فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 33 (بهار 1400)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 33 (بهار 1400)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1400/04/14
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسین نوروزی مقدم، اقدس بنایی* صفحه 1

    در این پژوهش جداسازی سولفید هیدوژن بر پایه جاروب کشی با آب به شکل ثقلی پلکانی انجام شده است به همین جهت سامانهای شامل سازه فلزی، مخازن، فیلتر اصلی تصفیهکننده و خشککننده، کمپرسور، پمپ آب، پمپ هواده، همزن، پمپ واکیوم، و سایر ملزومات نصب و راهاندازی و بهرهبرداری از آن آغاز شد. بهرهبرداری در طی مدت 02 روز انجام و در مجموع تعداد 69 سنجش صورت گرفته است؛ که اطالعات مربوط به 06 سنجش آنالیز گردیده است. نتایج میزان سولفید هیدروژن وارده شده به سیستم نشاندهنده این است که بیشترین میزان سولفیدهیدروژن معادل 8/02 و کمترین میزان معادل 9/8 گرم بر مترمکعب در ساعت بوده است. بیشترین درصد جداسازی سولفیدهیدروژن معادل 16 و کمترین میزان در شرایطی که هیچگونه تعویض آب یا تزریق آب تازه به سیستم انجام نگرفته است، معادل 09 درصد بوده است. بیشترین مقدار سولفید هیدروژن حذفشده توسط سیستم معادل 1/02 و کمترین مقدار در شرایطی که هیچگونه تعویض آب یا تزریق آب تازه به سیستم انجام نگرفته است، معادل 9/8 گرم بر مترمکعب در ساعت بوده است. گستره pH از مقدار 8/6 شروع و به مرور با کار کردن سیستم در رنج 8/5 ثابت باقی مانده است.

    کلیدواژگان: سولفید هیدروژن، جداسازی، جاروب کشی، بیوگاز
  • مهدی رضاتبار*، یاسره یوسف تبار صفحه 13

    روش ادغام سیگنال بر اساس تقسیم فشرده طول موج (DWDM) فناوری جدیدی است که قادر است با استفاده از عناصر نوری، چندین طول موج مدوله شده مجزای نور را در یک فیبر واحد ارسال کند و نرخ انتقال داده را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد که قبال امکان پذیر نبوده است. این فناوری از یک طرف، قابلیت انتقال ترافیک پرظرفیتی تا چندین ترابیت بر ثانیه را از طریق یک زوج فیبر دارد و از طرف دیگر از آنجایی که روی هر فیبر، تعدادی کانال ارتباطی (معادل با تعداد طول موجها) وجود دارد، هرکانال میتواند نوع خاصی از ترافیک (مثال ترافیک ATM در یک کانال، صوت و اینترنت در کانالهای دیگر و غیره) را حمل کند. بدین ترتیب با استفاده از تکنولوژی DWDM به یک نرخ بیت حداکثری و نیز سرویسهای چندگانه روی یک شبکه نایل میشویم.

    کلیدواژگان: TDM، WDM، CWDM، DWDM، OADM
  • احسان نریمانی*، افشین رضاخانی صفحه 23

    یجاد یک سیستم آشکارساز چهره قدرتمند، یکی از بزرگترین چالش هاست که در سال های اخیر مورد توجه محققان مختلف قرار گرفته است. چهره نقش اساسی را در شناسایی افراد و نمایش احساسات آنها در سطح جامعه دارد. تشخیص چهره یک موضوع مهم در کاربردهایی همچون سیستمهای امنیتی، کنترل کارت اعتباری و شناسایی مجرمان شده است. مسئله تشخیص چهره در حال حاضر به عنوان یکی از روش های برجسته بیومتریک مطرح می باشد. مزیت این روش، در سهولت دسترسی به تصاویر چهره افراد نسبت به دیگر روش های بیومتریک می باشد. درخت تصمیم گیری و الگوریتم های تکاملی درخت تصمیم گیری روشی مرسوم در طبقه بندی است، یک روش کار آمد و ویژه برای ایجاد دسته بندها از داده ها، تولید یک درخت تصمیم است. این روش، تضمین می کند که یک درخت ساده، اما لزوما نه ساده ترین درخت، یافت خواهد شد. در این تحقیق عالوه بر مقایسه قدرت پیش بینی درخت تصمیم گیری، مدلهای درخت داده کاوی با الگوریتمهای آموزش مختلف نیز مقایسه می گردد. انتخاب الگوریتم آموزش مناسب یکی از مهمترین مراحل طراحی یک درخت تصمیم است. نخست داده ها به صورت تصادفی به دو بخش تقسیم گردید. 000مورد (9/86 درصد) برای برازش مدلها (مجموعه آموزش-آزمون در مدل درخت تصمیم)  و50 مورد (0/00 درصد) برای اعتبار سنجی مدلها مورد استفاده قرار میگیرد.

    کلیدواژگان: داده کاوی، الگوریتم تشخیص چهره، طبقهبند، درخت تصمیم گیری
  • روح الله حسنی*، شهلا شیاسی صفحه 31

    جداکننده های آب از روغن و مشتقات نفتی، به وفور در محوطه های صنعتی جهت جداسازی مشتقات نفتی از فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند. بسته به نوع آلاینده های نفتی، اختلاف دانسیته آلاینده با محلولهای آبی و سایر موارد، راندمان حذف روغن توسط جداکننده ها تغییر میکند. در این پژوهش با استفاده از نانو ذرات ZnO عامل دار شده با استیاریک اسید، یک فیلتر پلی استر تحت اصلاح قرار گرفت و یک سطح برای جداسازی مخلوطهای مختلف آب/هیدروکربن به دست آمد. نتایج نشان داد که بازیافت آب از محلولهای آبی و روغنها 29 %صورت گرفت. همچنین جداسازی صورت گرفته با فیلتر الیاف پلی استر اصالح شده با نانو ذرات اکسید روی عامل دار شده نشان داد که فیلتر پلیاستر با غلظت نانو ذرات 5 100cc/gr راندمان بالاتری را به خود اختصاص داده و جداسازی با راندمان باالی 22 %تا 29 %و روغن جداسازی شده خلوص 29 %میدهد. در صورتی که در فیلتر اصلاح شده با غلظت نانو ذرات 2 100cc/gr جداسازی روغن از مخلوط از 80 %تا 90 %با خلوص روغن جداسازی شده 85 %هست.

    کلیدواژگان: پلی استر، نانو ذرات اکسید روی، هیدروکربن، جداسازی
  • مطهره غلامپور*، محمد روحانی صفحه 39

    یجاد محیطی امن و ایمن در طراحی فضای درمانی، از جمله دغدغه های طراحان است که بارها در مقالات و پژوهشهای متعدد نیز بر ضرورت آن تاکید شده است. خصوصا در بخشهایی که مختص کودکان میباشد و با توجه به مقتضای سنی کودکان که بسیار پرجنبوجوشتر از افراد بزرگسال هستند، اهمیت بیشتری مییابد. از سوی دیگر، ارگونومی ارتباطی مستقیم با ایمنی دارد و هرچه فضا ایمنتر باشد میتوان گفت به شاخصه های یک فضای ارگونومی نزدیکتر شده ایم. امروزه در درمانگاه ها متاسفانه تنها کالبد فیزیکی بنا صرفا از جهت بهداشت و عدم آلودگی و ارتباطات عملکردی و فیزیکی فضاهای موجود ارزیابی میشود و احساس رضایت کاربران مجموعه (بیماران و کارکنان) از فضا و جنبه های ادراک دیداری و بصری موجود و تاثیر آنها بر رفتار بیماران اهمیت چندانی ندارد. طراحی داخلی فضای درمانی، جزء جدایی ناپذیر کیفیت طراحی محیط به شمار میرود؛ اما نباید عناصر و لوازم صرفا لوکس را با مبحث طراحی داخلی اشتباه گرفت. پژوهشها نشان میدهد که ایجاد انعطاف پذیری بالا، امنیت، صمیمیت از یکسو و نور طبیعی، چشم انداز محیط، رنگ، صوت و مبلمان که همگی شاخصهایی از ارگونومی به شمار میروند از سوی دیگر میتوانند در روند بهبود بیماران تاثیر شایانی داشته باشند. هدف از این مقاله شناسایی هرچه بیشتر آیتمهای موثر در ارگونومی فضاهای درمانی و تقویت آنها به گونه ای که راحتی و رفاه و آرامش هرچه بیشتر بیماران و بخش درمان را فراهم آورد میباشد. در این مقاله از روش تحقیق توصیفی با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است

    کلیدواژگان: آسایش و آرامش، بیمارستانهای آینده، سلامت روانی کارکنان و بیماران، افزایش بهره وری