فهرست مطالب

سیاستنامه مفید - سال سوم شماره 1 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1397)

سیاستنامه مفید
سال سوم شماره 1 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد منصورنژاد صفحات 1-22

    این نوشته بدین پرسش می‌پردازد که ابعاد صلح در اندیشه و عمل امام خمینی کدام‌اند؟ مدعای بحث حاضر هم آن است که به‌رغم خشونت در نظر و عمل امام خمینی، آنچه از نگاه ایشان اصالت دارد «صلح» است و جنگ و خشونت جنبه ثانوی و تبعی دارد. روش گردآوری داده‌ها اسنادی است. الگوی نظری نوشتار، با الهام از بخشی از دستگاه فلسفی «هگل» چنان طراحی شده که همه مباحث و مواضع امام خمینی در زمینه صلح را می‌توان به دو بعد اصلی فروکاست: «بعد فردی» و «بعد جمعی». مباحث بعد جمعی در سه سطح قابل دسته‌بندی‌اند: امام خمینی و صلح در خانواده، صلح در نهادهای مدنی و صلح در جامعه سیاسی. یکی از دستاوردهای تحقیق آن است که سیره امام خمینی در زمینه صلح نه به راه امثال «گاندی»‌ها ختم می‌گردد که مبتنی بر نظریه عدم خشونت بود و نه از اسلام روایت طالبانی و داعشی دارد، بلکه در اندیشه ایشان قطعا خشونت وجود دارد، خاصه در دهه آخر عمرشان و هم‌زمان با رهبری بر نظام جمهوری اسلامی. در مجموع از جهت نظری و عملی در ابعاد مختلف جهت‌گیری‌های امام خمینی، مبتنی بر اصالت صلح است و جنگ و خشونت عارضی هستند. بر همین اساس برخی شبهه‌ها و ابهام‌ها در اندیشه و مواضع امام خمینی نیز در مقاله طرح و پاسخ داده شده‌ است.

    کلیدواژگان: صلح، خشونت، خانواده، جامعه مدنی و جامعه سیاسی
  • بهمن زارعی صفحات 23-44

    پژوهش پیش رو با استفاده از روش هرمنوتیک اسکینر تلاش خواهد کرد زوایای آشکار و پنهان اندیشه سیاسی نایینی را حول محور مساله حکومت، با قرار دادن متن درون زمینه عملی و ایدیولوژیک آن مورد بازخوانی قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد، زمینه ایدیولوژیک نایینی را نوشته های فقها در مورد مساله حکومت از یک سو و ایدیولوژی های جدید مشروطه‌خواهی از سوی دیگر شکل داده است. نایینی با استفاده از چنین ظرفیت هایی به تحولات عینی رخ داده در دوران خود که می توان از استبداد و مشروطه بعنوان دو عامل مهم یاد کرد واکنش نشان می دهد و با رد هرگونه استبداد در اسلام ، نظام مشروطه را با حضور فقیهان تایید می کند. نوشته های به جا مانده از نایینی نشان می دهد او در مورد ولایت فقیهان به سمت ولایت عامه تمایلی ندارد و با توسعه در مفهوم حسبه مسایل جدید دوران را درون همین چارچوب حل می کند و اختیارات فقیه را در عصر غیبت نظارت بر اجرای صحیح قوانین اسلامی می داند.

    کلیدواژگان: نائینی، اندیشه سیاسی، علمی، ایدئولوژیک، اسکینر
  • عبدالوهاب فراتی صفحات 45-58

    تعامل روحانیت و قدرت و میزان مشارکت آنان در ارکان مختلف حکومت از جمله مسایلی است که به لحاظ فقهی و تاریخی پرسش‌های زیادی برانگیخته است. اینکه آیا روحانیت مجاز است در قدرت حضور یابد و متولی امر سیاسی شود، بر فرض جواز، چه محدودیت‌هایی فراروی او قرار دارد، پرسش‌های مهمی هستند که تاکنون نظرگاه‌های مختلفی درباره آنها مطرح شده اند. برخی تصور می‌کنند حضور فقیه جامع‌الشرایط در راس حکومت دینی دلیلی بر حضور دیگر روحانیون در قدرت است؛ این در حالی است که در نظریه ولایت فقیه سخنی دراین‌باره نیامده و امام خمینی نیز در نظریه‌اش تکلیف سایر روحانیون را در ارکان حکومت روشن نساخته است. تکلیفی که به‌تدریج با تاسیس دولت دینی در ایران روشن شد و امام خمینی برای ورود آنان در حکومت مرزها و محدودیت‌هایی قایل گردید. این مقاله می‌کوشد به تحلیل اصل اولیه نزد امام خمینی و شرایط عدول از آن در باب ورود روحانیون به قدرت به‌مثابه یک الگوی تجربی و تاریخی بپردازد.

    کلیدواژگان: روحانیت، نظام سیاسی، اصل اولیه، منصب، تولی
  • عبدالله بیننده صفحات 59-94

    دولت اسلامی عراق و شام گروهی است که از سال 2013 بخش هایی از عراق و سوریه را به اشغال خود در آورده است و نام دولت اسلامی یا خلافت اسلامی را برای خویش برگزیده است. این دولت به لحاظ اندیشه ای وام دار تفکرات سلفی-وهابی است که قرنهاست در جامعه اسلام حضور دارند. مقاله حاضر ضمن توجه به نکته مزبور، از عناصر زیر تشکیل یافته است: ابتدا تاریخچه ای از چگونگی شکل گیری این گروه را بیان و سپس به بنیادهای اندیشه ای و اندیشه سیاسی آنها از دو منظر تاثیرات تفکرات سلفی- وهابی، و نگاه های خاص آنها به اسلام و خلافت اسلامی در مجله«دابق» به عنوان تنها متن مکتوب آنها اشاره نمودیم و برای فهم بهتر اندیشه و کنش های آنان، شرحی اجمالی از «نشانه شناسی» آورده شده اشت و سپس رفتارهای آنان را به مدد نشانه شناسی مورد تجزیه وتحلیل قرار داده ایم و به صورت کلی به این نتیجه نایل شدیم که آرمان این دولت، احیای دولت و اندیشه دینی اموییان و عباسیان است.

    کلیدواژگان: داعش، سلفی گری، خلافت، نشانه شناسی
  • محمد باقری *، سید علی میرموسوی صفحات 95-118

    در میان تاملاتی که درباره عقب‌‌‌ماندگی ایران نسبت به غرب صورت پذیرفته، نظریه انحطاط سید جواد طباطبایی، به اذعان موافقان و مخالفان، دارای جایگاهی درخور توجه است و به همین دلیل نقدهای فراوانی را نیز متوجه خود ساخته است؛ اما تا به حال از منظر علم «منطق» به منظومه فکری طباطبایی توجهی نشده است. پرسش پژوهش حاضر بر محور سازواری منطقی نظریه انحطاط شکل گرفته است. برای یافتن پاسخ، مبادی تصوری و مبانی تصدیقی نظریه انحطاط تفکیک شده، و بررسی می شود که آیا نتیجه تلفیق این دو سازوار است یا خیر؟ یافته های پژوهش حاکی از وجود ناسازواری منطقی نظریه انحطاط سید جواد طباطبایی است.

    کلیدواژگان: مبادی تصوری، مبانی تصدیقی، زوال اندیشه، انحطاط
  • مریم گمشاد صفحات 119-144

    در این پژوهش اظهارات و تبلیغات نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران با تحلیل گفتمان بررسی شده است. تحلیل گفتمان در این تحقیق نشان داد که در گفتمان اعتدال و اصلاحات نوعی تحول شکل گرفته و این گفتمان همانند دوره قبل با استفاده از اعتبار و دسترسی گفتمانی به تثبیت مجدد این گفتمان در عرصه سیاسی ایران کمک کرد. نظام معنایی گفتمان اعتدال و اصلاحات با بیان مفاهیمی مثل برجام، حقوق زنان، عملکرد مثبت مجلس ششم، آزادی، قانون‌گرایی، رونق اقتصادی به دنبال پیشروی مسیر انتخابات 1392 و در مقابل گفتمان اصول‌گرایی قرار گرفته است. این گفتمان در جذب و بهره‌گیری عناصر گفتمانی توانست عام‌گرایی ایجاد کند و با ساختارشکنی گفتمان قبلی و با برخورداری از قدرت گفتمانی تسلط هژمونیک این گفتمان را فراهم کند. گفتمان اصول‌گرایی در این دوره در مقابل گفتمان اعتدال، اصلاحات و عقلانیت غیریت‌سازی شده است. ایتلاف اصول‌گرایان در این دوره از عناصر پیشرفت گفتمانی اصول‌گرایی نسبت به انتخابات قبلی است. توجه به مفاهیم گفتمان انقلاب اسلامی، معیشت، پیشرفت، امنیت، اقتصاد مقاومتی در کنار دال ولایت ترسیم شده است.

    کلیدواژگان: گفتمان لاکلا و موف، انقلاب اسلامی، اصول گرایی، اصلاحات و اعتدال
|
  • Mohammad Mansoornejad Pages 1-22

    This article addresses the question of what are the dimensions of peace in Imam Khomeini's thought and action? The present study claims that although violence can be reported in the opinion and action of Imam Khomeini, but on his point of view what is the original, is "peace" and the war and the violence have a secondary aspect.
    The method of data collection is documentary and, of course, in some cases, cyberspace data is used to supplement resources. The theoretical model of the article, inspired by a part of Hegel's philosophical system, is designed in such a way that all Imam Khomeini's discussions and positions on peace can be reduced to two main parts: "individual aspect" and "collective aspect". But the collective one can be divided into three levels: Imam Khomeini and peace in the family, peace in civil institutions, and peace in political society.
    One of the achievements of the research is that Imam Khomeini's biography in the field of peace does not end the same as persons like Gandhi, which was based on the theory of non-violence, nor do they have a Taliban or ISIS narrative of Islam. But also, there is definitely violence in Imam Khomeini's thoughts and positions (especially in the last decade of his life and during his leadership of the Islamic Republic), but in general, from a theoretical and practical point of view in the various dimensions mentioned in Imam Khomeini's approach and orientations, "Peace" is the original and "war" and "violence" have a parasitic aspect. Accordingly, some doubts and ambiguities in the thoughts and positions of Imam Khomeini have been raised and answered in the study.

    Keywords: Peace, Violence, Family, Civil Society, Political Society
  • Bahman Zarei Pages 23-44

    Using Quentin Skinner’s methodology, this research tries to reunderstand the explicit and implicit aspects of the Naeini’s political thought by putting it within its Ideological and practical contexts. According to the findings of this research Ideological context of the Naeini has been made up of the writings of the jurisprudents on the state issue on the one hand, and the new ideologies concerning the constitutionalism on the other hand. By using of this capacity, Naeini has reacted to political external evolutions of his era that among them the despotism and constitutionalism were the two most important. Denying all kinds of despotism in Islam, he believe on constitutionalism with the presence of the jurisprudents in it. All the remained writings belong to him show that he was not believe on popular political right for jurisprudents in the occultation era of twelfth Imam, but he tried to develop the jurisprudential concept of Hisbah to solve the modern issues. Accordingly, he believed on the political role of the Shia jurisprudents as supervisors not political rulers.

    Keywords: Naini, political, scientific, ideological thought, Skinne
  • AbdulWahab Forati Pages 45-58

    The interaction of the clergies and power, and their participation in the various branches of government are among the issues that have raised many questions in terms of jurisprudence and history. Questions such as if the clergies are allowed to be in power and in charge of politics? And if they are allowed to, what are the restrictions? This is an important question for which there are different views. Some think that the presence of a qualified Faqih[1] at the head of a religious government is a reason for the presence of other clerics in power; However, in the Guardianship of the Islamic Jurist theory, there is no mention of this and Khomeini in his theory has not clarified the duties of other clerics in the branches of the government. This task was gradually clarified with the establishment of a religious government in Iran, and Khomeini imposed borders and restrictions on their entry into government. This article tries to analyze the basic principle of Khomeini's thought and the conditions for deviating from it regarding the entry of clerics into power as an empirical and historical model.

    Keywords: Clergy, Political System, Basic Principle, Position, Tawalli
  • Abdullah Binandeh Pages 59-94

    The Islamic State of Iraq and the Levant group that occupied parts of Iraq and Syria has and the name of the Islamic state or Islamic Caliphate has chosen for himself. The Salafi-Wahhabi stream of t hought is indebted to the ideas that are present for centuries in Islamic society.
    This article attention to the point, is composed of the following elements: The history of the formation of the group and then to the foundations of thought and expression of political thought from the perspective of the Wahhabi mentality Slfy- And their specific views on Islam and Islamic caliphate in the journal "Dabiq" For a better understanding of thought and action in their description of "semiotics" are participating and its behavior with the help of semiotics analyzed we have and in general to the conclusion that the cause of this state, restoring state and religious thought is Amvyyan and Abbasids.

    Keywords: ISIS, Salafism, caliphate, semiotics
  • Mohammad Baqeri, Seyyed Ali Mirmousavi Pages 95-118

    Among the reflections that have been made about Iran's backwardness towards the West, Javad Tabatabai's theory of Decline, according to proponents and opponents, has a remarkable place, for this reason it has attracted many criticisms; But so far, from the point of view of the science of "logic", no attention has been paid to Tabatabai's system of thought. The question of the present study is based on the logical adaptation of the theory of Decline. To find the answer, the imaginary foundations and the affirmative foundations of the theory of Decline are separated, and it is examined whether the result of the combination of the two is consistent or not. The research findings indicate the existence of a logical inconsistency of Seyed Javad Tabatabai's theory of Decline.

    Keywords: Imaginary Principles, Affirmative Principles, Decline of Thought, Decline
  • Maryam Gamshad Pages 119-144

    In this study, the statements and propaganda of the candidates of the tenth election of the Islamic Consultative Assembly of Iran have been examined by discourse analysis. Discourse analysis in this study showed that a kind of change has taken place in the discourse of moderation and reform, and this discourse, as in the previous period, helped to re-establish this discourse in the Iranian political arena by using the validity and access of discourse. The semantic system of the discourse of moderation and reform, by expressing concepts such as Barjam, women's rights, the positive performance of the sixth parliament, freedom, legalism, and economic prosperity, has followed the path of the 1992 elections and is opposed to the discourse of fundamentalism. This discourse was able to create populism in absorbing and using the elements of discourse, and by deconstructing the previous discourse and having the power of discourse, it was able to provide the monic dominance of this discourse. The discourse of fundamentalism in this period has been alienated from the discourse of moderation, reform and rationality. The coalition of fundamentalists in this period is one of the elements of the progress of the discourse of fundamentalism compared to the previous elections. Attention to the concepts of the Islamic Revolution discourse, livelihood, progress, security, resistance economy has been drawn alongside the sign of the province.

    Keywords: Laclau Moff discourse, Islamic revolution, fundamentalism, reform, moderation