فهرست مطالب

پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1400)

نشریه پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/14
  • تعداد عناوین: 56
|
  • اکرم یوسفی، حسین صادقی صفحات 1-18

    از مسیرهای دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه ایجاد فرصت‎های شغلی مناسب است. تجربه بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان می‎دهد که کارآفرینی منجر به تولید ثروت، توسعه ی فناوری و اشتغال مولد با افزایش کارایی و بهره وری عامل تولید می‎گردد، در عین حال یکی از بسترهای مناسب برای توسعه کارآفرینی فراهم کردن زمینه مشارکت زنان در امور مختلف بوده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و با تحلیل محتوای برخی از منابع مرتبط با موضوع به بررسی جایگاه کارآفرینی زنان در دین با محوریت دین اسلام پرداخته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد زنان نقش مهمی در ارتقای اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی جامعه ایفا می‎کنند. هویت دادن و استقلال بخشیدن به آنان و فراهم کردن زمینه مشارکت فعال آن‎ها در امور مختلف اقتصادی اجتماعی خصوصا فعالیت‎های کارآفرینی، عامل مهمی در انگیزش بیشتر این نیروی عظیم در چرخه‎های تولیدی اجتماعی است. در این زمینه کوچک شدن خانواده، افزایش سطح دانش، بهبود وضع بهداشت و گسترش بحث های آزادی، تاثیرگذار بوده‎اند. مقاله ضمن مروری بر دیدگاه‎های گوناگون، از دید دینی به آن پرداخته و با بررسی وضعیت کار اقتصادی در میان بانوان صدر اسلام به‎صورت خاص به مدیریت اقتصادی اشاره کرده و احکام فقهی مرتبط با کار زنان را ذکر کرده و با توجه به اهمیت علم آموزی، رشد معنوی و اجتماعی زنان و نیاز به کار اقتصادی، وظیفه جوامع اسلامی را بیان می‎کند و با توجه به لزوم توجه جدی به حفظ بنیان خانواده، اصل‎های حاکم بر کار اقتصادی زنان را از دید دینی مطرح می‎کند.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، زنان، دین، اسلام
  • محمد چراغی صفحات 19-30

    مدیریت کلاس درس به مفهوم ایجاد شرایط لازم برای تحقق یادگیری است. در شرایط حاضر که با بحران شیوع کرونا مواجه شده‏ایم معلمان در کلاس درس با چالش‎های مهمی روبرو هستند از جمله ایجاد انگیزه برای همه دانش آموزان، انجام کارهای گروهی، نظارت بر رفتار دانش آموزان، نظارت بر پیشرفت یکایک دانش آموزان چرا که مدیریت صحیح کلاس می‎تواند در پیشرفت دانش آموزان موثر بوده و توانایی معلمان را نیز افزایش دهد. تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی اثر بخشی مدیریت روش‎های تدریس در دوران شیوع کرونا و قرنطینه بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان کامفیروز بپردازد، روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، روش گروه کنترل با پیشآزمون- پسآزمون است که جزء روش‎های نیمه آزمایشی است. جامعه آماری نیز شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع چهارم تا ششم ابتدایی شهر کامفیروز بوده است. نمونه گیری به‎صورت خوشهای چندمرحلهای انجام و تعداد 60 نفر (30 نفر آزمایش و 30 نفر شاهد) به‎عنوان حجم نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار اندازه‎گیری تحقیق حاضر پرسشنامه استاندارد انگیزش پیشرفت هارتر (1980) است که روایی آن مورد تایید اساتید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 85/0 برآورد گردید و دوره آزمایشی تحت عنوان مدل‎های ترکیبی در 5 جلسه، 30 دقیقه‎ای به‎صورت مجازی اجرا گردید. نتایج نشان داد که روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی و مدیریت صحیح آن از سوی معلم در دوره قرنطینه کرونا برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع چهارم تا ششم ابتدایی شهر کامفیروز تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: مدیریت، یادگیری ترکیبی، انگیزش پیشرفت تحصیلی، کرونا
  • سیده سکینه موسوی دهویی صفحات 31-54

    هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی بر شناخت بهتر از شغل از دیدگاه کارکنان دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان می باشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که آموزش کارآفرینی تا چه اندازه بر شناخت بهتر از شغل از دیدگاه کارکنان دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان تاثیر دارد؟ جامعه آماری این پژوهش، کلیه ی کارکنان واحدهای دانشگاهی علمی کاربردی استان هرمزگان (دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بندرعباس، مرکز آموزش علمی کاربردی بندرعباس، مرکز آموزش علمی کاربردی المهدی (عج)، مرکز آموزش علمی کاربردی هلال احمر و مرکز علمی کاربردی شهرستان میناب) می باشد که در حال حاضر تعداد 47 نفر از کارکنان دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان را شامل می شود. همچنین نمونه آماری بصورت تمام شمار همان 47 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته آموزش کارآفرینی در سال 1399 و پرسشنامه استاندارد شناخت بهتر از شغل جان واگنر در سال 1980 استفاده شده و در انجام آن از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی از جمله فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و خطای معیار میانگین و استنباطی از جمله آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن با نرم افزار Spss 26 استفاده می گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد، آموزش کارآفرینی بر شناخت بهتر از شغل (تنوع شغل، ماهیت شغل، اهمیت شغل، آزادی عمل در کار و بازخورد) در حوزه دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان تاثیر مثبت و معنادار دارد.

    کلیدواژگان: شغل، آموزش کارآفرینی، شناخت بهتر از شغل، کارکنان دانشگاه علمی کاربردی
  • سیمین صفوی، سعید سازگار، عاطفه شهوری، سید فخرالدین طاهرزاده موسویان صفحات 55-74

    اگرچه همکاری (همکاری و رقابت همزمان) می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد شرکت بگذارد ، اما مشخص نیست که چگونه اجرای این استراتژی های بازاریابی بین دو کسب وکار در شرایط اضطراری در مقیاس بزرگ انجام می شود. بنابراین ، این مقاله با بهره مندی از نظریه مبتنی بر منابع و دیدگاه رابطه ای ، نحوه استفاده سازمانها از  استراتژی های  بازاریابی برای کنار آمدن با بیماری همه گیر ویروس کرونا ویروس (COVID-19) را بررسی می کند. مثالهای اصلی شامل فروشگاهای آنلاین ، سازمانهای دارویی که برای تولید واکسن با هم همکاری می کنند ، غولهای فناوری که  برای سود بیشتر همکاری می کنند و موسسات خیریه که برای ایجاد یک هدف مشترک اتحاد ایجاد می کنند. این مقاله با برجسته کردن ناهمگنی استراتژی های همکاری که شرکت ها می توانند در یک بحران جهانی با آن روبرو شوند ، ادبیات موجود را تقویت می کند. فعالان صنعت باید خطرات و مزایای فعالیت های همکاری را متعادل کنند. همچنین ، آنها باید تصمیم بگیرند که آیا پس از پایان همه گیری ، به همکاری با رقبای خود ادامه دهند یا فعالیت خود را بر اساس مدلهای تجاری فردی ادامه دهند. این مقاله با برخی از رهنمودهای تحقیقاتی آینده به پایان می رسد.

    کلیدواژگان: بازاریابی بین دو کسب وکار، استراتژی های بازاریابی، COVID 19
  • روح الله رضایی شاندیز صفحات 75-85

    بانک‌ها دلیل محکمی برای انجام تجارت الکترونیک دارند .آنها معتقند 1-با مداخله در  امور تجارت الکترونیک میتوانند زمینه ساز توسعه کسب و کار در بخش های مختلف باشند و خود را به عنوان موتوری پیشران در این امر میدانند.  از این رو دلایلی که منجر به  ایجاد انگیزه بانک ها برای توسعه تجارت به شیوه الکترونیکی می انگیزد این است که  بر موانع تجارت سنتی فاق آیند و بخشهایی را که در تجارت سنتی هزینه بر دوش بانک ها  داشته امروزه به درآمد تبدیل کنند و با توسعه در این بخش نیاز کمتر به فروش تسهیلات وام خواهند داشت و 2-در این بخش  توسعه فناوری ایجاد میکنند. که کمپ بل (1) در تحقیق عوامل موثر بر جهانی شدن را به دو دسته   وجود فناوری اطلاعات و  تغییر در ماهیت بازارها میداند  که باعث اثر گذاری در بخش های مختلف جامعه مثل بخش اقتصادی  اجتماعی و خدماتی میشود. دستاوردهای حاصله از آن در بازارهای پولی و مالی علاوه برتسهیل امور مشتریان بانک با عث رشد چشمگیرمعاملات به شیوه تجارت الکترونیکی بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی میشوند .چرا که با افزایش دادوستد .بازرگانان برای نقل و انتقال پول و مشتقات آن نیاز بیشتری به بانک و خدمات برخط پیدا میکنند و بانکداری الکترونیک به عنوان بخش لاینفکی از تجارت الکترونیکی و یا زندگی الکترونیکی افراد میشود و ارتقا سطح تجارت میشود.

    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک و بانک داری الکترونیک، نقش بانک در توسعه تجارت الکترونیک، موانع رشد توسعه تجارت الکترونیک
  • مژگان واحدی، کاوه قدمی صفحات 86-101

    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت کیفیت جامع بر رضایت شغلی کارکنان شرکت پارس سرام استان تهران در سال 1398 انجام شد. این پژوهش میدانی به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق 31 نفراز سرپرستان و مدیران میانی(عملیاتی) بودند که به علت محدود بودن جامعه آماری کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده برای سنجش مدیریت کیفیت جامع، پرسشنامه ترجمه شده بوسیله سید محمد مقیمی(حاوی35 سوال) و همچنین برای سنجش رضایت شغلی از پرسشنامه (JDI) که حاوی 20 سوال بود استفاده شده است که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 840/0 و 763/0 مورد تایید قرار گرفته است. داده ها از طریق آزمون نا پارامتری فریدمن و آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون ها حاکی از آن است که بین مدیریت کیفیت جامع و رضایت شغلی کارکنان با 95% اطمینان رابطه معنا دار وجود داشت، ولی هیچ یک از فرضیه های فرعی تحقیق مورد تایید قرار نگرفت.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، رضایت شغلی، کارکنان، شرکت پارس سرام
  • سهیلا شه میری لجی صفحات 102-130

    توانمندی امروز در گرو دارا بودن سرمایه دانش و به کارگیری مجموعه ظرفیت های ذهنی خلاق است که به طور موثری توسعه و پیشرفت را ممکن ساخته و ثروت واقعی سازمان ها و جوامع در جذب و بهره برداری از قابلیت های فکری آنهاست. با وجود اهمیت جذب و بهره برداری از نیروی انسانی صاحب اندیشه و متخصص آمارها و پژوهش ها نشان می دهد ایران از جمله اولین کشورهای مهاجرفرست است. از اینرو این تحقیق با هدف بررسی نقش مهاجرت بر جریان دانش کشور و ارایه راهکارهایی جهت کاهش مهاجرت ها با استفاده از سه پرسش؛ تاثیر مهاجرت سرمایه های فکری بر خلق و اشاعه دانش بومی چیست؟ حفظ سرمایه های فکری در بهبود و ارتقاء جایگاه کشور در سطح بین المللی تا چه حد موثر است؟ و راهکارهای جلوگیری یا کاهش مهاجرت سرمایه های فکری چیست؟ در این راستا آموزش تا چه حد می تواند موثر باشد؟پرداخته است.. جامعه آماری اساتید دانشگاه می باشد و نمونه پژوهش 21نفر از استادان دانشگاه بودند که برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری گلوله برفی استفاده شد. روش این پژوهش کیفی، ابزارگردآوری داده ها مصاحبه های نیمه ساختار یافته و یافته های پژوهش نشان می دهد که در خلق و اشاعه دانش عناصر و مولفه هایی دخیل است که همه آنها با مرکزیت انسان، فکر و اندیشه اش تحقق می یابد و بی شک مهاجرت بر آن و در نتیجه بر جایگاه علمی کشور در سطح بین المللی موثر است. در پایان نیز راهکارهای کاهش مهاجرت سرمایه های فکری در هفت مورد ارایه شده است.

    کلیدواژگان: مهاجرت سرمایه های فکری، خلق دانش، جریان دانش
  • نفیسه مهربان صفحات 131-141

    انگیختگی بیان یک وضعیت فیزیولوژیکی و روانی از بیدار شدن، هشیاری و یا به محرکی واکنش نشان دادن است. این اتفاق مجموعه‌ای است شامل دخالت دستگاه فعال کننده مشبک درساقه مغز، سامانه عصبی خودگردان و غدد درون ریز، که منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون و وضعیت هوشیاری حسی , تحرک و آمادگی برای پاسخ می‌شود.بررسی رفتارمصرف کننده،بررسی انگیختگی عاطفی شامل(ابعاد، تاثیرهیجان بررفتارمصرف کننده، روانشناسی هیجان)، بررسی رفتار خرید اینترنتی، قصد خرید اینترنتی د رمقاله حاضر مورد بررسی قرار می گیرد. مطالعات نشان می دهد که یکی از دلایل پایین بودن سطح تجارت الکترونیک ناکارآمدی وب سایت های فعال دربرقراری ارتباط اثربخش وآسان با کاربران است. عامل عمده و مثبتی که این روند را تسهیل می کند، گشوده شدن شبکه اینترنت بروی معاملات و ارتباطات بازرگانی است. تجارت الکترونیک با استفاده از اینترنت به این معناست که اینترنت به عنوان یک شبکه رایگان  یا ارزان به جای شبکه های گرانتر ارزش افزوده برای ارتباطات بازرگانی مورد استفاده است یا بازاری است که کالاها، اطلاعات و خدمات را برای فروش عرضه می نماید و خریداران می توانند به وسیله مرورگرها این بازار را ببینند و از آن خرید کنند. بنابراین با توجه به جایگاه خرید اینترنتی در  اقتصادکشور و  اهمیت درک عوامل تاثیرگذار  بر پذیرش و قصد استفاده از فناوری خریدآنلاین، در این مقاله سعی شده است اثرانگیختگی عاطفی برروی قصد خرید مشتری در فروشگاه  اینترنتی  به عنوان هدف اصلی بررسی  شود. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی است. جامعه آماری پژوهش افرادی هستند که یکبارویا بیشترازفروشگاه اینترنتی دیجی کالا خریدکرده اند. روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استانداردمی باشد وحجم نمونه 100 نفربرآوردشدوروش نمونه گیری خوشه ای ساده می باشد . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش spss استفاده شده است

    کلیدواژگان: انگیختگی عاطفی، رفتارخرید اینترنتی، قصد خرید اینترنتی
  • سمیه صائب نیا، نازنین آزادی صفحات 142-154

    هدف از این مقاله مروری بر بازاریابی کارافرینانه و تفاوت آن با بازاریابی سنتی است. سازمان ها در محیط پویای رقابت جهانی امروز، با وجود تغییرات سریع جهانی، برای بقا و دستیابی به موفقیت های رقابتی، به طور فزاینده ای به اجرای فعالیت های کارآفرینانه متعهد شده اند (کوین و کوراتکو[1]، 2010). تحقیقات نشان می دهد که سرمایه گذاری جدید با چالش های خاص بازاریابی همراه است که نمی تواند با شیوه های بازاریابی سنتی به نتیجه برسد (گروبر[1]، 2004). بازاریابی و کارآفرینی، به طور سنتی، دو رشته مجزا درنظر گرفته می شوند، ولی آگاهی روبه رشد از اهمیت کارآفرینی و نوآوری در بازاریابی و بازاریابی در کارآفرینی موفق، اخیرا منجر به تلاش هایی برای ترکیب این دو رشته به صورت بازاریابی کارآفرینانه شده است (استوکس[1]،2000). مقصود اصلی از خلق اصطلاح بازاریابی کارآفرینانه، رسیدن به فهم مناسبی از وجه اشتراک رشته های بازاریابی و کارآفرینی و درک تاثیر رفتار کارآفرینانه بر بازاریابی و متقابلا اتخاذ رویکردهای نوآورانه در بازاریابی بوده است. بازاریابی کارآفرینانه، به مثابه دانشی میان رشته ای و نوظهور، بیانگر رویکردی متفاوت به نقش وظایف بازاریابی درون شرکت است. شرکت، با توجه به بازار، می کوشد تا به جای پیروی از مشتریان، آنها را رهبری کند و به جای خدمت رسانی بهتر در بازارهای موجود، به سمت ایجاد بازارهای جدید گام بردارد. سازمان ها باید شرایطی را فراهم آورند که در بخش بازاریابی، جو و روحیه کارآفرینی حکم فرما شود تا افراد این بخش به فعالیت های کارآفرینانه بپردازند. به همین سبب، سازمان ها مشتاقانه در حال ترویج فعالیت های کارآفرینانه در میان کارکنان بازاریابی خود هستند (ممدوحی و سیدهاشمی، 1387؛ به نقل از سمندر، 1396).  این مطالعه به شیوه مرور کتابخانه‌ای و منابع، ضمن مروری بر مفاهیم بازاریابی کارآفرینانه به تفاوت آن با بازاریابی سنتی پرداخته است.

    کلیدواژگان: بازاریابی، کارآفرینانه، بازاریابی سنتی
  • حسین کاظمی قمی، حمید رضا وزیری گهر صفحات 155-168

    ارزش ویژه برند، برای ایجاد وفاداری در بین مصرف کنندگان نسبت به برند از دو فاکتور اصلی بهره می‌برد. استفاده از مشتریان در خلق ارزش مشترک و تمهیداتی برای افزودن بر ارزش مشتری دو ابزار اصلی است که در مدل ارزش ویژه برند آکر بر آن تاکید شده است. به طور کلی رسانه‌های اجتماعی با آگاهی بخشی از ترکیبات تشکیل دهنده محصولات نهایی و جمع‎آوری و انتقال نظرات مصرف کنندگان نهایی به شرکت تولیدی، از طرفی باعث افزایش وفاداری مشتریان به برند شرکت می شوند، و از طرف دیگر، با انتقال ایده‎ها و خواسته‎های مشتریان، باعث تولید محصولاتی بنا به نیاز و طبق سلیقه مصرف کنندگان میشوند. که درنهایت باعث، ارتقاء و بهبود ارزش ویژه برند می‎شوند.

    کلیدواژگان: رسانه های اجتماعی، ارزش ویژه برند، ارزش مشتری
  • سید عبدالکریم حسینی صفحات 169-181

    پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه خود تنظیمی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز به تعداد 3000 بود. با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 211 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خود تنظیمی یادگیری بوفارد، مدیریت زمان حافظی و همکاران و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمارتوصیفی با محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان بود.  نتایج پژوهش نشان داد که بین خود تنظیمی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از میان ابعاد خود تنظیمی یادگیری، انگیزش و از میان ابعاد مدیریت زمان، برنامه ریزی بطور معناداری عملکرد تحصیلی را پیش بینی می کند.
     

    کلیدواژگان: خود تنظیمی، مدیریت زمان، عملکرد تحصیلی
  • سیاوش محمدی، سحر محمدی صفحات 182-194

    در این پژوهش سعی بر آن داریم تا به بررسی استراتژیهای مورد نیاز برای تحقق توانمندسازی در سطوح بالاتر (وزارتی) و هم پایین‏تر (مدرسه)  بپردازیم و به راهکارهای در خور توجه دست یابیم . یکی از راه‏های ایجاد فرهنگ توانمند کردن و تحقق آن در مدرسه، سبک رهبری و مدیریت حاکم بر آن است. رهبر و مدیریت آموزشی مدرسه با فلسفه و اندیشه خاص خود می‏تواند با ترکیب مناسب و بکارگیری عوامل مناسب، توانمندی معلمان را محقق سازد و از آنجایی که انسان به همراه توانایی‏هایش عامل اصلی توانمندی سازمان است، سبک رهبری و مدیریتی که بر انسان مدیریت کند و از توانمندی‏های او به نحو مطلوب در راستای اهداف سازمان استفاده کند می‏تواند نقش محوری در توانمند سازی داشته باشد و این امر به طریقی در مورد مدارس صدق می‏کند. توانمندسازی به‏عنوان شیوه‏ای نوین در ایجاد انگیزش کارکنان و نیروی انسانی سازمانی به یکی از مباحث روز مدیریت تبدیل شده است و پژوهشگران و مدیران نسبت به آن و اقدامات مدیریتی مبتنی بر آن علاقه روز افزونی از خود نشان داده‏اند. مسیله‏ی توانمند سازی در سازمان‏های آموزشی از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است زیرا نهاد آموزش و پرورش نهادی فراگیر است که کارکردهای آشکار و پنهان آن بر جامعه تاثیر گذار است. باید گفت که آموزش و پرورش کار بسار ظریف و خاصی است که می‏تواند ضامن امنیت ملی یک کشور باشد.

    کلیدواژگان: استراتژی، توانمند سازی، بهروری علمی
  • سیاوش محمدی، سحر محمدی صفحات 195-221

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه ابعاد مدیریت مشارکتی با توانمند سازی و رضایتمندی دبیران متوسطه اول دخترانه شهر نورآباد در سال تحصیلی 97-96 انجام شد. در این پژوهش جامعه آماری، کلیه دبیران مقطع متوسطه اول دخترانه آموزش و پرورش شهر نورآباد می‏باشد که این جامعه آماری شامل 399 نفر دبیر متوسطه اول می‏باشد که بر اساس جدول مورگان و کرجسی 196 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی بعنوان نمونه انتخاب شدند و ابزارهای تحقیق شامل سه پرسشنامه مدیریت مشارکتی (شاقلی، 1394) با روایی 78/0 و پایایی 91/0 ، پرسشنامه توانمندسازی (کتاب وتن و کمرون) با میزان روایی 91/0 و پایایی 92/0 و پرسشنامه رضایت شغلی (لافکوییس و دیویس، 1969) با میزان روایی 86/0 و پایایی 87/0 بر روی آن‏ها اجرا گردید. داده‏های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از آزمون آزمون همبستگی پیرسون نتایج حاصل شده از این پژوهش نشان داد که بین مدیریت مشارکتی مدیر با توانمندسازی دبیران در سطح (01/0 > P) و رضایت شغلی دبیران در سطح (05/0 < P) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین در ادامه یافته‏های تحقیق نشان داد که دو مولفه مدیریت مشارکتی (اعتماد و اطمینان، نظام ارتباطی) مدیر در سطح (05/0 < P) و مولفه جو دوستانه در سطح (01/0 > P) رابطه مثبت و معناداری با توانمندسازی دبیران را از خود نشان داد. همچین از بین سه مولفه مدیریت مشارکتی مولفه نظام ارتباطی در سطح (01/0 > P) رابطه مثبت و معناداری را با رضایت شغلی از خود نشان داد.

    کلیدواژگان: مدیریت مشارکتی، توانمندسازی، رضایت شغلی، نظام ارتباطی
  • سید عبدالکریم حسینی صفحات 222-240

    در مقاله سعی بر آن داریم تا به بررسی مدیریت زمان بر بهروری علمی دانشجویان دانشگاه بپردازیم.پرسشنامه  های تحقیق شامل 40سوال و به صورت درجه بندی شده از کاملاموافقم (5) تا کاملا مخالفم (1) بر یک مقیاس پنج درجه ای از نوع لیکرت صورت می گیرند. حداقل نمره 40 و حداکثر آن 200 است. این مقیاس مهارتهای فردی مدیریت زمان که شامل شش بعد هدف گذاری، اولویت بندی هدفها و فعالیت ها، برنامه ریزی عملیاتی، تفویض اختیار، مدیریت ارتباطات و مدیریت جلسات می باشد را اندازه گیری می کند. حافظی و همکاران با محاسبه ضریب همبستگی بعد از دوبار اجرا پرسشنامه مذکور، ضریب پایایی آن را در بخش اول پرسشنامه برابر با 94/0 اعلام نمودند که در سطح 001/0 معنادار گردید و همچنین ضریب مذکور در بخش دوم پرسشنامه برابر با 97/0 گزارش شد که در سطح  001/0 معنادار شد. برای آزمون فرضیه ها از روش آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان داد، بین خود تنظیمی یادگیری و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت زمان، عملکرد، بهروری، راهکار
  • ملیکا ملک آرا، الهام خورسند سیروس طاهری باوندپور، کامیاب کوثری صفحات 241-247

    بحران جهانی ناشی از شیوع فراگیر ویروس کرونا پیامدهای گوناگونی داشته که از جمله در عرصه اقتصاد و به ویژه کار، طیف وسیعی از شاغلان را گرفتار بیکار یهای موقت یا بعضا دایم نموده که اثری جز قطع یا کاهش درآمد ایشان نداشته است. کسب و کارها در این دوران دچار بحران شده اند. بنابراین باید چاره ای جهت تاب آوری کسب و کارها اندیشید. تاب‌آوری در کسب‌وکارها عبارت است از توانایی های ساختاری و سیستمی که باعث می‌شود شرکت‌ها ظرفیت لازم برای مقابله با بحران‌ها را داشته باشند. تاب‌آوری قابلیت‌هایی برای کسب‌وکارها بوجود می‌آورد که بتوانند با وجود شرایط نامطلوب به بقا ادامه داده و در مسیر بازگشت و رشد قرار گیرند. در این مقاله بررسی عوامل موثر بر میزان تاب آوری کسب و کارهای ایران در پاندمی کرونا می پردازیم.
     
     
     

  • حسین کاظمی قمی، رضا سعیدی صفحات 248-272

    برند ملی دارای ابعاد بسیار گسترده و متنوعی می شود. به هدف برنامه ریزی برای آینده ، آگاهی از نگرش ها، برداشت ها و شناسایی عوامل و ابعاد مختلفی که بر برند ملی یک کشور تاثیر دارند برای بهره برداری از منافع آینده برند ملی ، امری ضروری است. به این دلیل، مطالعه ای برای یافتن عوامل تاثیرکذار در برند سازی ملی به نحوی که متعیرهای مختص کشور ایران را شناسایی نماید انجام شده است. نتیجه این مطالعه می تواند به عنوان نقشه راهی مناسب و جامع برای برنامه ریزی آینده برند ملی ایران مورد استفاده قرار گیرد. جامعه آماری تحقیق گردشگرانی که از ایران بازدید کرده اند که اطلاعات از 987 نفر نمونه به کمک پرسشنامه جمع آوری گردید. با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی و مدل سازی معادلات ساختاری فرضیه های هشت گانه تحلیل شده و از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی به حساب می آید. نتایج نشان می دهد که عوامل دولت، فرهنگ، گردشگری، جامعه ،جغرافیا و طبیعت، بر برندملی تاثیرگذار هستند. همچنین برندهای صادراتی، علم و فناوری و اقتصاد از عوامل موثر بر برند ملی می باشند .
     
     
     
     

    کلیدواژگان: نقشه راه، برند ملی ایران، برندهای صادراتی ایران، برندهای علم وفناوری ایران، رقابت برند ملی
  • کریم رضایی زاده، مجتبی عسکری صفحات 273-285

    این مقاله با هدف بررسی رابطه بین مولفه های شایسته سالاری و بهبود عملکرد کارکنان تدوین شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. روش نمونه گیری تصادفی است. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز، شامل کلیه کارکنان صف و ستاد سازمان تشکیل می دهند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 196نمونه آماری بدست آمد. جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه های استاندارد صورت گرفت. نتایج تحقیقات در بین کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز نشان داد که، بین مولفه های شایسته سالاری و بهبود عملکرد کارکنان رابطه معناداری قوی وجود دارد، مولفه های شایسته سالاری بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیر مثبت دارد،

    کلیدواژگان: شایسته سالاری، عملکرد کارکنان، فرهنگ سازمانی، شهرداری شیراز
  • کریم رضایی زاده، مجتبی عسکری صفحات 286-306

    از چالش‌های هوشمندی در همه عرصه‌ها، به‌کارگیری هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی امروزه شالوده سازوکارهای کسب و کارها و علوم متعدد است. به همین روی هدف، علم‌سنجی هوش مصنوعی براساس پایگاه WOS می‌باشد. این پژوهش از نظر ماهیت، کمی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، تمامی مدارک علمی نمایه‌شده در حوزه هوش مصنوعی در پایگاه (Web Of Science) در فاصله بین سال‌های 1990 تا 2021 میلادی (در زمان تالیف مقاله 10 April 2021) می‌باشد. رکورد بازیابی شده، تعداد 44489 مدرک (مقاله و غیر مقاله) در اختیار گذاشت. نتایج نشان داد که کشور آمریکا، زبان انگلیسی، سازمان ACAD SCI چین، رشته تحصیلی علوم کامپیوتر و سال 2020 بیشترین تولید علم هوش مصنوعی را داشته‌اند.

    کلیدواژگان: علم سنجی، هوش مصنوعی، WOS
  • محمد جوانمرد صفحات 307-316

    با عنایت گرمایش جهانی و بحث تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های بشر یکی از مشکلات و معضلات عمده محیط زیستی است که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محافل علمی و سیاسی جهان را به خود جلب کرده است. در حال حاضر این حقیقت که بشر وضعیت جو کره زمین را تغییر می‌دهد، به وضوح روشن شده است. هرچند با توجه به ابعاد گسترده کره زمین امکان وقوع چنین تغییراتی بعید به‌نظر می‌رسد، اما متاسفانه در عمل شاهد بروز این تحولات مخرب زیست محیطی هستیم. در گفتار حاضر پس از معرفی اجمالی پدیده گرمایش جهانی و اثرات گازهای گلخانه‌ای، به عواقب و پیامدهای تغییرات اقلیمی بر تنوع زیستی اکوسیستم‌های مختلف کره زمین، مباحث کشاورزی و منابع طبیعی، شبکه‌های هیدرولوژیکی، مسایل اقتصادی و اجتماعی، گسترش شیوع آفات و بیماری‌ها و ایجاد اختلال در شبکه‌های حیات و سایر موارد مرتبط با این مساله اشاره شده و در پایان پس از جمع‌بندی مطالب، نسبت به ارایه راه‌حل‌های جدید و تاکید بیشتر بر لزوم اجرای روش‌های موثر موجود، اقدام شده است

    کلیدواژگان: گرمایش جهانی، تغییرات اقلیمی، زیست محیطی
  • ldilh
  • مریم قادری، زهرا شکری صفحات 317-325

    آموزش از راه دور موهبتی است در خدمت بشریت در زمانی که حضور فیزیکی به واسطه شیوع و انتقال ویروس کرونا-2019 در جمع باعث به خطر افتادن زندگی فردی است آموزش از راه دور باعث کاهش خطرات و اضطراب و استرس ابتالع به ویروس کرونا-2019 شده و کیفیت آموزش را باال می برد.هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش از راه دور پکیج آموزشی پیشگیری از ابتال به بیماری کووید 2019- بر کاهش ترس و اضطراب بیماری کووید 19 در کالس مجازی زبان انگلیسی زبان آموزان زبان آموزان بود.روش پژوهش حاضر پایلوت از نوع نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش آزمون پس آزمون بود.جامعه آماری این تحقیق شامل بیماران شامل زبان آموزان تحت آموزش از راه دور استان اردبیل است که به صورت روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر)در دو گروه 15 نفره گروه آزمایشی و گروه کنترل(بودند.ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون مقیاس اضطراب بیماری کرونا و مقایس محقق ساخته فوبیا کرونا بود.داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که بسته آموزشی طراحی شده در کاهش اضطراب بیماری کرونا و ترس از بیماری کرونا زبان آموزان موثر می باشد.
    یکی از راه های که می توان در این زمان شیوع بیماری ویروس کرونا جهت کاهش ترس و   اضطراب بیماری کرونا استفاده کرد استفاده از روش های ترکیبی از نظریات جهت باال بردن آگاهی از این ویروس و اصالح تفکرات معیوب می باشد.

    کلیدواژگان: آموزش مجازی، تاثیرات تکنولوژی، دوران کرونا
  • سیدعمارجمالی فر صفحات 326-346

    دانش مهمترین منبع هر سازمانی در زمان کنونی است. منابع انسانی بدون بهره گیری از دانش روز قادر نخواهد بود به اهداف خود دست پیدا کند و سازمانها با خطر از بین رفتن مواجه خواهند شد، از این رو مدیریت دانش نقش اساسی در پیشبرد اهداف سازمان و بقاء آنها ایفا خواهد کرد. سازمانهای امروز برای به کاربستن مدیریت دانش نیازمند شناسایی و شناخت ساختار درونی و بیرونی سازمان خود هستند تا بتوانند مناسب ترین مدل مدیریت دانش را انتخاب و از آن استفاده نمایند. در این پژوهش سعی شده است با مروری بر تعاریف و تاریخچه مدیریت دانش ،مدلهای مختلف آن از جمله: مدل ناتوکا و تاکوچی، هفت سی، بکمن، بکوویتز و ویلیامز، هیسیگ و الروی که مهمترین و کاربردی ترین مدلهای مدیریت دانش است نیز معرفی شود. ارایه مدلی جامع برای مدیریت دانش مستلزم ادراک مفاهیم اساسی نظیر دانش،انواع دانش و مدیریت دانش و شناخت و مقایسه مدلهای مختلف مدیریت دانش و سپس توجه کافی به ایجاد زیرساختهای لازم ازقبیل حمایت و تعهد مدیریت و رهبری در سازمان،سیستم منابع انسانی،فناوری اطلاعات ،ساختار غیر رسمی،زیرساخت فرهنگی و اجتماعی،تیمهای دانش، بهبود مستمر و ابزارهای مدیریت دانش و فرآیندهایی که موجب جلوگیری از شکست مدیریت دانش میشوند مانند شناخت کافی،برنامهریزی صحیح،طراحی خوب،پیادهسازی درست و ارزیابی مناسب میباشد که در این مقاله ضمن ارایه مفاهیم اساسی به ارایه مدل با این خصوصیات خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، مدل های مدیریت دانش، مقایسه مدل ها، مدل جامع
  • علی اصغر سنجری فر صفحات 347-356

    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر گرایش دینی جوانان 20 تا 30  ساله شهر کرمان انجام شده است. در این پژوهش آنچه مورد توجه است بررسی عوامل موثر بر دینداری جوانان است که به مواردی چون عوامل اجتماعی و اقتصادی، عوامل فرهنگی و عوامل سیاسی اشاره می شود. از آنجا که پدیده دین و دینداری یک مقوله چند بعدی است، به ابعاد دینداری و میزان علاقه مندی جوانان به هر یک از ابعاد پنج گانه دینداری با توجه به مدل گلاک و استارک و با الهام از سنجه های دینداری دکتر شجاعی زند نیز اشاره می شود. چارچوب نظری و مدل تحلیلی با استفاده از نظریات تظریه پردازانی همچون ماکس وبر، هربرت مید، تالکوت پارسونز و با تاکید بر نظریه شناخت پیتر برگر ارایه خواهد شد. این پژوهش به روش پیمایشی انجام می شود و با تکنیک پرسشنامه که دارای اعتبار صوری و اعتبار سازه ای و اعتماد (آلفای کرونباخ بالای 80 درصد) است، به گردآوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه جوانان 20 تا 30 ساله شهر کرمان است که از بین آنها به دلیل نامحدود بودن جامعه، 70 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با بهره گیری از روش تصادفی و استنباطی، و نیز با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفته است.  یافته های پژوهش نشانگر این هستند که عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گرایش دینی جوانان رابطه معنی داری دارد و در بررسی ابعاد دینداری نیز مشخص شد که گرایش دینی جوانان در بعد  مناسکی به خصوص مناسک فردی در بالاترین حد قرار دارد و بعد اعتقادی، بعد عاطفی، بعد پیامدی، و دانش دینی بعد از آن قرار دارند. نتایج حاصل از داده ها نشان می دهد که گرایش دینی جوانان در بعد اعتقادی، مناسکی و عاطفی و پیامدی درصد قابل ملاحظه ای (بالاتر از 50 درصد) را نشان می دهد .این مطلب تاییدی است بر این نکته که در جوامع کنونی، مدرنیته، منافاتی با دین داری ندارد.

    کلیدواژگان: دینداری، مدیریت عوامل اجتماعی، گرایش جوانان، شهر کرمان، ماکس وبر
  • محسن فاتح، محمدحسین پوریانی صفحات 357-372

    کشور ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خاورمیانه با مخاطرات، چالش‌ها و تحولاتی عمده در محیط امنیتی خود رو به رواست. واقعیت است که محیط راهبردی ایران، از جمله امنیت ملی در معرض حوزه‌های متعدد ژیوپلیتیک بیرونی قرار دارد؛ درعین‌حال فضای سرزمینی ایران به سبب آن که مکمل راهبردهای جغرافیای سیاسی و ژیوپلیتیکی کشورها و قدرت‌های پیرامونی است، تهدیداتی چون مهاجرت‌های غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و سلاح‌های غیرمجاز، جنایات سازمان یافته، ورود کالاهای ممنوعه، ناامنی نواحی مرزی و حمله به پاسگاه‌های مرزبانی و غیره در کنار تحرکات قومی- مذهبی به‌ویژه پس از جنگ افغانستان، امنیت مرزهای شرقی ایران را به مخاطره انداخته است. مناطق بی‌ثبات هم‌جوار ایران به‌خصوص در شرق کشور باعث دغدغه‌ها و نگرانی‌های اساسی شده و فقدان رشد دموکراسی و ناپایداری دولت‌های پیرامونی و گسترش اقتدار قومی آن‌ها و نیز وجود بزرگ‌ترین قطب تولید مواد مخدر و انواع قاچاق‌ها در مرزهای سیستان و بلوچستان بر آسیب‌پذیری مرزهای جغرافیایی و امنیتی ایران افزوده است. معمولا حاشیه‌های مرزی محل تجمع گروه‌های نژادی، مذهبی و زبانی است و از این نظر استان سیستان و بلوچستان از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. گذشته از همه، موقعیت جغرافیایی استان و حضور تعداد کثیری از اتباع بیگانه سبب تشدید عملیات تروریستی در این استان گردیده و درنهایت نبود ثبات و بروز چالش‌های امنیتی را برای منطقه سیستان و بلوچستان و کشور به ارمغان آورده است. در مقاله حاضر، درصدد آن هستیم که با روش توصیفی- تحلیلی به شناسایی، بررسی و تحلیل مهم‌ترین چالش‌های امنیتی موجود در مرزهای سیستان و بلوچستان بپردازیم.

    کلیدواژگان: سیستان و بلوچستان، عملیات تروریستی، اتباع بیگانه
  • محسن فاتح، محمدحسین پوریانی صفحات 373-387

    امنیت همیشه مهم‌ترین دغدغه انسان‌ بوده است و به‌عنوان اساسی‌ترین رکن زندگی پس از آب و غذا مطرح بوده است. هم راستا با سایر پیشرفت های بشری که برای بهبود شرایط زیست انسان‌ها صورت می‌گرفت، راه‌های ایجاد امنیت نیز ارتقا یافت و انسان‌ها به دنبال ایجاد راهکارهایی برای افزایش امنیت زندگی اجتماعی خود برآمدند.  هدف از انحام این پژوهش بررسی مدیریت جامعه از نظر امنیتی و نقش و ابعاد آن در نظام حقوق کیفری است. نتایج این مطالعه نشان داد که بررسی‌های انجام شده شرایط لازم برای وجود احساس امنیت بیش‌تر مردم در جامعه (موارد پشگیرانه و از نوع غیر کیفری) را به ترتیب تلاش و جدیت بیش‌تر در برقراری نظم و امنیت اجتماعی توسط دستگاه‌های مسیول به‌ویژه نیروی انتظامی، ایجاد فرصت‌های مناسب شغلی و تلاش برای به حداقل رساندن بیکاری، فرهنگ‌سازی مناسب در کلیه زمینه‌ها اعم از اقتصادی، اجتماعی و همکاری نزدیک و متقابل نیروی انتظامی با مردم و جلوگیری از به انحراف کشیده شدن آنان دانسته است که این رتبه‌بندی برای تصمیم‌گیری مسیولان از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که شناسایی و کنترل عواملی که باعث بروز جرم و ناامنی می‌شود بیش ازهر چیز دیگر می‌تواند آرامش جامعه را حفظ کند برای رسیدن به این مهم تقویت فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و هم‌چنین استفاده از راهکارهای حمایتی از افراد و خانواده‌ها می‌تواند در کنار فعالیت‌های پلیسی و قضایی در کنترل جرم و بالا رفتن احساس امنیت در جامعه بسیار موثر واقع شود.

    کلیدواژگان: احساس امنیت، جرم، امنیت اجتماعی، ایجاد امنیت
  • محسن فاتح، محمدحسین پوریانی صفحات 388-408

    اسلام همیشه برای امنیت و آسایش جامعه ارزش فراوانی قایل شده است و از ابتدای شکل گیری جامعه اسلامی، امنیت همواره در کانون توجه آن بوده است. در این خصوص در حقوق ایران نیز با اسلامی شدن قوانین و به خصوص حقوق کیفری، مقررات سختی راجع به جرایم علیه امنیت وضع شده است. همچنین به تفکیک جرم محاربه از افساد فی الارض و بغی پرداخته و مفهوم امنیت را به صورت گسترده مد نظر قرار داده از امنیت فردی و اجتماعی گرفته تا امنیت عمومی و ملی که در صورت عدم آن آزادی هم محقق نمی شود و جهان بدون امنیت جهان دست اندازی به دیگران خواهد بود. در این پژوهش سعی شده است تا با روش توصیف به بررسی مفهوم جرم محاربه و مقایسه با دیگر جرایم علیه امنیت رداخته شود. نتایج این مطالعه نشان داد که در مقایسه محاربه با سایر جرایم جایگاه حساس تری داشته و با وجود تفاسیر مختلفی که از محاربه می شود ممکن است امنیت جامعه را به خطر بیاندازد تعریف مولفه ها و دامنه ی امنیت، چگونگی وقوع ناامنی، دامنه و محدوده ناامنی، تعریف مشخص و متیقن از فضا و محیطی که ناامن واقع می‎شود، می بایست مورد لحاظ قرار گیرد. باید اصطلاح ناامنی که در جامعه رخ داده است، به وضوح و با قراین منطقی، آشکار شود. تعریف مولفه ها و دامنه ی امنیت، چگونگی وقوع ناامنی، دامنه و محدوده ناامنی، تعریف مشخص و متیقن از محیطی که ناامن واقع می شود، می بایست مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

    کلیدواژگان: محاربه، جرایم علیه امنیت، اسلام
  • محسن فاتح، محمدحسین پوریانی صفحات 409-429

    مرزها و مناطق مرزی ازجمله فضاهای جغرافیایی هستند که از اهمیت و جایگاه برجسته‌ای جهت برقراری نظم و امنیت ملی برخوردار می‌باشند، زیرا مرزها و مناطق مرزی نقطه ورودی ناامنی و مسایل مرتبط به آن به فضای درونی کشورها هستند. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی تحلیلی است که به بررسی جایگاه یک مدیریت قانونی جهت جلوگیری از جرایم تروریستی و از ارتکاب آن‌ها در استان سیستان و بلوچستان می‌پردازد. نتایج این مطالعه نشان داد که جرایم تروریستی در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان در قالب مولفه‌ها و معیارهای عینی شامل: اعمال خشونت‌بار و خطرناک علیه حیات انسان و نقض حقوق دولت‌ها، ترساندن و مجبور ساختن مردم و دولت از طریق قتل و آدمکشی؛ و معیارهای ذهنی شامل: گسترش ترور و خشونت باهدف ناامنی، ایجاد اختلاف و تنش‌های قومی و مذهبی، ایجاد شوک اجتماعی و احساس ناامنی، بی‌اعتماد کردن مردم به حاکمیت، انتقام و اقدام تلافی‌جویانه علیه حاکمیت در قبال اجرای احکام قضایی اعدام و گسترش اختلاف و تضادهای مذهبی و ایدیولوژیکی و ترویج مواضع عقیدتی افراطی که با توجه به جایگاه پیشگیری وضعی و اجتماعی می‌توان به کاهش جرایم در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان کمک شایانی نمود. پژوهش حاضر در پاسخگویی به موارد فوق بر این نظراست که مولفه‌ها و اقدامات تروریستی در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان شامل مولفه‌های عینی و ذهنی و مهم‌ترین علل وقوع جرایم تروریستی در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان، مسایل مذهبی و قومیتی همراه با ایجاد تنش‌های قومی- مذهبی با حمایت کشورهای متخاصم بوده و از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری جرایم تروریستی در مناطق مرزی می‌توان به انسداد کامل و فیزیکی مرز، ایجاد وحدت و پرهیز از تفرقه گرایی، استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی و توجه ویژه به جلب مشارکت‌های مردمی در مقوله بومی‌سازی امنیت اشاره نمود.

    کلیدواژگان: محاربه، جرایم علیه امنیت، اسلام
  • مهرزاد ابراهیمی، سعید منصوریان طبائی، مهدی اسماعیلی صفحات 430-446

    عملکرد اقتصادی و ساختار سیاسی جوامع دارای رابطه تنگاتنگ و متقابل هستند و موفقیت و دوام هر ساختار سیاسی به عملکرد اقتصادی آن وابسته است. به این ترتیب ثبات اقتصادی با ثبات سیاسی هم‌پوشانی دارد و هرگونه اخلال در آن نظام بانکداری را متاثر می‌سازد. در این مقاله با استفاده از ادبیات نظری و مطالعات پیشین نقش بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی بر وقوع بحران‌های بانکی تبیین شده است. نتایج نشان می‌دهد که طی سالیان گذشته نظام بانکی متعارف با بحران‌های مالی متعددی مواجه شده است که ثبات مالی و گاه ثبات کل سیستم اقتصادی را مخدوش کرده است. مشخص است که بحران‌های بانکی خاص کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه نیست؛ اما ساختار اقتصادی کشورهای در حال توسعه به نوعی از اقتصاد و سیاست کشورهای توسعه‌یافته متاثر می‌شود و بنابراین آسیب‌پذیرتر هستند. در مجموع می‌توان چنین استنباط کرد که بانکداری در کشورهای در حال توسعه در بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی، در برابر بی‌ثباتی‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر واکنش نشان می‌دهند. عواملی همچون ترور، تغییرات کابینه، بحران‌های دولتی، تظاهرات، جنگ چریکی، تعداد انتخابات، انقلاب و اعتصاب به عنوان  ابعاد بی‌‌ثباتی سیاسی موجب وقوع بحران‌های بانکداری در کشورهای در حال توسعه می‌شوند. در بعد بی‌ثباتی اقتصادی نیز متغیرهایی همچون افزایش غیر منتظره نرخ بهره، وضعیت نابسامان ترازنه‌های بانکی، نوسانات نرخ ارز و ساختار بانک‌ها بر تشدید بحران‌های بانکی اثر می‌گذارند.

    کلیدواژگان: بی ثباتی سیاسی، بی ثباتی اقتصادی، بحران بانکی، کشورهای در حال توسعه
  • جاوید رخشانی، زلفناز جمالی تریت، المیرا جهاندیده صفحات 447-464

    هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش تعدیل گر مدیریت منابع انسانی بر رابطه بین کنترل و ارزیابی استراتژی و عملکرد سازمانی می باشد. از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، از لحاظ روش انجام تحقیق توصیفی- همبستگی می‌باشند. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک صادرات استان اردبیل که تعداد آنها برابر 320 نفر می باشد. روش مورد استفاده برای نمونه گیری روش تصادفی طبقه ای بود. برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شده است که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برابر 175 بدست آمده است. تحقیق حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی بدست آمد و در بخش عملی، برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و از پرسشنامه های استاندارد استفاده گردیده است. برای سنجش متغیرهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. آزمونهای روایی و پایایی این پرسشنامه ها انجام گرفته اند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و lisrelبا آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفته است و نتایج تحقیق حاکی از آن است که مدیریت منابع انسانی بر رابطه بین کنترل و ارزیابی استراتژی و عملکرد سازمانی متغیر مدیریت منابع انسانی نقش تعدیل گر دارد و همچنین بین ابعاد کنترل و ارزیابی استراتژی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین عملکرد سازمانی با استراتژی تعهد 55/0 و استراتژی کنترل 75/0 است و ابعاد مدیریت منابع انسانی(فرصتهای شغلی برابر، برنامه های کاری منعطف، ارتباطات موثر کارکنان، آموزش و توسعه نیروی انسانی، جبران خدمات، استخدام با دقت و توسعه مدیریت) بر کنترل و ارزیابی استراتژی و عملکرد سازمانی تاثیر مثبت معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، کنترل و ارزیابی استراتژی، عملکرد سازمانی، بانک صادرات
  • ندا معمائی، علی اصغر خسروی صفحات 465-476

    شناسایی فرصت یکی از عوامل کلیدی فرآیند کارآفرینی و یکی از اصلی ترین عوامل بقا و موفقیت سازمان ها به شمار می رود. کارآفرینی به عنوان فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها تعریف می شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر شناسایی فرصت های کارآفرینانه در دوره کوویدو 19 بوده است. این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی و با مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در دوره بیماری همه گیر کرونا که موجب توقف رشد بسیاری از کسب و کارها و کاهش سودآوری آنان شده است، ضروری است که به مساله کارآفرینی و شناسایی فرصت ها توجه ویژه ای شود. بسیاری از کسب و کارها با تغییر روند فروش و تولید خود می توانند خود را در مواجهه با شرایط به وجود آمده وفق داده و به حیات خویش ادامه دهند و تولید و فروش نیازهای مربوط به بیماری همه گیری کرونا بپردازند.

    کلیدواژگان: شناسایی فرصت، کارآفرینی، کوویدو 19
  • سیده الهام سجادی صفحات 475-489

    در سالهای اخیر، سازمانهای خدماتی با چالشهای اساسی روبرو شده اند. به گونه ای که از یک سو تکنولوژی های و فلسفه های جدید تولیدی و خدماتی، نوع جدیدی از سیستم را معرفی کرده اند و از سوی دیگر، تقاضا برای محصولات/خدمات جدید و بیشتر، دوره های زمانی پاسخ کوتاه تر، جریان، اطلاعات سریع تر و محیط کسب و کار، پویا تر و آشفته تر شده است، لذا جهت رفع این چالش ها، سازمان های تولیدی نیازمند پاسخ سریع بر اساس موقعیت های رقابتی هستند. در جهت تحقق این روند در طول دهه های گذشته، پارادایم جدیدی به نام چابکی سازمان مطرح شده است. با توجه به نوظهور بودن پارادایم چابکی سازمانی، تعریف جهان شمول و مشترکی از این مفهوم که مورد پذیرش همگان باشد، وجود ندارد. بنابراین این مطالعه مروری در نظر دارد ضمن بررسی ادبیات چابکی سازمانی به ضرورت آن در سازمان شهرداری ها بپردازد.

    کلیدواژگان: چابکی سازمانی، شهرداری
  • سیده الهام سجادی صفحات 490-507

    رضایت شغلی و عوامل فردی و محیطی موثر بر آن، به دلیل ارتباط مستقیم با سرمایه انسانی، از مهم ترین مباحث در سازمان ها هستند. رضایت شغلی در یک مفهوم، خشنودی و ارضای نیازهای اصلی در محیط کار عنوان شده است. رضایت شغلی که نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغلش می‌باشد، زاییده عواملی نظیر شرایط محیط کار، نظام سازمانی شغل، روابط حاکم بر محیط کار و تاثیر عوامل فرهنگی است. می‌توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی، احساسی روزانه بوده و از عوامل اجتماعی نیز متاثر است. رضایت شغلی عاملی برای افزایش کارایی و احساس رضایت فردی است و هر مسیولی در صدد افزایش رضایت شغلی در کارکنان خود می‌باشد و از طرفی می‌توان چنین گفت که، افزایش رضایت شغلی منجر به تعهد سازمانی قوی‌تر در افراد شده و در نتیجه موجب کاهش جابجایی کارکنان می شود. سازمان هایی موفق هستند که از نیروهایی با رضایت شغلی مطلوب بهره میبرند و در جهت رضایت افزایش شغلی کارکنان خود برنامه هایی را تدارک می بینند. از آنجایی که شهرداری های سازمان هایی خدماتی و مهم هستند، لذا توجه مسیولین و مدیران آن ها به خشنودی شغلی شان و اجرای برنامه های موفق در این زمینه می تواند موجبات بهبود عملکرد سازمان را فراهم نماید. در همین راستا تفحصی در باب بررسی ماهیت و مفهوم رضایت شغلی و ضرورت آن در کارکنان شهرداری ها پرداختیم.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، کارکنان، شهرداری
  • فاطمه نوروزی صفحات 508-531

    هدف تحقیق حاضر بررسی نقش بازارگرایی کنش گرایانه بر رفتار خرید تکانشی با تاکید بر نقش میانجی تجانس خودانگاره مصرف کننده می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی - علی و از نوع تحقیقات کمی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل مشتریان برندهای چرم بوفالو، مارال و مشهد در شهر بندرعباس بوده است که با توجه به نامشخص و نامحدود بودن آنها، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 368  نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس برآورد گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق سه پرسشنامه بازارگرایی کنش گرایانه ندوبیسی(2013)، رفتار خرید تکانشی بارت(2004) و تجانس خودانگاره مصرف کننده داس(2013) بود که پایایی هر سه پرسشنامه به ترتیب با آلفای کرونباخ 951/0، 771/0 و 764/0 مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو نرم افزارSMART PLS  و SPSS و آزمون های نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیر بازارگرایی کنش گرایانه بر متغیر رفتار خرید تکانشی تاثیر معناداری دارد. همچنین متغیر بازارگرایی کنش گرایانه بر تجانس خودانگاره مصرف کننده تاثیر معناداری دارد و متغیر تجانس خودانگاره مصرف کننده بر متغیر رفتار خرید تکانشی  تاثیر منفی و معناداری دارد. در این پژوهش همچنین نقش میانجی تجانس خودانگاره مصرف کننده در تاثیر بازارگرایی کنش گرایانه بر رفتار خرید تکانشی  مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: سیستان و بلوچستان، عملیات تروریستی، اتباع بیگانه
  • ریحانه طباطبایی صفحات 532-541

    تحریم تدابیر قهرآمیزی است که توسط کشور یا گروهی از کشورها علیه کشوری که به قوانین بین المللی تجاوز نموده و یا از معیارهای اخلاقی مقبول تخطی کرده باشد، اعمال می شود. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تاکنون آمریکا بارها از این ابزار علیه ایران استفاده کرده است. در سال های اخیر جنبه های تحریم ها گسترش پیدا کرده و اتحادیه اروپا نیز به جمع تحریم کنندگان ایران اضافه شده است. عملکرد سازمان عبارت است از معیارهای بیرونی اثربخشی و کارایی یک سازمان، در این تعریف شاخص های عملکرد سازمانی به دو دسته شاخص های ذهنی و شاخص های عینی تقسیم می شوند. به طور کلی عملکرد اشاره به ماهیت و کیفیت عملی دارد که سازمان برای انجام ماموریت خود جهت کسب سود، انجام می‌دهد. تحریم های اقتصادی برعملکرد سازمانی تاثیر بسزایی دارد .و این تاثیر به صورت مشابه میتواند هر سازمانی رادرگیر کند.

    کلیدواژگان: تحریم اقتصادی، عملکرد، عملکرد سازمانی
  • مونا یوسف زاده، امیر جبلی صفحات 542-567
    هدف

    چگونگی تاثیرآموزش منابع انسانی[1] و اثرگذاری آن بر توانمندسازی[1] کارکنان و در نهایت تبدیل آن به سرمایه انسانی[1] که مسبب رهیافتی[1] به سوی خلاقیت[1] و نوآوری[1] می‌تواند بر کیفیت کارایی[1]، هماهنگی و تسریع در اثربخشی[1] و در نهایت بر عملکرد کارکنان تاثیر مطلوب گذاشته و منجر به خلق تعاملات مبتنی بر اعتماد و ارزیابی[1] و ارزشابی[1] مطلوبی باشد.
     پارادایم تحقیق:  پارادایم پساساختارگرا

    منابع داده ها/ (متدولوژی)روش‌شناسی/ رویکرد:

    در این راستا با استفاده از روش ناشی کیفی، رویکرد هدفمند و بکارگیری اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با متخصصین آموزش کارکنان و رجوع به پایگاه های داده های معتبر و  سرفصلهای موضوعی؛همچنین مطالعه کتابخانه ای  انجام گردید.

    یافته‌های مقاله:

    آموزش در ابعاد چندگانه نیروی انسانی منجمله بعد ارتباطی: شاخه های همانند، اعتماد و تعهدات مشترک تسهیل کننده روابط ، بعد شناختی:وجود دیدگاه مشترک، ادراک همگن، زبان، بینش مشترک، روایت و کد های مشترک وجود اشتراک نام در درون شبکه اجتماعی سازمان  و بعد ساختاری: شامل شکل، ترکیب، فراوانی و شدت ارتباطات اعضای سازمان و پیوندهای جاری و زنده در یک شبکه اجتماعی یا سازمان تاثیر عمیقی بر توانمندسازی کارکنان دارد. ودر ابعاد خلاقیت و نوآوری نیز رویکرد صفات مشخصه[1] و ویژگی های فردی و رویکرد رفتاری [1] یا فرایندی نیز نتیجه گیری شده است.

    پیامدهای عملی:

    انعکاس های کاربردی و اجرایی این مطالعه بهبودسازی شرایط سازمان اجتماعی و اجتماعی سازی سازمانها و تواناسازی کارکنان است بطوری که ارزیابی و ارزشیابی کارکنان همچنین مدیریت آنتروپی سازمانی در تعالی خود باشد.

    ارزش مقاله:

    این مقاله سرآمد همه توفیقات محیطی همچنین مسبب مزیت رقابتی در دنیای پیچیده و تصاعدی کنونی را آموزش از نوع کیفی و اثرگذار معرفی می کند.

  • امین رستمی صفحات 568-574
  • امین رستمی * صفحات 575-583

    هوش استراتژیک آخرین لایه از پنج لایه هوش سازمان را تشکیل می دهد. تجمیع انواع مختلف هوشمندی، باعث ایجاد هم افزایی بین هوش رقابتی، هوش تجاری، مدیریت دانش و هوش مصنوعی می شود. تمام اطلاعات و دانش سازمانی در یکجا جمع آوری شده و در تصمیم گیری های استراتژیک از آن استفاده می شود.در این پژوهش ما با استفاده از نرم افزار PLS و مدل SWOT به تحلیل داده ها پرداخته ایم.و به نتایجی دست یافته ایم.

    کلیدواژگان: هوش استراتژی، هوش سازمانی، کسب و کار، swot
  • زینب حاجری صفحات 584-608

    جهانگردی بخش قابل توجهی از بسیاری از اقتصادهای ملی است و شوک فوری و عظیم بخش گردشگری ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا، اقتصاد گسترده تر را تحت تاثیر قرار داده است. در این پژوهش از مدل کروچ و ریچی برای رقابت‌پذیری اقتصاد گردشگری از طریق پرسشنامه مجازی و بازدید گردشگران طی سال های 1390 تا 1397 مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش با توجه به مکان های مورد نظر استان لرستان 7 مکان طبیعی، 5 شاخص رقابت‌پذیری و 16 متغیر با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ایی و پرسشنامه مطالعه شده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش بیان می‌کند، بیشترین تاثیر، مربوط به شاخص جغرافیایی و کمترین شاخص اقتصادی است. مهم‌ترین موضوع، جغرافیای منطقه، از جمله آب و هوا، پوشش گیاهی و چشم‌انداز که از عوامل خدادادی در منطقه هستند، موجب جلب رضایت گردشگران شده است. از ملزومات مناسب هر جاذبه، وجود بازارهای کوچک و جذاب، بدون هیچ‌گونه آسیب‌پذیری به مکان جاذبه، از جمله برپا کردن سیاه چادر که قابل حمل کردن باشد.

    کلیدواژگان: تحریک تقاضا، رونق بازار گردشگری، کرونا، لرستان
  • دکتر مهران زند، زینب حاجری صفحات 609-625

    روش‌های ریز مقیاس نمایی به منظور پیش بینی متغیرهای اقلیمی مانند دما و بارش، در برنامه ریزی و مدیریت محیطی کاربرد وسیعی دارند. در این پژوهش مدل ریز مقیاس نمایی SDSM برای پیش بینی متغیرهای دما و بارش مورد استفاده قرار گرفته است. داده‌های مورد استفاده، شامل میانگین روزانه دما و بارش ایستگاه سینوپتیک خرم آباد، داده‌های NCEP و H3A2a برای دوره پایه (1986-2015) می‌باشد. با استفاده از داده‌های NCEP و H3A2a نتایج برای یک دوره 30 ساله (2016- 2045) پیش بینی و با دوره پایه مقایسه شده اند. نرمال بودن داده های مورد استفاده با بکارگیری آزمون شاپیروویلک بررسی و تایید شد. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر تغییرات اقلیمی بر اکوتوریسم خرم آباد است. یافته‌های تحقیق نشان داد که به طورکلی میانگین سالانه دمای ایستگاه خرم آباد در دوره (2016- 2045)، 12/2 درجه سلسیوس افزایش می یابد. رابطه همبستگی و رگرسیون بین داده‌های دوره پایه و دوره پیش بینی شده مثبت و دارای تغییرات معنی داری است. با توجه به خروجی داده‌ها در نرم افزار  RayMan برای ساعت 30 :15 با در نظر گرفتن شاخص SET ضریب آسایش از لحاظ محدوده دمایی خیلی خنک تا گرم می‌باشد، بر پایه نتایج پژوهش بهترین بازه زمانی برای حضور اکوتوریست در شهر خرم آباد در دوره پیش بینی شده (2016-2045)، فروردین ماه است و ماه‌های مهر، آبان، آذر، بهمن و اسفند از گرم تا خیلی خنک هستند. نکته حایز اهمیت این که بر پایه پیش بینی انجام شده ماه‌های آبان، آذر، بهمن و اسفند که در نیمه دوم سال قرار دارند، از نظر فعالیت اکوتوریستی مناسب خواهند شد، این در حالی است که در دوره پایه (1986-2015) فعالیت‌های اکوتوریستی عمدتا در نیمه اول سال شرایط به مراتب بهتری داشتند و این خود به تنهایی حکایت از نقش قابل توجه تغییرات اقلیمی در مولفه‌های تعیین کننده اکوتوریسم شهر خرم آباد دارد که می بایست توسط مدیران و برنامه ریزان ذیربط مورد توجه قرار گیرد. 
     

    کلیدواژگان: تغییرات اقلیمی، اکوتوریسم، گردشگری، خرم آباد
  • مهدی نوری روستای، علی بهشتیان مسگران صفحات 626-645

    امروزه از گردشگری به عنوان عاملی مهم و تاثیر گذار در در ارز اوری و بهبود وضعیت اقتصادی برای هر منطقه و فضای جغرافیایی یاد می شود که تاثیر آن در مناطقی که جز مناطق محروم به حساب می آیند می تواند اثرات بیشتری در وضعیت اقتصادی که به تبع آن در اوضاع اجتماعی و فرهنگی آن منطقه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد داشته باشد.شهرستانهای مرزی تربت جام، تایباد و خواف که مرز مشترک ایران با کشور افغانستان هستند، ظرفیت های و پتانسیلهای بالقوه و بالفعلی در زمینه گردشگری دارند. اجرای سیاستهای امنیتی برای ارتقاء امنیت در مناطق مرزی تربت جام،تایباد و خواف هرچند که تا حدودی مثمر ثمر بوده است. لیکن دید تک بعدی این روند و عدم در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، اجتماعی و... مردم مرزنشین در کنار خلا ملاحظات معیشتی در رویکرد امنیتی اتخاذشده پیامدهایی عمدتا نامطلوبی را برای مناطق مرزی به همراه آورده است.این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد ترکیبی (کمی و کیفی) است .توجه به صنعت گردشگری علاوه بر توسعه و بهبود شرایط اقتصادی،می تواتد ذهنیت  فرهنگی و اجتماعی این شهرستانها را تغییر دهد که  بیشتر دیدگاهی امنیتی بر انها حاکم است.در نتیجه توجه به امر صنعت گردشگری در این مناطق می تواند وضعیت اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی این مناطق را تغییر دهد و در محرومیت زدایی این مناطق نقش موثری داشته باشد.

    کلیدواژگان: صنعت گردشگری، مناطق مرز، محرومیت زدایی
  • مهدی نوری روستای صفحات 646-660

    جهانگردی و گردشگری از دیرباز در ایران رونق داشته و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، آمد و شدخاورشناسان، وجود کاروانسراها، چاپارخانه های قدیمی و راه های ارتباطی گسترده دلیل این مدعاست.کشور ایران با درک موقعیت گذرگاهی و ذاتی خود که سه قاره آسیا،اروپا و آفریقا را به هم پیوند می دهد و با داشتن جاذبه های گردشگری منحصر به فرد خود،می تواند با در نظر گرفتن زیرساخت ها و دستورالعمل ها در خصوص رشد و توسعه صنعت گردشگری جایگاه خود را در زمینه جذب گردشگر ارتقا دهد که مهمترین و پراهمیت ترین جنبه آن رشد و توسعه اقتصادی در زمینه های مختلف است.آمارهای موجود در زمینه جذب گردشگردر کشورهای حوزه خاومیانه و به خصوص کشور ترکیه که موقعیتی جغرافیایی مشابه ایران دارد،حاکی از آن است که وضعیت بسیار مطلوبی را نسبت به ایران دارند.پژوهش حاضر با روش توصیفی–تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای (کتب، مجلات، اینترنت) به تبیین موضوع پژوهش می پردازد و یافته های پژوهش گواه از این موضوع دارد که موقعیت گذرگاهی و ترانزیتی ایران نقشی انکار نشدنی و بی بدیلی در جذب و رونق گردشگری دارد و می تواند از این طریق ارز آوری و توسعه  اقتصادی را بهبود بخشد.

    کلیدواژگان: هوش معنوی، رفتار شهروندی، تعهد سازمانی، مهارت ارتباطیواژگان کلیدی: موقعیت گذرگاهی، ترانزیت، گردشگری
  • جمال طاهری، حسین احمدی صفحات 661-673

    دستیابی به اقتصاد پویا و کارآمد و بستر سازی برای بهره مندی از کلیه فرصت ها و پتانسیل های موجود  در نواحی شهری و ارتقا معیشت و رفاه شهروندان و توازن و تعادل ثروت و توزیع عادلانه آن می تواند از طریق بهره گیری مناسب از پتانسیل های بخش گردشگری محقق شود. منطقه 12 شهرداری تهران، به عنوان هسته تاریخی این شهر در گذر زمان تحولات بیمشاری را پشت سر نهاده است و در هر دوره جاذبه های بی نظیر و منحصر به فردی را که یادواره فرهنگ و تمدن مردمانی است که در طول قرن های گذشته در این منطقه زیسته اند، در خود جای داده است. در این راستا، پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی ضمن تاکید بر جنبه کاربردی بودن آن، بر آن است به شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه گردشگری منطقه بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان و نخبگان شهری متخصص در گردشگری منطقه 12 شهرداری تهران، که به جهت محدود بودن و در دسترس بودن، به تعداد 20 نفر به شیوه تمام شماری انتخاب گردیدند. شیوه جمع آوری اطلاعات بر اساس مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان گردشگری و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.901 مورد تایید قرار گرفت. نتایج روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل موثر در توسعه گردشگری منطقه 12 در شش عامل منفی و دو عامل مثبت خلاصه می شود و در مجموع 0.64 درصد واریانس کل متغیر وابسته را تبیین کرده و به ترتیب اهمیت،  این عوامل در بخش عوامل منفی شامل؛ افزایش امکانات و خدمات در مناطق اطراف و عدم ارایه مجوز برای تسهیلات در منطقه  با بار عاملی 0.776، نامتناسب بودن تجهیزات و تسهیلات و عدم سرمایه گذاری با 0.706، عدم وجود نیروی آموزش دیده با 0.693، آلودگی های  محیطی وتراکم بیش از حد و افزایش تمایل سفر به مناطق رقیب با 0.686، عدم وجودبرنامه ها و ضعف فرهنگ سنتی با 0.654هستند و در بخش عوامل مثبت بر توسعه گردشگری موقعیت منطقه و تمایل به سرمایه گذاری بخش خصوصی با 0.706 و سرمایه های تاریخی منطقه با 0.572شناسایی شدند.
     

    کلیدواژگان: توسعه گردشگری، منطقه 12 شهرداری تهران
  • بهناز ساجدی، زینب حاجری، فاطمه سپهوند صفحات 674-687

    توانمندسازی یک ارزش ذاتی است که ارزش ابزاری نیز دارد، هم در سطح فردی و اجتماعی مطرح می‌شود. در این پژوهش از مولفه های هم افزا که مبنا و شالوده نهادی و اصلی(دسترسی به اطلاعات،فراگیری و مشارکت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری و ظرفیت سازی محلی به کار برده و تحلیل نتایج از روش تحلیلی –توصیفی SOWT انجام گرفته است. باتوجه به نتایج پژوهش حاضر، بانوان راهنمای گردشگری در استان نقاط قوتشان بیش تر از نقاط ضعفی که در استان با آن مواجه هستند، است. برای ظرفیت سازی شغل بانوان راهنمای گردشگری، نیاز است که عواملی هم‌چون بیمه شدن آن‌ها و هم‌چنین حفظ امنیت شغلی آن‌ها مد نظر اداره مرتبط باشد.

    کلیدواژگان: توانمند سازی، بانوان، راهنمای گردشگر، لرستان
  • ابوالفضل سلیمی صفحات 688-709

    گردشگری و به تبع آن اقتصاد گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهان است ، دراین میان گردشگری روستایی نیز جزیی از صنعت گردشگری به حساب آمده و جایگاه ویژه ای برای خود باز کرده است.روستای قلعه جوق از توابع شهرستان فامنین به دلیل دارا بودن قابلیت های گردشگری مانند غار مصنوع منحصر به فرد ، چشمه آرتزین، طبیعت زیبا و معماری سنتی  ،در سالهای اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است لذا با مطالعه و برنامه ریزی اصولی میتوان از این فرصت در جهت توسعه گردشگری و تامین منافع اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ساکنان روستا و منطقه پیرامون استفاده نمود. مقاله حاضربا استفاده از  رو شهای  میدانی و کتابخانه ای به بررسی توانمندیها و راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT پرداخته است. در این تحقیق نقاط ضعف ، قوت ، فرصتها و تهدیدهای توسعه گردشگری در روستای قلعه جوق مورد مطالعه و شناسایی قرار گرفته و سپس بوسیله ابزار پرسشنامه از جامعه آماری نظر خواهی گردید و سپس با محاسبه و تحلیل آنها از طریق آز مون SWOT اولویت ها مشخص گردید . نتایج به دست آمده حاکی از آنستکه با ید با استفاده از نقاط قوت گردشگری محل و فرصتهای موجود جهت توسعه گردشگری روستایی و کاستن از نقاط ضعف و تهدیدات  آن اقدام نمود.

    کلیدواژگان: گردشگری روستایی، توسعه روستایی، قلعه جوق مدل SWOT
  • طیبه گل ریز صفحات 710-718

    امروزه گردشگری روستایی باعث رشد اقتصادی و کسب درآمد برای جامعه محلی می باشد همچنین توسعه جامعه روستایی ایجاد اشتغال ، تنوع شغل و خلاقیت در جامعه روستایی شده و از مهاجرت جوانان جلوگیری میشود و سبب تنوع بخشی به صنایع روستایی خصوصا صنایع دستی و حضور زنان در فعالیت های اقتصادی شده است و این تنوع اشتغال ، احیاء فرهنگ و آداب و رسوم محلی و ورود تمامی افراد جامعه روستایی در این عرصه، پویایی جامعه روستایی به دنبال داشته است .  خلاقیت ، نوآوری وتبادل فرهنگی بین جامعه روستایی و گردشگران ،تجربه و دانش جامعه میزبان را به ارزشهای محیطی بالا برده و در حفظ این آثار طبیعی و بکر نهایت تلاش  و کوشش را دارند ایجاد سرمایه گذاریهای محلی با حمایت دولت و صندوق های قرض الحسنه مانع ورود سرمایه گذاران خارجی شده و اقتصاد محلی رونق می یابد و از سود به دست آمده می توان در زمینه احیاء صنایع دستی فراموش شده و اشتغال های جدید بهره جست .                         

    کلیدواژگان: توانمند سازی، بانوان، راهنمای گردشگر، لرستان
  • آریا عسگری صفحات 719-739

    منشا ژنتیکی واقعی زیتون کشت شده در واقع شناخته شده نیست. برخی از دانشمندان بر این باورند که زیتون "اروپایی"، که تنها اولیای دارای میوه کافی بزرگ برای خوردن است، ترکیبی بین دو یا چند گونه مجزا است. این گیاهان ممکن است نهال گونه‌های پرورشی باشد که توسط پرندگان و سایر حیوانات وحشی که از میوه تغذیه می‌کنند پخش می‌شود، یا می‌تواند اشکال بومی‌تر از گونه‌ها یا اکوتایپ‌ها باشد که قبلا قبل از معرفی زیتون کشت شده در آنجا وجود داشته است. حال اینکه روغن گیری از زیتون دارای روش‌های متفاوتی بوده که از گذشته تا به اکنون و در کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفته شده است و برای استخراج روغن از این میوه‌ی درمانی راه‌ها و روش‌های مختلفی را مورد بررسی قرار گرفته شده است. بنابراین در این پژوهش به صورت مروری به نحوه‌ی روغن گیری از زیتون در طول سال‌های مختلف و در کشورهای متفاوت پرداخته می‌شود.

    کلیدواژگان: مرور، استخراج، روغن، زیتون، کشورهای مختلف
  • نجمه عبودانی صفحات 740-757

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه سیستم مدیریت عملکرد کارکنان با خستگی و فشار شغلی و رضایت شغلی در کارکنان حفاری شمال (نقش میانجی: رضایت از سیستم مدیریت عملکرد کارکنان)می باشد. روش پژوهش کاربردی و از نوع  همبستگی است در این پژوهش 7 فرضیه بر اساس یک مدل مفهومی بررسی شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، تعداد 2500 نفر از کارکنان بخش های مختلف شرکت حفاری شمال می باشد، که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر از کارکنان برآورد و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه ی استاندارد(ون تیلن و همکاران، 2018) با 20 سوال بود که بر اساس روایی صوری(به استناد نظر اساتید مدیریت) و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ(بالای 70 درصد) مورد تایید قرار گرفت، برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS20 استفاده شده است. فرضیه های پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون تایید شدند. یافته های حاصل از این مطالعه نشان می دهد همه فرضیه های پژوهش تایید شدند. با توجه به نتایج حاصل شده می توان بیان نمود که کارکنان حفاری شمال  باید اطمینان حاصل کنند که از ارزیابی های مقدماتی بر اساس شایستگی و حجم کار و زحمات کارکنان قبل از طراحی عملکرد و  برنامه ریزی شغل به منظور رفاه و رضایت شغلی استفاده می شود. توصیه می شود که هم یک مرحله برنامه ریزی و هم یک مرحله ارزیابی را انجام دهند تا با مدیریت عملکرد کارکنان اثرات مثبتی بر رضایتمندی کارکنان ایجاد کند و بتواند فشار ناشی از محیط کار و شغل را کمتر کند.
     
     

    کلیدواژگان: سیستم مدیریت عملکرد کارکنان، فشار شغلی، رضایت شغلی و رضایت از سیستم مدیریت عملکرد کارکنان
  • بهمن بهمنی صفحات 758-788

    کارآفرینی به‌عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه جوامع دارد. در سازمان ها کارآفرینی باهدف توسعه عملکرد انجام می شود که در سودآوری و افزایش تولید و ارتقای عملکرد سازمان نقش اساسی دارد. کارآفرینی سازمانی و نوآوری و انجام فعالیت های کارآفرینانه و خلاقانه، قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند در دستیابی به عملکرد برتر توسط سازمان ها مورداستفاده قرار بگیرند. هدف پژوهش بررسی تاثیر کارآفرینی سازمانی و اثربخشی بر بهبود عملکرد کارکنان منطقه ده عملیات انتقال گاز بوشهر پژوهش حاضر به روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی، و از منظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کارکنان منطقه ده عملیات انتقال گاز بوشهر که بالغ بر 230 نفر می باشند وبا استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه تحقیق 140  نفر انتخاب شد. برای سنجش مفاهیم اساسی پژوهش پرسش‌نامه عملکرد کارکنان بر اساس مدل اچیو که دارای 15 گویه پرسش‌نامه کارآفرینی سازمانی رابینزاین پرسشنامه شامل 22 گویه پرسشنامه اثربخشی استاندارد آرنولد فیلدمن شامل 15 گویه به کار برده شد. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ها92/0 محاسبه گردید و روایی آزمون نیز از روش اعتبار محتوا تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از نرم افزار SPSS21 استفاده شده است و از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های کارآفرینی سازمانی (ریسک پذیری(r=0.454,p<0.05)، رقابت تهاجمی(r=0.333 ,p<0.05)، نوآوری(r=0.647,p<0.05)، پیشگامی(r=0.639,p<0.05))تاثیر مثبت و معنادار وجود داشت. و بین مولفه های اثربخشی(سود آوری(r=0.533,p<0.05)، بدست آوردن منابع،(r=0.443,p<0.05) بهره وری(r=0.677,p<0.05)) بر بهبود عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معنادار وجود داشت.
     

    کلیدواژگان: کارآفرینی سازمانی، اثربخشی سازمانی، بهبود عملکرد، منطقه ده عملیات انتقال گاز بوشهر
  • رحمت الله محمدی پور، اسفندیار محمدی، احمد رضا الهی صفحات 789-824

    زمینه و هدف تحقیق:

    در این رساله به بررسی طراحی مدل ترکیبی فرا ابتکاری هوش مصنوعی _ ژنتیک. تابع بقاء در پیش‌بینی ریسک اعتباری مشتریان بانک رفاه پرداخته شده است. این مطالعه به تشریح یک سیستم ارزیابی ریسک اعتباری با استفاده از مدل‌های شبکه‌های عصبی مبتنی بر الگوریتم یادگیری پس انتشار می‌پردازد که در آن با داده‌های متفاوتی مرحله آموزش شبکه عصبی انجام شده است. سه شبکه عصبی برای تصمیم‌گیری در مورد اعطاء یا عدم اعطای وام پیاده‌سازی و آموزش داده شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که شبکه‌های عصبی مدلی مناسب جهت ارزیابی ریسک اعتباری است که می‌تواند عملکرد کارآمدی در این حوزه داشته باشد. در تحقیق حاضر درباره پیش‌بینی ریسک اعتباری مشتریان بانک که یکی از مهم‌ترین مباحث بانکداری نوین می‌باشد بحث شده است؛ که شامل؛ الف- بررسی رابطه بین ریسک اعتباری وام‌های دریافتی مشتریان به‌ صورت انفرادی (که متناظر با تحلیل انفرادی ریسک اوراق بهادار است) با مطالبات معوق بانک رفاه استان تهران و ب- بررسی رابطه بین ریسک اعتباری سبد وام به‌ صورت غیرانفرادی (که معادل تحلیل ریسک سبد اوراق بهادار است) با مطالبات معوق بانک رفاه استان تهران است.

    روش تحقیق:

    دراین رساله با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از ابزار مشاهده پرونده افراد مورد مطالعه قرار گرفته است.  بدین منظور از یک نمونه تصادفی خوشه بندی شده  شامل 5319 نفر از مشتریان که در بازه ی زمانی 1392-1397 از بانک رفاه وام گرفته اند استفاده شده است

    یافته ها

    نتایج حاصل از تکنیک های تحلیل بقا  نشان داد که متغیرهایی همچون مبلغ وام، تعداد اقساط، تعداد فرزند، تحصیلات، سن، نوع شغل و عنوان شغلی بر منحنی های تابع بقاء و تابع نرخ خطر تاثیر گذارند. در افق های زمانی کوتاه مدت (مثلا یک ساله) شرایط اقتصادی جامعه نقش کلیدی در وقوع قصور این دسته از مشتریان بازی می کند. مراحل انجام این تحقیق در سه مرحله شامل؛ مطالعات کتابخانه‌ای، جمع‌آوری و پردازش داده ها صورت گرفته است. اصلی‌ترین بخش این تحقیق یعنی شیوه کد نویسی و مراحل الگوریتم ژنتیک و تابع بیت مسک به طور کامل تشریح گردیده است و نمودار و خروجی مساله به صورت نمودار ترسیم شده است و خروجی مذکور با خروجی حاصل از اجرای رگرسیون لجستیک اجرا شده در نرم‌افزار SPSS مقایسه شده است. تحلیل حساسیت الگوریتم ژنتیک با تابع برازندگی معرفی شده برای سه دسته نمونه بررسی گردیده است. در آخر نیز در خصوص جامعه آماری و نمونه مساله توضیح داده شده است.

  • مهرتاش ژیان، سیدنوید باقرزاده حسینیان، علی حسین زاده صفحات 825-847

    از جمله نیازهای اساسی بانک ها پیاده سازی و اجرای سیستم های سنجش و ارزیابی تجربه مشتریلن است.  لذا هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تجربه مشتری در صنعت بانکداری (مورد مطالعه: شعب بانک ملی شهرستان مشهد) می باشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مشتریان بانک ملی  شعب شهر مشهد به تعداد نامحدود بوده است.  با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 مشتری به عنوان نمونه انتخاب شدند. محقق بر اساس مطالعه اسنادی شاخص های 9گانه موثر در تجربه مشتری در حوزه خدمات بانکی را بر اساس مطالعه و استناد استفاده کرده است. پرسش‌نامه‌ مورد استفاده دارای 31 سوال و 9 بعد می‌باشد. نتایج نشان داد که، مشتریان تمامی شاخص های 9گانه شناسایی شده در تجربه مشتری را قبول داشتند. باید به صورت منظم سیستم درگاه های ارتباطی مشتریان خود را مانند تماس تلفنی، سامانه پیامکی، پست الکترونیک، وب سایت، صندوق پستی و فضای مجازی خود را بروزرسانی و پویا نگاه دارد تا مشتریان تمایل بیشتری به دریافت خدمات پیدا کنند.

    کلیدواژگان: مدیریت تجربه مشتری، صنعت بانکداری، بانک ملی
  • واکاوی هوش فرهنگی در بین دانشجویان مدیریت دانشگاه اردکان / دانشگاه: اردکان-دانشکده علوم انسانی واجتماعی اردکان
    سارا حسین پورچایجانی صفحات 848-857

    هدف این مقاله واکاوی هوش فرهنگی دربین دانشجویان مدیریت دانشگاه اردکان می باشد.دانشگاه اردکان از نظرفرهنگی در یک موقعیت جغرافیایی مذهبی واقع شده است وسالیانه پذیرای جذب دانشجویان فرهیخته از مناطقی با تنوع فرهنگی خواهد بود به همین دلیل آگاهی وشناخت از تفاوت های چندفرهنگی وارایه پاسخ های رفتاری صحیح به افرادی با الگوهای فرهنگی متفاوت بسیارحایزاهمیت است.ازآن جایی که دانشگاه از مراکز مهم در رشد وشکوفایی استعدادها به شمار می آید لازم است که جوامع علمی ودانشگاهی برای حفظ سرمایه های فکری واجتماعی مملکت خود باید دیدگاه های نوینی برای درک وبهبود ارتباطات در محیط های چندفرهنگی ایجاد کند.بنابراین داشتن هوش فرهنگی در تعاملات اجتماعی می تواند نقش موثری را در برقراری ارتباطات چندفرهنگی ایجاد کند.هدف مقاله حاضراین است که با تقویت هوش فرهنگی از طریق خودکارآمدی تحصیلی وخودباوری در داتشجویان نقش موثری در بهبود واثربخشی تعاملات اجتماعی نایل نماید.

    کلیدواژگان: هوش، هوش فرهنگی، دانشجویان، دانشگاه اردکان
  • روح الله رضایی شاندیز، محمد رضا بهرام زاده، سعیده مقدس صفحات 858-873

    نظام‌های پرداخت که غالبا وظیفه آن‌ها پرداخت های پولی را در دنیای اقتصاد برای بازرگانان و عموم جامعه بر عهده‌ دارند،که با ورود فناوری‌های نوین تغییر در جهت در نوع پرداخت های باعث می‌شود که بر تقاضای پول هم تاثیر بگذارد و به طبع اثرات متعددی در نظام‌های پولی ایجاد کند در این بررسی که اثر این تغییرات باعث کاهش در تقاضای پول کاغذی را نتیجه می‌شود را: در دو بازه زمانی موردتوجه قرار داده است چراکه اگر قبل از سال 92  که دوره ریاست جمهوری روحانی بوده تمام پژوهش‌ها حاکی از آن بودند که بین دومتغییر نوع پرداخت و اثر آن بر حجم تقاضا اثری ،با ارتباط مثبت و معناداری وجود نداشته .اما بعد از شروع این دور مشاهده‌شده: که روند تاثیرگذاری تغییر کرده، و جامعه در حال درک نسل چهارم تحولات پولی هستند .چراکه : تغییرات نرخ ارز و کاهش قدرت پولی باعث جابه‌جایی‌هایی عظیم‌تر حجم اسکناس شده و مردم به‌اجبار به سمت پرداخت های الکترونیکی در حال حرکت هستند وهم اینکه بانک‌ها خود توانسته‌اند نقش اثرگذاری خود را کامل‌تر و دقیق‌تر ایفا کنند و مردم را تشویق به استفاده از خدمات باجه‌های الکترونیکی کنند.در نهایت ارتباط مثبت معناداری بین پرداخت های الکترونیکی و حجم تقاضای پول ایجاد شده است.
     
    .

    کلیدواژگان: پرداخت های بانکی، تقاضای پول، نظام های پرداخت، پول الکترونیکی
  • حمید صمیمی مهر صفحات 874-880

    ازجمله شاخصه‌های مهم در سنجش کیفیت آموزش، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است که از نقطه‌ نظر علمی و کاربردی دارای اهمیت است. با توجه به فرایند استفاده از شبکه شاد در دوران کرونا مطالعات محدودی در مورد چگونگی تاثیر شبکه‌ شاد روی عملکرد کمی تحصیلی دانش‌آموزان آن‌ها انجام‌شده است. تحقیق حاضر سعی دارد به بررسی اثربخشی نقش شبکه شاد در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهرستان دهدشت بپردازد، این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی و پژوهشی است. جامعه آماری ، 62 نفر دانش آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی مدارس انقلاب فیلگاه و دکتر شریعتی روشن آباد بود . تقریبا بیشتر دروس به صورت حضوری و بقیه به شکل مجازی ارایه گردید. برای دروس مجازی برای درس ریاضی در هفته دو جلسه تدریس و دو جلسه پرسش و پاسخ و رفع اشکال در نظر گرفته شد و برگزار گردید . از دو گروه قبل و بعد از آموزش مجازی، آزمون گرفته شد. ثمرات ثبت شد و به وسیله نرم افزار 16 SPSS تحلیل گردید. نتایج نشان داد که نمرات پس آزمون، به صورت معناداری از نمره ی پیش آزمون که قبل از آموزش مجازی گرفته شده بود، بیشتر بود..

    کلیدواژگان: انگیزش پیشرفت تحصیلی، شبکه شاد، آموزش مجازی، آموزش حضوری
  • محمد حلم زاده، محمد رضا بهرام زاده، فرحناز گل چین صفحات 881-899

    در این مقاله سعی شده که به مفهوم گیمیفیکیشن(بازی وار سازی) و کاربرد آن در کسب وکار و زندگی امروز انسانها در عصرحاضر که باتوجه به استفاده فراگیر و روز افزون از اینترنت و تجارت‌ الکترونیک، ضرورت آشنایی با دانش‌های جدید برای موفقیت کسب‌وکارهای نوپا دراین فضا، به‌شدت احساس می‌شود را مطالعه نماید.گیمیفیکیشن یکی از این روش‌های جدید برای بازاریابی و تجارت موفق در فضای مجازی است. گیمیفیکیشن در واقع کاربرد عناصر و اصول بازی در زمینه های غیربازی است. گیمیفیکیشن در زمینه های مختلف در کسب وکار می تواند مورد استفاده قرار گیرد که عبارتند از: بهره وری سازمانی، فرایند استخدام، ارزیابی، عملکردکارکنان استفاده بهینه از سیستم ها. همچنین از این تیوری می توان در زمینه های دیگر از جمله تمرینات جسمانی و تخلفات ترافیکی استفاده نمود. تحقیقات و بررسی هایی که بر روی این تیوری صورت پذیرفته است حاکی از نتایج مثبت بکارگیری این تیوری در زمینه های مختلف است. گیمیفیکیشن همچنین می تواند توانایی فرد برای درک محتوا و بخشی از مطالعه را بهبود دهد. این تکنیک ابدا شده است تا بتواند ویژگی ها و مهارت هایی همچون: رقابت، یادگیری، اجتماعی شدن، موفقیت و... را در افراد بهبود بخشد. استراتژی ابتدایی این تکنیک استفاده از پاداش برای بازیکنانی است که وظایف محوله را به نحو مناسب انجام می دهند. در واقع دادن پاداش وسیله ای است برای تشویق افراد (بازیکنان) به رقابت و افزایش و بروز توانایی های خود. همچنین آموزش ها و ایجاد چالش های از دیگر رویکردهای این تکنیک است. این تیوری طیف وسیعی از کاربردها در زمینه های مختلف را دارا می باشد از جمله استفاده آن در بازاریابی و ارتباط بامشتری. در واقع مشتری درگیر بازی می شود که هم برای او جذاب است و هم برای شرکت منافعی را به همراه دارد. از بازی سازی میتوان جهت ایجاد جذابیت در یادگیری، انجام فرایندهای تکراری و یا کارهای غیر جذاب برای مقاصد غیر بازی گونه استفاده نمود، و این خاصیت را می توان مهمترین دلیل فراگیری این زمینه جدید در عرصه های مختلف دانست . بازی وار سازی (بازی کاری)، باعث می شود بتوان کارهای روزمره زندگی را راحت تر و لذت بخش تر انجام داد، به طوری که برای کاربر جذاب باشد . بنابراین جوامع می توانند ضمن به کارگیری تکنیک های آن از نظر اقتصادی نیز پیشرفت کنند. نهایتا می توان گفت به دلیل پتانسیل های فراوان این حوزه آینده ی روشنی در انتظار آن است که این آینده، آتیه ساز آموزش، تجارت، صنعت و سایر حوزه ها می باشد.

    کلیدواژگان: گیمیفیکیشن، رضایت شغلی، انگیزش کارکنان، مشارکت، آموزش، گیمیفیکیشن در بازاریابی، بازاریابی محتوا
  • فرشته احمدی طیفکانی صفحات 900-916

    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی استراتژی رهبری هزینه و عملکرد مالی تعاونی های توسعه روستایی استان هرمزگان می باشد. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی، انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی تعاونی های توسعه روستایی استان هرمزگان می‌باشند که بدلیل محدود بودن حجم نمونه بصورت سرشماری انتخاب می گردند. بنابراین این تعداد را به عنوان نمونه انتخاب کرده و روش نمونه گیری سرشماری کامل است. با توجه به نوع و ماهیت پژوهش حاضر جهت  همچنین از آمار استنباطی با استفاده  از همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شد. داده های به دست آمده پژوهش با استفاده از سیستم نرم افزار22 spss وAmos  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به اطلاعات فرضیه اول، رابطه بین میزان فروش و عملکرد مالی برابر با 10/0 است که با توجه به (18/3 t=) در سطح 01/0 معنی دار است. بر این اساس فرضیه اول پژوهش تایید شده است. با توجه به اطلاعات اطلاعات فرضیه دوم، رابطه سهم بازار و عملکرد مالی برابر با 10/0 است که با توجه به (22/3 t=) در سطح 01/0 معنی دار است. بر این اساس فرضیه دوم پژوهش تایید شده است. با توجه به اطلاعات فرضیه سوم، رابطه بازگشت سرمایه و عملکرد مالی برابر با 10/0 است که با توجه به (24/3 t=) در سطح 01/0 معنی دار است. بر این اساس فرضیه سوم پژوهش تایید شده است. با توجه به اطلاعات فرضیه چهارم، رابطه سود کلی و عملکرد مالی برابر با 10/0 است که با توجه به (28/3 t=) در سطح 01/0 معنی دار است. نتایج حاصل از یافته های پژوهش حاکی از آن است که استراتژی رهبری هزینه، از مولفه های مهم کسب مزیت رقابتی پایدار، حفظ کارایی و اثربخشی تعاونی های توسعه روستایی به شمار می رود. تغییرات مداوم محیطی، بقای تعاونی ها را به اشکال مختلف تهدید می کند. بنابراین تعاونی ها برای ادامه حیات خود نیازمند اتخاذ رویکرد راهبردی مناسب به منظور حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجه به قوت ها و ضعف های خود هستند.
     

    کلیدواژگان: استراتژی، رهبری هزینه، عملکرد مالی، تعاونی های توسعه روستایی
  • مصطفی کشاورز مولایی *، محمدامین رادفر، مهری غلامی نوجه ده صفحات 917-930

    سیستم مدیریت دانش یکی از مرسوم‎ترین انواع مدیریت در عصر حاضر است چرا که به دلیل نوع بافت و ساختار آن، نه تنها اشخاص بلکه گروه‎ها را نیز قادر به اشتراک‎گذاری و بکارگیری دانش جمعی و اصولی برای کسب اهداف بازرگانی می نماید. این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بررسی نگرش اخلاقی به مدیریت دانش در حوزه بازرگانی انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که ارایه و تایید وظایف اشخاص در سازمان‎ها ممکن است از سوی فرهنگ بازرگانی صحیح کسب شود. اصول اساسی و اخلاقی بازرگانی در واقع ارزش های بازرگانی را نشان می کند؛ ارزش‎ها، وسعت اخلاقیات یا نهایتا رفتار غیر اخلاقی را بازتاب می‎کنند؛ بنابراین فرهنگ بازرگانی غالب را ارایه می کنند. کشورهای غربی اداعا دارند که هم به ارزش‎های سنتی توجه دارند و هم به پذیرش ارزش‎های جدید فرهنگ‎های دیگر در نظام ارزشی خود تکیه دارند. قبول این مبانی و اصول در سایر فرهنگ ها با تغییراتی در نظام ارزش بازرگانی در یک راستا قرار دارد، در حالی که هم چنین برای کشف و پذیرش اخلاقیات در مناطق دیگر هم مورد نیاز هستند. در عصر جهانی شدن، حفظ آگاهی فرهنگی ملی جهت حفظ ارزش‎های بازرگانی و رقابتی بودن دارای اهمیت بوده و نمی‎تواند دست کم گرفته شود. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اخلاق در این شرکت دارای همبستگی مثبتی با مدیریت دانش سازمانی و فرایندهای آن بوده و مدیریت صحیح دانش سازمانی می تواند موجب بهبود و ارتقاء برخود مناسب در میان کارکنان باشد.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، ارزش های سنتی، نگرش اخلاقی
  • سعیده هدایتی شاهدی، محمدرضا دهقانی اشکذری صفحات 931-944

    ویژگی های زندگی اجتماعی و لزوم تعامل با دیگران، کاربرد بسیاری از هیجان ها را که روزگاری از بهترین و در دسترس ترین ابزارهای بشری بودند، تحت الشعاع خود قرار داده است. در جامعه ی متمدن امروزی ماهیت مشکلاتی که برای بشر به وجود می آید، متفاوت از نوع مشکلاتی است که انسان های اولیه با آن ها رو به رو بوده اند. مشکلات امروزی ما بیشتر در قالب ارتباط های انسانی رخ می نماید که استفاده از راهکار جنگ و گریز، یعنی برخوردهای هیجانی و انفعالی شدید، در مقابله با آن ها نا کارآمد است. هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید در روان شناسی حاصل در هم تنیدگی دو ذهن هیجانی و عقلانی است. هوش هیجانی رابطه متقابل عقل و احساس است واز آنجا که انسان ها به طور غالب نه به طور عقلانی هستند و نه احساسی از قابلیت فرد برای انطباق با محیط اطراف وکنار آمدن با مشکلات زندگی به کارکرد ترکیبی قابلیت های عاطفی وعقلانی بستگی دارد. امروزه هوش هیجانی موضوع مورد بحث بسیاری از تحقیقات وپژوهش های مربوط به بررسی تفاوت های فردی شده است. توانایی پیش بینی موفقیت های زندگی ونیز نقش اساسی این سازه در اغلب اختلالات روانی می تواند از دلایل علاقه به مطالعه هوش هیجانی باشد. ماهیت آموزش پذیری، قابلیت یادگیری و قابلیت ارتقا و شکوفایی هوش هیجانی موجب گردیده تا به این پدیده بیش از پیش توجه شود لذا در این مقاله ضمن بیان تعاریف موجود، به بررسی تطبیقی دیدگاه اندیشمندان اسلامی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، اندیشمندان اسلامی، قرآن و احادیث