فهرست مطالب

تامین اجتماعی - سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 57، پاییز 1399)

نشریه تامین اجتماعی
سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 57، پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمید کردبچه*، سمانه گلاب، اسماعیل صفرزاده صفحات 13-31
    هدف

    طی چهار دهه گذشته بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه اصلاحات و بازآرایی سیستم بازنشستگی را اجرایی کرده اند. این اصلاحات اگرچه با اهداف متفاوتی اجرایی شده است؛ اما عموما حفظ پایداری به عنوان یکی از اهداف اصلی مدنظر بوده است. شواهد گوناگون نشان می دهد سیستم بازنشستگی ایران به طور عام و سیستم بازنشستگی تامین به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر کشور به طور خاص نیازمند اصلاحاتی است تا بتواند پایداری مالی خود را در بلندمدت حفظ کند.

    روش

    در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی اصلاحات سیستم بازنشستگی با محوریت چگونگی محاسبه مستمری بررسی شده است. برای این منظور، ابتدا اصلاحات در 16 کشور منتخب که شرایط اقتصاد کلان یا بیمه ای مشابه ایران داشته اند و/ یا اصلاحات موفقی در حوزه بازنشستگی اجرا کرده اند، بررسی و سپس گزینه های اصلاحی برای ایران پیشنهاد شده است.

    یافته ها: 

    یافته ها نشان می دهد نمی توان الگویی ثابت برای شیوه محاسبه و شرایط بازنشستگی در کشورها یافت؛ اما برخی اصلاحات در عموم کشورها با شرایط مشابه اجرایی شده اند.

    نتایج

    بر این اساس، افزایش سن و سابقه بازنشستگی (با محدودیت سقف سن و سابقه)، افزایش تعداد سال های ملاک برای تعیین مستمری (به شرط شاخص بندی با معیار مشخص)، تعیین شیوه دقیق شاخص بندی مستمری، تعدیل شیوه و میزان بهره مندی بازماندگان، عدم افزایش نرخ حق بیمه، بازنگری در شرایط بازنشستگی پیش ازموعد، ایجاد لایه پایه برای سیستم بازنشستگی و در نهایت، استراتژی تدریج گرایی در طراحی و اجرای اصلاحات، از جمله مهم ترین اقدامات و استراتژی های اصلاحات است که می توان بر مبنای آن مدل متناسب با ایران را طراحی کرد.

    کلیدواژگان: اصلاحات سیستم بازنشستگی، اصلاحات پارامتریک، سازمان تامین اجتماعی، سن بازنشستگی، محاسبه مستمری
  • فائزه جلیلی شناسائی*، سید سعید ملک الساداتی، عباس خندان صفحات 33-46

    تعریف:

     کارکرد نظام های تامین اجتماعی، دریافت حق بیمه بازنشستگی از افراد شاغل و سرمایه گذاری آنها و در نهایت، بازپرداخت مقرری بازنشستگی به افراد بازنشسته است؛ لذا تعیین سن بازنشستگی یکی از مسایل کلیدی در پایداری صندوق های تامین اجتماعی به حساب می آید. با این حال، روند جمعیتی ایران به گونه ای است که به سمت سالمندی می رود؛ این امر باعث عدم توازن در منابع و مصارف صندوق ها می شود. در این میان، آنچه باعث اعمال فشار بیشتر بر صندوق ها می شود، بازنشستگی زودهنگام است. بازنشستگی زودهنگام به معنای افزایش تعداد مستمری بگیران و کاهش تعداد بیمه پردازان است که منجر به افزایش مصارف و کاهش منابع می شود.

    هدف

    در این تحقیق تلاش شده است برخی عوامل موثر بر تقاضای بازنشستگی زودهنگام، شناسایی و نحوه اثرگذاری آنها تجزیه وتحلیل شوند. بدون شک یافته های این تحقیق می تواند به مسیولان صندوق های تامین اجتماعی کمک کند تا بتوانند سن بازنشستگی را مدیریت و از این طریق منابع و مصارف خود را به توازن نزدیک کنند. از این رو، این مطالعه عوامل تاثیرگذار بر تقاضای بازنشستگی زودهنگام در ایران طی سال های 1384 تا 1396 را بررسی کرده و از بین این عوامل بر نرخ جایگزینی، مالیات ضمنی و نرخ بیکاری تمرکز شده است.

    روش

    برای این منظور، مدل لاجیت در قالب الگوی داده های ترکیبی به کار گرفته شده است. در این پژوهش از داده های خام نیروی کار مرکز آمار ایران استفاده شده است.

    نتیجه

    نتایج برآورد تحقیق نشان می دهد که مالیات ضمنی تاثیر مستقیم بر تقاضای بازنشستگی زودهنگام دارد؛ اما میان نرخ جایگزینی و نرخ بیکاری با تقاضای بازنشستگی زودهنگام رابطه معکوس برقرار است.

    کلیدواژگان: ایران، بازنشستگی زودهنگام، مالیات ضمنی، نرخ بیکاری، نرخ جایگزینی
  • جعفر براتی* صفحات 47-67

    تعریف:

     نظام حمایت اجتماعی در برابر بیکاری شامل دو نظام بیمه بیکاری و کمک بیکاری است. با اینکه هدف هر دو نظام حمایت در برابر بیکاری است؛ اما اصول حاکم، نحوه تامین منابع مالی، شیوه ارایه کمک به بیکاران و تاثیرگذاری آنها متفاوت است. هر دو نظام به عنوان مکمل یکدیگر جهت حمایت در برابر بیکاری ضرورت دارد و اسناد بین المللی نیز هر دو را در مبارزه با بیکاری توصیه کرده اند.

    هدف

    با توجه به سطح گسترده بیکاری در ایران و مشکلات عمیق اجتماعی و فرهنگی ناشی از بیکاری، این تحقیق به دنبال آسیب شناسی نظام حمایت اجتماعی در برابر بیکاری و ارایه راه حل های اصلاحی به منظور انجام اصلاحات ضروری است.

    روش

    این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است و برای جمع آوری منابع از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    نتیجه

    با وجود قانون بیمه بیکاری، در این قانون و همچنین، آیین نامه اجرایی آن در بسیاری موارد اصول بیمه ای در پرداخت مقرری بیمه بیکاری رعایت نشده است. در حال حاضر، نظام بیمه بیکاری بار سنگین حمایت از بیکاری را تقبل نموده است و دولت حتی در نظام بیمه ای، عملا عنوان متولی اصلی نظام تامین اجتماعی ندارد. در خصوص نظام کمک بیکاری با وجود مقرراتی که در قانون نظام جامع رفاه پیش بینی شده است، در عمل کمک بیکاری به بیکاران تنها محدود به دو نهاد حمایتی کمیته امداد و بهزیستی است.

    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، بیمه بیکاری، کمک بیکاری، قانون بیمه بیکاری 1369، قانون ساختار نظام جامع رفاه 1383
  • ابراهیم توفیق*، محمدرضا تهمک صفحات 69-90
    هدف

    تکنوکراسی (فن سالاری) و تخصص گرایی پدیده ای است که برای مدیریت حیات پیچیده مدرن گریزناپذیر است. دولت های مدرن و از جمله دولت ایران برای تامین حیات جامعه و کسب مشروعیت اقداماتی انجام دادند که وجوهی تکنوکراتیک داشته است؛ نظیر تاسیس بیمه های اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی. اما سازمان تامین اجتماعی در ایران، اکنون از منظر تکنوکراتیک با چالش مواجه شده است. این پژوهش که با رویکرد نظری دولت در جامعه (میگدال)، و توجه به خاص بودگی موضوع در ایران صورت گرفت، در پی فهم و تبیین این چالش بوده است.

    روش

    این پژوهش با استفاده از روش تحقیق نظریه مبنایی انجام شد. گردآوری داده ها نیز به شیوه اسنادی و مصاحبه ای و تحلیل آنها به شیوه کیفی صورت گرفت.

    یافته ها و نتیجه

    یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد این چالش با عوامل درون سازمانی و برون سازمانی (دیگر بخش های قوه مجریه و دولت) هم در مقطع کنونی و هم چندین دهه تاریخ تحولات دولت مدرن در ایران مرتبط است. به علاوه، بخش های مختلف دولت مدرن از جمله سازمان تامین اجتماعی چه از منظر فرازونشیب چالش تکنوکراسی در آنها و چه از منظر پی گیری اهداف و منافع خود، لزوما با یکدیگر هم سو نیستند.

    کلیدواژگان: تکنوکراسی، تخصص گرایی، دولت مدرن، رویکرد دولت در جامعه، سازمان تامین اجتماعی
  • شادی خوشکار*، فاطمه عزیزی صفحات 91-113
    هدف

    این پژوهش به دنبال ارایه تصویری از اهداف، رویکردها و روش های فعالیت های رسانه ای سازمان تامین  اجتماعی با استفاده از روش تاریخ شفاهی و مستند سازی تجربیات و خاطرات فعالان و مسیولان گذشته و حال نشریات و رسانه های این سازمان است.

    روش

    این پژوهش از روش تحقیق کیفی کمک گرفته و بر اساس روش تاریخ شفاهی انجام شده است. در نتیجه با افراد تاثیرگذار و نیروهای اصلی شش رسانه سازمان شامل «پایگاه اطلاع رسانی رسمی سازمان تامین اجتماعی»، «نشریه داخلی تامین»، «پایگاه خبری تحلیلی تامین  24»، «هفته نامه آتیه نو» و «ماهنامه قلمرو رفاه» مصاحبه عمیق انجام شده است.

    یافته ها: 

    نقطه آغاز انتشار رسانه های اختصاصی سازمان تامین  اجتماعی را می توان دوره مدیریت مهدی کرباسیان در این سازمان د انست که ناشی از نگاه ارتباطاتی مدیرعامل سازمان و باور تیم مدیریتی سازمان به لزوم استفاده از ابزار رسانه برای شناساندن اهداف، مسئولیت ها و چهره تامین  اجتماعی به جامعه و متخصصان و تصمیم گیران بود و انتشار نخستین نشریه تخصصی حوزه رفاه، تامین  اجتماعی و بیمه های اجتماعی در دوره او و با حمایت این سازمان آغاز شد. در این دوره هفته نامه آتیه و نشریه داخلی تامین پایه گذاری شدند و نیروهایی حرفه ای برای فعالیت رسانه ای در حوزه رفاه و تامین  اجتماعی در این دو رسانه تربیت شدند. دوره دوم، هم زمان با دولت اصلاحات و مدیرعاملی محمد ستاری فر؛ دوره تثبیت جایگاه آتیه و تامین بود. در این دوره اثربخشی رسانه ها در جامعه و بر سیاست گذاران و سیاست هایی که شرایط تامین  اجتماعی را تحت تاثیر قرار می داد، مشخص و همین مسئله باعث شد تا لزوم توسعه فعالیت های رسانه ای در نگاه مدیریت سازمان اهمیت بیشتری پیدا کند. انتشار این رسانه ها و توجه آنها به ایده های رفاه و تامین اجتماعی همچنین باعث شد فعالان رسانه های عمومی نیز با این مفاهیم بیشتر آشنا شوند و به این ترتیب، آتیه تبدیل به مرجعی برای خبرنگاران این حوزه در سایر رسانه ها شد. دوره سوم با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آغاز شد که به سیاسی ترشدن رسانه های سازمان انجامید. حاشیه های غیرتخصصی رسانه ها در این دوران آغاز شد و روزنامه خورشید جایگزین هفته نامه آتیه شد. دوره چهارم از 1392 و با تغییر دولت و شروع به کار تیم جدید مدیریتی سازمان تامین اجتماعی آغاز شد. تیم جدید با درک اهمیت فعالیت های ارتباطی و اطلاع رسانی در کنار توسعه پایگاه رسمی اطلاع رسانی سازمان که در فضای مجازی فعالیت داشت، از توسعه و رونق فعالیت های رسانه ای سازمان نیز حمایت کرد. روزنامه خورشید متوقف شد، «هفته نامه آتیه نو» به جای آتیه شروع به فعالیت کرد که البته به تناسب شرایط زمانه و تنوع مخاطبان و نیازهای جدید آن تغییراتی در فرم و محتوای این نشریه نسبت به آتیه ایجاد شد. انتشار نشریه تامین، شکل منظم تری یافت. مدتی بعد، سایت تامین  24 به عنوان پایگاه خبری- تحلیلی حوزه رفاه و تامین  اجتماعی در فضای مجازی کار خود را شروع کرد و پس از آن، ماهنامه قلمرو رفاه با تعریف و هدف گیری مخاطبان خاص سازمان تلاش کرد بر مفاهیم و مسایل تخصصی رفاه و تامین  اجتماعی تاکید کند.

    کلیدواژگان: تاریخ شفاهی، رسانه های سازمان تامین اجتماعی، هفته نامه آتیه
  • اسدالله یوسفی* صفحات 115-148
    هدف

    به منظور ایجاد بالندگی در سازمان تامین اجتماعی، بالندگی سازمانی در گرو فرایندهای سنجش و ارزیابی است و برای بهبود عملکرد خود از آنها کمک می گیرند. با به کار گرفتن درست مدل های بالندگی می توان فرایندهایی را شناسایی کرد که ارزش افزوده بیشتری برای سازمان تامین اجتماعی فراهم می آورند و موفقیت بیشتر سازمان تامین اجتماعی را تضمین می کنند. هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی مسئولیت پذیری اجتماعی بر بالندگی سازمان تامین اجتماعی است.

    روش

    ازآنجا که این پژوهش تلاشی برای پاسخ گویی به نیازی مدیریتی و فرهنگی است و می تواند راهکارهای ارتقای مسئولیت اجتماعی به منظور ایجاد بالندگی سازمان تامین اجتماعی کشور را تبیین نماید، تحقیقی کاربردی است و از حیث روش، از نوع پیمایشی (زمینه یابی) است که منجر به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در اثربخشی مسئولیت اجتماعی بر بالندگی سازمانی خواهد گردید. 

    یافته ها:

     پس از جمع آوری داده ها در این تحقیق که با استفاده از نرم افزارهای LISREL، و SPSS انجام شد، ابتدا محاسبه مدل معادلات اندازه گیری (برای روایی سازه) هریک از سازه های اصلی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) در نرم افزار لیزرل برای تمامی ابعاد مسئولیت اجتماعی بر بالندگی سازمانی صورت گرفت.

    نتیجه

    نتایح آزمون معادلات ساختاری نشان می دهد که اثرگذاری مسئولیت اجتماعی بر بالندگی سازمانی تامین اجتماعی86 درصد، اثرگذاری گشودگی و شفاف بودن در نظام رفاه و تامین اجتماعی بر بالندگی سازمانی تامین اجتماعی 71 درصد، اثرگذاری اعتماد به دیگران در بین کارکنان بر بالندگی سازمانی تامین اجتماعی 62 درصد، اثرگذاری بازخورد از درون و بیرون ذی نفعان بر بالندگی سازمانی تامین اجتماعی 61 درصد، اثرگذاری مشارکت با دیگر سازمان ها و صندوق های بیمه ای بر بالندگی سازمانی تامین اجتماعی 80 درصد، اثرگذاری پروردن و اختیارکردن بر بالندگی سازمانی تامین اجتماعی 53 درصد، اثرگذاری کم لایه بودن ساختار سازمانی تامین اجتماعی بربالندگی سازمانی تامین اجتماعی 54 درصد است.

    کلیدواژگان: اثربخشی، مسئولیت اجتماعی، بالندگی سازمانی
  • روح الله مهرابی*، محمدرضا ذبیحی، میثم عمرانی صفحات 149-167
    هدف

    هدف این مقاله بررسی تاثیر مسئولیت های اجتماعی، عدالت سازمانی و ارزش های اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی است. این تحقیق از بعد هدف کاربردی است.

    روش

    از نظر روش گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق جاری کلیه کارکنان شعب سازمان تامین اجتماعی در شهر مشهد هستند. روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس بوده و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است. تعداد کل کارکنان جامعه آماری 525 نفر است که بر اساس جدول مورگان، 222 نمونه جمع آوری و تجزیه وتحلیل شد. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد بوده که پس از بومی سازی بررسی روایی محتوای آن توسط اساتید و روایی سازه از روش تحلیل بارهای عاملی تاییدی و به وسیله نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ  و برای  بررسی فرضیه ها  از مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.

    نتیجه

    نتایج تحقیق نشان می دهد مسئولیت اجتماعی بر عدالت سازمانی، ارزش های اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی اثرگذرا است. همچنین، عدالت سازمانی و ارزش های اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی موثر هستند. در این تحقیق نقش میانجی عدالت سازمانی و ارزش های اخلاقی نیز تایید شد.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، رفتار شهروندی کارکنان، ارزش اخلاقی، عدالت سازمانی
  • مسلم قماشلویان*، محمدحسن کریمیان صفحات 171-212
    کتابی که ترجمه مقدمه آن را پیش رو دارید، با تمرکز بر سه نمونه اصلاحات سیاستی در آمریکا (اصلاح رفاه 1996، قانون بیمه سلامت ملی 2003 و خصوصی سازی تامین اجتماعی 2005) تلاش می کند سازوکارهای متنوع و موثر بر سیاست گذاری اجتماعی دولت فدرال در آن کشور را نشان دهد. این مقدمه با معرفی مفاهیمی مهم در حوزه نهادگرایی تاریخی و تغییرات نهادی، ما را با ابزارهای تحلیلی در اختیار محققان آشنا می سازد. آنها به جای اینکه بر یک مورد متمرکز شوند، برای اینکه ارزش افزوده چارچوب شان را از این سر به آن سر رخدادهای سیاسی و حوزه های سیاست گذاری نشان دهند، این کار را بر روی سه حوزه سیاست گذاری انجام می دهند. در واقع، مقایسه سیستماتیک این سه نمونه به آنها اجازه می دهد که ارزش افزوده چارچوب شان را با پرداختن به مسایل تجربی متفاوت آزمون کنند. آنچه آنان اینجا در مورد آن بحث می کنند، نمونه هایی هستند که از نظر خروجی های سیاستی شان و منطق های سیاسی شان متمایز هستند؛ اما در درون یک محیط اصلی عمل می کنند (حکومت آمریکا). در رابطه با انتخاب این سه حوزه سیاست گذاری، آنها در میان بزرگ ترین ها و بیش از همه بحث شده ها در درون دولت رفاه فدرال هستند که به آنان این اجازه را می دهد به جای تمرکز واحد بر یک برنامه، در ادبیات عمومی درباره سیاست گذاری اجتماعی آمریکا مشارکت کنند. نهایتا، اگرچه رویکرد آنان عمدتا قیاسی است، چارچوب منسجم پیشنهادی شان مبتنی بر مشاهدات تجربی ای است که از خلال تحلیل مبسوط این سه نمونه انجام می دهند که سه الگوی متمایز تغییر سیاست گذاری را روشن می کند و آنها را برای تبیین آن به چالش می کشد.
    کلیدواژگان: نهادگرایی تاریخی، ایده ها، تملک موضوع، تغییر سیاست
|
  • Hamid Kordbacheh *, Golab Samaneh, Esmaeil Safarzadeh Pages 13-31
    Objective

    During the past four decades, many developed and developing countries have implemented pension reform and rearrangement. Although these reforms have been implemented with different goals, maintenance of financial sustainability has generally been considered as one of the main goals. Various evidences show that Iran's pension system in general, and the Social Security pension system in particular, need to be reformed in order to maintain their long-term financial sustainability.

    Method

    The present article, reviews pension system reforms with a focus on how to calculate the pension, based on descriptive – analytical method. For this purpose, the reforms in 16 selected countries with similar macroeconomic conditions or similar social security system to Iran have been studied. The countries have also implemented successful pension reforms.

    Findings

    The findings show that it is not possible to consider a fixed model for calculating the retirement pension and setting the retirement qualifications for all countries. But generally, some reforms have been implemented in many countries with similar conditions.

    Results

    Accordingly, major reform strategies to be implemented for the Iranian pension system should consider: increasing the retirement age and the number of years of contribution payment; determining the exact method of indexing pensions; adjusting the method and amount of survivors' benefits; setting fixed premium rate; reviewing early retirement conditions; creating a base layer for the pension system; and finally, a gradual movement approach towards planning and implementing reforms. Paying attention to these points can lead to the reform of Iran's pension system with lower costs and more benefits.

    Keywords: Pension system reforms, parametric reforms, social security organization, retirement age, pension calculation
  • Faeze Jalili Shenasaee *, Seyed Saeid Malek Sadati, Abbas Khandan Pages 33-46

    Definition: 

    The function of social security systems is to collect contribution from the employed, investing accumulated fund, and finally, paying retirement pension to the retirees. Therefore, determining retirement age is one of the key issues in sustainability of social security funds. However, Iran's demographic trend is shifting toward aging, which causes the imbalance between the resources and expenditure of the Funds. Early retirement, meanwhile, is putting more pressure on the Funds. Early retirement means an increase in the number of pensioners, besides the decrease in the number of insurance contribution payers, leading to increased spending and reduced resources.

    Objective

    In this study, an attempt has been made to identify and analyze some of the factors affecting the demand for early retirement. Undoubtedly, the findings of this study can help the officials of Social Security Funds to be able to manage the retirement age, and thus bring their resources and expenses closer to balance. This study examines the factors affecting early retirement demand in Iran from 2005 to 2017, with a focus on replacement rate, implicit tax, and unemployment rate.

    Method

    For this purpose, the Logit model is used in the form of pooled data model.

    Result

    The results of the research show that implicit tax has a positive effect on early retirement demand, but there is an inverse relationship between the replacement rate and unemployment rate with early retirement.Classification: JEL J26 J65

    Keywords: Iran, early retirement, Implicit tax, Replacement rate, Unemployment Rate
  • Jafar Barati * Pages 47-67

    Definition: 

    The social protection system against unemployment consists of two systems of unemployment insurance and unemployment assistance. Although the objective of both systems is to protect people against unemployment, but those are different in some aspects such as: guiding principles, model of financing, method of assistance to the unemployed, and their effectiveness. Utilizing both systems is necessary to protect people against unemployment, and international instruments recommend both of them to address the issue.

    Objective

    Given the expanded level of unemployment in Iran and the deep socio- cultural problems caused by unemployment, this study seeks to pathology the social protection system against unemployment, and to provide corrective solutions to carry out the necessary reforms.

    Research Method

    This research was carried out by descriptive and analytical methods, and the library method was used to collect resources.

    Conclusion

    Unfortunately, the insurance principles on unemployment benefit payment are not complied and enforced in many cases, despite the stipulation of the unemployment insurance law on and its regulations. Currently, the unemployment insurance system has a heavy burden of unemployment protection, and the government does not even pay its portion of the insurance contribution to the social security system. As regards the unemployment assistance system, it is important to notice the point that the unemployment social assistance is practically limited to the Imam Khomeini Relief Committee, and the State Welfare Organization of Iran, despite the provisions of Comprehensive Social Protection System Act.

    Keywords: Social protection, Unemployment Insurance, unemployment assistance, Unemployment Insurance Law of 1990, Law on the Structure of the Comprehensive Social Protection System of 2004
  • Ebrahim Towfigh *, Mohammadreza Tahmak Pages 69-90
    Objective

    Technocracy and specialization are phenomena that are inevitable for the management of complex modern life. Modern governments, including the government of Iran, have taken technocratic measures to ensure the survival and legitimacy of society - such as the establishment of social insurance and social security organization. However, this organization is now facing a challenge from a technocratic point of view. This study, which was conducted with the theoretical approach of the government in society (Migdal), besides paying attention to the specificity of the issue in Iran,  has sought to understand and explain this challenge.

    Method

    The research is based on method of grounded theory. Data was also collected through documentation and interviews, and the analysis was done qualitatively.

    Findings and Results

    The results show that the challenge is related to internal and external organizational factors (other parts of the Executive Power and Government) both at present time as well as the previous decades of modern government evolution in Iran. In addition, the various branches of modern government, including the social security organization, are not necessarily aligned – whether in terms of the ups and downs of the technocracy challenge, or pursuing their own goals and interests.

    Keywords: Technocracy, specialization, Modern government, the government attitude to society, social security organization
  • Shadi Khoshkar *, Fatemeh Azizi Pages 91-113

    This research illustrates an image of goals, approaches, and ways of media activities of the Iranian Social Security Organization, based on narrative oral history, documentation of experiences and diaries from the ex and current officials of the organization besides its media.

    Method

    The research is based on qualitative method and oral history. Therefore, we had deep interviews major actors of six media of the organization consisting of:the ISSO website; Tamin weekly paper; Tamin 24 website; New Atiyeh weekly paper; Ghalamro Refah magazine.

    Findings

    The beginning of the ISSO media releasing goes back to the management period of Mehdi Karbasian, who had a communicative insight and believed in using media to raise public awareness on Social Security Organization. In this period “Atiyeh weekly paper” and “Tamin magazine” were founded and professional staff  were trained to be active in the field of welfare and social security media.The second era, is coincided with leadership of Mohammad Sattarifar, who  stabilized the importance of the ISSO media activity on society and politicians.In the third era, by presidency of Mahmoud Ahmadinejad, media in this organization became got a political role, so that “Atiyeh weekly” was replaced by “Khorshid daily”.At last, in fourth era which began from 2013, the new team supported developing media activities. Therefore “Khorshid daily” was stopped and “New Atiyeh weekly”, “Tamin 24 website” and “Ghalamro Refah magazine” started working.

    Keywords: Oral history, media activities, social security organization, Atiyeh weekly paper
  • Asadollah Yosefi * Pages 115-148
    Objective

    The aim of this study is to investigate the impact of commitment to social responsibility on the growth of Social Security Organization. Perfect use of maturity models will contribute to more added value for Social Security Organization besides guaranteeing its progressive success.

    Method

    it is a practical research, in terms of method of survey, which will lead to identification and prioritization of factors affecting the effectiveness of social responsibility on organizational maturity.

    Findings

    After collecting data, using LISREL software and SPSS, we first calculated the model of measurement equations (construct validity) for each of the main structures through confirmatory factor analysis (CFA) for all aspects of social responsibility on organizational maturity.

    Results

    The results of structural equation tests show that the impact of different factors on social security organizational maturity as follows:social responsibility (86%); openness and transparency of welfare and social security system (71%); trust among the employees (62%); feedback from internal and external beneficiaries (61%); collaboration with other insurance funds (80%); nurturing and adopting (53%); low level of organizational structure (54%).

    Keywords: effectiveness, social responsibility, organizational maturity
  • Rouhallah Mehrabi *, Mohammadreza Zabihi, Meysam Omrani Pages 149-167
    Objective

    The present research is aimed at studying the effect of social responsibilities, organizational justice, and ethical values on organizational citizenship behavior.

    Method

    Being an applied research, this study used the descriptive-survey method to collect data. Statistical population of the research includes all employees of the social security insurance branches located at Mashhad city. Meanwhile, non-probability sampling method was applied, and Morgan table was used to determine the sample size. Total number of statistical population was 525, of which, 222 samples were analyzed based on Morgan table. A standard questionnaire was used to collect data. Upon localization of the questionnaire, its content validity was checked by the professors and the construct validity was performed through confirmatory factor analysis by Smart PLS software. The combined reliability coefficient and Cronbach's alpha were used to investigate the questionnaire reliability. Accordingly, structural equation modeling through Smart PLS software was applied for hypothesis testing as well.

    Result

    The research result shows that social responsibility has a crucial impact on organizational justice, ethical values and organizational citizenship behavior. Moreover, organizational justice and ethical values also effect on organizational citizenship behavior. The intervening role of organizational justice and ethical values was certified in this research.

    Keywords: social responsibility, social security organization, employees’ citizenship behavior, ethical value, Organizational Justice
  • Moslem Ghomashlouyan *, Mohamadhasan Karimian Pages 171-212
    This piece is a translation of the introduction of the book "The Politics of Policy Change: Welfare, Medicare, and Social Security Reform in the United States." The authors, Daniel Béland and Alex Waddan compare and contrast three major reform episodes affecting three distinct policy areas: the 1996 welfare reform, the 2003 Medicare reform, and the failed 2005 Social Security privatization campaign. They focus on three policy areas rather than on one, because of the need to demonstrate the added value of their proposed framework across political episodes and policy areas. These three cases are distinct in terms of their policy outcomes and political logics, but operate within the same environment (the American polity). As for the choice of these three policy areas, they are among the largest and the most debated within the federal welfare state, which allow them to contribute to the general literature about American social policy instead of focusing only on one program. By doing so, they place themselves in a much better position to show the analytical insightfulness of their proposed framework. Finally, although their approach is, to a great extent, deductive, the integrated framework is grounded in empirical observations that they make through the detailed analysis of the three cases, which illustrate - and challenge them to explain - three distinct patterns of policy change.
    Keywords: welfare, Social security, Medicare, United States, social policy