فهرست مطالب

آفاق علوم انسانی - سال پنجم شماره 49 (اردیبهشت 1400)

نشریه آفاق علوم انسانی
سال پنجم شماره 49 (اردیبهشت 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فریبا رحمانی صفحات 1-18

    مقوله ایثار و شهادت ارمغانی است که از رشادت های ایثارگران و جان فشانی شهدای عزیز به جای مانده ا ست، حفظ و ترویج این ارزش نه تنها یک وظیفه دینی محسوب می شود بلکه ضامن امنیت ملی نیز هست و یکی از اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادینه سازی برنامه های ایثار و شهادت می باشد که باعپ پویایی جامعه و حراست از ارزش های نظام جمهوری اسلامی اسدت. لوا موضدوع تحقیق حاضر  تحلیل برنامه های ایثار و شهادت از دیدگاه گروه های ایثارگر استان ایلام، گامی در راستای تحقق این هدف متعالی میباشد. روش تحقیق از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی و از طریق پرسشنامه محقق ساخته با 88 سوال بر اساس طیف لیکرت انجام شده است. با حجم جامعه 80186 نفر ایثارگر شامل خانواده شهدا اعم از والدین، همسر و فرزندان شهید، جانبازان 5 تا 70 در صد و خانوادهی آنها، آزادگان و خانواده آنها و کار شناسان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام، تعداد 866 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب و سددد به گردآوری اطلاعات لازم پرداخته شد. این پژوهش دارای 8 فرضیه میباشد که پ از استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل سوالهای پر سشنامه توسط نرم افزار SPSS با 95 در صد اطمینان میتوان گفت که نگرش نسبت به برنامه های ایثار و شهادت با توجه به جنسیت پاسخگویان متفاوت نیست، نگرش نسبت به برنامه های ایثار و شهادت با توجه به محل سکونت پاسخگویان متفاوت است، از نظر نگرش به برنامه های ایثار و شهادت با توجه به میزان تحصیلات پاسخگویان تفاوتی وجود ندارد، همچنین نگرش به برنامه های ایثار و شهادت با توجه به شغل پا سخگویان متفاوت است، بین اجرای برنامه های ایثار و شهادت و گرایش به ارزشهای اخلاقی رابطه وجود دارد و بین اجرای برنامه های ایثار و شهادت و گرایش به ارزش های اخلاقی نیز رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: ایثار، شهادت، شهید، ایثارگران، استان ایلام
  • میلاد خیاط، مسعود ولی عرب* صفحات 19-36

    قلقل بر وزن سنبل آش سنتی شوشتر از جمله غوا سنتی خوزستان، که به روش خاصی تهیه و طبخ شده و شهر شوشتر مرکز اصلی تولید آن محسوب می گردد. این فناوری تامین کننده معیشت بخشی از ساکنین این شهر به لحاظ اقتصادی از گوشته های دور تا کنون است. قلقل ری شه در فرهنگ شوشتر دارد؛ به نوعی که مردم اعتقاد دارند در طول یک هفته، این غوای پر انرژی جز وعده های غواییشان باشد. این غوا، صبحانه اصیل و لویو مردم شوشتر است، که امروزه به عنوان عصدرانه و شدام نیز از ان استفاده فراوان می شدود. اما در اصل قلقل غوایی مخصوص برای مراسمات موهبی به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان که نقش اساسی در رنگین نمودن سفره های افطاری مردمان این دیار به شمار می رود. هدف این پژوهش، معرفی و آشنایی بی شتر آش سنتی شوشترقلقل می باشد. کی برداری از قلقل آش سنتی شوشتر در نواحی دیگر استان باعپ می شود تغییراتی در مواد اولیه و نحوه پخت ان صورت بگیرد که این غوا را از حالت اولیه و سنتی خارج می کند. همچنین استفاده از نخودله به جای عدس و نیز اضافه کردن برنج به آن و در آخر تغییر در کیفیت و میزان حجم گوشدت مورد نیاز این غوای سنتی باعپ گردیده که طی گور زمان تغییراتی در طعم و رنگ ظاهری آن صورت گیرد و تغییرات عنوان شده در بالا کیفیت و شکل سنتی این غوا را تهدید کند. به دلیل پتانسیل بالا برای جوب توریسدت و خرید به عنوان صدبحانه ای لویو شوشتری و همچنین امکان صادرات غوای نیم آماده به صورت کن سروی به خارج از استان و حتی ک شور، حفظ آن ضروری است.

    کلیدواژگان: شوشتر، قلقل، آش سنتی، فرهنگ عامه
  • سالار صادقی صفحات 37-56

    فرهنگ غالب ازدواج در جامعه ما و بسیاری از جوامع، ازدواج دایم است. اما تجربیات نشان می دهد که در جهان معاصر و مدرن، ازدواج دایم دارای ایراداتی است که زندگی را برای زوجین مشکل می کند. تغییر احساسات در طول زندگی، نقض حریم خصوصی، عدم امکان شناخت کامل قبل از ازدواج، وجود سنت های دست و پاگیر و کسالت و روزمرگی از جمله این ایرادات و مشکلات هستند. در مقابل، بسیاری از افراد بر ازدواج موقت نیز ایراداتی وارد می کنند که چنین ازدواجی نوعی تنوع طلبی و لوت جویی است. اما به نظر می رسد نکاح موقت امتیازاتی از ابعاد مختلف دارد که موجب می شود سخن از جایگزینی آن به جای نکاح دایم پیش آید. پیشگیری از جرایم جنسی، وجود حقوق و تکالیف برای زوجین، فرصت شناخت و عدم وجود طالق از جمله این امتیازات هستند. این مقاله با بررسی ایرادات و امتیازات هردو نوع نکاح، به این نتیجه می رسد که بهتر است در جهان معاصر بر نکاح موقت نیز در کنار نکاح دایم توجه و تمرکز بیشتری شود و جوانان به این نوع نکاح بیشتر تشویق شوند.

    کلیدواژگان: نکاح موقت، عرف، نیاز جنسی، نکاح دائم، طلاق
  • الهام رسولی صفحات 57-74

    احساس امنیت به ویژه در جوانان از موضوعات مهم در هر جامعه ای به شمار می رود؛ احساس امنیت یک پدیده روان شناختی- اجتماعی می باشد؛ همچنین سرمایه اجتماعی که شامل ارزش های افراد،  تعهد در افراد، میزان اعتماد، میزان همکاری و روابط افراد با یکدیگر و...می شود؛ نیز از موضوعات مهم و قابل بررسی در هر جامعه ای می باشد. هدف این تحقیق نیز تبیین رابطه سرمایه اجتماعی و احساس امنیت در جوانان می باشد؛روش این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی مبتنی بر پیمایش و ابرا پرسشنامه است، جامعه آماری 667 نفر متشکل از دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران جنوب است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده ها؛ رابطه معنادار بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت در جوانان رد شد،  وجود رابطه معنادار بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت در جوانان پویرفته شد .

    کلیدواژگان: سرمایۀ اجتماعی، اعتماد، تعهد، امنیت اجتماعی، دانشگاه تهران جنوب
  • زینب جعفری صفحات 75-86

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ادراک از خدا و رشد اخلاقی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره شهر در سال 97 - 96 تحصیلی انجام گرفت. این مطالعه از نوع تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی بود که جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشجویان دانشگاه آزاد اسالمی واحد دره شهر بودند که از این میان به شیوه نمونه گیری تصادفی تعداد 646 دانشجو به عنوان حجم نمونه انتخاب و س ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های ادراک از خدا و پرسشنامه رشد اخالقی در میان آنان توزیع گردید. داده های به دست آمده پژوهش از طریق آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون در محیط نرم افزار SPSS نسخه 68 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از معنیدار بودن رابطه بین ادراک از خدا و رشد اخلاقی در میان دانشجویان دانشگاه بود به این معنی دانشجویانی که ادراک بهتری از خدا دارند از رشد اخلاقی بهتری برخوردار بوده اند.

    کلیدواژگان: ادراک از خدا، رشد اخالقی، دانشجویان
  • لیلا بهرامی پور*، فرح نادری صفحات 87-101

    سلامت یک مفهوم چند بعدی است که شامل رفاه کامل جسمی روانی و اجتماعی و بعد معنوی زندگی نه فقط عدم بیماری یا ناتوانی است که هیچ یک از ابعاد بر دیگری اولویت ندارند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر کارایی خانواده و سلامت روان مادر سرپرست می باشد. جامعه آماری شامل کلیه زنان مادرسرپرست شهرستان دزفول می باشد. که از بین 140 نفر از جامعه موکور به صورت نمونه گیری تصادفی 30 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 15نفر بود. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون، پ آزمون با گروه کنترل بود. برای گردآوری اطالعات از پرسشنامه سلامت عمومی گیلبرگ 1989 و برای سنجش کارایی حانواده، از پرسشنامه اپستین، بیشاپ و بالدوین بر مبنای الگوی مک مستر 1983 استفاده شد. برنامه آموزشی طرحواره درمانییانگ، 2003  ،به صورت گروهی به مدت 11 جلسه 90 دقیقه ای تشکیل شد. برای آزمون فرضیه ها از تحلیل کواریان چند متغیره مانکوا و تک متغیرآنکوا استفاده شد. نتایح نشان داد که طرحواره درمانی بر کارایی خانواده و سالمت روان مادر سرپرست اثر بخش می باشد

    کلیدواژگان: کارایی خانواده، طرحواره درمانی، سلامت روان مادر سرپرست