فهرست مطالب

نشریه سیستم های فازی و کاربردها
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • ماشاالله ماشین چی*، حدیث السادات حسینی نژاد صفحات 1-24
    محاسبه با لغات توسط پروفسور زاده و به خصوص با نوشتن مقاله ای با عنوان منطق فازی=محاسبه با لغات 􀎋 چ مفاهیم، تعاریف، نتایج اولیه و در نهایت به تشریح فرآیند محاسبات با لغات 􀍳 برخ 􀍳 مطرح شد. در این مقاله به بررس پردازیم.
    کلیدواژگان: از طریق دانه سازی، دقیق سازی تحدید، اصل گسترش، محاسبه توسط محدودیت ها محاسبه با لغات، خلاصه سازی
  • رباب افشاری*، بهرام صادقپور گیلده صفحات 25-45
    در طراحی کلاسیک اغلب طرح های نمونه گیری برای پذیرش، معمولا گرفته می شوند. اما در عمل، وجود ابهام در مقدار برآورد شده برخی از پارامترها و حتی مقادیر گزارش شده برای مشاهدات، اجتناب ناپذیر است. در این مقاله، پس از بیان علت نادقیق انگاشتن نسبت اقلام معیوب انباشته، به تعمیم طرح نمونه گیری یک مرحله ای متغیر مبتنی بر نسبت اقلام معیوب انباشته فازی در حضور مشاهدات دقیق می پردازیم. همچنین ضمن بررسی منحنی مشخصه عملکرد طرح معرفی شده، از یک مثال کاربردی برای تفهیم بهتر مطالب، در انتهای مقاله استفاده می شود. نتایج نشان دادند که طرح معرفی شده در محیط فازی، می تواند به عنوان تعمیمی از طرح موجود در محیط غیر فازی باشد.
    کلیدواژگان: طرح نمونه گیری برای پذیرش، منحنی مشخصه عملکرد، کیفیت فازی، مجموعه فازی
  • فاطمه جمشیدی*، مهسا واقفی صفحات 47-67
    چکیده. در این مقاله مدل غیرخطی ریزشبکه جزیره ای شامل اشباع، محدود کننده نرخ تغییر توان و تاخیر زمانی در نظر گرفته شده و برای کنترل فرکانس-بار آن کنترل کننده تناسبی- انتگرالی مرتبه کسری P Iλ به دلیل عملکرد انعطاف پذیرو مقاوم آن پیشنهاد گردیده است. از الگوریتم تکامل تفاضلی بهبود یافته با فازی FDE برای تعیین بهینه پارامترهای این کنترل کننده با هدف کمینه کردن میانگین مربعات تغییرات فرکانس، تلاش کنترلی و ترکیب وزنی هر دو استفاده شده است. به دلیل دشواری تعیین دقیق توابع عضویت سیستم فازی، فازی نوع دو بازه ای IT2F اعمال گردیده است. شاخص عددی ماکزیمم اندازه تغییرات فرکانس و دو شاخص عددی مغایر میانگین مربعات تغییرات فرکانس و میانگین مربعات تلاش کنترلی برای بررسی عملکرد سیستم کنترل شده، به کار رفته است. با افزایش و کاهش قابل ملاحظه ی پارامترهای سیستم ریزشبکه، حساسیت طرح کنترل پیشنهادی ارزیابی شده است. نتایج شبیه سازی موید عملکرد مطلوب و مقاوم کنترل کننده است
    کلیدواژگان: الگوریتم تکامل تفاضلی بهبود یافته با فازی نوع 2 باز های، تغییرات فرکانس، مدل غیرخطی ریزشبکه جزیره ای
  • محمد مهدی زاهدی*، مرضیه شمسی زاده صفحات 69-87
    در این مقاله، در ابتدا ساختار جبری ماشین ها و سپس مفاهیم اتوماتای قطعی، غیرقطعی و اتوماتا روی مشبکه ی مانده ای ارایه شد. همچنین، مفاهیم اتوماتای فازی متناهی و گرامرهای فازی را ارایه داده و ارتباط بین آنها بیان شد. علاوه براین، اتوماتای قطعی و غیرقطعی در حالت کلی با هم مقایسه و دلیل ارایه اتوماتای غیرقطعی بیان گردید.
    کلیدواژگان: اتوماتا، اتوماتای فازی، ماشین قطعی، زبان و ماشین ها
  • عباس پرچمی* صفحات 89-107
    پس از مروری انتقادی به متغیرهای تصادفی فازیی که تا کنون مطرح شده اند، در این مقاله نوعی جدید از این مفهوم به نام "متغیر تصادفی قطعه قطعه شده خطی " مبتنی بر تعدادی متناهی از برش تصادفی معرفی شده است.
    کلیدواژگان: متغیر تصادفی فازی، عدد فازی LR، تابع توزیع تجربی