فهرست مطالب

تحقیقات کاربردی در شیمی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1400)

نشریه تحقیقات کاربردی در شیمی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/01
  • تعداد عناوین: 2
|
  • فاطمه پوربهمن*، ابوالفضل شهروئی صفحه 1

    سندرم حاد تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) به طور تصاعدی در سراسر جهان گسترش می یابد و منجر به شیوع ذات الریه ویروسی جدی می شود. روش های درمانی ضد ویروسی با استفاده از کلروکین ، هیدروکسی کلروکین و فاویپیراویر توسط چندین کشور تایید شده است تا کیفیت زندگی بیماران آلوده به SARS-CoV-2 افزایش یابد. در حال حاضر، چندین شرکت به طور فشرده در حال تولید واکسن های ویروس کروناCoV  هستند و در نتیجه برخی از واکسن های خاص برای عفونت CoV در انسان تایید شده اند. با این وجود، برای مقابله با تنوع بیولوژیکی و جهش سریع در عفونت های CoV، پیشگیری، درمان و تشخیص کارآمد و خاص مورد نیاز است. اخیرا، توجه قابل توجهی به نانوفرمولاسیون با نانوذرات (NP) اختصاص داده شده است که به دلیل ویژگی های خاص آنها از جمله نسبت سطح به حجم بالا، توانایی کپسوله سازی دارو و ویژگی های نوری خاص برای از بین بردن عوارض گزینه های معمول درمانی و تشخیصی است. در این راستا، NP ها به طور فزاینده ای به عنوان عوامل ضد CoV جدید، حامل های واکسن یا مواد کمکی و عناصر شناخت زیستی در مقیاس نانو استفاده می شوند. مقاله مروری حاضر بحث جامعی در مورد به روزرسانی های اخیر در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت های مختلف CoV با تاکید بر کاربرد NP ها در واکسیناسیون، درمان و تشخیص عفونت های CoV ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: عفونت های کرونا ویروس، علم نانو، واکسناسیون
  • امین رستمی صفحه 27

    الفین های سبک همچون اتیلن، پروپیلن و بوتیلن از مهمترین مواد حد واسط صنایع پتروشیمی می باشند. فرایند تبدیل متانول به الفین تکنولوژی جدیدی است که بر اساس کراکینگ کاتالیزوری بنا شده است و با توجه به نیاز بالای صنایع پتروشیمی به الفین ها یکی از فرآیندهای مورد توجه در تولید الفین ها است.
    صنعت پتروشیمی صنعتی است که با استفاده از مواد و هیدروکربن های  نفتی و انجام  پاره فعل و انفعالات شیمیایی فراورده های گوناگونی با ارزش افزوده ای نزدیک به ده تا پانزده برابر ارزش نفت خام و گاز تولید می نماید [1]. در سال های  آغازین گسترش این صنعت، اغلب صنایع پتروشیمی در آمریکای  شمالی متمرکز بود ولی در سال های اخیر مرکز ثقل این صنایع بتدریج به اروپا و ژاپن منتقل شده است و به موازات این انتقال، این صنعت در کشور های جهان سوم نیز جای باز کرده است. بطوریکه این صنعت امروزه یکی از مهمترین صنایع مادر به شمار می رود، چرا که  از برشهای نفتی که کاربرد کمتری دارند استفاده کرده، امکانات بسیار زیادی در تولید هزاران فراورده در مقیاس بالا و با ارزش افزوده بالا، تولید می نماید که اکثر آنها بعنوان ماده اولیه در دیگر بخش ها بخصوص صنایع پایین دستی یا کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که حذف این موارد زندگی روزمره ما را دچار اختلال خواهد کرد. .روش تحقیق کتابخانه ای می باشد.

    کلیدواژگان: متانول، الفین، فرآیند، تبدیل