فهرست مطالب

علوم سیاسی - سال بیست و سوم شماره 4 (پیاپی 92، زمستان 1399)

نشریه علوم سیاسی
سال بیست و سوم شماره 4 (پیاپی 92، زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بتول ملاشفیعی، عبدالکریم بهجت پور*، محمد ناصحی صفحات 7-23

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی آسیبهای اخلاقی-سیاسی و راهکارهای دستیابی به جامعه ی مطلوب اسلامی بر اساس سوره احزاب است. سوال اصلی این است که سوره ی احزاب چه تصویری از آسیب های اخلاقی-سیاسی، زمینه های آن ها و راه های دستیابی به جامعه ی مطلوب در اختیار ما قرار می دهد. این مقاله بر اساس روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته ها حکایت از آن دارند که زمینه ی اصلی ظهور و بروز آسیبهای اخلاقی-سیاسی، «نفاق رفتاری» است که مرتبه ای جدی تر از نفاق پنهان و عقیدتی محسوب می شود. این امر به آسیبهای عمده ای از جمله شایعه پراکنی، عدم پیروی از رهبری جامعه ی اسلامی و جسارت به ایشان منجر می شود. خدای متعال در این سوره، جامعه ی مطلوب را جامعه ای: مستقل، باتقوا، ارزش مدار و دارای الگوی برتر معرفی میکند؛ و راهکارهایی مانند: استواری در گفتار، ولایتپذیری و وفای به عهد را به آحاد جامعه ی اسلامی پیشنهاد می نماید. متخلق شدن به این اوصاف اخلاقی، گام های نخست برای دورشدن از آسیبهای یادشده در شکل گیری جامعه ی مطلوب اسلامی است.

    کلیدواژگان: سوره احزاب، آسیبهای اخلاقی-سیاسی، جامعه مطلوب، نفاق، ولایتپذیری
  • یدالله هنری لطیف پور*، اکبر عروتی موفق صفحات 27-49

    هدف پژوهش حاضر بررسی مسئولیت جمعی از دیدگاه امام علی (ع) با استناد به نهج البلاغه و شرح های معتبر آن است. پرسش اصلی این است که آیا از نگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه می توان با استناد به قاعده ی مسئولیت جمعی، کل اجتماع یا بخش هایی از آن را در قبال اعمالی که فرد یا گروه هایی از جامعه مرتکب شده اند، مسیول دانست؟ به همین اعتبار آیا فرد یا گروه هایی از جامعه در قبال افعال و رفتارهایی که جامعه ی متبوع آن ها مرتکب می شوند و خود در آن ها نقشی نداشته اند، مسیول هستند؟ پژوهش بر این فرض استوار است که امام علی (ع) در نهج البلاغه، با ابتناء بر مبانی هستی شناختی و انسان شناختی ویژه ی خود، ضمن پذیرش مسئولیت اخلاقی فرد نسبت به پیامدهای افعالش، مسئولیت جمعی را به معنای مسئولیت اخلاقی متقابل فرد و جامعه در قبال اعمال یک دیگر پذیرفته و مورد تاکید قرار داده است؛ تاجایی که نه تنها شرکت در عمل یا معاونت در تمهید مقدمات آن، موجب مسئولیت می شود، بلکه رضایت قلبی نسبت به یک عمل و سکوت در قبال آن نیز (حتی اگر از سر رضایت نباشد)، به منزله ی مشارکت در انجام آن عمل و موجب مسئولیت در قبال آثار و پیامدهای آن خواهد بود

    کلیدواژگان: مسئولیت اخلاقی، مسئولیت جمعی، امام علی(ع)، نهج البلاغه
  • سید جواد ورعی* صفحات 49-73

    هدف پژوهش حاضر بررسی اعتبار شورا در فتوا و حکم است. بدین منظور با روش توصیفی  تحلیلی، برای نشان دادن اعتبار شورا در فتوا و حکم، به دلایل عقلی و نقلی متعددی استناد شده است. این دلایل عبارت اند از: «حکم عقل به اطمینان بخش تربودن نتیجه ی شورا»، «آیات قرآن»، «روایات» و «سیره ی عقلا». «التزام به شیء و التزام به لوازم آن»، «قاعده ی عقلی ترجیح راجح بر مرجوح»، «مبنای نظم در عصر غیبت»، «ولایت جامعه بر فرد»، «توافق جمعی بر اعتبار رای اکثریت» و «پرهیز از اختلاف و انشقاق در جامعه» ازجمله ی دلایل اثبات اعتبار رای اکثریت هستند که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته اند. از مجموع دلایل عقلی و نقلی می توان به این نتیجه رسید که شورا در قلمرو وسیعی معتبر بوده و پیروی از رای شورای متخصصان نه تنها معتبر است، بلکه در بسیاری از موارد بر رای فرد متخصص ترجیح دارد. ازنظر شمول ادله ی اعتبار شورا نسبت به فتوا و حکم قضایی یا ولایی مشکلی وجود ندارد، مگر این که دلایل اعتبار فتوا یا حکم قضایی و حکم ولایی اقتضای دیگری داشته باشد.

    کلیدواژگان: قرآن، شورا، فتوا، حکم، سیره ی عقلا، رای اکثریت
  • سید سجاد ایزدهی*، صدیقه صدیق تقی زاده صفحات 71-94

    این مقاله با هدف تبیین رویکردی روزآمد و کارآمد از فقه حکومتی و الزامات آن، درصدد پاسخگویی به ضرورت و الزامات نظام وارگی در رویکرد فقه حکومتی بوده است. در پاسخ به سوال فوق، گونه ای از نظام وارگی در فقه حکومتی منطبق بر جامعیت، انسجام و هدفمندی متناسب با اداره کارآمد حکومت دینی مورد توجه قرارگرفته است. با بهره گیری از روشی متناسب با فلسفه مضاف و متاثر از نگاه درجه دوم به فقه، به توصیف و تحلیل مبانی فقه و استنتاج الزامات این مبانی پرداخته شده است. براین اساس، ضمن تبیین نظام وارگی در رویکرد فقه حکومتی، ضرورت های نظام وارگی فقهی متناسب با نظام وارگی دین و الزامات نظام واره، عناصر و ابواب درونی عرصه فقه مورد توجه قرار گرفته است؛ که از آن میان می توان به اموری چون، الزامات متناسب با تدبیر نظام سیاسی و الزامات متناسب با نظام قانون گذاری نظام سیاسی اشاره کرد. در الزامات روش شناسانه نظام وارگی به مواردی چون کل نگری و نگرش منظومه ای، ملاحظه تاثیر احکام بر اداره جامعه، ملاحظه کارآمدی نظام سیاسی و ملاحظه احکام در امتداد مبانی کلامی اشاره شده است.

    کلیدواژگان: نظام، نظام وارگی، نظام سیاسی، فقه حکومتی، روش شناسی
  • حسن خسروی* صفحات 93-121

    هدف پژوهش حاضر تحلیل نظام تایید اعتبارنامه ی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است. دراین راستا با رویکردی توصیفی-تحلیلی، ضمن آسیب شناسی و تحلیل نظام موجود و بهره گیری از تجربه ی سایر کشورها این نتیجه به دست آمد که غالب تنش های ناشی از عدم تایید اعتبارنامه ها در مجلس شورای اسلامی، به دلیل ناکارآمدی مدل پارلمانی در رسیدگی به اعتبارنامه است؛ برای جبران این نقیصه می توان مدل ترکیبی «پارلمانی-قضایی» را پیشنهاد کرد. این مدل می تواند از دخیل شدن ملاحظات سیاسی مغرضانه پیشگیری کرده و موجبات اخذ تصمیم مبتنی بر عقلانیت، بی طرفی، نگرش حقوقی و قضایی، مصلحت-اندیشی، صیانت از حقوق منتخبین و شهروندان و نمایندگی اصیل را فراهم نماید

    کلیدواژگان: اعتبارنامه، نماینده مجلس، مجلس شورای اسلامی، پارلمان
  • منصور میراحمدی*، محمدرضا عبدالله نسب صفحات 119-138

    هدف از این پژوهش، خوانش فرهنگ سیاسی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای است. دراین راستا با روش توصیفی-تحلیلی و الگوی نظری آلموند و وربا، بیانات و آرای فرهنگی آیت الله خامنه ای در سه ساحت: «شناخت»، «هویت» و «سنجش»، مورد بررسی قرار گرفته و سپس فرهنگ سیاسی مطلوب در اندیشه ی ایشان تبیین و ترسیم شده است. نتایج نشان می دهند که در اندیشه ی آیت الله خامنه ای، فرهنگ سیاسی تحت تاثیر جهان بینی توحیدی و انسان شناسی اسلامی، با تشکیل عناصری هم چون: آزادی، عقلانیت و نظارت، الگوی فرهنگ سیاسی کرامت محور، بازتولید شده است

    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی، جهان بینی توحیدی، کرامت، آیت الله خامنه ای، انسان شناسی
  • زهره رامین*، سید محمد مرندی، فضه خاتمی نیا صفحات 137-163

    هدف پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که «ادبیات صلح به مثابه یک عنصر نوظهور، چگونه به کاهش سطح آشوب‎زدگی و افزایش سطح هم گرایی و ایجاد صلح کمک می‎کند؟» فرض این است که ادبیات صلح با درنظرگرفتن صلح به مثابه یک چرخه و فرایند، به جهت نوع روایت و خوانش متفاوتی که دارد و هم چنین گستره ی مخاطبینی که شامل می‎شود، با ترویج کارکرد‎هایی نظیر: باور به امکان تغییر، همدلی به جای تنش و نوع ‎دوستی به جای تبعیض، عوامل آشوب‎زا (اسلام‎ هراسی) را محدود کرده و درنتیجه سطح صلح را افزایش می‎دهد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از نظریه ی ماتریالیسم فرهنگی (رویکرد تلفیقی ویلیامز و سینفیلد) تحلیلی از رابطه ی ادبیات، صلح و بازتاب مقوله ی آشوب ‎زدگی در جهان اسلام و پیامدهای آن ارایه کرده است. این تحلیل به لحاظ زمانی به دوره ی پسایازده سپتامبر تعلق دارد و با بازخوانی دو اثر خالد حسینی (بادبادک باز و هزار خورشید تابان) نشان می دهد که چگونه می‎توان مولفه‎ های ادبیات صلح را از این دو اثر استخراج کرد. جهان اسلام نیازمند بازخوانی میراث خود برای شکستن غیرواقع‎ نمایی‎ های موجود است. تصویرسازی آثار ادبی، ازاین جهت که مخاطب بسیار گسترده ای دارد و از ماندگاری عمیقی برخوردار است، در تقابل با مولفه ‎های آشوب ‎زا قابلیت های کاربردی ویژه ای را داراست.

  • محمد جلیلی، مسعود معینی پور* صفحات 163-205

    یکی از کاربست‎های دانش سیاست بین‎الملل، تبیین چگونگی مواجهه ی قدرت‎ها در نظام جهانی است. طیف گسترده ی نظریه‎هایی که به چگونگی استفاده از فرهنگ به مثابه متغیری اثرگذار در این مواجهه پرداخته‎اند، از «نظریهی هژمونی گرامشی» تا نظریات پسااستعماری و قدرت نرم، ادبیات نظری حایز اهمیتی را تولید کرده اند. با ظهور «تیوری مقاومت» در جهان اسلام، نظام مسایلی در روابط بین‎الملل شکل یافته و به رقابت بازیگران در دو سوی این مفهوم منجر شده است. پژوهش حاضر بیان می دارد که دیپلماسی رسانه‎ای چگونه می‎تواند بر کامیابی عنصر مقاومت در تغییر نتیجهی این رقابت تاثیر بگذارد. بدین منظور دو رسانه ی فارسی زبان بی ‎بی ‎سی فارسی (دولتی) و شبکه من و تو (خصوصی) انتخاب گردیدهاند تا با استخراج نمونه ی محتواهایی، فرایند کنش گری آنان نسبت به نظریهی مقاومت در جمهوری اسلامی ایران بررسی شود. با استفاده از روش تحلیل مضمون استرلینگ، در 6 مرحله با تلخیص مفاهیم هم سنخ به عنوانی شامل تر تلاش کرده ایم تا محتوای پنهان داده های پراکنده را در محور اصلی شان دریابیم. درنهایت، دستاورد این پژوهش نشان می‎دهد که هر دو رسانه ی مذکور در هر پنج شاخصه ی منتخب از «نظریه مقاومت مقام معظم رهبری»، به نحوی معنادار، رویکردی بازدارنده را پیگیری می کنند؛ مولفه هایی هم چون: (رهبری و شورای نگهبان، سپاه و نیروی قدس، مشارکت سیاسی و اتحاد و انسجام مردمی، پیشرفت علمی و خنثی سازی تحریم ها و نیز الگوی فرهنگی زن مسلمان ایرانی).

    کلیدواژگان: قدرت نرم، رسانه های جمعی، نظریه مقاومت، بی‎بی‎سی فارسی، شبکه من و تو
|
  • Batool Molashafiei, AbdulKarim Behjatpour *, Muhammad Nasehi Pages 7-23

    The main purpose of this study is to investigate and identify moral-political harms and strategies to achieve a desirable Islamic society based on Surah Al-Ahzab. The main question is what Surah Al-Ahzab gives us as an image about moral-political harms, their contexts, and the ways to achieve a desirable society. This article is based on the descriptive-analytical method. The findings indicate that the main background for the emergence of moral-political harms is "behavioral hypocrisy", which is a more serious level of hidden and ideological hypocrisy. This leads to major harms such as spreading rumors, not following the leadership of the Islamic community, and daring him. In this surah, the Almighty God introduces the desired society as independent, pious, valuable, and with a superior model; And suggests solutions such as steadfastness in speech, guardianship, and fulfillment of the covenant to the members of the Islamic society. Creating these moral qualities is the first step to avoid the mentioned harms in the formation of a desirable Islamic society

    Keywords: Surah Al-Ahzab, moral-political harms, desirable society, hypocrisy, guardianship
  • Yadollah Honari Latif Pour *, Akbar Orvati Movaffaq Pages 27-49

    The purpose of this study is to investigate collective responsibility from the perspective of Imam Ali (as) with reference to Nahj al-Balagha and its valid explanations. The main question is whether from the point of view of Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha, based on the rule of collective responsibility, the whole community or parts of it can be held responsible for the acts committed by individuals or groups of society? Likewise, are individuals or groups in society responsible for the actions and behaviors, committed by their community in which they themselves have no role? ? The research is based on the assumption that Imam Ali (AS) in Nahj al-Balagha, based on his own ontological and anthropological principles while accepting the moral responsibility of the individual for the consequences of his actions, accepted the collective responsibility in the sense of mutual moral responsibility of the individual and society towards each other's actions. It means that not only participation in the action or assisting in the preparation of its action causes responsibility, but also heartfelt satisfaction with action and silence towards it (even if it is not from consent), is like participation in the performance of the action. It causes responsibility in front of its effects and consequences.

    Keywords: Moral responsibility, Collective Responsibility, Imam Ali (AS), Nahj AL-Balagha
  • Sayyed Javad Varai * Pages 49-73

    The purpose of this study is to investigate the validity of the council in fatwas and rulings. For this purpose, to show the validity of the council in the fatwa and ruling, various rational and narrative reasons have been cited, with a descriptive-analytical method. These reasons are: "The rule of reason to make the result of the council more convincing", "Quranic verses", "Narrations" and "The way of the wise". "Commitment to the object and commitment to its accessories", "Rational rule of preference over the preferred", "The basis of order in the age of absence", "Society's guardianship over the individual", "Collective agreement on the validity of the majority vote" and "Avoiding discord and division". One of the reasons for proving the validity is the majority vote that have been discussed in this study.From all the rational and narrative reasons, it can be concluded that the council is valid in a wide area and following the opinion of the council of experts is not only valid, but in many cases it is preferable to the opinion of the expert. There is no problem with the inclusion of the reasons for the validity of the council in relation to the fatwa and the judicial or provincial ruling, unless the reasons for the validity of the fatwa or the judicial ruling and the provincial ruling require otherwise.

    Keywords: Quran, Shura, Fatwa, Ruling, Behavior of the Wise, Majority Votes
  • Seyed Sajjad Izdehi *, Seddiqe Seddiq Taqizadeh Pages 71-94

    With the aim of explaining an up-to-date and efficient approach to government jurisprudence and its requirements, this article seeks to respond to the necessity and requirements of the system in the jurisprudence approach. In response to the above question, a kind of systematization in government jurisprudence in accordance with the comprehensiveness, coherence, and purposefulness appropriate to the efficient administration of religious government has been considered. The analysis and the principles of jurisprudence have been described by using a method appropriate to the philosophy of philosophy, influenced by the second-degree view of jurisprudence. Accordingly, while explaining the system in governmental jurisprudence approach, the necessities of the system of jurisprudence in accordance with the system of religion and the requirements of the system, the elements and internal chapters of the field of jurisprudence have been considered; among them, we can mention such requirements appropriate to the management of the political system and the requirements appropriate to the legislative system of the political system. In the methodological requirements of systematization, such things as scrutiny and systemic attitude, consideration of the effect of rulings on the governance of society, consideration of the efficiency of the political system, and consideration of rulings in theological principles are mentioned.

    Keywords: System, Systematization, Political System, Government jurisprudence, Methodology
  • Hassan Khosravi * Pages 93-121

    The purpose of this study is to analyze the system of approving the credentials of the Islamic Consultative Assembly. In this regard, with a descriptive-analytical approach, with pathology and analysis of the existing system and using the experience of other countries, it was concluded that most of the tensions due to non-approval of credentials in the Islamic Consultative Assembly are because of the inefficiency of the parliamentary model; to compensate for this shortcoming, a combined "parliamentary-judicial" model can be proposed. This model can prevent the involvement of biased political considerations and lead to a decision based on rationality, impartiality, legal and judicial attitude, expediency, protection of the rights of elected and citizens, and genuine representation.

    Keywords: Credentials, Member of Parliament, Islamic Consultative Assembly, Parliament
  • Mansour Mirahmadi *, Mohammadreza Abdolahnasab Pages 119-138

    The purpose of this study is to read the political culture from Ayatollah Khamenei’s opinion. In this regard, with the descriptive-analytical method and theoretical model of Almond and Verba, Ayatollah Khamenei's cultural statements and views in three areas: "cognition", "identity" and "assessment" are examined and then the desired political culture in his thought is explained and delineated. The results show that in Ayatollah Khamenei's thought, political culture under the influence of monotheistic worldview and Islamic anthropology has been reproduced by forming elements such as freedom, rationality and supervision, and the model of dignity-oriented political culture.

    Keywords: political culture, Monotheistic Worldview, Dignity, Ayatollah Khamenei, anthropology
  • Zohre Ramin *, Seyyed Mohammad Marandi, Fezeh Khataminia Pages 137-163

    The aim of the present study is to answer the question "How does the peace literature, as an emerging element, help reduce the level of unrest and increase the level of integration and peace?". It is assumed that peace literature, considering peace as a cycle and process, for its different type of narrative and reading and a range of audiences it includes, promotes functions such as belief in the possibility of change, empathy instead of tension and type, friendship instead of discrimination limits rioters (Islamophobia) and thus increases the level of peace. This descriptive-analytical study using cultural materialism (combined approach of Williams and Sinfield) has provided an analysis of the relationship between literature, peace, and the reflection of the category of unrest in the Islamic world and its consequences. This analysis chronologically belongs to the period after September 11. Reading two works of Khalid Hosseini (Badbadkabaz and Hezar Khorshid Taban) shows how the components of peace literature can be extracted from these two works. The Islamic world needs to re-read its legacy to break the existing unrealism. The imagery of literary works, for its wide audience and deep durability, has special functional capabilities in contrast to the chaotic components.

    Keywords: Chaos, Peace Literature, Khalid Hosseini, September 11, The Islamic World, Cultural Materialism
  • Muhammad Jalili, Masood Moeini Poor * Pages 163-205

    One of the applications of international political knowledge is to explain how powers deal in the world system. A wide range of theories have dealt with how to use culture as an influential variable in this confrontation, from Gramsci's hegemonic theory to postcolonial theories and soft power, which have produced important theoretical literature. With the advent of "resistance theory" in the Islamic world, a system of issues in international relations has been formed and led to competition between parties of this concept. The present study shows how media diplomacy can affect the success of the resistance element in changing the outcome of this competition. For this purpose, two Persian-language media outlets, BBC Persian (government) and Manoto (private) have been selected to examine the process of their activism towards the theory of resistance in the Islamic Republic of Iran by extracting a sample of content. Using the Sterling Theme Analysis method in 6 steps, we have tried to find the hidden content of the scattered data in their main axis by summarizing similar concepts in a more comprehensive way. Finally, the findings of this study show that both media outlets in all five selected indicators of the "Supreme Leader's Resistance Theory", significantly following a deterrent approach; Components such as: (leadership and the Guardian Council, the IRGC, and the Quds Force, political participation and popular unity and solidarity, scientific progress and the neutralization of sanctions, as well as the cultural model of Iranian Muslim women).

    Keywords: soft power, mass media, Resistance Theory, BBC Persian, Manoto