فهرست مطالب

آفاق علوم انسانی - سال پنجم شماره 48 (فروردین 1400)

نشریه آفاق علوم انسانی
سال پنجم شماره 48 (فروردین 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • میلاد خیاط، مسعود ولی عرب* صفحات 1-16

    سنت های محرم در شوشتر زیاد هستند در این پژوهش به مراسم ای وا ویلا و سبیل عطشان (آب رسانی به تشنگان) که از زیر مجموعه سنت های مقتل خوانی می باشد پرداخته می شود. مراسم ای وا ویلا در بین مردم شوشتر از جایگاه ویژه ای برخوردار است با توجه به اینکه این مراسم خاص مسجد آل طیب است و سنت های خاص عزاداری شوشتر فقط در این مسجد انجام می گردد خطر فراموشی در بعضی از آیین های ان احساس می شود. سبیل عطشان یک نوع سقایی به شیوه ی سنتی بوده، که در گذشته در تمام مجالس شوشتر برگزار میشد اما در حال حاضر منحصر به مسجد آل طیب شوشتر بوده و تنها کسی که سبیل خوانی را انجام میدهد جناب آقای حاج عبدالرضا سلحشور است. در این پژوهش از روش توصیفی به کمک منابع کتابخانه ای و مشاهدات میدانی برای گردآوری مطالب استفاده شده است امید است این پژوهش مورد نظر پسند صاحبان و متولیان امر قرار گیرد

    کلیدواژگان: ای وا ویلا، سبیل عطشان، فرهنگ محلی، مسجد آل طیب، شوشتر
  • ماندانا رحیمی* صفحات 17-33

    مسئولیت دولت در قبال پرداخت دیه از نظر فقه امامیه و همچنین حقوق کیفری از جمله اهداف اصلی پژوهش حاضر است. با توجه به اینکه پرداخت دیه با توجه به نحوه انجام عمل مرتکب شده، دالیل و انگیزه انجام فعل و همچنین وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه دارای تفاوت هایی است، رویکردها نسبت به پرداخت آن از سوی دولت نیز متفاوت است. فقه اسالمی با در نظر گرفتن شرایط دولت اسالمی در پرداخت دیه، وظایف و کارکرد آن را نیز مشخص نموده است. سوالی که مطرح می شود این است که وظایف و مسئولیت دولت در پرداخت دیه در فقه امامیه و حقوق کیفری ایران شامل چه مواردی است؟ پاسخی که می توان به این سوال داد این است که در زمینه پرداخت دیه قانون جدید مجازات اسالمی بهصراحت اعالم نموده که دیه از حیث احکام و آثار همانند مسئولیت مدنی است اما فراتر از این قانون جدید مجازات اسالمی در دو مقرره یکی تبصره ماده 14 و دیگری ماده 505 مسئولیت اشخاص حقوقی در پرداخت دیه را به رسمیت شناخته است و از آنجا که دولت به عنوان یکی از اشخاص حقوقی حقوق عمومی معرفی میشود مسئولیت او در پرداخت دیه امروزه قابل اثبات است فارغ از اینکه دیه را کیفر تلقی کنیم یا جبران خسارت بپنداریم. از سوی دیگر بیتالمال و گستره آن در قانون جدید مجازات اسالمی این گمان را در ذهن تداعی میکند که دولت به ادارهکننده آن میتواند مسیول پرداخت دیه در اینجا خوانده شود. عالوه بر این دولت اسالمی با تاسیس نهاد دیه بخش مهمی از وظایف خود را در قبال پرداخت دیه بر عهده گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و بر مبنای جمع آوری مطالب به شیوه کتابخانه ای و اسنادی است.

    کلیدواژگان: دیه، دولت اسلامی، فقه امامیه، پرداخت دیه، حقوق کیفری
  • فائزه جعفریان فیروزآبادی*، مهدی شمالی احمدآبادی صفحات 35-45

    اضطراب کووید-19 یکی از مشکالتی است که در همه گیری ویروس کرونا بسیاری از مردم و از جمله بیماران دارای بیماریهای مزمن با آن مواجهند. این بیماری علاوه بر زندگی فردی، بر زندگی شغلی افراد نیز تاثیر منفی زیادی داشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اضطراب کرونا بر استرس شغلی معلمان ابتدایی شهرستان میبد انجام گرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است و از لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان ابتدایی شهرستان میبد تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر 500 نفر بود که با شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه های استاندارد اضطراب کرونا علیپور و همکاران (1398) و پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس (1983) ترجمه خاقانی زاده و همکاران (2008) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و با بهره گیری از بسته نرم افزاری 68 SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین اضطراب کرونا و استرس شغلی معلمان ابتدایی شهرستان میبد رابطه مثبت معنادار وجود دارد.

    کلیدواژگان: اضطراب کرونا، استرس شغلی، معلمان
  • زهرا کریمی* صفحات 47-58

    میان اندیشمندان حوزه فلسفه و عرفان و کلام در باب کثرت یا یگانگی وجود موجودات به طورکلی اختلاف نظر وجود دارد. در نگاه ابتدایی اعتقاد بر این است که فلاسفه و متکلمین قایل به کثرت در جهان هستی اند و عرفا قایل به وحدت محض وجود هستند. سه دیدگاه عمده در مورد روابط موجودات هستی وجود دارد: تباین، تشکیک و وحدت محض که ناظر به بحث وحدت و کثرت است. ما در این نوشتار پس از بررسی اولیه دریافتیم که تمامی اندیشمندان اسالمی که در باب تباین و تشکیک و یا حتی وحدت موجودات بحث نموده اند، علیرغم اختالفات کلی که در آراشان با یکدیگر دارند، دارای یک وجه اشتراک با هم نیز هستند و آن هم عدم نفی واقعی کثرات و قول به انحاء مختلف تشکیک است. به طور خلاصه می توان گفت که قول به تشکیک به معنای عام آن اختصاص به گروه خاصی از اندیشمندان نداشته و در تمام گرایش های فکری به نحوی وجود دارد.

    کلیدواژگان: وحدت، کثرت، تباین، تشکیک، عرفان، فلسفه
  • لیلا بهرامی پور*، فرح نادری صفحات 59-74

    امروزه، پدیده خانوارهای زن سرپرست به دالیل گوناگون در دنیا رو به افزایش است. بیشتر این خانواده ها مشکلات فراوانی دارند؛ به گونه ای که این گروه از زنان به صورت مسئله ای اجتماعی مطرح می شوند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر استرس ادراک شده و سلامت روان مادر سرپرست می باشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مادرسرپرست شهرستان دزفول می باشد. که از بین 140 نفر از جامعه مذکور به صورت نمونه گیری تصادفی 30 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 15نفر بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استرس های زندگی (LDI) ادوین جی. توماس، ماریان یوشیوکا و ریچارد دی آگر (1993) و سلامت عمومی گیلبرگ (1989) استفاده شد. برنامه آموزشی طرحواره درمانی (2003) به صورت گروهی به مدت 11 جلسه 90 دقیقه ای تشکیل شد. برای آزمون فرضیه ها از تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و تک متغیر (آنکوا) استفاده شد. نتایح نشان داد که طرحواره درمانی بر استرس ادراک شده، و سلامت روان مادر سرپرست اثر بخش می باشد.

    کلیدواژگان: طرحواره درمانی، سلامت روان مادر سرپرست، استرس ادراک شده