فهرست مطالب

پژوهشنامه متین - پیاپی 88 (پاییز 1399)

پژوهشنامه متین
پیاپی 88 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد جعفری هرندی صفحات 1-15

    فقهای امامیه همانند امامان معصوم علیهم السلام کمتر فرصت یافته اند تا زمام حکومت و اداره جامعه اسلامی را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دست گیرند. بااین همه گاه فرصتی فراهم گشته که فقیهانی بتوانند امور حکومتی را عهده دار شوند. شاید بتوان از میان فقهای امامیه که تعدادشان فراوان است از چهار فقیه بزرگ و صاحب نام و نظر یادکرد که به نحو یادشده با حکومت در ارتباط بوده و عهده دار مناصب اداری مصطلح در آن زمان شده و یا در تدوین قوانین و در نهادینه کردن حکومت اسلامی زمان خود رسما دخالت داشته اند و این فقیهان در میان متقدمان و هنگام برپا بودن خلافت اسلامی و در دوره ای که رژیم سلطنتی بر جامعه شیعه مسلط بوده به سر می برده اند و در این نوشتار به شخصیت و نوع کار هریک به ترتیب تاریخ زندگی شان اشارت خواهد رفت و سرانجام به غرض عمده که تبیین جایگاه امام خمینی بین این دسته از فقیهان جایگاه ممتاز ایشان پرداخته خواهد شد.

    کلیدواژگان: فقه، حکومت، اجرا، احکام، جائر، تشکیل
  • محمدهادی حاضری*، سید جواد ورعی صفحات 17-38

    جور و ظلم در قضاوت به معنای صدور احکام نابجا درنتیجه سهل انگاری ها یا تعمدهای ویرانگر است و قاضی جایر کسی است که در محکمه و در میانه پرالتهاب صدور حکم می لغزد. در این رخداد مولفه ها و عناصر متعددی دخیل هستند؛ یکی از این موارد فقدان قدرت اجتهاد و استنباط در کنار سایر شروط فتوا و قضاوت است. هرچند نمی توان از نقش حکومت و نظام گمارنده قاضی نیز چشم پوشید؛ زیرا هیبت و قدرت حاکم بر قاضی در چنین نظامی، سرانجام همه دادرسی هایش را جایرانه می کند؛ حتی اگر مجتهد باشد. البته ماهیت جور مختص حکومت جایران نیست، بلکه حتی ممکن است در حکومت حق هم اتفاق افتد.مقاله حاضر مطابق با فتوای امام خمینی در تحریرالوسیله است که قضاوت را شان فقیه جامع الشرایطی می دانند که بهره مند از قوه استنباط و صاحب نظر در مسایل فرعی اسلام باشد (امام خمینی الف 1385 ج2: 432)، پس از بررسی موضوع شناسانه مسیله، از منظر تکلیفی به جواز یا عدم جواز مراجعه پرداخته است . بدین منظور در متن پیش رو، مراجعه به قاضی جور بررسی شده است و بر اساس ترتیب گام به گام - از مراجعه به او تا همنشینی با وی و در آخر عمل به احکام صادره اش - هر سه محکوم به حرمت شناخته شده اند.

    کلیدواژگان: قاضی، جور، امام خمینی، شرایط قضاوت، عدالت
  • عباس سماواتی*، سید مصطفی موسوی بجنوردی صفحات 39-61

    مراجعه به فتوای فقها در سنجش اسلامی بودن قوانین، در مواردی که اختلاف نظری در بین نباشد، سهل است، اما در موارد اختلاف فتوا، انطباق قوانین با احکام اسلامی، بر چه اساسی باید صورت بگیرد؟ در این خصوص نظریات مختلفی مطرح است؛ از معیار بودن فتوای ولی فقیه گرفته تا فقیه اعلم، شورای نگهبان، نظریه مشهور و غیر آن. هیچ یک از این نظریات خالی از اشکال نیست و همگی نیازمند تنقیح و توضیح است که بدون بازخوانی مباحث اجتهاد و تقلید امکان پذیر نیست. کتاب اجتهاد و تقلید مانند بسیاری از صفحات فقه شیعه، بدون در نظر داشتن مسایل اجتماعی و سیاسی تدوین شده و مبانی تقلید که مناسبتی تام با تقلید فردی دارد، در بسیاری از موارد برای مدیریت امور اجتماعی نارساست. مقاله حاضر تلاش دارد تا با روش تحلیل و مطالعه کتابخانه ای، ابتدا مواضع این ابهامات را نشان دهد، سپس راهی برای رفع اشکالات نشان دهد. نظریه مصالح عامه شهید صدر، با رفع برخی آفات نظری، به ضمیمه رویه فکری و عملی امام خمینی، می تواند نشان دهنده مبنایی تازه برای حل مسئله فتوای معیار باشد. نظریه ای که می توان آن را «فتوای تابع مصالح الزامی» نامید.

    کلیدواژگان: فتوای معیار، اجتهاد و تقلید، فقه اجتماعی، ولایت مطلقه فقیه، قانونگذاری، تقنین فقه، آرای امام خمینی
  • حسینعلی قجری * صفحات 63-80

    با توجه به اهمیت انقلاب اسلامی ایران و غیرمنتظره بودن آن، نظریه پردازی های متعددی در مورد این انقلاب انجام شده است. این مقاله، با توجه به تعدد این نظریات، در تلاش است تا پس از ارایه یک گونه شناسی از نظریه های انقلاب، شناسایی متغیرهای اجتماعی و تبیین های اجتماعی انقلاب به معرفی و بررسی تبیین های اجتماعی انقلاب اسلامی ایران بپردازد. با عنایت به اهداف فوق، این سطور، در پاسخ به سوالات زیر، ساختاریافته است: 1. تبیین اجتماعی چیست؟ 2 . تبیین های اجتماعی انقلاب و انقلاب اسلامی ایران کدامند؟ روش تحقیق مقاله حاضر، روش اسنادی، کتابخانه ای و تاریخی است. بر اساس یافته های این مقاله، تبیین اجتماعی تبیینی است که اساس آن را بر متغیرهای اجتماعی باشد. در مورد انقلاب اسلامی ایران، تبیین های افرادی چون: جان فوران، یرواند آبراهامیان، تدا اسکاچ پل، فریده فرهی، احمد اشرف، همایون کاتوزیان، ابوالفضل دلاوری و احمد گل محمدی، به عنوان تبیین های اجتماعی انقلاب اسلامی ایران معرفی شده اند. اهم متغیرهای اجتماعی ای که تبیین های اجتماعی انقلاب اسلامی ایران برای تبیین انقلاب به ما معرفی می کند، عبارتند از: نقش طبقات و اقشار مختلف در انقلاب؛ ایتلاف طبقاتی؛ ظهور اقشار و طبقات جدید بالاخص قشر متوسط و تحصیل کرده؛ وضعیت اقشار و طبقات سنتی؛ ساخت جامعه (توده ای - مدنی و سنتی - مدرن - درحال گذار)؛ هویت اجتماعی؛ رشد جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و پایگاه اجتماعی دولت و مخالفین.

    کلیدواژگان: انقلاب، انقلاب اسلامی ایران، متغیر اجتماعی، تبیین اجتماعی، طبقه اجتماعی
  • محمدعلی نظری*، یحیی فوزی، سید صدرالدین موسوی جشنی، عباس کشاورز شکری صفحات 81-103

     این پژوهش به چگونگی تاثیرگذاری و پیامدهای اندیشه امام خمینی در اندونزی به خصوص شیعیان آن کشور پرداخته است و به این سوالات پاسخ می دهد که اندیشه امام خمینی چگونه در اندونزی اشاعه یافت؟ حاملان اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی چه افراد و گروه هایی بودند؟ پیامدهای اشاعه اندیشه امام خمینی در اندونزی چه بوده است و موجب تقویت چه قرایتی از اسلام گردیده است؟ روش این پژوهش کیفی و اسنادی با استفاده از متون استخراج شده از مصاحبه با جمعی از فعالان فکری و سیاسی در اندونزی و همچنین منابع کتابخانه ای است. یافته های این پژوهش حاکی است که اندیشه امام خمینی از طریق حاملانی شامل افراد (اساتید و روشنفکران) و نهادها (رسمی- سیاسی، فرهنگی و مذهبی و تشکل های دانشجویی و...) در اندونزی اشاعه یافت، پیامدهای اندیشه امام خمینی مبتنی بر تغییر نگرش مردم به اسلام؛ جامعیت اسلام، تقویت بنیه استکبارستیزی، حمایت از مسئله فلسطین، تقریب گرایی بین جریان های اسلامی، شکل گیری هویت شیعه در اندونزی بر پایه تعامل سازنده با دولت و فعالیت در چهارچوب قانون اساسی بوده است و موجب تقویت اسلام اعتدالی در این کشور شده است.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی، اندونزی، شیعیان اندونزی، پیامد
  • سید محمود یوسف ثانی*، فائزه بالائی صفحات 105-128

    یکی از مهم ترین مباحث طرح شده در عرفان عملی شرح مقامات و منازل عرفانی است. از نخستین سال های تاریخ مکتوب مباحث عرفانی، یکی از دغدغه های اصلی عارفان، بیان مقامات و منازل عرفانی بوده است؛ با وجود این عرفای مسلمان نتوانسته اند تعداد منازل و مقامات تا رسیدن به مقصد را به طور مشخص و معین ترسیم کنند و اختلافات عمده ای بین ایشان وجود دارد. تفاوت و اختلاف آرای عرفا در مقوله مقامات و منازل سلوکی را می توان ذیل چهار عنوان اصلی دسته بندی کرد: «تعدد»؛ «تنوع»؛ «ترتب» و «تعریف». امام خمینی رویکردی پارادوکسیکالبه بیان مقامات و منازل عرفانی دارد؛ از یک سو از تبیین مرحله به مرحله و منزل به منزل مقامات خودداری می کند و از سوی دیگر به بیان مراتب کلی سیر و سلوک می پردازد. مقاله حاضر می کوشد در مسئله نخست به علت این رویکرد به ظاهر متناقض بپردازد و در مسئله دوم مدل های مختلف تبیین مراتب کلی سیر و سلوک را بر اساس آثار امام خمینی تنظیم و تنسیق کند. مدل های مختلف بر پایه شش محور اصلی رده بندی می شوند که هریک دارای مدل های تبیین متفاوت هستند

    کلیدواژگان: تبیین، مقام، منزل، سیر و سلوک، مراتب کلی
|
  • Mohammad Jafariharandi Pages 1-15

    The Imamiya jurisprudents, like the infallible Imams, rarely gained the opportunity to take the helm of the government and the Islamic society to directly or indirectly rule over the society. Nevertheless, at some stages a few jurisprudents had the opportunity to take the helm of the government. Perhaps among the renowned Imamiya jurisprudents, four famous jurisprudents were in one way or another in contact with the government and also enjoyed some administrative positions of their time and played an official role in the legislation of the laws and institutionalization of the Islamic government of their time. The said jurisprudents were among the antecedents at the time of the Islamic caliphate system or when a royal government was established in the Islamic society. This research is an attempt to chronologically review their personalities and their tasks. Finally, Imam Khomeini’s status among the said jurisprudents will be explained

    Keywords: Jurisprudence, Government, execution of decrees, oppressor, Establishment
  • MohammadHadi Hazeri, Seyed Javad Varai Pages 17-38

    Cruelty and injustice in adjudication mean passing unjust judgement as a result of negligence or destructive intentional conduct, and an unjust judge is the arbiter making mistakes in the court amidst the turbulent atmosphere of passing a verdict. Many components and elements are involved in the judge’s failure, one of which is lack of the capacity for legal reasoning and inference of religious laws in him along with other preconditions for fatwa (a nonbinding legal opinion on a point of Islamic law given by a qualified jurist) and judgment. In the meantime, the role of the government and ruling system in appointing such a judge shall not be ignored either, because in such system, the scare and power with the judge will make all his trials cruel in the end even if he is mujtahid (qualified to exercise ijtihad in interpretation of Islamic law). Unjustness, though, is not exclusive to the government of unjust rulers and it may happen in just governments as well. This paper has been developed according to Imam Khomeini’s fatwa in his Tahrir al-Vassilah in which he says only fully qualified jurists endowed with the capacity of legal reasoning and inference of religious laws and with full knowledge on secondary issues of Islam deserve the right to pass a legal judgement. Upon full study of the issue, the paper has discussed admissibility and inadmissibility of the recourse to such a judge. Therefore, the paper has studied recourse to unjust judge and based on step-by-step arrangement, i.e. from recourse to consorting and finally acting upon the verdict he has passed, all have been considered by Imam Khomeini has religiously forbidden

    Keywords: Judge, Injustice, Imam Khomeini, terms of adjudication, Justice
  • Abbas Samavati *, Seyed Mostafa Moosavi Bojnourdi Pages 39-61

    It is easy to refer to the fatwas of jurists in case there is no difference of opinion among them. But in case of difference in fatwas or decrees, how should the conformity between laws and the Islamic precepts be decided? Various opinions have been expressed in response to this question, some considering the fatwa by guardianship of the Islamic jurist as the criterion while others also introducing fully qualified jurist, Guardian Council, commonly passed theories and the like. None of these opinions, however, is free from fault and all of them need expurgation and explanation that is impossible without reviewing such issues as ijtihad and taqlid (unquestioning acceptance of legal decisions by fully qualified jurist). Like many other works on Shia jurisprudence, Imam Khomeini’s book of Ijtihad and Taqlid has been authored without any reference to social and political issues, while the fundamentals of taqlid, that is totally a personal issue, has proved to be short of managing social issues in the majority of cases. Through an analytical method and library studies, this paper intends to first bring to light the positions of these ambiguities and then present a way for removing these problems. Adding martyred philosopher Sadr’s theory of public interests – after putting aside some theoretical flaws – to Imam Khomeini’s intellectual and practical procedures, can present a new basis for the highly debated issue of standard fatwa. The new theory may be titled “fatwa based on mandatory interests”.

    Keywords: standard fatwa, Ijtihad, Taqlid, social jurisprudence, absolute guardianship of the Islamic jurist, legislation, legislation of jurisprudence, Imam Khomeini’s views
  • Hosseinali Ghajari* Pages 63-80

    With respect to the significance of the Islamic Revolution of Iran and its unexpected occurrence, various theories have been presented on this revolution. Given the multiplicity of these theories, this paper intends to present a typology of theories of revolution before identifying social variables and social explanations of a revolution to end up with introducing and studying social explanations of the Islamic Revolution of Iran. Given the above, the paper intends to find answers to the following questions: 1- What is social explanation? 2- What are the social explanations for a revolution and those of the Islamic Revolution of Iran? This paper has been developed through a documentary method with library and historical studies. Based on findings of this study, a social explanation is a kind of explanation based on social variables. In case of the Islamic Revolution of Iran, social explanations by such authors and thinkers as John Foran, Ervand Abrahamian, Theda Skocpol, Farideh Farahi, Ahmad Ashraf, Homayoun Katouzian, Abolfazl Delavari and Ahmad Golmohammadi have been introduced as social explanations of the Islamic Revolution of Iran. The most important social variables that social explanations of the Islamic Revolution of Iran put forward for clarification of the Islamic Revolution are the following: role of social classes and different walks of life in the revolution; class coalition; emergence of new classes and walks of life, particularly middle class and educated class; status of traditional classes and walks of life; social structure (mass-civil and traditional-modern-transient); social identity; population growth, a change in population fabric and social status of the government and the dissent.

    Keywords: Revolution, Islamic Revolution of Iran, social variable, social explanation, social class
  • MohamadAli Nazary*, Yahya Fawzi, Seyed Sadrodin Moosavi Jashni, Abbas Keshavarz Shokri Pages 81-103

    This research is an attempt to study the impacts and the way of diffusion of Imam Khomeini’s thoughts in Indonesia, particularly among the Shia community, trying to answer the following questions: How did Imam Khomeini’s thoughts diffuse in Indonesia? What individuals and groups diffused Imam Khomeini’s thoughts in Indonesia? What were the consequences of the diffusion of Imam Khomeini’s thoughts in Indonesia and what reading of Islam was reinforced with these efforts? This qualitative research has applied documental method. The necessary data was collected from documents, books journals as well as interviews with excerpts and a number of intellectual and political activists in Indonesia. The findings of the paper indicate that Imam Khomeini’s thoughts diffused in Indonesia by both individuals (university professors and intellectuals) and institutions (official-political, cultural, religious, student NGOs, …). Its consequences include a change in the attitude of Indonesian people to Islam, universality of Islam, supporting of Palestinian cause, proximity of Islamic movements, formation the identity of Shia community in Indonesia based on constructive interaction with the government and following their activities within the Indonesian Constitution, and finally reinforcement of moderate Islam in this country.

    Keywords: Islamic Revolution of Iran, Imam Khomeini, Indonesia, Indonesian Shia community, Consequences
  • Seyed Mahmoud Yousef Sani*, Faeze Balaei Pages 105-128

    One of the most important discussions in practical mysticism is the quality of expressing various stages of mysticism. From the early years of the written history of mystical arguments, one of the main concerns of the mystics was how to express the stages of mysticism. Muslim mystics have failed to specify the exact number of stages for a mystic in his spiritual journey to his final destination. To that end, there is difference of opinion among them. Different opinions of the mystics on the quality of spiritual journey and the stages of mysticism can be classified under the following four categories: “multiplicity”; “diversity”; “prioritization”; and “definition”. Imam Khomeini has maintained a paradoxical approach toward expressing stages of mysticism. On one hand, he avoids step-by-step clarification of stages of mysticism, and on the other hand, he writes about generalities of spiritual journey. This paper tries to explore the causes of this apparently paradoxical approach in the first stage, and in the second stage, introduce various models for expressing generalities of mystical journeys based on Imam Khomeini’s works. These models have been categorized based on six major items, each possessing different models of clarification

    Keywords: Clarification, mystical journey, stages of mysticism, generalities