فهرست مطالب

نشریه سفینه
پیاپی 70 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 5
  • مهدی مهریزی، سید محمدباقر حجتی، سید محمدعلی ایازی، مهدیه لواف صفحه 9

    مزارات، دسته ای از تالیفات روایی هستند که احادیثی با موضوعات مربوط به زیارت، از جمله آداب و فضیلت و ثواب زیارت قبور پیامبر و خاندانش را در خود جای داده اند. سابقه نگارش چنین آثار روایی که به شیعیان اختصاص دارد، به قرن دوم باز می گردد و یکی از نخستین آثار یاد شده در فهارس، «مزار امیرالمومنین» از معاویه بن عمار دهنی (م175ق) می باشد. بعد از وی و تا زمان ابن قولویه نیز چیزی حدود 27 اثر دیگر در کتب فهارس نام برده شده که متاسفانه هیچ کدام به دست ما نرسیده است. کتاب کامل الزیارات تالیف ابوالقاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی (متوفی367  قمری) معروف به «ابن قولویه» قدیمی ترین اثری است که از گونه نگارشی خود (مزار نویسی) به دست ما رسیده است. این پژوهش به اثرپذیری و اثرگذاری کامل الزیارات نسبت به آثار قبل و بعد از خود اختصاص یافته است تا پاسخگوی این مسئله باشد که کامل الزیارات کتابی اثرگذار و منبع اصلی بسیاری از تالیفاتی بوده است که به روایات مزار پرداخته اند.

    کلیدواژگان: کامل الزیارات، مزارنویسی، کتب مزار
  • محسن احتشامی نیا، امین خوش رفتار صفحه 30

    «منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه» تالیف قطب الدین راوندی از مفسران، محدثان و ادیبان قرن ششم هجری نخستین  شرح کامل بر کتاب نهج البلاغه است که تمام کتاب را به ترتیب از خطبه ها تا کلمات قصار شرح داده است. بر اساس یافته های این پژوهش، از روش های فقه الحدیثی ایشان در این کتاب، می توان به استفاده از شعر در تبیین روایات، استناد به اقوال علمای شیعه و لغت قبل از خود، استناد به تاریخ و داستان های تاریخی، دفاع از مبانی کلامی شیعه و رد مخالفان، اشاره به اختلاف روایت، توجه به وجوه گوناگون معنایی روایت و استفاده از علوم ادبی مثل صرف، نحو، بلاغت و لغت اشاره کرد. ویژگی های نگارشی راوندی در کتاب منهاج البراعه بر خلاصه نویسی، پرهیز از اغلاق، حل وجوه غامض در روایات و دور بودن از تعصب نابجای مذهبی استوار است.

    کلیدواژگان: روش، فقه الحدیث، قطب الدین راوندی، منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، نهج البلاغه
  • محمد مهدی سلمان پور صفحه 49

    نگارنده در این مقاله پس از مقدماتی در مورد صحیفه سجادیه شامل روایت و کتابت و اجازه و تالیف و شرح پیرامون صحیفه، دیدگاه های 23 تن از محدثان و فقیهان شیعه از قرن 11 تا قرن 15 هجری قمری در مورد صحیفه را نقل می کند. در میان اینان، شخصیت های مشهور در کنار دیگر دانشورانی که کمتر شناخته شده اند، یاد شده است.  برخی از افراد گروه اول مانند میرداماد، محمد تقی مجلسی، محمد باقر مجلسی، فیض کاشانی، حر عاملی، سید علی مدنی، وحید بهبهانی، میرزا ابوالقاسم قمی و گروه دوم مانند قاضی محمد یزدی، ماجد دشتکی و فاضل سراب هستند.

    کلیدواژگان: صحیفه سجادیه (کتاب)، عالمان شیعه - قرن یازدهم تا پانزدهم، عالمان شیعه - توجه به صحیفه، دیدگاه ها در مورد صحیفه سجادیه
  • راضیه مظفری، ریحانه عباسی صفحه 74

    با توجه به اهمیت آثار محدث نوری از جهت اثرگذاری بر آثار معاصران او و نیز نوآوری های ایشان در آثارش از نظر موضوع یا شیوه نگارش بررسی مبانی حدیثی در دیدگاه ایشان خصوصا در کتاب مستدرک الوسایل ضرورت می یابد. مبانی فکری- اعتقادی محدث نوری به دو دسته کلی مبانی رجالی و مبانی مصطلح الحدیثی تقسیم می گردد که در اینجا به مبانی رجالی ایشان در اعتبار سنجی روایات می پردازیم. مبانی رجالی محدث نوری شامل: اعتقاد به: وثوق صدوری احادیث، وسعت گسترده الفاظ دال بر وثاقت، اعتبار قول رجالی از باب حجیت مطلق ظن رجالی، حجیت مطلق توثیق متاخران، حجیت تزکیه راوی در حق خودش، حجیت حکم ابن ولید به صحت طرق در توثیق راویان، لزوم احراز وثاقت مشایخ اجازه، عدم اعتبار ضعیفات ابن غضایری، دلالت واژه "صحیح الحدیث" بر وثاقت راوی، صحت حدیث قدما بر پایه وثاقت راویان می باشد.

    کلیدواژگان: محدث نوری، مبانی سندی، مبانی رجالی، اعتبارسنجی، توثیق، راوی، مستدرک الوسایل
  • آیت الله سید احمد روضاتی ترجمه: حمید سلیم گندمی صفحه 105

    در این گفتار، پس از بیان ضرورت رجوع به حدیث و تاریخ مختصر تدوین منابع حدیثی، منابع اصلی حدیث شیعه به سه دوره جوامع اولیه و ثانویه و متاخر تقسیم شده و برای هر دوره چند نمونه بیان می شود. آنگاه کتاب بحارالانوار را وصف می کند و پس از آن سفینه البحار را می شناساند. در ضمن معرفی این کتاب، شرح حال و آثار شیخ عباس قمی را توضیح می دهد.

    کلیدواژگان: روضاتی، سید احمد، سفینه البحار (کتاب)، قمی، عباس، تاریخ حدیث شیعه، منابع حدیث شیعه، بحار الانوار (کتاب)
  • محمد تقی دیاری بیدگلی، محمد علی تجری، مهدی دهقان منشادی صفحه 133

    علامه امینی (م1390ق) در جلد نخست کتاب «الغدیر فی الکتاب والسنه و الادب»، بخشی را تحت عنوان «المناشده و الاحتجاج بحدیث الغدیر الشریف» آورده که در آن به بررسی گواهی گرفتن ها و استدلال های افراد مختلف به حدیث غدیر، در جهت اثبات وقوع حادثه غدیر و نیز دلالت آن بر خلافت بلافصل حضرت علی7 پس از پیامبر6 پرداخته است.
       علامه امینی در این قسمت از کتاب به نقل از منابع اهل سنت، نه مناشده و دوازده احتجاج و نیز حدیث رکبان را آورده که در آن سوارانی در محضر حضرت علی7، به شنیدن حدیث غدیر گواهی می دهند. علامه امینی ضمن تاکید بر ثقه بودن راویان این احادیث نزد عامه، تواتر حدیث غدیر را نیز نتیجه گیری کرده و در ضمن آن تحریف هایی را که در بیان این نقل ها صورت گرفته، آشکار ساخته است.

    کلیدواژگان: رویکرد حدیثی، مناشده، احتجاج، علامه امینی، کتاب الغدیر
  • مهناز فرحمند، محمد حسن حایری، محمد تقی فخلعی صفحه 166

    مساله بردگی از مباحث مهم و چالش برانگیز است. هنگام ظهور اسلام، بردگی از راه های گوناگونی صورت می‌گرفت. اسلام تمام مجراهای بردگی را بست و تنها گرفتن اسیر در جنگ، را معتبر دانست. این مقاله به شیوه تحلیلی به بررسی موضوع استرقاق در منابع فقه پرداخته و پس از گذر بر حکم اسیر جنگی در آیات و روایات، به دنبال گزارشی از دیدگاه های تنی چند از فقیهان در خصوص استرقاق اسیر جنگی بر آمده است. حاصل این پژوهش این است که در آیات، روایات و هم چنین در سیره پیامبر6 و ایمه:، دلیل قابل دفاعی بر امضای استرقاق (برده سازی) جنگجو و غیر آن وجود ندارد. تشریع احکام بردگان، مسلما امضای بردگی نیست، بلکه در مرحله نخست به خاطر رواج در عرف، جامعه تازه مسلمان تحمیل شد، و در مرحله بعد برای اصلاح وضعیت اسفبار بردگان موجود در جامعه و آزادسازی آنان می باشد.

    کلیدواژگان: بردگی، اسیر جنگی، استرقاق، سیره پیامبر با بردگان
|
  • Mehdi Mehrizi, Seyid Baqir Hojjati, Seyid Mohammad Ali Ayazi, Mahdiyeh Lavaf Page 9

    “Mazarat” is a group of writings based on the narrations that contain hadiths on topics related to pilgrimage, including the rituals, virtues and rewards of visiting the graves of the Prophet and his family. The history of writing such works of narration specifically by Shiites dates back to the second century and one of the first works mentioned in the index books is "Mazar of Amir al-Mo'menin" by Mu'awiyah Ibn ‘Ammar Dahni (175 AH). After him and until the time of Ibn Qulawayh, about 27 other works have been mentioned in the books of the indexes, but unfortunately none of them have reached us. Kamil al-Ziyarat written by Abu al-Qasim Ja'far ibn Muhammad ibn Qulawayh Qomi (d. 367 AH) known as "Ibn Qulawayh " is the oldest work that has come down to us from its type of writing (Mazarat). The present research is dedicated to how this book is influenced by the books before and its effect on its after works to answer the issue that Kamil al-Ziyarat has been an effective book and the main source of many works that have dealt with the narrations of Mazar.

  • Mohsen Ehteshami-Nia, Amin Khosh-Raftar Page 30

    "Minhaj al-Bara'a fi Sharh Nahj al-Balaghah" by Qutbuddin Ravandi, one of the commentators, narrators and writers of the sixth century AH, is the first complete commentary on the book of Nahj al- Balaghah, which explains the whole book in order from sermons to short words. Based on the findings of this study, of his Fiqhul Hadithi methods in this book , we can mention the use of poetry in explaining narrations, quoting the sayings of Shiite scholars and words before him, citing history and historical stories, defending the Shiite theological principles and rejecting the opponents, pointing to the differences in the narration, paying attention to the various semantic aspects of the narrations and the use of literary sciences such as grammar, syntax, rhetoric and vocabulary. Ravandi's writing characteristics in Minhaj al-Bara'a are based on summarizing, avoiding exaggeration, resolving ambiguous aspects in the narrations, and being away from misplaced religious prejudice.

  • Mohammad Mehdi Salmanpour Page 49

    In this article, after an introduction to the Sahifa Sajjadiyah, including narration, writing, permission, compilation, and commentary on the Sahifa, the author quotes the views of 23 Shiite narrators and jurists from the 11th to the 15th century AH on the Sahifa,. In this study, famous personalities and other lesser-known scholars are referred to .
    Some of the famous personalities are like Mir-Damad, Mohammad Taghi Majlisi, Mohammad Baqer Majlisi, Feyz Kashani, Hurr Ameli, Seyed Ali Madani, Vahid Behbahani, Mirza Abolghasem Qomi and the second group like Ghazi Mohammad Yazdi, Majed Dashtaki and Fazel Sarab.

  • Raziyah Mozaffari, Reihaneh Abbasi Page 74
  • Ayatollah Seyyed Ahmad Ravazati Translator: Hamid Salim Gandomi Page 105
  • Mohammad Taghi Diyari Bidgoli, Mohammad Ali Tajari, Mehdi Dehghan Menshadi Page 133
  • Mahnaz Farahmand, Mohammad Hassan Ha’eri, Mohammad-Taqi Fakhla’ei Page 166