فهرست مطالب

پژوهش های کاربردی در مهندسی صنایع - سال چهارم شماره 11 (بهار 1400)

فصلنامه پژوهش های کاربردی در مهندسی صنایع
سال چهارم شماره 11 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/15
  • تعداد عناوین: 4
|
  • کیهان جعفریان، امیر عباس شجاعی * صفحه 1

    امروزه لزوم بکارگیری دانش مدیریت پروژه به عنوان عامل اصلی موفقیت در سازمان های پروژه محور اشکار است. به همین منظور در پژوهش حاضر، مطالعه موردی در حوزه پروژه های توسعه نیروگاه های برق پراکنده مقیاس کوچک کشور ایران و همچنین انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با متخصصین و خبرگان در زمینه ریسکهای توسعه نیروگاه های پراکنده پدافند غیر عامل در کشور قرار گرفته است. بدین منظور در گام نخست به شناسایی و غربال ریسکها بر اساس نظر خبرگان انجام، سپس با استفاده از روش تحلیل نسبت ارزیابی وزندهی تدریجی، وزن معیارها به دست آمد. رتبه بندی نهایی ریسکهای توسعه نیروگاه های تولید انرژی، با در نظر گرفتن نتایج گام های اولیه و با استفاده از روش ارزیابی تناسب جامع صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که فقدان شرکتهای پیمانکاری باتجربه و بودجه محدود و عدم وجود اسناد و اطلاعات برای فنآوریهای جدید از اهمیت بالایی برخوردار هستند. چارچوب پیشنهادی میتواند به ذی نفعان پروژه های نیروگاه های تولید انرژی در پدافندی غیر عامل در کشورهای در حال توسعه کمک کند تا ریسکهای مهم و کلیدی شناسایی و تحلیل نمایند.

    کلیدواژگان: اولویت بندی ریسک، توسعه نیروگاه های تولید انرژی، پدافند غیرعامل، روش تحلیل نسبت ارزیابی وزن دهی تدریجی، روش ارزیابی تناسب جامع
  • روح الله یاراحمدی *، رسول مطهری صفحه 15

    وجود شبکه عظیم خط لوله گاز در اقصی نقاط ایران، گاز را در اکثر نقاط کشور در دسترس قرار داده است. همچنین مقایسه قیمت های میانگین CNG و بنزین در بازارهای جهانی نشان میدهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمی مساوی میباشد و این موضوع به وضوح نشاندهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین میباشد. ولی بسیاری از روستاها و شهرهای کشور از این نعمت محروم میباشند. در نقاطی که از لحاظ اقتصادی، شرایط جغرافیای و دور بودن روستا از خط لوله گاز اصلی امکان لوله کشی نباشد از جایگاه های مادر و دختر این گاز مورد نیاز روستا و شهرها تامین میگردد. در این مقاله ابتدا تعداد کشنده و کفی های مورد نیاز با توجه به میزان تقاضای روستاها، ظرفیت کفی، سرعت کشنده و میزان مسافت بین جایگاه ماد و جایگاه های دختر تعیین شده است. سپس امکان احداث این جایگاه ها از لحاظ مالی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و میزان حساسیت پارامترهای مهم سنجیده شده است.

    کلیدواژگان: مادر، دختر، CNG، ارزیبای مالی و اقتصادی
  • الهام سلیمانی صفحه 25

    مدیریت پایدار زنجیره تامین برای بهبود نتایج پایداری در زنجیره های تامین پیشنهاد شده است، رویکرد مدیریت زنجیره تامین سبز به عنوان یک دیدگاه جامع مدیریت محیطی که همه جریانات از تامین کنندگان به تولیدکنندگان و در نهایت به مصرف کنندگان را در برمیگیرد؛ موردتوجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. درک و اهمیت مسئله زنجیره تامین سبز باعث شده است که رشد مطالعات و پژوهشها در حوزه زنجیره تامین سبز در طول یک دهه گذشته افزایش یابد و از توسعه های مفهومی تا مطالعات نظری و تجربی متغیر باشد؛ بنابراین هدف از مطالعه حاضر تحلیل و توصیف مروری بر مدیریت و گسترش زنجیره تامین پایدار در زنجیره عرضه های جهانی میباشد. پژوهش حاضر از بعد هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، توصیفی میباشد. در این مقاله به شناسایی، تجزیه و تحلیل مقالات منتشر شده در حوزه مدیریت و بر SLR بین سالهای 2015 تا 2020 پرداخته شده است. بررسی مطالعات انجام شده نشان داد که اکثر مطالعات حاضر در زمینه پرداخته اند. در این میان تعداد کمی از مطالعات ارایه کرده اند.

    کلیدواژگان: آموزش سبز، ارزیابی عملکرد، مدیریت زنجیره تامین سبز
  • پویان مظفری صفحه 35

    به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، یکی از عمده ترین مسایل اقتصادی کشورهای درحال توسعه، کمبود سرمایه گذاری که موتور اصلی رشد اقتصادی است، میباشد. افزایش کارایی بازارهای مالی و توسعه مالی میتواند تا حدودی این معضل را کاهش دهد. بازار سرمایه از طریق ابزارها و نهادهای مالی خود قادر است تا منابع پس اندازی راکد را گردآوری و از طریق یک سازوکار مالی کارآمد در دسترس متقاضیان سرمایه قرار دهد. با این توضیح، بازار سرمایه را میتوان به عنوان بازار تامین کننده، یکی از مهمترین عوامل تولید (سرمایه) و آنچه به عنوان موتور رشد اقتصادی از آن یاد میشود، تعریف کرد. در این مطالعه، به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه نوسان نرخ ارز در کشورها بر کشیدگی و چولگی بازده سهام تاثیر میگذارد. در انواع آزمونها که ساختار بازار مالی را ثابت حفظ مینمایند، ما نشان میدهیم که نوسان نرخ ارز مرتبط با کشیدگی بیشتر و چولگی منفیتر میباشد. ما از پیاده سازی خارج از نمونه یورو به عنوان استراتژی شناسایی به منظور نتیجه گیری های سببی قویتر استفاده مینماییم. پیاده سازی یورو منجر به ثبات در نرخ ارز نه تنها در منطقه یورو بلکه همچنین در دیگر بخش های جهان میگردد. ما برخی شواهد مییابیم که تصویب یورو منجر به کاهش سطح کشیدگی و افزایش چولگی بازده سهام میگردد.

    کلیدواژگان: شوک ارزی، بازار سهام، بورس و اوراق بهادار