فهرست مطالب
مجله پژوهش در دین و سلامت
سال هفتم شماره 2 (تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/04/28
- تعداد عناوین: 13
-
-
صفحات 1-6
قرن حاضر رو به پایان است و در آستانه قرن پانزدهم هجری شمسی قرار داریم. شاید از نگاه اسطورهای هر کدام از هزارههایی که میگذرد فصلی نو را به ارمغان میآورد و بدین ترتیب توام با شکوفایی جدیدی از منظر علمی و تکامل عقل بشری است که در مسیر زمان شیوه جدیدی از تعقل و تفکر را به طبیعت و جهان مادی واگذار میکند. نسل انسان همواره برای غلبه بر طبیعت با اتکا بر قدرت تعقل خویش تلاشهای فراوانی داشته است و با تجربیات خود گاهی مغلوب طبیعت و گاهی غالب بر آن بوده و توانسته است از دورهای به دوره دیگر گام نهد.
کلیدواژگان: اسلام، دعا، کووید 19 -
صفحات 7-27سابقه و هدف
کرامت انسانی از مقولههای مهم در فرهنگ اسلامی است که میتواند حافظ بسیاری از ارزشهای الهی-انسانی باشد و مدیران و کارکنان سازمانها باید به آن توجه کنند. هرچند مطالعاتی در زمینه کرامت انسانی انجام شده است اما هنوز خلا الگوی مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی در نظام اداری بر اساس آموزههای اسلامی احساس میشود. ازاینرو، مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی بر اساس آموزههای اسلامی انجام گرفته است.
روش کارروش پژوهش حاضر از نوع کیفی با راهبرد پدیدارشناسی توصیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای هییت علمی گروههای الهیات و معارف اسلامی دانشگاههای شهر زاهدان با مرتبه علمی استادیار و بالاتر و دارای سابقه آموزشی و پژوهشی در حیطه کرامت انسانی در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنان 13 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبه نیز از کدگذاری استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتیجه بررسی مصاحبهها نشان داده که الگوی مدیریت سازمانی مبتنی بر کرامت انسانی با رویکرد اسلامی، از 21 کد محوری تشکیل شده است. این کدها در هفت کد گزینشی قانونمداری، جبران خدمات، عدالتورزی، شایستهگزینی، مسئولیتپذیری اجتماعی، اعتمادسازی و تصمیمگیری مشارکتی طبقهبندی شده است.
نتیجه گیری:
مدیران سازمان با رعایت شاخصهای قانونمداری، جبران خدمات، عدالتورزی، شایستهگزینی، مسئولیتپذیری اجتماعی، اعتمادسازی و تصمیمگیری مشارکتی میتوانند کرامت انسانی کارکنان را حفظ کنند و آن را ارتقا ببخشند.
کلیدواژگان: آموزه های اسلامی، طراحی الگو، کرامت انسانی، مدیریت سازمانی -
صفحات 28-40سابقه و هدف
با توجه به فراوانی عوامل استرسزا در دانشجویان علوم پزشکی و آثار مخرب افسردگی و تشکیلنشدن هویت بر زندگی شخصی و کاری آنان و با توجه به تاثیرات عمیق و شگرف اعمال مذهبی و در صدر این اعمال نماز در سلامت روان قشر دانشجو و لحاظ موارد ضد و نقیض در این زمینه، پژوهشگران بر آن شدند تا این مطالعه را با هدف تعیین ارتباط فریضه نماز با میزان افسردگی و نوع سبکهای هویتی دانشجویان مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر طراحی و اجرا نمایند.
روش کاردر این مطالعه توصیفی-همبستگی از نوع مقطعی، تعداد 129 نفر از دانشجویان مجتمع آموزش عالی سلامت کاشمر که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند بهصورت آمارگیری تمامشماری در سال 1397 وارد مطالعه شدند. روش جمعآوری دادهها به اینصورت بود که پس از توضیح اهداف پژوهش، شرکتکنندگان پرسشنامههای جمعیتشناختی، افسردگی دانشجویان (USDI) و سبکهای هویتی (ISI-6G) را تکمیل کردند. دادهها پس از جمعآوری با آزمونهای آماری توصیفی و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
طبق نتایج نمره میانگین افسردگی آزمودنیها 99/26±18/63 و بالاترین نمره سبکهای هویتی مربوط به گویه اطلاعاتی و هنجاری بهترتیب با نمره 09/6±55/40 و 24/5±22/33 بود. بین متغیر اقامه نماز، التزام به اقامه نماز و شرکت در نماز جماعت با میزان افسردگی و سبک هویت هنجاری دانشجویان ارتباط معنیداری وجود داشت. دانشجویانی که به اقامه فریضه نماز اهتمام میورزیدند سطح افسردگی کمتر و سطح هویت بالا و همچنین دانشجویانی که در نماز جماعت بهصورت همیشگی شرکت میکردند پایینترین سطح افسردگی و بالاترین سطح گویههای اطلاعاتی، هنجاری، اجتنابی و تعهد را داشتند.
نتیجه گیری:
با توجه به یافتههای مطالعه حاضر مبنی بر ارتباط فریضه نماز با افسردگی و سبکهای هویتی دانشجویان، میتوان با سیاستگذاری موثر در فرهنگسازی صحیح اقامه نماز در دانشگاهها، موجبات ارتقای سطح هویتی و کاهش سطح افسردگی دانشجویان را مهیا ساخت.
کلیدواژگان: افسردگی، دانشجو، سبک های هویتی، نماز -
صفحات 41-57سابقه و هدف
بیماریهای قلبی-عروقی یکی از مهمترین بیماریهای مزمن است که عوارض روانشناختی بسیاری همچون خستگی مفرط، اضطراب و افسردگی دارد و کیفیت زندگی بیماران را کاهش میدهد. در این میان توجه به نقش امید حایز اهمیت است. امید سازه روانشناسی مثبتی به حساب میآید که در مواجهه با سختیها از افراد محافظت میکند. با توجه به اهمیت امید، اسنایدر سازه امید و پرسشنامه آن را تدوین کرده است. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه امیددرمانی با توجه به آموزههای اسلامی و دستاوردهای روانشناسی کلاسیک بود.
روش کارروش این پژوهش متنمحور و تحلیل محتوا است. بدین منظور مطالب مرتبط با نظریه امید در روانشناسی و آموزههای اسلامی جمعآوری و تحلیل محتوا شد. بر اساس نتایج تحلیل محتوا، سازه امید شامل هفت مولفه شناخت هدف زندگی و گرایش به آن، مهارت هدفگذاری، انگیزش و مهارت خودانگیزشی، توکل، تدبیر و مسیریابی، تلاش و پشتکار و مهارت مقابله با موانع بود. سپس بسته امیددرمانی با رویکرد اسلامی برای بیماران قلبی طراحی و روایی محتوایی آن ارزیابی شد. پس از جمعآوری نظر کارشناسان، برنامه امیددرمانی با رویکرد اسلامی نهایی تدوین شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه امیددرمانی با رویکرد اسلامی برای بیماران قلبی شامل هشت جلسه نود دقیقهای بود که عبارت است از: 1) ایجاد رابطه درمانی و ارایه اهداف و منطق درمان، 2) آشنایی با هدف و معنای زندگی در اسلام و تقویت گرایش به آن و نقش آن در امید، 3) آموزش مهارت هدفگذاری در جهت هدف اصلی زندگی و تعیین اهداف معنادار، شفاف و منطقی، 4) تبیین انگیزش و اهمیت آن و تقویت خودآگاهی فرد نسبت به انگیزههایش، 5) مهارتهای انگیزش معنوی، 6) تدبیر و انتخاب مسیر مناسب، تقویت خلاقیت و مهارت برنامهریزی، 7) مهارت مقابله با موانع و مهارت انعطافپذیری و 8) تقویت یاد خدا و توکل به او و جمعبندی.
نتیجه گیری:
برنامه امیددرمانی با رویکرد اسلامی دارای ابعاد مثبت معنوی و روانشناختی است و با برنامه امیددرمانی کلاسیک متفاوت است.
کلیدواژگان: احساس معنا، اسلام، امید، امیددرمانی، بیماری قلبی -
صفحات 58-71سابقه و هدف
صبر یکی از روشهای کنترل و بازداری رفتار در نظر گرفته میشود بهگونهای که به انسان این امکان را میدهد تا خودنظارتی و خود تنظیمی بر رفتار داشته باشد. همچنین صبر همواره یکی از متغیرهای سلامت روان شناخته شده است و پژوهشگران نیز بر ارتباط بین سبک دلبستگی به خدا و تابآوری با مولفههای سلامت روان تاکید کردهاند. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه دلبستگی به خدا و تابآوری با صبر در دانشجویان دانشگاه تهران بود.
روش کاراین پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل دانشگاه تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 196 نفر از دانشجویان گروههای علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و هنرهای زیبا با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای دلبستگی به خدا، تابآوری و واکنش در رخدادهای زندگی استفاده شد و دادههای بهدستآمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن به خدا و تابآوری با صبر رابطه مثبت و معنادار و بین سبک دلبستگی ناایمن به خدا با صبر رابطه منفی و معناداری وجود داشت. همچنین سبک دلبستگی به خدا و تابآوری توانستند صبر را بهطور معناداری پیشبینی کنند.
نتیجه گیری:
بر اساس یافتههای بهدستآمده، افرادی که تابآورتر هستند و سبک دلبستگی ایمن به خدا دارند در مقابل مشکلات صبر بیشتری دارند و افرادی که تابآوری کمتر و سبک دلبستگی ناایمن به خدا دارند صبر کمتری نیز دارند.
کلیدواژگان: تاب آوری، دانشجویان، دلبستگی، سلامت روان، صبر -
صفحات 72-83سابقه و هدف
معنویت یکی از ابعاد انسان است که ارتباط و یکپارچگی او را با عالم هستی نشان میدهد. با توجه به اهمیت معنویت و تاثیر آن در رفتارهای خودتنظیمی و خودمهارگری، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یاد خدا بر خودمهارگری و شادکامی در بین خانوادههای کارکنان فرماندهی انتظامی استان اردبیل انجام گرفته است.
روش کاراین پژوهش از نوع تحقیقات شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش تمامی خانوادههای کارکنان نیروی انتظامی استان اردبیل بودند که در سال 1398 در دوره های عقیدتی این سازمان حضور پیدا کردند. از این جامعه تعداد 30 نفر بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (15=N). معنویتدرمانی بهمدت 12 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خودمهارگری تانجنی و مقیاس شادکامی آکسفورد بود. نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که معنویتدرمانی در نمره کلی خودمهارگری و شادکامی خانوادههای کارکنان نیروی انتظامی اثربخش بود.
نتیجه گیری:
بر اساس یافتههای بهدستآمده میتوان از روش معنویتدرمانی بهعنوان روشی موثر در بهبود خودمهارگری و شادکامی خانوادههای کارکنان نیروی انتظامی شهر اردبیل سود جست.
کلیدواژگان: اردبیل، خودمهارگری، شادکامی، کارکنان نیروی انتظامی، یاد خدا -
صفحات 84-95سابقه و هدف
مصرف قرصهای ضد بارداری هم بهصورت خودسرانه هم تجویزشده توسط پزشک جهت بهتاخیرانداختن قاعدگی در زایران سفرهای زیارتی حج و عتبات عالیات در چند سال اخیر بسیار رایج شده است. ازآنجاییکه برای شناخت شیوع و نوع عوارض مصرف قرصها، مطالعات کمی صورت گرفته، این مطالعه برای بررسی شیوع عوارض این داروها در زنان ایرانی زایر اماکن مقدس در سال 1398 انجام شده است.
روش کاراین مطالعه از نوع مقطعی است. در این پژوهش 123 نفر از بانوان زایر کاروانهای حج تمتع و عتبات عالیات در سال 1398 که دارای شرایط موردنظر بودند بهصورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته دو قسمتی بود. قسمت اول پرسشنامه در آخرین روزهای سفر حج تمتع در سرزمین مقدس عرفات پس از مراجعه به چادرهای زایران و همچنین در آخرین روز سفر زایران عتبات عالیات در مصاحبه با افراد واجد شرایط تکمیل شد. همچنین، یک ماه پس از بازگشت از سفر حج و عتبات عالیات از طریق تماس تلفنی با افراد، اطلاعات لازم دریافت و قسمت دوم پرسشنامه تکمیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج آزمون فراوانی عوارض مصرف دارو نشان داد که لکهبینی، خونریزی، تهوع و سرگیجه، اضطراب و افسردگی و تحریکپذیری، درد قفسه سینه و تنگی نفس و مشکلات ناحیه اندام تحتانی مثل تورم، ورم یک طرفه پا و پادرد از مهمترین عوارض مصرف دارو بود. تحلیل آزمون ناپارامتری مک نمار نشان داد که بین بروز برخی عوارض در طول سفر و بعد از آن تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0<p).
نتیجه گیری:
بهدلیل عوارض ایجادشده ناشی از مصرف قرص در طول سفر و بعد از آن، توصیه میشود کمترین تعداد قرص استفاده شود تا عوارض کمتری برای مصرفکنندگان ایجاد شود و حتی بهتر است شروع مصرف قرص فقط چند روز قبل از زمان مورد انتظار قاعدگی باشد.
کلیدواژگان: اماکن مقدس، داروهای ضد بارداری، زنان ایرانی -
صفحات 96-109سابقه و هدف
امروزه با توجه به افزایش شاخص طول عمر و امید به زندگی، مسئله مهمتری با عنوان چگونگی گذران عمر و بهعبارتی کیفیت زندگی مطرح شده که پرداختن به این موضوع ذهن صاحبنظران و محققان را در امور سالمندی به خود جلب نموده است. ازاینرو، هدف از این مطالعه بررسی مفهوم کیفیت زندگی سالمندی بود.
روش کاراین پژوهش از نوع کیفی است. در ابتدا با روش فراترکیب به بررسی و تحلیل منابع مرتبط با کیفیت زندگی سالمندی پرداخته شد و سپس با استفاده از فن الگوسازی ساختاری-تفسیری به مرحله اجرا درآمد. بهمنظور خوشهبندی ابعاد کیفیت زندگی سالمندی از روش میکمک استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
یافتهها نشان میدهد که خبرگان پنج بعد را شناسایی کردند و درنهایت ابعاد شناساییشده در پنج سطح طبقهبندی شد. در بالاترین سطح (سطح اول) تعاملات اجتماعی قرار گرفت که کمترین نفوذ را به عوامل دیگر دارد و در پایینترین سطح (سطح پنجم) عوامل فردی-درونی قرار گرفت که همانند سنگ زیربنایی الگو عمل میکند. بنابراین، افزایش کیفیت زندگی سالمندی از این متغیر شروع شده است و به متغیرهای دیگر سرایت میکند. نتایج تحلیل میکمک نیز نشان میدهد که عوامل فردی-درونی بیشترین نفوذ و تعاملات اجتماعی بیشترین وابستگی را داشت.
نتیجهگیری:
بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان چنین استنباط کرد که عوامل فردی-درونی و تجارب خانوادگی کیفیت زندگی سالمندان را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند درنهایت با اثر عوامل محیطی موجب افزایش سلامت سالمندان گردد. شناسایی و ارتقای دقیق هر یک از این ابعاد نیز میتواند به افزایش کیفیت زندگی سالمندی منجر شود.
کلیدواژگان: آیات، سالمندی، کیفیت زندگی -
صفحات 110-124سابقه و هدف
انسان نوین بیش از هر زمان دیگر انسانی هیجانی است و خروج هیجانات از حالت طبیعی، درحالیکه عامل بقای نوع و فرد انسان معرفی می شود، سبب طیف گستردهای از بیماریهای روانی میشود که بر اساس پژوهشها رو به گسترش است. تعاریف و طبقات متعددی در نظریات مختلف برای هیجانات و روابط بین آنها ذکر شده که بسیاری از آنها ضمن مطالعه رفتار حیوانات و تطبیق آن با انسان به دست آمده است. نظریه روانتکاملی هیجانات پلاتچیک از مهمترین و کارآمدترین آنها است؛ اما آیا این همه طبقات هیجانی انسانها است؟ مبتنی بر آموزههای اسلامی و قرآنی انسان موجودی فراتر از حیوان و دارای بعدی روحانی است؛ پس هیجانات متفاوتی را میتوان برای او تصور کرد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر تطبیق طبقات هیجانی پلاتچیک با ساختار وجودی انسان در قرآن بود.
روش کاردر پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا نخست فرم کدگذاری ارزیابی از طبقات هیجانات پلاتچیک و تصویر انسان در قرآن با استفاده از کتب و منابع پلاتچیک و قرآن و تفسیر تهیه شد و در اختیار دو ارزیاب آموزشدیده قرار گرفت. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج بهدستآمده نشان داد که همه طبقات هیجانی پلاتچیک در ساختار انسان قرآنی و بیشتر در دو بخش «حالت» و «قوت» وجود دارد و مبتنی بر آن 26 طبقه هیجانی جدید چون ضیق، فرح، رعب، ربط و اعمی و 20 ترکیب هیجانی دیگر پیشنهاد شد.
نتیجه گیری:
نتایج ضمن معرفی هیجاناتی جدید که با درنظرگرفتن ابعاد مادی و غیرمادی وجود انسان ارایه می شود؛ جایگاه هیجانات را بر اساس ساختار وجودی انسان در قرآن «قلب» معرفی می کند و طبعا قلب است که بیماری اش سرمنشا اختلالات هیجانی و سلامتش متضمن درمان معرفی می شود.
کلیدواژگان: اسلام، انسان شناسی، اختلالات روانی، بیماری های قلبی، صدر، قلب، هیجانات -
صفحات 125-137سابقه و هدف
مقاومت در برابر مشکلات زندگی و صبر بر پیامدهای ناگوار یکی از مهارتهای ضروری برای زندگی در دنیای امروز است که همواره در اسلام نیز تاکید شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش صبر بر مبنای قرآن بر افزایش تابآوری و خودشفقتورزی همسران معلولان ضایعه نخاعی در شهر اصفهان بود.
روش کارپژوهش حاضر نیمهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی همسران معلولان ضایعه نخاعی شهر اصفهان در سال 1398 بود که تعداد 30 نفر از آنان با توجه به معیارهای شمول بهصورت داوطلبانه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای ویژگی های جمعیتشناختی، مقیاس تابآوری (کانر-دیویدسون) و مقیاس خودشفقتورزی (فرم کوتاه- راس و همکاران) جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکوا) تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
بر اساس نتایج بهدستآمده، بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش و گروه کنترل در دو متغیر تاب آوری و خودشفقتورزی تفاوت معناداری وجود داشت (005/0>P).
نتیجه گیری:
یافتهها نشان میدهد که آموزش صبر بر مبنای قرآن در افزایش تابآوری و خودشفقتورزی در همسران معلولان ضایعه نخاعی موثر است.
کلیدواژگان: تاب آوری، خودشفقت ورزی، صبر، ضایعه نخاعی، قرآن، معلولان، همسران -
صفحات 138-154سابقه و هدف
بررسی وضعیت موجود پژوهش در هر کشوری بهجهت هدایت و تعیین مسیر پژوهشهای آتی از اهمیت زیادی برخوردار است. در پژوهش حاضر به بررسی وضعیت پژوهشهای قرآن و سلامت روان پرداخته شده و اهداف جزیی این پژوهش به سه دسته موضوعی، روششناسی و جامعه محققان تقسیم شده است.
روش کاراین پژوهش از نوع مروری است که واحدهای آن را مقالات فارسیزبان منتشرشده در مجلات معتبر (با نشر الکترونیک) تشکیل میدهد. مقالات از طریق پایگاههای معتبر علمی و با جستوجوی کلیدواژههای تعیینشده انتخاب و پس از چند مرحله غربالگری گزینش شد. درمجموع، 141 مقاله جهت بررسی و تحلیل انتخاب شد. مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
نتایج در سه بعد موضوعی، روششناسی و جامعه محققان تحلیل شد. در بعد موضوعی مشخص شد که مقالات تفسیری (47/35 درصد) بیشترین فراوانی را داشت. در زمینه روششناسی نیز تحقیقات کمی، کیفی و آمیخته بهترتیب 35/50 درصد، 10/46 درصد و 55/3 درصد از حجم مقالات را دربرمیگرفت. همچنین در بررسی جامعه محققان مشخص شد که پژوهشگرانی که رشتههایی غیر از علوم قرآنی داشتند درصد بیشتری از مقالات حوزه قرآن و سلامت را منتشر کرده بودند (83/63 درصد).
نتیجه گیری:
منطبق با یافتههای پژوهش تحلیلهایی درباره روند انتشار پژوهشها و جهتدهی به پژوهشهای آتی بهسوی مسیر مطلوبتر ارایه شده است.
کلیدواژگان: سلامت، سلامت روان، قرآن، مطالعه مروری -
صفحات 155-169سابقه و هدف
اخلاق را با صفت راسخ در نفس یا با رفتارهای شایسته و ناشایست در برخورد با دیگران تعریف کرده اند. اخلاق حرفه ای شامل رفتار، عمل و ادب شخص در موقع انجام کار حرفه ای و رعایت حقوق مردم در کسب و کار است که بر رفتارهایی ازجمله شفافسازی و پرهیز از اعمال ضد اخلاقی در برخورد با مردم تاکید دارد. پزشکی حرفه ای حساس و پرمشغله است که می تواند از مهم ترین حرفه هایی باشد که در اخلاق کاربردی به آن توجه میشود. در این مطالعه با هدف شناسایی دامنه های مهم در اخلاق حرفه ای، اصول مهم در رعایت اخلاق حرفه ای در پزشکی بررسی شده است.
روش کاراین پژوهش مطالعهای مروری است که درباره شاخص اخلاقی با کلیدواژههای پزشکی، اخلاق و حرفه و معادل انگلیسی آن در منابع ملی و بینالمللی مطالعه شد و حدود 150 مطالعه مروری و تحقیقی در حیطه اخلاق حرفه ای پزشکی در بازه زمانی سالهای 1385 تا 1398 (2000 تا 2018) با کلیدواژه های اخلاق حرفهای، پزشکی، محل کار، اخلاق اسلامی، شاخصها و رویکردها استخراج شد و بر اساس موضوعات مطرح در مطالعات مشابه، دسته بندی و پس از پالایه موضوعی، بررسی شد. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
بر اساس نتایج بهدستآمده، مسئولیت پذیری در مقابل بیماران، رعایت اخلاق حرفه ای در تحقیقات پزشکی و رعایت اصل رازداری، تعهد به عدالت اجتماعی، داشتن تخصص کافی، احترام به دیگران، مدیریت زمان، اخلاق پزشکی و ارتباط آن با مسایل مالی، قداست حرفه پزشکی و رویکرد فرهنگ اسلامی در اخلاق حرفه ای پزشکی از مهم ترین دامنه های مطرح در اخلاق حرفه پزشکی بود.
نتیجه گیری:
با در نظر گرفتن نتایج بهدستآمده و اهمیت حرفه پزشکی، توصیه های اخلاقی می تواند ضمن تامین محیط آرام و بدون تنش برای کار، موجب افزایش بهره وری در درمان و تحقیقات پزشکی شود و مسیری مشخص را برای چهارچوب رفتاری افراد در حوزه بالینی مشخص کند.
کلیدواژگان: اخلاق، خلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای -
صفحات 170-183سابقه و هدف
سالانه عده زیادی دچار اختلالات روانی ازجمله استرس میشوند که مشکلاتی را در زندگی برای آنان به وجود میآورد. راه های مقابله با این اختلالات از مسایلی است که اندیشمندان همیشه در فکر آن بوده اند. در کتاب گران قدر نهجالبلاغه توصیه های مفیدی برای بهداشت روان و راهکارهای پیشگیری از اختلالات روانی بهویژه استرس بیان شده است که روان شناسان با توجه به این توصیه ها و عمل به آنها می توانند در جلسات مشاوره از این دستورها استفاده کنند و این آموزه ها و راهکارها را به مراجعان خود آموزش دهند. این پژوهش با هدف بررسی راه های مقابله با استرس با تکیه بر کلمات امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه انجام شده است.
روش کارپژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای است که با جستوجوی واژگانی نظیر استرس، تنیدگی و اضطراب در کتب روانشناختی و واژههای عربی بلیه (بلا) و محنه (اندوه) در نهجالبلاغه و پایگاه معرفی مقالات تدوین شده است. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافته ها:
جستوجوی مقالات نشان داده با اینکه بحث از استرس انسان، از کهن ترین مباحث روان شناسی به شمار می آید، بحث از موضوع استرس از منظر نهجالبلاغه کمتر بررسی شده است. نهجالبلاغه اصل بحث از استرس و زمینه های ایجاد و عوامل مقابله با آن را بیان نموده ولی از واژگان استرس یا مشتقات آن استفاده نکرده است. در این پژوهش با توجه به معنای اصطلاحی استرس جملات حضرت در سه عنوان کلی دسته بندی شده است: تغییر وضعیت و اجتناب از موقعیت های استرس زا، استفاده از فنون شناختی مقابله با استرس و روش عاطفی-رفتاری مقابله با استرس.
نتیجه گیری:
با دقت در کلمات حضرت علی (ع) می توان گفت از منظر ایشان استرس به سه عامل بستگی دارد: وجود شرایط محیطی استرسزا، ادراک استرس ناشی از این شرایط توسط فرد و ظرفیت نسبی فرد در رویارویی یا سازگاری با این شرایط. طبق این الگو، راه های مقابله با استرس با توجه به هدف ها و کارکردهای آن در سه عنوان کلی بحث شده است.
کلیدواژگان: استرس، مقابله، مهارت ها، نهج البلاغه
-
Pages 1-6
The current century is about to end and we are on the verge of the 15th century (Solar Calendar). Probably from a mystical perspective, any millennium brings with it a new chapter full of new developments in terms of science and evolution of human wisdom. In the course of time, it gives human being a new method of practicing wisdom and thinking about the nature and the material world. Human generation has always attempted to dominate the nature relying on wisdom and has either dominated nature or been dominated by it based on his/her experience and has been able to step into another era.
Keywords: COVID-19, Islam, Prayers -
Pages 7-27Background and Objective
Human dignity is an important issue in Islamic culture and preserves many divine-human values that may be of interest to managers and employees of organizations. Although studies on human dignity have been conducted, but a human dignity management model is still lacking in the administrative system based on Islamic teachings. Therefore, the present study aimed to design a human dignity model based on Islamic teachings.
MethodsDescriptive phenomenology was applied as a qualitative research method. The statistical population of the study was all faculty members of theology and Islamic sciences departments of Zahedan universities with the academic rank of assistant professor and higher and with a teaching and research experience in the field of human dignity in the academic year 2018-19. 13 faculty members were selected using purposive sampling method until theoretical saturation was achieved. The data collection instrument included semi-structured interview. Strauss and Corbin coding was used in three levels: open, axial and elected to analyze the interview data. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results of interviews showed that the model of human dignity applying Islamic approach consisted of 21 axial codeis. The Identified axial codes were categorized into seven elected codes of being law-abiding, compensating for services, justice, meritocratic selection, social responsibility, building trust and participatory decision making.
ConclusionOrganizational managers can maintain and enhance employee dignity by observing the indicators of being law-abiding, compensation for services, justice, meritocratic selection, social responsibility, building trust and participatory decision making.
Keywords: Human Dignity, Islamic Teachings, Model Design, Organizational Management -
Pages 28-40Background and Objective
Considering the many stress-causing factors in medical students’ working environment and the destructive effects of depression and lack of identity on their personal and work life, and given the profound effects of religious practices and, most importantly, prayers on the mental health of the students and the importance of considering the paradoxical issues in this regard, the researchers decided to design and carry out this study with the aim of determining the relationship of prayers with depression and the type of identity styles of the students of Kashmar University of Medical Sciences.
MethodsIn this cross-sectional descriptive-correlational study, 129 students of Kashmar Health Education Complex, who met the inclusion criteria, were included in this study in 2018. The method of data collection was completed by explaining the research objectives, a demographic information questionnaire, Student Depression Questionnaire (USDI) and Identity Styles Questionnaire (ISI-6G) by the person under study. Data were analyzed by relevant statistical tests. Descriptive statistics and correlation coefficient were used for data analysis. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors declared no conflict of interest.
ResultsAccording to the results, the mean score related to depression was 63.18±26.99. The highest score in the identity styles was in the items related to the informative and normative identity styles with the scores of 40.55±6.0 and 33.22±5.24, respectively. There was a significant relationship between the variables of saying prayers, the obligation to say prayers and participating in congregation prayers and the degree of depression and normative identity style of the students; the students who were saying their prayers had a lower level of depression and had a high level of identity. Also, the students who participated in congregation prayers on a regular bais received the lowest level of depression and the highest informative, normative, avoidance and commitment Items of identity.
ConclusionAccording to the results, based on the relationship between prayers and depression and identity styles of students, it is possible to promote the level of identity and reduce the level of depression of students by taking effective policies in creating the culture of saying prayers in universities.
Keywords: Depression, Identity styles, Prayers, Student -
Pages 41-57Background and Objective
Cardiovascular diseases are one of the most important chronic diseases with many psychological effects such as extreme fatigue, anxiety and depression, which reduce the quality of life of the patients. In the meantime, it is important to pay attention to the role of hope. Hope is a positive psychological construct that protects people in the face of adversities. Given the importance of hope, Snyder developed the hope construct and its questionnaire. Therefore, the purpose of this study was to develop a hope therapy program based on Islamic teachings and the achievements of classical psychology.
MethodsThe research method used in the present study was text-based and content analysis. To this end, the content related to the theory of hope in psychology and Islamic teachings was collected and analyzed. Based on the results of content analysis, the Hope construct consisted of seven components of knowing the purpose of life and having a tendency toward it, setting goals, motivation and self-motivational skills, trust, thoughtfulness, effort and the skill of coping with the obstacles. Then, the Islamic Hope Therapy package was designed for patients with heart diseases and its content validity was evaluated. After gathering the experts' opinion, the Hope Therapy Program was formulated with the final Islamic approach. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe findings of the present study showed that the Islamic Hope Therapy program for patients with heart diseases consisted of eight ninety-minute sessions, which involved 1) establishing a therapeutic relationship and presenting goals and rationale behind the treatment, 2) becoming familiar with the purpose and meaning of life in Islam and strengthening its Attitude and role in hope, 3) Teaching goal-setting skills in line with the Main goals of life and setting meaningful, transparent, and logical goals, 4) explaining motivation and its importance, strengthening one's self-awareness of motivations, 5) spiritual motivation skills, 6) Planning and choosing the right path, enhancing creativity and planning skills, 7) the skill of encountering the obstacles and flexibility skills, 8) increasing the remembrance of God and having trust in Him and drawing conclusions.
ConclusionHope Therapy with Islamic approach has positive spiritual and psychological dimensions and is different from the Classic Hope Therapy.
Keywords: Hope Therapy, Hope, Heart Disease, Islam, Sense of meaning -
Pages 58-71Background and Objective
Patience is considered as a method of inhibition and control of behavior. It facilitates self-monitoring and self-regulation in human behavior. Moreover, patience is considered as one of the factors that enhance mental health in individuals. The style of attachment to God and psychological resilience have been proclaimed to be related with components of mental health. Therefore, the present study tries to examine the relationship of attachment to God and psychological resilience with patience in students who were studying in the University of Tehran.
MethodsThis is a correlational study. The statistical population of the study included all the students (females and males) who were studying in academic year 2019-2020. The sample population included 196 university students, who were selected by cluster sampling method from students of the fields of humanities, engineering, basic sciences and fine arts of the University of Tehran. To collect data, we used the following measures: God Attachment Scale, Resilience Scale by Connor and Davidson, and Reaction to Life Events. To analyze the data, Pearson correlation coefficients and multiple regression analysis were used. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that a significant positive correlation existed between the secure attachment to God and psychological resilience and patience. The findings also demonstrated a negative significant correlation between insecure attachment to God and patience in the university students. The findings suggested that quality of attachment to God and psychological resiliency can predict university students’ patience.
ConclusionThe students (individuals) with secure attachment to God are more resilient, and they are more patient when faced with difficulties. Individuals with insecure attachment to God and lower resilience tolerance and patience.
Keywords: Attachment, Mental health, Patience, Resiliency, Students -
Pages 72-83Background and Objective
Spirituality is one of the dimensions of human that shows his connection and integration with the universe. Due to the importance of spirituality and its effect on self-regulatory and self-controlling behaviors, the aim of this study was to investigate the effect of remembrance of God on self-control and happiness among the families of Ardabil Disciplinary Command employees.
MethodsThis research is a quasi-experimental research with pre-test and post-test control group design. The statistical population of this study consisted of all families of Ardabil police personnel who participated in the ideological courses of this organization in 2019. Thirty people were selected by available sampling method out of the sample population and randomly assigned to the experimental and control groups (N=15). The process of spiritual therapy lasted for 12 sessions, each session lasting 45 minutes, and the control group did not receive any intervention. Data collection tools included self-control and happiness questionnaires. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results of analysis of covariance showed that spirituality therapy was effective in improving the overall scores related to self-control and happiness in police officers' families.
ConclusionBased on the obtained findings, spirituality therapy can be used as an effective method in improving self-control and happiness of officers' families in Ardabil.
Keywords: Ardabil, Happiness, Police officers, Remembering God, Self-control -
Pages 84-95Background and Objective
The use of birth control pills, either arbitrarily and as prescribed by a doctor, to delay menstruation, has become very common in pilgrims on pilgrimages to the holy shrines in the past few years. On the other hand, few studies have been conducted to identify the prevalence and type of side effects of these pills. This study was conducted to evaluate the prevalent side effects of these drugs on Iranian women pilgrims to holy places in 2019.
MethodsThis is a cross-sectional study. In this study, 123 women Tamattu’ Hajj pilgrims and pilgrims of the holy shrines in 2019, who met the desired conditions, were selected based on purpose. The data collection instrument was a two-part researcher-made questionnaire. The first part of the questionnaire was completed in the last days of the Hajj pilgrimage in the holy land of Arafat when the pilgrims referred to their tents and also in the last days of the pilgrimage to the holy shrines in interviews with the qualified people. The second part of the questionnaire collected the necessary information one month after returning from the Hajj and pilgrimage of the holy shrines. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors declared no conflict of interest
ResultsThe results of the test for the frequency of drug side effects showed that spotting, bleeding, nausea and dizziness, anxiety and depression and irritability, chest pain and shortness of breath and lower extremity problems such as swelling, unilateral leg edema and leg pain were the most important complications. They were taking drugs and McNemar nonparametric test analysis showed that there was a significant difference between the occurrence of some complications during and after the trip (P<0.05).
ConclusionDue to the side effects associated with taking the pills during and after the trip, pilgrims are recommended to use the least number of pills to create fewer side effects, and it is even better to start taking the pill just a few days before the expected time of menstruation.
Keywords: Contraceptives, Holy places, Iranian women -
Pages 96-109Background and Objective
Today, due to the increase in longevity and life expectancy, a more important issue has been raised as how to live life or the quality of life, which has attracted the attention of experts and researchers in the field of aging. The present study examines the concept of quality of life in old age.
MethodsThis research is qualitative in terms of method. It first analyzes the resources related to the quality of life of the elderly through meta-combination method. It was then carried out using interpretive structural modeling technique. MICMAC method was also used to cluster the dimensions of the quality of life in old age. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsBased on the findings, five dimensions were identified by experts and finally the identified dimensions were classified into 5 level: at the highest level (first level) was the social interactions, which has the least influence on other factors, and at the lowest level (fifth level) was individual-internal factors that act as the cornerstone of the model. Therefore, increasing the quality of life of the elderly starts from this variable and spreads to other variables. The results of MICMAC analysis also showed that individual-internal factors have the highest influence and social interactions the most dependent.
ConclusionBased on the results of the present study, it can be concluded that individual-internal factors and family experiences affect the quality of life of the elderly, which can ultimately increase the health of the elderly due to the influence of environmental factors. Identifying and promoting any of these dimensions can lead to an increase in the quality of life of the elderly.
Keywords: Elderly, Narrations, Verses of the Quran -
Pages 110-124Background and Objective
The modern man is more than ever an emotional being. Emotions are introduced as an vital factor in human species’ survival and getting out of the natural emotional state causes a wide range of mental diseases. According to the studies, the number of these diseases is increasing. Different theories have proposed different definitions and classifications for emotions and the relationship between them. Many of them are the result of examining animals’ behavior and comparing it to that of human. One of the efficient and applied theories in this regard is Plutchik's Psycho-evolutionary Theory of Emotions. The question is whether these are all emotional classes of humans. Based on the Islamic and Quranic teachings, human is beyond animals and has a spiritual dimension as well. Therefore, different emotions can be conceived of for him/her. For this purpose, the present study is an attempt to compare Plutchik's classes of emotions with human existential structure as demonstrated in the Quran.
MethodsIn the present study, content analysis was first used to prepare a coding form of the evaluation of Plutchik's classes of emotions and the image presented for human being in the Quran using Plutchik's books and sources and the Quran and its interpretations, which were then provided to two trained evaluators. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe results showed that Plutchik's emotional classes can be found in the Quranic human structure mainly in two aspects of “states” and “ability”. On this basis, 26 new emotional categories such as Zeigh, Farah, Ro'b, Rabt, A'ma and 20 other emotional combinations were suggested.
ConclusionThe results helped to introduce new emotions taking into account both material and non-material aspects of human existence and introduced heart as the position of emotions based on human existential structure and, naturally, it is the heart whose disease causes emotional disorders and whose health guarantees treatment.
Keywords: Anthropology, Emotions, Heart, Heart diseases, Islam Mental disorders, Sadr, Thorax -
Pages 125-137Background and Objective
Resistance against the problems of life and patience about the unfortunate consequences are among the essential skills for living in today's world. The aim of this study was examine the effectiveness of teaching patience based on the Quran in the resiliency and self-compassion of the spouses of the disabled with spinal cord injury in Isfahan.
MethodsThis study used a quasi-experimental pretest-posttest control group design. The statistical population included all the spouses of the disabled with spinal cord injury in Isfahan in 2020, out of whom 30 were selected according to inclusion criteria on a voluntarily basis and were randomly assigned into experimental (15 person) and control (15 person) groups. In this study, data were gathered using demographic characteristics questionnaire, Resiliency Scale (Conner & Davidson) and Self-Compassion Scale (short-form, Raes & et al,). The data were analyzed by Univariate Analysis of Covariance (ANCOVA). In the present study, all ethical considerations were observed and the authors declared no conflict of interest.
ResultsThe results showed a significant difference between the experimental and control groups in their means scores related to the two variables of resiliency and self-compassion (P<0/05).
ConclusionThe results show that teaching patience based on the Quran is effective in increasing resiliency and self-compassion in the spouses of the disabled with spinal cord injury.
Keywords: Patient, Quran, Resilience, Self-compassion, Spinal cord injury, Spouses, The disabled -
Pages 138-154Background and Objective
It is important to examine the current state of research in any country to guide and determine the direction of future research. This study focused on the status of Quranic research and mental health. This study was focused on three categories: subject, methodology and researchers.
MethodsThis is a review study. Research samples were Persian articles published in scientific journals (Electronic Publication). A total of 141 articles were selected for review. The authors have not reported any conflicts of interest.
ResultsThe results were analyzed in three categories: subject, methodology, and researchers. In the subject category, it was found that interpretive articles (35.47%) have the highest frequency. In terms of methodology, quantitative, qualitative and mixed research accounted for 50.35%, 46.10% and 3.55% of the studies and showed the highest frequency, respectively. Also, in analyzing the status of researchers, it was found that researchers in fields unrelated to the Quranic sciences had published a higher percentage of articles on the Quran and health (63.83%).
ConclusionAccording to the research findings, suggestions for future research are provided on the trend of publication of the studies and guiding the future studies in a better direction.
Keywords: Health, Mental Health, Quran, Review Study -
Pages 155-169Background and Objective
Ethics are defined by the resolute trait of the soul or by other regarding as appropriate and inappropriate behavior in dealing with others. Professional ethics include the behavior, practice and courtesy of a person while doing business and respecting people's rights in the profession, emphasizing behaviors such as transparency, or predictability. As a sensitive and busy profession, medicine can be one of the most important careers in applied ethics. In the present study, with the aim of identifying important domains in professional ethics, we reviewed the studies related to ethics in medicine as a profession.
MethodsThis is a review study of ethical indices with the keywords ‘medical’, ‘ethical’, and ‘professional’ and their Persian equivalents in national and international sources and data bases. About 150 studies and investigations in the field of professional ethics in medicine were extracted. The Subjects in the same studies were categorized and examined after being thematically filtered. The authors declare no conflict of interests.
ResultsResponsibility toward patient, medical research ethics, medical confidentiality, commitment to social justice, sufficient expertise, respect for others, time management, medical ethics and its relevance to financial issues, professional integrity, and the Islamic biomedical ethics are among the most important domains in professional ethics in medicine.
ConclusionConsidering the results and the importance of medical profession, ethical recommendations can provide a relaxed, stress-free environment for work, increase productivity in treatment and medical research, and provide a clear direction for people's behavioral frameworks in the clinical field.
Keywords: Ethics, Medical Ethics, Professional Ethics -
Pages 170-183Background and Objective
Every year, many people suffer from mental disorders including stress, which causes them problems in life. Ways to deal with these disorders are issues that world scholars have always been thinking about. In the highly regarded book of Nahj al-Balaghah, as a rich source of Shia, useful advice on mental health and stress prevention strategies, especially stress, has been put forward by counselors and psychologists. By putting these recommendations into practice and using these instructions in counseling sessions, psychologists can teach these strategies to clients and improve their counseling process. This study aimed to investigate ways of coping with stress by relying on the words of Amir al-Momenin (pbuh) in Nahj al-Balaghah.
MethodsThis is a library-based study that was carried out searching such vocabularies as stress, tension and anxiety in psychology books and searching Arabic words of baliah (catastrophe) and mehnah (distress) in Nahj al-Balaghah and scientific databases. The authors of the article reported no conflict of interest.
ResultsThe results showed that although human anxiety is considered as one of the oldest issues in psychological discussions, few studies have examined the issue of stress and anxiety from the perspective of Nahj al-Balaghah. Nahj al-Balaghah has referred to and discussed the basic issue stress and its underlying causes and counteracting factors, but has not used the exact terms stress or its derivatives. In the present study, according to the terminological meaning of stress, we have classified his sentences into three general categories: Changing the conditions and avoiding stressful conditions, using cognitive skills of dealing with stress, and emotional-behavioral methods of dealing with stress.
ConclusionBy pondering upon the words of Imam Ali (pbuh) in Nahj al-Balaghah, stress can be attributed to three factors: a) the existence of stressful conditions, b) the perception of stress caused by these conditions by the individual, and c) the relative capacity of the individual for facing or adapting to these conditions. According to this model, ways of coping with stress regarding their goals and functions were classified into three major categories.
Keywords: Coping, Nahj al-Balaghah, Skills, Stress