فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال ششم شماره 3 (پیاپی 28، امرداد و شهریور 1400)

نشریه طبیعت ایران
سال ششم شماره 3 (پیاپی 28، امرداد و شهریور 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/09
  • تعداد عناوین: 32
|
  • سخن مدیر مسئول
  • عادل جلیلی* صفحه 3

    ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت محیط های طبیعی کشور  قسمت ششم: رویکرد جدید در توسعه جنگل های کشور سرانه جنگل در ایران بر اساس آمار اعلام شده از طرف سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور حدود 0.17 هکتار است، بنابراین ایران جزو کشورهای با سطح جنگل کم است. این سطح کم ناشی از طبیعت بیابانی، خشک و نیمه خشک کشور از یک طرف و ظهور پدیده تغییر اقلیم و همچنین مدیریت ناپایدار توسعه ای از طرف دیگر است. با توجه به توسعه سطح دانش بشر و پیدا کردن شناخت عمیق و علمی از خدمات یک اکوسیستم جنگلی می توان برای توسعه جنگل و افزایش سطح سرانه آن یک رویکرد جدید تدوین و آن را عملیاتی نمود. در این رویکرد جدید، نگاه ویژه به جنگل های دست کاشت و انسان ساخت خواهد بود. در پیگیری توسعه جنگل، علاوه بر تامین نیازهای انسان می توان نقش آن را در حفظ آب و خاک، بسترسازی برای چرخه تنوع زیستی و از همه مهمتر در ترسیب کربن که نقش حیاتی در تعدیل گازهای گلخانه ای دارد تقویت کرد.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • علی پور قربان صفحه 4
  • دیدگاه ها
  • فاطمه سفیدکن* صفحات 7-35

    شناخت گسترده گیاهان معطر ایران و تحقیقات کاربردی در مورد استخراج و شناسایی ترکیبات اسانس آنها در ایران از سال 1371 با پروژه ای در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با حمایت UNDP با عنوان "The aromatic plants research and development program" شروع شد. در این پروژه، بررسی کمیت و کیفیت اسانس تعداد 20 گونه گیاه بومی معطر ایران در دستور کار قرار گرفت. ترکیبات موجود در اسانس گیاهانی مثل زیره کرمان (Bunium persicum)، بادرشبو Dracocephalim muldavica))، مشکک (Ducrosia anethifolia)، گلپر (Heracleum persicum)، آویشن شیرازی (Zataria multiflora) و 15 گونه گیاهی دیگر برای اولین بار در این پروژه تعیین شد. در اجرای این پروژه امکانات آزمایشگاهی مورد نیاز، تکمیل و گروه تحقیقات شیمی گیاهی برای تجزیه و شناسایی مواد موثره گیاهان دارویی و معطر شکل گرفت.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • محسن مصطفی صفحه 36
  • دیدگاه ها
  • سید جعفر سیداخلاقی* صفحات 37-51

    در گذر چند دهه اخیر، سیاستها و راهبردهای توسعه در ایران مشحون از تحولات مختلف بوده است. تا پیش از دهه1330، ایران فاقد یک استراتژی مشخص برای توسعه بود. به تدریج با رشد اندیشه های توسعه و پیشرفت، ضرورت برنامه ریزی بیش از پیش آشکارتر شد. از آن هنگام تاکنون 2 برنامه بلندمدت و 12 برنامه میان مدت عمرانی و توسعه ای تهیه و ارایه شده است. در هریک از این برنامه ها می توان ردپایی از برنامه های بیابان زدایی را جستجو نمود. این مطالعه با بهره مندی از روش شناسی توصیفی و مقایسه ای برآن است جایگاه تحولی بیابانزدایی را در متون برنامه ای قبل و بعد از انقلاب اسلامی ردیابی نماید. این بررسی ، حاکی از این واقعیت است که تقریبا در تمام برنامه های توسعه بویژه از دهه 1340 به این سوی، همواره اهداف منابع طبیعی و بیابانزدایی با جهت گیری ها و رویکردهای متفاوتی در سبد برنامه ها و اولویت دولتها مطرح بوده است. لیکن با وجود اقدامات و مداخلات برنامه ای فراوان، متاسفانه به دلیل فقدان برنامه ای جامع با یک مبانی نظری مشخص و قوی، پروژه محوری، ضعف زیرساختهای ساختاری و تحقیقاتی، عدم شناخت دقیق از رویدادها و چالش ها، کمبود آمار و اطلاعات دقیق در این حوزه، روند و شدت یبابانزایی همچنان ادامه دارد. خوشبختانه در سالهای اخیر توسعه تحقیقات و جهاد علمی: بازتاب های خوبی در پژوهش بنیان ساختن برنامه ها و اقدامات پیدا کرده و می توان کماکان امیدوار بود که بتوان با تقویت مبانی علمی سیاستگزاری در آینده، زمینه را برای به حداکثررسانی اثربخشی و کارایی برنامه ها، طرحها و پروژه های بیابانزدایی در کشور هموارتر ساخته و دورنمای مطلوبی را ترسیم نمود.

    کلیدواژگان: برنامه های عمرانی، برنامه های توسعه پنجساله، بیابانزدایی، منابع طبیعی، ایران
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • فیروزه حاتمی صفحه 52
  • دیدگاه ها
  • نادیا کمالی*، محمد فیاض، مرتضی خداقلی صفحات 53-59

    مناطق حفاظت شده و پارک های ملی، با هدف حفاظت از اکوسیستم های ارزشمند طبیعی مدیریت می شوند، این مناطق به دلیل داشتن تنوع ژنتیکی زیاد از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک در استان خراسان شمالی، 20 کیلومتری شمال غربی شهرستان اسفراین واقع شده است (شکل 1). موقعیت جغرافیایی این منطقه ´15°37 تا ´8°38 عرض شمالی و ´16°57 تا ´6°57 طول شرقی است و با وسعتی در حدود 17000 هکتار، گنجینه ای از گونه های گیاهی و جانوری در شمال شرق ایران به شمار می آید، وجود حدود 496 گونه گیاهی متعلق به 296 جنس و 71 تیره، همچنین بیش از صد گونه جانوری به این منطقه ارزش ویژه ای بخشیده است (کمالی و همکاران، 1398). این منطقه، پس از شناسایی و معرفی، به استناد مصوبه شماره 48 شورای عالی حفاظت محیط زیست در تاریخ 20/9/1352، به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی و در سال 1357 به عنوان منطقه امن سالوک نام گذاری شد. همچنین پس از 13 سال قرق و حفاظت کامل، در سال 1381 به دلیل ویژگی های با ارزش اکولوژیکی، به سطح پارک ملی ارتقاء یافت.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • نفیسه ادیب صفحه 60
  • نامه های علمی
  • قاسم اسدیان*، زهرا عظیم نژاد، رضا بهراملو صفحات 61-74

    به منظور بررسی اثرات آتش سوزی بر تنوع گونه ای و پوشش گیاهی مراتع، یک منطقه آتش سوزی و یک منطقه بدون آتش سوزی (شاهد) که به صورت یکنواخت بود، در مراتع سولان همدان انتخاب شد. چهار ترانسکت به طول 200 متر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و بر روی هر ترانسکت به فاصله 20 متر، 10 کوادرات یک مترمربعی پیاده شد. نمونه برداری از پوشش گیاهی طی سه سال و در سال های 1397، 1398 و 1399 صورت گرفت. شاخص های تنوع زیستی مانند غنای مارگالف و منهنیک و ناهمگنی سیمپسون، شانون وینر و برگر-پارکر محاسبه شد. نتایج نشان داد که گونه هایی مانند گون زرد (Astragalus verus)،گون سفید Astragalus gossypinus))، کلاه میرحسن (Acantholimon bromifolium)، (Acantholimon olivieri) و چوبک (Acanthophyllum crassifolium) به آتش سوزی حساس هستند. از طرفی گونه هایی مانند ورک (Rosa persica) به دلیل وجود ریشه های ریزومی و زیرزمینی گسترده به آتش سوزی بسیار مقاوم می باشند. همچنین نتایج بررسی شاخص های تنوع زیستی نشان داد که آتش سوزی در سال اول موجب تغییر در تنوع گیاهی منطقه آتش سوزی شد. در این منطقه پس از آتش سوزی تنوع گونه ای کاهش و غنای گونه ای افزایش یافت. در منطقه آتش سوزی شده در سال های دوم و سوم اختلاف معنی داری از نظر شاخص های تنوع مشاهده نشد که نشان دهنده احیای این منطقه، دو سال پس از آتش سوزی بود.

    کلیدواژگان: آتش سوزی، مرتع، تنوع زیستی، مقاوم به آتش، سولان
  • فاطمه درگاهیان*، سمانه رضوی زاده صفحات 75-81

    اگرچه پدیده گرد و غبار، یکی از مهم ترین چالش های دو دهه اخیر، در بیشتر استان های کشور بوده است، اما استان خوزستان، به دلیل هم جواری با کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه و قرارگیری در مسیر جریانات جوی زمستانه ناشی از نفوذ بادهای غربی به عرض های جغرافیایی پایین و جریانات جوی تابستانه ازجمله باد شمال، همچنین فعال شدن کانون های گرد و غبار داخلی بیشترین تاثیرپذیری را از این پدیده مخرب داشته است. ازآنجایی که فرکانس و شدت این پدیده در استان خوزستان، توزیع مکانی یکسانی ندارد، برای شناخت و آگاهی از پتانسیل فرکانس و شدت این پدیده از داده های میدان دید افقی در ایستگاه های سینوپتیک در یک دوره مشترک آماری (2001-2018) استفاده شد. به منظور دقت بیشتر در توزیع مکانی این پدیده به جای روزهای همراه با گرد و غبار از داده های ساعتی سینوپتیک رخداد گرد و غبار استفاده شده است. برای شناسایی پتانسیل رخداد شرایط فوق بحرانی و بحرانی گرد و غبار به ترتیب از داده های با میدان دید افقی 100 متر و 1000 متر استفاده شد. سایر طبقات میدان دید افقی، ازجمله میدان دید افقی 3000 متر و کمتر به دلیل اهمیت شرایط حمل ونقل هوایی و داشتن مجوز پرواز در یک منطقه گرد و غباری، میدان دید افقی 5000 متر که حاکی از شرایطی است که وقوع پدیده گرد و غبار بر همگان مشهود و قابل لمس است، همچنین میدان دید افقی 9000 متر که شروع پدیده گرد و غبار است، پهنه بندی شده است. نتایج نشان داد، توزیع مکانی دیدهای بحرانی در استان خوزستان، با توجه به کاهش سرعت باد از فرایند فرونشینی ذرات و نیز از مناطق خیزش و اطراف کانون های گرد و غبار داخلی پیروی می کند. توزیع مکانی دید 3000 متر و کمتر از آن، بیشترین شدت و فرکانس را در مناطقی نشان می دهد که دارای فرودگاه هستند نظیر فرودگاه بین المللی اهواز و آبادان و فرودگاه دزفول و امیدیه. آگاهی و شناخت مناطق دارای فرکانس و شدت گرد و غبار به ویژه در میدان دید افقی بحرانی و فوق بحرانی، برنامه ریزان و تصمیم گیران را در انجام و انتخاب عملیات اجرایی برای کاهش و کنترل ریزگرد در استان خوزستان یاری می کند.

    کلیدواژگان: شرایط بحرانی و فوق بحرانی، میدان دید افقی، طوفان گرد و غبار
  • سعید آئینی صفحات 82-82
  • فاطمه غلامیان*، کهزاد سرطاوی، رضا ربیعی صفحات 83-91

    ماکروجلبک های سبز دریازی از نظر اکولوژیکی، استراتژیکی، صنایع دارویی، غذایی، خوراکی، کود سبز و زیست پالایی بسیار حایز اهمیت هستند. رویشگاه طبیعی اغلب ماکروجلبک های سبز در نوار جزر و مدی سواحل استان بوشهر، صخره ای و مرجانی است و مهم ترین علت آن، نیاز ماکروجلبک ها به تکیه گاهی ثابت برای رشد است به همین سبب، این ماکروجلبک ها قادر به رشد در سواحل شنی نیستند. البته در بخش-هایی از سواحل شنی که به منظور موج شکنی، سنگریزی شده است تعداد اندکی از گونه های ماکروجلبکی سبز به صورت پراکنده روییده است. عدم وجود منبعی مدون از تنوع گونه ای ماکروجلبک های سبز رویش داشته در سواحل جزر و مدی استان بوشهر سبب گردید از سال 1375 به جمع آوری گونه های ماکروجلبکی سبز از 7 شهرستان همجوار سواحل استان اقدام گردد. تنوع گونه ای از 34 گونه شناسایی شده شاخه کلروفیتا در شهرستان های دیلم، گناوه، بوشهر، تنگستان، دیر، کنگان و عسلویه به ترتیب 4، 7، 27، 12، 17، 13 و 15 است. برخی از دلایل غنای گونه ای در شهرستان بوشهر نسبت به دیگر شهرستان ها را می توان به وسعت بیشتر رویشگاه های صخره ای و اسفنجی و وجود بستری ثابت جهت اتصال ریزوییدهای ماکروجلبک های سبز و رشد آنها نسبت داد. همچنین کاهش غنای گونه ای ماکروجلبک های سبز در دو شهرستان دیلم و گناوه را می توان به آلودگی های ناشی از تاسیسات نفتی امام حسن (ع) و دیگر تاسیسات همجوار با استان بوشهر، ورود برخی از فاضلاب-های شهری و صنعتی به سواحل و همچنین شنی بودن اغلب سواحل این دو شهرستان نسبت داد.

    کلیدواژگان: جلبک سبز، ماکروجلبک، کلروفیتا، بوشهر
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • وحید ملامحمدی صفحه 92
  • نامه های علمی
  • مهدی معمری*، سحر صمدی خانقاه، اردوان قربانی، رئوف مصطقی زاده، جواد معتمدی صفحات 93-100

    علفزارهای منطقه فندوقلوی نمین، از مهم ترین اکوسیستم های مرتعی در شمال غرب کشور به حساب می آیند که از جنبه هایی مختلف، نظیر؛ وجود گونه های مرغوب مرتعی، ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه، پرورش زنبورعسل و گردشگری در سامان عرفی، حایز اهمیت هستند. طی چند دهه گذشته، شاهد معرفی عمدی یا غیرعمدی گیاه مهاجم گل مینای چشم گاوی (Leucanthemum vulgare Lam.) در نقاط گردشگری و مراتع همجوار با جنگل های تالش، شغال دره، فندوقلو، ننه کران، کله سر و آلادیزگه منطقه نمین بوده ایم. با توجه به منابع معتبر و دانش بومی، این گونه در گذشته های دور در این عرصه ها حضور نداشته است و طی چند دهه اخیر، به طور گسترده ای در علفزارها و لکه های جنگلی در سطح منطقه، پراکنش یافته است. L. vulgare گیاه چندساله از تیره کاسنی است و با تشکیل جمعیت متراکم و گسترده؛ بر ترکیب جوامع گیاهی، ساختار و عملکرد آنها، تاثیر می گذارد. ضمن اینکه، به دلیل بو و مزه تلخ و خاصیت آللوپاتیک، توسط دام های اهلی و حیات وحش، چرا نمی شود. لذا، تهدیدی جدی برای استفاده پایدار از مراتع است. شناسایی صحیح عوامل اکولوژیک موثر بر پراکنش گونه مینای چشم گاوی و درک چرخه حیات و نیازهای رشد آن و انتخاب استراتژی های مدیریتی موثر برای جلوگیری از گسترش آن، در راستای حمایت از پوشش گیاهی مطلوب، مهم است. بر همین اساس، در نوشتار حاضر، بر روش های مدیریتی موثر برای کنترل و جلوگیری از پراکنش آن با استفاده از مطالعات میدانی، بررسی منابع و تکیه بر دانش بومی، تمرکز شده است.

    کلیدواژگان: استان اردبیل، گونه مهاجم، تهدیدات و تاثیرات، مدیریت و کنترل
  • گفتگوهای چالشی
  • احمد رحمانی* صفحات 101-122

    در سه شماره قبل نشریه طبیعت ایران، با حضور مهمانانی ارجمند، در مورد تاریخچه گرد و غبار، پیامدهای ریزگردها، کانون های داخلی و خارجی ریزگردهایی که ایران را تحت تاثیر قرار می دهند، اقداماتی که ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در سال های اخیر انجام داده است و نقش موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در چگونگی مواجهه با این بحران، به بحث و بررسی پرداختیم. بعد از بحران گرد و غبار خوزستان در ال 1395، اقدامات گسترده ای در تثبیت کانون های گرد و غبار در منطقه انجام شد که در این شماره از نشریه به قسمتی از اقدامات و پروژه های انجام شده و چالش های مربوطه را بررسی خواهیم کرد. در این گفت وگو، آقایان دکتر کوروش بهنام فر، مهندس حسن نور علی زاده، مهندس امیرحسین رجایی، مهندس هاشم کنشلو و مهندس محمد فیاض، از دست اندر کاران برنامه تثبیت کانون های گرد و غبار در خوزستان، حضور دارند.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • مژگان لارتی صفحه 126
  • نگاهی به طبیعت ایران
  • جلال هناره خلیانی*، مژگان لارتی، صابر قاسم پور صفحات 127-140

    منطقه مارمیشو، در شمال غرب ایران در میانه کوه های مرزی ایران و ترکیه، به واسطه ویژگی های اقلیمی و بوم شناختی حاکم بر آن و ریزش های جوی مطلوب، زیستگاه های متعددی را در خود جای داده است. در این محدوده، شاهد حضور چشمگیر رستنی های درختی و درختچه ای حوزه زاگرسی و عناصر گیاهی سایر نواحی رویشی و گونه های مرتعی معرف اقلیم رویشی آذربایجانی، می باشیم. در منطقه مارمیشو، در مجموع 248 گونه گیاهی متعلق به 168 جنس و 53 خانواده شامل گیاهان علفی، بوته ای، درختی و درختچه ای شناسایی شده است. از نظر پراکندگی جغرافیایی گونه های درختی و درختچه ای منطقه مارمیشو، 7/61 درصد، متعلق به ناحیه رویشی ایران و تورانی، 63/10 درصد اروپا- سیبری، 2/4 درصد مدیترانه ای و 2/21 درصد، چند ناحیه ای می باشند. پوشش سبز جنگلی، در دامنه های کوهستانی و تعدد انواع اکوسیستم های مرتعی معرف اقلیم رویشی زاگرسی و شکل گیری دریاچه مارمیشو در این منطقه، باعث ایجاد چشم اندازی زیبا شده است که علاوه بر کارکردهای حفاظتی و تولیدی، دارای ارزش های فرهنگی فراوانی نیز است.

    کلیدواژگان: ذخیرگاه مارمیشو، زاگرس، مراتع اقلیم رویشی آذربایجانی
  • ستون ها
  • عادل جلیلی، مصطفی جعفری صفحه 142

    توسعه پایدار: بر اساس شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP)، در طول 40 سال گذشته، علیرغم اجرای شش برنامه پنج ساله توسعه، در تولید ثروت موفق نبوده ایم. مقایسه رشد اقتصادی ایران با کشورهای همسایه گواه بر این واقعیت تلخ است. -در طول 50 سال گذشته، اقتصاد ایران یک اقتصاد منابع محور بوده و وابستگی کامل به منابع طبیعی کشور داشته است. رشد اقتصادی تابعی از تولید و فروش نفت، گاز، معدن، کشاورزی و به زبان ساده وابسته به زمین و آب بوده است که بدترین رویکرد در توسعه اقتصادی و تولید ثروت است. - ارزش پول ملی در چهار دهه گذشته به صورت ممتد و پایدار روند منفی را طی کرده است و پذیرش کاهش این ارزش، هر سال نسبت به سال قبل تبدیل به پذیرش یک امر طبیعی و حتمی شده است. اقلیم: به طور کلی باید، مسئله هدف گذاری در تغییر اقلیم را در دو بعد اصلی مورد توجه قرار داد، بعد اول، افزایش شناخت و دانش مرتبط در سطوح مختلف اقشار جامعه به ویژه مسیولان و مدیران و بعد دوم، که باید به صورت هم زمان مورد توجه قرار گیرد، اجرا و به کارگیری دانسته ها در ابعاد کاربردی است. تشخیص و تعیین اولویت های ملی و منطقه ای به عنوان اقدامی مبنایی باید در دستور کار قرار گیرد، اولویت دادن به تغییر اقلیم، در تعارض و رقابت با سایر اولویت ها نیست، حتی در خیلی از موارد اولویت دادن به تغییر اقلیم، مکمل و تسهیل کننده اجرای سایر اولویت ها مثل رفاه اقتصادی و اجتماعی است.   جامعیت مسایل تغییر اقلیم که در چهار وجه محتوایی 1- آشکارسازی تغییرات، 2- تعیین اثرگذاری و آسیب پذیری، 3- سازگاری و 4- کاهش انتشار و آثار منفی است، در تعامل با سایر بخش ها قرار می گیرد

  • فاطمه سفیدکن* صفحه 143

    استفاده از عرقیات گیاهی از دیرباز در ایران مرسوم بوده است. امروزه رویکرد جدید جهان به استفاده از ترکیبات طبیعی، این گرایش را چند برابر کرده است، به نحوی که در حال حاضر، کمتر خانه ای را در ایران می توان یافت که در آن حداقل از برخی عرقیات گیاهی استفاده نشود. عطر و بوی مطبوع، خواص دارویی و به باور بسیاری از مردم بی ضرر بودن این عرقیات از دلایل استقبال گسترده مردم از آنهاست. علاوه بر مردم ایران، برخی کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای عربی نیز، از عرقیات تولیدی ایران استفاده می کنند. صرفه اقتصادی تولید عرقیات در ایران و ساده بودن روش تهیه آنها، افراد زیادی را تشویق کرده است که به صورت سنتی یا صنعتی به تولید عرقیات گیاهی روی آورند.

  • نرگس بهرامی صفحات 144-144
  • دانشمندان ایرانی
  • رضا حاج حسنی، کامیار صالحی* صفحات 145-151

    دکتر ابوالفضل کارگر فرد در تاریخ دوازدهم فروردین 1343 در شهر قزوین و در یک خانواده متدین چشم به جهان گشود. پس از مراجعت خانواده به تهران، وی تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دبیرستان را در تهران پشت سر گذاشت. متعاقبا دکتر کارگر فرد تحصیلات دانشگاهی را در سال 1361 در دانشگاه گرگان و در مقطع کاردانی شروع، سپس مقطع کارشناسی را نیز در همین دانشگاه ادامه داده و در سال 1366 به اتمام رساند. در سال های 1367 الی 1369 خدمت مقدس سربازی خود را طی نموده و پس ازآن حس کنجکاوی او در شناخت موضوعات جدید، به جذب ایشان در سال 1370 در بخش تحقیقات علوم چوب و کاغذ موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور انجامید و فعالیت های علمی و تحقیقاتی خود در حوزه چوب و کاغذ را در این موسسه شروع نمود.

  • نگار ولی زاده صفحه 152
  • معرفی گونه های گیاهی نادر و در معرض انقراض ایران
  • امین زراعتکار*، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 153-158

    گونه های شوررست Hypericopsis persica وSalicornia perspolitana به ترتیب متعلق به تیره های شبنمیان و سلمه تره ایان انحصاری استان فارس هستند. این دو گیاه به صورت باریکه جای در امتداد سواحل دریاچه های شور بختگان، مهارلو و طشک روی خاکهای با شوری زیاد و مرطوب میرویند. به منظور تخمین میزان خطر انقراض و محافظت از آنها، جایگاه حفاظتی این دو گیاه با استفاده از معیارهای اتحادیه حفاظت از طبیعت (بر اساس میزان حضور، سطح تحت اشغال، تعداد افراد بالغ، وضعیت رویشگاه ها و جمعیتها) بررسی شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که آنها گونه هایی در حال انقراض (Endangered/EN) محسوب میشوند. احداث سدهای بزرگ در مسیر رودخانه های منتهی به این تالابها، معادن نمک، کشاورزی، آلودگی، چرا و لگدکوب شدن آنها توسط وسایل نقیله طبیعتگردان مهمترین عوامل تهدید رویشگاهای این گیاهان محسوب میشوند. گونه های شوررست Hypericopsis persica وSalicornia perspolitana انحصاری استان فارس هستند. این دو گیاه به صورت باریکه جای در امتداد سواحل دریاچه های شور بختگان، مهارلو و طشک روی خاکهای با شوری زیاد و مرطوب میرویند. به منظور تخمین میزان خطر انقراض و محافظت از آنها، جایگاه حفاظتی این دو گیاه با استفاده از معیارهای اتحادیه حفاظت از طبیعت (بر اساس میزان حضور، سطح تحت اشغال، تعداد افراد بالغ، وضعیت رویشگاه ها و جمعیتها) بررسی شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که آنها گونه هایی در حال انقراض (Endangered/EN) محسوب میشوند. احداث سدهای بزرگ در مسیر رودخانه های منتهی به این تالابها، معادن نمک، کشاورزی، آلودگی، چرا و لگدکوب شدن آنها توسط وسایل نقیله طبیعتگردان مهمترین عوامل تهدید رویشگاهای این گیاهان محسوب میشوند.

    کلیدواژگان: شوررست، باریکه جای، در حال انقراض
  • مهناز حیدری ریکان*، مژگان لارتی، زیبا جم زاد، عادل جلیلی صفحات 159-164

    زیرگونه Phlomis herba-venti subsp. urmiensis Jamzad، گیاهی چند ساله از تیره نعنا و انحصاری ایران است که در استان آذربایجان غربی، غرب دریاچه ارومیه در مناطق کوهستانی میان بند، در محدوده ارتفاعی1470 تا 1793 متر از سطح دریا می روید. جایگاه حفاظتی این تاگزون بر اساس شیوه نامه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) مورد بررسی قرار گرفت. سطح تحت اشغال زیرگونه Ph. herba-venti subsp. urmiensis در اندازه گیری های میدانی در رویشگاه-های آن 24 کیلومتر مربع و میزان حضور در محدوده انتشار آن، 145/1927 کیلومتر مربع برآورده شد. این زیرگونه با توجه به سطح اشغال، منفک بودن جمعیت ها، تجدید حیات و کیفیت رویشگاه، در طبقه در خطر انقراض (Endangered/EN) قرار می گیرد. مشاهدات صحرایی نشان داد که شیب های ملایم با خاک نسبتا عمیق در رویشگاه های این گیاه، به علت عدم مدیریت صحیح منابع طبیعی به شدت در حال تبدیل شدن به دیم زارهای کم بازده می باشند و طرفی خشک سالی های متوالی، زاد-آوری این گیاه را کاهش داده است. جمع آوری بذر و نگهداری آن در بانک ژن و فراهم آوردن امکان احیای آن به عنوان گیاه دارویی و زینتی برای حفاظت از این تاگزون انحصاری، ضروری می باشد.

    کلیدواژگان: جایگاه حفاظتی، گونه انحصاری، تیره نعنا، Phlomis herba-venti subsp. urmiensis
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • مریم حسینی صفحه 165
  • اخبار علمی و تحلیلی
  • معصومه زمانی* صفحات 166-167

    تولستوی در یکی از رمان های خود، «آنا کارنینا» اظهار داشت «خانواده های خوشبخت همه شبیه هم هستند، هر خانواده ناراضی در نوع خود ناراضی است». داستان نویس روسی هرگز نمی دانست روزی از این «اصل آنا کارنینا» برای توصیف جوامع میکروبی، سلامت و روابط آن ها با میزبان های گیاهی شان استفاده خواهد شد.تعدادی از اکولوژیست های دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا این ایده را مطرح کردند که یک میزبان گیاهی ناسالم یا تحت تنش، میکروبیوم متنوع تری نسبت به همتای سالم خود دارد (An Bui et al., 2020). مطابق با یافته ایشان، این تنوع در واقع پاسخ به شرایط متغیری است که ممکن است به نوبه خود نشان دهنده یک محیط ناپایدار یا تحت تنش باشد. بنابر نظر آنها «میزبانان سالم احتمالا میکروبیوم های بسیار مشابهی دارند، در حالی که میزبان های ناسالم از نظر جوامع میکروبیوم، متنوع و متفاوت هستند.»

  • مهدیه آقامحمدی* صفحه 168

    در مقاله منتشر شده در 16 فوریه در Journal of Biogeography یک گروه بین المللی از پژوهشگران به رهبریSuissa  دانشجوی دکترای دانشکده ارگانیسم و زیست تکاملی دانشگاه هاروارد با همکاری Sundue از دانشگاه سوید اولین ارزیابی جهانی تنوع زیستی سرخس را گردآوری کردند. آنها داده های دیجیتالی هرباریوم، داده های ژنتیکی و داده های آب و هوایی را در هم ادغام کردند تا مشخص کنند بیشترین گونه های سرخس در چه مناطقی به وجود می آیند و چرا؟ یکی از محققان این مطالعه می گوید: مجموعه های تاریخ طبیعی، اطلاعات پایه و محور اصلی مطالعات تنوع زیستی هستند. دانشمندان، قرن ها با دقت و وسواس، مشغول جمع آوری و نگهداری این مجموعه ها بوده اند و با دیجیتالی کردن این نمونه ها در سال های اخیر، امکان بهره برداری جامع از آنها فراهم شده است. پژوهشگران با تکیه بر این مجموعه دیجیتالی شده از تاریخ طبیعی سعی دارند تا نقشه پراکنش زندگی روی زمین و اطلاعات پایه بیش از یک میلیون گونه سرخس را با مختصات طولی و عرضی جغرافیایی در سراسر جهان تهیه کنند. پس از پیرایش گسترده پایگاه داده و حذف نمونه های ضعیف، تقریبا 800،000 نمونه برای 8000 گونه سرخس باقی ماند.

  • عباس گرجی* صفحه 169

    با پیشرفت فناوری دیجیتال، صنعت سنتی گذشته با سرعت چشمگیری در حال تبدیل شدن به صنعتی هوشمند است. این مسئله باعث ایجاد انقلابی دیگر در صنعت، با عنوان انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) شده است. تاثیرات صنعت چهارم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست، در سراسر دنیا چشمگیر خواهد بود. در حال حاضر این تحول به لطف علومی مانند هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و اینترنت اشیاء (IoT) با سرعت خیره کننده ای در حال توسعه است. به طوری که با پیشرفت های اخیر حوزه دیجیتال، بیان شده است که نقطه تکنیکی فناوری (Technological singularity) خیلی زودتر از آنچه انتظار می رود اتفاق خواهد افتاد (Singh et al., 2020). با توجه به مزایای اقتصادی و محیط زیستی صنعت چهارم، ردپای این تحول در صنعت جنگل داری نیز دیده شده است که محققان از آن با عنوان جنگل داری چهارم (Forestry 4.0) تعبیر می کنند، ولی به دلایل مختلفی استفاده و توسعه فناوری در جنگل کندتر از سایر بخش های صنعتی پیش می رود. از جمله این علل عبارتند از: جنگل ها در بیشتر کشورها، جزو اراضی ملی بوده و بیشتر درگیر سیاست های غلط، یا محافظه کارانه دولت ها قرار می گیرند، دسترسی به بسیاری از مناطق جنگلی به دلیل صعب العبور بودن و وسعت، سخت و دشوار است و نیاز به تجهیزات خاص و ویژه برای داده برداری خواهد داشت.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • مریم فرحی صفحه 170
  • نقد کتاب
  • حسین بتولی* صفحات 171-177

    این کتاب توسط آقایان مهندس عباس زارع زاده، مرحوم مهندس پرویز باباخانلو و مهندس محمد رضا عرب زاده تهیه و تدوین و توسط موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در سال 1399 منتشر شده است. مجموعه حاضر، نتیجه تلاش همکاران بسیار عزیز و تلاشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد (به ویژه آقایان مهندس زارع زاده و عرب زاده) و سایر اعضای هییت علمی و پژوهشگران استان یزد و همچنین استاد فقید و پیشکسوت، زنده یاد مهندس پرویز باباخانلو که سال های متمادی در ستاد موسسه و به ویژه بخش تحقیقات گیاهان دارویی و معطر در زمینه گیاه شناسی، شناسایی، معرفی و کشت و پرورش گیاهان دارویی کشور؛ تلاش های وافر و بی شایبه ای را به خرج دادند، بوده که به زیور چاپ آراسته شده است. در این مجموعه نفیس و ارزشمند، نتایج به دست آمده از کشت، پرورش و سازگاری بیش از 119 گیاه دارویی کشور در کلکسیون گیاهان دارویی مرکز تحقیقات استان یزد طی 12 سال (1373 تا 1384) جمع آوری و تدوین شده است. از مجموع 119 گونه گیاه دارویی مورد مطالعه، 78 گونه سازگار به شرایط اقلیمی منطقه گرم و خشک استان یزد معرفی شده اند.

  • صفحه 178
  • برگه اشتراک
  • صفحه 180
|
  • Ali Pour Ghorban Page 4
  • Mohsen Mostafa Page 36
  • Pages 37-51

    Over the past few decades, development policies and strategies in Iran have been fraught with various developments. Prior to the 1930s, Iran lacked a clear planning and development strategy. Gradually, with the growth of development ideas, the need for planning became more apparent. Since then, two long-term and 12 medium-term development and development programs have been prepared and presented. In each of these programs you can search for traces of natural resource programs. With the use of descriptive and comparative methodology, this study aims to trace the evolutionary position of desertification in the process of planning before and after the Islamic Revolution. This tracking reflects the fact that in almost all development programs, especially since the 1940s, the goals of natural resources and desertification have always been addressed with different orientations and approaches in the portfolio and priority of governments, but due to the lack of a comprehensive program (Hollestic Plan). With a strong theoretical foundation, project-oriented governance, weak structural and research infrastructure, lack of accurate knowledge of events, lack of accurate statistics and information in this area, unfortunately, despite many efforts that took place during the current century from 1330 to 1390, the process And the intensity of the ejaculation It is still going on.

    Keywords: Development Programs, Desertification, Natural Resources, Iran
  • Firooze Hatami Page 52
  • Nafise Adib Page 60
  • Ghasem Asadian *, Zahra Azimnejad, Reza Bahramloo Pages 61-74

    A burned area and a homogeneous area without fire (control) were selected in Solan, Hamadan province, to investigate the effects of fire on vegetation and rangeland species diversity. Four transects with a length of 200 m were established using a systematically random method, and ten plots of one square meter were installed on each transect at a distance of 20 m. Vegetation sampling was done for three years in 2018, 2019, and 2010. Biodiversity indicators such as Margalef, Menhinick, Simpson, Shannon Wiener, and Berger-Parker were calculated. The results showed that species such as Astragalus gossypinus, Astragalus verus, Acantholimon bromifolium, and Acanthophyllum crassifolium were sensitive to fire. On the other hand, species like Rosa persica were very resistant to fire due to their rhizome and extensive underground roots. Also, the comparison of biodiversity indicators between control and burned areas showed that the fire in the first year caused a change in plant diversity in the burned area. In this region, after the fire, the diversity of species decreased, and the species richness increased. Moreover, in the second and third years after the fire, there was no significant difference in terms of diversity indicators between control and burned area, which indicates the revival of the burned area after two years.

    Keywords: fire, Fire resistant, Biodiversity, rangeland, Solan
  • Fatemeh Dargahian *, Samaneh Razavizadeh Pages 75-81

    Although dust storms have been one of the challenges in most provinces of the country in the last two decades, Khuzestan province has been most affected by this destructive phenomenon. Since the frequency and intensity of this phenomenon in Khuzestan province do not have the same spatial distribution, horizontal visibility field data at synoptic stations in a common statistical period (2001-2018) were used to identify the frequency and intensity potential of this phenomenon. To be more accurate in the spatial distribution of this phenomenon, instead of days with dust, synoptic hourly data of dust occurrence have been used. Data with a horizontal visibility field of 100 m and 1000 m were used to identify the potential of supercritical and critical dust conditions, respectively. Other classes of horizontal visibility, including the 3000-m horizontal visibility, the 5000-m horizontal visibility, and the 9000-meter horizontal visibility were zoned. The results showed that the spatial distribution of critical views in Khuzestan province, due to the decrease in wind speed, followed the process of particle subsidence as well as the rising areas and around the internal dust hotspots. The spatial distribution of visibility of 3000 meters and less shows the highest intensity and frequency in airport areas such as Ahvaz and Abadan International Airports and Dezful and Omidieh Airports. Awareness and knowledge of areas with frequency and intensity of dust, especially in the critical and supercritical horizontal visibility field helps planners and decision-makers in performing and selecting executive operations to reduce and control dust storms in Khuzestan province.

    Keywords: Critical, supercritical conditions, horizontal field of view, Dust storm
  • Saeed Ayini Pages 82-82
  • Fatemeh Gholamian *, Kohzad Sartavi, Reza Rabiei Pages 83-91

    Marine green macroalgae are very important ecologically and strategically, especially in pharmaceuticals, food industries, agriculture, and phycoremediation. The natural habitat of green macroalgae in the coastal tide zones of Bushehr province is rocky and coral, and the most important reason is that macroalgae need a stable place to grow. Because of this, the macroalgae are not able to grow on sandy beaches. However, in parts of the sandy beaches pebbled to break waves, a small number of green macroalgae species have grown sparsely. The lack of a written reference on the diversity of species of green macroalgae growing in coastal tide zones of Bushehr province led to the collection of green seaweed species from seven counties adjacent to the coastline since 1996. The species diversity of 34 identified species of Chlorophyta in Deylam, Genaveh, Bushehr, Tangestan, Dayyer, Kangan, and Asaluyeh counties is 4, 7, 27, 12, 17, 13, and 15, respectively. Some of the reasons for species richness in Bushehr counties compared to other counties can be attributed to the greater area of rocky and coral habitats and the existence of a stable bed for its rhizoids attachment and growth of green macroalgae. The reasons for decreased species richness of green macroalgae in Deylam and Genaveh counties can be attributed to pollution from oil facilities of Imam Hassan and other facilities adjacent to Bushehr province, the entry of part of urban and industrial wastewater to the coast, and also sandy coasts.

    Keywords: SEAWEED, Macroalgae, Chlorophyta, bushehr
  • Vahid Molla Mohammadi Page 92
  • Mehdi Moameri *, Sahar Samadi Khangah, Ardavan Ghorbani, Raoof Mostafazadeh, Javad Motamedi Pages 93-100

    The Fandoghlu grasslands of Namin are considered the most important rangeland ecosystems in the northwest of the country for various aspects such as high-quality rangeland species, genetic resources, forage production, beekeeping, and tourism. Over the past few decades, we have witnessed the intentional or unintentional introduction of the invasive plant Leucanthemum vulgare Lam. in tourist areas and rangelands adjacent to the forests of Talesh, Shoghaldare, Fandoghlu, Nanekaran, Kaleh Sar, and Aladizgeh in Namin county. According to reliable references and indigenous knowledge, this species has not been present in these areas in the distant past; however, its distribution has been widely observed in grasslands and forest spots in the region in recent decades. L. vulgare is a perennial plant of the Asteraceae, and by forming a dense and extensive population, it affects the composition of plant communities, structure, and function. In addition, due to the bitter smell and taste and allopathic properties, it is not grazed by domestic and wild animals. Therefore, it is a threat to the sustainable use of rangelands. Identifying the ecological factors affecting the species distribution, understanding the life cycle and its growth needs, and selecting effective management strategies are important to support optimal vegetation to prevent its spread. The information provided helps managers prioritize effective action, taking into account relevant bio-economic costs, their effects on the region's grasslands and other rangeland ecosystems, and the benefits of controlling it.

    Keywords: Ardabil province, Invasive species, threats, effects, management, control
  • Mozhgan Larti Page 126
  • Jalal Henareh Khalyani *, Mozhgan Larti, Saber Ghasempour Pages 127-140

    Marmishou region, in northwest Iran, between the border Mountains of Iran and Turkey, has many habitats due to its climatic and ecological features and favorable weather conditions. In this area, with the significant presence of characteristic trees and shrubs of Zagros, plant elements of other regions and rangeland species of the Azerbaijani vegetation type are observed. In the Marmishou region, 248 plant species have been identified belonging to 168 genera and 53 families, including herbaceous, trees, and shrubs. From the point of view of chorotypes, trees and shrubs of the Marmishou region include 61.7% Irano-Turanian, 10.63% Euro-Siberian, 4.2% Mediterranean, and 21.2% multiregional. Forest green cover on mountain slopes, various rangeland ecosystems representing the vegetative climate of Zagros and Lake Marmisho in this region have created a beautiful landscape with many cultural values in addition to conservation and production functions.

    Keywords: Marmishou Reserve, Zagros, Urmia, Irano-Turanian
  • Narges Bahrami Pages 144-144
  • Reza Haj Hasani, Kamyar Salehi * Pages 145-151
  • Negar Valizadeh Page 152
  • Amin Zeraatkar *, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 153-158

    Hypericopsis persica and Salicornia perspolitana belonging to Frankeniaceae and Chenopodiaceae, respectively, are two halophytic endemics in Fars province. These local endemics grow on high saline and wet soils near the margin of hypersaline lakes of Bakhtegan, Maharlu, and Tashk. Extent of Occurrence (EOO), Area of Occupancy (AOO), the number of mature individuals of populations, and the quality of habitat were measured to evaluate the risk of extinction and protect the two species. Our results show the species as endangered (EN). The habitat of these species is seriously threatened due to the construction of large dams on the rivers running to the lakes, salt mines, agriculture, pollution, grazing, and trampling by the vehicles of ecotourists.

    Keywords: Halophytes, narrow endemics, Endangered, Fars province, damming consequences, environmental water right
  • Mahnaz Heidari Rikan *, Mozhgan Larti, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 159-164

    Phlomis herba-venti subsp. urmiensis Jamzad is an endemic, perennial plant of the mint family (Lamiaceae) in Iran, which is distributed in the mountainous areas of Urmia lake, in the altitude range of 1470 to 1793 m.s.l, in the West Azerbaijan. The conservation status of this taxon was assessed in accordance with the guidelines of the International Union for Conservation of Nature (IUCN). Ph. herba-venti subsp. urmiensis occupies an area of 24 km2, and the extent of occupace is estimated to be 1927.145 sq. km. This taxon is endangered (Endangered / EN) due to its occupancy level, extent of occurrence, population isolation, regeneration and habitat quality. Field observations showed that the habitats of the populations of this taxon due to low slope and relatively deep soil are considered as dryland and due to lack of management, their area is increased every year. On the other hand, consecutive droughts have reduced the reproduction of this plant. Collecting the seed and storing it in the gene bank and providing the possibility of its regeneration as a medicinal and ornamental plant is essential to protect this endemic taxon.

    Keywords: Conservation status, endemic subspecies, Lamiaceae, Phlomis herba-venti subsp. urmiensis
  • Maryam Hosseini Page 165
  • Mahdie Agha Mohammadi * Page 168
  • Abbas Gorji * Page 169
  • Maryam Farahi Page 170