فهرست مطالب

پژوهش های مدیریت در جهان اسلام - پیاپی 6 (بهار 1400)

نشریه پژوهش های مدیریت در جهان اسلام
پیاپی 6 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/01
  • تعداد عناوین: 4
|
  • علیرضا آل سعدی ثانی صفحه 5

    بسیاری از مدیران به این نکته پی برده اند که تنها مزیت رقابتی واقعی و پایدار سازمانها ، افراد و کارکنان آنها هستند فلذا درجهت نگهداری و توسعه منابع انسانی توجه ویژه ای به توانمندسازی دارند. به دلیل اهمیت توانمندی روانشناختی بعنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت فرآیندهای توانمندسازی و مشارکت در تصمیم گیریها ، شناخت شرایطی که بر این متغیر تاثیر می گذراند اهمیت ویژه ای دارد. ساختار سازمانی باتوجه به چارچوبی که بر افراد تحمیل می کند می تواند توانمندی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و جهت رفتار افراد و نگرشهای آنها نسبت به سازمان و حتی خودشان را مشخص می نماید. به دلیل اهمیت توانمندی روانشناختی بعنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت فرآیندهای توانمندسازی و مشارکت در تصمیم گیریها ، شناخت شرایطی که بر این متغیر تاثیر می گذراند اهمیت ویژه ای دارد. توماس و ولت هاوس  با ارایه یک مدل تیوریک از توانمندسازی بیان می کنند که محیط و ساختار سازمانی می تواند توانمندی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. چراکه ساختار سازمانی از قدرت بیشتری برای تاثیر بر متغیرهای رفتاری برخوردار است. گذشته از این ساختارسازمانی چارچوبی را بر افراد تحمیل می کند که جهت رفتار افراد و نگرشهای آنها نسبت به سازمان و حتی خودشان را مشخص می نماید. بنابراین باید پیوسته در جستجوی راهی باشیم که تاثیر این ساختارها را بر حالات و رفتارمان مشخص کند و از این طریق به اصلاح وضع موجود بپردازیم.

    کلیدواژگان: رسمیت، تمرکز، روان شناختی، احساس معنی دار بودن، روانی، مدیریت، سازمان، کارمندان
  • احمدرضا زارعی صفحه 35

    دین برای آدمی موهبتی الهی و تربیت دینی فرصتی مهم در رشد و توسعه ی فطرت وجودی انسان می باشد. این تربیت باعث می گردد که که انسان را به یک فلسفه حیات مسلح کرده و به عقل وی روشنگری بخشد. در نظام آموزشی ایران توجه به آموزه های دینی دانش آموزان به منظور اخلاقی کردن جامعه و پرورش فضایل و نیکی ها در اجتماع، از جمله اهداف مهم آموزش و پرورش و از آن فراتر، جامعه اسلامی محسوب می شود. جامعه‌ی دینی نیاز به تربیت دینی دارد تا افراد در آن استعداد هایشان را شکوفا سازند. شیوه‌ی تربیتی مدرسه بر شخصیت دانش آموزان بسیار موثر است. تربیت در همه‌ی ابعاد اعتقادی، عبادی و اخلاقی با توجه به ابعاد وجودی انسان کار ساده ای نیست. لذا لازم است همه‌ی عوامل موثر بر تربیت در مدرسه و خارج از آن به طور هماهنگ به تربیت افراد بپردازند.
     

    کلیدواژگان: روحانیون، روحانیت، آموزش و پرورش، مدرسه
  • فرزانه سوری صفحه 51

    امروز بیکاری یکی از معضلات جامعه می باشد لذا با توجه به اهمیت آموزش فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال و کارآفرینی و به تبع آن رشد اقتصادی جامعه پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش فنی و حرفه ای بر افزایش کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان سال 1399 هنرستان سپیده کاشانی منطقه 17 شهر تهران پرداخته است. جامعه اماری پژوهش را فارغ التحصیلان سال 1395 هنرستان سپیده کاشانی منطقه 17 شهر تهران به تعداد 200 نفر تشکیل دادند که به علت عدم دسترسی به کلیه جامعه اماری بر مبنای جدول مورگان به 132 نفر به عنوان نمونه نیاز داشتیم لذا پرسشنامه ها با درصدی افزایش (تعداد 150 پرسشنامه) توزیع شد که تعداد 136 پرسشنامه عودت داده شد که این تعداد به عنوان نمونه در نظر گرفته شد سپس داده ها با استفاده از ازمون های ks، آزمون T و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر معنادار آموزش فنی و حرفه ای بر افزایش کارآفرینی و اشتغال فارغ التحصیلان سال 1399 هنرستان سپیده کاشانی منطقه 17 شهر تهران می باشد. همچنین ابعاد پژوهش همگی مورد تایید قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: اشتغال، کارافرینی، نیروی انسانی، دانش آموز، هنرستان سپیده کاشانی، رشته کار و دانش
  • دکتر بهنام اسدی صفحه 69

    قاچاق، معضلی است که تمامی کشورهای جهان به نوعی گرفتار آن هستند، ولی شواهد نشان می‌دهد عمق در وسعت قاچاق در کشورهای کمتر توسعه یافته، بیشتر می‌باشد. به نحوی که در بعضی از این کشورها، قاچاق بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی جامعه را در بر می‌گیرد. در این بین می‌توان آثار و نشانه‌های وجود ریشه‌دار این معضل را در لایه‌های مختلف اقتصاد جمهوری اسلامی نیز مشاهده کرد. قاچاق دامنه وسیعی از فعالیتها را شامل می‌شود. قاچاق کالا اغلب با واژه های اقتصاد سیاه، اقتصادپنهان، اقتصاد زیرزمینی تعریف می شود، دامنه وسیعی از فعالیت های اقتصادی را چه در مرحله تولید وچه در مرحله توزیع و تجارت شامل می شود. در این وادی مدیریت انتظامی پلیس در راستای مبارزه با قاچاق کالا امری لازم و ضروری می باشد که در این مقاله قصد داریم با نکاهی به اهمیت بالای پلیس در پیشگیری از جرم قاچاق کالا ابعاد حقوقی موضوع را مورد مداقه و بررسی قرار دهیم.

    کلیدواژگان: قاچاق کالا، قاچاقچیان، گمرک، پلیس ناجا، فعالیت های تجاری، واردات کالا