فهرست مطالب
مجله مدیریت دانش اسلامی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1400/04/10
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 7-33
کلام فلسفی و فلسفه کلامی دو اصطلاح نوپدید در حوزه علوم اسلامیاند. پژوهش حاضر با رویکرد اصطلاحشناختی (ترمینولوژی) و به شیوه استقرایی، درصدد تعیین جایگاه دو اصطلاح مذکور در نظام جامع اصطلاحنامه علوم اسلامی است. بر این اساس در گفتهها و نوشتههایی سیر و تفحص کرده است که یا در مقام تبیین معنایی این دو اصطلاح بودهاند یا برای بیان مقاصد خود از آن دو بهره گرفتهاند، بدون اینکه به معنا و مراد خود از آنها تصریح کنند. مهمترین نتایج تحقیق به این شرح است: خاستگاه هر دو اصطلاح، مباحث روششناختی است؛ ازاینرو «لحاظ تقسیم» در هر دو اصطلاح، «روششناسی» است. در مورد معانی دو اصطلاح گفتهشده، تفاوت معانی مورد نظر کاربران هریک از این دو واژه، بهگونهای است که قابل ارجاع به معنای واحد نیست و تنها با قول به اشتراک لفظی قابل توجیه است. همه کاربردهای «کلام فلسفی» و برخی از کاربردهای «فلسفه کلامی» مربوط به حوزه دانشی کلام اسلامی است. پیشنهاد این پژوهش با استناد به مبانی اصطلاحنامهنگاری، توافق و تسالم بر معنای «کلام بهرهگیر از روش، آموزهها و قواعد فلسفی» برای اصطلاح «کلام فلسفی»، و ترک بهکارگیری واژه «فلسفه کلامی» است.
کلیدواژگان: کلام فلسفی، فلسفه کلامی، اصطلاح شناسی، ترمینولوژی، اصطلاح نامه -
صفحات 34-63
مسئله این است آیا مقام معظم رهبری در تبیین سبک زندگی اسلامی نظاممند عمل کردهاند یا خیر؟ هدف این مقاله کشف نقشه هندسی سبک زندگی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان یک نمونه عینی و یک تجربه موفق از حکومت دینی در عصر حاضر (عصر بمباران سبک زندگی غربی بر پیکره جوامع اسلامی) است. برای رسیدن به این هدف و با استفاده از متد آنتولوژی در علم دانششناسی، اندیشه رهبر فرزانه انقلاب، محور مطالعه قرار گرفته و با روش توصیفی و تحلیلی، بیانات ایشان بررسی شده است. یافته تحقیق این است که تحقق سبک زندگی اسلامی در اندیشه ایشان بدون توجه به مولفههای دیگر، ممکن نیست به همین جهت تلاش کردهاند مولفههایی را که در تحقق اضلاع سبک زندگی اسلامی دخیلاند، تبیین کنند. این مولفهها عبارتاند از: خودشناسی، عقل، استقلال فرهنگی، تبیینگری، تشکیل جامعه اسلامی، پیشرفت اسلامی، تمدن اسلامی، دفاع، عدالت اجتماعی، الگوپذیری و بعضی از فضایل اخلاقی نظیر رحم، تعصب به اقتصاد ملی، قوت نفس، امانتداری، استقامت، صداقت و نیز بعضی از رذایل اخلاقی نظیر اسراف، اشرافیگری، تقلیدمحوری. بدیهی است سبک زندگی اسلامی با این مفاهیم، ارتباطی وجودشناختی دارد که در این مقاله، نوع این ارتباطات به تصویر کشیده شده است.
کلیدواژگان: آنتولوژی، سبک زندگی، سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی اسلامی - ایرانی، هستی شناسی سبک زندگی اسلامی، مقام معظم رهبری -
صفحات 64-97
نظریه استعاره مفهومی که در دهههای پایانی قرن بیستم که دو زبانشناس به نامهای جورج لیکاف و مارک جانسون آن را ارایه کردند، موجب ایجاد چالشی در بین نظریههای سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان دارد و به صورت ناخودآگاه در زندگی روزمره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستیشناختی و جهتی تقسیم کردهاند. در پژوهش حاضر با روش تحلیلی - نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت پرداختهایم که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته است، از قبیل واقعه، میقات و نامهای 170گانه پرداخته شده است. دستاورد تحقیق حاکی است قرآن کریم با توجه به نامانوس و غیرمحسوسبودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعارهای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده کرده است؛ اما نکته حایز اهمیت در این پژوهش این است که در میان آیات قرآن که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب این استعارات مربوط به قیامت کبری است که خداوند از طریق استعاره مفهومی قیامت و احوال آن را بیان کرده است و نوع هستیشناسی آن بیشترین کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان میدهد مباحث ماورایی وآیندهپژوهی در قالب استعارهای برای مخاطب باورپذیرترند.
کلیدواژگان: قرآن، استعاره مفهومی، استعاره هستی شناختی، استعاره ساختاری، آیات قیامت -
صفحات 98-128
مطالعات میانرشتگی چندی است که در غرب به حوزه مطالعاتی مهمی تبدیل گشته که هم حوزه آموزش و هم پژوهش را تحت تاثیر خود قرار داده است. در کشور ما نیز چندی است که برخی از نهادهای پژوهشی به این مطالعات تشویق میکنند. پرسش اساسی این است که آیا این مطالعات اساسا در حوزه علوم اسلامی قابل پیگیری است یا خیر؟ خاستگاه و بایستههای آن چیست؟ این مقاله با بررسی خاستگاه وجودی معرفتشناسانه و غیرمعرفتشناسانه میانرشتگی و همچنین بایستههای ذاتی و تحقق میانرشتگی امکان این امر را بررسی کرده است. بررسیهای صورتگرفته در نوشتار حاضر نشان میدهد امکان بازخوانی و بازتعریف میانرشتگی با امعان نظر به خاستگاه و بایستههای آن در حوزه علوم اسلامی وجود دارد؛ درحالیکه در صورت عدم توجه به خاستگاههای بیانشده، دچار استحاله فکری و فرهنگی در این مطالعات میشویم و هویت علمی خود را در مواجه با این سنخ دانش از دست میدهیم. این مقاله با روش تحلیلی - تطبیقی نگاشته شده است.
کلیدواژگان: مطالعات میان رشته ای، علوم اسلامی، امکان میان رشتگی، خاستگاه میان رشتگی، بایسته های میان رشتگی -
صفحات 129-163
یکی از اسمای الهی که بعد از اسم الله، بیشترین کاربرد را در قرآن دارد، واژه «رب» است. اسم شریف «رب» اسم مبارک و با عظمتی است که محبوبیت آن نزد خداوند و انبیا و اولیایش غیر قابل انکار است. این واژه از ریشه «ر ب ب» از جمله واژههای دخیل در قرآن است. این واژه در قرآن علاوه بر معنای وضعی و اولیه به معنای دیگری نیز به کار رفته است، همچنان که در کلام عرب نیز معانی دیگری علاوه بر مفهوم قرآنی دارد. در این مقاله به بررسی این واژه و مشتقات آن در قرآن کریم پرداخته میشود، تا معانی مختلف و جایگاه معنوی آن در آیات قرآن استخراج گردد. با بررسی آیات پی میبریم این واژه در بیشتر موارد در معنای خداوند متعال، که معانی آن با توجه به آیات مرتبط از این قرارند: خالقیت، احیاء، اماته، هدایت تکوینی، هدایت تشریعی و رحمت و در موارد کمی در معنای غیر خداوند به کار رفته است. کاربرد این واژه در معنای خداوند، ما را به گستره معنایی این واژه میرساند، به طوری که تمامی معانی ذکر شده در این واژه نهفته است و در هر یک از آیات، با توجه به سیاق، بر یکی از معانی آن تاکید شده است.
کلیدواژگان: قرآن، رب، گستره معنایی، جایگاه معنوی -
صفحات 164-193
از موضوعات مورد بحث بین اشاعره و سلفیان از یک سو و شیعه و معتزله از سوی دیگر، رویت خداست. اشاعره و سلفیان که قایل به رویت خداوند در قیامت می باشند، برای اثبات نظر خود، به آیاتی از قرآن استناد می کنند که از جمله این آیات، آیاتی است که در آن واژه «لقاء» آمده است. معناشناسی و بررسی نظر مفسران پیرامون معانی این واژه در آیات مورد استناد، راه مناسبی برای دست یابی به معنای صحیح واژه و ارزیابی درستی یا نادرستی اعتقاد قایلان به رویت خداست. ریشه شناسی و بررسی معانی مختلف واژه «لقاء» در منابع لغت، آیات قرآن، احادیث، اشعار عرب، منابع لغت در سایر زبان ها و واکاوی نظر مفسران فریقین، روشن می سازد که این واژه دارای معانی متعددی است و نه تنها برداشت معنای رویت از این آیات صحیح نیست و نظر عده کمی از مفسران اهل سنت آن را تایید نموده، بلکه علاوه بر مفسران شیعه، بسیاری از مفسران اهل سنت نیز نظری بر خلاف آن دارند.
کلیدواژگان: معناشناسی، لقاء، آیات، قایلین، رویت، خداوند -
صفحات 194-199
-
Pages 7-33
Philosophical theology and theological philosophy are two emerging terms in the field of Islamic sciences. The present study, with a terminological approach (terminology) and inductive method, seeks to determine the position of these two terms in the comprehensive system of the Dictionary of Islamic Sciences. Accordingly, he has explored statements and writings that have either been in the position of explaining the meaning of these two terms or have used them to express their intentions, without specifying their meaning and purpose. The most important results of the research are as follows: The origin of both terms is methodological issues; Hence, "in terms of division" in both terms is "methodology". Regarding the meanings of the two terms, the difference in the meanings desired by the users of each of these two words is such that it cannot be referred to the single meaning and can only be justified by the promise of verbal sharing. All applications of "philosophical theology" and some applications of "theological philosophy" are related to the field of knowledge of Islamic theology. The proposal of this research is based on the basics of the terminology of writing, agreeing and reconciling on the meaning of "theology using philosophical methods, teachings and rules" for the term "philosophical theology", and abandoning the use of the term "theological philosophy".
Keywords: Philosophical theology, theological philosophy, Terminology, Thesaurus -
Pages 34-63
The question is whether the Supreme Leader has acted systematically in explaining the Islamic lifestyle or not? The purpose of this article is to discover the geometric map of Islamic lifestyle in the thought of the Supreme Leader as an objective example and a successful experience of religious rule in the present era (the era of bombarding the Western lifestyle on the body of Islamic societies). To achieve this goal and using the method of ontology in epistemology, the thought of the wise leader of the revolution has been studied and his statements have been studied by descriptive and analytical methods. The research finding is that the realization of the Islamic lifestyle in his mind without considering other components, it is not possible, therefore, they have tried to explain the components that are involved in the realization of the aspects of the Islamic lifestyle. These components are: self-knowledge, intellect, cultural independence, explanatory, formation of Islamic society, Islamic progress, Islamic civilization, defense, social justice, role modeling and some moral virtues such as mercy, prejudice to national economy, self-confidence, trustworthiness, Perseverance, honesty and also some moral vices such as extravagance, aristocracy, imitation. Obviously, the Islamic lifestyle has an ontological connection with these concepts, which in this article, the type of these connections is depicted.
Keywords: lifestyle, Ontology, Islamic lifestyle, Islamic-Iranian lifestyle, ontology of Islamic lifestyle, Supreme leader -
Pages 64-97
The theory of metaphor, a concept introduced in the last decades of the twentieth century by two linguists, George Lycoff and Mark Johnson, challenged traditional theories. According to this theory, conceptual metaphor is rooted in the human mind and flows subconsciously in human daily life. Lycoff and Johnson have divided conceptual metaphor into three types: structural, ontological, and directional. In the present study, we have studied the verses related to the Resurrection with an analytical-theoretical method, in which a conceptual metaphor has been used in order to better understand and better comprehend what is unknown to us from that world, such as events, miqats and 170 letters. The results of the research indicate that the Holy Quran, due to the unfamiliarity and intangibility of the world after death, has used the form and tools of language as a metaphor to better understand this event; But the important point in this research is that among the verses of the Qur'an in which conceptual metaphor is used in different types, most of these metaphors are related to the Great Resurrection, which God has expressed through the conceptual metaphor of the Resurrection and its circumstances. Its ontological type includes the most words and the structural and directional type is in the next order. This shows that transcendental and futuristic topics are more plausible to the audience in the form of metaphors.
Keywords: Quran, Conceptual metaphor, ontological metaphor, structural metaphor, Resurrection Verses -
Pages 98-128
Interdisciplinary studies have recently become an important field of study in the West, affecting both education and research. In our country, some research institutions have been encouraging these studies for some time. The fundamental question is whether these studies can be pursued primarily in the field of Islamic sciences or not? What is its origin and requirements? This article examines the epistemological and non-epistemological existential origins of interdisciplinary as well as the intrinsic requirements and realization of interdisciplinary. The studies conducted in the present article show that it is possible to re-read and redefine interdisciplinary by considering its origin and requirements in the field of Islamic sciences; On the other hand, if we do not pay attention to the stated origins, we will undergo intellectual and cultural transformation in these studies and we will lose our scientific identity in the face of this type of knowledge. This article is written by analytical-comparative method.
Keywords: Interdisciplinary studies, Islamic sciences, interdisciplinary possibility, interdisciplinary origin, interdisciplinary requirements -
Pages 129-163
One of the divine names that has the most use in the Qur'an after the name of God is the word "Lord". The noble name "Lord" is a blessed and majestic name whose popularity with God, His prophets and saints is undeniable. This word is one of the words included in the Qur'an from the root "RBB". This word has been used in the Qur'an in addition to the situational and primary meaning in another meaning, just as in Arabic it has other meanings in addition to the Qur'anic meaning. In this article, this word and its derivatives in the Holy Quran are examined in order to extract different meanings and its spiritual place in the verses of the Quran. By examining the verses, we find that this word in most cases means God Almighty, whose meanings according to the relevant verses are as follows: creation, revival, immortality, creational guidance, legislative guidance and mercy, and in a few cases in the meaning of non-God. has been used. The use of this word in the meaning of God brings us to the semantic range of this word, so that all the meanings mentioned in this word are hidden and in each of the verses, according to the context, one of its meanings is emphasized.
Keywords: Quran, Lord, semantic range, spiritual status -
Pages 164-193
One of the topics discussed between the Ash'arites and the Salafis on the one hand and the Shiites and Mu'tazilites on the other is the vision of God. The Ash'arites and Salafis, who believe in the vision of God on the Day of Resurrection, cite verses from the Qur'an to prove their point, including the verses in which the word "meeting" is mentioned. Semantics and examining the opinions of commentators about the meanings of this word in the cited verses is a good way to achieve the correct meaning of the word and evaluate the correctness or incorrectness of those who believe in the vision of God. The etymology and study of different meanings of the word "meeting" in word sources, Quranic verses, hadiths, Arabic poems, word sources in other languages and analysis of the views of the commentators of the sects, make it clear that this word has many meanings and not just understanding the meaning of seeing. These verses are not correct and the opinion of a few Sunni commentators has confirmed it, but in addition to Shiite commentators, many Sunni commentators also have the opposite view.
Keywords: semantics, meeting, verses, Believers, seeing, God