فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 42 (بهار 1400)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 42 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدمصطفی اسعدی* صفحات 7-32

    عینی سازی تمدن تراز اسلامی در جهان معاصر، مبتنی بر دریافت کاربردی فرهنگ اسلامی از منابع اصیل اسلامی از جمله کتاب وحی است. مسئله پژوهش آن است که در بیان قرآن، کاربست اصطلاحات خانوادگی پدری، مادری، برادری، خواهری و فرزندی در مسایل دینی، اجتماعی و تاریخی جوامع گوناگون، بر اساس چه کارکردهایی در عرصه فرهنگ و تمدن صورت پذیرفته است؟ بر اساس یافته های تحقیق به استقراء تام در قرآن و به روش تفسیر درون متنی و برون متنی، خانواده انگاری جامعه، یک روش گفتمان ساز قرآن ذیل سیاست اعتلای فرهنگی و تمدنی امت اسلامی است و کارکردهای آن، توجه به هویت تاریخی، همبستگی، تعاون و تاب آوری اجتماعی، اصلاح خرده فرهنگ ها و مواجهه با ضدفرهنگ ها در جامعه ایمانی و غیر ایمانی بوده است. در نتیجه مشخص گردید این انگاره در سه گونه نگرشی، گرایشی و رفتاری جامعه ایمانی و غیر ایمانی به کار رفته و ناظر به گذشته تاریخ، جهان معاصر و فرجام تاریخ لحاظ گردیده است.

    کلیدواژگان: خانواده انگاری جامعه، فرهنگ و قرآن، تمدن و قرآن، سیاست فرهنگی، فرهنگ قرآنی
  • علیرضا شیرزاد*، علی الهامی صفحات 33-52

    پژوهش حاضر با هدف تبیین بایسته های علوم انسانی به عنوان یکی از پایه های فکری در ایجاد تمدن نوین اسلامی و بررسی وظایف اندیشمندان مسلمان با روش توصیفی - علی سامان گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد بخشی از بایسته ها جنبه مقدماتی داشته که عبارتند از: «هویت بخشی به دانشمندان مسلمان» که مانع نگاه پرستش گرایانه به جلوه های مادی تمدن غربی است، «وحدت و انسجام میان اندیشمندان اسلامی» که با ترویج مفهوم «امت» و اندیشه منجی (عج) صورت می پذیرد و «توانایی فهم متون عربی اسلامی» که سبب شناخت عمیق قرآن و احادیث در جهت تولید علم می گردد. بخش دیگر بایسته ها، به مرحله اخذ علم مرتبط بوده که عبارتند از: «تولید علم با اتکای بر مبانی اسلامی» و «نظام سازی بر اساس علوم انسانی اسلامی» که بر اساس مبانی اسلامی، نظام های منسجم که متشکل از گزاره های دینی است ایجاد می شود.

    کلیدواژگان: علوم انسانی، تمدن اسلامی، مبانی علم، نظام سازی، علوم اسلامی
  • فرهاد پروانه، مجتبی گراوند*، داریوش نظری، سید علاءالدین شاهرخی صفحات 53-82

    حکومت شیعی فاطمیان در فاصله سال های 567- 297ه در دو نقطه شمال آفریقا، ابتدا در افریقیه 362 - 297ه و سپس در مصر 567- 358ه بر سرکار آمد. این دولت در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی، تعالیم شیعی، آشکارکردن مظاهر و مولفه های هویت شیعه، نقش غیرقابل انکاری ایفا کرد. درمیان منابع روایی فاطمیان ، کتاب «شرح الاخبار فی فضایل الایمه الاطهار» ازتالیفات قاضی نعمان (د363ه) دارای اهمیت زیادی است. مسئله اصلی پژوهش پاسخ توصیفی به این سوال بوده است: در محتوای کتاب شرح الاخبار قاضی نعمان به چه میزان به مولفه های هویت شیعه توجه و تاکید شده است و قاضی نعمان این مولفه ها را در کتاب خود به چه میزان و چگونه انعکاس داده است؟ بدین منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، داده های کتاب مورد نظر استخراج، و نتایج تحقیق با رویکرد تفسیری مورد تحلیل و ارزیابی قرارگرفته است. بر اساس یافته پژوهش، مولفه های هویت شیعه در کتاب انعکاس قابل توجهی داشته، بگونه ای که بیشترین میزان بازتاب، مربوط به مولفه های مانند: امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، فاطمه الزهرا(س)، اهل بیت (ع) و کمترین میزان تکرار و انعکاس به مولفه های مانند: اربعین، نیمه شعبان و...، معطوف بوده است.

    کلیدواژگان: فاطمیان، مولفه های هویت، هویت شیعه، شرح الاخبار، قاضی نعمان
  • حسین خسروی*، سهراب اسلامی، ندا کعبه صفحات 83-100

    عصر صفویه را می توان دوران تحکیم سنت حکومت زنان در تاریخ دانست، زیرا آنان ابزار و وسایل لازم برای شرکت در مسایل سیاسی و اجتماعی را به دست آوردند. سوال این است که زنان هییت حاکمه چه نقشی در تحولات سیاسی جامعه خود ایفا کردند؟ یافته ها که به روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای فراهم شده نشان می دهد که زنان هییت حاکمه با عناوینی همچون همسر، مادر، خواهر شاه و حاکمان، توانستند نقش موثری در عرصه های مختلف از جمله استقرار دولت صفویه و مناسبات سیاسی و خارجی ایفا نمایند. این نقش آفرینی با نزدیک شدن به اواخر حکومت صفویان موثرتر و گاه مخرب تر شد. در آن زمان به دلیل تربیت ولیعهد و دیگر شاهزادگان در حرمسرا که باعث روی کار آمدن پادشاهان ضعیف و نالایق شد، زنان قدرت و نفوذی به دست آوردند و با توطیه چینی زمینه را برای تضعیف صفویان فراهم کردند.

    کلیدواژگان: صفویه، زنان هیئت حاکمه، مناسبات سیاسی، حرمسرا
  • رضا دشتی* صفحات 101-122

    واکاوی تاثیر عوامل مختلف در افول و اضمحلال تمدن ها بویژه تمدن اسلامی همواره مورد توجه محققین است. دولت مسلمان ممالیک یکی از دولت های مهم در تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی بوده که نزدیک به سه قرن دیرپایی داشته است. یکی از عوامل موثر در افول و اضمحلال ممالیک شیوع مکرر بیماری های همه گیر وبا و طاعون بوده که ضمن تلفات زیاد انسانی، اضمحلال زیرساخت های آن دولت مهم در تاریخ تمدن اسلامی را هم به همراه داشته است. این مقاله با شیوه توصیفی - تحلیلی مبتنی بر اطلاعات کتابخانه ای، درصدد است تا تاثیر بیماری های وبا و طاعون را به عنوان یکی از عوامل موثر در اضمحلال دولت ممالیک تبیین نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد که شیوع مکرر وبا و طاعون در عصر ممالیک چگونه تاثیرات مخربی بر اوضاع فرهنگی و بخش های مختلف تمدنی ممالیک داشته است و با گسترش خرافه باعث افول عقلانیت و با تضعیف زیر ساخت های تمدنی آن، دولت ممالیک را به ورطه افول و اضمحلال کشانده است.

    کلیدواژگان: وبا، طاعون، بیماری های همه گیر، ممالیک، افول تمدن اسلامی
  • عطیه یوزباشی، سید رضا حسینی*، پرویز اقبالی صفحات 123-154

    بخشی از هنر عصر قاجار معطوف به هنرمندان مردمی است و آثار هنری آنان بیشتر در مکان های مذهبی همچون بقاع متبرکه فرصت ظهور داشته است. این پژوهش با هدف بررسی ارزش های زیبا شناسی دیوارنگاره های بناهای مذهبی این عصر بر اساس صورت و معنا می باشد. نگارندگان در پی پاسخ گویی بدین پرسش ها هستند: دیوارنگاره های بناهای مذهبی عصر قاجار دارای چه ویژگی های ساختاری و زیبا شناسی هستند؟ ارزش های زیبا شناسی چگونه در نقاشی عامیانه بقاع متبرکه ظهور پیدا کرده است؟ روش تحقیق بر مبنای ماهیت، توصیفی - تحلیلی است و شیوه ی گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی بوده است. نتایج حاصل از پژوهش، گویای آن است که ارزش های زیبا شناسی هنرهای عامه در جهت پیوند جامعه صریحا در اثر هنری ظهور نیافته است، بلکه در دل آن نهان شده است. یعنی آنکه این ارزش ها و باورهای مذهبی، کل فرایند عرضه اثر را احاطه کرده است و صراحتا در محتوای اثر هنری قابل مشاهده است.

    کلیدواژگان: زیبا شناسی، صورت و معنا، دیوارنگاره، بناهای مذهبی قاجار، بقاع متبرکه اصفهان
|
  • MohammadMustafa Asaadi* Pages 7-32

    The objectification of Islamic civilization in the contemporary world is based on the practical perception of Islamic culture from the original Islamic sources, including the book of revelation. The main question of this research is that in the holy Qurchr('39')an, the use of family terms such as fatherhood, motherhood, brotherhood, sisterhood and childhood in religious, social and historical issues of different societies, are based on what functions in the field of culture and civilization? Using the method of in-text and out-of-text interpretation and by refereeing to the Qurchr('39')an, it was revealed that considering the society as family is a discourse in the Qurchr('39')an under the policy of cultural and civilizational exaltation of the Islamic Ummah and its functions have been to pay attention to the historical identity, solidarity, cooperation and social resilience, reform of subcultures and confrontation with countercultures in a religious and non-religious society. As a result, it was found that this idea has been used in three types of attitudes, tendencies and behaviors of the religious and non-religious communities and has been considered in relation to the past of history, the contemporary world and the end of history.

    Keywords: Considering the Society as Family, culture, Quran, civilization, Cultural Policy, Quranic Culture
  • Alireza Shirzad*, Ali Elhami Pages 33-52

    The present study aims to explain the requirements of the humanities as one of the intellectual foundations in the creation of a new Islamic civilization and to study the duties of Muslim thinkers using a descriptive-cause and effect method. The research findings show that some of the requirements have preliminary aspects, which are: "identity formation of Muslim scholars" which prevents the worshipful view of the material manifestations of Western civilization, "unity and cohesion among the Islamic thinkers" which promotes the concept of " The ummah and the thought of the savior (PBUH) and the "ability to understand the Islamic Arabic texts" which leads to a deep understanding of the Qurchr('39')an and hadiths in order to produce knowledge. The other part of the requirements is related to the stage of acquiring knowledge, which are: "production of science based on the Islamic principles" and "systematization based on Islamic humanities", which according to the Islamic principles, coherent systems consisting of religious propositions is created.

    Keywords: Humanities, Islamic Civilization, Basics of Science, System Building, Islamic Sciences
  • Farhad Parvaneh, Mojtaba Garavand*, Dariush Nazari, Seyyed Aladdin Shahrokhi Pages 53-82

    The Fatimid Shiite government came to power in two parts of North Africa between 567 and 297 (AH), first in Africa in 262-297 (AH) and then in Egypt in 357-567 (AH). The government has played an undeniable role in spreading Islamic culture and civilization, Shiite teachings, and revealing the manifestations and components of Shiite identity. Among the sources of Fatimid narration, the book "Sharh al-Akhbar fi Fazachr('39')il al-Aemeh Athar" written by Qazi Numan (d. 363 AH) is of great importance. The main issue of the research was providing a descriptive answer to this question: in the content of Sharh al-Akhbar, how much attention has been paid to the components of Shiite identity and how much and how has Qazi Numan reflected these components in his book? Using the content analysis method, the data of the book in question were extracted and the research results were analyzed and evaluated with an interpretive approach. According to the research findings, the components of Shiite identity are significantly reflected in the book. In fact, the highest amount of reflection is related to the components such as: Imam Ali (AS), Imam Hassan (AS), Imam Hussein (AS), Fatemeh Al-Zahra (AS), and Ahlul Bayt (AS) and the least amount of repetition and reflection has been focused on the components such as: Arbaeen, Nimeh Shachr('39')ban, and so on.

    Keywords: Fatimids, Components of Identity, Shiite Identity, Sharh al-Akhbar, Qazi Numan
  • Hossein Khosravi*, Sohrab Islami, Neda Kabeh Pages 83-100

    The Safavid era can be considered the period of consolidation of the tradition of womenchr('39')s rule in history, because they acquired the necessary tools and means to participate in the political and social issues. The question is, what role did the women of the ruling body play in the political developments of their society? Findings obtained using a descriptive-analytical method based on library resources show that women in the governing body with titles such as wife, mother, sister of the king and rulers, were able to play an effective role in various fields such as the establishment of the Safavid state and political and foreign relations.  This role-playing became more effective, and sometimes more destructive, as the end of the Safavid rule approached. At that time, due to the training of the crown prince and other princes in the harem, which led to the rise of weak and incompetent kings, women gained power and influence and conspired to weaken the Safavids.

    Keywords: Safavids, Women of the Ruling Body, Political Relations, Harem
  • Reza Dashti* Pages 101-122

    The study of the effect of various factors on the decline and destruction of civilizations, especially Islamic civilization, has always been of interest to the researchers. The Muslim state of Mamalik has been one of the most important states in the history of Islamic culture and civilization for nearly three centuries. One of the effective factors in the decline and destruction of Mamalik has been the frequent outbreak of cholera and plague, which, in addition to high human casualties, has led to the destruction of the infrastructure of that important government in the history of Islamic civilization. This article, with a descriptive-analytical method based on library sources, seeks to explain the impact of cholera and plague as the effective factors in the collapse of the Mamalik government. Findings show that the frequent outbreak of cholera and plague in the Mamalik era has had a devastating effect on the cultural situation and various parts of the Mamalik civilization. By spreading superstition, it has reduced rationality and by weakening the civilizational infrastructure, it plunged the Mamalik government into the abyss of decline and extinction.

    Keywords: Cholera, Plague, Epidemics, Lands, Decline of Islamic Civilization
  • Atieh Yuzbashi, Seyyed Reza Hosseini*, Parviz Eghbali Pages 123-154

    Part of the art of the Qajar era is focused on folk artists, and their works of art have had the opportunity to appear mostly in the religious places such as the holy shrines. The aim of this study is to investigate the aesthetic values ​​of murals of religious buildings of this era based on the form and meaning relationship. The authors seek to answer these questions: What are the structural and aesthetic features of the murals of Qajar religious buildings? How did aesthetic values ​​emerge in the folk painting of holy shrines? The research method is descriptive-analytical using library resources and field information. The results of the research show that the aesthetic values ​​of folk arts are not explicitly revealed in the work of art, but are hidden in its heart. This means that these religious values ​​and beliefs surround the whole process of presenting the work and are explicitly visible in the content of the work of art.

    Keywords: Aesthetics, Form, Meaning, Murals, Qajar Religious Buildings, Holy Shrines of Isfahan