فهرست مطالب

سیره پژوهی اهل بیت - سال ششم شماره 2 (پیاپی 11، پاییز و زمستان 1399)

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال ششم شماره 2 (پیاپی 11، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی رضا روحی*، ابراهیم محمدزاده مزینان صفحات 7-21

    کتابت از مناصب مهم زمان پیامبر اکرم(ص) بود. این منصب در زمان خلفا به ویژه امام علی(ع) برقرار بوده است. سوال اصلی پژوهش این است که کتابت در دوره امام علی(ع) چه اهمیتی داشته و خاندان ابورافع در کتابت دوره امام علی(ص) چه جایگاهی داشته اند؟ این نوشتار با استفاده از منابع تاریخی و حدیثی، منصب کتابت و کاتبان دوره امام را بررسی کرده است. در این میان خاندان ابورافع به ویژه نقش عبیدالله بن ابی در کتابت دوره امام علی(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی تلاش شده تا با بهره گیری از سخنان حضرت به تبیین وظایف و ویژگی های منصب کتابت پرداخته شود. با توجه به سخنان حضرت به نظر می رسد کتابت در آن دوره جایگاه ویژه ای داشته است. برای نشان دادن این جایگاه، مهم ترین کاتب امام یعنی عبید الله بن ابی رافع و خاندان او نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: امام علی (ع)، خاندان ابورافع، عبیدالله بن ابی رافع، کاتبان، کتابت
  • زینب کریمی*، زهرا مهدی پور صفحات 23-35

    تغذیه سالم در سلامت افراد جامعه نقش بسزایی دارد. هدف از غذا خوردن تامین سلامت جسم و روان نه صرفا سیر شدن و لذت بردن از غذا است. در سنت اسلامی به ویژه در سیره امام علی(ع) موارد بسیاری درباره نوع و شیوه تغذیه سالم برای برخورداری از سلامت جسم و روان سفارش شده است. این نوشتار با تحلیل روایات و سیره امام علی(ع) به دنبال پاسخ به این سوال است که تغذیه سالم بر اساس سیره امام علی(ع) چیست؟ یافته های پژوهش نشان می دهد امام علی(ع) سفارش های بسیاری درباره تغذیه دارد. کم خوردن، تقسیم وعده های غذایی، با آرامش خوردن، رعایت بهداشت فردی، حرف نزدن در هنگام غذا خوردن از مهم ترین اصولی است که امام علی(ع) سفارش کرده اند. امام با توجه به مزاج انسان و ماهیت مواد، غذاهای لطیف مانند مغزی، سبزی ، عسل و گوشت مرغ را بر غذاهای سخت و خشک ترجیح داده اند و مصرف میوه ها مانند سیب، گلابی و انار را موجب جلای قلب و آرامش روان دانسته اند. بر اساس سیره امام تغذیه سالم نیازمند دانستن ماهیت غذاها و رعایت آداب و زمان بندی در مصرف آنهاست. در این صورت تغذیه سالم موجب تعادل مزاج و سلامتی جسم و روان و در نهایت بهبود سبک زندگی خواهد شد.

    کلیدواژگان: بیماری، خوراک، تغذیه سالم، سیره امام علی(ع)، طب اسلامی
  • احمد فلاح زاده* صفحات 37-55

    ساخت سامرا و انتقال پایتخت خلافت عباسی از بغداد به سامرا در حدود سال 223، موجب شد تا ترکیب جمعیتی و بافتار فکری آن از دیگر شهرهای جهان اسلام متفاوت شود. حکومت نظامیان ترک تبار، رسمی شدن جریان اهل حدیث و وجود سنت های بنی هاشمی از عوامل اصلی تشکیل دهنده بافتار فکری و فرهنگی شهر سامرا بود. بر این اساس این پرسش مطرح می شود که حضور امام حسن عسکری(ع) در این شهر، چه تاثیری بر سیره سیاسی- اجتماعی ایشان داشت؟ این پژوهش بر اساس نظریه تاثیر زمان و مکان بر سبک زندگی به بررسی سیره آن حضرت پرداخته و نشان داده است که شرایط فکری و فرهنگی سامرا موجب شده تا زندگی امام حسن(ع) در دو بعد «فرازمانی» و «عصری» نمود پیدا کند. در بعد «فرازمانی»، نشان داده شد که امام در اموری مانند سیره عبادی مانند امامان پیشین رفتار کردند اما در بعد «عصری»، رفتار ایشان در اثر عناصر زمان و مکان دچار دگرگونی شده است.

    کلیدواژگان: امام حسن عسکری(ع)، تاثیر زمان و مکان بر سیره، رویکرد فرازمانی در سیره، سیره عصری
  • یدالله حاجی زاده*، نعمت الله صفری فروشانی صفحات 57-73

    ابوالخطاب (متوفای 138) مهم ترین غالی باورمند به اباحه گری در زمان امام صادق(ع)، رهبر و پایه گذار گروه خطابیه است. این گروه مشهورترین، تاثیرگذارترین و بادوام ترین گروه های غالیانه در دوره حضور امامان: بودند. خطابیه مانند ابوالخطاب، اباحه گر و شریعت گریز بودند. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، درصدد پاسخ گویی به این سوال است که چه گمانه هایی منجر به اباحه گری ابوالخطاب شد و امام صادق(ع) با خطابیه چگونه برخورد کرد؟ در بررسی منابع متقدم تاریخی، حدیثی و فرقه شناختی مشخص شد که ابوالخطاب و پیروانش با این گمانه که معرفت امام یا شناخت حق مکلفین را از انجام وظایف دینی بی نیاز می کند و با این تصور که واجبات و محرمات قابل تاویلند، اباحه گر شده اند. امام صادق(ع) گمانه های نادرست آنان را با جدیت زیر سوال برد و از هم نشینی و همراهی با آنان نهی کرده است. ایشان در مواردی خطابیه را لعن کرده، از آنان بیزاری جسته است.

    کلیدواژگان: امام شناسی، امام صادق(ع)، ابوالخطاب، اباحه گری، خطابیه، غالیان
  • مریم سعیدیان جزی* صفحات 75-88

    منبع شناسی تاریخ اسلام و تشیع یکی از موضوعات مورد توجه مستشرقان است. با این حال برخی از مستشرقان با بی توجهی به این کار، با استناد و بزرگ نمایی گزارش های دروغ پردازانی چون سیف بن عمر، تصویری ساختگی و غیر واقعی از تشیع ارایه کرده اند. سوال اصلی پژوهش این است که گزارش های سیف بن عمر تمیمی در شیعه شناسی غربی ها چه جایگاهی دارد؟ در این نوشتار برخی از تحقیقات مسشترقان و ارجاعات آنها به سیف بن عمر استخراج و مورد ارزیابی قرار گرفته و نشان داده شد که این تحقیقات در استفاده از گزارش های سیف و بررسی عوامل اثرگذار در جهت گیری های تاریخی او دچار تعارض هستند. مستشرقان در استفاده از اخبار سیف یکسان عمل نکرده اند. آنها گاهی دچارتردید، انکار و گاه تایید اخبار سیف شده اند. با این حال اغلب آنها گزارش های سیف درباره پیدایش تشیع را معتبر دانسته و بر این اساس تشیع را عامل تفرقه و فتنه امت اسلامی دانسته و آن را نتیجه دگراندیشی دینی و متاثر از عوامل محیطی و فرهنگی عراق معرفی کرده اند.

    کلیدواژگان: استشراق، سیف بن عمر، شرقشناسی، شیعه شناسی، عبدالله بن سبا
  • مجتبی گراوند*، مهناز کوهی، محمدعلی چلونگر صفحات 89-102

    بررسی شخصیت حضرت محمد(ص) از مهم ترین موضوعات در تاریخنگاری اسلامی بوده است که در مباحث سیره و مغازی مورد توجه مورخان و محدثان اسلامی قرار گرفته است. این موضوع از نیمه دوم قرن دوم هجری، به صورت مستقل و با عنوان «دلایل النبوه» مورد توجه نویسندگان مسلمان قرار گرفت. در نگارش کتاب های «دلایل النبوه» با هدف دفاع از شخصیت پیامبر(ص) در برابر شبهاتی که بروز کرده بود، به معرفی معجزات و نشانه های پیامبری حضرت محمد(ص) پرداخته می شود. سوال اصلی پژوهش این است که دلایل نگاری چیست و چه مولفه هایی دارد؟ پژوهش حاضر ضمن بررسی جایگاه این آثار در تاریخنگاری اسلامی، با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی چگونگی پیدایش آنها و بررسی محتوای کتب دلایل می پردازد. بر این اساس از مهم ترین نشانه های پیامبری حضرت محمد9 که در آثار دلایل نگاری به آنها اشاره شده می توان به بشارات انبیای گذشته به پیامبری حضرت محمد(ص)، ارهاصات و معجزات آن حضرت اشاره کرد.

    کلیدواژگان: ارهاصات، اعلام النبوه، دلائل النبوه، سیره پیامبر(ص)، معجزات
|
  • Alireza Rouhi *, Ebrāhim Mohammadzadeh Mazinān Pages 7-21

    Calligraphy has been one of the most important positions of the Qur'an. This position has been of significant importance in the era of caliphs namely Imam Ali (A.S). The main research question here is that what significance has the issue of calligraphy had in the era of Imam Ali (A.S) and what play had Abu Rāfi' clan played in calligraphy in the era of Imam Ali (A.S)? Having studied the historical and traditional sources, the current research has investigated the position of calligraphy and calligraphists in the era of Imam Ali (A.S). Among the key figures of this era in Abu Rāfi' clan, specially the role of Ubayd Allah ibn Abi Rāfi' has been analyzed in Imam Ali's (A.S) calligraphy era. The present has attempted to state the duties and features of the position of calligraphy using the sayings of the Imam. With respect of the Imam's sayings, it seems that calligraphy had had a specific position. To do so, the most significant calligraphist of that era, Ubayd Allah ibn Abi Rāfi' and his clan, has been studied.

    Keywords: Imam Ali (A.S), Abu Rāfi' clan, Ubayd Allah ibn Abi Rāfi', calligraphists, calligraphy
  • Zeinab Karimi *, Zahra Mahdipour Pages 23-35

    Proper nutrition plays a key role in the peoples' health. The main purpose of eating is to provide the health of body and mind, and merely satiating and enjoying the food are not the ultimate goal. There are recommendations in Islamic tradition and namely in Imam Ali's (A.S) conduct to have a healthy nutrition and the kind of the meal so that one may have a healthy body and mind. Having analyzed Imam Ali's (A.S) narrations and conduct, the present paper is to answer this question that what is a good model for a healthy nutrition based on Imam Ali's (A.S) conduct? The research findings prove that the Imam have provided many recommendations about nutrition. Eating less, dividing the meals to some divisions, eating calmly, observing individual sanitation, and not speaking while eating are among the most important principles for a healthy nutrition recommended by Imam Ali (A.S). According to the Imam and based on the individual's temper, eating soft foods such as nutrients, vegetables, honey, and chicken should be preferred to hard foods. Having fruits such as apples, pears, and pomegranate gladdens the heart and lifts the spirit. As the Imam's conduct show, healthy nutrition needs knowledge of foods nature, observing food rites and proper timing for eating. Therefore, if one has a healthy nutrition, it leads to have a good temperament and healthy body and mind, and finally it improves lifestyle.

    Keywords: illness, foods, healthy nutrition, Imam Ali's (A.S) conduct, Islamic medicine
  • Ahmad Fallahzadeh * Pages 37-55

    The construction of Samarra and the movement of the Abbasid capital from Baghdad to this city in about the year 223 (lunar) caused that the demographic combination and its intellectual context discriminate this city from other cities of the Islamic world. Rule of Turkish originated militaries, formalization of people of narration trend and the existence of Banu Hashimi traditions are of the factors of the intellectual and cultural context of Samarra. Accordingly, this question is raised that what effects has Imam Hassan Askari's presence in this city had on his socio-political conduct? This research, based on the effect of time and place theory on the lifestyle, has investigated conduct of Imam Askari and has shown that the cultural and intellectual conditions of Samarra has led to the realization of his life beyond time and place. As shown in the beyond-the-time aspect, the Imam has behaved as his previous counterparts in affairs such as servitude conduct, while in the modern aspect, the Imam's conduct shows a change in the elements of time and place.

    Keywords: Imam Hassan Askari (A.S), the effect of time, space on conduct, beyond-the-time approach in conduct, modern conduct
  • Yadollah Hajizadeh *, Nematollah Safari Foroushani Pages 57-73

    Abū l-Khaṭṭāb (died in 138), the leader and founder of Khatābiyah group, is the most important exaggerator who ignored the Islamic teachings in the era of Imam Sadegh. This group is the most well-known and lasting exaggerators in the eras of imams. Like Abū l-Khaṭṭāb, Khatābiyah group is ignorant to Islamic teachings and apostate. Using a descriptive-analytical research method, this research is to answer this question that what hypotheses formed Khatābiyah's apostasy and how Imam Sadegh (A.S) confronted with this group? By investigating the early historical, narrative, and sectarian sources, it was revealed that Abū l-Khaṭṭāb and his followers proposed that knowing the Imam would relieve the obliged person's burden from fulfilling their religious duties and they imagined that the religious obligations and prohibitions are interpretable. Thus, they became apostate. Imam sadegh questions their false speculations critically and prohibited people from being in touch with them. On occasions, Imam Sadegh had cursed and disgusted Khatābiyah.

    Keywords: Knowing Imam, Imam Sadegh, Abū l-Khaṭṭāb, apostasy, Khatābiyah, exaggerators
  • Maryam Saeedian Jazi * Pages 75-88

    Investigating the sources of the history of Islam is among the interesting topics by the orientalists. However, some of them have ignore this and refer to and exaggerate some fake reports from falsifiers such as Sayf ibn Umar and try to portray a fake and unreal illustration from the Shiite. The main research question here is that what position do Sayf ibn Umar's reports have taken in the westerners' Shiite studies? This writing has investigated and evaluated some orientalists' research and their citations to Sayf ibn Umar reports. It is proven that these research are in contradiction with each other in using Sayf ibn Umar's reports and the influential factors on his historical directions. Thus, orientalists have not acted the same in citing Sayf ibn Umar's reports. They have been doubtful some times and have denied these reports in whiles or have approved them on some occasions. However, they have deemed valid Sayf ibn Umar's reports on the advent of Shiite and accordingly have believed that Shiite ideology has been the cause of division and sedition in the Islamic community. Likewise, they have introduced it as the result of religious change of thought which is affected by the environmental and cultural factors of Iraq.

    Keywords: orientalism, Sayf ibn Umar, Oriental Studies, Shiite studied, Abdullah ibn Saba'
  • Mojtaba Garavand *, Mahnaz Koohi, Mohammad Ali Cheloungar Pages 89-102

    Analyzing the personality of Prophet Mohammad (P.B.U.H) is among the most significant topics of Islamic historiography which has been considered by historians and narration scholars in issues of conducts and battles. This topic attracted Islamic authors' attentions from the second half of the second Islamic century independently bearing the title of "dala'il Al-Nabowah" book. This book states the miracles and signs of the Prophet aiming at defending the Prophet's personality against the raised misgivings about him. The main research question is that what is writing reasons and what criteria does it have? Having studied the position of these works in Islamic historiography using a descriptive-analytical research method, the researchers investigate the quality of their advent and the content of this book. Accordingly, the most important signs of the Prophethood of the Prophet of Islam as mentioned in writing reasons works are the previous prophets' enunciation to the Prophet Mohammad's coming, his wonder works, and his miracles.

    Keywords: Wonder works, aʿlām al-nabowah, dala'il al-nabowah, the Prophet's conduct, miracles