فهرست مطالب

فرهنگ و اندیشه ریاضی - سال سی و نهم شماره 2 (پیاپی 67، پاییز و زمستان 1399)

مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی
سال سی و نهم شماره 2 (پیاپی 67، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/23
  • تعداد عناوین: 12
|
  • پال هالموس ترجمه: سیامک کاظمی صفحات 1-11

    در سال های اخیر، ترجمه فصل های 7 و 8  کتاب دوست دارم ریاضیدان باشم نوشته پال هالموس در خبرنامه انجمن ریاضی  ایران  به صورت پاورقی منتشر شد و انتشار بقیه ترجمه از آغاز فصل 9، در مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی ادامه یافته است. لازم به ذکر است که ترجمه و ویراستاری بخش های گوناگون کتاب، به تناوب، توسط آقایان محمدقاسم وحیدی اصل و سیامک کاظمی انجام می شود.

    کلیدواژگان: مارشال استون، آزمونهای ریاضی دانشگاهی، جیمی سه ویج
  • محمدقاسم وحیدی اصل*، عبدالله جلیلیان صفحات 13-32

    این مقاله با مرور تاریخی پیدایش علم آمار، به چالش های آمار در قرن بیست ویکم و نیاز به یک نظریه وحدت بخش جدید برای داده های قرن جدید می پردازد. با ذکر چند نمونه از سیر تکامل نظریه ها در آمار، نشان داده می شود که چگونه هر کدام از آماردانان دوران ساز، نه از سر تفنن و کنجکاوی، بلکه بنابر ضرورت حل یک مسئله کاربردی، بخشی از پیکره عظیم آمار ریاضی یا آمار نظری امروزی را پدید آورده اند. ماهیت و رسالت رشته آمار ایجاب می کند که هم جنبه های نظری و هم جنبه های کاربردی در هر تحلیل آماری، مورد توجه آماردانان قرار گیرد.

    کلیدواژگان: آمار ریاضی، تاریخچه علم آمار، علم داده ها
  • امیدعلی شهنی کرم زاده ترجمه: احسان ممتحن صفحات 33-39

    جان هورتن کانوی ریاضیدان نامبردار انگلیسی به علت ابتلا به کرونا در سال 2020 درگذشت. مجله متمتیکال اینتلیجنسر به مناسبت درگذشت او در تدارک یک ویژه نامه است و به این مناسبت، از شماری از ریاضیدانان جهت ارایه مقاله برای این ویژه نامه دعوت شده است. در همین راستا و به دلیل مقاله هایی که آقای دکتر امیدعلی شهنی کرم زاده اخیرا در مجله متمتیکال اینتلیجنسر درباره بعضی از آثار کان وی به چاپ رسانده است، از وی نیز دعوت به عمل آمده است. به سبب مقام شامخ کان وی در ریاضیات، هییت تحریریه مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی تصمیم گرفت که بخشی از مقاله مذکور را در این شماره به چاپ برساند.

    کلیدواژگان: جان هورتن کانوی، حل مسئله در ریاضیات، سخنرانی ریاضی، قضیه تثلیثگر مورلی، اندیشیدن به شیوه مقدماتی، اثبات در ریاضیات
  • نرگس یافتیان*، محمد ابراهیمی علویجه صفحات 41-60

    در این مقاله، پس از ارایه تاریخچه ای مختصر از آموزش رسمی در ایران، سیر تحول برنامه درسی ایران با تاکید بر دوره های متوسطه از آغاز آموزش نوین تا به امروز بررسی می شود و در پایان، نحوه تغییر کتاب های درسی ریاضی همراه با تغییر برنامه های درسی مورد بررسی قرار می گیرد. با مرور تاریخچه تغییرات برنامه درسی و کتاب های درسی ریاضی در کشورمان، می توان گفت که سیاست گذاران آموزشی به دنبال کاربردی کردن آموزش ریاضیات و پرورش نسلی بوده اند که هم برای تحصیل در مقاطع عالی آماده باشد و هم بتواند آموخته های خویش را در زندگی روزمره به کار گیرد. آشنایی با عملکرد گذشتگان در امر آموزش می تواند باعث تصحیح خطاهای گذشته شود و ما را در دست یابی به رویکرد صحیح در آموزش، به جلو براند. از این رو افزایش پژوهش در تاریخچه آموزش در ایران ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: تحول برنامه درسی ایران، سند برنامه درسی ملی، کتاب های درسی ریاضی ایران، آموزش دوره متوسطه
  • بهنام خسروی*، بهمن خسروی صفحات 61-91

    در این مقاله، درباره کاربرد گروه های متناهی و گراف های کیلی نظیرشان در طراحی ابررایانه ها بحث می کنیم. به این منظور در گام اول، از دیدگاهی عمومی و بدون استفاده از مفاهیم تخصصی جبری، درباره این موضوع خواهیم نوشت و با ارایه مثال هایی عینی از ابررایانه ها، سعی خواهیم کرد تا اصول کلی را توضیح دهیم. در گام بعدی، بحث را تخصصی تر پی می گیریم  و با ارایه مثالهایی از ابررایانه های امروزی، شیوه استفاده از نظریه گروه ها و نظریه گراف را در طراحی این ماشین های محاسباتی توضیح می دهیم.

    کلیدواژگان: گراف، شبکه اتصال، ابررایانه، گراف کیلی، گراف یال-ترایا
  • محمد صال مصلحیان*، علی طالبی، قدیر صادقی صفحات 93-106

    نظریه احتمال ناجابه جایی تعمیمی از نظریه احتمال کلاسیک است که در آن، به متغیرهای تصادفی به چشم توابع اندازه پذیر نگاه نمی شود، بلکه به سان عملگر هایی روی یک فضای هیلبرت تلقی می شوند. در این مقاله، با ارایه چندین مثال، به بررسی سیر تاریخی نظریه احتمال و تحول آن از صورت کلاسیک به نظریه اندازه و سپس صورت ناجا به جایی می پردازیم.

    کلیدواژگان: نظریه احتمال، نظریه اندازه، متغیر تصادفی، فضای هیلبرت، نظریه احتمال ناجابه جایی
  • مهدی دهقانی* صفحات 107-123

    در این مقاله، بررسی می کنیم که چگونه اتحاد متوازی الاضلاع و قضیه تصویر کاکوتانی به منشا بسیاری از مشخصه سازی های فضاهای ضرب داخلی تبدیل شده اند. سپس ضمن مرور چگونگی گسترش مفهوم تعامد به فضاهای نرمدار، تشریح می کنیم که چگونه تعامد در فضاهای نرمدار به ابزاری مهم برای شناسایی ویژگی های هندسی فضاهای نرمدار و توصیف فضاهای ضرب داخلی تبدیل شده است. در این راستا، تعامد برکف-جیمز را معرفی و علاوه بر مرور ویژگی های اساسی آن، مشخصه سازی های فضاهای ضرب داخلی را که بر اساس این تعامد به دست آمده است، بازخوانی می کنیم.

    کلیدواژگان: فضای ضرب داخلی، فضای نرمدار، اتحاد متوازی الاضلاع، تعامد برکف-جیمز، تعامد فیثاغورسی، تعامد متساوی الساقین، فضاهای نرمدار اکیدا محدب
  • علی محمد نظری*، عطیه نظامی صفحات 125-140

    در این مقاله، تاریخچه مسئله مقدار ویژه معکوس ماتریس های نامنفی مطالعه می شود. این مسیله، ظاهری ساده دارد اما حل آن، مشکلات متعددی به همراه داشته است و ذهن ریاضیدانان بسیاری را در قرن بیستم و قرن حاضر به خود مشغول کرده است؛ مسئله ای که با به وجود آمدن ماتریس های تصادفی و ماتریس های تصادفی دوگانه، اهمیتی دوچندان پیدا کرد.

    کلیدواژگان: مسئله مقدار ویژه معکوس، ماتریس های نامنفی، مقدار ویژه پرون
  • امیر هاشمی*، بنت الهدی بینایی صفحات 141-155

    یکی از ابزارهای مهم برای مطالعه ایدآل های حلقه های چندجمله ای، پایه گربنر است. هدف اصلی از معرفی پایه گربنر، یافتن پایه ای برای فضای خارج قسمتی یک ایدآل (به عنوان یک فضای برداری) برای مطالعه ویژگی های جبری، هندسی و ترکیبیاتی ایدآل با استفاده از ابزارهای جبرخطی است.  پایه تودرتو نوع خاصی از پایه گربنر با ویژگیهای ترکیبیاتی اضافی است که خاستگاه آن ، جبری سازی دستگاه های معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزیی است. پایه تودرتو نه تنها ویژگی های زیادی از ایدآل تولید شده توسط آن را توصیف می کند، بلکه اثبات بسیار ساده تری برای بسیاری از قضیه های مهم در هندسه جبری نیز فراهم می کند. هدف از نگارش این مقاله، معرفی نظریه پایه های تودرتو و بررسی برخی از کاربردهای آن در جبر تعویض پذیر است.

    کلیدواژگان: حلقه چندجمله ای ها، ترتیب تک جمله ای، پایه گربنر، تقسیم تودرتو، پایه تودرتو
  • علیرضا امینی هرندی* صفحات 157-179

    در این مقاله توصیفی، نخست به اختصار کاربردهایی از نظریه نقطه ثابت متری در اثبات وجود جواب برای معادلات گوناگون را بیان می کنیم. سپس به برخی از پرسش های اساسی نظریه نقطه ثابت نگاشت های ناافزا می پردازیم و پاره ای از مهم ترین یافته های به دست آمده در این حوزه پژوهشی را طی نیم قرن گذشته بیان می کنیم.

  • میثم میثمی صدر* صفحات 181-208
    در این مقاله، از یک دیدگاه احتمالاتی به فیزیک کوانتوم نگاه می کنیم و می کوشیم شرحی مختصر از برخی مفاهیم پایه ای مانند پدیدار، کنونه، هم آزمایی و عدم قطعیت عرضه کنیم. برای این منظور، یک نظریه عمومی به نام « نظریه پدیدار و کنونه » معرفی می کنیم و سپس در این چارچوب و با کمک نظریه عملگرها روی فضای هیلبرت و نظریه جبرهای C ستاره، مفاهیم پایه ای فیزیک کوانتوم را توصیف می کنیم.
    کلیدواژگان: فیزیک کوانتوم، پدیدار، کنونه، هم آزمایی، عدم قطعیت
  • رامتین گلبانگ* صفحات 209-224
    در این مقاله، روشی برای محاسبه انتگرال بیضوی کامل نوع سوم ارایه شده است. این روش، با تعمیم رابطه گاوس در مورد انتگرال بیضوی نوع اول به دست آمده  است و در شرایطی خاص (که ذکر خواهد شد)، جواب را با دقت قابل قبولی تخمین می زند.
    کلیدواژگان: انتگرال های بیضوی نوع اول و دوم، رابطه گاوس، انتگرال بیضوی نوع سوم