فهرست مطالب

فصلنامه انتظار موعود
سال بیستم شماره 71 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/05/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحه 5

    «وضعیت ایدیولوژیکی و دینی جامعه جهانی در آینده و فرجام تاریخ بشری»؛ از مسایل مهمی است که توجه پژوهش‎گران حوزه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی را به خود جلب کرده است. آنان بر اساس مبانی مکتبی و دینی در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند. از دیدگاه پژوهشگران مسلمان، وضعیت دینی جهان در فرجام تاریخ، صبغه اسلامی دارد. از منظر شیعه امامیه، آیین اسلام بر اساس تفسیر و تبیین امام علی(ع) و دیگر امامان اهل بیت؟عهم؟ بر جهان حاکم خواهد شد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که با وجود مکاتب و ادیان متعدد در جهان، غلبه و یگانگی آیین اسلام چگونه تحقق خواهد یافت. روش تحقیق، کتابخانه‌‌ای و توصیفی- تحلیلی با نگاه جامع به روایات و تحلیل آن است.

    کلیدواژگان: جامعه جهانی مهدوی، جهان‏شمولی اسلام، حاکمیت ایدئولوژیکی، حاکمیت سیاسی، عصر ظهور
  • روح الله شاکری زواردهی، میثم دوست محمدی، سعید خادم حضرتی صفحه 25

    «مهدویت» به عنوان یکی از آموزه‌‌های مهم اسلامی همواره مورد پذیرش علمای اسلام بوده است؛ اما در سده های اخیر، در میان اهل سنت، برخی به انکار مهدویت پرداخته‌اند. بسترهای متعددی موجب پیدایش و گسترش این رویکرد در اهل سنت شده‌‌اند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی می‌‌کوشد داده‌‌های لازم را از منابع اهل سنت و تالیفات منکران مهدویت گردآوری کند. نتایج تحلیل داده‌‌ها نشان می‌دهند «گونه‌شناسی» این بسترها با رویکرد کلامی-نقلی در سه دسته: «مبنایی کلامی»، «روایی» و «اجتماعی» انجام می‌‌شود. عدم جایگاه کلامی امامت و خلافت در کلام اهل سنت، عدم پردازش استدلال عقلانی-کلامی بر اثبات مهدویت در اهل سنت و فقدان جایگاه حجت بودن برای منجی؛ از جمله مهم ترین بسترهای مبنایی کلامی هستند. گونه شناسی و تحلیل این بسترها، می‌‌تواند ضمن ارایه تصویر جامعی از فرایند شکل‌‌گیری رویکرد انکار مهدویت در اهل سنت؛ زمینه مناسبی برای نقد همه جانبه آن را فراهم کند.

    کلیدواژگان: انکار مهدویت، اهل سنت، آسیب شناسی مهدویت، روایات مهدویت، علل انکار مهدویت
  • سیده فاطمه حسینی میرصفی*، سیدعبدالله دانشی صفحه 51

    «مهدویت» به عنوان آموزه مهم و مورد اجماع فرقه‌های اسلامی، دارای تعریف و تبیین‌‌های متنوعی است. «زیدیه» به عنوان فرقه چهار امامی؛ تحقق «حکومت عدل و نفی ظلم» را محور و معیار دیگر عقاید خود قرار داده و تمام امور را دایر مدار این مسئله عنوان کرده‌اند. هرچند در تحلیل و گفتارهای سران و متفکران زیدیه از امامت، نص و نصب الاهی سخن به میان آمده و حتی به صورت فرعی و تبعی از روایات خاص مربوط به امام مهدی؟عج؟ بهره گرفته شده است؛ آن چه اصالت دارد، نفی ظلم و ستم و قیام برای تحقق آن است که خلیفه‌‌ای از اهل بیت؟عهم؟ به صورت عام و نه معین آن را تحقق می‌‌بخشید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، متون و گفتارهای «زیدیه» را بررسی و چگونگی بهره برداری زیدیه را از مفاهیم مهدوی، اعم از شخص امام، خلافت، برنامه‌‌ها و علایم ظهور به‌منظور ایجاد «جامعه عدل» بازخوانی می‌کند. یافته‌‌های مهم این تحقیق عبارتند از: محوریت قیام و امر به معروف و نهی از منکر در ساختار معرفتی امامت زیدیه و معیار قرار دادن آن در شناخت امام.

    کلیدواژگان: زیدیه، حکومت عدل، امام مهدی، قیام، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر
  • کاظم استادی صفحه 69

    کتاب کنونی سلیم بن قیس، کتابی است حدیثی با موضوعات تاریخی اعتقادی، که گفته‌اند اولین کتاب شیعه است، و روایات متعددی در زمینه امام زمان(ع) و پیشگویی پیامبر؟صل؟ از عدالت ایشان و همچنین، پیشگویی درباره سفیانی، نفس زکیه و یاران حضرت مهدی(عج)، مقام امام زمان(عج) در بهشت، و زندگی در دولت امام زمان (عج)، در آن وجود دارد. از سوی دیگر، همواره دیدگاه‌های مخالفی درباره اصالت متن کتاب سلیم، ابراز شده است، تاجایی که برخی آن‌ را ساختگی دانسته‌اند. یکی از راه‌های شناخت اصالت و اعتبار کتاب سلیم، بررسی نسبت این کتاب با منابع نخستین است؛ که از جمله مهم‌ترین دسته‌ منابع نخستین شیعی را آثار شیخ مفید(م413ق) می‌توان نام برد. در پژوهش حاضر، با روش کتابخانه‌ای به بررسی آثار شیخ مفید و نسبت آن آثار با کتاب کنونی سلیم پرداخته است. نتیجه این که شیخ مفید، یا کتاب‌های کنونی منسوب به سلیم را ندیده است (و این کتاب‌ها، ساخته و پرداخته پس از دوران شیخ مفید هستند)؛ یا این‌که، اساسا وی این کتاب‌ها را معتبر نمی‌دانسته است.

    کلیدواژگان: احادیث مهدی، کتاب سلیم، شیخ مفید، سلیم بن قیس
  • رضا ابروش، سید محمد مبینی پور، فاطمه هنروران صفحه 99

    تفکر «منجی‌گرایی» و «اعتقاد به نجات‏بخش جهانی»، نزد اقوام و ملل، با آیین‏ها و فرهنگ‏های متفاوت مطرح است. چشم‌‌اندازی که ادیان در مورد نجات در آخرالزمان ارایه می‌کنند، در تبلور جایگاه ادیان و استقبال مردم از آن دین نقش مهمی خواهد داشت. ادیان غیر ابراهیمی همانند ادیان ابراهیمی دارای چشم‌‌انداز نجات در آخرالزمان هستند. آنچه به عنوان مسئله در این پژوهش مورد توجه است، «درک و تبیین چشم‌‌انداز منجی‌‌گرایی در آخرالزمان در ادیان غیر ابراهیمی» است. از این‌‌رو، این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف تبیین چشم‌‌انداز ابعاد نجات در رویکرد منجی‌‌‌گرایی، درصدد تبیین ویژگی‌‌های منجی و علایم ظهور آن و چرخه نجات در ادیان غیر ابراهیمی است. براساس بررسی‌‌های انجام شده، چشم‌‌انداز منجی در ادیان غیر ابراهیمی دارای ویژگی‌‌های منحصر به فردی است که هر یک از ادیان دارای علایمی در سه سطح قبل، حین و بعد از ظهور می‌باشد. در چرخه ظهور نیز هر یک از ادیان دارای رویکردهای مختلف و متمایزی است که این رویکردها در قالب دو رویکرد «خطی» و «دوری» قابل طرح و بررسی هستند.

    کلیدواژگان: منجی، چشم انداز نجات، ادیان غیرابراهیمی، چرخه نجات
  • حجت حیدری چراتی صفحه 125

    در این جستار، به شرایط سیاسی- اجتماعی ایران معاصر با توجه به دو گفتمان مطرح از دیدگاه مشترک دینی‌شان پرداخته شده است. در دوره‌ حکومت پهلوی، دو گفتمان بروز یافتند: «گفتمان انقلاب» که دارای قدرت مردمی و دارای خاستگاه اجتماعی قوی بود و نیز «انجمن حجتیه» که طرفدارانی از قشرهای مختلف داشت. هریک از این دو گفتمان خوانش خاصی نسبت به مهدویت و انتظار داشته و بر اساس این خوانش‌ها دارای گفتمانی متفاوت بوده‌ و خروجی های متفاوتی نیز داشته‌اند.
    این پژوهش، بر اساس «نظریه لاکلا و موفه»، با روش گفتمان در قالب توصیفی- تحلیلی به بررسی نقاط مرکزی (دال برتر)، مفصل‌بندی‌ها، عناصر و وقته‌ها و حوزه‌های گفتمان‌گونگی گفتمان‌های پهلوی برگرفته از غرب، انجمن حجتیه و امام خمینی و تحولات  سیاسی- اجتماعی پرداخته و از منابع کتابخانه‌ای، مصاحبه‌ها و فیلم‌های موجود برای گردآوری مطالب استفاده شده است. بنابر یافته‌ها، گفتمان غرب گرایانه پهلوی در ظرف نظریه لاکلا و موفه نتوانست دال‌های معنایی خود را بازسازی کند و توسط دال‌های انقلابی امام خمینی به انسداد رسید؛ ولی گفتمان انجمن حجتیه توانست در بحبوبه‌ تغییر گفتمان‌ها در هر دو نظام پهلوی و امام خمینی خود را بازسازی کند و باقی بماند.

    کلیدواژگان: مهدویت، انجمن حجتیه، نهضت امام خمینی، پهلوی، لاکلا و موفه، انتظار
  • صفحات 148-153
|
  • Ali Rabbani Golpayegani Page 5

    "The ideological and religious situation of the world community in the future and the end of human history" is one of the important issues that has attracted the attention of researchers in various political, social and religious fields. They have commented on this issue on the basis of scholastic and religious principles. According to Muslim scholars, the religious situation of the world at the end of history is Islamic tone. From the Imami Shiite point of view, the religion of Islam based on the interpretation and explanation of Imam Ali (as) and other Imams of the Household (as) will rule the world. The main question of the present study is how the dominance and unity of Islam will be realized in spite of the numerous schools and religions in the world. The research method is library-based and descriptive-analytical with a comprehensive view of narrations and their analysis.

    Keywords: Mahdavi world community, the universality of Islam, ideological rule, political rule, the age of appearance
  • Rouhollah Shakeri Zavardehi, Meysam Doost-Mhammadi, Sa’eed Khadem Hazrati Page 25

    "Mahdism" as one of the important Islamic teachings has always been accepted by Islamic scholars; But in recent centuries, some Sunnis have denied Mahdism. Numerous contexts have led to the emergence and spread of this approach among Sunnis. This article tries to collect the necessary data from Sunni sources and the writings of the deniers of Mahdism by descriptive-analytical method. The results of data analysis show that the "typology" of these contexts is carried out with a verbal-narrative approach in three categories of: "theological basis", "narrative" and "social" contexts. Lack of theological position of Imamate and Caliphate in Sunni theology, lack of processing of rational-theological argument on the proof of Mahdism in Sunnis and lack of position of authority of the savior are among the most important theological-based contexts. The typology and analysis of these contexts in addition to providing a comprehensive picture of the process of formation of the approach of denying Mahdism in Sunnis can provide a good ground for its comprehensive critique.

    Keywords: Denial of Mahdism, Sunnis, pathology of Mahdism, narrations of Mahdism, causes of denial of Mahdism
  • Seyyedeh Fatemeh Husseini Mir-Safi, Seyyed Abdollah Daneshi Page 51

    "Mahdism" as an important doctrine and under the consensus of Islamic sects has various definitions and explanations. "Zaydiyya" as a sect with four Imams have made the realization of the "rule of justice and the denial of oppression" the axis and criterion of their other beliefs, and have stated that all matters revolve around this issue. Although in the analysis and speeches of the Zaydi leaders and thinkers, the Imamate, the divine text and designation have been mentioned, and they have benefited from the specific narrations related to Imam Mahdi (may God hasten his appearance) in a subordinate and following form, what is original is the denial of oppression and uprising to realize what a caliph from the Ahl al-Bayt (as) in general and not in a specific way make it be realized. This article examines the texts and speeches of "Zaydiyya" with a descriptive-analytical method and reviews how Zaydiyya uses the Mahdavi concepts, including the person of the Imam, caliphate, plans and signs of appearance in order to create a "society of justice". The important findings of this research are: the centrality of uprising and enjoining the good and forbidding the evil in the epistemological structure of the Zaydi Imamate and placing it as a criterion in recognizing the Imam.

    Keywords: Zaydiyyah, rule of justice, Imam Mahdi, uprising, jihad, enjoining the good, forbidding the evil
  • Kazem Ostadi Page 69

    The present book of Solaim ibn Qays is a book of hadith with historical-doctrinal subjects, which is said to be the first Shiite book, and several narrations in the field of Imam of the Time (as) and the prophecy of the Prophet (pbuh) on his justice and also, the prophecy about Sufyani, the pure soul and the companions of Imam Mahdi (as), the position of the Imam of the Time (as) in heaven, and life in the government of Imam of the Time (as) exists in it. On the other hand, opposing views have always been expressed about the authenticity of the text of the book of Solaim, to the extent that some have considered it to be fabricated. One of the ways to know the authenticity and validity of Solaim's book is to examine the relationship between this book and the first sources; One of the most important sources of the first Shiite sources that can be named is the works of Sheikh Mofid (AD 413 AH). In the present study, we have studied the works of Sheikh Mofid and their relationship with Salim's current book using the library method. The result is that either Sheikh Mofid had not seen the current books attributed to Solaim (and these books were made after Sheikh Mufid’s period); Or, he basically did not consider these books valid.

    Keywords: Mahdavi Hadiths, Solaim’s Book, Sheikh Mofid, Solaim Ibn Qais
  • Reza Abravesh, Seyyed Muhammad Mobinipour, Fatemeh Honarvaran Page 99

    The notion of "saviorism" and "belief in a universal savior" is prevalent among peoples and nations with different religions and cultures. The vision that religions offer about salvation in the end times will play an important role in the appearance of the status of religions and the acceptance of that religion by the people. Non-Abrahamic religions, like the Abrahamic religions, have the prospect of salvation in the end times. What is considered as an issue in this study is "understanding and explaining the perspective of apocalyptic saviorism in non-Abrahamic religions." Therefore, this descriptive-analytical study aims to explain the perspective of the dimensions of salvation in the saviorism approach, seeks to explain the characteristics of the savior and the signs of its appearance and the cycle of salvation in non-Abrahamic religions. According to studies, the vision of a savior in non-Abrahamic religions has unique characteristics that each religion has signs at three levels of before, during and after the advent. In the cycle of appearance, each of the religions has different and distinct approaches that can be designed and studied in the form of two approaches: "linear" and "cyclical".

    Keywords: savior, vision of salvation, non-Abrahamic religions, cycle of salvation
  • Hojjat Heydari Charati Page 125

    In this article, the socio-political conditions of contemporary Iran are discussed according to two discourses from their common religious point of view. During the Pahlavi regime, two discourses emerged: the "revolutionary discourse", which had popular power and a strong social origin, and the "Hojjatieh Society", which had supporters from different walks of people. Each of these two discourses had a specific reading of Mahdism and awaiting, and based on these readings, they had different discourses and had different outputs.
    This research, based on "Laclau and Mouffe theory", with the method of discourse in descriptive-analytical form examines the central points (superior signifier), articulations, elements and times and areas of discourse of Pahlavi discourses taken from the West, Hojjatieh Society and Imam Khomeini and socio-political changes and has used library resources, interviews and videos to collect material. According to the findings, the Western-oriented discourse of Pahlavi within the theory of Laclau and Mouffe could not reconstruct its semantic signs and was blocked by the revolutionary signs of Imam Khomeini; But the discourse of the Hojjatieh Society was able to reconstruct itself and survive in the midst of changing discourses in both the Pahlavi regime and Imam Khomeini.

    Keywords: Mahdism, Hojjatieh Society, Imam Khomeini Movement, Pahlavi, Laclau, Mouffe, waiting