فهرست مطالب

کاشان شناسی - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 25، پاییز و زمستان 1399)

مجله کاشان شناسی
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 25، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا غیاثیان*، ندا اسدی چیمه صفحات 3-30
    یکی از هنرمندان ناشناخته کاشان در عصر صفوی، محمد طاهر نقاش کاشانی است که آثار چندی از خود به یادگار گذاشته است. تذکره نویسان او را شاعری خوانده اند که پیشه اصلی اش نقشبندی منسوجات بوده است. اگرچه پاره ای از اشعار او در برخی منابع ذکر شده و برخی دیگر در جنگ ها یافت می شوند، تاکنون گردآوری و تصحیح نشده اند. در متون تاریخی و پژوهش های امروزی، پنج تخلص برای او ذکر شده که در این مقاله فقط صحت یکی از آن ها تایید می شود. از آنجا که او نقاش بوده، برخی محققان نقاشی هایی را به او منسوب کرده اند که در صحت ادعاهایشان جای تردید است. علاوه بر این، کتیبه ای که به خط ثلث بر روی کاشی با امضای او به جا مانده، نشان می دهد که او در خوش نویسی نیز دستی داشته است. از آنجا که تاکنون هیچ تحقیقی در مورد این هنرمند انجام نشده است، در متون مختلف از او به عنوان شاعر، نقشبند دیبا و زربفت، کاشی ساز، خوش نویس، مذهب، مخترع کاغذ ابری و نقاش سیاه قلم یاد کرده اند. این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که او فقط برخی از این مهارت ها را داشته است. بنابراین مهم ترین سوال مطرح در این مقاله،شناسایی آثار محمد طاهر نقاش بر اساس کارهای رقم دار او و نیز بررسی و تحلیل ویژگی‎های آن هاست. در این مقاله که بر اساس روشی تفسیری تاریخی انجام شده،پنج غزل کتابت شده توسط خود هنرمند، فهرستی از غزلیات و دوبیتی های او، و نیز چند طراحی سیاه قلم از او برای اولین بار منتشر می شود. یافته ها نشان می دهد که او یک نقشبند پارچه بوده که ذوق سرشار او در شعر سبب شد تا دکانش محل تجمع شعرای معروف آن زمان باشد. از آثار و مهارت هایی که دیگران به او نسبت داده اند، باید گفت که او نه کاشی ساز بوده و نه مذهب و کاغذساز؛ و نیز هیچ ردپایی از او در نقاشی های دیواری بقعه سلطان عطابخش یافت نشد.
    کلیدواژگان: محمد طاهر نقاش، شاعران کاشان، دوره صفوی، بقعه حیبب بن موسی، نقاشی صفوی
  • اسماعیل نصری*، احمد صالحی کاخکی صفحات 31-44
    سفالینه های زرین فام از جمله آثار سفالی در ایران است که در طی سده های ششم و هفتم هجری قمری در مراکز مختلفی در شهرهای کاشان، ری، ساوه، سلطان آباد و تخت سلیمان تولید شده اند. این آثار دارای فرم های مختلفی هستند. عدم تاریخ گذاری دقیق و مبهم بودن مکان ساخت از جمله عواملی است که همواره درک چنین آثاری را با دشواری همراه کرده است. این مقاله بر آن است که گاه نگاری تنگ زرین فام موجود در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران را با رویکرد تطبیقی و انجام مطالعات کتابخانه ای مطالعه و تبیین کند. روش انجام این پژوهش، توصیفی تاریخی است و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته و اهدافی همچون دستیابی به تاریخ دقیق تر، شناسایی محل ساخت و درک سبک تولیدی برای این تنگ را دنبال می کند. ازاین رو نخست، این ظرف مستند نگاری و سپس به توصیف اجزا و شناسایی نقش مایه ها پرداخته شده است. پس از آن از طریق مطالعه تطبیقی با آثار تاریخ دار، با مراجعه به منابع کتابخانه ای و با تکیه بر چهارچوب سبک شناسی1 الیور واتسون2، تاریخ گذاری و مکان ساخت این اثر واکاوی شده است. ازاین رو سه پرسش اصلی این پژوهش از این قرار است که تنگ زرین فام (صراحی) کاخ موزه نیاوران مربوط به چه مقطع زمانی است؟ مرکز ساخت آن کجا بوده است و بر اساس کدام یک از سبک های شناخته شده تولید سفال زرین فام ساخته شده است؟ نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که محل تولید این تنگ کاشان بوده و در اواخر سده ششم و اوایل سده هفتم هجری قمری بر اساس سبک درشت نقش3 تولید شده است.
    کلیدواژگان: سفال زرین فام، کاشان، کاخ موزه نیاوران، تاریخ گذاری، مرکز ساخت
  • محمد مشهدی نوش آبادی* صفحات 45-64
    برزک یکی از شهرهای کوهستانی منطقه کاشان دارای آب وهوای معتدل، بارندگی مناسب، چشمه ها و قنات ها و مزارع متعدد است و باغداری و کشاورزی در آن پررونق است. بر بالای مظهر یکی از قنات های این شهر به نام لاالالون، تخته سنگی باقی است که بر آن کتیبه ای موجود است. در این مقاله ضمن اشاره به مزارع برزک، مزرعه لاالالون، مختصات و کیفیت تخته سنگی که کتیبه حفر قنات بر آن کنده شده است، متن کتیبه بازخوانی گردیده و سپس به جایگاه اجتماعی و دینی بانی قنات پرداخته شده است. در این کتیبه سیزده سطری به دستور حفر قناتی موسوم به قاسم آباد، توسط ابوالقاسم زید نراقی، یکی از بزرگان دینی منطقه اشاره شده است. این کتیبه شامل دستور حفر قنات، نام و القاب بانی، دعای خیر به وی و تاریخ حفر قنات است. کتیبه قنات لاالالون در دوره حکومت غازان خان و به سال 695 هجری نوشته شده و در کنار دو کتیبه سال 705 که به بنای دو مسجد در برزک اشاره شده، نشان دهنده تحولات اجتماعی و فرهنگی دوره غازانی و رونق و آبادانی برزک در دوره ایلخانی است. نکته مهم دیگر اینکه بخش های زیادی از این کتیبه نابود شده یا در معرض تخریب قرار دارد و هیچ گونه محافظت فنی نداشته و هنوز به ثبت تاریخی نرسیده است.
    کلیدواژگان: کاشان، برزک، ایلخانی، کتیبه قنات لاالالون، ابوالقاسم نراقی
  • عباسعلی فراهتی، الهام عربشاهی کاشی* صفحات 65-90

    کاشان از دیرباز، در شمار مهم ترین مراکز شیعه نشین در ایران و در ردیف نخستین حوزه های علمی جهان تشیع بوده که در عرصه های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و...، نقش بسیار مهمی را در طول تاریخ ایفا کرده است. ازاین رو در دوره های بعد، این شهر خاستگاه عالمان بزرگ و برجسته ای شد که از این میان می توان به شخصیت پرفروغ فقیه سترگ، حکیم متاله، ادیب فرزانه و رجالی بزرگ، آیت الله سید محمد علوی بروجردی(ره) اشاره کرد که با خدمات ارزنده علمی و تالیف آثار ارزشمند و تربیت اندیشمندان بزرگ، توانسته اند نقش مهمی را در دوره خود ایفا کنند. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و روش اسنادی کتابخانه ای و تا اندازه ای هم مبتنی بر تحقیقات میدانی و منابع خبری شفاهی انجام گرفته است و بیشتر سعی شده تا نه فقط مهم ترین ابعاد زندگی ایشان برای مخاطبان معرفی و تبیین شود بلکه آیندگان، آثار گران سنگ این عالم فرزانه را بازخوانی، شرح، تصحیح و تعلیق کنند و از حیث تربیتی نیز الگوی مناسبی برای نسل های آتی معرفی شود.

    کلیدواژگان: سید محمد علوی بروجردی(ره)، شخصیت علمی و اخلاقی، آثار علمی- ادبی، حوزه های علمیه کاشان، عصر قاجار و پهلوی
  • جواد حسین زاده ساداتی*، لیلا مکوندی صفحات 91-110
    مناطق مرتفع کاشان با وجود داشتن پتانسیل های فراوان برای انجام پژوهش های باستان شناختی و تاریخی، تاکنون کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اند. گرچه به تازگی بررسی ها و کاوش هایی در این منطقه صورت گرفته که منجر به روشن تر شدن وضعیت شده، هنوز راه درازی برای تدوین تاریخ این منطقه باقی است. محوطه نویافته مرق، احتمالا گورستانی از عصر آهن باشد که به تازگی بخشی از آن توسط فعالیت های کشاورزی تخریب شده است. بررسی های ابتدایی مواد فرهنگی و یافته های به دست آمده از محوطه، نشان از تعلق آن به فرهنگ رایج در اوایل هزاره نخست منطقه مرکزی ایران دارد و از این نظر با چشم انداز باستان شناختی منطقه همخوان است. هم گاهنگاری تطبیقی صورت گرفته از روی سفالینه ها و هم مقایسه سبک شناختی دو مهر استوانه ای به دست آمده از این محوطه، بیانگر آن است که به احتمال زیاد گورهای این بخش از محوطه می بایست متعلق به بازه زمانی بین 1000 تا 700 پیش از میلاد باشند. به این ترتیب، محوطه نویافته مرق پتانسیل آن را دارد تا در مطالعات آینده، بخش مهمی از ابهامات مرتبط با تاریخ استقرارهای مناطق مرتفع و ییلاقی کاشان در ابتدای دوره تاریخی را روشن نماید و از این منظر حایز اهمیت فراوان است.
    کلیدواژگان: گورستان عصر آهن مرق، هزاره نخست پیش از میلاد، مهرهای استوانه ای، گاهنگاری مقایسه ای، ارتفاعات کاشان
  • حسین راعی*، آویده کامرانی صفحات 111-134

    برج دیدبانی چاله قاب در محله ای به نام چاله قاب در نیاسر قرار دارد. این برج در دوره قاجار از جنس خشت و در دو طبقه ساخته شد. کارکرد آن دیدبانی از شهر در مقابل اشرار، اطلاع رسانی و گاه دفاع از نیاسر بود. این برج تا سال 1385ش به صورت مخروبه و ویران در نیاسر دیده می شد. در میانه دهه هشتاد شمسی علاوه بر ثبت بافت تاریخی شهر در فهرست آثار ملی، طرح جامع شهر نیز آماده ارایه شد. بر اساس این اسناد، همه آثار تاریخی می بایست در جهت سامان دهی محورهای فرهنگی و تاریخی شهر، حفاظت و مرمت می شدند؛ برج چاله قاب نیز در این چرخه قرار می گرفت. در این مسیر، چالشی اساسی وجود داشت و آن اینکه مرمت برج باید محله چاله قاب و محدوده های تاثیرگذار نیاسر را تحت تاثیر قرار می داد و اهالی نیاسری نیز می بایست پس از مدتی از مواهب آن بهره مند می شدند. بر این اساس، الگوی تعادل پویا برای حفاظت برج انتخاب شد. مسئله اصلی تحقیق، عدم معرفی مناسب برج چاله قاب و توجه به نقش آن در سامان دهی محله چاله قاب و شهر تاریخی نیاسر است؛ در این خصوص دو پرسش مطرح شده است: 1. نقش و کارکرد برج چاله قاب در نیاسر چه بوده است؟ 2. کاربست الگوی تعادل پویا در مرمت برج چاله قاب چه کمکی به شهر نیاسر کرده است؟ با توجه به مسئله تحقیق و پرسش های مطرح شده، هدف از انجام پژوهش، حفاظت از ارزش های موجود در محدوده های تاثیرگذار نیاسر تعیین شد. این پژوهش، کاربردی است و وجود منابع مادی تاریخی و اسناد مکتوب و شفاهی قدیمی، استفاده از رویکرد تفسیرگرایی و راهبرد تفسیری تاریخی روش تحقیق را توجیه می کند. مستندات متقن درباره شناخت پیشینه برج چاله قاب وجود ندارد. اولین مستند، تصویری از دهه پنجاه شمسی است که در آن، برج به صورت ویران دیده می شود. منابع دیگری مانند کتب تاریخی، جغرافیای تاریخی و همچنین منابع شفاهی از قبیل استفاده از خاطرات جمعی اهالی می تواند در این زمینه کمک رسان باشد. علاوه بر آن، پراکندگی برج های مشابه در دشت کاشان نیز برای انجام مطالعات تطبیقی مناسب است. آگاهی رسانی به ذی نفعان، جامعه محلی و مسیولان، بخشی از فرایند پیش بینی شده در الگوی تعادل پویا محسوب می شود و به ایجاد مشارکت جمعی در مرمت برج منتهی می گردد. این الگو توانست با ارزش های به وجودآمده در حوزه محیطی باعث حفاظت و تداوم ارزش های فرهنگی و اجتماعی و سپس اقتصادی در محدوده های تاثیرگذار برج چاله قاب در شهر شود.

    کلیدواژگان: برج دیدبانی، چاله قاب، نیاسر، تعادل ایستا و پویا
  • محسن جاوری*، مجید منتظر ظهوری صفحات 135-154

    دشت کاشان یکی از مناطق مهم فلات مرکزی ایران از نظر سوابق ارزشمند تاریخی است. بر اساس بررسی های موردی و کاوش هایی که طی هشتاد سال اخیر در این منطقه به انجام رسیده، دوره هایی از دوره پارینه سنگی تا دوران اسلامی در قسمت های مختلف این محدوده جرافیایی شناسایی شده است؛ با وجود این، برنامه های پژوهشی باستان شناسی انجام شده اعم از کاوش و بررسی سهم چشمگیری ندارند و در وهله نخست، اجرای برنامه ای برای بررسی دقیق و جامع باستان شناسی برای شناخت هرچه بیشتر وضعیت باستان شناختی آن ضروری است. برنامه گمانه زنی در محدوده اقبالیه، واقع در شمال غربی کاشان، یکی از فعالیت های صورت گرفته در چند سال اخیر است که یافته های باستان شناسی شناسایی شده آن شامل دوره های مختلف پیش از تاریخ، هزاره چهارم پیش از میلاد، دوره آهن، دوران تاریخی و دوره های مختلف اسلامی تا عصر حاضر است. در این مقاله بر آنیم به پرسش هایی نظیر ماهیت و چیستی و وضعیت باستان شناختی محدوده اقبالیه و یافته های حاصل از کاوش، همچنین دلیل پراکنش یافته ها و گسیختگی و آشفتگی نهشته ها پاسخی درخور ارایه دهیم. شواهد باستان شناسی حکایت از آن دارند که زمین های محدوده اقبالیه با توجه به موقعیت پست خود، همواره محلی برای ته نشست سیلاب های فصلی بخش های بالادست دشت کاشان است که مواد فرهنگی را نیز در بر می گیرد.

    کلیدواژگان: محدوده اقبالیه، دشت کاشان، باستان شناسی، گمانه زنی
|
  • Mohamad Reza Ghiasian *, Neda Asadi Chime Pages 3-30
    One of the unknown artists of Kashan during the Safavid era was Mohammad Tahir Naqqash Kashani. Historical sources have called him a poet who trained some students, and his main profession has been naqshbandī (i.e. painter of textile motifs). Although some of his verses have been narrated in several texts, they have not been collected and edited. In primary sources and modern studies, five takhallus (i.e. pen name) have been mentioned for him, but in the present paper the authenticity of one of them is only confirmed. Since he was a painter, some scholars have attributed to him some mural paintings, but the accuracy of this claim has not been confirmed. Moreover, an inscription in thulth script on cuerda secatiles with his signature shows that he has also been involved in calligraphy. Since no research has been done on this artist so far, various texts have attributed different professions to him: poet, nagshband, calligrapher, painter, potter, illuminator, and paper maker. However, some evidence shows that he has only had the first four professions. Therefore, the most important question in this article is to identify Tahir’s works based on his signed works and, also, to study and analyze their characteristics. In this article, five ghazals written by the artist himself, a list of his poems as well as some of his art works are published for the first time.
    Keywords: Muhammad Tahir Naqqash, Poets of Kashan, Safavid Era, Habib ibn Musa mausoleum, Safavid Painting
  • Esmaiel Nasri *, Ahmad Salehi Kakhaki Pages 31-44
    Lustre potteries, as one of the pottery works in Iran, have been produced during the sixth and the seventh centuries AH in various centers in the cities of Kashan, Ray, Saveh, Sultanabad, and Takht-e-Suleyman. These works have different forms. It is difficult to understand such works due to the lack of accurate dating and the ambiguity of the place of production. This paper aims to study and explain the chronology of the cockerel-headed ewer lustre pottery presented in the Niavaran Palace Museum based on the comparative approach and library studies. The methodology of this research is descriptive-historical, and information gathering has been done in the form of library and field studies. It pursues objectives such as more accurate dating, an identification of the place of production, and an understanding of the production style for this ewer. Therefore, this container is first documented, and, then, the components are described and the motifs are identified. Subsequently, the dating and place of production of this ewer are investigated through a comparative study of historical works, referring to the library resources and deploying the Oliver Watson stylistic framework. Hence, the three main questions of this research are: To which period does the lustre pottery (sorahi) of the Niavaran Palace Museum belong? Where is its manufacturing center? Also, which of the known styles of lustre pottery has been used in its making? The results of this study indicate that the place of production of this ewer was Kashan, and it was produced based on the coarse style in the late sixth century and the early seventh century AH.
    Keywords: Lustre Pottery, Kashan, Niavaran Palace Museum, Dating, Production Center
  • Mohamad Mashhadi * Pages 45-64
    Barzok is one of the mountainous cities in Kashan region with mild climate, suitable rainfall, springs, aqueducts, numerous farms. Thus gardening and agriculture are flourishing there. On the top of one of the aqueducts of this city, called Lavalun, there is a stone slab on which there is an inscription. This article, while referring to Barzok farms and Lavalun farm, elaborates on the coordinates and quality of the stone slab with the carved inscription, the text of the inscription, and the social and religious status of the founder of the aqueduct. In this thirteen-line inscription, the order to dig an aqueduct, called Qasemabad, is mentioned by Abolghasem Zaid Naraghi, one of the religious leaders of the region. This inscription includes the order of digging the aqueduct, the name and titles of the founder, good prayers to him, and the date of digging the aqueduct. The inscription of Lavalun aqueduct was written during the reign of Ghazan Khan in 695 AH. This inscription along with two others, belonging to 705 and referring to the construction of two mosques in Barzok, shows the social and cultural changes of Ghazani period and Barzok prosperity in the patriarchal period. Another important point is that many parts of this inscription have been destroyed or are on verge of destruction without any technical protection while it has not yet been registered.
    Keywords: Kashan, Barzok, Ilkhani, The inscription of the Lavalun aqueduct, Abolghasem Zaid Naraghi
  • Abbasali Farahati, Elham Arabshahi Kashi * Pages 65-90

    Kashan, asone of the most important Shiite centers in Iran and one of the first science headquarters   in the Shiite world, has played a very important role in various fields including scientific, cultural, social, political, throughout the history. Therefore, in later periods, this city became the birthplace of great and prominent scholars, among whom the great jurist, and rijali, Ayatollah Seyed Mohammad Alavi-Boroujerdi.  with valuable scientific services and authorship of valuable works and training of great thinkers, he has been able to play an important role in his period, which coincided with the worst socio-political conditions in the Qajar and Pahlavi eras; The present study has deployed a historical approach and a library method along witha field research while including oral sources to analyze the scientific, cultural, social life, and relics of this wise man. Not only are the most important aspects of his life introduced and explained to the audience, but also a chabce has been provided for posterity to read, describe, correct, and suspend his precious works while, in terms of education, a suitable model can be introduced.

    Keywords: Seyed Mohammad Alavi Boroujerdi, Scientific, Ethical Personality, Scientific-Literary Works, Kashan, -e Qajar, Pahlavi Seminaries
  • Javad Hoseinzadeh Sadati *, Leyla Makvandi Pages 91-110
    While highlands of Kashan have many potentials for archaeological and historical studies, but they have still remained blank. Although some archaeological surveys and excavations have been done recently by a team from University of Kashan and University of Warsaw, there are much more to it than meets the eye. Newly-found Maraq cemetery, which has partially been destroyed by agricultural activities, seems to belong to the late Iron Age. Archaeological materials gathered from the surface of the site prove this claim, and they are compatible with what already is known from cultural materials of the first millennium B.C. in central Plateau of Iran. Comparative studies over potsherds of the site and a stylistic comparison of two cylindrical seals recovered through surface survey suggest that those graves, materials of which have been disturbed by farming machines should be dated at least to 1000-700 B.C. Hence, newly-found Maraq cemetery is promising to shed first light over an important period in the history of central plateau of Iran.
    Keywords: Cemetery, The Iron Age, Cylindrical Seals, Chronology, Highlands of Kashan
  • Hosein Raie *, Avideh Kamrani Pages 111-134

    Chalehghab watchtower is located in Chalehghab neighborhood in Niasar. It has been built in the Qajar era and has two floors. Its function was to watch the city, to inform the people, and sometimes to defend Niasar against the villains. Until 2006, Chalehghab Tower was seen as a ruin in Niasar. The restoration of the tower could influence the Chalehghab neighborhood and Niasari People could be benefited from its restoration. Accordingly, the dynamic equilibrium model was selected to preserve this tower.The main challenges of the research were the anonymity of the Chalehghab tower and the lack of proper attention to its organizing role in Niasar; in this regard, two questions were asked:  First, what was the role and function of the Chalehghab tower in Niasar? Second, how could the dynamic equilibrium model help Niasar? This study aimed to preserve the present values in Niasar. The presence of the historical material resources and the old written and oral documents justified the use of the historical interpretive strategy and it seemed necessary to answer the raised questions. Informing stakeholders, the local community, and officials as parts of the process, predicted in the dynamic equilibrium model, led to collective participation in the restoration of the tower. This model has been able to protect and preserve the cultural, social, and, thus, economic values in the effective areas of the Chalehghab Tower in the city along with the values created in the field of environment.

    Keywords: Watchtower, Chalehghab, Niasar, Static, Dynamic Equilibrium
  • Mohsen Javeri *, Majid Montazerzohouri Pages 135-154

    Kashan Plain is one of the important regions of the central plateau of Iran in terms of valuable historical records. Based on case studies and excavations having been carried out in this area during the last 80 years, traces of different periods- from the Paleolithic to the Islamic era- have been identified in different parts of this geographical area. However, different archeological research programs, including excavations, have not made a significant contribution. Therefore, in the first place, a thorough and comprehensive archaeological study program is necessary to understand the archaeological status of this area better. Field archaeology in the Eghbaliyeh area-- located in the northwest of Kashan-- is one of the activities having been carried out in recent years, and its archaeological findings include different prehistoric periods - from the fourth millennium BC, the Iron Age, the historical period, various Islamic periods to present era.This article discusses and addresses questions, including the nature of the archeological site of Eqbaliyeh and the findings of the excavation.  Also it elaborates the reasons for the distribution of the findings and the disconnection and turbulence of the ancient deposits. Archaeological evidences indicate that the Eghbaliyeh compound due to its low position has always been a place for sedimentation of seasonal floods of upper parts of the Kashan Plain, which includes cultural materials.

    Keywords: Eghbaliyeh, Kashan cultural zone, Archaeology, Trenching