فهرست مطالب

باغ نظر - سال هجدهم شماره 98 (امرداد 1400)

نشریه باغ نظر
سال هجدهم شماره 98 (امرداد 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی زندیه، حسن حکمت*، امین مقصودی صفحات 5-20

    بیان مسئله: 

    کشف نفت و حضور بریتانیا تحت لوای شرکت نفت بریتانیا- پارس در فرایندهای اکتشاف و استخراج نفت در منطقه جنوب غرب ایران و به طور ویژه خوزستان در ابتدای قرن بیستم میلادی، تجربه ای استعماری را در این منطقه رقم می زند که در کنار تمام جنبه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن، الگویی از شهرسازی استعماری را در ایران پدید می آورد که در آبادان به عنوان مرکز فعالیت های مرتبط با استعمار نفتی بریتانیا بروز می یابد.

    هدف پژوهش: 

    مطالعه چگونگی تاثیرات دیدگاه های استعماری بر ساختار شهری آبادان به عنوان نمونه ای از شهرسازی استعماری در بستر جغرافیایی ایران هدف اصلی پژوهش حاضر است.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش از نوع کیفی است و با روش تحقیقی تفسیری-تاریخی تلاش می کند به سوالات مطرح شده در راستای اهداف این پژوهش پاسخ دهد. روش جمع آوری اطلاعات در فرایند مطالعاتی، عمدتا بر روش کتابخانه ای متکی است که شامل منابع نوشتاری، نظیر کتب، مقالات و همچنین منابع تصویری مانند عکس های تاریخی و نقشه شهرسازی می شود. همچنین از طرف دیگر، نویسندگان از تجربه زیستی خود در آبادان، در فرایند مطالعاتی و تحلیلی مقاله بهره گرفته اند.

    نتیجه گیری

    استفاده از اصول زون بندی شهری، کمربند سبز جداکننده در قالب اصول باغ شهر، بلوک بندی منتظم شهری و استفاده از میادین شهری به عنوان مفصل گاه شهری از جمله اقدامات اصلی شهرسازی استعماری در آبادان بوده است که عمدتا با هدف افزایش سطح کنترل و نظارت بر بخش های مختلف شهری اتخاذ شدند. همچنین این پژوهش مشخص نمود که شهر استعماری آبادان از یک طرف به مثابه شهری «پانوپتیک» (سراسرنما) و از طرف دیگر به مثابه شهری دوگانه از نظر کالبدی، فضایی-اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی قابل تفسیر است.

    کلیدواژگان: شهرسازی استعماری، نفت، آبادان، شهر پانوپتیک، شهر دوگانه
  • غزاله حنایی*، داراب دیبا، حامد عابدینی صفحات 21-32

    بیان مسئله:

     با ظهور سلسله صفوی، عصر جدیدی از مدنیت و پیشرفت در شهر اصفهان آغاز شد. پایداری اقتصادی و سیاسی، به همراه برقراری توازن بین نیروهای اجتماعی، مذهبی و حاکمیتی، زمینه ساز تحول بنیادین در ساختار شهری، روابط اجتماعی و مناسبات شهرنشینی اصفهان شد. از این رو، شهر شکل نوینی به خود گرفت و بستر لازم برای حیات اجتماعی پرتحرک در قالب رویدادهای جمعی با نگرش های متنوع ایجاد شد، که نتیجه آن شکل گیری گستره قابل توجهی از فضاهای جمعی در گونه های مختلف از جمله پل های شهری بود. بدین ترتیب پل الله وردی خان، با تحولات کارکردی و کالبدی، به محل تجمع، تفرج و تعامل شهری بدل شده بود و نقشی مهم در مناسبات قدرت در شهر ایفا می کرد.

    هدف پژوهش: 

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارتباط دولت صفوی با ملت، مذهب و شهر بر شکل گیری فضاهای جمعی اصفهان به ویژه پل الله وردی خان است تا بر این مبنا جایگاه کانونی این پل در مناسبات قدرت صفوی در پیوند با سایر مولفه ها در شهر اصفهان تبیین شود.

    روش پژوهش:

     این پژوهش از نوع کیفی است و با روش تفسیری-تاریخی، و با مطالعه منابع کتابخانه ای، به بررسی و تحلیل مفاهیم مرتبط با اهداف پژوهش می پردازد.

    نتیجه گیری:

     ماحصل بررسی ها بیانگر نقش ویژه حاکمیت صفوی به جهت مشروعیت بخشی به ساختار قدرت (استحکام پایگاه مذهبی و مردمی) در روند رونق روابط اجتماعی و شکل گیری فضاهای جمعی به ویژه در پل الله وردی خان است. تعامل و تسامح دستگاه حاکمیتی، به منزله پایگاه اصلی قدرت، در نسبت با مذهب، جامعه، و شهر موجب شکل گیری نوعی فضای واصل میان دولت و ملت (فضاهای جمعی) و برقراری توازن میان آن ها شده است. بر این اساس، پل الله وردی خان، به منزله فضایی جمعی، از حیث جایگاه و نقشی که در ساختار شهری اصفهان عصر صفوی دارد، کانون تسامح قدرت و توازن اجتماعی بوده است.

    کلیدواژگان: عصر صفویه، تسامح و تساهل قدرت، شهر اصفهان، توازن اجتماعی، فضای جمعی، پل الله وردی خان
  • حسین نوروزی قره قشلاق، ایمان زکریایی کرمانی*، احمدرضا نصر اصفهانی صفحات 33-44

    بیان مسئله: 

    با توجه به اهمیت و لزوم توسعه صنایع دستی به عنوان یک مولفه فرهنگی- اقتصادی، نیاز است در تمامی ابعاد موثر بر آن مطالعاتی صورت گیرد و راهکاری در این خصوص تبین شود. آموزش عالی این رشته در مقطع کارشناسی از سال 1362 اقدام به جذب دانشجو کرده و تاکنون از یک برنامه درسی ثابت و با رویکردی یکسان تبعیت کرده است. از آنجایی که شایستگی ها و لزوم توجه به آنها به عنوان یک امر توسعه دهنده در برنامه های درسی ضروری است؛ باید در هر رشته ای به طور پیاپی و با توجه به شرایط موجود مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بر این اساس پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که شایستگی های حرفه ای صنایع دستی مقطع کارشناسی ایران که در برنامه درسی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، کدامند؟ این مطالعه می تواند مقدمه و راهکاری بر لزوم توجه و بازنگری برنامه درسی این رشته محسوب شود.

    هدف پژوهش: 

    شناسایی وجوه مغفول شایستگی های حرفه ای در برنامه درسی دوره کارشناسی صنایع دستی ایران، هدف اصلی این مطالعه است.

    روش پژوهش:

     تحقیق پیش رو از نوع کیفی و با روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است. استفاده از رویکرد تطبیقی در این پژوهش نیز، با هدف بررسی شایستگی های حرفه ای صنایع دستی در آموزش عالی کشورهای ایران، ترکیه، مالزی، هند و انگلیس در سه بعد دانش، مهارت و نگرش انجام شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصله نشان می دهد که در راستای ارتقای رشته صنایع دستی در ایران علاوه بر تاکید برنامه درسی بر مهارت های فنی و دانش فرهنگی و تاریخی-که خود از اهمیت بسیاری برخوردارند- لازم است سایر شایستگی های ضروری، با رویکردهای کارآفرینی، اقتصادی و اجتماعی نیز مورد توجه جدی قرار گیرند.

    کلیدواژگان: صنایع دستی، شایستگی حرفه ای، آموزش عالی، برنامه درسی
  • مهدی مردانی اقدم*، سید محمد مهرنیا صفحات 45-54

    بیان مسئله: 

    نظریه لحظه قطعی هانری کارتیه برسون کشف و شهودی ادراکی از آموزه های بودیسم است. در این نظریه برسون معتقد است که عکاس برای عکس گرفتن باید جذب واقعه شود و در مرکز وقایع قرار گیرد. در این صورت، واقعه همه ضرباهنگ ساختار همان شکل را به خود می گیرد و اگر عکاس بتواند این لحظه را دریابد، لحظه قطعی را دریافته است.

    هدف پژوهش:

     پژوهش حاضر به آن می پردازد که تاثیر نظریه لحظه قطعی در آثار رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی به چه نحو به نمایش درآمده است. بنابراین بازتاب نظریه لحظه قطعی برسون در آثار سه تن از رزمنده-عکاسان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هدف این مقاله است.

    روش پژوهش: 

    روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی و گردآوری اسناد به شیوه کتابخانه ای و نیز مصاحبه میدانی با سه تن از رزمنده-عکاسان برجسته و صاحبنظر، علی فریدونی، سعید صادقی و مهرزاد ارشدی، به عنوان شاهدان عینی وقایع جنگ تحمیلی، با تاکید بر نظریه لحظه قطعی برسون است. گزینش افراد مورد نظر به واسطه خودآموختگی این افراد بوده که برحسب نیاز و اقتضا، مبادرت به عکاسی از فضای جبهه و جنگ کرده اند و در این مقاله با عنوان رزمنده-عکاس از آنان یاد شده است.

    نتیجه گیری: 

    نتایج حاصل از این مقاله حاکی از آن است که کشف و شهود عکاسانه، ذهن ناخودآگاه، ادراکات ذهنی، دیدن و زمان سنجی که از مولفه های محوری این نظریه است در آثار رزمنده-عکاسان مذکور نیز موجب شکل گیری جریان خودآموزی و کشف و شهود عکاسانه شده و در آثار آنان قابل مشاهده و تحلیل است.

    کلیدواژگان: لحظه قطعی، رزمنده-عکاس جنگ تحمیلی، عکاسی جنگ، هانری کارتیه برسون
  • مهدی تاتاری، جواد نیستانی* صفحات 55-66

    بیان مسئله:

    کتیبه های کوفی در معماری اسلامی از شاهکارهای جهان اسلام و ایران به شمار می آیند. اگرچه برخی از کاروانسراهای خراسان رضوی از نظر تزیینات و معماری جزو بناهای فاخر محسوب می شوند، اما قدمت بعضی از این بناها چندان مورد واکاوی قرار نگرفته اند. کتیبه های بناها معمولا یکی از شاخص ترین عناصر معماری است که از زوایای مختلف یک محقق را رهنمون می شود. بنابراین لازم دانسته شد کتیبه های مورد مطالعه از جمله از نظر نگارش، اهداف و انواع خطوط مورد بررسی قرار گیرد و تاثیر آن ها بر هویت بناهای مورد مطالعه مشخص شود.

    هدف پژوهش: 

    در این مقاله سعی شده است کتیبه ها به صورت مقایسه تطبیقی بررسی و کتیبه های خوانده نشده را قرایت و خوانش نادرست برخی از کتیبه ها را اصلاح نماییم. بر همین اساس نگارندگان با رویکردی انتقادی نسبت به قرایت کتیبه ها و با بهره گیری از متون و اسناد باقی مانده تلاش کردند تا در بازآفرینی کتیبه های رباط ماهی و تعیین قدمت برخی از بناها پیشنهاداتی ارایه دهند.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر با روش های پیمایشی و تاریخی تدوین شد؛ ابتدا آثار کتیبه ها با بررسی های پیمایشی داده ها ثبت و ضبط شد. سپس در رویکرد تاریخی با کار کتابخانه ای، بررسی منابع دست اول، اسناد و مدارک عکاسان گذشته و سپس با تحلیل و طبقه بندی داده ها تلاش شد وقایع گذشته، به طور دقیق شناسایی تا هویت تاریخی، سیاسی، اقتصادی این بناها روشن تر شوند.

    نتیجه گیری: 

    در این جستار روشن شد ساختار نگارشی کتیبه های کوفی براساس خطوط کوفی اولیه بوده و از شیوه و تنوع متعددی برخوردار هستند. همچنین هنرمندان کتیبه ها در بیان پیام های خود از عنصر تزیین بهره گرفته اند. قرارگیری این کتیبه ها در فضاهای تعیین شده سنخیت و هماهنگی زیادی با بناهای خود دارند و از اهداف نگارش، بهره گیری مذهبی از آنهاست. در نهایت با قرایت صحیح و بازخوانی برخی از کتیبه ها، برای تاریخ گذاری کاروانسراهای زیارت، ماهی و شرف پیشنهاداتی ارایه شد.

    کلیدواژگان: کتیبه کوفی، کاروانسرا، تزیینات، معماری اسلامی، خراسان رضوی
  • منصوره محسنی*، ساجده خراباتی صفحات 67-82

    بیان مسئله: 

    انعطاف پذیری یکی از مفاهیم مطرح در معماری سنتی ایران است و توجه به آن در اکثر کاربری ها، به ویژه در فضاهای آموزشی به دلیل نیازهای متغیر افراد، اهمیت زیادی داشته است. این در حالی است که امروزه نقش انعطاف پذیری در مدارس جدید کمرنگ شده است. در این میان، معماری مدارس سنتی ایران واجد شاخص های ارزنده ای در حوزه انعطاف پذیری است که می توان آن ها را در طراحی مدارس جدید در نظر گرفت.

    هدف پژوهش: 

    هدف این پژوهش مطالعه انعطاف پذیری مدارس سنتی ایران، بررسی نحوه تغییرات انعطاف پذیری این مدارس در طی دوره های تاریخی سلجوقی تا قاجار، و شناخت عوامل موثر بر انعطاف پذیری مدارس سنتی به منظور استفاده از این عوامل در طراحی فضاهای آموزشی انعطاف پذیراست.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-تحلیلی است. بدین منظور ابتدا اطلاعات مربوط به حوزه انعطاف پذیری از منابع کتابخانه ای استخراج شده است. در ادامه، پس از تحلیل محتوا، چهارچوب نظری مشخص شده و با روش مطالعه میدانی و شیوه استدلال قیاسی نمود انعطاف پذیری در نمونه های موردی بررسی شده است.

    نتیجه گیری:

     این پژوهش نشان می دهد که علاوه بر آنکه مدارس سنتی در همه دوره های مذکور انعطاف پذیربوده اند، نحوه انعطاف پذیری آن ها نیز، هم زمان با سیر تحول کالبدی آن ها و افزوده شدن عناصر کالبدی گنبدخانه و شبستان، دچار تحول شده است. به طور کلی، در اکثر عناصر کالبدی مدارس مورد بررسی، هرچه از دوره سلجوقی به دوره قاجار نزدیک می شویم، از مولفه تنوع پذیری عملکردی کاسته می شود و تنوع پذیری فضایی، تطبیق پذیری و تغییرپذیری پررنگ تر جلوه می کند. بنابراین انعطاف پذیری مدارس، در این بازه زمانی، روندی روبه رشد داشته است.

    کلیدواژگان: انعطاف پذیری، تنوع پذیری، تطبیق پذیری، تغییرپذیری، مدارس سنتی ایران
  • سید احسان مسعود، محسن فیضی* صفحات 83-94

    بیان مسئله: 

    سبک زندگی رابطه متقابلی با خانه های تاریخی کاشان داشته است. در دوره معاصر سبک زندگی تغییرات زیادی کرده، تا آنجا که در معرض فراموش شدن قرار گرفته است. استفاده مجدد برخی از این خانه ها برای هتل فرصتی است که درک بیشتری از زندگی مردمان در این خانه ها حاصل شود.

    اهداف پژوهش: 

    این پژوهش به دنبال آن است تا دریابد ویژگی های سبک زندگی در خانه های تاریخی کاشان چیست؟ و گردشگر در مدت اقامت خود در خانه هایی که به هتل سنتی تغییر کاربری یافته اند، تا چه میزان این سبک زندگی را درک می کند؟ هدف این پژوهش درک بهتر از مولفه های سبک زندگی سنتی و تحلیل میزان درک گردشگران است که می تواند به رفع نارسایی ها در پروژه های استفاده مجدد بینجامد.

    روش تحقیق:

     روش این پژوهش آمیخته از نوع کیفی-کمی است. در گام اول، نحوه تجلی سبک زندگی در خانه های تاریخی کاشان پس از مطالعات کتابخانه ای، با مطالعه میدانی از طریق مشاهده مشارکتی و مصاحبه های عمیق، بررسی شد. در گام بعدی پس از کدگذاری و استخراج مولفه های پرتکرار مرحله قبل، میزان درک گردشگران از این مولفه ها در 8 هتل با تحلیل 102 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.

    نتیجه گیری:

     تکرار ویژگی های بیان شده افراد از طبقات مختلف نشان می د هد یک سبک زندگی غالب در جامعه سنتی در سطوح متفاوت فرهنگی-اقتصادی وجود داشته است و تفکیک مولفه های استخراج شده از سبک زندگی سنتی خانه های تاریخی کاشان ذیل سه مقوله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، چندبعدی بودن این سبک زندگی را نمایان کرد. اما گردشگران علی رغم برقراری ارتباط با فضا، استنباط ناقصی از روح حاکم بر سبک زندگی و جزییات آن و به خصوص ویژگی های ناملموس پیدا کرده اند، در حالی که بسیاری از مولفه های معرف سبک زندگی در رفتارها و آداب و رسوم تجلی می یابد. وسایل و مبلمان نیز زمانی می توانند به طور موثر در معرفی سبک زندگی ایفای نقش کنند که به جای نقش تزیینی، با تجربه اقامت به طور فعال ادغام شوند.

    کلیدواژگان: درک گردشگر، هتل، سبک زندگی سنتی، خانه های تاریخی، کاشان
  • فاطمه نوری، محمد مهدی سروش*، منوچهر فروتن، حمیدرضا شعیری صفحات 95-106

    بیان مسئله: 

    شعر و معماری به عنوان دو شاخه هنری جهت انتقال پیام، زبان و ابزار خاص خود را به کار می برند. هر یک از دو هنر مذکور با ابزاری که در اختیار دارند فضایی را ایجاد می کنند که توسط مخاطب قابل خوانش است. این ویژگی (خوانش پذیری) آنها را به سمت متن بودگی سوق می دهد. شاعرانگی یا بوطیقا واژه ای است برای نشان دادن زیبایی شناسی تکوینی، عناصر کیفی فضا و ساختن در هنرها که همچون زیرساختی است که با گذر از ویژگی های متن بودگی اتفاق می افتد و موجب ارتقای کلام به شعر و به همین ترتیب موجب تمایز بین ساختمان سازی از دنیای معماری می شود. راهبردهای شاعرانگی در شعر توسط فنون ادبی مختلفی شناسایی و دسته بندی شده اند.

    اهداف پژوهش: 

    هدف تحقیق حاضر آن است که با بررسی و تطبیق شاعرانگی در فضای شعر با معماری، عناصر و راهبردهای شاعرانگی در فضای معماری را کشف کند و به این پرسش پاسخ دهد که چه شباهت هایی در فنون ادبی شعر و راهبردهای معماری وجود دارد که موجب شاعرانه شدن فضا در شعر و معماری می شود؟

    روش پژوهش: 

    در این راستا از معماری معاصر مذهبی بهره گرفته شده است، چرا که در معماری مذهبی علاوه بر کارکرد، بیان مفاهیم نیز اهمیت دارد و بستر مناسبی برای بیان شاعرانه در معماری فراهم می کند. بناهای انتخابی از بین بناهای مذهبی و از ادیان مختلف برگزیده شده است. نمونه های موردی بررسی شامل «معبد آب» اثر «تادایو آندو»، «نمازخانه پارک لاله» اثر «کامران دیبا»، «مسجد سانجاکلار» اثر «امره آرولات» و «کلیسای سان جیو وانی» اثر «ماریو بوتا» است. نخست، زیرساخت های مشترک میان معماری و شعر گفته شده است؛ سپس، زبان به عنوان عامل مشترک بین دو هنر شناخته شده و مبنایی جهت تطبیق آنها قرار گرفته است.

    نتیجه گیری:

     «بوطیقا» به عنوان محور بحث شده و در نهایت بررسی ها نشان داد که معماران نیز همچون شاعران با فنون ادبی مانند تلمیح، حس آمیزی، آشنایی زدایی، استعاره و مجاز به ایجاد معماری شاعرانه پرداخته اند.

    کلیدواژگان: مطالعه تطبیقی، بوطیقا، شاعرانگی فضا، شعر، معماری مذهبی
|
  • Mahdi Zandieh, Hasan Hekmat *, Amin Maghsoudi Pages 5-20

    Problem statement:

     The oil discovery and presence of Britain under the banner of Anglo-Persian Oil Company in the processes of oil exploration and extraction in the South of Iran, especially Khuzestan, creates a colonial experience in this region. This issue has created a pattern of colonial urbanization in Iran and brought changes in economic, political, and social aspects, which can be emerged in Abadan as the center for British Petroleum Colonialism activities.

    Research objective

    The present study is aimed at investigating the effects of colonial attitudes on the urban structures of Abadan as an example of colonial urbanization in Iran’s geographical platform.

    Research method

    This study is qualitative, and attempts to answer the research questions using the interpretive-historical method. The data collection method in this study was bibliographic through which written references like books, articles, and visual sources like historical images, and urbanization maps were examined and analyzed. Also, the authors used their living experience in Abadan on the other hand.

    Conclusion

    Using urban zoning principles, greenbelt in the frame of city garden principles, ordered urban blocking, and using urban squares as urban joints have been the most important measures of colonial urbanization in Abadan taken to enhance the control and supervision level on different urban sections. Also, this study showed that Abadan colonial city can be interpreted as a panoptic city on one hand, and a dual city in terms of physical, social, economic, and infrastructural aspects on the other hand.

    Keywords: Colonial urbanization, Oil, Abadan, Panoptic city, dual city
  • Ghazaleh Hanaei *, Darab Diba, Hamed Abedini Pages 21-32

    Problem statement:

     By the beginning of the Safavid rule, a new era of civilization and progress started to initiate in the city of Isfahan. Economic and political stability, along with a balanced establishing of social, religious and governmental powers, prepared a fundamental change in the urban structure and the social and urban relations of Isfahan city.Therefore, the city moved toward a new kind of urban formation and the required basement for a dynamic social life in the form of public events with diverse perceptions was created, that all resulted in the foundation of a considerable range of public spaces in various type, including urban bridges. Accordingly, “Allahverdikhan Bridge”, with its functional and physical development, become a place of public gathering, recreation and urban interaction, which has played an important role in power balance in the target city.

    Research objective

    The aim of this study is to examine the Safavid government relation with people, religion and city, and to study their effect on the formation of public spaces in Isfahan, especially Allahverdikhan Bridge. Based on this, the central position of this bridge in the Safavid power’s relation can be explained in accordance with the other components in the city.

    Research method

    A qualitative research study was adopted to analyze the concepts of research objectives through an interpretive-historical method and by addressing the library resources.

    Conclusion

    The results show that the special role of Safavid reign was to legitimize the power structure (reinforcing the religious and public base) in the process of social relations’ development and the formation of public spaces, especially in Allahverdikhan Bridge. The interaction and tolerance of the government system as the major base of power, in relation to ‘religion, society and city’, led to the formation of a connected space between the state and people (public spaces) and the balanced establishment between them. In this regard, Allahverdikhan Bridge as a public space, and considering its position and role in the urban structure of Isfahan in the Safavid era, become the center of power tolerance and social balance.

    Keywords: Safavid Era, Power Tolerance, Isfahan City, Social Balance, Public space, Allahverdikhan Bridge
  • Hossein Norouzi Gharagheshlagh, Iman Zakariaee Kermani *, Amadreza Nasr Esfahani Pages 33-44

    Problem statement: 

    Considering the importance and necessity of developing Handicrafts as a cultural-economic component, studying all aspects affecting it and determining a solution in this regard is necessary. Higher education in this field is attracting students at the undergraduate level since 1983 and has followed a fixed curriculum with the same approach. Because competencies and the need to consider them as a developer of curriculum is essential, it must be reviewed and evaluated in every field continuously and according to the current situation. Accordingly, the present study seeks to answer the question of what are the professional competencies of Iranian undergraduate Handicrafts that have received less attention in its curriculum. This study can be considered as an introduction and a solution to the need to pay attention and review the curriculum in this field.

    Research objective

    The main purpose of this study is to identify the Neglected aspects of professional competencies in the Iranian Handicrafts undergraduate curriculum.

    Research method

    The present research is of qualitative type and is done by documentary method and qualitative content analysis. The use of a comparative approach in this study is done with the objective of examining the professional competencies of Handicrafts in higher education in Iran, Turkey, Malaysia, India and England in the three dimensions of knowledge, skills and attitudes.

    Conclusion

    The results show that in order to promote the field of Handicrafts in Iran, in addition to the emphasis of the curriculum on technical skills and cultural and historical knowledge – which are themselves very important – other essential competencies are needed to be seriously considered with entrepreneurial, economic, and social approaches.

    Keywords: Handicrafts, professional competency, Higher education, Curriculum
  • Mehdi Mardani Aghdam *, Seyed Mohammad Mehrnia Pages 45-54

    Problem statement:

     The decisive moment theory by Cartier-Bresson is a perceptive intuition from Budism school. According to Bresson’s theory, a photographer needs to engage himself in the event and put himself at the center of it. Subsequently, all structure pulses take that shape and by finding that moment, the photographer has found the decisive moment.

    Research objectives

    The goal of this paper is to see how Bresson’s theory of the decisive moment is reflected in the works of three combatant-photographers of the Iraq-Iran war.

    Research method

    This research uses a descriptive-analytical method and the documents are collected by library research as well as field interviews with an emphasis on the decisive moment theory. These interviews have been conducted with three prominent and expert photographers as eyewitnesses of the events of the imposed war (Jang-e Tahmili), Ali Fereydouni, Saeed Sadeghi and Mehrzad Arshadi. The selection of the individuals in question was based on self-education. The selected individuals, in terms of need and necessity, undertook the photography of the space of the front line and the war and in this paper, they are referred to as combatant-photographer.

    Conclusion

    The present study seeks to address how the effect of decisive moment theory has been manifested in the works of combatant-photographers of the imposed war. The results of this paper indicated that photographic intuition, subconscious mind, mental perceptions, observing and timing, have been the central components of the theory. These components have led to self-learning and photographic discovery and intuition in the works of the above-mentioned combatant-photographers in a way that the theory can be observed and analyzed in their works.

    Keywords: Decisive Moment, Combatant-Photographers of the imposed War, war Photography, Henri Cartier-Bresson
  • Mehdi Tatari, Javad Neyestani * Pages 55-66

    Problem statement:

     Kufic inscriptions of Islamic architecture are considered the ancient era masterpieces of Iran and the Islamic world. Some of the Caravanseries in Razavi Khorasan province are counted among superb monuments in terms of decorations and architecture. However, the antiquity of some of them has not yet been well analyzed. Monumental inscriptions are often the most outstanding architectural elements that can direct the researchers through their endeavors from various viewpoints. Therefore, we deemed it critical to review the inscriptions under the study in terms of the scripts, objectives, various calligraphy types, etc., and determine their impacts on the identity of the monuments of interest.

    Research objective

    This study tries to comparatively review the inscriptions, scan the obscure ones, and correct the erroneous scanning of some others. In this spirit, the authors focused their efforts on presenting advice on the recreation of the inscriptions found at Robat (a small fortification built along a frontier) Mahi excavation site. They determined some of the monuments’ ages through a critical approach toward inscriptions scanning by employing the surviving texts and shreds of evidence.

    Research method

    The present study was conducted through survey and archeological research methods. First, the inscriptions were recorded using the survey investigations. Then it was attempted to accurately identify the events of the past to further clarify the historical, political, and economic identities of the monuments under investigation through library research, verification of the firsthand resources, evidence gathered by the past photographers, and then through data analysis and classification, following the historical approach.

    Conclusion

    This study revealed that the writing structure of the Kufic inscriptions was based on the early Kufic scripts with diverse writing styles and that the artists have employed the decoration factor in conveying their message. The placement of the inscriptions in the predetermined spaces is in abundant congruity and harmony with their associated monuments. A reason for inscribing the scripts has been to serve religious purposes. Some advice was then made for age determination of Caravanseries of Ziarat, Mahi, and Sharaf sites after scanning and reading some of the inscriptions.

    Keywords: Kufic inscription, Caravanserai, Decorations, Islamic architecture, Razavi Khorasan Province
  • Mansooreh Mohseni *, Sajede Kharabati Pages 67-82

    Problem statement:

     Flexibility is one of the significant concepts in traditional Iranian architecture and Its role is highlited especially in educational spaces due to crutial need of people. Today, however, the role of flexibility in new schools has diminished. Meanwhile, the architecture of traditional Iranian schools has valuable indicators in term of flexibility that can be considered in the design of new schools.

    Research objective

    The present study aimed to study the flexibility of traditional Iranian schools and to investigate the mode of changes in the flexibility of these schools from the Seljuk to Qajar historical era and also to identify the factors affecting the flexibility of traditional schools to use these factors in designing flexible educational spaces.

    Research method

    This study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. For this purpose, first, data related to the field of flexibility extracted from library resources. Then, after content analysis, the theoretical framework identified and the manifestation of flexibility in case studies investigated by a field study and deductive reasoning methods.

    Conclusion

    This study shows that in addition to the fact that traditional schools have been flexible in all of these periods; Their flexibility has also changed along with their physical evolution and the addition of physical elements of the vault and nave. In general, in most of the physical elements of the studied schools, the farther we go from the Seljuk period and get closer to Qajar period, the component of functional diversity decreases the spatial diversity, adaptability and changeability become more prominent. Therefore, the flexibility of schools during this period has been a growing trend.

    Keywords: flexibility, Diversity, Adaptability, changeability, Iranian traditional schools
  • Ehsan Masoud, Mohsen Faizi * Pages 83-94

    Problem Statement: 

    Through time, Kashan’s historical houses and lifestyle have had a reciprocal relationship. In contemporary times, however, lifestyles have changed very much; to the point of being forgotten. The Adaptive Reuse of some historical houses presents an opportunity to gain a better understanding of the lives that people once lead in them.

    Research objectives

    This study seeks to discover the characteristics of lifestyle in Kashan’s historical houses, as well as the extent to which tourists understand this lifestyle during their stay in historical houses retrofitted as hotels. What are the characteristics of the lifestyle in the historical houses of Kashan? To what extend do tourists understand this lifestyle during their stay in historical houses retrofitted as hotels? Gain a better understanding of traditional lifestyle components and analyze tourists’ understanding to better address shortcomings in future adaptive reuse projects are the research objectives.

    Research Method

    The research methodology of this study is mixed qualitative-quantitative methods. First, the lifestyle in Kashan’s historical houses was analyzed through literature reviews and field studies, such as participatory observation and in-depth interviews. Next, after extracting and codifying the most repetitive components previously obtained, tourists’ perceptions of these components were examined through 102questionnaires in 8hotels.

    Conclusion

    The repetition of the expressed characteristics of interviewees from different socio-economic groups displays a dominant lifestyle across different cultural-economic groups in traditional society. Moreover, the extraction of lifestyle components in Kashan’s historical houses in three categories, namely cultural, social, and economic components, reveals the multidimensionality of this lifestyle. Despite their connection to physical spaces, tourists’ perception of this lifestyle’s nature, characteristics, and intangible features are fragmented and incomplete. While many lifestyle components manifest in customs and behaviors, furniture and appliances can play an important role in introducing a lifestyle when effectively integrated in experiences rather than being mere decoration.

    Keywords: Tourist Perception, Hotel, Historical Houses, Traditional Lifestyle, Kashan, Iran
  • Fatemeh Nouri, MohammadMahdi Soroush *, Manouchehr Foroutan, HamidReza Shairi Pages 95-106

    Poetry and architecture as two artistic branches use their own language and instrument to convey message. Each of the mentioned arts creates a space by their instruments which is readable by the audience. This property (readability) push them towards textuality. Poetics is a word to show generative aesthetics, space qualitative elements and construction in arts. The infrastructure which happens by passing through textuality properties and promotes speech to poem and also distinguishes between construction and architecture world. Poetic strategies have been identified and classified in poetry by different literary techniques. The current study aims at exploring poetic elements and strategies in architecture space by investigating and comparing poetics in the space of poetry with architecture and answers this questions that what similarities in poetry literary techniques and architecture strategies make the space in poetry and architecture poetic? Therefore, religious contemporary architecture has been used as besides function, expressing concepts is also important in religious architecture which provides a suitable background for poetic expression in architecture. The selected buildingsa have been chosen among religious buildings and from different religions. The samples under investigation are The Water Temple by Tadao Ando, Laleh Park Chapel by Kamran Diba, Sancaklar Mosque by Emre Arolat and Church of San Giovanni Battista by Mario Botta. First, common infrastructures between architecture and poetry have been mentioned. Language has been considered as common factor between these two arts and has been regarded as a basis to compare them. “Poetics” as the axis of this discussion and finally investigations showed that architects like poets have created poetics architecture by literary techniques such as allusion, synesthesia, defamiliarization, metaphor and trope.

    Keywords: comparative study, poetics, space poetics, poetry, Religious Architecture