فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع
پیاپی 7 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سارا رحمتی، عباس شیخ ابومسعودی * صفحات 1-23

    در دنیای رقابتی امروز کاهش هم زمان هزینه و زمان پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به این دلیل، برقراری توازن بین زمان و هزینه پروژه، به دلیل کاهش عدم تقارن دو عامل در یک پروژه، ضروری است. با توجه به اهمیت بسیار بالای در نظر گرفتن محدودیت منابع در مساله زمان بندی پروژه و نزدیکی شرایط مطالعه به دنیای واقعی، محدودیت های منابع نیز درنظرگرفته شده است. در یک مقاله، مدیران پروژه نیازمندند تا نسبت به محدودیت های منابع آگاهی داشته باشند. از آنجایی که مساله زمان بندی با محدودیت منابع، از نوع یک مساله NP-hard می باشد، مدل های فراابتکاری در این مقاله توسعه داده شده اند تا نتایجی را بدست آورند که به مدیران پروژه در تصمیم گیری کمک کنند. برای این منظور الگوریتم ژنتیک مرتب سازی نامغلوب (NSGA) برای بهینه سازی مساله توازن زمان-هزینه توسعه داده شد. علاوه بر این، برای حل یک مساله برنامه ریزی چند پروژه ای، از روش زنجیره بحرانی استفاده شده است. به عبارتی برای ارزیابی عملکرد مدل، مدل توسعه یافته در ابتدا در یک مقیاس کوچک مورد مطالعه قرار گرفت و سپس پروژه ای با 7، 8 و 10 وظیفه، برنامه ریزی شد. پس از حل مدل پیشنهادی، تحلیل حساسیت برای منابع روزانه انجام شد و نتایج مورد بحث قرار گرفت. نتایج، توانایی مدل و روش پیشنهادی را در بهینه سازی زمان-هزینه با توجه به محدودیت منابع در مسایل نشان می دهند. راه حل های به دست آمده نشان دادند که بدون استفاده از این الگوریتم در بعضی موارد زمان بندی، منابع مصرفی بیش تر از میزان منابع موجود هستند.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی چند پروژه ای، الگوریتم های فراابتکاری، الگوریتم ژنتیک مرتب سازی نامغلوب، زنجیره بحرانی
  • هادی نامجو *، سید علی اصغر موسوی صفحات 24-33

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی شیوع خشونت خانوادگی و عوامل شهری موثر بر آن با تاکید روی دوران کرونا می‌باشد که به‌صورت کیفی، انجام شد. علت استفاده از رویکرد کیفی در انجام این پژوهش، مشخص نبودن علت و عوامل زمینه‌ساز این نوع خشونت زناشویی و همچنین فقدان مدل مربوطه در فرهنگ ایرانی و اسلامی، می‌باشد. خشونت خانواده، دارای ابعاد اصلی فردی، زوجی، شهرنشینی، خانوادگی و فرا خانوادگی هست. عوامل زمینه‌ساز شهرنشینی، مواردی همچون مسایل فرهنگ شهرنشینی و روستایی، ساخت قدرت در خانواده و تجربیات نامناسب خانوادگی، عوامل اقتصادی، شغلی و سازمانی، اجتماعی و فرهنگی هستند. زن و مرد در مقابل این خشونت، از الگوهای ارتباطی ناکارآمد استفاده می‌کنند و حاصل این راهکارهای غلط، ایجاد احساس ناکامی، از بین رفتن عشق و صمیمیت، رابطه فرا زناشویی، انحرافات و اختلالات جنسی مردان می‌شود.

    کلیدواژگان: خشونت خانواده، عوامل شهرنشینی، کرونا
  • طوبی محمد مهدی پور * صفحات 34-45

    از آنجا که بازار سهام ایران نقش مهمی در اقتصاد این کشور داشته و بازاری بی ثبات است که به اغلب رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، واکنش معناداری نشان می دهد در این مطالعه، به بررسی اثرات کوید 19 بر بازدهی سهام در این کشور پرداخته شد. برای این منظور، اطلاعات دو شاخص کل و شاخص صنعت در قلمرو زمانی اول فروردین 1397 تا بیست و پنجم مهرماه 1399 با تکیه بر پایگاه اطلاعاتی بورس ایران گردآوری شد و با استفاده از مطالعه رویداد، به بررسی اثر بحران کوید 19 بر بازار سهام این کشور پرداخته شد. نتایج به دست آمده از این مطالعه گویای این مطلب بودند که بحران کوید 19، بازار سهام ایران را تحت تاثیر قرار داده است و منجر به افت بازار سهام و نوسانی شدن آن شده است.

    کلیدواژگان: سازمان جهانی بهداشت، ویروس کوید 19، بازار سهام، شاخص کل، شاخص صنعت
  • کریم اصفهانی *، عبدالله مجیدی، محمد حقیقی صفحات 46-59
    هدف

    رسانه های اجتماعی در حال حاضر تعامل اجتماعی و دهان به دهان آنلاین را تسهیل می کنند و دامنه دسترسی ،گسترش و انتشار اطلاعات مربوط به محصول جدید را تسریع می کنند. تاثیر ارتباط دهان به دهان و تعامل اجتماعی آنلاین بر رفتار مصرف کننده در تحقیقات قبلی به طور گسترده تحلیل شده است. با این حال ، تاکنون دانش کمی در مورد تاثیر کمپین های رسانه های اجتماعی در معرفی محصولات جدید وجود دارد. بنابراین ، هدف این مطالعه اثرگذاری عامل‌های حس اجتماعی و تست محصول جدید بر قصد توصیه و احتمال خرید محصول جدید با نقش میانجی نگرش نسبت به نام و برند محصول جدید بوده است.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان شرکت‌های دانش بینان پارک علم و فناوری تربیت مدرس که کاربران عضو شبکه اینستاگرام هستند با حجم نمونه 272 نفر بوده است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد است که روایی و پایایی آن تایید و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری بوسیله نرم افزار SmartPLS2 و آمارتوصیفی از طریق نرم افزار SPSS24 استفاده شده است.

    یافته ها

    فرضیه های ادعایی مبنی بر اینکه که حس تعلق به جامعه، آزمونگر محصول محصول جدید بر قصد و پیشنهاد خرید محصول جدید با نقش میانجی نگرش نسبت به محصول جدید تاثیر دارد مورد تایید واقع شد.

    نتایج

    نتایج نشان می‌دهد که عوامل مرتبط با کمپین ، یعنی توجه اعضای جامعه به این کمپین و همچنین احساس جامعه آنها ، هر دو تاثیر مثبت بر نگرش اعضای جامعه نسبت به محصول جدید در بازار دارند. این به بازاریابان این امکان را می دهد تا با تلاش برای افزایش توجه آنها به این کمپین و تقویت احساس جامعه ، نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصول جدید را افزایش دهند.

    کلیدواژگان: موفقیت معرفی یک محصول جدید، نگرش نسبت به محصول جدید، قصد توصیه محصول جدید و قصد خرید محصول جدید
  • مراد کردی *، پریا چگینی صفحات 60-70
    هدف

    تحقیق حاضر به‌منظور بررسی رابطه بین سازگاری درک محصول با تصویر برند و هزینه ها ، نگرش ، لذت و درک فضای فروشگاهی توسط مصرف کنندگان انجام‌گرفته است.

    روش

    پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری خریداران آنلاین محصولات در منطقه پنج شهرداری کرج که حجم نمونه 384 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرار گرفته است. به ‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخصه‌ای مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است.

    یافته ها

    یافته‌های تحقیق حاکی از رابطه مثبت و معنی‌دار متغیر سازگاری درک محصول با تصویر برند بر هزینه کردن، نگرش مثبت نسبت به فضای فروشگاه، احساس لذت و ارزیابی مثبت مصرف‌کنندگان از فضای فروشگاهی دارد.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان دهنده رابطه مثبت و معنی داری بین همخوانی سازگاری درک محصول بر هزینه، نگرش، لذت، برانگیختگی و درک فضای فروشگاه است. در شرایط همخوانی قوی سازگاری بین درک محصول با تصویر برند واکنش ها مصرف کننده مثبت تر از شرایط همخوانی و کنترل ضعیف هستند.

    کلیدواژگان: سازگاری درک محصول با تصویر برند، هزینه کردن، نگرش مثبت نسبت به فضای فروشگاه، احساس لذت و ارزیابی مثبت مصرف کنندگان از فضای فروشگاهی
  • سید رسول معصومی *، معصومه نشاگران صفحات 71-82

    هدف این تحقیق، بررسی تاثیر بیش اعتمادی مدیریتی و جریان نقد آزاد بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها است. قلمرو مکانی این تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سال های بین 1393 تا 1397 می باشد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده است می توان نتیجه آن را به آینده تسری داد و همچنین از نوع تحقیقات پس رویدادی به حساب می آید. داده‌های مورد نیاز جهت محاسبه متغیرهای پژوهش، از بانک‌ اطلاعاتی “ره‌آورد نوین” استخراج شد. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، بانک‌های اطلاعاتی تهیه شده توسط سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران و یا کتابخانه‌ی سازمان بورس اوراق‌بهادار تهران است. از بین 502 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 113 شرکت با استفاده از روش حذف سیستماتیک به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. نتایج نشان داد جریان نقد آزاد بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها تاثیر معناداری دارد. همچنین، بیش اعتمادی مدیریتی بر کارایی سرمایه گذاری شرکت ها تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: بیش اعتمادی مدیریتی، جریان نقد آزاد، کارایی سرمایه گذاری
  • هدایت حسین زاده، مهدی هوشمند *، جهان رنجبری صفحات 83-107

    هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های افزایش انگیزه بدهکاران برای بازپرداخت بدهی در بانک رفاه آذربایجان‌ شرقی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی، و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان به تعداد 415 نفر و مشتریان بانک رفاه استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد. تعداد نمونه آماری براساس کوکران برای کارکنان200 و مشتریان 380 بدست آمده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته است. برای بررسی روایی پرسشنامه‌ها از نظر اساتید و متخصصان دانشگاه استفاده شده است و برای بررسی پایایی آنها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که روایی و پایایی آن مناسب می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل سوال‌های پژوهش از آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که شاخص‌های افزایش انگیزه بدهکاران برای بازپرداخت بدهی در بانک رفاه استان آذربایجان‌شرقی، از دیدگاه کارکنان بانک رفاه، شامل شاخص بخشش جرایم، حسن رفتار، بالابودن حس شهروند مدنی و تقسیط بدهی آنان می‌باشد و شاخص‌های افزایش انگیزه بدهکاران برای بازپرداخت بدهی در بانک رفاه استان آذربایجان‌شرقی، از دیدگاه مشتریان بانک رفاه، شامل شاخص های بخشش جرایم، حسن رفتار، بالابودن حس شهروند مدنی، تقسیط بدهی و رعایت قانون می‌باشد. همچنین بر اساس اولویت‌بندی شاخص بخشش جرایم (4/56) دارای اولویت اول، قسط بدهی (4/28) اولویت دوم، بالابودن شهروند مدنی (3/87)، حسن رفتار (3/86)، رعایت قانون (2/70) و افزایش اعتبار (1/73) در اولویت‌های بعدی می‌باشند.

    کلیدواژگان: افزایش انگیزه بدهکاران، بازپرداخت بدهی، بخشش جرائم، حسن رفتار
  • محمد مهدی برقی اسگویی، حبیب آقاجانی، اکبر قاسمی یالقوز آغاج، یاسر توبه * صفحات 108-135

    سازمان ها برای اطمینان از دسترسی کارکنان به دانش کافی و مرتبط با وظایف کاری خود که بخشی از مدیریت منابع انسانی است نکات مهم مربوط به مدیریت دانش را مورد تجزیه وتحلیل قرار می‌دهند، که موجب می شود تمام فرآیندهای موجود در یک سازمان که شامل یادگیری و همکاری می باشد به طور هماهنگ به اجرا در بیایند، توسعه‌ی تکنولوژی ها سبب فزونی اهمیت دانش و به کارگیری آن در سازمان شناخته شده است. هدف این تحقیق، ارزیابی تاثیر مدیریت دانش و مولفه های آن شامل خلق دانش، جذب دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش، سازماندهی دانش و ذخیره دانش بر سرمایه انسانی اداره کل شرکت بیمه البرز است. این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی – تحلیلی و همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و مدیران اداره کل شرکت بیمه البرز تعداد 219 مورد است. تعداد نمونه مورد نظر از فرمول کوکران بدست آمده است که شامل 140 نفر می باشد و از روش نمونه گیری تصادفی کارکنان شرکت انتخاب شده است و پرسشنامه های مدیریت دانش و سرمایه انسانی بین کارکنان شرکت توزیع شده است. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از آن است که مدیریت دانش بر سرمایه انسانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مولفه های خلق دانش، جذب دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش، سازماندهی دانش و ذخیره دانش بر سرمایه انسانی در اداره کل شرکت بیمه البرزتاثیر مثبت و معناداری دارند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، سرمایه انسانی، عملکرد، مدلسازی معادلات ساختاری