فهرست مطالب

باغ نظر - سال هجدهم شماره 99 (شهریور 1400)

نشریه باغ نظر
سال هجدهم شماره 99 (شهریور 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مطهره اسلامی محمودآبادی، یعقوب پیوسته گر*، علی اکبر حیدری صفحات 5-24

    بیان مسئله: 

    یکی از مهم ترین کارکردهای خانه ایجاد آرامش برای ساکنان آن است. اهمیت این موضوع به حدی است که آیه 80 سوره نحل، به صراحت بر لزوم سکینه بودن خانه برای ساکنان آن تاکید کرده است. اما این در حالی است که چگونگی حصول این معنا در خانه، کمتر در متون تخصصی به ویژه در حوزه معماری بررسی شده است. این موضوع در ارتباط با خانه های معاصر، که ساکنان آن به خاطر مشکلات متعدد زندگی شهرنشینی، خانه را بیش از همیشه مکانی برای استراحت و آرامش قلمداد می کنند، از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

    هدف پژوهش:

     پژوهش حاضر، علاوه بر بررسی نظریات محققان و نظریه پردازان معماری وروانشناسی محیطی، سعی در استخراج عوامل ایجاد آرامش از دیدگاه اسلام وتطبیق آن با الگوهای فضایی-رفتاری جاری ساکنان خانه دارد. بر همین اساس در این پژوهش چگونگی نمودپذیری آرامش در دو الگوی رایج خانه های معاصر شامل خانه های آپارتمانی و خانه های مستقل حیاط دار بررسی خواهد شد.

    روش پژوهش:

     پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. فرایند تحقیق به این شکل است که در مرحله نخست، از طریق مصاحبه با ساکنان خانه ها، به استخراج ویژگی های فضایی، قابلیت های محیطی و نیز الگوهای رفتاری جاری در آنها پرداخته شد. در مرحله بعد با روش استدلال منطقی، منظومه های معنایی برگرفته از ویژگی های فضایی هر کدام از الگوها استخراج و نحوه نمودپذیری سه سطح آرامش شامل آسایش جسمی، آرامش روانی و آرامش معنوی در الگوهای مورد نظر تبیین شد.

    نتیجه گیری

    این نوشتار در نهایت به این موضوع دست یافت که ابرمعنای آرامش و سطوح مختلف آن (آسایش جسمی، آرامش روانی و آرامش معنوی) در الگوی خانه های مستقل حیاط دار بیش از الگوی آپارتمانی نمود می یابد که این امر نیز متاثر از تنوع ویژگی های فضایی و قابلیت های محیطی است که در این الگوی خانه نسبت به گونه آپارتمانی وجود دارد.

    کلیدواژگان: آرامش، خانه، الگوی آپارتمانی، الگوی مستقل حیاط دار
  • شادی پرتو، سعید صالحی*، علی اکبری، حسین ابوالحسن تنهائی صفحات 25-42

    بیان مسئله:

     یکی از وظایف اصلی معماری تنظیم ارتباط بیرون و درون است. عدم توجه به چگونگی ارتباط بیرون و درون و هم زیستی موجود بین آنها از جمله مشکلاتی است که معماری امروز با آن مواجه است و نتیجه آن کم بهره ماندن محیط زندگی از کیفیت لازم و نارضایتی افراد از فضاهای سکونتی است. دیوارها به عنوان اولین واسطه بیرون و درون، تنظیم کننده دیالکتیک گسست و پیوند انسان و محیط هستند که در ادوار گوناگون، اشکال متفاوتی به خود گرفته اند. چگونگی تاثیرگذاری دیوارها بر ادراک کاربر فضا از دیالکتیک گسست و پیوند پرسشی است که پژوهش حاضر به دنبال فهم آن است.

    هدف پژوهش: 

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دیوارها در دیالکتیک گسست و پیوند، به دنبال ارایه مدلی برآمده از ادراک کاربر فضاست تا شرح دهنده چگونگی تقابل عوامل گوناگون در این فرایند باشد.

    روش پژوهش: 

    پژوهش حاضر از نوع کیفی با پارادایم تفسیری و به روش داده بنیاد صورت گرفته است. با نمونه گیری نظری هدفمند، به روش گلوله برفی، مطلعان کلیدی جهت انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. جمع آوری داده ها تا مرحله اشباع نظری پیش رفت و در نرم افزار «مکس کیو.دی .ای.» مورد تحلیل و کدگذاری سه مرحله ای با روش سیستماتیک اشتراوس و کوربین قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی کرسول ارایه شد.

    نتیجه گیری

    مدل به دست آمده نشان داد که تغییر دیالکتیک گسست و پیوند وابسته به بستر زمانی و مکانی بوده و حاصل تقابل عوامل گوناگون است. در این راستا پدیده مرکزی مدل به دست آمده، به نام مونولوگ دیوار، بیان کننده ادراک فازی کاربر فضا از نقش دیوارها در دیالکتیک گسست و پیوند بود. به این معنی که در طیف گسست تا پیوند بناهای عصر حاضر، نحوه ادراک افراد متمایل به محدوده «بیشتر گسست تا پیوند» بود، ضمن اینکه موثرترین پارامتر در نحوه ادراک، پارامترهای فردی شناخته شد.

    کلیدواژگان: معماری معاصر، منطق فازی، ادراک کاربر فضا، بیرون و درون، نظریه دادهبنیاد، تجربه زیسته
  • پریچهر صابونچی*، حمیده ابرقویی فرد، حشمت الله متدین صفحات 43-52

    بیان مسئله: 

    در باغسازی قرون وسطی عامل مذهب و تسلط آموزه های کلیسا دلیل اصلی رشدنیافتگی باغسازی سده های میانه خوانده می شود که براساس آن انسان عصر مسیحیت به دلیل دیدگاه های ایدیولوژیک و افراطی از طبیعت و مظاهر آن چشم پوشی می کرده است. در واقع قدرت اندیشه های مذهبی سبب عدم شکل گیری باغ های منسجم در اوایل قرون وسطی و کاهش این قدرت در اواخر دوره، باعث شکل گیری باغ ها در وجه زیباشناسانه شده است. در مطالعات باغسازی قرون وسطی مذهب به عنوان پدیده ای همه گیر به تمام ابعاد جامعه بسط داده شده و تاثیر عواملی چون وضعیت اجتماعی و معیشتی مردم، تحولات سیاسی قدرت های حاکم و شرایط اقتصادی، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

    اهداف پژوهش:

     این پژوهش با هدف بررسی علل مغفول ماندن و رشدنیافتگی باغسازی سده میانه، به این پرسش پاسخ می دهد که آیا دگماتیزم مذهبی و باورهای کلیسا درباره طبیعت علت اصلی اثرگذار بر ماهیت و کارکرد باغ های قرون وسطی بوده است؟ به جز عامل مذهب چه عوامل دیگری در تحولات کارکردی باغ های این دوره دخالت دارند؟

    روش پژوهش:

     این پژوهش با بهره گیری از رویکرد تبیینی به بررسی کارکردهای باغ های قرون وسطی با روش تحلیلی از دریچه تحولات رویدادهای تاریخی و بافت اجتماعی می پردازد و بر مبنای تحلیل داده های نوشتاری و تصویری نقش عوامل مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را مورد بررسی قرار می دهد.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش نشان می دهد مجموعه عوامل مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهرهای قرون وسطی در طی 9 قرن، باغسازی این دوران را تحت تاثیر قرار داده و عامل قدرت و گروه های صاحب قدرت در هر دوره تعیین کننده ماهیت، کالبد و کارکرد باغ بوده اند. در قرن 12- 6 م. قدرت حاکم (نظام کلیسا-فیودال) گونه باغ های مذهبی و معیشتی-کارکردی را پدید آورده و در قرن 15-12م. اشراف شهرنشین (اصناف تجاری) باغ های لذت را شکل داده اند.

    کلیدواژگان: کارکرد باغ های قرون وسطی، بافت جامعه، نظام کلیسا-فئودال، اصناف تجاری، قدرت
  • حمیدرضا شعیری، مرتضی غفاری*، پویا رئیسی صفحات 53-64

    بیان مسئله:

     تعزیه سیار یکی از شیوه های اجرایی نمایش تعزیه است که صحنه های آن، نه در یک مکان ثابت، بلکه در طول یک مسیر اجرا می شود. مسئله پژوهش حاضر این است که چگونه گفتمان تعزیه سیار در ارتباط با جابه جایی مرزهای مکانی شکل می گیرد و این جابه جایی ، چگونه به مثابه فرایندی ظاهر می شود که تعزیه را به امری تحولی تبدیل می کند. در تحقیق حاضر، تعامل میان گفتمان تعزیه سیار ضیابر (نمونه موردی) و گفتمان شهر مورد مطالعه قرار می گیرد و همچنین تاثیرات نشانه-معناشناختی اجرای تعزیه بر مکان ها و فضاهای شهری ضیابر بررسی می شود.

    اهداف پژوهش:

     هدف اصلی این تحقیق، شناخت وجوه نشانه-معناشناسانه سیالیت مکان در تعزیه سیار و کارکرد آن در دگردیسی مکان های شهری است.

    روش پژوهش:

     با روش کیفی مبتنی بر تحلیل نشانه-معناشناسی صورت پذیرفته است. نشانه-معناشناسی رویکردی است که خاستگاه اندیشگانی فرانسوی دارد و حاصل گذار از نشانه شناسی ساخت گرا و کلاسیک به سوی نشانه شناسی مبتنی بر «تن»، «ادراک» و «حضور» با زمینه پدیدارشناختی است.

    نتیجه گیری:

     مسیر حرکت تعزیه ضیابر از به هم پیوستن سه موقعیت مکانی اصلی این شهر (قبرستان، خیابان اصلی و خانه آیت الله ضیابری) شکل می گیرد. با بررسی ویژگی سیال این تعزیه، مشخص می شود که چگونه مکان های مذکور روایت پذیر شده و از کارکرد و نقش های پیشین خود فاصله می گیرند. به طوری که این امر موجب دگردیسی مکان ها، فضاها و همچنین استعلایافتگی شهر در طول اجرای تعزیه می شود.

    کلیدواژگان: تعزیه سیار ضیابر، نشانه-معناشناسی مکان و فضا، گفتمان شهر، استعلا، نمایش ایرانی
  • فاطمه زارع، کاوه بذرافکن*، هما ایرانی بهبهانی، بهروز منصوری صفحات 65-78

    بیان مسئله: 

    تحولات حوزه فناوری اطلاعات تغییراتی بنیادین در بستر طراحی جمعی ایجاد کرده است. جمیع این تغییرات پارادایم جدیدی را تحت تحول رهیافت شبکه شکل داده که در پی آن درک فردی و عمومی از عمل طراحی جمعی متحول شده است. در چنین شرایطی، طراحی ای با برهم کنش دست کم دو شبکه هم زمان شکل گرفته که در آن مطالعه کیفیت مذاکرات کنشگران و نحوه کنش امری ضروری است.

    هدف پژوهش: 

    هدف این پژوهش تبیین تاثیر هم کنش شبکه ها بر روند طراحی جمعی با تعریف (1) کنشگران، (2) مذاکرات شبکه هم طراحان و (3) ردیابی مسیر کنشگری است، و در این مسیر در جست وجوی پاسخ به مسئله «چگونگی تاثیر رهیافت شبکه بر کنش طراحان در روند طراحی معماری» است.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش، با روش شناسی کیفی مبتنی بر نظریه کنشگر-شبکه، به مطالعه کنشگران طراحی جمعی می پردازد. از این رو، ابتدا با مطالعه متون، مقوله های تاثیرگذار بر مذاکرات شبکه تبیین و سپس، با قیاس میان دو سناریو اجرایی، روند کنشگری در طراحی جمعی مشخص شده است. بدین ترتیب، پژوهش حاضر از منظر نتایج، کاربردی است و با اتخاذ راهبرد استدلال منطقی در قبال داده های کیفی درصدد پاسخ به پرسش خود است.

    نتیجه گیری:

     نظریه کنشگر-شبکه، با تغییر نقش طراح، بستری مناسب برای ردیابی کنشگران انسانی و غیرانسانی ایجاد می کند. در این مسیر، شبکه هم طراحان با محوریت چهار مقوله دیگرپذیری، نقدپذیری، باور مشترک و اشتراک گذاری قابل تبیین است. علاوه بر آن، تحلیل دو سناریو اجرایی نشان می دهد که با پذیرش کنشگر جدید روند طراحی در مسیری چرخشی میان پیوندهای شبکه تکامل می یابد و تیم ها آزادی عمل بیشتری دارند. ویژگی پویایی لحظه ای در روند طراحی مشهود است و با پیوستن گره جدید شبکه ای جدید شکل می گیرد و روند طراحی همانند چرخه ای درونی با پیوندهای درهم آمیخته ایجاد می شود. در نهایت، رهیافت شبکه با ایجاد تغییرات نه تنها در سطح تکنیکی منشا اثر است بلکه، به مثابه پارادایمی جدید، الگوی طراحی را متحول می کند و بهره مندی از آن سبب تسهیل خوانش پیچیدگی های روند طراحی می شود.

    کلیدواژگان: معماری، روند طراحی، کنشگر-شبکه، دیگری، گفت وگوپذیری، شبکه هم طراحان
  • مرجان ادراکی، پریسا شادقزوینی* صفحات 79-90

    بیان مسئله:

     امروزه رشد سریع تکنولوژی و فناوری های ارتباطی زندگی بشر را به طرزی گریزناپذیر متحول ساخته و مفاهیم، نگرش ها و زیست همسو با خود را شکل داده است. براساس نظریه فرهنگ «مانویل کاستلز»، در دنیای امروز، تحولات تکنولوژیک و ظهور رسانه های جدید عاملی برای تغییرات اجتماعی و فرهنگی و ایجاد گفتمان های متکثر در جوامع شده است؛ مسئله پژوهش حاضر نمود زوایای فرهنگ جدید از منظر کاستلز بر آثار دوسالانه هشتم نقاشی ملی ایران (1390) است، اینکه چگونه اموری همچون گفتمان های متکثر، فارغ از جغرافیای منطقه ای، خودگزینی و خودتولیدی محتوای فرهنگی برای هنرمندان مسئله ساز بوده و در آثار آن ها بازتاب یافته است.

    هدف پژوهش:

     این پژوهش بنا دارد، با نگاه به نظریه کاستلز در تبیین فرهنگ در عصر ارتباطات و براساس فرایند ارتباطی و شکل گیری ارتباط جمعی خودانگیز، به خوانش آثار دوسالانه هشتم بپردازد. از آنجا که گفتمان های جاری در برساخت فرهنگی اجتماع و خلق آثار هنری هر دوره اهمیت دارند، این مقاله در صدد است، براساس نظریه فرهنگ کاستلز، گفتمان های متکثر آثار نقاشی دوسالانه هشتم را مورد مداقه قرار دهد.

    روش پژوهش: 

    روش پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی است، تحلیل ها به صورت کیفی صورت پذیرفته اند و جامعه آماری پژوهش شامل 186 اثر بخش دوسالانه هشتم نقاشی ملی ایران (1390) است.

    نتیجه گیری: 

    نوشتار حاضر، براساس نظریه کاستلز که انقلاب فناوری و گسترش اطلاعات تمام سطوح جوامع را دگرگون کرده است، به اثبات این مهم دست یافت که دسترسی به دامنه فرهنگی و محتوایی آزاد در عصر اطلاعات سبب شده هنرمند شرکت کننده در دوسالانه هشتم در گزینش محتوای آثار به شیوه انفرادی عمل و خودگزینی و خودتولیدی محتواهای فرهنگی را در این عصر تجربه کند.

    کلیدواژگان: نقاشی معاصر ایران، هشتمین دوسالانه نقاشی ملی ایران، کثرت محتوا، خودگزینی، مانوئل کاستلز
  • مینا کشانی همدانی، حسن سجادزاده*، محمدسعید ایزدی صفحات 91-104

    بیان مسئله:

     امروزه شاهد گسترش مال ها و مگامال ها و مراکز خرید بزرگی هستیم که علی رغم هزینه های هنگفتی که ساخت این دست فضاها به شهر تحمیل می کند، در بسیاری موارد به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی و... عملا در جذب مخاطب موفق نبوده و از رونق چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که  بررسی کیفیت محیطی ناشی از وجود خرده فروشی موقت در فضاهای شهری و به خصوص فضای پیاده، پدیده ای است که امروزه از منظر اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی زیادی قرار گرفته است.

    هدف پژوهش: 

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی استقرار خرده فروشی های موقت از نگاه ذی نفعان و ذی نفوذان در تغییرات کیفیت محیطی محورهای پیاده شهری است.

    روش پژوهش:

     این پژوهش با رویکردی کیفی و با بهره گیری از نظریه زمینه ای انجام شده است. بر این اساس، با استفاده از تکنیک مشاهده مستمر و با انجام 47 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با کاربران، رهگذران، کسبه دایمی خیابان، شاغلین خرده فروشی موقت، متخصصان و مدیران شهری در یکی از پیاده راه های شهری معروف در شهر تاریخی اصفهان در ایران، مجموعه ای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری، بازگردآوری شده و از بطن آن ها مقولاتی استخراج گردید.

    نتیجه گیری:

     یافته های این مطالعه 33 کد محوری و هفت مقوله هسته ای در مطالعه خرده فروشی در قالب الگوی نظری بر مبنای نظریه گراندد تیوری ارایه کرده است. نتایج پژوهش به هفت مقوله هسته ای در قالب شبکه مضامین شامل تعاملات اجتماعی، سنخیت فعالیتی، تحرک اقتصادی خردمقیاس، ادراکات چندلایه، ترکیب بصری موزون، تناسب زیست محیطی و کنترل هدفمند در بررسی نقش خرده فروشی موقت در کیفیت فضاها و پیاده راه های شهری تاکید می کند.

    کلیدواژگان: کیفیت محیطی، پیاده راه ها، فضاهای شهری، خرده روشی موقت
  • هادی سروری* صفحات 105-120

    بیان مسئله:

     طراحی شهری، ب هعنوان حرفه ای آمیخته از موضوعات علمی و هنری، همیشه نیازمند افرادیمتبحر در زمینه طراحی است تا محصولی مطلوب و واجد ارز شهای هنری و عملکردی ارایه دهند. دراین راستا، صاح بنظران حوزه طراحی شهری به تدوین الگوهای مختلفی از فرایند طراحی پرداخته اند که روش خلاقانه یکی از آنهاست. علی رغم اهمیت این روش در دستیابی طراح به نوآوری های عملکردی وکیفی تهای هنری، هنوز فرایند ی روشن از طراحی خلاقانه فضای شهری بیان نشده است.

    هدف پژوهش: 

    عبارت است از بیان فرایند ی از طراحی شهری خلاقانه در مقیاس فضای شهری که علاوه بر درنظرگرفتن مراحل عمومی خلاقیت با فرایند رایج طراحی فضای شهری نیز منطبق باشد. برای نیلبه این هدف، سوال اصلی تحقیق این است که مراحل فرایند طراحی خلاقانه فضای شهری چگونه است.این پژوهش سعی دارد با بررسی نظریات مطرح شده در زمینه فرایند خلاقیت و همچنین فرایند طراحی شهری، به انطباق این دو بپردازد.

    روش پژوهش:

     دراین پژوهش، با روش کیفی و رویکردی تحلیلی، پس از بررسی جامع نظریات موجود درخصوص طراحی خلاقانه در حوزه های مختلف، فرایند و تکنیک های ارتقای آن استخراج شده است. سپسبا استفاده از روش گروه کانونی، انطباق آن با فرایند طراحی فضای شهری مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت، مراحل فرایند طراحی خلاقانه فضای شهری استخراج شد.

    نتیجه گیری

    پیچیدگی و تکثر لایه های فضای شهری، تنوع گروه های بهره بردار، فراوانی عناصر بصریو تاثیر سایر رشته های دخیل در ایجاد و ارتقای کیفیت های فضای شهری از عوامل اصلی در پیچیدگیخلاقیت در طراحی فضای شهری است. فرایند طراحی خلاقانه فضای شهری متفاوت از سایر روش هایطراحی خلاقانه بوده وطی پنج مرحله اصلی آشنایی، تمرکز، نهفتگی، ظهور و داوری قابل انجام است.

    کلیدواژگان: خلاقیت، فرایند خلاقیت، تکنیک های ارتقای خلاقیت، فرایند طراحی فضای شهری
|
  • Motahareh Eslami Mahmoodabadi, Yaghowb Peyvastehgar *, Aliakbar Heydari Pages 5-24

    Problem statement:

     One of the most important functions of a home is to provide comfort to its residence. The importance of this issue is such that Ayah 80 of Surah An- Nahl explicitly emphasizes the need for the home to be soothing for its residence. However, how to achieve this meaning about home has been less studied in specialized texts, particularly in the field of architecture. This issue is of particular importance concerning contemporary homes, whose residents consider it as a place of rest and relaxation more than ever due to the various problems of urban life.

    Research objectives

    in the present study, besides investigating the views of scholars and theorists of architecture and environmental psychology, tries to extract the factors of creating tranquility from Islamic viewpoint and its adoption with the house residents’ current spatial-behavioral models. Based on this, in this study, the tranquility reliability in two current models of contemporary houses including apartments and detached houses with yard will be investigated.

    Research method

    The research method in the present study is a descriptive and analytical method which in addition to examining the theories of researchers and theorists of architecture and environmental psychology, tries to extract the factors of relaxation from the Islamic point of view and its adaptation to current spatial-behavioral patterns. The research process was carried out in such a way that in the first stage, through interviews with the residence of the homes, the spatial features, environmental capabilities and current behavioral patterns in them was found. In the next step, whit the method of logical reasoning, semantic systems derived from the spatial characteristics of each pattern were found and the manifestation of three levels of tranquility including physical comfort, mental tranquility and spiritual tranquility in the desired patterns was explained.

    Conclusion

    This article finally concluded that the metaphor of tranquility and its different levels i.e. physical comfort, mental tranquility and spiritual tranquility) is reflected in the pattern of detached houses more than the pattern of apartments, which is also affected by the variety of spatial features and environmental capabilities in this pattern of the house comparing to the apartment type.

    Keywords: tranquility, Home, Apartment Pattern, Detached Courtyards Pattern
  • Shadi Parto, Saeid Salehi *, Ali Akbari, Hossein Abolhassan Tanhaei Pages 25-42

    Problem statement: 

    One of the main tasks of architecture is to regulate indoor and outdoor communication. Lack of attention to this communication and coexistence between them is one of the problems that architecture faces today and the result is the lack of quality in living spaces and dissatisfaction of humans in residential spaces. The walls, as the first mediator between outside and inside, regulate this dialectic between man and environment, which have taken different forms in different periods. How walls affect the user’s perception of space from the dialectic of rupture and connection is a question that the present study seeks to understand.

    Research objective

    This study aims to investigate the role of walls in the dialectic of rupture and connection, to develop a model based on the perception of users and explain how different factors interact in this process.

    Research method

    The present study is qualitative with an interpretive paradigm Grounded theory method. Key informants has been selected with snowball method and sampling method is purposive theoretical with semi structured inteviews.. Data collection proceeded until reaching to theoretical saturation and was analyzed and three step coded in Max QDA software with the systematic method of Strauss and Corbin and presented in the form of Creswell paradigm model.

    Conclusion

    The obtained model showed that the dialectical change of rupture and connection, is dependent on the time-space context and is the result of the interaction of various factors. In this regard, the central phenomenon of the obtained model, called the wall monologue, reflectsthe fuzzy perception of the users from the role of walls in the dialectic of rupture and connection. This means that in the range of rupture and connection of today’s houses, the perception of users, is in the range of “more rupture than connection”, while the individual parameters, were recognized as the most effective parameter in the perception process.

    Keywords: Contemporary Architecture, Fuzzy logic, Users Perception of Space, Indoor, Outdoor, Grounded theory method, lived experience
  • Parichehr Saboonchi *, Hamideh Abarghouei Fard, Heshmatollah Motedayen Pages 43-52

    Problem statement: 

    The factor of religion and the domination of the church’s instructions are the reason for undeveloped garden construction in the Middle ages. According to this fact, the human being in the Christianity era ignored nature and its manifestations because of ideological and extreme visions. As the matter of fact, the power of religious thoughts has led to not the cohesive gardens being formed in the early Middle Ages. As this power weakened in the late ages, the gardens were constructed according to aesthetics aspects. Religion dominated all dimension of the society. Therefore, other factors such as social status and people’s livelihood, political revolutions of sovereign powers, and economical situations have not been precisely investigated.

    Research objectives

    This research aims to investigate the reasons for developing gardens in the Middle Ages and answers the question of whether or not the religious dogmatism and the belief injected by the church about nature, make a negative impression on the essence and function of gardens in the middle ages. Except for religion, which factors are interfering in the functional evolutions of this era?

    Research method

    This research specifies the functions of gardens in the Middle Ages manipulating the indicating approach and analytic method. The research considers historical events and social context based on the written and pictorial analysis.

    Conclusion

    Research findings represent the combination of religious, political, economic, and social factors in Middle Age cities during 9 centuries, had affected the construction of the gardens in this era and the factor of power also rulers determined the essence, soul, and function of the gardens. In the 6- 12 th centuries, the rulers (church- feudal) created religious, livelihood- functional gardens and in the 12-15 th centuries, elites (business categories) formed joyful gardens.

    Keywords: The function of gardens in the Middle Ages, the context of society, church- feudal system, business categories, Power
  • Hamid Reza Shairi, Morteza Ghaffari *, Poya Raissi Pages 53-64

    Problem statement:

     Mobile Ta’ziyeh is regarded as one of the kinds of traditional Iranian theatre in which the scenes are performed not in a permanent place, but on a certain path. The present study aims to investigate how the discourse of Ta’ziyeh is formed in connection with the displacement of spatial boundaries and how this displacement emerges as a process that turns Ta’ziyeh into a performance with transformative function. In the current article, the interaction between the discourse of Ziaber Mobile Ta’ziyeh (case study) and the discourse of the city is studied. Also, the effects of performing Ta’ziyeh on the urban areas of Ziaber are investigated semiotically.

    Research objectives

     The main purpose of this article is to identify the semiotic aspects of mobility in the Ta’ziyeh and its function in the transformation of urban places and spaces.

    Research method

     The present article has been conducted through a qualitative method based on the Paris school semiotics. The research approach is derived from post-Gremassian tradition and is the result of the transition from structuralist and classical semiotics to semiotics based on “body”, “perception” and “presence” with a phenomenological background.

    Conclusion

     The course of Ta’ziyeh Ziaber is formed by joining the three main locations of this city (cemetery, the main street, and house of Ayatollah Ziaberi). By examining the mobile nature of this Ta’ziyeh, it becomes clear how the mentioned places became narrative and move away from their previous functions and roles so that this cause transforms of places, spaces and also the transcendence of the city during the performance of Ta’ziyeh.

    Keywords: Mobile Ta’ziyeh, Semiotics of Place, Space, City Discourse, Transcendence, Traditional Iranian Theatre
  • Fatemeh Zare, Kaveh Bazrafkan *, Homa Irani Behbahani, Behrooz Mansouri Pages 65-78

    Problem statement: 

    Architectural co-design has been facilitated through the development of digitalism. This has shifted to a new paradigm which has evolved the understanding of design process. As a result, design process has been changed in both technical and philosophical aspects and co-design, consequently, has acknowledged The Other in the design process. Accordingly, design is formed by interaction of at least two simultaneous networks.

    Research objectives

    This paper aims to focus on design as a socio-technical process by analyzing dimensions of actors, quality of network dialogue and the process of network in co-design.

    Research methods

    The Actor-Network Theory is applied to study the actors of co-design process. The quality of network dialogues is examined by analyzing texts and different types of networks and their impact on design process are determined by comparing two co-design cases. Thus, the paper is using a qualitative approach to redefine each node in the design process.

    Conclusion

    Different actors, human and non-human ones, shape the overall interactions of co-designers. Using network approach as a theoretical base for this interaction, revealedorstd four main elements in the design process: acceptability of The Other, criticism-tolerance, sharing personality, and collective intentionality. On the other hand, results from the two co-design case studies demonstrated insights on socio-technical approach of design and its impacts on other co-designer’s network relationship.

    Keywords: Architecture, Design Process, Actor-network theory, the other, dialogism, Co-designers’ Network
  • Marjan Edraki, Parisa Shad Ghazvini * Pages 79-90

    Problem statement: 

    Today, the rapid growth of technology and communication technologies has inevitably transformed human life and shaped concepts, viewpoints, and lifestyles. According to Manuel Castells’ theory of culture, in today’s world, technological developments and the emergence of new media are essential factors in social and cultural changes and the creation of multiple discourses in societies. But the problem of the present study is different aspects of the new culture from Castells perspective on the works of the eighth biennial of Iranian national painting (2011), that aspects such as multiple discourses, independence from regional geography and self-selection and self-production of cultural content are important issues for the artist and are reflected in their work.

    Research objectives

    This study investigates the works of the eighth biennial based on modern communication processes and the formation of spontaneous mass communication using Castells’ theory in explaining culture in the era of communication. Because ongoing discourses are important factors in shaping the culture of a society and creating works of art of any period, this article seeks to examine the multiple discourses of the eighth biennial of painting, based on Castells’ theory of culture.

    Research method

    The research method is descriptive-analytical, analyzes have been done qualitatively and the statistical population of the research includes 186 works of the eighth biennial of National Painting of Iran (2011).

    Conclusion

    Based on Castells’ theory that the technology revolution and the spread of information have transformed all levels of society, this paper proves that free and quick access to the wide range of cultural data and contents caused most of the participating artists in the biennial to choose the content of their works individually and experience self-selection and self-production of cultural content in this era.

    Keywords: Contemporary Iranian Painting, Eighth biennial of Iranian national painting, Content Multiplicity, Self-Motivation, Manuel Castells
  • Mina Kashani Hamedani, Hasan Sajadzadeh *, MohammadSaeid Izadi Pages 91-104

    Problem statement: 

    Malls, megamalls and large shopping centers are continuously expanding and a lot of people visit these spaces everyday but despite the huge costs the construction of such spaces imposes on the city, they cannot fulfill attracting the people and do not have much prosperity due to many reasons such as social and cultural conditions. Environmental studying of temporary retail shops in urban spaces, especially walkways, is nowadays discussed and studied extensively from the socioeconomic viewpoint.

    Research objective

    The study aims to analyze and assess the role of establishing temporary retail shops and informal markets from the viewpoint of the beneficiary and influential groups in the changes of environmental quality in urban walkways.

    Research method

    This research was conducted with a qualitative approach, relying on the grounded theory methodology. The initial data were collected through continuous observation and 47 in-depth and semi-structured interviews with pedestrians, permanently-stationed shopkeepers, retailers, urban experts and managers. The interviewees commuted or did business in one of the famous walkways in the historical city of Isfahan in Iran. Then, a number of categories were extracted from the data by coding and recollecting.

    Conclusion

    The results highlighted seven axial codes and seven core categories for assessing retail shops within the framework of the grounded theory. The seven core categories in the assessment of the quality of urban spaces and walkways as the thematic network are social interactions, activity conformity, microscale economic mobility, multilayered perceptions, balanced visual composition, environmental suitability and targeted control.

    Keywords: Environmental Quality, urban walkways, Urban Spaces, temporary retail shops
  • Hadi Sarvari * Pages 105-120

    Problem statement: 

    As a professional mix of Science and Art, Urban Design always needs skillful people in order to submit suitable results with artistic and functional values. For this purpose, specialists of urban design managed to develop different patterns about designing process. Creative Designing is one of the mentioned processes.

    Research objectives

    The real objective of this paper is to define a process of creative urban design in an urban scale. It may not only consider general steps of creativity but also respect the common process of urban space designing. For this purpose, the main question of this research is: “What are the various steps of creative designing of urban space?” This paper intends to examine the extant ideas in the field of creative process and also urban design process and compatibility of these two concepts.

    Research method

    Upon a comprehensive evaluation of current ideas about creative designing in different fields, in this study, the relevant process and upgrading techniques have been extracted with a qualitative method and analytical attitude. Then its compliance with the urban space designing process by the use of focus group was examined. Finally, the steps of the creative designing process of urban space were extracted accordingly.

    Conclusion

    Some of the major factors in the complexity of creativity in urban space designing are complexity and various dimensions of urban space, variety of stakeholder groups, a great number of visual elements and effects of other involved fields in the creation and upgrading the qualities of urban space. Creative designing of urban space is different from other creative designing methods and is applicable in five major steps including 1. Introduction; 2. Focus; 3. Incubation; 4. Illumination; 5. Assessment.

    Keywords: creativity, Creative Process, Upgrading Techniques of Creativity, Urban Space Design Process