دوری از منفعت طلبی، تسلیم، توکل، تفویض امور به خدا،تحمل سختی ها، رهایی از اضطراب و افسردگی (سلامت روانی)، همراه است.

    نتیجه گیری : 

    نتایج نشان داد آن نوعی از سلامت معنوی که همراه با افزایش سلامت عقل و رعایت پروتکل های بهداشتی باشد، در مدیریت استرس اهمیت دارد. هم چنین ارایه ی آگاهی لازم درباره مراحل و شناخت دقیق بیماری به کاهش اضطراب بیماران کمک می کند.

    کلیدواژگان: سلامت معنوی، کووید 19، استرس، دانشجویان روان شناسی
  • نرگس صدیقی مهر، بختیار عباسلو* صفحات 71-82
    هدف

    پژوهش حاضر تلاش می‌‌کند ادله قرآنی، فقهی و حقوقی مشروعیت مالکیت زمانی دهکده های طب سلامت را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد تا از رهگذر این بررسی های حکم قرآنی و شرعی این مساله مبرهن گردد.

    مواد و روش‌‌ها

    این پژوهش با روش مطالعات کتابخانه‌ای و به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است که با مراجعه به متون قرآنی و روایی و حقوقی اطلاعات لازم به‌‌دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    بر اساس بند ج ماده 1 آیین نامه ایجاد...تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها مصوب 04/06/1394 هیات وزیران، «دهکده های سلامت» از جمله مراکز گردشگری می باشند که پس از اخذ مجوزهای لازم اقدام به فعالیت می نمایند. لکن از آنجایی که راه اندازی و تامین سرمایه اولیه در این خصوص نیاز به منابع مالی زیادی دارد در برخی موارد سرمایه گذاری چند شخص حقیقی یا حقوقی ضرورت پیدا می کند. اکنون این پرسش پیش می آید که آیا می توان از مکانیزم مالکیت زمانی بر دهکده های طب سلامت استفاده کرد؟ فرضیه پژوهش آن است که عموم ادله صحت معاملات مانند آیه شریفه «احل الله البیع»، «اوفوا بالعقود» و روایت مشهور نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم» و دیگر ادله فقهی و اصول حقوقی همچون اصل حاکمیت اراده، اصل نفوذ واعتبار تعهدات، بنای عقلا وضرورت اجتماعی موید صحت مالکیت زمانی دهکده های طب سلامت می باشد.

    نتیجه گیری

    با تجزیه و تحلیل ادله قرآنی، فقهی و حقوقی در خصوص معاملات به این نتیجه می رسیم که از نظر قرآن، فقه و حقوق اسلامی معاملات تنها به مصادیق اندک در زمان صدر اسلام محدود نمی شود بلکه هر معامله ای که در طول تاریخ با توجه به ضرورت های اجتماع توسط مردم به وجود آمده است به شرط رعایت اصول فقهی حقوقی دارای اعتبار قانونی و شرعی است. مالکیت زمانی بر دهکده های طب سلامت نیز از جمله معاملات نوینی است که قابل تطبیق با ادله قرآنی، فقهی و حقوقی صحت معاملات می باشد از این رو این نوع از مالکیت بر دهکده های طب سلامت بدون اشکال است و می تواند به حوزه پزشکی، خدمات پزشکی و عموم مردم خدمات شایسته و فراوانی را ارایه نماید و در راستای ارتقای سلامت افراد جامعه گام بردارد.

    کلیدواژگان: قرآن، فقه، حقوق، دهکده طب سلامت
  • عباس غلامی، کامبیز اسماعیل نیا شیروانی*، وحید حقیقت دوستی سیار صفحات 83-90
    هدف

    بهزیستی ذهنی و رفتار اخلاقی می‌توانند نقش موثری در بهبود مدیریت و عملکرد سازمان داشته باشند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر علی مدیریت معنوی بر بهزیستی ذهنی و رفتار اخلاقی و بررسی وضعیت آنها انجام شد.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کارکنان بانک ملت استان تهران در سال 1399 به تعداد 6392 نفر بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 363 نفر برآورد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته مدیریت معنوی، مقیاس بهزیستی ذهنی کی‌یز و ماگیار- مو و سیاهه رفتار اخلاقی لوزیر استفاده شد. داده‌ها با روش‌های ضرایب همبستگی، تحلیل مسیر و آزمون تی یک نمونه‌ای در نرم‌افزارهای SPSS-19 و LISREL-8.8 تحلیل شدند.

    یافته‌ها

    یافته‌ها نشان داد که مدیریت معنوی بر هر دو متغیر بهزیستی ذهنی (35/0=Beta) و رفتار اخلاقی (24/0=Beta) اثر مثبت و معنادار داشت (001/0P<). دیگر یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات متغیرهای مدیریت معنوی، بهزیستی ذهنی و رفتار اخلاقی به‌طورمعناداری بالاتر از حد متوسط بود (001/0P<).

    نتیجه‌گیری

    با توجه به نقش بهزیستی ذهنی و رفتار اخلاقی در بهبود مدیریت و اثربخشی سازمانی، برای افزایش آنها می‌توان مدیریت معنوی در سازمان‌ها را از طریق کارگاه‌های آموزشی و بهبود شرایط سازمانی ارتقاء بخشید.

    کلیدواژگان: مدیریت معنوی، بهزیستی ذهنی، رفتار اخلاقی
  • داریوش محمدی، اسحق رسولی*، حبیب ابراهیم پور صفحات 101-114

    آنچه در مطالعات حوزه اسلامی در رابطه با شرایط رهبری اخلاقی مورد توجه بوده با مطالعات غربی متفاوت بوده و بر مبنای قرآن، برگرفته از اخلاق اسلامی و سیره و روایات معصومان می باشد. علی رغم این که در سالهای اخیر مدل ها و نظریه هایی در زمینه رهبری ارایه شده است، ولی بیشتر تحقیقات حاضر صرفا بر جنبه کلی رهبری تاکید ورزیدهاند و از طراحی یک مدل رهبری اخلاقی غفلت ورزیده است. هدف این پژوهش ارایه الگوی رهبری اخلاقی بر مبنای ارزشهای اسلامی در پرتو نهج البلاغه می باشد. تحقیق حاضر کاربردی و بنیادی بوده که به روش کیفی  با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. در این مطالعه با استفاده از روش دیمتل فازی و همچنین کدگذاری انتخابی با توجه به مولفه های اخلاقی محمدی و همکاران مدل رهبری اخلاقی طراحی شده است. نتایج نشان داد عامل های عدم خودکامگی، شایسته سالاری، نظارت اخلاقی و اخلاق شهروندی از بیشترین تاثیرگذاری در مدل رهبری اخلاقی برخوردارند و عامل های فرهنگ سازمانی، اصول و ارزش های اخلاقی و شایستگی اخلاقی در درجه بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. همچنین عامل های شفافیت و پاسخگویی، عدالت محوری، قانون مداری و قاطعیت و خدمت محوری از درجه تاثیرپذیری بالایی برخوردار هستند.

    کلیدواژگان: الگوی رهبری، ارزش های اسلامی، نهج البلاغه، تکنیک دیمتل
  • معصومه مسلمی مهنی*، محمدرضا سرمدی، سید علیرضا افشانی، سید محمد شبیری صفحات 115-126

    این تحقیق به منظور طراحی الگوی هستی شناسانه آموزش های زیست محیطی با تاکید بر آیات قرآن است. هستی مطلق از آن خداوند است و هستی های دیگر مخلوق این وجود محسوب می شوند. شناخت طبیعت به عنوان مظهر حق و آیه الهی و تسخیر و بهره مندی از آن یکی دیگر از اهداف مهم تربیتی اسلام است در طول دهه های اخیر، نگرانی های جدی و فزاینده ای نسبت به بحران های زیست محیطی و طبیعت در محافل علمی مطرح می شود؛ که بخش عمده ای از آن بحران ها ریشه در فقدان آگاهی نامه دارد درواقع آموزش همگانی محیط زیست کلید رویارویی با این مشکل است؛ که درعصرفناوری اطلاعات و ارتباطات، در قالب آموزش از دور، شایان توجه است. در تحقیق حاضر، از روش شناسی کیفی و روش تیوری زمینه ای استفاده شده است. نظریه بنیادی روشی است که مبتنی بر روش شناسی کیفی است. میدان تحقیق در تحقیقات با رویکرد کیفی، معادل جامعه آماری در تحقیقات با رویکرد کمی است. پس از حضور محقق در میدان تحقیق تا رسیدن به اشباع نظری در خصوص مقولات مختلف مورد مصاحبه قرار گرفتند و داده های برگرفته از مصاحبه های اولیه برای ساخت دقیق تر مصاحبه های بعدی مورداستفاده قرار گرفتند. در این تحقیق از نمونه گیری نظری و نمونه گیری هدفمند استفاده گردید. نتایج این تحقیق به طراحی الگوی هستی شناسی آموزش های زیست محیطی در نظام آموزش از دور با تاکید بر آیات قرآن منتهی شد.

    کلیدواژگان: هستی شناسی، آموزش زیست محیطی، قرآن، روش تئوری زمینه ای
  • فاطمه اسفندیاری، علیرضا چناری*، محمدنقی ایمانی صفحات 127-137
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل سلامت سازمانی در بیمارستان های شهر تهران براساس مولفه های هوش هیجانی و مدیریت دانش با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفه ای مبتنی بر آموزه های دینی  انجام شده است.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش، توصیفی همبستگی و از نوع پیش بینی و همخوانی است و از نظر نوع داده ها، رویکرد پژوهشی حاضرکمی می باشد. جامعه آماری آن شامل همه کلیه مدیران بیمارستان های تهران به تعداد 1780نفر است که 316 نفر با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از چهار پرسش نامه استاندارد پرسشنامه هوش هیجانی بار - آن، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فونگ و چی، پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر و پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن استفاده شد. برای بررسی روایی پرسش نامه ها از روش صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از معیارهای پایایی ترکیبی آلفای کرونباخ محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت .

    یافته ها

    یافته ها نشان داد بین متغیرهای مستقل و سلامت سازمانی، ارتباط مستقیم وجود دارد و بین هوش هیجانی ، مدیریت دانش و اخلاق حرفه ای و سطح سلامت سازمانی در بیمارستان های شهر تهران، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده از اجرای  رگرسیون و الگو های تحلیل مسیر نشان دادند سلامت سازمانی در بیمارستان های شهر تهران براساس مولفه های هوش هیجانی و مدیریت دانش با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفه ای قابل پیش بینی می باشد.

    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، هوش هیجانی، مدیریت دانش، اخلاق حرفه ای، بیمارستان
  • سعیده جعفری راد، مسعود قربانحسینی*، زین العابدین امینی، مجید رستمی بشمنی صفحات 138-149
    هدف

    هدف از این پژوهش بررسی الگوی اخلاق حرفه ای مدیران با محوریت منابع دینی در سازمان تامین اجتماعی ایران بود.

    مواد و روش ها

    در مرحله اول با گردآوری گزاره های اخلاقی موثر در بهبود مدیریت به روش گرندد تیوری و در مرحله دوم با استخراج این گزاره ها از منابع دست اول دینی و غیر دینی، سعی در تطبیق این موارد با خلاءهای موجود در سیستم مدیریتی شده که امری بدیع و بی سابقه است.

    یافته ها

    پژوهش حاضر با استفاده از تحلیل مضمون منابع دینی و مصاحبه با خبرگان سازمان تامین اجتماعی، مدل اخلاق حرفه ای مدیران را استخراج نموده است. این مدل در مجموع شامل 20 فضیلت و 22 رذیلت اخلاقی فردی و سازمانی میباشد.

    نتیجه گیری

    یکی از دغدغه های مدیران کارآمد، ایجاد بستر مناسب برای عوامل انسانی است تا بتوانند به مسایل حرفه خود پرداخته و اصول اخلاقی حاکم بر آن را رعایت نمایند. سازمان تامین اجتماعی با توجه به تعامل شدید، به این مسئله نیاز بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: سازمان تامین اجتماعی، اخلاق حرفه ای مدیران، الگوی اخلاق حرفه ای، فضائل اخلاقی، رذائل اخلاقی
  • عباس کلانتری خلیل آباد*، فاطمه شوری صفحات 162-170
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف واکاوی قصاص بر پایه امزاج با تکیه بر آیات و روایات بود.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش توصیفی تحلیلی بود.

    یافته ها

    شارع مقدس مجازات قصاص را به منظور صیانت از حیات اجتماعی تشریع نموده است و نیل به عدالت کیفری را در گرو رعایت حقوق بزهکار، بزهدیده و جامعه عنوان مینماید. حقوق بزهکار در صورتی تامین میشود که عنصر روانی جرم در کنار سایر عناصر احراز گردد؛ لذا «قصد  فعل نوعا کشنده» نمیتواند بهطور مطلق یکی از ضوابط قتل عمد به شمار رود؛ زیرا مطابق قوانین اصولی قصد سبب بهطور مطلق به معنای قصد مسبب نیست؛ بر این اساس به منظور تشخیص قتل عمد لازم است تمام جوانب از جمله شرایط وقوع جرم، شرایط بزهکار و بزهدیده مورد بررسی قرار گیرد.

    نتیجه گیری

    در مقاله پیشرو با بررسی ادلهی اجتهادی، فقاهتی و مواد قانونی این نتیجه حاصل میشود که قصد فعل نوعا کشنده در صورتی ملاک عمد بودن قتل میباشد که جانی در زمان وقوع جرم به معرضیت فعل خود آگاه بوده باشد؛ لذا قتلهای هیجانی که ناشی از تزلزل اراده، سوء مزاج حاد میباشد را نمیتوان عمد موجب قصاص دانست؛ در جنایات مادون نفس نیز در صورت عدم امکان اجرای قصاص به میزان جنایت، با در نظر گرفتن هدف از تشریع قصاص، شایسته است قصاص به میزان کمتر از میزان جنایت، مجاز دانسته شود.

    کلیدواژگان: اختلالات مزاجی، قصاص نفس، قصاص عضو، جنایت، ضابطه قتل، فقه، حقوق
|
  • Leila Bagheri, Salimeh Safouraei, MohammadMahdi Safouraei* Pages 1-10
    Purpose

    This study aims to evaluate the resilience prediction of patients with Corona disease based on life expectancy, religious coping style, spiritual intelligence, and self-compassion.

    Materials and Methods

    In terms of purpose, this research is part of applied research and in terms of data collection method, it is a descriptive correlational type and field method has been used to collect information. The statistical population was Iranian patients over 18 years of age with Corona disease and 144 people were selected from the statistical population by snowball sampling method. In this study, questionnaires of Snyderchr('39')s hope scale (1991), Pargamentchr('39')s religious coping style (short form) (2000), Abdullahzadeh spiritual intelligence (2009), Neff Self-Compassion Scale (2010) and The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) (2003) were used. Stepwise linear regression was used to investigate the linear equation of the studied variables in order to predict resilience. In this method, the predictors of life expectancy (β1 = 0.34), spiritual intelligence (β2 = 0.47), self-compassion (β3 = 0.35), and religious coping (β4 = 0.19) were entered into the model, respectively.

    Findings

    The research findings show that hope, spiritual intelligence, self compassion, and religious coping have positive and significant relationship with resilience. In other words, the increase or decrease in each one of variables hope, spiritual intelligence, self compassion and religious coping accompany with the increase or decrease of resilience.

    Conclusion

    Findings showed that the higher life expectancy, the more positive religious coping style, the higher the spiritual intelligence and the more self-compassion, the more resilience and better performance in the difficult conditions of Corona disease

    Keywords: Corona Disease, Resilience, Hope, Religious Coping Style, Spiritual Intelligence, Self-Compassion
  • Fatemeh Eisazadeh, Majid Saffari Nia* Pages 11-22
    Purpose

    The aim of this study was the effectiveness of group spiritual therapy on depression, mental health and psychological capital in recovering from Covid-19 disease.

    Material and Methods

    The statistical method used in the present study is multivariate analysis of covariance and the sampling method is available sampling. The statistical population of the present study consisted of women recovering from Covid-19 disease who lived in Bushehr province. The statistical sample size is 40 people (20 people in the experimental group and 20 people in the control group). The subjects in the experimental group underwent 14 sessions of 90-minute spiritual therapy. In the present study, Beck Depression Inventory, Goldberg Mental Health and Lutans psychological capital questionnaires were used.

    Findings

    Based on the results, there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test variables of depression, mental health and psychological capital with pre-test control (P = 0.000). In other words, the result of multivariate test was significant before adjusting for the variable (age) according to the overall score of depression, mental health and psychological capital among the experimental and control groups.

    Conclusion

    The results of the present study showed that spiritual therapy is an effective treatment to improve depression, mental health and promote psychological capital in patients with Covid-19 disease.

    Keywords: Group Spiritual Therapy, Depression, Mental Health, Psychological Capital, Covid-19
  • Hadi Salimi*, Somayeh Abedini Chamgordani, Nikoo Ghasemi Nafchi, Siros Tabashir Pages 23-31
    Purpose

    The aim of this study was to construct and validate the Corona Stress Scale (CSS-18) in accordance with the Iranian lifestyle.

    Materials and Methods

    The research method was descriptive and validation. The statistical population included all residents of Bandar Abbas in 2020 that 426 people were selected by convenience sampling. Data were collected online. The instruments used were the Corona Stress Scale (CSS-18) and the Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-21). Pearson correlation test, heuristic and confirmatory factor analysis and Cronbachchr('39')s alpha coefficient were used to analyze the data. Data were also analyzed by SPSS-22 and AMOS-23 software.

    Findings

    The results of exploratory and confirmatory factor analysis showed that CSS-18 with 18 items had three factors of stress psychological states, stress physical states and stress-related behaviors, and their Cronbachchr('39')s alpha coefficient respectively was 0.92, 0.82 and 0.57, and for the CSS-18 was 0.91. The validity of the results showed that there was a positive and significant correlation between CSS-18 and DASS-21.

    Conclusion

    According to the findings of this research, CSS-18 has appropriate psychometric properties and can be used as an appropriate tool to assess Corona stress

    Keywords: Corona, COVID-19, Epidemic, Stress, Scale
  • Mohammad Asgari*, Asgar Choobdari, Mehdi Khanjani Pages 32-41
    Purpose

    The prevalence of Covid 19 disease in all countries of the world has endangered the psychological and physical health of individuals in the community and due to its mysterious, uncontrollable, unpredictable and rapidly spreading nature, has led to the spread of psychological problems in the lifestyle of individuals. Provided. The purpose of this study was to analyze the lived experiences of individuals in the lifestyle dimension during the coronary heart disease epidemic.

    Materials and Methods

    This study was applied in terms of purpose and phenomenological in terms of methodology. Thirty-one individuals who did not have Covid 19 disease were selected as the sample by purposive sampling method until information saturation was achieved. Data were collected using semi-structured interviews and content analysis was used to analyze this information.

    Findings

    The findings of the interviews of the participants in the study showed that one of the effects of coronary heart disease was a change in the lifestyle of people in the community. This change can take many forms: changes in the normal course of life, planning problems, changes in childrenchr('39')s education, inability to plan, and reduced control over life.

    Conclusion

    For life prevention and control, it is better to have flexible working conditions, life skills training, creative lifestyle and leisure enrichment on the agenda of people in the community.

    Keywords: Corona disease (Covid 19), lifestyle, control over life, leisure enrichment, Pandemic
  • Mehdi Ismaili Sadrabadi*, Sara Heydari Pages 42-49
    Purpose

    The aim of this study was to evaluate the role of the remembrance of God in maintaining peace and mental and spiritual health of human beings during the outbreak of the Covid virus.

    Materials and Methods

    This research has been done by library study method and in a descriptive-analytical method, which has been obtained and analyzed by referring to Quranic, narrative and scientific texts. .

    Findings

    Covid virus 19 and its epidemic have had a great impact on human lifestyle. One of these effects is the revival of the spirit of spiritualism and God-seeking; In such a way that many human beings consider their salvation from this calamity only in the hands of God Almighty. The findings show that trust is one of the examples of divine remembrance and the trustworthy person overcomes difficulties such as Covid disease by entrusting problems to divine power.

    Conclusion

    Mentioning God, praying and supplicating to God is one of the important factors in gaining peace of mind during the outbreak of Covid virus. Prayer, which God has commanded in the Holy Qurchr('39')an to use in the face of adversity, is one of the most important factors in achieving peace of mind, and through prayer, man can overcome the physical and mental consequences of the outbreak of the Covid virus. . Problems such as diseases have caused the awakening of human nature, and with the awakening of nature, human beings can attain peace of mind through prayer and remembrance of God

    Keywords: Remembering God, Covid Virus 19, Mental Health, Tranquility, Prevalence
  • Nazanin Pilevari*, Nadi Alizadeh Pages 50-57

    Purpose:

     The aim of this study was to design a human resource resilience management model in the context of the corona epidemic based on Islamic teachings with fuzzy riding.

    Material and Methods

    The present research is a practical research in terms of purpose and descriptive in terms of the design, and the opinions of thirty religious experts who were familiar with administrative and organizational issues have been used in its implementation process. These people were selected and investigated by snowball method.

    Finding

    To present a resilience management model, twenty components are identified from four dimensions of financial-economic resilience, physical-biological resilience, cultural-social resilience and psychological-spiritual resilience identified, the relevant weighting coefficients are extracted and the submitted proposals based on the said component have been extracted.

    Conclusion

    According to studies and expert opinion, the resilience dimensions of human resources during Corona disease pandemic in four dimensions and twenty components have been finalized and the weight coefficients of the physical-biological dimension has the highest value (47.97) and the social-cultural dimension the lowest The value (10.15) was obtained

    Keywords: Resilience Management Model, Corona Pandemic, Islamic Teachings, Fuzzy SWARA
  • Atehfeh Heyrat*, Zahra Aghajani Fesharaki, Maryam Safara Pages 58-62
    Purpose

    The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral education with a focus on religious principles on depression and anxiety in adolescent girls in the prevalence of coronavirus.

    Materials and Methods

    The research was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population includes all adolescent girls aged 16 to 18 years of secondary school in the academic year 2020 in Isfahan. 30 people were selected as a sample by available sampling method and randomly in two experimental and control groups (15 people).  Were replaced. The measurement tools used in the study were Beck Depression Inventory and Beck Anxiety Inventory. Both groups completed these questionnaires as pre-test and post-test The experimental group underwent a 1-hour intervention in cognitive-behavioral training with a focus on religious principles. The control group did not receive any intervention. Due to the spread of the coronavirus, these trainings were virtual and online. The obtained data were analyzed at two levels of descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics of analysis of covariance using SPSS software version 22.

    Findings

    Based on the results of anxiety and depression in adolescent girls in Isfahan, based on cognitive-behavioral education with a focus on religious principles has decreased in the days of the corona outbreak.

    Conclusions

    Findings showed that cognitive-behavioral education with a focus on religious principles had an effect on depression and anxiety in adolescent girls. The rate of this effect was 24.7% in depression and 30.4% in anxiety.

    Keywords: Anxiety, Depression, Cognitive-Behavioral Education, Religious Principles, Adolescent Girls
  • Maryam Safara, Samaneh Sadat Sadidpour*, Medi Mesri Pages 63-70
    Purpose

    The aim of this study was to investigate in depth the stress caused by COVID-19 and the place of spiritual health in stress management caused by this virus.

    Materials and Methods

    This naturalistic study examined the stress caused by COVID-19 using a qualitative method. Saturation was obtained by examining semi-structured in-depth interviews of 20 participants electronically.

    Findings

    The findings of this study showed that the main cause of stress is worry about life after death, about those around and worry about the stages of the disease. By strengthening their spiritual and mental health, people try to manage the stress caused by COVID-19, which is in the form of three dimensions: worry for those around them, worry for their fate and worry about getting sick. Spiritual health is associated with abstinence from selfishness, submission, trust, entrustment to God, enduring hardships, liberation from anxiety and depression (mental health).

    Conclusion

    The results showed that the kind of spiritual health that is associated with increased mental health and adherence to health protocols is important in stress management. Also, providing the necessary knowledge about the stages and accurate knowledge of the disease helps to reduce patientschr('39') anxiety

    Keywords: Mental Health, COVID-19, Stress, Psychological Students
  • Narges Sedighi Mehr, Bakhtiar Abbasloo* Pages 71-82
    Purpose

    The present study tries to study and analyze the Qur'anic, jurisprudential and legal arguments of the legitimacy of the temporal ownership of health medicine villages in order to clarify thisissue through these studies of the Qur'anic and Sharia law.

    Materials and Methods

    This research has been carried out by the method of library studies and in a descriptive-analytical method, which has been obtained and analyzed by referring to Quranic texts, narration and law.

    Findings

    According to paragraph c of Article 1 of the by-laws.... Tourism facilities and their supervision approved by the Cabinet on 04/06/2015, "health villages" are among the tourism centers that after obtaining the necessary permits to proceed they work. However, since the start-up and financing of the initial capital in this regard requires a lot of financial resources, in some cases, the investment of several natural or legal persons is necessary. The question now is whether the temporal ownership mechanism of health medicine villages can be used. The research hypothesis is that the general evidences of the validity of transactions such as the holy verse "Ahlullah al-Bayy", "Ufwa with contracts" and the famous prophetic narration of "the people rule over their property" and other jurisprudential evidences and legal principles such as the principle of sovereignty of will, principle of influence and validity of obligations. Wisdom and social necessity confirm the validity of the temporal ownership of health medicine villages.

    Conclusion

    By analyzing the Qur'anic, jurisprudential and legal arguments regarding transactions, we come to the conclusion that according to the Qur'an, jurisprudence and Islamic law, transactions are not limited to a few instances in the early days of Islam, but any transaction throughout history. According to the necessities of society, it has been created by the people, provided that the principles of jurisprudence are observed, it has legal and religious validity. Temporary ownership of health medicine villages is also one of the new transactions that can be applied with Quranic, jurisprudential and legal arguments for the correctness of transactions. Therefore, this type of ownership of health medicine villages is without problems and can be used in the field of medicine, services. Provide decent and abundant services to medicine and the general public and take steps to promote the health of people in the community

    Keywords: Corona Disease, Resilience, Hope, Religious Coping Style, Spiritual Intelligence, Self-Compassion
  • Abbas Gholami, Kambiz Esmailnia Shirvani *, Vahid Haghighat doosty sayar Pages 83-90
    Purpose

    Subjective well-being and ethical behavior can play an effective role in improving the management and performance of the organization. Therefore, the present study was conducted with the aim of determine the causal effect of spiritual management on subjective well-being and ethical behavior and investigate their status.

    Methodology

    This present study was cross-sectional from type of correlation. The statistical research population was Bank Mellat employees of Tehran province in 2020 year with number of 6392 people. The sample size was estimated based on Krejcie and Morgan table 363 people who were selected by multi-stage cluster sampling method. To collect the data were used from researcher-made spiritual management questionnaire, Keyes and Magyar-Moe subjective well-being scale and Lussier ethical behavior inventory. The data were analyzed by methods of correlation coefficient, path analysis and one sample t test in SPSS-19 and LISREL-8.8 software.

    Findings

    The findings showed that spiritual management had a positive and significant effect on both variables of subjective well-being (Beta=0.35) and ethical behavior (Beta=0.24) (P<0.001). Other findings showed that the mean scores of the variables of spiritual management, subjective well-being and ethical behavior significantly were higher than average (P<0.001).

    Conclusion

    Considering the role of subjective well-being and ethical behavior in improving management and organizational effectiveness, to increase them can be promoted the spiritual management in organizations through training workshops and improving organizational conditions.

    Keywords: Spiritual Management, Subjective Well-Being, EthicalBehavior
  • Daryoush Mohammadi, Ishaq Rasouli*, Habib Ebrahimpour Pages 101-114

    What is considered in the studies of the Islamic field in relation to the conditions of moral leadership is different from Western studies and is based on the Qur'an, based on Islamic ethics and the traditions of the infallibles. Although models and theories of leadership have been proposed in recent years, most of the present research has focused only on the general aspect of leadership and has neglected to design a model of ethical leadership. The purpose of this study is to present a model of moral leadership based on Islamic values in the light of Nahj al-Balaghah. The present research is applied and fundamental which has been done qualitatively using data-based theory. In this study, using the fuzzy Dimtel method as well as selective coding according to the moral components of Mohammadi et al., The ethical leadership model has been designed. The results showed that the factors of non-authoritarianism, meritocracy, moral supervision and citizenship ethics have the most impact on the model of moral leadership and the factors of organizational culture, moral principles and values and moral competence are in the next degree of influence. Also, the factors of transparency and accountability, justice-oriented, rule of law and assertiveness and service-oriented have a high degree of effectiveness.

    Keywords: Leadership Model, Islamic Values, Nahj Al-Balaghah, Dimtel Technique
  • Masoumeh Muslimi Mahni*, Mohammad Reza Sarmadi, Seyed Alireza Afshani, Seyed Mohammad Shobeiry Pages 115-126

    This research aims to design an ontological model of environmental education with emphasis on Quranic verses. Absolute existence belongs to God, and other beings are the creatures of this existence. Recognition of nature as a manifestation of divine truth and verse and the conquest and enjoyment of it is another important educational goal of Islam. In recent decades, serious and growing concerns about environmental and nature crises have been raised in scientific circles; Most of those crises are rooted in a lack of awareness. In fact, public environmental education is the key to tackling this problem; In the age of information and communication technology, in the form of distance education, is noteworthy. In the present study, qualitative methodology and grounded theory method have been used. Fundamental theory is a method based on qualitative methodology. The field of research in qualitative research is equivalent to the statistical population in quantitative research. After the presence of the researcher in the research field, until the theoretical saturation was reached, the various categories were interviewed and the data taken from the initial interviews were used to construct more accurate subsequent interviews. In this study, theoretical sampling and purposive sampling were used. The results of this research led to the design of an ontology model of environmental education in the distance education system with emphasis on Quranic verses.

    Keywords: Ontology, Environmental Education, Quran, Background Theory Method
  • Fatemeh Esfandiari, Alireza Chenari*, Mohammad Naghi Imani Pages 127-137
    Purpose

    The aim of this study was to present an organizational health model in Tehran hospitals based on the components of emotional intelligence and knowledge management with respect to the mediating variable of professional ethics based on religious teachings.

    Materials and Methods

    The research method is descriptive-correlational and predictive and consistent, and in terms of data type, the research approach is low. Its statistical population includes all managers of Tehran hospitals with 1780 people, of which 316 people were selected by multi-stage random sampling. To collect the research data, four standard questionnaires of Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire, Fong and Chi Knowledge Management Standard Questionnaire, Kadozir Professional Ethics Questionnaire and Hui and Fieldman Organizational Health Questionnaire were used. Formal and content methods were used to evaluate the validity of the questionnaires and their reliability was calculated and confirmed using Cronbach's alpha reliability criteria.

    Findings

    The results showed that there is a direct relationship between the independent variables and organizational health and there is a direct and significant relationship between emotional intelligence, knowledge management and professional ethics and the level of organizational health in Tehran hospitals.

    Conclusion

    The results obtained from the implementation of regression and path analysis models showed that organizational health in Tehran hospitals is predictable based on the components of emotional intelligence and knowledge management according to the mediating variable of professional ethics.

    Keywords: Organizational Health, Emotional Intelligence, Knowledge Management, Professional Ethics, Hospital
  • Saeedeh Jafari Rad, Masoud Ghorban Hosseini*, Zein-Al-Abedin Amini, Majid Rostami Bashmani Pages 138-149
    Purpose

    The purpose of this study was to investigate the model of professional ethics of managers with a focus on religious resources in the Social Security Organization of Iran.

    Materials and Methods

    In the first stage, by collecting ethical propositions effective in improving management by the method of grounded theory and in the second stage, by extracting these propositions from first-hand religious and non-religious sources, we try to adapt these cases to the gaps in the management system. It is something new and unprecedented.

    Findings

    The present study has extracted the model of professional ethics of managers by analyzing the content of religious sources and interviewing experts of the Social Security Organization. This model includes a total of 20 virtues and 22 individual and organizational moral vices.

    Conclusion

    One of the concerns of efficient managers is to create a suitable environment for human factors so that they can address their professional issues and observe the ethical principles governing it. The Social Security Administration needs this more because of the intense interaction.

    Keywords: Social Security Organization, Professional Ethics of Managers, Professional Ethics Model, Ethical Virtues, Ethical Vices
  • Abbas Kalantari Khalilabad*, Fatemeh Shouri Pages 162-170
    Purpose

    The aim of this study was to investigate retaliation based on signatures based on verses and hadiths.

    Materials and Methods

    The research method was descriptive-analytical.

    Findings

    The Holy Shari'a has legislated the punishment of retribution in order to protect social life and states that achieving criminal justice depends on respecting the rights of the offender, the victim and society. The rights of the offender are secured if the psychological element of the crime is established along with other elements; Therefore, "intent to commit a typically lethal act" can not be considered as one of the criteria for premeditated murder; Because according to the fundamental laws, intention does not mean cause in the absolute sense; Accordingly, in order to diagnose premeditated murder, it is necessary to examine all aspects, including the circumstances of the crime, the circumstances of the offender and the victim.

    Conclusion

    In the present article, by examining ijtihad, jurisprudential and legal evidences, it is concluded that the intention of a typically fatal act is the criterion of intentional murder if the victim was aware of the exposure of his act at the time of the crime; Therefore, emotional murders that are caused by unsteadiness of will, acute malice can not be considered as intentional retribution; In subconscious crimes, if it is not possible to carry out retribution to the extent of the crime, considering the purpose of retribution legislation, retribution should be allowed to a lesser extent than the crime rate.

    Keywords: Mood Disorders, Retaliation, Crime, Murder, Jurisprudence, Law