فهرست مطالب
نشریه معرفت اقتصاد اسلامی
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 23، پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1400/02/20
- تعداد عناوین: 12
-
-
صفحه 5
این مقاله با استفاده از مدلسازی ترکیبی چارچوب حذف فرضی داده ستانده و تکنیک MICMAC که رویکردی تلفیقی است، تعاملات میانبخشی تمامی بخشها و فعالیتهای اقتصاد ایران را بر پایه جدول تجمیعی داده ستانده آماری بهروزشده سال 1396 در 75 بخش اصلی، بررسی میکند. تحلیل شدت نفوذ و وابستگی واسطهای بینبخشی و ضریب ارزش افزوده هر بخش مورد توجه قرار گرفته است. مطابق نتایج پژوهش، بخشهای «ساخت مواد و فرآوردههای شیمیایی»، «ارتباطات» و «بانک و موسسات ارتباطی» براساس پیوند پسین و پیوند پیشین، سطح ارزش افزوده و داشتن فناوری مناسب، بهترین بخشهای پیوندی برای ایجاد جهش در اقتصاد ایران هستند و توانایی بالفعل برای ایجاد تحول در اقتصاد ایران را دارند. یازده بخش پیوندی دیگر اقتصاد ایران، یعنی «دامداری»، «ساخت محصولات غذایی»، «ساخت منسوجات»، «ساخت چوب و فرآوردههای حاصل از چوب، چوبپنبه، نی و مواد حصیربافی بجز مبلمان»، «ساخت کاغذ، محصولات کاغذی و چاپ»، «ساخت کک و فراوردههای حاصل از پالایش نفت»، «ساخت محصولات لاستیکی و پلاستیکی»، «ساخت محصولات کانی غیرفلزی طبقهبندینشده در جای دیگر»، «ساخت، تعمیر و نصب محصولات فلزی ساختهشده، بجز ماشینآلات و تجهیزات»، «ساخت وسایل نقلیه موتوری و سایر تجهیزات حمل و نقل و قطعات و وسایل الحاقی آنها» و «تولید، انتقال و توزیع برق»، دارای ساختار بالقوه مناسب برای ایجاد تحرک در اقتصاد هستند؛ اما بهدلیل نامناسب بودن فناوری، در حال حاضر دارای بازده مناسب برای سرمایهگذاری نیستند. سایر بخشهای وابسته، مستقل و خودمختار نیز قابلیت پیشرانی اقتصادی را ندارند.
کلیدواژگان: مدل تلفیقی، مدلسازی داده ستانده، ماتریس طبقه بندی اثرات متقابل، جهش تولید در اقتصاد ایران -
صفحه 27
پایهگذاری جامعه متعالی اسلامی، درگرو داشتن الگوی اسلامی است. نهاد خانواده، یکی از ساحتهای اساسی در پایهریزی جامعه پیشرفته اسلامی و محل تربیت، شکلگیری و نهادینه شدن رفتارهای (اقتصادی) آدمی است. تخصیص درآمد، از دغدغههای اصلی خانواده و نیازمند داشتن الگوی مطلوب است. این تحقیق، با روش نظریه زمینهای و با الهام از روش تفسیر موضوعی شهید صدر و آیتالله جوادی آملی، برای معرفی الگوی مطلوب، به تحلیل دادههای دینی پرداخته است. یافتههای پژوهش حاکی از این است، خانواده مسلمان با توجه به مبانی، اصول هنجاری و... درآمد خویش را برای دستیابی به سعادت به سه حوزه مصرف، انفاق و سرمایهگذاری تخصیص میدهد. در نظام فردگرایانه سرمایهداری، تمایلات زوجین برای توزیع مطلوبیت خانواده در مقابل همدیگر قرار دارد؛ یعنی افزایش/کاهش سهم هریک موجب کاهش/ افزایش سهم دیگری می شود، ولی در الگوی اسلامی، تمایلات زوجین درباره توزیع سعادت خانواده (ناشی از مصرف، انفاق و سرمایهگذاری) کاملا متاثر از همدیگر بوده و سعادت جمعی زوجین، حالت تعادل و مطلوب را تعیین میکند. زوجین با رعایت موازین اسلامی، امکانات/ مواهب خانواده را به گونهای توزیع میکنند که سطح سعادت بالاتری را رقم میزند.
کلیدواژگان: اقتصاد خانواده، تخصیص درآمد، الگوی مطلوب، حوزه های تخصیص درآمد -
صفحه 49
هدف این مقاله بررسی ساختار و نحوه مالیاتستانی و اداره نهاد بیتالمال در اقتصاد صدر اسلام در زمان حکومت رسولالله صلی الله علیه و آله وسلم با بکارگیری روش تحلیلی و استفاده از منابع دست اول تاریخ اسلام و کتب روایی معتبر و مقایسه آن با نظام مالیاتستانی جمهوری اسلامی ایران است. نهاد بیتالمال در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم دارای مکانی معین در محدوده خانه ایشان بود. مهمترین منابع درآمدی بیتالمال در زمان ایشان عبارت بود از: درآمد ناشی از زکات، جزیه و خراج. بر اساس یافتههای مقاله، نظام مالیاتستانی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در صدر اسلام، اولا داوطلبانه و تبرعی بوده، پایههای مالیاتی در زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تنوع کافی داشته و موارد هزینه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نیز کاملا معین و شفاف بوده است. عدالت مالیاتی و انعطاف مالیاتستانی، از دیگر خصوصیات این نظام بوده که در مقایسه با نظام مالیاتی جمهوری اسلامی ایران در هر چهار مورد پیشگفته، نقایصی وجود دارد.
کلیدواژگان: اقتصاد بخش عمومی، بیت المال، اقتصاد صدر اسلام، مالیات ستانی -
صفحه 69
هدف اصلی این پژوهش، استخراج شبکه مضامین آزادی اقتصادی، براساس بیانات رهبر معظم انقلاب است. با استفاده از روش تحلیل مضمون و بررسی چگونگی تحقق آن، یافتههای زیر به دست آمده است. منظور از آزادی در غرب، آزادی سرمایه است، ولی در اسلام، فراهم شدن شرایطی است که همه افراد جامعه در چارچوب مشخص بتوانند آزادانه فعالیت اقتصادی انجام داده، از امکانات طبیعی و ثمره فعالیت خود بهرهمند شوند. در نظام سرمایهسالار، عده معدودی آزادانه بر ثروت خود میافزایند، اما توده مردم امکان تولید ثروت به معنای حقیقی را ندارند. ثمره این نگرش، فقر اغلب مردم، تجمع ثروت در دست عدهای معدود و اداره حکومت توسط صاحبان سرمایه و به نفع آنهاست. در اقتصاد جامعه اسلامی، لزوم پیشرفت اقتصادی و تولید ثروت، آزادی اقتصادی را ضروری میسازد. در کنار حق فعالیت و تلاش اقتصادی آزاد برای همه افراد جامعه، حق کنترل و نظارت برای دولت نیز در نظر گرفته شده که بدون آن جامعه به طغیان، ظلم، بغی و فساد منتهی خواهد شد. به مقتضای آزادی اقتصادی، مسئولیت امور اقتصادی جامعه و سنگینی بار امور اقتصادی جامعه بر دوش مردم است. هرکس بسته به توانش موظف است به نیازهای اجتماعی کمک کند. بهترین راه تحقق آزادی اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی با مشخصه مردم بنیانی است.
کلیدواژگان: آزادی اقتصادی، سرمایه سالاری، رهبر معظم انقلاب، ساختار اقتصادی، تحلیل مضمون -
صفحه 89
مقاله پیشرو با نگاهی درجه دو، فرانگر و عقلانی، «فلسفه دانش اقتصاد اسلامی» را مورد مطالعه قرار داده و با استفاده از روش عقلی تحلیلی و تکنیک کتابخانهای، به تعریف فلسفه دانش اقتصاد اسلامی، نظام مسایل آن، تفاوت و ارتباط آن با فلسفه اقتصاد اسلامی و نهایتا روش آن میپردازد. براساس نتایج این تحقیق، فلسفه دانش اقتصاد اسلامی، دانشی است که با نگاهی درجه دو، فرانگر و عقلانی، دانش اقتصاد اسلامی را مورد مطالعه قرار داده و درباره چیستی، چرایی و چگونگی این دانش بهعنوان یکی از رشتههای علوم انسانی اسلامی بحث میکند. نظام مسایل این دانش براساس پرسشهای سهگانه منطقی چیستی، هستی و چرایی به سه سطح مسایل مبانی و مسایل مرتبط با دانش به وجه مجموعی آن (همچون چیستی و هستی و جایگاه و موضوع و قلمرو و ساختار دانش) و مسایل مرتبط با مبادی تصوریه و تصدیقیه نظریات درون دانش قابل تقسیم است. فلسفه دانش اقتصاد اسلامی فلسفه مضاف به دانش بوده و خود دانشی درجه دو است؛ ولی فلسفه اقتصاد اسلامی فلسفه مضاف به یک امر اعتباری است و دانشی درجه یک است. این دو در عین تفاوت مذکور، ارتباط وثیقی با هم دارند. روش مطالعه در فلسفه دانش اقتصاد اسلامی روشی مرکب از روش پیشینی و پسینی است.
کلیدواژگان: فلسفه مضاف، فلسفه دانش اقتصاد، فلسفه اقتصاد اسلامی، فلسفه فلسفه اقتصاد اسلامی -
صفحه 109
نگرش شهید صدر به دو موضوع «علم اقتصاد اسلامی» و «معرفتهای موضوعی»، مسئله چالشبرانگیز مطالعات اقتصاد اسلامی و معرفتشناسی است. کیفیت ارتباط این دو موضوع، از پرسشهای بنیادین در روششناسی علم اقتصاد اسلامی است. در این مقاله، با تحلیل کلام شهید صدر، سازوکار استفاده از معرفتهای موضوعی در نظریهپردازی در علم اقتصاد اسلامی تشریح میشود. در نگرش شهید صدر، قواعد رفتاری اقتصادی در جامعه اسلامی، موضوع علم اقتصاد اسلامی است. قواعد رفتاری اقتصادی، شیوههای خاص رفتار اکثریت مردم در بیشتر موارد است که دارای ماهیت، علل یا آثار اقتصادی باشد. نظریهپردازی در علم اقتصاد اسلامی، به معرفتهای موضوعی متکی است. معرفت موضوعی، شناختهای ناظر به واقعیات عینی است؛ شناختهایی که تحقق تدریجی دارد و توان نفی نقیض خود را ندارند. منابع معرفت موضوعی عبارتاند از: محسوسات شامل دیدنیها و شنیدنیها، و شهود، یعنی تفاسیر مردم از دانشها، گرایشها و تواناییهایشان. معرفت حسی و شهودی، در شناخت قواعد رفتاری اقتصادی موجود در جامعه اسلامی کاربرد دارد. نظریهپردازی در علم اقتصاد اسلامی، مبتنی بر سازوکار اصولی استظهار، با استظهار مفاهیم رفتارهای اقتصادی محقق میشود.
کلیدواژگان: نظریه پردازی، علم اقتصاد اسلامی، معرفت موضوعی، سازوکار استظهار، قواعد رفتاری اقتصادی، شهید صدر -
صفحه 129
اقتصاد مقاومتی بهدنبال تحقق همزمان رشد پویا، عدالت، مقاومت اقتصادی و معنویت میباشد. سوال محوری در این مقاله این است که تحقق این اهداف نیازمند چه فرهنگ اقتصادی است؟ بنا به فرضیه مقاله، فرهنگ اقتصادی جهادی تنها فرهنگی است که میتواند زمینه تحقق همزمان اهداف اقتصاد مقاومتی را فراهم کند. بهمنظور اثبات این فرضیه با استفاده از روش تحلیلی، ضمن تبیین مولفههای بینشی و گرایشی فرهنگ اقتصادی جهادی، به بررسی تاثیر آن بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداختیم. یافتههای مقاله نشان میدهد که باور عمومی به تعلق هستی به خداوند، امانت بودن اموال، رزاقیت خداوند، نظام پاداش و جزای دنیوی و اخروی و آسیبپذیری در برابر دشمن درونی و بیرونی، مولفههای بینشی فرهنگ اقتصادی جهادی میباشند. این نظام باور توحیدی باعث نهادینه شدن مولفههای گرایشی فرهنگ اقتصادی جهادی، همچون انجام فعالیت اقتصادی در راه خدا و برای خدا، اولویت منافع عمومی بر منافع فردی، عدم پذیرش سلطه، سختکوشی در طلب روزی حلال و طیب، مصرف در سطح کفاف با اولویت مصرف تولیدات داخلی و انفاق در راه خدا با اولویت توانمندسازی محرومین میشود. شواهد نظری و عملی حاکی از آن است که فرهنگ اقتصادی جهادی منجر به همافزایی رشد و عدالت و مقاومت اقتصادی و تقویت معنویت و حاکمیت ارزشهای اسلامی میشود.
کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، فرهنگ اقتصادی، فرهنگ اقتصادی جهادی -
صفحه 151
هدف این پژوهش، طراحی الگوی بهکارگیری ظرفیت صنایع فرهنگی در اقتصاد مقاومتی است. مولفههای تحقیق در بخش اقتصاد مقاومتی، عمدتا با استناد به بیانات رهبری انقلاب بوده است. بدین منظور، پس از مطالعه مبانی نظری تحقیق، شاخصهای اقتصاد مقاومتی شناسایی و تدوین شده و برای تایید در اختیار نخبگان قرار گرفت. در بخش صنایع فرهنگی، با توجه به تعدد شاخههای مختلف صنایع فرهنگی و محدودیتهای تحقیق، پنج متغیر و هفده شاخص، که امروزه نقش اساسی در فرهنگسازی و رشد اقتصادی جوامع دارند، انتخاب شدند و مورد تایید قرار گرفتند که عبارتاند از: رسانهها، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و بازیهای رایانهای. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی، توصیفی و تحلیلی است. روششناسی تحقیق، ترکیبی است که در بخش کیفی از طریق مبانی نظری تحقیق و با مشارکت پنج نفر از متخصصان حوزه فرهنگ و اقتصاد بهعنوان اعضای پانل، به روش (ISM و MICMAC)، الگوسازی ساختاری تفسیری در مورد مباحث اقتصاد مقاومتی و صنایع فرهنگی انجام شد؛ و در بخش کمی با استفاده از نتایج حاصل از 35 پرسشنامه، میانگین تاثیر مولفههای صنعت فرهنگ بر اقتصاد مقاومتی سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد، دو مولفه مردمی کردن اقتصاد و اقتصاد دانشبنیان، تاثیرگذارترین مولفههای اقتصاد مقاومتی هستند. در بخش صنعت فرهنگ نیز دو مولفه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و بهرهگیری از اقتصاد دانشبنیان، از موثرترین مولفههای صنعت فرهنگاند.
کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، صنایع فرهنگی، ظرفیت های صنایع فرهنگی، تکنیک ISM، نمودار MICMAC -
صفحه 173
اقتصاد مالی رایج براساس مبانی فلسفی لیبرال شکل گرفته و با حذف ارزشها و اخلاق، زمینه بحرانهای بزرگ اقتصادی را فراهم آورده است. این مبانی هدفهایی را ترسیم کرده که دانش مالی براساس آن شکل گرفته است. حاکمیت امیال، تجربهگرایی، اصالت فرد و حرصطلبی از این دسته است. این مبانی منجر به ساخت نظام مالی جدای از بخش واقعی گردیده است؛ لذا نمیتوانیم با تغییرات روبنایی، آن را اسلامی کنیم. این نوشتار بعد از ارزیابی اجمالی نظام مالی رایج به بررسی و نقد رویکردهای موجود در کشف نظام اقتصادی اسلام پرداخت. در نتیجه، تکمیل روش کشف شهید صدر، بهعنوان بهترین رویکرد با عنوان روش نظامساز در کشف نظام مالی اسلام انتخاب گردید. این روش از مبانی شروع میکند و در چارچوب ضوابط فقهی (سطح مقبول) و اخلاقی (سطح مطلوب) به اهداف منتهی میگردد. برای کشف نظام مالی اسلام، ابتدا باید ضوابط عام و خاص آن کشف شود؛ سپس با توسعه مفهومی و تفسیر روزآمد آن ضوابط بهعنوان چارچوب نظام مالی اسلام، به پاسخگویی به نیازهای بخش واقعی پرداخت. البته استفاده از تجارب و تکنیکهای عقلانی بشری، تا زمانی که منافات با معیارهای اسلامی نداشته باشد، مانعی ندارد.
کلیدواژگان: مهندسی مالی، مبانی، نظام مالی اسلام، روش شناسی، روش نظام ساز -
صفحه 195
تعیین نرخ سود در اقتصاد ایران بهصورت دستوری صلاحدیدی، گرچه از جهاتی قابل توجیه است، اما مشکلات فراوانی مانند محقق نشدن اهداف کلان سیاستگذار، عدم تصمیمگیری صحیح متناسب با سیکلهای تجاری، عدم کنترل و هدایت متغیرهای اقتصادی، هدررفت منابع بهصورت غیرکارا، به بار آورده است. یافتههای مقاله که با روش توصیفی تحلیلی به دست آمده، قاعدهمندی در تعیین نرخ سود را پیشنهاد میکند. قاعدهمندی، افزون بر رفع مشکلات فوق، سبب کاهش اشتباهات سیاستگذاری، افزایش شفافیت در تصمیمگیری و نیز کاهش مداخلات سیاسی در هدایت سیستم پولی جامعه میشود. قاعده تیلور بهعنوان یکی از معروفترین و محبوبترین قواعد پولی شناختهشده، گرچه در بسیاری از مطالعات و سیاستگذاریهای بانک مرکزی، اقتصادهای متعارف مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی را به همراه داشته، اما استفاده از آن در فضای اقتصاد اسلامی، نیازمند بررسی فقهی اقتصادی است. نتایج پژوهش حاکی از امکان الهامگیری از قاعده تیلور، برای نرخگذاری دستوری قاعدهمند در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا میتوان نرخ سود عقود مبادلهای را با توجه به متغیرهای بخش واقعی اقتصاد و اهداف سیاست پولی بهگونهای تعیین کرد که نرخ مزبور از نرخ بهره مشتق نشود. این نرخ سود عقود مبادلهای میتواند بهعنوان راهنمایی برای تعیین نرخ بازدهی عقود مشارکتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژگان: نرخ سود عقود مبادله ای، نرخ سود دستوری، صلاحدیدی و قاعده مندی، سیاست پولی، قاعده تیلور -
صفحه 211
چگونگی تسهیم سود و زیان در قرارداد مشارکت مدنی، ازجمله چالشهای موجود نظام بانکی است. براساس ماده 11 قرارداد مشارکت مدنی بانک مرکزی، شریک موظف به پرداخت سود ابرازی حتی در فرض عدم تحقق آن است. این مقاله، با روش تحلیل محتوا، به بررسی دیدگاههای فقهی در رابطه با این شرط پرداخته و از تبیین و تحلیل این دیدگاهها، مقتضای قرارداد مشارکت را مشخص کرده است. بسیاری از فقها معتقدند: این نوع تسهیم سود و زیان، با اشکالات فقهی ازجمله مخالفت با مقتضای عقد مواجه است. گروه دیگری از محققان نیز بر این باورند که این نوع توافقات، ماهیت قرارداد مشارکت مدنی را تغییر میدهد و متعاملین را از کاربردهای واقعی این قرارداد محروم میسازد، خواه در ضمن قرارداد مشارکت یا در ضمن قرارداد مستقلی شرط شده باشد؛ چراکه فهم عرفی مشارکت حقیقی در سود و زیان، مقتضای عقد شرکت میباشد. از نگاه ایشان، چون این اثر با انشاء عقد بهوجود میآید، سلب آن بهوسیله شرط ضمنی یا عقد خارج لازم، باعث میشود که انشاء عقد، امری لغو و بیهوده گردد.
کلیدواژگان: مشارکت مدنی، شرط، سود، زیان، سهم الشرکه، مقتضای عقد -
صفحه 229
اعتبارات اسنادی از رایج ترین و مطمین ترین روشهای پرداخت وجه کالا در تجارت بینالملل است که با واسطه بانک فروشنده و خریدار انجام میگیرد. در فرایند اعتبار اسنادی، گاهی مواقع، ذی نفع جهت اطمینان به پرداخت وجه کالا توسط خریدار و بانک گشاینده اعتبار، از خریدار درخواست میکند که بانک دیگری بهعنوان بانک تاییدکننده، اعتبار اسنادی را تایید نماید؛ یا اینکه ذی نفع مستقیما از بانکی غیر از بانک گشاینده اعتبار تقاضای تایید اعتبار را می کند. در این شرایط، بانک تاییدکننده اعتبار در ازای دریافت کارمزد، متعهد می گردد که اگر بانک گشاینده از پرداخت وجه اعتبار امتناع کرد یا عاجز شد، وجه اسناد را به ذی نفع پرداخت نماید. با توجه به تاکید بر انعقاد قراردادهای بانکی در قالب عقود شرعی، پژوهش حاضر به روش توصیفی – تحلیلی، ماهیت تایید اعتبارات اسنادی را از نظر فقهی و حقوقی مورد بررسی قرار داده است و با رویکرد جدیدی که نسبتبه ضمان عقدی ارایه شده، آن را مصداقی از ضمانت نامه تعهد پرداخت در نظام بانک داری دانسته است.
کلیدواژگان: اعتبارات اسنادی، بانک گشاینده اعتبار، بانک تاییدکننده، تایید اعتبار، ضمانت نامه بانکی، عقد ضمان
-
Page 5
Using combined modeling, the hypothetical data-output elimination framework and the MicMac technique, which is an integrated approach, this paper studies the interdepartmental interactions of all sectors and activities of the Iran's economy based on the statistics aggregate Input-Output tables updated in 1396 H.SH. in 75 main sectors. Infiltration intensity analysis and interdepartmental intermediate interdependence and value-added coefficient of each section have been considered. According to the research results, the sections "manufacturing of chemical materials and products", "communications" and "banks and communication institutions" based on posterior link and a priori link, value added level and having the appropriate technology are the best link sections to mutate Iran's economy that have the actual ability to mutate the Iranian economy. Eleven other interconnected sectors of the Iranian economy, namely "livestock", "making food products", "making textiles", "wood products, cork, straw and mat weaving materials except furniture", "paper making, paper products and printing", "making petroleum coke and other products from oil", "making rubber and plastic products", "making non-metallic mineral products not elsewhere classified", "making, repairing and installation of fabricated metal products, except machinery and equipment", "making motor vehicles and other transport equipment and their parts and accessories" and "electricity generation, transmission and distribution" have the potential structure to mobilize the economy, which, due to the inadequacy of technology, do not have a proper efficiency on investment. Other dependent, independent and autonomous sectors are also not capable of economic propulsion.
Keywords: Integrated model, Data-output modeling, MicMac, Production mutation in Iranian economy -
Page 27
The foundation of a transcendent Islamic society depends on having an Islamic model. The institution of the family is one of the basic areas in the foundation of an advanced Islamic society and the place of education, formation and institutionalization of human (economic) behaviors. Income allocation is one of the main concerns of the family and requires having a favorable model. Using the method of grounded theory and inspired by the method of thematic interpretation of Shahid Sadr and Ayatollah Javadi Amoli, and to introduce the desired pattern this paper has analyzed religious data. The findings indicate that the Muslim family, according to the principles, normative principles, etc., allocates its income to the three areas of consumption, charity and investment in order to achieve happiness. In the individualistic system of capitalism, the tendencies of the couple to distribute the benefits of the family are opposed to each other; that is, increasing / decreasing the share of each causes a decrease / increase of the share of the other. But in the Islamic model, couples' tendencies regarding the distribution of family happiness (resulting from consumption, charity and investment) are completely influenced by each other and the collective well-being of the couple determines the state of balance and desirability. In accordance with Islamic norms, couples distribute family facilities / gifts in a way that results in a higher level of happiness.
Keywords: Family economics, Income allocation, Income allocation areas -
Page 49
Using a descriptive method and focusing on the authentic historical and narrative books this paper is intended to compare the structure and the system of taxation, economy and Bayt al-mal of the early Islam during the government of the Messenger of God with the system of taxation of the Islamic Republic of Iran. The institution of Bayt al-mal had a certain place in the house of the Holy Prophet (PBUH & H.H.). The most important sources of Bayt al-mal were, Zakat and Jizya (a per capita yearly taxation). The findings show that the tax system of the Messenger of God (PBUH & H.H.) in the early days of Islam was, first of all, voluntary and donating basis as it was diverse enough and the expenses of the Messenger of God (PBUH & H.H.) have been quite definite and clear. Tax justice and fiscal flexibility are other features of this system which compared to the tax system of the Islamic Republic of Iran, there are shortcomings in all four cases.
Keywords: Public sector economics, Bayt al-mal, Early Islamic economics, Taxation -
Page 69
This paper seeks to extract the network of themes of economic freedom, based on the views of the Supreme Leader of the Revolution. Using a content analysis method and examining its realization, the following findings have been obtained. Freedom in the West means the freedom of capital, but in Islam, it means providing the conditions for all members of society to be able to freely engage in economic activities to meet the natural facilities and enjoy the fruits of their labors. In a capitalist system, only a few people can freely increase their wealth, but the masses are not able to produce wealth in the true sense. This attitude increases the poverty as well as the wealth of the capitalists and leads the government towards capitalism. In Islamic economics, economic progress, wealth creation and economic freedom are among the necessities of society. In this system, all members of society have the right to engage in economic activity freely, and of course all activities are controlled and monitored by the government to prevent insurgency, oppression and corruption. Due to this freedom, the economic affairs of the society are the responsibility of the people. Everyone is obliged to help the social needs depending on their ability. Realizing a people-based resistive economy is the best way to achieve economic freedom.
Keywords: Economic freedom, Capitalism, Supreme Leader of the Revolution, Economic structure -
Page 89
Using a rational-analytical method and desk-research technique, this paper studies the science of the "philosophy of Islamic economics", as one of the fields of Islamic humanities, with a second-rate, comprehensive and rational view and defines the science of the philosophy of Islamic economics, the system of its issues, its differences and relations with the philosophy of Islamic economics and finally its method. Based on the results of this research, the system of issues of this science, based on the three logical questions of whatness, whyness and the essence can be divided into three levels of foundations, issues related to science in its entirety form (such as whatness, essence, status, subject, realm and structure of science) and issues related to the imaginative foundations and affirmation of theories within science. The philosophy of Islamic economics science is a philosophy that has been added to science and itself is a secondary science, but the philosophy of Islamic economics is a philosophy added to a relative matter and it is a first-class science. The two, at the same time, have a close relationship. The method of study in the science of the philosophy of Islamic economics is a method composed of a priori and a posteriori method.
Keywords: Philosophy of disciplines, Philosophy of economic science, Philosophy of Islamic economics, Philosophy of philosophy of Islamic economics -
Page 109
Martyr Sadr's attitude towards the two subjects of "Islamic economics" and "thematic knowledge" is a challenging issue in the Islamic economics and epistemological studies. The quality of the relationship between these two issues is one of the fundamental questions in the methodology of Islamic economics. Analyzing the views of Martyr Sadr, this paper explains the mechanism of using thematic knowledge in theorizing in Islamic economics. In Martyr Sadr's view, the rules of economic behavior in Islamic society are the subject of Islamic economics. Rules of economic conduct are specific behaviors of the majority of people in most cases that have an economic nature, causes, or effects. Theorizing in Islamic economics relies on thematic knowledge. Thematic knowledge is cognitions that observe objective facts; cognitions that have a gradual realization and cannot deny their contradiction. The sources of thematic knowledge, sensations, including visual, audible and intuitive sensations, that is, people's interpretations of their knowledge, inclinations, and abilities. Sensory and intuitive knowledge is used to understand the rules of economic behavior in Islamic society. Theorizing in Islamic economics, based on the underlying mechanism of istihaz (exposing), is realized by exposing the concepts of economic behaviors.
Keywords: Theorizing, Islamic Economics, Thematic knowledge, Exposing mechanism, Economic behavioral rules, Martyr Sadr -
Page 129
Resistive economy seeks the simultaneous realization of growth, justice, economic resilience, and spirituality. The central question of this paper is that, the realization of these goals requires which kind of economic culture? According to the hypothesis of the article, jihadi economic culture is the only culture that can provide the ground for achieving the goals of resistive economy at the same time. Using an analytical method and while explaining the insight and tendency components of jihadi economic culture, this paper studies the effect of jihadi economic culture on achieving the goals of resistive economy. The findings show that the general belief in the existence of belonging to God, the trustworthiness of property, God's all-sustaining, the system of reward and punishment in this world and the hereafter and vulnerability to internal and external enemies are among the insight components of jihadi economic culture. This system of monotheistic belief institutionalizes the tendency components of jihadi economic culture, such as doing economic activity in the way of God and for God, priority of public interests over individual interests, rejection of domination, hard work in seeking a lawful and good sustenance, consumption at a sufficient level with the priority of consuming domestic products and giving alms in the way of God with the priority of empowering the deprived ones. Theoretical and practical evidence suggests that jihadi economic culture leads to the synergy of growth and justice, and economic resistance, and strengthens the spirituality and sovereignty of Islamic values.
Keywords: Resistive economy, Economic culture, Jihadi economic culture -
Page 151
This paper seeks to design a model for utilizing the capacity of cultural industries in a resistive economy. The components of research in the field of resistance economics have been mainly based on the views of the Supreme Leader of the Islamic Revolution. Studying the theoretical foundations of the research, to this end, the indicators of resistive economics were identified and developed and provided to the elites for approval. In the field of cultural industries, according to the multiplicity of different branches of cultural industries and research limitations, five variables and seventeen indicators, which today play a key role in the culture and economic growth of societies, were selected and approved including media, tourism, cultural heritage, handicrafts and computer games. The research method in is survey, descriptive and analytical method. Research methodology is a combination that in the qualitative part through the theoretical foundations of research and with the participation of five experts in the field of culture and economics as panel members, using the method (ISM and MicMac), interpretive structural modeling on resistive economics and cultural industries has performed. Using the results of 35 questionnaires, in the quantitative part, the average effect of the components of the culture industry on the resistance economy was measured. The results show that in the desired pattern of development of cultural industries in the resistive economy, discourse making using media products, strengthening of knowledge-based cultural industries such as computer games, tourism, cultural heritage and handicrafts, respectively, should be prioritized.
Keywords: Resistive economics, Cultural industries, Capacities of cultural industries, ISM technique, MicMac chart -
Page 173
The current financial economy is based on liberal philosophical principles and eliminating values and ethics it has provided the ground for major economic crises. This economic system has certain goals on which current financial science has been set. The domination of desires, empiricism, individualism and greed are among these principles. These principles have led to the construction of a financial system separated from the real sector in which, we cannot Islamize it with superficial changes. Analyzing the current financial system, with a critical approach, this paper studies the existing approaches in discovering the economic system of Islam. As a result, the completion of the discovering method of Shahid Sadr was chosen as the best approach as a system-building method in discovering the financial system of Islam. This method starts from the basics and leads to the goals within the framework of jurisprudential criteria (acceptable level) and moral (desirable level). To discover the financial system of Islam, one must first discover its general and specific criteria, then, by conceptual development and up-to-date interpretation of those criteria as the framework of the Islamic financial system, one can provide the ground for responding to the needs of the real sector. Of course, using the human rational experiences and techniques is not an obstacle as long as it does not contradict Islamic standards.
Keywords: Financial engineering, Islamic financial system, Methodology -
Page 195
Determining the profit rate in the Iran's economy as an arbitrary order, although justified in some ways, has caused many problems such as the failure to achieve the grand goals of the policymaker, lack of proper decision making in accordance with business cycles, lack of control and management of economic variables, loss of resources inefficiently. Using a descriptive-analytical method this paper suggests a rule-based system for the determination of profit rate. The rule-based system for the determination of profit rate, in addition to solving the above problems, reduces policy mistakes, increases transparency in decision making as well as reducing political interference in the management of society's monetary system. The Taylor rule is known as one of the most famous and popular monetary rules, although in many studies and policies of the Central Bank, conventional economies have been used with positive results, but its use in the Islamic economy requires jurisprudential-economic studies. The results indicate the possibility of the rule-based system for the determination of profit ratein the banking system of the Islamic Republic of Iran inspired by the Taylor rule. In this regard, the profit rate of exchange contracts can be determined according to the variables of the real sector of the economy and monetary policy objectives in such a way that the rate is not derived from the interest rate. This profit rate on barter contracts can also be used as a guide for determining the rate of return on partnership contracts.
Keywords: Profit rates on exchange contracts, Mandatory interest rate, Directorial, Arbitrary, Monetary policy, Taylor rule -
Page 211
The method of profit and loss sharing in the civil partnership agreement is one of the existing challenges of the banking system. Article 11 of the civil partnership agreement of the Central Bank denotes that, the partner is obliged to pay the expressed interest even if it is not realized. Using a content analysis method, this paper analyzes the relevant jurisprudential views to determine the requirements of the partnership agreement. Many jurists believe that this type of profit and loss sharing is faced with jurisprudential problems, including opposition to the requirements of the contract. Another group of researchers believe that this type of agreement changes the nature of the civil partnership agreement and deprives the traders to the actual uses of the contract; whether stipulated in a partnership agreement or in an independent agreement; since the conventional wisdom or received opinion of real participation in profits and losses is a prerequisite for a company contract. In their view, since this effect is the result of the creation of a contract, its removal by an implicit condition or a necessary external contract makes it void and useless.
Keywords: Civil partnership, Profit, loss sharing Contracts, Share of participation, Contract requirement -
Page 229
Letter of credit is one of the most common and secure methods of payment for goods in international trade, which is done through the seller and buyer's banks. In the process of letter of credit, sometimes, to ensure payment of the goods by the buyer and the bank opening the credit, the beneficiary asks the buyer that another bank, as the confirming bank, approves the letter of credit or the beneficiary requests authentication directly from a bank other than the credit opening bank. In these circumstances, the confirming bank, in return for the commission, undertakes to pay the letter to the beneficiary if the issuing bank refuses or fails to pay the credit. Using a descriptive-analytical method and given the necessity of concluding banking contracts in the form of sharia contracts, this paper studies the nature of the authentication of letter of credit from a jurisprudential and legal point of view, and with the new approach to contract guarantee, this paper has considered it as an example of a guarantee of payment obligation in the banking system.
Keywords: Letter of credit, Issuing bank, Confirming bank, Authentication, Bank guarantee, Guarantee contract