فهرست مطالب

پژوهش های تاریخی - سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 47، پاییز 1399)

فصلنامه پژوهش های تاریخی
سال دوازدهم شماره 3 (پیاپی 47، پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/09
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی اکبر عباسی*، زهرا سادات کشاورز صفحات 1-16

    در تاریخ نگاری، مبحث اعتقادداشتن یا اعتقادنداشتتن مورخ به «احکام نجوم»، از نکات مهم و در کانون توجه است. ابوحنیفه دینوری، از مورخان بزرگ تمدن اسلامی در قرن سوم قمری/نهم میلادی، کتاب اخبارالطوال را براساس شیوه تاریخ نگاری عمومی تالیف کرده است. این پژوهش با دیدگاهی توصیفی تحلیلی به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است که نمود اعتقادی ابوحنیفه دینوری به احکام نجوم به چه صورت بوده است و در تاریخ نگاری او، تجلی این نمود در چه زمینه هایی مشاهده می شود. براساس یافته های این پژوهش، به نظر می رسد دیدگاه دینوری درباره پیشگویی های منجمان، فرازونشیب هایی داشته و در مجموع، نمونه های اندکی از پیشگویی ها در حوادث تاریخی را ذکر کرده است. او در اثر خود، در همان نمونه های اندک که پیشگویی بزرگان و منجمان را بررسی کرده و آن را مهم دانسته، به پیشگویی های عوام بی توجه نبوده و گاهی در کتاب خود، از این گزارش ها نام برده است؛ همچنین بر این باور بوده است که اگر در مواقعی، منجمان و اهل احکام نجوم پیشگویی نداشته اند، تاویل و برداشت نادرست از سخنان آنها دلیل اصلی محقق نشدن این پیشگویی ها بوده است. دینوری در جایگاه یک منجم، آثار نجومی مهمی را نگاشته که این موضوع در اعتقادش به درستی سخنان اهل احکام نجوم بی تاثیر نبوده است. مباحثی که احکام نجوم در آن مطرح شده، در کتاب اخبارالطوال مفصل تر از حوادث مشابه توضیح داده شده است.

    کلیدواژگان: ابوحنیفه دینوری، احکام نجوم، اخبارالطوال، پیشگویی، تاریخ
  • بهمن زینلی* صفحات 17-34

    رحلت پیامبر اسلام(ص) نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود و در ساختار اداره جامعه اسلامی، سرآغاز شکل گیری نظام سیاسی جدیدی شد. دولت نوپای اسلامی برای ادامه حیات خود، با دو راهبرد خلافت و امامت مواجه شد. طرفداران هرکدام از این دو راهبرد، اندیشه خود را مستحق رهبری اداره حکومت اسلامی می دانستند. اجتماع سقیفه در حالی زمینه غلبه نظام خلافت بر امامت را فراهم کرد که طرفداران امامت ضمن باور بر نصب امام، نظریه خلافت را رد کردند و آن را فاقد مشروعیت دانستند؛ اما درنهایت، در چارچوب اندیشه مصلحت گرایی، همراه با جریان های سیاسی مدینه، به نظام خلافت تن دادند. این مقاله به شیوه کیفی و به روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی تدوین شده و هدف اصلی آن، تبیین و تحلیل تاریخی نقش اندیشه مصلحت گرایی در شکل گیری و مقبولیت نظام خلافت است. پرسش اصلی پژوهش این است که اندیشه مصلحت گرایی در شکل گیری نظام خلافت در سقیفه و اقدامات خلیفه نخست اسلامی چه نقشی داشته و پیامدهای حاکم شدن این اندیشه در دوره خلیفه نخست و پس از آن چه بوده است. براساس یافته های این پژوهش که با استناد به منابع اصلی تاریخ اسلام صورت گرفته، در اجتماع سقیفه، اندیشه مصلحت گرایی در غلبه نظام سیاسی مبتنی بر خلافت بر نظام امامت نقش اساسی داشته است؛ همچنین در طول دوره پیشوایی خلیفه نخست، تبیین کننده راهبردهای خلیفه در اداره دولت اسلامی بوده است.

    کلیدواژگان: دولت اسلامی، سقیفه بنی ساعده، مصلحت گرایی، خلافت، امامت
  • نصرالله عباسی*، هادی سلیمانی ابهری صفحات 35-50

    قدمگاه ها مکان های مقدسی اند که در ایران قدمت تاریخی و قدیمی دارند و در حکم میراثی فرهنگی و مذهبی شناخته می شوند. در بیشتر مواقع، جای پای مقدسی در قدمگاه ها نصب شده است که بیشتر آنها به امام هشتم، علی بن موسی الرضا(ع) نسبت داده می شوند. پراکندگی قدمگاه ها در استان های جنوبی ایران، بیشتر است. در این مقاله به جای پاهای موجود در برخی از قدمگاه ها و ارتباط آنها با جای پاهای طبیعی توجه شده است؛ همچنین موقعیت مکانی قدمگاه ها با منابع آبی ارزیابی و تحلیل شده است. براساس گزارش های در دسترس و همچنین مشاهده برخی جای پاها در قدمگاه ها، اطلاعات ضروری برای چنین ارزیابی به دست آمد. ردپای طبیعی انسان ها از بسیاری نقاط دنیا گزارش شده است؛ ولی نوع سنگ و هندسه جای پاها در قدمگاه ها گواهی بر دست کند و مصنوعی بودن آنهاست. ردپاهای طبیعی در سنگ های رسوبی یا سنگ های آذرآواری (خاکسترهای آتشفشانی) یافت می شوند. این در حالی است که جای پاهای نصب شده در قدمگاه ها، روی سنگ های آذرین یا دگرگونی نیز حجاری شده اند. با وجود این، نقش جای پا در قدمگاه، به لحاظ تاریخی یادآور روایت حضور امام معصوم(ع) یا امامزاده ها در آن مکان است که به طور معجزه آسایی جای پای آنها در سنگ نقش بسته است. از طرف دیگر قدمگاه ها در ایران، بیشتر در نزدیکی چشمه ها و منابع آبی بنا شده اند و به نوعی، تداعی کننده تقدس آب در ایران اند. در ایران، پاکیزه نگه داشتن آب و همگانی دانستن منابع آبی همراه با رویکردهای آیینی و باورهای تاریخی مذهبی است و ساخت قدمگاه تلاش ایرانی ها را در این راستا نشان می دهد.

    کلیدواژگان: قدمگاه، ردپا، سنگ نگاره، اماکن مقدس، باورهای مذهبی
  • نورالدین نعمتی* صفحات 51-63

    قاجارها پس از تثبیت، قدرت های محلی و به احتمال رقیب را تضعیف یا سرکوب کردند. والیان نیز با درک اوضاع جدید، مقر فرمانروایی خود را به پشتکوه منتقل کردند. آنها با بهره گیری از موقعیت جغرافیایی ویژه منطقه، بازسازی نیروهای نظامی، برقراری نظم و ثبات در محدوده قلمرو خود، ارسال به موقع مالیات و خراج و نیز دفع تجاوز عثمانی ها، بستری فراهم کردند تا حکومت مرکزی آنها به رسمیت بشناسد. دولتمردان حکومت مرکزی در مواقع لزوم، برای برقراری نظم و آرامش و سرکوب شورش های محلی در مناطق خوزستان و لرستان و کرمانشاه، از توان نظامی آنها استفاده می کردند. والیان قدرتمند پشتکوه در موازنه قدرت، با نوسانات قدرت مرکزی رابطه معکوسی داشتند. آنها باوجود توان و موقعیت خاص قلمروشان، هیچ گاه ادعای خودمختاری یا جدایی نکردند و گریز از مرکز نشدند. با تغییر نظام سیاسی و استقرار حکومت پهلوی، غلامرضاخان آخرین والی که توان مقابله با حکومت مرکزی را نداشت، به کشور عراق پناهده شد؛ بنابراین اداره امور این منطقه به نظامیان واگذار شد. این پژوهش در پی یافتن پاسخ این پرسش است: حکومت مرکزی با والیان پشتکوه چه رابطه ای داشته است؟ فرضیه پژوهش این است که دولتمردان قاجار در پی امنیت داخلی و تثبیت حدود مرزی و پرداخت مالیات، از والیان در محدوده قلمروشان حمایت کردند.

    کلیدواژگان: حکومت قاجار، والیان پشتکوه، حسینقلی خان ابوقداوه، غلامرضاخان ابوقداوه، ثبات، امنیت
  • علی یزدانی راد*، علی اکبر تشکری صفحات 65-82

    در حدود سال 880 ق/1476م با ورود نریمان هوشنگ، از پارسیان هند، به ایران و ملاقات او با دستوران ترک آباد، میان پارسیان هند و زرتشتیان ایران رابطه ای ویژه پایه گذاری شد که قریب سیصدسال ادامه یافت. حاصل این روابط، مجموعه ای از روایت ها به زبان فارسی است که هریک از آنها به طور معمول، به نام حامل آن روایت، نامیده می شود. تعداد درخور توجهی از این روایت ها، در مجموعه ای به نام «روایات داراب هرمزدیار» گرد آمده است. این روایت ها علاوه بر روشن کردن جنبه های مختلف کیش زرتشتی، مسئله ها و دغدغه هایی را بیان می کند که جوامع زرتشتی در هند و ایران با آن روبه رو بودند. پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی و مبتنی بر روش پژوهش تاریخی است. در این پژوهش تلاش شده است بر مبنای مجموعه روایات داراب هرمزدیار، به این پرسش پاسخ داده شود که در این مدت، باوجود برخی موانع، چه عوامل یا انگیزه هایی آغاز و نیز استمرار رابطه میان پارسیان هندوستان و زرتشتیان ایران را باعث شدند. تحلیل محتوای این روایت ها و درک اوضاع و مسایلی که این دو جامعه با آنها مواجه بودند، نشان می دهد فتح باب روابط پارسیان و زرتشتیان ایران، به احتمال امری اتفاقی بوده است نه اقدامی برنامه ریزی شده و با هدف کسب اطلاعات دینی از زرتشتیان ایران؛ اما تردیدی نیست ادامه این روابط، مدیون مجموعه ای از انگیزه های دینی و اجتماعی و اقتصادی است که هر دو طرف دنبال می کردند.

    کلیدواژگان: پارسیان، ترکآباد، روایات داراب هرمزدیار، زرتشتیان، یزد
  • محمدمصطفی اسعدی*، مهدی فرهودفر، دلبر شجاع آباجلو صفحات 83-98

    این پژوهش با تحلیل و هم‌سنجی گزاره‌های تاریخی موجود در منابع کهن، این مسئله را واکاوی می‌کند: در قیام عاشورا، برای دعوت و جلب اطاعت عموم جامعه چه روشی در پیش گرفته شد؟ براساس یافته‌های پژوهش حاضر، دعوتگران این قیام، یعنی شخص امام‌حسین(ع) یا پیروان و فرماندهان ایشان، در درجه نخست نگرش‌سازی می‌کردند و جایگاه امام را در نگره اجتماع تبیین می‌کردند؛ سپس مشروعیت حکومت یزید را در فرهنگ دینی بازنمایی می‌کردند و رویکرد ارزشی و هنجاری قیام را آشکارسازی می‌کردند. این روش‌ها با سه ابزار استدلال، تکرار و ایجاد ناهماهنگی شناختی و تبیین تناقض‌ها اجرایی شده است؛ نیز در این قیام، گرایش‌سازی پیگیری شده است و دعوتگران آن، امام‌گرایی مبتنی‌بر منافع ابدی، شهادت‌گرایی مبتنی‌بر ارزش جهاد و هشداردهی در برابر آسیب‌های اطاعت‌نکردن و رویارونشدن با امام را دنبال کرده‌اند. درنتیجه، مشخص شد قیام عاشورا حرکتی همه‌جانبه در عرصه دین و سیاست و اجتماع بود که نوعی از فرهنگ‌سازی فراعصری را در حکم فرهنگ معیار پدید آورد. حرکتی که دعوت آن در دو روش نگرشی و گرایشی ناظر به گونه‌گونی مخاطبان سامان پذیرفته است و نقطه مطلوب آن، در دو لایه حداکثری در همراهی با قیام عاشورا یا حداقلی در همراهی‌نکردن با دشمنان قیام لحاظ شده است.

    کلیدواژگان: قیام امام حسین(ع)، دعوت در قیام عاشورا، امام حسین و نگرش سازی، امام حسین و گرای شسازی
  • نفیسه فقیهی مقدس *، اکبر روستائی صفحات 99-115

    تعالیم رسول‌الله(ص) در تراث اسلامی، به شکل‌های گوناگون در کتاب‌های روایی و سیره بازتاب یافته است. صحیح بخاری یکی از مصادر مهم روایی اهل تسنن است که آموزه‌های نبوی را بررسی کرده است. او در این کتاب، روایت‌های درخور توجهی در زمینه اعتقادی و فقهی به رسول خدا(ص) نسبت داده است؛ بنابراین ارزیابی این روایت‌ها هدف پژوهش حاضر است. باتوجه به جایگاه مهم صحیح بخاری در جامعه اهل سنت، به‌مثابه صحیح‌ترین نوشتار پس از قرآن، اهمیت و ضرورت این مسئله افزون می‌شود. این پژوهش درصدد است با جمع‌آوری کتابخانه‌ای اطلاعات و روش توصیفی‌تحلیلی، این مسئله را واکاوی کند: با توجه به کنش‌هایی که بخاری در زمینه اعتقادی و فقهی به رسول خدا(ص) نسبت داده است، روایت‌های تاریخی او چگونه ارزیابی می‌شود؟ برپایه دستاوردهای پژوهش، نقد گزارش‌های تاریخی بخاری در دو محور راویان و دلالت و محتوای گزاره‌ها از حیت تعارض با دیگر نقل‌های گزاره، مخالفت با دیگر گزاره‌های تاریخی، تعارض با قرآن و اختلاف با دیگر باورهای قطعی مسلمانان درخور تامل است. در روایت‌های اعتقادی و فقهی او، این ارزیابی در مضامینی همچون مقدس‌دانستن بت‌ها پیش از نبوت، تردید در پیامبری، فراگیری حوادث قیامت از یهودیان، تاثیرپذیری از یهود در روزه‌گرفتن روز عاشورا و التزام‌نداشتن به احکام اسلامی ارایه شد.

    کلیدواژگان: صحیح بخاری، روزه عاشورا، اعتقادی، فقهی، اهل سنت
|
  • Aliakbar Abasi *, Zahra Sadat Keshavarz Pages 1-16

    One of the important points in historiography is the issue of belief or disbelief of the historian in Astrology. Abu Ḥanifa Dinawari is one of the Iranian Muslim historians and astronomers of the third century AH and the author of the valuable book ‘Al-Akhbar al-Tiwal’. This research seeks to find the answer to the question of what is the manifestation of Abu Hanifa Dinawari’s belief in the rules of astronomy and in what fields can its manifestation be seen in his historiography? Based on the findings of this study, it seems that Dinawari’s view on the predictions of astronomers has fluctuations and in general, few cases of predictions have been mentioned in historical events. In the same few cases of his work, which dealt with the prophecies of great men and astronomers and considered it important, he did not ignore the prophecies of the common people and sometimes mentioned these reports in his book. It is also believed that if in some cases, the predictions of astronomers have not been made, the misinterpretation of their words is the main reason for the failure of these predictions. As an astronomer, Dinawari wrote important astronomical works, that this has been effective in his commitment to Astrology. The issues raised in the rules of astronomy are explained in more detail in the book ‘Al-Akhbar al-Tiwal’ than similar events.

    Keywords: Abu Ḥanifa Dinawari, Rules of Astronomy, Al-Akhbar al-Tiwal, Prophecy, Historiography
  • Bbahman Zeinali * Pages 17-34

    The demise of the Prophet of Islam (PBUH) marked a turning point in the formation of a new political system in the administration of Islamic society. The fledgling Islamic government faced two strategies: Caliphate and Imamate Proponents of each of these two strategies considered themselves worthy of leading the Islamic government. The Saqifa community paved the way for the caliphate to prevail over the Imamate, while the proponents of the Imamate rejected the theory of the Caliphate, but ultimately gave way to the caliphate within the framework of expediency. The main purpose of this article, which has been compiled in a qualitative and descriptive-analytical manner regarding historical sources, is to explain and analyze the role of expediency in the formation and acceptance of the caliphate system. The main question of the research is what role the idea of ​​expediency has played in the formation of the caliphate system in Saqifa and the actions of the first Islamic caliph. According to the findings of this study, the idea of ​​expediency has played a key role in the dominance of the political system based on the caliphate over the Imamate system in the Saqifa community.

    Keywords: Islamic State, Saqifa Bani Sa'deh, Expediency, Caliphate, Imamate
  • Nasrollah Abbassi *, Hadi Soleimani Abhari Pages 35-50

    Ghadamgahs are sacred places in Iran date back to ancient and historical eras, serving as symbols of Islamic and cultural heritage. Usually, sculpted human footprints at these sites are mostly attributed to the journey across Iran by the Eighth Imam Ali ibn Musa al-Reza AS (765-818 CE). Ghadamgahs are relatively abundant in southern provinces of Iran, such as Fars, Khuzestan, and Bushehr. In the present study, the footprints of some of Ghadamgahs and their relationships with natural footprints are investigated. Besides, the spatial location of Ghadamgahs with water resources is evaluated. The data were gathered based on the available reports as well as the observation of some footprints in Ghadamgahs. The results show that although the natural footprints of humans have been reported from many parts of the world, the type of rock and the geometry of the footprints in Ghadamgahs are evidence of their handiwork and artificiality. Traces of natural footprints are found in sedimentary rocks or pyroclastic rocks (volcanic ash). Meanwhile, the pedestals installed in Ghadamgahs have also been carved on igneous or metamorphic rocks. However, the role of footprints in Ghadmagah is historically reminiscent of the presence of Imam Reza (AS) and the descendants of Imams are miraculously engraved in stone. Ghadamgahs in Iran are often built near springs and water sources and are somewhat associated with the sanctity of water in Iran. Keeping water clean in Iran is associated with ritual approaches and historical-religious beliefs, and the construction of Ghadamgahs shows the efforts of Iranians in this direction.

    Keywords: Ghadamgah, footprints, petroglyph, sacred places, Religious Beliefs
  • Nourodin Nemati * Pages 51-63

    After coming to power, the Qajars in pursuit of security and continuity of government sought to suppress and dismantle local powers and their possible rivals. The governors organized military forces using natural, geographic, mountainous, and strategic conditions. Thus, Qajars recognized them as legitimate governors. The Qajars utilized the power of the governors to suppress the rebellion of Khuzestan, Lorestan, and Kermanshah regions, and to prevent the Ottoman boundary interferences. Hossein-Quli Khan was a governor who received Nasser-al-Din Shah’s support including titles and continuity of his post. After the death of Qulam-Reza Khan, Mozafar al-Din Shah continued this support for his son. Although the son was not capable like his father, he managed to secure the governorship. However, with the fall of Qajars and the rise of the Pahlavi Dynasty, he fled to Iraq and eventually the governorship collapsed. The present study sought to investigate how the relationship between the central power structure and Poshtkuh governors was, and how the equilibrium of power was established between the central government of Qajar and the said Governors. The research hypothesis is that the Qajar government has supported the governors in the pursuit of internal and border stability, and the governors have been loyal to the Qajars.

    Keywords: The Qajars, Poshtkuh governors, Hossein-Quli Khan Abu Qodaveh, Qulam-Reza Khan Abu Qodaveh, Stability of Security
  • Ali Yazdani Rad *, Ali Akbar Tashakori Pages 65-82

    In 880 AH, with the arrival of Nariman Houshang, one of the Parsis of India, to Iran and his meeting with the High Priests of Turkabad, a special relationship was established between the Parsis of India and the Zoroastrians of Iran, which lasted for nearly three hundred years. The result is a collection of narrations in Persian, each of them is usually called the bearer of that narration. A considerable number of these narrations  appear in a collection called Narrations of Darab Hormazdyar (Rivāyāt-e Dārāb Hormazdyār). In addition to clarifying the various aspects of the Zoroastrian religion, the narration also expresses the concerns and challenges that Zoroastrian communities in India and Iran have faced. The present study, which is descriptive-analytical research based on the historical research method, relying on the Narrations of  Darab Hormazdyar, seeks to answer thequestion what factors or motives, despite some challenges, caused the beginning and continuation of the relationship between the Parsis of India and the Zoroastrians of Iran in three hundred years. Analyzing the content of these narrations and recognizing the issues and conditions that these two societies faced shows that the beginning of relations between the Parsis and the Zoroastrians of Iran was probably a coincidence and not planned and aimed at gaining religious information from the Zoroastrians of Iran, but there is no doubt that the continuation of such relations is due to a set of religious, social, and economic motives of both societies.

    Keywords: Parsis, Rivāyāt-e Dārāb Hormazdyār, Torkābād, Yazd, Zoroastrians
  • Muhammad Mustafa Asady*, Mahdi Farhoudfar, Delbar Shoja Abajalou Pages 83-98

    This study, by analyzing and comparing the historical propositions in the ancient sources, investigates this research question: in the uprising of Imam Hussein, what methods were used to invite and attract the public obedience? Based on the findings of the present study, the proponents of this uprising (whether Imam Hussein (AS) or followers and commanders) aimed to create an attitude, re-explain the position of the Imam in the community, represent the illegitimacy of the Yazid government in religious culture, and reveal the value aspect of the uprising. These methods have been implemented with three tools of reasoning, repetition, and creating cognitive inconsistency and explaining contradictions. Also, in this uprising, the tendency was created and the invaders of the uprising followed the tendency towards the Imam based on eternal interests, the inclination towards martyrdom based on the value of jihad, and warning about the harms of disobedience and not confronting the Imam. As a result, it was found that the Ashura uprising was a comprehensive movement in the field of religion, politics, and society that created a kind of post-age culture as a standard culture and its invitation was organized in the two methods of attitude and tendency towards the diversity of audiences. Its invitation has been organized in two maximum layers in accompanying the Ashura uprising or the minimum in not accompanying the enemies of the uprising.

    Introduction

    Throughout history, the leaders of uprisings and political and social movements in different parts of the world have tried to build a nation or a group to achieve their overt and covert aspirations, and rely on the demographic body to establish an established system. In the history of Islam, too, the initial plan of any uprising or movement has been the subject of ‘invitation’. At the beginning of the caliphate, Yazid, contrary to his father's advice, sought allegiance from three prominent figures in Medina, headed by Imam Hussein (AS). This action paved the way for the Imam to leave Medina and then turned into a full-blown uprising. Irrespective of the type of uprising and the goals of the movement of the martyrs, what is raised as a research issue is the question that in the cultural approach, the Imam and his companions in the uprising, what method did they use to invite and attract the obedience of the people? The present study looks at the methodology and how the Ashura uprising is in a specific cultural approach.

    Materials and Methods

    The type of research is cultural-intellectual in the social dimension. The present study deals with the uprising from a cultural perspective. The premise of the research is that in Hosseini’s uprising, both the perceptual and emotional power of the audience was taken into consideration, and in his uprising, there were two general types of invitation to attract obedience: attitude building and tendency building. Discussion of Results and

    Conclusions

    Knowing the dimensions of the method of invitation in the movement of Sayyid al-Shuhada, the Ashura uprising is not considered a purely political and military movement. Rather, its proponents have organized a comprehensive movement in the field of religion, politics, and society to create a post-modern standard culture based on the elements of logic, rationality, as well as emotions and feelings. In his uprising, the Imam cleverly intended to think and create an attitude in accordance with pure Islam in the mentality of the contemporary society and future societies. The existence of two factors of attitude and tendency in the minds and hearts of the Imam's strong and stable companions on the one hand, and the conditions imposed by the enemy, turned this uprising into an oppressed trans-historical epic. However, the structure of the uprising was based on two intellectual and emotional pillars. The leader of the Ashura uprising had detailed cultural planning for the society of his time, which at the same time presented it as a practical model to the next generations of human society. Although attitude and orientation are pursued in parallel in the process of invitation, intellectual and attitude attraction is more important than and emotional attraction. Finally, the variety of methods of invitation in the Ashura uprising reminds the subject of ‘audience studies’, which is understandable and necessary in any cultural and religious program, including educational, propaganda, promotion, and media. In this regard, efforts are made to absorb a part of the body of the society.

    Keywords: Uprising of Imam Hussein (AS) invitation to the uprising of Ashura Imam Hussein, attitude building Imam Hussein, tendency building
  • Nafise Faghihi moghadas *, Akbar Rustaie Pages 99-115

    Islamic heritage reflects the teachings of the Holy Prophet Mohammad in biography (Syrah) and narrative books. One of the most prominent Sunni narrative references which reflected the holy prophet's teachings is Bokhari's Sahih (translation: credible). Bokhari has attributed a considerable number of narrations regarding Fiqh and faith to the Holy Prophet in this book. Hence, the goal of this study is to evaluate Bokhari's narrations about Islamic beliefs and Fiqh in this book. The importance and necessity of such a study increase considering the credibility of Bokhari's Sahih amongst the Sunnis as the most credible and reliable book after the Quran. This study examines Bokhari's historiography considering the deeds and actions he attributed to the holy prophet regarding Islamic Fiqh and Faith through library research and the descriptive-analytical method. Based on the findings, the narrators and the implications of Bukhari's hadiths and the predicates presented therein, their conflicts with other predicates recited by him, other historical reports, Quran, and other widely accepted beliefs of the Muslims bring his historiography into question. We demonstrated our evaluation by examining Bukhari's Fiqh and faith narrations containing notions such as the holy prophet deeming idles sacred before his prophecy, doubting his prophecy, learning about the Judgment day's events from the Jews, being influenced by the Jews in fasting in the Ashoora day (10th of Moharram), and not observing the Islamic rulings and laws.

    Introduction

    According to the Holy Quran, God has set his Prophet an excellent role model, so Islamic scholars have tried to record narrative predicates about the teachings of the Holy Prophet (peace be upon him). One of the most prominent narration references of the Sunnis that has recorded the Holy Prophet's teachings is Sahih (of) Bukhari. Since there are so many interactions in the realm of Beliefs and Fiqh attributed to the Holy Prophet (peace be upon him) by Bukhari in this book, this study aims to assess and evaluate his narrations about Islamic beliefs and Fiqh as recorded and reported in this book, based on the methodological criticism of historiography. This issue is of paramount importance considering the position of Sahih Bukhari amongst Sunnis as the most reliable and credible book after the Holy Quran since it is one of the oldest inclusive narration books (a.k.a. Jawami) of Sunnis and one of their primary references. The vast number of narrations recorded and the inclusiveness of the subjects make this even more paramount. None of the studies done on the subject of Sahih Bukhari have ever criticized Bukhari's historiography or reviewed the narrations attributed to the Holy Prophet (peace be upon him) using a historical method.

    Materials and Methods

    Using the library research approach and descriptive analysis, this study tries to assess and evaluate the quality of Bukhari's historiography considering the actions and interactions he has attributed to the Holy Prophet (peace be upon him) regarding the realm of Islamic beliefs and Fiqh. The present study evaluates ten samples chosen from historical predicates mentioned in Sahih Bukhari, projecting an overall image of his historiography. Discussion of Results and

    Conclusions

    This study concludes that Bukhari's approach is narrative historiography, one of the oldest and most prominent manners for recording history. Bukhari has mentioned various narrations regarding historical events and news using this method. There are different reasons to believe that Bukhari has chosen his narrations and narrators selectively and biased and has presented a false picture of the Holy Prophet's (peace be upon him) beliefs and Fiqh teachings. The findings of this study regarding the contents of Sahih Bukhari show that the book focused on the subjects of beliefs, Fiqh, history, ethics, and interpretation (of the Holy Quran), and Bukhari has narrated parts of the Holy Prophet's (peace be upon him) sayings using the ascribing method. In this study, the faith narrations are about the Holy Prophet's (peace be upon him) activities before his Prophecy when facing idles and afterward regarding His Prophecy and when facing the Jews. Eventually, Bukhari's performance regarding the belief narrations focused on his reports about the pre-prophecy period of Prophet Muhammad's (peace be upon him) life, the beginning of his Prophecy, and during it. Bukhari attributes admiring idles and offering sacrifices for them before prophecy to his Holiness. The portion of Sahih is dedicated to the pre-prophecy period and the beginning of the prophecy is relatively modest. Narrations mainly focused on the description and interpretation of the Prophet's teachings during his Prophecy, the inclusiveness of which in the realm of beliefs and Fiqh is abundantly clear. Based on the narrations mentioned by Bukhari, we could point to predicates such as Jews influencing his Holiness and their command over his Holiness, the Jews bewitching his Holiness, and his holiness' admitting that prophets before him were superior to him. The findings of this study about authenticity show that some narrators of historical reports in Sahih Bukhari were related to Jewish scholars and their reported narrations. In some cases, the nature of the relationships persuaded them to recite Ka’b al-Ahbar's sayings instead of those of the Holy Prophet’s (peace be upon him). One of those narrators reported even ‘Isra'iliyyat’ and was well known for it. As for content, there are some discrepancies between reports of Bukhari and those of other historical narrations or other historical events. Some of the historical predicates presented by Bukhari are in conflict with the Holy Quran or even common sense, all of which take the author to believe that Bukhari’s account of the Holy Prophet’s (peace be upon him) beliefs and Fiqh issues is incorrect.

    Keywords: Fasting in Ashoora, Sahih Bokhari, jurisprudence, Sunnis