فهرست مطالب

دراسات الادب المعاصر - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 50، صیف 2021)

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 50، صیف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیامک اصغرپور*، عاطفه اصغری چنار صفحات 9-27

    إن ابا القاسم الشابی قد ولد فی بییه ملییه بالضوء القرآنی فإنه اختار القرآن کجلیس لنفسه واستطاع ان ینهی حفظه، فتاثر منه فی سلوکه وحیاته الاجتماعیه ومسیر تفکیره ای تاثر حیث انه اتخذ اسلوبه کنمط لبعض من شعره الرومنطیقی وهذا ما یمنعه من ان تکون مضامین جل شعره بعیده عن التعالیم القرآنیه ومعارضه لها بصفه عامه، الامر الذی قد یلمسه القاری فی ابیاته وفحواها. تهدف هذه المقاله معتمده علی المنهج الوصفی التحلیلی إلی البحث عن ملامح توجیه القرآن فکر الشاعر إضافه إلی مدی کره الشاعر الرذایل واستحسانه المکارم والمحاسن الخلقیه خاصه فی خلال اشعاره التی تطرق فیها إلی الشعب والوطن مستخرجه ما فی ابیات الشاعر من المضامین القرآنیه والرومنطیقیه او لمحات منها حتی نبین بوضوح اکثر ذلک المنهل الذی اخذ منه الشابی خطابه الشعری ونهل منه فی بعض مواقفه فی الاحداث والظروف الاجتماعیه والثقافیه المختلفه.

    کلیدواژگان: الادب العربی، المدرسه الرومنسیه، ادب المقاومه، التاثیر والتاثر
  • محمدرسول آهنگران، فرحناز رفعت جو* صفحات 31-48

    لقد کان العصر العباسی یمثل ثوره ثقافیه کبیره کانت نتاجا حتمیا لما اصاب الحیاه العربیه الإسلامیه الجدیده بسبب التطور الکبیر فی الشکل و المضمون معا، و الذی کان تعبیرا عن تثاقف العرب مع الامم التی اتصلوا بها. وکان الادب ولا یزال هو التاریخ الحقیقی للتغیرات الکبیره التی تطرا علی المجتمعات البشریه، وتکون المقامه فی الادبین العربی والفارسی مدخلا للحوار الثقافی الذی هو فی النهایه جذر الحضاره واغصانها واثمارها الباقیه علی مر العصور. وکانت المقامه فی شکلها ومضمونها تعبیرا دقیقا عن المتغیرات الکبری فی الحیاه الاجتماعیه ودلیلا علی الانصهار الحضاری بین العرب والفرس. یحاول هذا المقال تسلیط الضوء علی الاسباب الکامنه وراء انحسار فن المقامه فی الادب الفارسی، الامر الذی قد یشیر لدی بعض الباحثین إلی عدم رغبه الفرس بلغه المقامه وفنها، مع ملاحظه انتشار فن المقامه فی الادب العربی وصولا إلی مطلع القرن العشرین المیلادی، وانقراضه فی العصر الحالی.

    کلیدواژگان: تقلید المقامه، الإعجاب، التعلیم، التسلیه، المعارضه
  • جمال طالبی قره قشلاقی*، محرم قربانی، مهدی شفائی صفحات 51-69

    إن شهریار ونازک الملایکه یعتبران کشاعرین رایدین فی الادبین الفارسی والعربی المعاصرین. هناک قواسم مشترکه بین آراءهما. حصلت هذه الاخیره علی حب حقیقی بعد الخیبه فی العلاقات الغرامیه والإصابه بالحیره والحزن حتی وصلت إلی إنشاد الشعر الغرامی بمراتبه العلیا. قد ظهر روح مکافحه الظلم وحب الإنسان والعداله وبیان الآلام الاجتماعیه فی اشعارهما. هذان الشاعران یعدان الآلام الاجتماعیه المصابه بها بلادهما مصورین شعورهما بالمسوولیه إزاء الوطن. لا شک انه کان لشهریار ما کان لنازک من لغه نافذه سلسه فی کتابه قصص الحیاه الدراماتیه إلی حد لانکاد نراه بین الشعراء المعاصرین. فالاشعار الاجتماعیه والسیاسیه لشهریار وغزله الغرامی واشعاره الترکیه خاصه تلقی الضوء علی حنینه إلی ایامه الطفولیه، الامر الذی یعجب به سایر الشعراء فی الادبین الترکی والفارسی والادب العالمی. تهدف المقاله معتمده علی المنهج الوصفی التحلیلی إلی التعریف بالخلود وجذبه الاشعار الاجتماعیه والعرفانیه لهذین الشاعرین کی تکشف عن سر تاثیر ذوی المعرفه والرای فی تطور مضامین کالعداله وکفاح الظلم والفقر والعلاقات الغرامیه.

    کلیدواژگان: الادب المقارن، الشعر المعاصر، تحلیل الخطاب، سوسیولوجیه
  • سجاد عربی*، مرضیه کهندل جهرمی، محمدرضا سالاری صفحات 73-91

    کان ابوعلی الفارسی من علماء النحو واللغه العربیه فی العصر العباسی، فقد اولی اهتماما کبیرا بعلوم القرآن خاصه القراءات السبع منها، ودفعه هذا الامر إلی إبداء آراء نحویه وبلاغیه ولغویه فعاله قد ساهمت فی تطویر العلوم المختلفه بما فی ذلک النقد الادبی، ویطرح هذا الموضوع فرضیه تاثیر ابی علی الفارسی فی ظهور وتطویر النظریات الفعاله فی مجال النقد الادبی. من هذا المنطلق، نسعی من خلال المقال إلی دراسه تاثیر ابی علی الفارسی فی ظهور النظریات النقدیه الهامه کنظریه النقد النحوی ونظریه التاویل او هرمنیوطیقا وفق المنهج الوصفی- التحلیلی. فاظهر النتایج الاثر الکبیر لابی علی الفارسی فی نظریات النقد الادبی وخاصه نظریه النقد النحوی ونظریه التاویل. یمکن رویه جذور هاتین النظریتین فی آراء ابی علی الفارسی. کما یمکن استنباط بعض آراء رواد نظریه هرمنیوطیقا الجدید فی الغرب مثل شلایرماخر وغادامیر ودیلثای فی آراء ابی علی الفارسی لاسیما فی شرح قراءات القرآن.

    کلیدواژگان: القرآن الکریم، ابو علی الفارسی، النقد النحوی، نظریه التاویل الجدیده
  • مهران نجفی حاجیور* صفحات 97-113

    یقوم هذا البحث بدراسه دلالیه فی شعر حاتم الطایی. بعد لمحه إلی علم الدلاله والحقول الدلالیه ونظره عاجله إلی حیاه حاتم، درسنا کل الالفاظ التی تدل علی معنی الکرم وإنفاق المال کسبا لحمد الله والناس فی شعره. ولقد حاولنا فی جمیع موضوعات البحث ان نتعامل مع شعر حاتم باسلوب تحلیلی لما نجده من ان التحلیل یمکن ان یکشف لنا عن ادق تفاصیل الامور ویوضح لنا حقیقه العلاقه بین هذه الالفاظ التی تدل علی معنی الکرم وإنفاق المال وإن المنهج الذی نعتمده هو المنهج الوصفی ولا یخفی اننا لکی نصف بدقه، فعلینا ان نحلل بعمق لتتضح صوره الوصف من خلال رصد ادق ملامحها، ولم تکن غایتنا من هذا البحث إلا ان تکشف لنا هذه العلاقات الکامنه والخفیه التی تجول إثناء هذه الکلمات ودورها فی شعر حاتم. وبإستخراج الفاظ هذا الحقل الدلالی ودراستها وتبیین علاقاتها الدلالیه مع الالفاظ الاخری، قمنا بالتحلیل الدلالی لشعر حاتم الطایی.

    کلیدواژگان: علم الدلاله، الکرم، حاتم الطائی، حقل الالفاظ
  • فاضل عباس زاده*، مهرداد آقائی صفحات 117-133

    بهرام البیضاوی کاتب لافضل المسرحیات وشخصیه لامعه فی النثر الفارسی ومخرج مسرحی وسینمایی ومحب للثقافه الإیرانیه وحضارتها، حیث استخدم مکنزه الاساطیر وادب الفولکور والادب الشعبی والادب الشفوی باحسن الوجوه فی مسرحیاته. مسرحیاته ذات اهمیه کبیره بسبب العدید من التضمینات التی قام بها من هذه المکنزات القدیمه. یمکن القول إن البیضاوی بدوره یستمر طریقه الفردوسی فی إعاده قراءه التاریخ والاساطیر والملحمات وإعاده صیاغتها، وقد الهم مسرحیاته، سواء فی شکل المسرحیات او فی شکل السیناریوهات، من المصادر القدیمه. یحاول هذا المقال تصنیف الجذور الرییسه للمسرحیه مع البیضاوی من خلال طریقه نقد «موجهه للقراءه» بطریقه وصفیه تحلیلیه، من اجل الختام بملخص مناسب لمصادر مسرحیه المولف والمعالجه الخاصه للمولف ونهج التعامل مع هذه الجذور. تظهر النتیجه ان بهرام البیضاوی لا یتعامل مع فتره محدده من التاریخ، ولکن فی اعماله یمکن رویه العدید من التضمینات التاریخیه مثل التاریخ الاسطوری والملحمه وعاشوراء وتاریخ إیران قبل الإسلام وبعده. وفی معظم هذه القراءات، ربط اعماله بالتیارات والافکار المعاصره.

    کلیدواژگان: المسرحیه، التاریخ، الاسطوره، التضمین، الادب الفارسی
|
  • Siyamak Asgharpour *, Atefeh Asgharichenar Pages 9-27

    Holy Quran, as a heavenly book, affects every soul in which seeks hope and domestication and searches for holes of hope in general; you seek the Romantic poet in particular is not excluded from it. This must be shown in the ideas and actions of this romantic Anais manifestations of the impact that the book. Also, Abu al-Qasim al-Shabbi was born in a family full of Quranic light, because he chose the Qur’an as a sitting for himself and was able to finish his memorization, and he was influenced by him in his behavior in his social life and the path of his thinking which was affected, as he took his style as a style for some of what he sought from the Roman poetry that is The contents of most of his poetry are far from the Qur’anic teachings and are generally opposed to them, which the reader may touch in his verses and content. Based on the descriptive analytical approach, this article aims to search for aspects and features of the direction of the Qur’an, the thought of the poet, in addition to the extent of hatred of the poet, vices, and his desirability of morals and moral merits, especially during his poems in which he touched on the people and the country and to extract what in the verses of the poet from the contents of their contents We show more clearly that manh.....

    Keywords: Arabic, Romantic poetry, Qur'anic implications, influence, Abu al-Qasim al-Shabi
  • MohammadRasool Ahangaran Pages 31-48

    The first collection of Maqamah, which makesno pretense of being factual and has a hero, belongs to Badiozaman al-Hamadani(1008). Many literary figures and distinguished authors followed al-Hamadani’s style including al-Hariri (1122) in Arabic literature and Hamidi(1163) in Persian literature.This article is an attempt to investigate the maincause behind the spread of Maqamah writing in Arabic literature from earlydays of its creation till the present time and the reasons behind its limitedgrowth in Persian literature.Results show that the most significant reasonbehind the spread of Maqamah in Arabic literature is that Arab scholars likedand appreciated Maqamah very much and traced al-Hamadaniand al-Hariri’sfootsteps.Such a thing did not take place in Persian literature as picaresquestories in Maqamah displayed confusing constructions and were basically about rouges and beggars, which does not comply with the Iranian mind set and thenature of Persian literature.That’s why Hamidi’s effort in writing Maqamah isconsidered to be the first and the last of its kind.

    Keywords: Maqamah, spread of writing Maqamah, exposing limitations onMaqamah, Persian literature, Arabic literature
  • Jamal Talebi *, Moharram Ghorbani, Mehdi Shefaei Pages 51-69

    Nazik al-Malaika and Mohammad Hussein Shahriyar are two great and pioneering poets in contemporary Persian and Arabic literature. Among the poets who have a lot in common with Shahriyar's thoughts is Nazik al-Malaika from Iraq. Like Shahriar, after the defeat of a love that has seen displacement and confusion, he has reached true love, and in the corners of exile and grief, he has written the love story in the highest place, and indeed it has become heavenly.The spirit of oppression and altruism and justice and the expression of social pain are rippling through the poems of both poets. It creates roles, awakens and unravels the oppression of oppressed and oppressed nations. Like the prince of suffering and the social sufferings of his homeland, Nazik al-Malaika considers Iraq one by one, feels responsible, and best describes this feeling in his poems. . Undoubtedly, the penetrating and miraculous language of Mohammad Hossein Shahriyar in creating dramatic and happy stories of his life is so attractive and sweet that it is safe to say that none of his contemporaries will match him. Socio-political poems, his love poems and his pieces and poems, especially Turkish Shahriar, are expressed in an attractive and emotional way that expresses the nostalgia of the poet's childhood to the highest level and all poets and speakers in Turkish and Persian literature. And it makes the literature of other nations of the world different.

    Keywords: contemporary literature, comparative literature, Social criticism, Shahryar, meteoric angels
  • Sajad Arabi *, Marzieh Kohandel Jahromi, MohammadReza Salari Pages 73-91

    A prominent feature of Abu Ali Farsi is his high interest in Quranic sciences, especially Quranic readings and he relies more on the Qur'an than on other sources in explaining his views. So that the Qur'an and its readings are the main source of his syntactic, rhetorical and lexical views. Abu Ali interprets the Qur'an with the Qur'an and his views are based on Qur'anic analogy and interpretation. Abu Ali's great attention to the Holy Qur'an led to the emergence of unique syntactic, rhetorical and lexical views by him, so that it seems that he had a great influence on literary criticism and the emergence of some old and new critical theories. herefore, in this article, an attempt has been made to study the method and extent of his influence on literary criticism and some critical theories using the descriptive-analytical method, syntactic and rhetorical thought of Abu Ali Farsi. The results of the research showed the obvious influence of syntactic, rhetorical and lexical views of Abu Ali Farsi in literary criticism and it also showed that views emerged by Abu Ali Farsi that contributed greatly to the richness of literary criticism after him and contributed to the emergence of new critical theories under new headings such as theory of perception and hermeneutics. We can see the roots and concepts of some critical theories in his syntactic, rhetorical and lexical views. As Abu Ali, with his views inspired by the Holy Quran,.

    Keywords: Holy Quran, grammar, rhetoric, Abu Ali Farsi, literary criticism, Reception theory, hermeneutics
  • Mehran Najafi Hajivar * Pages 97-113

    This paper conducts a semantic study in Hatem Al-Ta'i's poetry. After a glance at the semantics and semantic fields and an urgent look at Hatem's life, we studied each term that denotes the meaning of generosity and spending money to earn the praise of God and the people in his poetry. We have tried, in all research topics, to deal with Hatem's poetry in an analytical manner, since we find that the analysis can reveal to us the most accurate details of matters and clarify for us the truth of the relationship between these words which indicate the meaning of generosity and money spending. The method that we adopt is the descriptive one and it is no secret that in order to accurately describe, we must analyze in depth to clarify the image of the description by observing its most accurate features, and our goal of this research was only to reveal to us these latent and hidden relationships that wander during these words and their role in poetry By extracting the terms of this semantic field such as sacrifice, generosity, breach, giving, virtue, generosity, dew, graces, gift and ..., and studying these expressions and their semantic relationships with other words, we made a semantic analysis of Hatem al- Ta'i's’s poetry, and in the end we clarified all the structures, terms and metaphors that are used. In this field, which indicates the meanings of the possession of generosity in the poetry of our generous and generous poet.

    Keywords: semantics, generosity, Hatem Al- Ta'i, field of words
  • Fazil Abaszadah *, Mehrdad Aghaei Pages 117-133

    Bahram Bayzavi is a writer of the best plays, a brilliant figure in Persian prose, a theater and film director, and a lover of Iranian culture and civilization, as he used the myths, folklore, popular literature and oral literature in the best ways in his plays. His plays are of great importance due to the many implication he made from these ancient corkscrews. It can be said that Bayzavi, in turn, continues Ferdowsi's way of re-reading and reformulating history, myths and epics, and he inspired his plays, whether in the form of plays or in the form of scenarios, from ancient sources. This article attempts to classify the main roots of the play with Bayzavi through a “reading-oriented” criticism method in a descriptive and analytical manner, in order to conclude with a suitable summary of the sources of the author’s play, the author’s special treatment, and the approach to dealing with these roots. The result shows that Bahram Baidawi does not deal with a specific period of history, but in his works many historical implications can be seen such as the mythical history, the epic, Ashura, and the history of Iran before and after Islam. In most of these readings, he linked his works to contemporary currents and ideas.

    Keywords: Bahram Bayzavi, Play, history, mythinclusion, Arabic literature Persian literature