فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال چهارم شماره 46 (بهمن 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کیانوش کوچکی صفحات 1-16

    بقای نسل انسان و سالمتی او در گروی بهره مندی از محیط زیست سالم و برخوردار از گونه های متنوع جانداران است. حیوانات از مهمترین زیست بوم هایی اند که حقوق آنها بیش از هر موجود دیگری توجه مدافعان زیست محیطی را به خود جلب کرده است. تدارک آب و خوارک مناسب، شرایط زیستی و روانی صحیح و لزوم دسترسی به بهداشت و درمان از جمله مهمترین حقوق حیوانات به شمار میرود. قانون گذار در قوانین اساسی، قانون مجازات اسلامی به حمایت از حیوانات پرداخته است. و حمایت از حیوانات را وظیفه همگانی میداند. اما از آنجایی که صید حیوانات رو به گسترش میباشد بنابراین قانونگذار برای عاملان میبایست اشد مجازات را تعیین نماید. مقاله حاضر به بررسی سیاست جنایی ایران در مقابله با صید بیرویه حیوانات وحشی میپردازد و به این سوال پاسخ میدهد که سیاست جنایی ایران در مبارزه با صید بیرویه حیوانات وحشی چگونه است؟ نویسنده در پاسخ به سوال فوق این فرضیه را مطرح میسازد که قانونگذار با جرم انگاری کردن صید حیوانات وحشی و حمایت از محیطزیست مجازات سنگینی را برای عاملان در قانون مجازات اسلامی مقرر نموده است.

    کلیدواژگان: سیاست جنایی، سیاست جنایی ایران، صید بی رویه، حقوق کیفری ایران، محیط زیست
  • محسن جان پرور، فرید عباسی صفحات 17-30

    سیاست خارجی عبارت است از یک سری استراتژی یا یک رشته اعمال از پیش طرحریزی شده توسط تصمیمگیرندگان حکومتی که مقصود آن دستیابی به اهدافی معین، در چارچوب منافع ملی و در محیط بین المللی است. به طور خالصه میتوان گفت سیاست خارجی شامل تعیین و اجرای یک سلسله اهداف و منافع ملی است که در صحنهی بین المللی از سوی دولتها انجام میپذیرد. سیاست خارجی میتواند ابتکار عمل یک دولت و یا واکنش آن در قبال کنش دیگر دولتها باشد. به عبارت دیگر، سیاست خارجی پنجرهای است که از طریق آن هر واحد سیاسی، آرمانها، ارزشها و منافع را در ارتباط با بازیگران مختلف در محیط پیرامون و با توجه به موقعیت های متعدد پیگیری مینماید. بر این مبنا، دو کشور ایران و ترکیه نیز به دنبال دستیابی به منافع خود در صحنه بینالملل و در ارتباط با یکدیگر هستند. در این راستا، جهت بررسی سیاستهای خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال ترکیه، تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کاربردی صورت گرفته است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق در قالب داده های کتابخانه ای میباشد که منابع مورد نظر از طریق جمعآوری اطالعات به صورت کتابخانه ای و استفاده از کتابها، مقالات و نشریات جمع آوری گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران برای بسط و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود با ترکیه بر اساس زمینه های مشترک جدید و با مبنا قرار دادن جهت گیری عمل گرایانه تلاش کرده است.

    کلیدواژگان: سیاست خارجی، جمهوری اسالمی ایران، ترکیه
  • علی اکبر رضایی*، کامران ربانی صدر، محمد نظری تلخابی، امید یعقوبی صفحات 31-46

    نظام سلطه برای جلوگیری از تحقق یک تمدن اسلامی در منطقه خاورمیانه از سالها پیش دست به یک سری اقداماتی زد که بتواند کشورهای اسالمی را در حالتی ضعیف و غیر متحد قرار دهد. نظام سلطه با طرح خاورمیانه بزرگ در صدد تبدیل خاورمیانه به پایگاهی برای خود با مرکزیت اسراییل است. عالوه بر این نظام سلطه در راستای عدم وحدت میان مسلمانان به ایجاد اختلافات ارضی میان کشورهای اسلامی از طریق تجزیه ناهمگون خلافت عثمانی و به راه انداختن جنگ میان کشورهای اسلامی مبادرت ورزید. آخرین اقدام نظام سلطه برای ممانعت از تحقق این امر، ترویج اندیشه های الحادی برای از بین بردن دین اسلام به عنوان هسته مرکزی بوجود آمدن یک تمدن بزرگ و قدرتمند در منطقه خاورمیانه بود. در این نوشتار با روش تبیینی و تحلیلی به بررسی عوامل بنیادین جهت عدم تحقق تمدن نوین اسالمی در منطقه خاورمیانه پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: خاورمیانه، اختلافات مرزی، جمهوری اسلامی، تمدن نوین اسلامی
  • مهدی شمالی احمدآبادی، عاطفه برخورداری احمدآبادی، منصوره پورجانب الهی صفحات 47-60

    آسیبهای اجتماعی یکی از موضوعاتی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققان بر این باورند که افکار ناکارآمد میتواند شروع گرایش افراد به بسیاری از آسیبهای اجتماعی باشد. عدم توجه افکار ناکارآمد در دانش آموزان میتواند ابتدای مسیر گرایش به بسیاری از اختالالت روانشناختی و به دنبال آن آسیبهای اجتماعی باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف اصلاح تحریفهای شناختی در یکی از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر اردکان اختصاص یافت. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی – اقدام پژوهشی و با ماهیت کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم اردکان در سال تحصیلی 1899-1400 بود. نمونه آماری شامل یکی از دانشآموزان کالس با مشکل تحریف های شناختی و افکار وسواس گونه بود که به روش نمونه گیری داوطلبانه در پژوهش شرکت کرد. ابزار گردآوری اطالعات آزمون شامل مصاحبه با دانش آموز و والدین و پرسشنامه تحریفات شناختی عبدالله زاده و مریم سالار (1869) بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش خط پایه و بهره گیری نسخه 68 بسته آماری SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که مداخله انجام شده باعث کاهش تحریف های شناختی در آزمودنی شده است و بازسازی ارزشها و استفاده از دانش آموز به عنوان معلم برای آموزش تحریفهای شناختی میتواند عاملی موثر برای کاهش تحریف های شناختی باشد. بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که استفاده از درمانهای غیرمستقیم و همچنین دادن نقشهای فعال به آزمودنی در جهت آموزش تحریف های شناختی میتواند در مقایسه با روان درمانیهای مسقیم تاثیر موثرتری در کاهش مشکلات روانشناختی و در نتیجه کاهش آسیبهای اجتماعی باشد.

    کلیدواژگان: اقدام پژوهی، تحریفهای شناختی، دانش آموزان، اردکان
  • شمس الاحمد شمس صفحات 61-80

    قلب از لحاظ دستوری در زبان عربی، کاربردهای ویژهای دارد و خ صو صیات مختص به خود را داراست. مانع اصلی فهم درست واژه قلب که در برگیرندهی معانی متعددی است، و برخی بر این باورند که واژه قلب فقط اطلاق به قلبی است که عضو انسان است، از اینرو یادگیری و تحقیق در مورد قلب را لازم دانستیم بر خویش و همه با هم برای رسیدن به این هدف تلاشهای فروان را انجام دادیم، زیرا که عدم توانایی در درک و تعمیم مفاهیم و خلط مبحث با مباحث دیگر برای دانش آموزان میگردد. قلب در دستور زبان عربی از جمله مباحث کلیدی به حساب می آید، که معمولا دانش آموزان در تشخیص و کاربرد آن دچار اشتباه شده و یا هم آن را دست کم میگیرند، در حالی که در د ستور زبان عربی دارای ویژگیهای فروان و کاربرد و سیع ا ست. نتایج کلیدی این تحقیق و ضاخت کامل در مورد واژه قلب از دید دستوری، تقسیمات انواع آن، کاربرد آن در زبان عربی است. که در بخش صرفی و نحوی زبان عربی دارای کاربردهای مخصوص خود است.

    کلیدواژگان: جایگاه، انواع قلب، قلب دستوری زبان عربی
  • عصمت غنی زاده، سید محمود طباطبایی، محسن برزگری صفحات 81-97

    فرهنگ و میراث فرهنگی از جمله سرمایه های هر ملتی است. منسوجات نساجی که جزو میراث فرهنگی کشورها محسوب میشوند، بنا به ماهیت ناپایدار خود نسبت به دیگر مواریث بشری در گذر تاریخ از بین میروند و برای بررسی تاریخچه منسوجات نساجی باید در متون ادبی کهن و آثار نقاشی غارها و نگاره ها به جستجو پرداخت. در میان انواع منسوجات پارچه دیبای شوشتری از قدمت دیرینه ای برخوردار است. پارچه دیبای شوشتر بنا به ماهیت و کاربرد آن شباهت و تفاوت هایی با منسوجات ابریشمین دارد. با توجه به شواهد و توصیف هایی که از دیبای شوشتری و پارچه های ابریشمی در منابع مکتوب آمده در مییابیم که پارچه های مذکور منسوجی ابریشمی و زربفت بوده که از روزگار شاپور دوم ساسانی با مهاجرت بافندگان سوری به ایران در شهر شوشتر توسعه یافته و تا دوران اسلامی  با حمایت خلفا و حاکمان ایرانی تا قرنها کاربرد داشته است که در این مقاله به مطالعه تحلیلی و تطبیقی پارچه دیبای شوشتری و ابریشم میپردازیم.

    کلیدواژگان: دیبای شوشتری، ابریشم، ساسانیان دوره اسلام