فهرست مطالب

مجله رویکردهای نوین در تحقیقات علوم پایه، فنی و مهندسی
پیاپی 13 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمیدرضا امین صارمی * صفحات 1-14

    در این پژوهش قصد داریم به طور مختصر نگاهی داشته باشیم به ظهور و اوجگیری هواپیماهای خورشیدی در آسمان صنعت هوافضا و سپس اشاره ای داشته باشیم به نتیجه ی خیره کننده ی این فرآیند. ابتدا تاریخچه ایی به طور خلاصه از هواپیماهای خورشیدی مطرح میکنیم و با توجه به ویژگی های آنها ، یک هواپیما را برای مقصود مورد نظر انتخاب میکنیم. سپس سلول های فتوولتاییک ، نحوه عملکرد، و انواع و همچنین انتخاب نوع سلول ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. همچنین طراحی سیستم برق رسانی یک هواپیمای الکتریکی به وسیله سلول های فتوولتاییک و همچنین باتری و سپس مداومت پروازی و وزن هواپیما با توجه به توان 20 کیلو وات که بوسیله یک موتور 20 کیلوواتی بدون جاروبک فراهم می شود را بررسی می کنیم. سپس با بررسی انواع باتری ها و توان مورد انتظار ما منهای توانی که از سلول های فتوولتاییک بدست می آید و همچنین انتخاب نوع باتری بر اساس وزن و ابعاد آن ، باتری مورد نظر را انتخاب می کنیم. سپس بررسی انواع مبدل ها و مبدل مورد نظر ما بر اساس نحوه کار هواپیما و افت و افزایش ولتاژ که با توجه به نیاز به افزایش ولتاژ بعد از انجام عمل دنبال شدن حداکثر توان که باعث افت ولتاژ می شود، مورد بحث قرار می گیرد. با شبیه سازی این هواپیما در متلب ، نتایج مورد انتظار از هواپیما برای مدت پرواز، تحمل بیشینه بار توسط هواپیما و همچنین ابعاد هواپیما به طراحی مورد نظر می رسیم.

    کلیدواژگان: هواپیما، فتوولتائیک، موتور BLDC، گشتاور، اینورتر
  • خدیجه قاطع *، محمدابراهیم مظهری، محمدعلی کاظم زاده رائف صفحات 15-27

    در سالهای گذشته موزه های متنوعی در شهرهای مختلف ایران در حوزه موسیقی ایجاد شده و فعالیت کرده اند. که از جمله این موزه ها می توان به موزه آواها و نوا در شیراز، موزه موسیقی تبریز، موزه آلاشت مازندران و موزه مقامی خراسان اشاره نمود. برخی از بناهای ارزشمند تاریخی تهران در سالهای اخیر، بمنظور احیاء، حفاظت و نگهداری به مرکز فرهنگی تفریحی تبدیل شده اند. موزه های تهران و اصفهان هر دو در خانه های تاریخی تاسیس شده اند. در موزه تهران تغییراتی در طرح فضاهای داخلی این خانه صورت گرفته که سیرکولاسیون حرکتی و منظر زیبایی برای بازدیدکنندگان بوجود آورده و تبعا جذابیت بازدید از این موزه را دو چندان می کند. در موزه موسیقی اصفهان این تغییر در فضای حیاط انجام شده، جاذبه ای که بیش از پیش در این موزه جلب توجه می کند در دسترس بودن سازها و پخش موسیقی زنده است. در این پژوهش سعی شده تا با نگاهی کلی به خصوصیات معماری موزه های موسیقی در ایران و جهان، جایگاه سیرکولاسیون، دید و منظر و کانسپت معماری در موزه های موسیقی تهران و اصفهان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این مقاله از شیوه ی تحقیقی توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده که با استفاده از منابع کتابخانه ای موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی اهواز، کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، کتابخانه مرکزی استان خوزستان، کتابخانه معاونت فرهنگی شهرداری اهواز و سایت های اینترنتی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا و نشریه های مرتبط با موضوع انجام شده است.

    کلیدواژگان: موزه موسیقی، معماری موزه موسیقی، سیرکولاسیون، دید و منظر، کانسپت، موزه موسیقی ایران
  • رضا علی زاده *، مصطفی حیدری طیب صفحات 28-41

    هدف این مقاله ، مطالعه حلال عملگرهای دیفرانسیلی غیرخودالحاق است. اصولا عملگرهای دیفرانسیلی از عملگرهای بسیار مهم و کاربردی در آنالیز ریاضی است. عملگرهای شرودینگر، لیوویل - اشتورم و عملگر لاپلاس مثال های مهمی از عملگرهای دیفرانسیلی هستند. این دسته از عملگرها همیشه مورد توجه فیزیک دان ها قرار گرفته اند. اما وقتی ااین عملگرهای دیفرانسیلی، از نوع غیر خودالحاق هستند، ما دچار کمبود تکنیک های ریاضی می شویم. مطالعات بسیار گسترده و ارزشمند و تکنیکی فراوانی در این حیطه انجام گرفته است ولی بخاطر نبود نظریه طیفی کلی در این زمینه، ما دچار مشکل می شویم. اصولا طیف عملگرهای دیفرانسیلی غیرخودالحاق و بخصوص نوع بیضوی آنها بسیار ناپایدار است و حلال این نوع عملگرها غیرقابل پیش بینی است. ما در این مقاله یک دسته از این عملگرها را مطالعه می کنیم.

    کلیدواژگان: عملگر دیفرانسیلی غیرخودالحاق، طیف عملگر، حلال عملگر، برد عددی
  • ساسان سلطانی * صفحات 42-61

    ریسک پذیری اغلب برای سودآوری و رفتار مالی دیده می شود. با این حال، ارزیابی تایید اعتبار در بانک های کاملا متمایز است مدیریت اعتبار بانک ها برای پیشرفت دقت پیش بینی شده در مورد قضاوت های مربوط به ریسک اعتباری، باید مدل های عملیاتی تری را پیش ببرند. در این مقاله یک مدل جدید به منظور رتبه بندی مشتریان بانک مبتنی بر ترکیب شبکه عصبی و الگوریتم ژنتیک ارایه شده است. در مدل پیشنهادی، داده ها پس از پردازش توسط یک الگوریتم استخراج مبتنی بر تبدیل موجک، ویژگی به ضرایب موجک تبدیل شده و بارزترین ضرایب به عنوان ویژگی های استخراج شده مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از ویژگی های استخراج شده مدل شبکه عصبی مصنوعی آموزش داده شده و مدل طبقه بندی تولید می-شود. در روش پیشنهادی، به منظور آموزش شبکه عصبی و تعیین بردار وزن بهینه نرون های آن، از الگوریتم ژنتیک استفاده می شود. به منظور ارزیابی علمکرد روش پیشنهادی از یک پایگاه داده شامل اطلاعات 108 مشتری حقیقی و حقوقی بانک ملی شعبه مرکزی شهر ایلام در طی سال 1396 استفاده شده است. مدل پیشنهادی از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و دقت آن در رتبه بندی مشتریان بانک آزمایش شد. نتایج آزمایشات نشان داد که مدل پیشنهادی می تواند رتبه بندی مشتریان بانک را با میانگین دقت 93.64% انجام دهد. مقایسه نتایج بدست آمده از آزمایش روش پیشنهادی با الگوریتم های مشابه نشان می دهد که مدل ارایه شده دارای دقت و کارایی بالاتری در رتبه بندی مشتریان بانک ها می باشد.

    کلیدواژگان: ریسک اعتباری، اعتبارسنجی، بهینه سازی، شبکه عصبی مصنوعی توسعه یافته، الگوریتم ژنتیک
  • سید محمدباقر حسینی طباطبایی *، محمد آزادی صفحات 62-75

    جوشکاری اصطکاک اغتشاشی غیر هم جنس آلیاژهای آلومینیم به صورت لب به لب که عموما در صنعت برای کاربردهای مختلفی از جمله صنعت کشتی سازی و ساخت بدنه و سازه کشتی ها از این اتصالات در الیاژهای آلومینیوم استفاده می شود. در این نوشتار به صورت مطالعات کتابخانه ای و ار نوع نوشتارهای مروری به بررسی رفتار خوردگی همراه با تنش اتصال بین ورق های از جنس آلیاژهای آلومینیوم سری 50 و 60 که با روش جوشکاری اصطکاک اغتشاشی ایجاد شده، پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد جوش سالم و با استحکام کششی بالا با هندسه پین تریفلوت یا مثلثی بدست می آید. مقدار تنش کششی (مقادیر منفی در نمودارها) برای تنش پسماند عرضی (عمود بر جهت جوشکاری) نسبت به تنش پسماند طولی (در راستای جهت جوشکاری) بیشتر می باشد. این تنش کششی پسماند غرضی بر رفتار خوردگی تنشی اتصال اثرگذار است.

    کلیدواژگان: آلیاژ آلومینیوم سری 50 و 60، جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی، خوردگی تنشی
  • علی رسولی *، سعید بیات، مرتضی گنجی صفحات 76-87

    ترانسفورماتورها یکی از بخش‌های اساسی شبکه های انتقال و توزیع برق می‌باشند. تشخیص سریع شروع یک عیب در ترانسفورماتور سبب جلوگیری از گسترش عیب و ازدیاد ایمنی می شود. درصورتی‌که واحدهای حفاظتی در شبکه های قدرت به‌درستی عمل نکنند، خطاهای به وجود آمده ممکن است موجب اتلاف انرژی و یا خرابی تجهیزات گران‌قیمت شوند. همیشه مساله جریان هجومی و چگونگی تفکیک و جداسازی آن از خطاهای درونی ترانسفورماتور، مطرح بوده است که در لحظه کلیدزنی به دلیل اشباع هسته ترانسفورماتور جریانی از هسته ترانسفورماتور کشیده می شود که به جریان هجومی مغناطیس شوندگی معروف است جریان هجومی که در هنگام اتصال ترانسفورماتور به منبع انرژی رخ می دهد، ناشی از اضافه شار مغناطیسی موقت در هسته ترانسفورماتور می باشد. پدیده جریان هجومی، حالت گذرای بزرگی است که به هنگام برقدار شدن ترانسفورماتور روی می‌دهد. اندازه جریان هجومی ممکن است تا چندین برابر جریان نامی ترانسفورماتور باشد که به عملکرد نامناسب سیستم حفاظتی منجر می گردد. در واقع تشابه بین ویژگی های جریان هجومی و شرایط خطای داخلی باعث بروز این خطا می شود. بطور کلی ترانسفورماتورهای قدرت، از عناصر اصلی و مهم و در عین حال گرانترین تجهیزات در سیستم های الکتریکی محسوب می شوند یکی از مشکلات اساسی در حفاظت ترانسفورماتورهای قدرت، وجود مسئله جریان هجومی است که کار حفاظت از این عناصر سیستم قدرت الکتریکی را دشوار می سازد و به عملکرد نامناسب سیستم حفاظتی منجر می گردد که از این لحاظ باید مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله ضمن شبیه‌سازی رفتار ترانسفورماتور قدرت و استخراج جریان‌های خطا و هجومی، روشی جهت تمایز جریان هجومی از جریان‌های خطا ارایه شده است.

    کلیدواژگان: ترانسفورماتور قدرت، جریان هجومی، حفاظت، سیستم های قدرت، محدود ساز
  • فاطمه همتی نژاد *، علیرضا مقدسی صفحات 88-96

    انقلاب صنعتی چهارم- انقلاب ارتباطات - با برقراری ارتباط میان انسان و ماشین، یک‌بار دیگر جهان را دگرگون می‌کند؛ این انقلاب با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، ماشین‌ها را به یکدیگر و به انسان‌ها متصل می‌کند و مجموعه واحدی را به وجود می‌آورد.(1) از ابتدای تاریخ، رویای رویین‌تن شدن و داشتن قدرت فراانسانی ذهن بشر را همواره تسخیر کرده است (2) و این امر باعث شده است تا در ترسیم آینده، ماشین بعنوان تصمیم یار انسان، خود اختیار دار انسان می شود؛ بنابراین نباید از آسیب های پیشرفت فناوری بدون توجه به اخلاق و قدرت بازدارندگی در پیامدهای انقلاب صنعتی چهارم نظیر سرعت بی حد و حصر آدمی در ایجاد بحران های اخلاقی و در هم نوردیدن حریم خصوصی افراد، افکار و ارتباطات انسانی غافل ماند. لذا افزودن بعد اخلاقی به ماشین ها و تست تورینگ اخلاق از مواردی است که این مقاله با آسیب شناسی این مقوله به ارایه آن بعنوان راهکار دست یافت.

    کلیدواژگان: انسان، ماشین، اخلاق، فناوری، تست تورینگ اخلاقی، سبک زندگی، کامپیوتر، مصنوعی
  • محمدرضا محمودی *، عزیزالله قربانی صفحات 97-101
    مقدمه

    آمیبه ای آزادزی توانایی زیست در منابع محیطی مختلف از جمله آب، خاک، گرد وغبار را دارند. آنها میتواند موجب انسفالیت و کراتیت آکانتامبایی شوند. مطالعه حاضر، با توجه به عدم وجود اطلاعات دقیق در مورد وضعیت این تک یاخته ها در نمونه های محیطی از جمله خاک پارک های و مکان های تفریحی در استان گیلان طراحی شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، تعداد 25 نمونه خاک جمع آوری شد. شناسایی آمیب بر اساس ویژگی های مرفولوژی اکانتامبا در محیط کشت و مشاهده میکروسکوپی صورت گرفت. در مورد نمونه های کشت مثبت، به منظور تعیین پتانسیل بیماریزایی، نمونه ها مجددا کلون شده و تست تحمل حرارتی انجام گرفت.

    نتایج

    در این بررسی، از بین 25 نمونه مورد مطالعه، 80% آنها از نظر آمیب آزادزی در محیط کشت مثبت بودند. 10 ایزوله در تست تحمل حرارتی نیز رشد کردند که نشانه پتانسیل بیماریزایی آنها می باشد.

    نتیجه گیری

    در خاک های مورد بررسی، درصد بالایی از آکانتامبا وجود دارد و وجود آمیبهای بالقوه بیماری زا تایید گردید. لذا آگاه ساختن افراد دچار ضعف سیستم ایمنی و افرادی که از لنز تماسی استفاده می کنند از خطرات احتمالی تماس با خاک ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: آکانتامبا، خاک، گیلان، ایران