فهرست مطالب

بحوث فی اللغه العربیه - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 25، پاییز و زمستان 1400)

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 25، پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/04
  • تعداد عناوین: 11
|
  • حامد صدقی*، سهیلا محسنی نژاد، عدنان اشکوری، پوران رضایی چوشلی، حسین طالب زاده صفحات 1-22

    اللغه هی الوسیله الاساسیه للتواصل والتفاهم بین البشر، ویکون ذلک عن طریق تعلم اللغات وتعلیمها سواء للناطقین بها او للناطقین بغیرها، وهذا یحتم علی المهتمین والمختصین فی تعلیم اللغات وتعلمها وضع اطر عامه ومعاییر محدده تکون دلیلا مرجعیا للمعلمین والمتعلمین علی حد سواء، یمکن قیاس محتویات هذه الاطر من خلال موشرات اداء علمیه دقیقه؛ لیکون التعلیم صحیحا یوتی ثماره ویحقق اهدافه من خلال مخرجاته. ومن اهم الاطر العالمیه فی تعلیم مهارات اللغات الاجنبیه، إرشادات المجلس الامریکی لتعلیم اللغات الاجنبیه ACTFL، وقد قام بوضع هذه الاطر فریق من المتخصصین والعاملین فی حقل تدریس اللغات. ویعد هذا الإطار دلیل مرجعی عالمی فی تعلیم اللغات الاجنبیه. ومهاره المحادثه باعتبارها المهاره اللغویه الرییسه الثانیه بعد الاستماع وذات اهمیه للتواصل الشفهی مع الناطقین بالعربیه؛ والطلاب بصوره عامه من غیر الناطقین بالعربیه یحفظون المفردات واسالیب اللغه العربیه، لکن معظهم عاجزون عن تطبیق ما یتعلمونه من المفردات والاسالیب فی المحادثه. والعینه التی تم اختیارها للدراسه 30 طالبا وطالبه فی الفصل الدراسی الثامن من مرحله البکالوریوس فی قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه الخوارزمی. واتبعت الدراسه المنهج الوصفی الاستقرایی فی إطار میدانی، للکشف عن مستوی اداء الطلاب فی المحادثه، واسباب ضعفهم، وتم استخدام الملاحظه والاختبار فی جمع البیانات کاداه للدراسه. ومن ابرز النتایج التی توصلت إلیها الدراسه هی ان الطلبه الناطقین بغیر العربیه ورغم دراستهم لاثنتی عشره وحده دراسیه، خاصه بمهاره المحادثه (3 مستویات)، وبمختبر اللغه العربیه (3 مستویات)، لم یحققوا المستوی المطلوب المعیاری، وذلک لعده اسباب، منها: قله الساعات المخصصه لتعلیم مهاره المحادثه، ودوافعهم لدراسه هذه اللغه، والمحتوی الدراسی العلمی للمنهج، وطرایق التدریس، ووسایل وانشطه التعلیم، واخیرا التقویم.

    کلیدواژگان: اللغه والعربیه للناطقین بغیرهاو اختبار المهارات اللغویهو مهاره المحادثه العربیهو نظام ACTFL المعیاری
  • دانا طالب پور * صفحات 23-42

    من السمات التی تمیز بین الشعر والنثر هی عنصر الإیقاع، وهو یلعب دورا اساسیا فی النغمه الشعریه وحلاوتها، وهو تعبیر اصیل عما یدور فی مکامن الشاعر من الاحزان والافراح والآلام؛ فبهذا السبب، یکون دوره بارزا بین توظیفات الشعراء، وقد شغل حیزا کبیرا بینها. یحاول هذا البحث دراسه الإیقاع الصوتی فی قصیده فی رحاب الحسین </em>دراسه اسلوبیه. تعد القصیده من القصاید التی تمتاز بمکونات إیقاعیه جمیله تدل علی وجدانیه الشاعر الحزینه بشکل موثر. لهذا، لجا البحث إلی دراسه هذه المیزه فی القصیده، بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی. وقد تم تطبیقه فی دراسه الإیقاع الداخلی والخارجی فی القصیده. یقدم هذا البحث إیجازا عن القصیده ومکانه شاعرها ومقدمات عن الوزن والقافیه والعناصر الموثره فی الإیقاع. ففی بحث الإیقاع الخارجی، درسنا بحر القصیده وقافیتها ورویها؛ ومن خلالها کشفنا عن اهم الجمالیات الموثره فی إیقاعیه القصیده. وفی بحث الإیقاع الداخلی، درسنا اهم العوامل الموثره فی الإیقاع الداخلی نظریا ثم قمنا بتطبیقها علی القصیده. وفی النهایه، استخلصنا ان الشاعر ذو مهاره شعریه موسیقیه بارعه، حیث نجح فی إبراز المعانی عبر الإیقاعیه نجاحا. فهناک تناغم موسیقی جمیل بین الهیکل البنیوی والدلالی فی القصیده، حیث یعبر عن المعانی وما یخالج فی نفس الشاعر ادق تعبیر.

    کلیدواژگان: الإیقاع، التماسک، المراثی، عبد الرزاق عبد الواحد، قصیده فی رحاب الحسین
  • عبدالعزیز حمادی، محمدجواد پورعابد*، رسول بلاوی صفحات 43-58

    لقد تطور علم اللسانیات الحدیث تطورا ملحوظا فی مجال دراسه اللغه، وانتج هذا التطور تحولا فی المفاهیم اللغویه، من حیث الوظایف التواصلیه لغویه کانت ام اجتماعیه، مما ادت هذه الظاهره إلی بروز تفاسیر مختلفه للنص والخطاب. یعد رومان جاکبسون منظرا حقیقیا لنظریه التواصل اللغوی التی تکون اهم النظریات اللغویه الحدیثه؛ إذ قسم البناء اللغوی والتواصل بین الافراد علی اساس سته عناصر لعملیه الاتصال وست وظایف للغه یتم عملها علی طاوله تلک العناصر. تعد دراسه الروایات الحدیثه من اهم المواضیع الادبیه، کما هی ماده خصبه للدراسه والبحث بالنسبه للباحثین والنقاد، وکذلک الروایه من الاجناس الادبیه التی ترتبط مباشره بالتواصل اللغوی والاجتماعی؛ وذلک لکونها متکونه من الحوار والسرد، فتطبیق وظایف التواصل علی الروایه یعد عملا نقدیا فی غایه الاهمیه. نتبع فی بحثنا هذا المنهج الوصفی التحلیلی، حیث نهدف من خلاله إلی دراسه روایه عازف الغیوم</em>، لعلی بدر بعرض النماذج التی یشاهد فیها استخدامه الدقیق والمتقن للتعبیر بالوظایف اللغویه للتواصل علی ضوء نظریه التواصل اللغوی لجاکبسون. فوجدنا سرده وحواره مناسبا للنهوض بغایات بحثنا، ویساعدنا ذلک فی وقوفنا علی خصوصیه اللغه ووظایفها فی روایته. من اهم النتایج التی توصلت إلیها الدراسه؛ هی ان فی روایه عازف الغیوم </em>مساحه واسعه للبحث فی مجال اللغه؛ إذ وجدنا الحوار خاضعا لعملیه التواصل حسب ارکان النظریه السته والوظایف التواصلیه الست، فکشفنا مواطن النظریه فی الروایه، حیث إن الروایی علی بدر اهتم فی خطابه بالتواصل مع المتلقی فی السرد والحوار موافقا بین عناصر اللغه ووظایف التواصل.

    کلیدواژگان: وظائف التواصل اللغوی، رومان جاکبسون، علی بدر، روایه عازف الغیوم
  • عبدالباسط بهادرزهی ملک آبادی، حمید احمدیان *، سمیه حسنعلیان صفحات 59-74

    لا یخفی علی من له إلمام باللغه العربیه، ان القرآن الکریم نص ادبی فرید ببلاغته، ولا نظیر لفصاحته؛ فیوثر علی المتلقی إثر سماعه وتلاوته؛ لانه یحتوی علی میزات اسلوبیه، وخصایص فنیه، وموشرات جمالیه تمیزه عن غیره؛ فلذلک جدیر بالدراسه والتحلیل والکشف عن میزاته واسباب جماله. وسوره الجاثیه المبدوءه ب"حم"، من احسن سور القرآن شکلا ومعنی، بما فیها من تکرار کلمه "الله" و"الآیات" الداله علی وحدانیه الله تعالی. من هذا المنطلق، یستهدف هذا البحث تحلیل سوره الجاثیه علی اساس الاسلوبیه علی مستوی الصوت والترکیب والدلاله، متبعا المنهج الوصفی التحلیلی. وصلت المقاله اخیرا إلی ان الاصوات والکلمات التی تکررت فی السوره، انشات موسیقی رایعه ونغمات متناسقه تجلب القلوب وتمهدها للانقیاد والانصیاع وتکون فی خدمه المعنی؛ وعلی مستوی الترکیب، تتبلور میزات الاسلوبیه فی التقدیم والتاخیر، والتعریف والتنکیر، والاستفهام، والحذف، وتکرار الجملات وتثبت ان القرآن یستخدم اغراضا اسلوبیه لتزیین اسلوبه وإعجاز بیانه؛ والدقه فی اختیار الکلمات واستخدام التضاد والترادف والاشتراک اللفظی، میزات اخری للقرآن تسترعی الانتباه وتتضمن معانی التاکید والشمول.

    کلیدواژگان: سوره الجاثیه، الاسلوبیه، الصوت، الترکیب، الدلاله
  • هادی نظری منظم*، فرامرز میرزایی، طاهر محمودزاده صفحات 75-94

    مهاره الکتابه من اهم المهارات اللغویه، ولها اهمیتها ایضا فی تعلیم اللغه العربیه بالجامعات الحکومیه فی إیران، یتعلمها الطلاب من خلال وحدات دراسیه، لکن لا یتقنونها جیدا، فیقعون فی اخطاء لغویه وکتابیه فی المراحل الدراسیه المختلفه. لهذا، تتناول هذه الدراسه انواع الاخطاء اللغویه والکتابیه فی الرسایل الجامعیه وتشیر إلی اسباب هذه الاخطاء؛ لکی تسهم فی إعاده النظر فی المنهج الدراسی وتعدیل طرایق تعلیم اللغه العربیه، خاصه مهاره الکتابه، بهدف التقلیل من الاخطاء اللغویه لدی الطلاب فی المستقبل وتنمیه مهاره الکتابه عندهم. تعتمد الدراسه علی المنهج الوصفی التحلیلی وتتبع مراحل منهج تحلیل الاخطاء لدراسه الاخطاء اللغویه فی عشرین رساله جامعیه فی مرحله الماجستیر لفرع تعلیم اللغه العربیه بجامعه تربیت مدرس. بلغ عدد الاخطاء اللغویه فی هذه الرسایل إلی 1005 اخطاء؛ والاخطاء النحویه من اکثر الاخطاء اللغویه شیوعا بخاصه فی حروف الجر، ثم تاتی الاخطاء الإملاییه، ثم الخطا فی رسم همزه القطع، ثم تاتی الاخطاء الصرفیه، ولاسیما الخطا فی تمییز المعرف من المنکر، ثم الاخطاء الدلالیه بخاصه فی استعمال الکلمات والعبارات غیر المالوفه فی العربیه. ومن خلال تفسیر الاخطاء، وصلنا إلی ان التداخل اللغوی، والطرایق التدریسیه، وبییه التعلم، وصعوبات مرتبطه بقواعد اللغه العربیه، والطلاب انفسهم، وجهلهم ببعض القواعد من اهم مصادر وقوع الطلاب فی هذه الاخطاء.

    کلیدواژگان: الاخطاء اللغویه والکتابیه، متعلمو اللغه العربیه، الرسائل الجامعیه، جامعه تربیت مدرس
  • علی قهرمانی *، محمدرضا اسلامی، جعفر امشاسفند، صیاد پناهی صفحات 111-128

    یری بعض الباحثین الاتراک ان جذور الاوزان العروضیه العربیه تصل إلی الشعر الشعبی الترکی القدیم، ویرون ان اوزان العروض الترکی لیست مقتبسه من العروض العربی. وقد راجت اوزان العروض العربی کوزن وحید للشعر الفارسی بعد ما تعرف شعراء الادب الفارسی علی العروض العربی، فاندثرت الاوزان الهجاییه القدیمه للغه الفهلویه والفارسیه الوسطی. اما الاتراک فهم استعملوا الاوزان العروضیه بجانب الاوزان الهجاییه المحلیه. تنوی هذه الدراسه من خلال المنهج الوصفی - التحلیلی، ان تتطرق إلی اوجه التشابه التباین بین اوزان الشعر الترکی والعروض العربی وتحاول الإجابه عن مدی التزام الاتراک باوزانهم الهجاییه ومدی تاثرهم بالعروض العربی فی شعرهم. من ابرز نتایج هذه الدراسه هی ان الاوزان العروضیه العربیه تقوم علی کمیه المقاطع وتناسب الهجاءات وتساوی الشطرین طولها وقصرها خلافا للشعر الترکی الذی یقوم علی تساو فی عدد الهجاءات فی کل شطر شعر؛ وهناک اختلاف کثیر فی استعمال بعض البحور الشعریه العربیه التی تاثرو شعراء الترک فیها من العروض العربی؛ ومن اوجه الشبه بین الادبین هو ان الردیف فی شعر کلا اللغتین یعتبر نوعا من الصنعه ونلاحظ ان الوزن المستخدم قریب جدا بالوزن الهجایی الترکی.

    کلیدواژگان: العروض العربی، الشعر الترکی، الاوزان الهجائیه
  • دانش محمدی *، سجاد اسماعیلی صفحات 129-144

    تم إطلاق مبادرات مبارکه فی السنوات الاخیره فی تعلیم اللغه العربیه فی إیران؛ من اهمها إنشاء فرع تعلیم اللغه العربیه فی مرحله الماجستیر، والذی یحاول سد فجوه عمیقه لتعلیم هذه اللغه فی الموسسات التعلیمیه والمدارس والجامعات. لکن رغم مرور قرابه عقد من إنشاء هذا الفرع، لاتزال ثمه مشکله کبیره عرقلت سبیل تحقیق اهداف هذا الفرع الجدید؛ من اهمها فقدان المصادر النظریه المناسبه لمواده الدراسیه. وتعد ماده اسالیب تدریس الاستماع والمحادثه من اهم المواد التعلیمیه فی هذا الفرع، والتی یجب ان توهل الطلبه لتعلیم هاتین المهارتین حسب المبادی الحدیثه فی تعلیم اللغات الاجنبیه. وهناک بعض المصادر النظریه عن تعلیم مهارات اللغه العربیه فی البلدان العربیه قد یمکن استخدامها فی تدریس هذه الماده. لکن هل تتضمن هذه المصادر المواصفات اللازمه لتاهیل الطلبه لتعلیم هذه المهارات والتعرف علی المسایل والتحدیات المهمه فی تعلیم اللغه العربیه؟ انطلاقا من هذه الضروره، تحاول هذه الدراسه إلقاء نظره تقویمیه علی بعض هذه المصادر من خلال منهج تحلیل المحتوی الکمی وتحلیل المحتوی النوعی واستخدام قایمه مبنیه علی الکتب النظریه لتعلیم اللغه الإنجلیزیه ومنهج تعلیم اللغه العربیه ومنهج تعلیم اللغه الإنجلیزیه فی مرحله الماجستیر. تکون مجتمع الدراسه من احد عشر کتابا فی اسالیب تعلیم مهارات اللغه العربیه تم تالیفها فی البلدان العربیه. توصلت الدراسه إلی ان بعض هذه المصادر تقدم دروسا مفیده فی بعض المحاور، مثل: اهداف الاستماع والنطق وتعلیم القواعد، لکن تفتقد المبادی النظریه المناسبه لتدریس بقیه المحاور. تتصف معظم هذه المصادر بالتعمیم وعرض المبادی النظریه عرضا وصفیا، دون نظره ناقده إلی المسایل والتحدیات المهمه لتدریس المهارات، کما تحتاج إلی تعدیلات اساسیه فی الجانب التطبیقی بسبب عدم الاهتمام بتجارب المدرسین وحاجات الدارسین والدراسات النظریه الحدیثه.

    کلیدواژگان: منهج تعلیم اللغه العربیه، ماجستیر تعلیم اللغه العربیه، الکتب النظریه، الاستماع، المحادثه
  • جمال طالبی قره قشلاقی * صفحات 145-162

    الاسلوبیه منهج لغوی نقدی یحاول تفکیک بنیه النص اللغویه ووصف مکوناته والکشف عن ابرز سماته. تعنی الاسلوبیه بالکشف عن المکونات اللغویه للنصوص الادبیه واستکناه ما وراء الشکل له. هذه الدراسه عالجت، بالاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی، ابرز المستویات الاسلوبیه، ای الصوتیه، والنحویه، والبلاغیه والدلالیه، فی قصیده میدان الشهداء لاحمد فراج العجمی؛ وهی قصیده انشدها الشاعر إبان ثوره الربیع العربی فی 25 ینایر عام 2011م بمصر، وفیها حرض الشعب علی الثوره والکفاح، کما نقد حسنی مبارک وسلطته نقدا لاذعا. ومن اهم ما توصلت إلیه الدراسه فی المستوی الصوتی ان اصوات القصیده المجهوره والشدیده غلبت علی المهموسه والرخوه لطبیعتها الثوریه؛ کما لاحظنا فی المستوی النحوی تقدیم ما حقه التاخیر، وتاخیر ما حقه التقدیم تکثیفا لدلاله ما قدم خاصی فی لفظه "الآن". کشفت الدراسه علی المستوی الصرفی تکثیف الافعال المضارعه استحضارا لواقع الحیاه فی المجتمع المصری، کما کشفت عن غلبه نوعین من الضمایر علی صیاغه القصیده، وهما "نا ک"؛ والضمایر ایضا کانت تدور فی ثناییه جدلیه بین الشعب والسلطه، واضفت کل منهما علی القصیده ثراء دلالیا وإیقاعیا؛ وعلی المستوی البلاغی، لاحظنا کثره الجمل الإنشاییه خاصه الجمل النداییه والاستفهام ب"کم"؛ والمنادی فی اغلبیه الجمل النداییه إما الشعب للقیام بالثوره، وإما حسنی مبارک للتنحی عن السلطه، کما وظف الشاعر لفظه "کم" للإخبار عن واقع حیاه الشعب المصری وعن تجربته الإنسانیه؛ وفی المستوی الدلالی، لقد صارت مفردات القصیده منسجمه مع مضمونها الذی یدعو إلی الثوره وتصویر مظالم السلطه، والامل بالمستقبل وإسقاط النظام.

    کلیدواژگان: الشعر المعاصر، الادب المقاوم، مصر، المستویات الاسلوبیه، احمد فراج العجمی
  • میلود غرافی * صفحات 163-172

    لقد شاهد تدریس العربیه فی العالم، وفی اوروبا وفرنسا خاصه، تزایدا ملحوظا منذ العقدین الاخیرین؛ وذلک لاسباب متعدده، تاتی علی راسها الاوضاع الجیوسیاسیه. فمنذ ان بدا الإرهاب القاعدی والداعشی یضرب فی عقر دار اوروبا وامریکا، ومنذ ان بدا التدخل الامریکی فی العراق تحت مبرر محاربه هذا الإرهاب، تزاید إقبال الموسسات والافراد علی تعلم العربیه. وإذا کان هذا الإقبال لصالح اللغه، فإنه من جانب آخر، یسیء إلیها؛ لانه یربطها دایما وسلبیا بالدین، مما ینعکس سلبا علی هذا التعلیم ویجعله مشروطا برویه إیدیولوجیه لا تنظر إلی اللغه العربیه، کما ینظر إلی باقی لغات العالم. لکن تعلیم العربیه فی الجامعات الفرنسیه، حتی وإن کانت بدایاته التاریخیه مشروطه باطماع استعماریه، فإنه استطاع ان یتاسس تدریجیا علی اسس اکادیمیه. یقترح المقال قراءه وصفیه لتاریخ تدریس الادب العربی فی الجامعات الفرنسیه، ویتوقف عند مقررات تدریس هذا الادب وإستراتیجیته ومناهجه والإشکالیات التی یثیرها فی علاقته بالتطورات الثقافیه والسیاسیه التی یشهدها الغرب بشکل عام، والمجتمع الفرنسی بشکل خاص.

    کلیدواژگان: الادب، الاستشراق، الاستعمار، التدریس، العربیه، المنهج
  • رجاء ابوعلی *، احیاء کماسی صفحات 173-190

    اللغه نظام کلی یتشکل من الاسالیب التی توثر علی فهم کیفیه وجهه نظر صاحبها. من هذا المنطلق، من مجموعه الاسالیب المتشکله فی النظام اللغوی، یتکون الهیکل الرییس الذی تنبثق منه الرویه العالمیه. القرآن الکریم کنظام لغوی یحتوی علی مجموعه من الاسالیب المختلفه والمتشابهه، فکل اسلوب متشابه یودی إلی تشکیل حقل دلالی متحد فی المعنی. هذه فکره اتخذت من مبادی النظریه النسبیه اللغویه التی تتمیز بنسختین: النسخه القویه شکل متطرف ان اللغه تحدد الرویه العالمیه وتشکل الثقافه؛ اما النسخه الضعیفه فتجعل للغه دورا منفعلا، انها تعبر عن وجهه نظر الکاتب وقد توثر علی تشکیل الافکار والثقافه. نظرا لاهمیه کیفیه تکون الهیکل الرییس من الاسالیب والرویه العالمیه المنبثقه منها، یعالج هذا المقال نظام الحقل المعرفی المتشکل من الکلمات "شک، وزعم، وظن، وحسب، وعقل، وفکر، وتدبر، وعرف، وبصر، وشعر، وفقه وعلم"، فی القرآن فیتمسک بنسخه ضعیفه من هذه النظریه کالفرضیه الاساسیه للبحث. تطرق هذا المقال، معتمدا علی المنهج الوصفی التحلیلی ووفقا للاسلوبیه الإحصاییه، إلی توظیف هذه النظریه فی نظام الحقل المعرفی للقرآن الکریم. والهدف من هذا هو إلقاء الضوء علی هذه النظریه واستخراج الرویه العالمیه ضمن الهیکل الرییس من الاسالیب المتشکله. ومن اهم النتایج التی یمکن ان یشار إلیها ان الهیکل الرییس للحقل المعرفی یعتمد علی تشکل الحلقات الاربعه: حلقه التصور، وحلقه التعقل، وحلقه الإدراک وحلقه العلم. الرویه العالمیه للقرآن الکریم تدل علی العلاقه الوثیقه والمتشابکه، وهی کون حلقه العقل کمصدر نهر یصب منه الإدراک وتنتهی هذه العملیه إلی بحر المعرفه الحقیقه والتامه التی تمثلها حلقه العلم.

    کلیدواژگان: الرویه العالمیه، الاسلوب، الحقل المعرفی، القرآن
  • محمود آبدانان مهدیزاده، پروین خلیلی، مسعود باوان پوری * صفحات 191-204

    یبحث علم النحو عن جذور تکوین الجمله واسالیبها وقواعد الإعراب فی اللغه العربیه، وهو الذی یحدد العلاقات بین الکلمات فی التراکیب اللغویه؛ لذلک شعر اللغویون باهمیتها فی الدراسات اللغویه، واعتبروه خطوه اساسیه فی التمییز بین المعانی المتداخله فی التراکیب اللغویه المختلفه، وخاصه حینما یتعلق الامر بالقرآن الکریم؛ فقد شرح العدید من النحاه اعمالهم فی القواعد واسالیبه. ومن علماء النحو فی القرن الرابع هو ابن الده ان) 494 969 ه(، وهو من ایمه اللغه وواسع الثقافه وسیبویه عصره ومتعدد الجوانب، فهو عالم نحوی ولغوی ومفسر وادیب؛ لکنه تخصص فی العلوم العربیه؛ ولهذا اشتهر بالطابع النحوی. من اشهر کتبه الدروس فی النحو، وهذا من الآثار العظیمه، والذی یتضمن موضوعات نحویه بطریقه تفید عامه الناس والمتخصصین، فهو یشمل اقساما للصرف والنحو، وقد حظی جمیعها باهتمام جامعها. وشرح المصنف نفسه هذا الکتاب واضاف إلیه شواهد وامثله، وهذه سمه مهمه تساعد فی توضیح محتویات الکتاب وتسهیله علی القراء والعلماء. لذلک، قمنا فی هذا المقا من خلا المنهج الوصفی التحلیلی، بالتعرف علی ابن الدهان ومنهجه فی کتاب شرح الدروس فی النح وومذهبه النحوی. ومن اهم النقاط التی توصلنا إلیها فی هذا البحث، هو المنهج النحوی العام والتعلیمی عند ابن الده ان، والذی یعبر عن جهد لا یمکن الاستهانه به فی البحث عن منهج عربی لتحلیل النصو والقواعد، یبتعد عن التعریفات العقلیه فی منهجه، ویحترم الآراء والنظریات النحویه ویظهر الطریق الصحیح ویقبل معظم آراء ومعتقدات علماء النحو.

    کلیدواژگان: الصرف والنحو، المنهجیه، ابن الدهان، شرح الدروس فی النحو
|
  • Hamed Sedghi*, Soheyla Mohseny nejad, Seyyed Adnan Eshkevari, Pouran Rezaei choshali, Hossein Talebzadeh Pages 1-22

    Language is a means of communication among human beings. Such communication among non-native and/or native language users can be facilitated through language learning and teaching. Language education professionals have developed guidelines for teachers and learners to measure the linguistic performance of these two groups. One of the prestigious international frameworks established in the field of foreign language teaching and assessment is the ACTFL (American Council on the Teaching of Foreign Languages) proficiency guidelines developed by a team of foreign language education professionals. The Arabic speaking skill, along with listening, is one of the main language skills  used to orally communicate with Arabic speakers. Non-native students majoring in Arabic Language and Literature learn the required vocabulary and structures/styles to speak Arabic. But many of them face challenges in applying what they have learned when speaking Arabic. The present study, in particular, attempts to find an answer to the following two questions: What is the proficiency level of undergraduate students of Kharazmi University majoring in Arabic Language and Literature based on ACTFL guidelines for assessing speaking skill? What difficulties do Arabic language majors face in learning Arabic?  The statistical sample of the study consisted of 30 undergraduate senior students majoring in Arabic Language and Literature at Kharazmi University, Tehran. To determine the students’ speaking level and discover the reasons for their possible deficiencies, a field (qualitative) research was conducted while adopting a descriptive and inductive approach. The research instruments included both the test and observation. The most prominent finding of the research was that while Arabic students take a total of 12 credits under the courses of Listening and Speaking 1 to 3 as well as Language Lab 1 to 3, they do not achieve a desirable level of speaking skill. There are many reasons for this weakness among which one can point out limited hours and credits allocated to the courses on language skills. The test results in particular revealed that the students did not perform well in the speaking skill. The contributing factors were the lack of confidence in speaking Arabic, fear of making lexical mistakes while speaking, and insufficient daily use of Arabic, among others.

    Keywords: Arabic for non-Arabic speakers, Language Skills Test, Arabic Speaking Skill, ACTFL Proficiency Guidelines
  • Dana Talebpour* Pages 23-42

    Music is a tool of connection between words and meanings. Through music, the audience can communicate better with the creator of the literary work and become aware of his inner feelings and emotions. As much as the connection between words and the meanings is better, the music that arises from it sits better in the hearts and causes the audience to be overjoyed. The present study examines the structure of musical harmony in the ode Fe Rehab al-Hussein</em> in the divan of the contemporary Iraqi poet, namely, Abdul Razzaq Abdul Wahid. The ode has a beautiful rhythmic structure and expresses the poet's sincere and sad feelings towards the supreme leader of the martyrs Imam Hussein and his family (AS). In the present study, the author examined some characteristics in the ode while providing an introduction to the importance and position of the ode as well as an introduction to the elements of external and internal rhythm by using a descriptive-analytical method. The results showed that the poet has excellent poetic and musical skills in a way that its author has been able to express the meanings in his mind through the art of rhythm, harmony, and musical coherence between the structure and theme in the poem desirably and prominently. This shows his creative power in using literary tools.

    Keywords: Rhythm, harmony, Elegies, Abdul Razzaq Abdul Wahid, the Ode ‘Fe Rehab Al-Hussein
  • Abedalaziz Hammadi, Muhammad Javad Pourabed *, Rasoul Balavi Pages 43-58

    Modern linguistics has made significant progress in the study of language, and this development has led to a change in linguistic concepts in terms of communication tools in both linguistic and social contexts. This phenomenon has led to various interpretations of text and speech. Roman Jacobson is the main theorist of the theory of linguistic communication, which is the most important modern linguistic theory. He divides the linguistic and communication structure between individuals based on six elements of communication operations and six linguistic tools. These tools are studied according to the six elements. The study of modern novels is one of the important topics in literature and is a fruitful topic for study by researchers and critics. The novel is also one of those literary materials that is directly related to linguistic and social communication and also includes description and dialogue, so applying the style of communication tools to the novel is important in terms of literary criticism. In this descriptive-analytical study, the authors studied the novel the Musician of the Clouds by  Ali Badr by presenting examples in which the accurate and very good use of an expression has been observed in the shadow of linguistic communication tools based on Jacobson's theory. The results showed that the descriptions and dialogues in the novel were appropriate for the purposes of our study l. An  important result of the study was that the novel the Musician of the Clouds has a wide area in the field of linguistics. It was observed that dialogue is based on communication operations in terms of six theoretical principles as well as six communication tools. In this sense, it a balance between linguistic elements and communication tools has been created.

    Keywords: the Tasks of Linguistic Communication, Roman Jacobson, Ali Badr, The musician of the clouds
  • Abdol-Baset Bahadorzahi Malek-Abadi, Hamid Ahmadian *, Somayeh Hassanalian Pages 59-74

    Whoever knows the Arabic language can recognize clearly that the Holy Quran is a literary text with no example in terms of fluency and eloquence. As a result, it influences listeners and reciters because it enjoys stylistic, artistic, and aesthetic specialties. Therefore, it is worth analyzing the text of the Holy Quran to discover its beautiful characteristics and elements. The SurahAl-Jathiyah is one of the most beautiful chapters of the Holy Quran in terms of form and content, starting with the letters ‘Ha Mim’ along with the words ‘Allah’ and ‘Ayaat’ being frequent in it. This research aims to study the SurahAl-Jathiyah (meaning crouching) using a descriptive-analytical approach from a stylistic perspective in terms of three layers of phonics, linguistic construction, and semantics. On the first layer, phonetic features that have higher frequencies play a role in creating musicality and rhythm and make hearts fond and ready for the obedience as well as complementing the meaning. In terms of linguistic construction, through the study of other stylistic features such as the precedence and delay, repetitions, questions, omissions, and definite and indefinite articles, it was shown that the Holy Quran has used stylistic features well in order to beautify the speech and show miracle in its expression. The accuracy in the selection of words, use of synonyms, antonyms, and homonyms were also among other impressive stylistic features of the Holy Quran.

    Keywords: The Surah Al-Jathiya, Stylistics, Phonics, Syntax, Meaning
  • Hadi Nazari Monazam *, Faramarz Mirzaei, Taher Mahmoodzadeh Pages 75-94

    Writing skill is one of the language skills in teaching Arabic in Iranian Universities. Some courses are dedicated to teaching this skill in Arabic. Nevertheless, students still face problems in writing in Arabic and experience linguistic and written errors at various educational levels. Therefore, in the present study, the authors tried to analyze linguistic and writing errors of 20 MA theses submitted to the Department of Arabic Language Teaching Tarbiat Modares University. The study was conducted to provide solutions for reforming the Arabic teaching curriculum, especially the writing skill in Iran, and reducing errors of students in the future. The descriptive-analytical and error analysis methods and statistical analyses were used. The results showed that the linguistic errors in these theses were 1005 errors. Syntactic errors were the most common language errors, and the errors related to the additional words (prepositions) were mostly grammatical. Other common errors were spelling errors, errors related to the humazat, alqate morphological errors, errors related to the detection of definite (marefah) from indefinite (nakarah), semantic errors, and the use of non-functional words and phrases in the Arabic language. Then, the interpretation of the errors revealed the traces of interlingual interference. Some of the most important causes for making errors by students in their theses were Arabic language teaching methods, educational environment, Arabic language difficulties and rules, the indolence of students, and lacking sufficient knowledge about some language rules. 

    Keywords: theses, Linguistic, Written Errors, Arabic Language Learners, Tarbiat Modares University
  • Ali GHahramani *, Mihammad Reza Eslami, jafar Amshasfand, Sayad Panahi Pages 111-128

    Some Turkish researchers believe that the roots of the Arabic prosody meters go back to ancient Turkish folk poetry. They believe that the meters of the Turkish prosody are not based on the Arabic prosody. The meters of the Arabic prosody have become the only meters for Persian poetry after the poets of Persian literature became acquainted with Arabic prosody. Therefore, no trace of the old syllabic of the Pahlavi and Middle Persian languages remained. However, Turkish poets used the prosodic meters alongside the local syllabic meters. This descriptive-analytical study intends to address the similarities and differences that exist between the meters of Turkish poetry and Arabic prosody and tries to answer the question about the extent of the Turks’ commitment to their prosodic meters and the extent of theinfluence of the Arabic prosody in their poetry. The results show that whileArabic prosody meters are based on the number of syllables and the proportionality of the spellings and the equal parts (length and shortness), Turkish poetryis based on an equal number of spellings in each part of poetry. There is a lot of difference in the use of some Arabic poetic measures influenced by the Arabic prosody. Among the similarities between the two kinds of literature is that the monorhyme in the poetry of both languages is considered a kind of figurative speech, and we noticed that the meter used is very close to the Turkish syllabic meters.

    Keywords: Arabic Prosody, Turkish Poetry, Syllabic Meters
  • Danesh Mohammadi *, Sajad Esmaili Pages 129-144

    The Arabic Language Teaching Branch was established at the Master’s level in recent years, which tries to bridge a deep gap in teaching this language in educational institutions, schools, and universities. However, there is still a big problem that has hindered the way to achieve the goals of this new branch. The most important of which is the loss of appropriate theoretical resources. The course on teaching methods of listening and speaking is among the most important educational courses in this branch. There are some theoretical resources in teaching the Arabic language skills in Arab countries that may be used in teaching this course. But do these resources include the necessary specifications to qualify students to teach these skills and to identify important issues and challenges in teaching Arabic? To answer this question, the present study tries to take an evaluative look at some of these sources using qualitative and quantitative content analysis methods. The study population consisted of eleven books on methods of teaching Arabic language skills that were authored in Arab countries. The study found that some of these resources provide useful lessons in some axes, such as the objectives of listening, pronunciation, and teaching grammar, but they lack appropriate theoretical principles to teach the rest of the axes. Most of these resources are characterized by the generalization and presentation of theoretical principles in a descriptive presentation without a critical view of the important issues and challenges of teaching skills.

    Keywords: Teaching Arabic Curriculum, MA in Teaching Arabic, Theoretical Books, Listening, Speaking
  • Jamal Talebi gharegheshlaghi* Pages 145-162

    Stylistics is a critical linguistic approach that attempts to deconstruct the linguistic structure of the text, describe its components, and reveal its most prominent features. Stylistic means exploring the linguistic components of literary texts and invoking them beyond form. The present stylistic study, with a descriptive-analytical approach, seeks to investigate Al-Ajmi's poem ‘Martyrs Square’ at four levels: phonetic, grammatical, rhetorical, and semantics. He composed the poem during the Egyptian Arab Spring revolutions which encouraged the Egyptian people to rise and criticize the authoritarian government of Mubarak. One of the most important findings of the study at the phonological level is that the loud and intense voices of the poem prevail over the whispered and soft-hearted tone because of its revolutionary nature. The author of the present study has also noticed at the grammatical level the presentation of what is due to delay and delaying what is entitled to a presentation, to intensify the significance of what was presented. At the morphological level, the study revealed an intensification of present-day verbs to evoke the reality of life in Egyptian society. It also revealed the predominance of two types of pronouns over the formulation of the poem, namely ‘k-na’ (نا-ک). The pronouns also revealed a dialectical duality between the people and the authority, and each added to the poem's semantics and rhythmic richness. At the rhetorical level, the authors noticed the abundance of structural sentences, especially the recursive sentences and the interrogation of ‘km’. In most of the calling sentences, the caller was either the people to carry out the revolution or Hosni Mubarak to step down from power. The poet also used the word ‘km’ to tell about the reality of the Egyptian people’s life and their human experiences. At the semantic level, the poem’s vocabulary was consistent with its content, which calls for revolution and depicts the grievances of the authority, and the hope for the future and the overthrow of the regime.

    Keywords: Contemporary Poetry, Resistant Literature, Egypt, Stylistic Levels, Faraj Al-Ajmi
  • Miloud Gharrafi* Pages 163-172

    Over the past two decades, the teaching of Arabic in Europe,  and France in particular, has made significant progress for several reasons, notably geopolitical ones. Indeed, since the terrorism of Al-Qaeda and Daesh has begun to strike within Europe and the United States, and since the American invasion in Iraq aiming at fighting terrorism, several institutions have set up teaching the Arabic language. While individuals’ and state institutions’ interest in the Arabic language has been beneficial, it has in the meantime been detrimental, because it directly associates the Arabic language with Islam and does not consider it as a regular language among many others. In France, although the beginning of the teaching of Arabic is historically linked to colonial times, it was gradually dissociated from this bias and settled as a purely academic teaching in universities. The present study proposes a historical reading of this teaching and discusses its current state in French universities. It focuses on the teaching of Arabic literature from its syllabi in relation to the cultural and political situations that Europe, in general, and France, in particular, are experiencing.

    Keywords: Arabic, Colonialism, Education, Literature, method, Orientalism
  • Raja Abuali *, Ehya komasi Pages 173-190

    Language is a comprehensive system and form of style that influences the understanding of the author's point of view. It can be said that the set of styles formed in the linguistic system of the main structure is formed in the worldview. The Holy Quran as a linguistic system consists of different and similar styles. Each similar style leads to the formation of the same semantic domain in meaning. This idea is taken from the principles of the theory of linguistic relativism which is characterized by two versions: the strong version is an extremist form that believes language determines the worldview and shapes culture, while the weak version considers language as a relative role that may affect the formation of the worldview and culture. The present study investigates the worldview of the Holy Quran in the framework of the styles formed with a focus on the semantic field of cognition. This article deals with the semantic domain of cognition from the perspective of words (shakk, zaam, zann, hasab, aghle, fekr, tadabbor, arafah, basarah, shaarah, faghahah, alamah) in the general Quranic system based on a descriptive-analytical approach and relying on statistical methods. Adhering to the weak version of this theory as the main premise of the research, this article seeks to clarify the worldview theory and extract it from the general structure formed in the Qur'anic system. The most important conclusion that can be pointed out is that the main structure of the cognitive domain in the Quran depends on the formation of four circles (al tasavor, al ghle, al edrak, and al elme). The al aghle circle is like a river from which the al edrak circle emerges and eventually leads to the sea of true and complete cognition represented by the al elme circle.

    Keywords: Worldview, Style, Field of Knowledge, The Holy Quran
  • Mahmoud Abdanan Mehdizadeh, Parvin Khalili, Masoud Bavanpouri * Pages 191-204

    The term syntax refers to the laws governing linguistic structures that are known and lead to the correctness of speech and the integration of verbal rules. Grammarians have written the rules and origins of the Arabic language with care and depth because the Arabic language is the language of the Holy Qur’an and it is rich in many respects. In the present study, the authors investigated the methodology used by Ibn al-Dahhan in his book Sharh ul-Doros fi Al-nahv. In this study, we presented an introduction to Ibn al-Dahhan, and his methodology in explaining this book using the descriptive-analytical method, and tried to show Ibn al-Dahhan's approach and his interest in the basics of grammar and his stance towards the opinions of grammarians. Sharh ul-Doros fi Al-nahv by Ibn al-Dahhan contains examples and interpretations of Arabic grammar. This book contains many examples that are easy for the reader to understand. The most important aspects of the book are providing examples and much evidence. These help readers and learners to understand the topic and facilitate their understanding of the materials. Among the methodological features of Ibn alDahhan are the abundance of representation in morphological and grammatical issues and paying attention to divisions in explaining the text. Also, among the salient features of Ibn al-Dahhan’s approach in Sharh ul-Doros fi Al-nahv is his interest in gathering evidence from various sources such as the Holy Qur’an, Arabic poetry, proverbs, etc. according to the doctrines and the fundamentals of grammar. The results of the present study showed that Qur’anic verses in Ibn alDahhan’s book ranked first in terms of numbers with regard to poems and proverbs. He did not frequently cite the hadiths of the Prophet. He cited Arab proverbs to confirm the rule, or to demonstrate the weakness of what was inferred by dissenting opinions on various topics. Ibn alDahhan referred to the opinions of the grammarians of the Kufists and the Basrians and avoided delving into the differences of the grammarians. Since Ibn al-Dahhan elaborated his explanation for students and young people, it is not surprising that he avoided engaging in grammatical disputes. The results also showed that he presented grammatical opinions in three ways: 1) attributing sayings to their speakers and referring to the doctrine of grammarians in grammatical matters, which indicate his vast knowledge of the opinions of the former; 2) referring to the grammatical doctrines, directly or indirectly, and rejecting erroneous opinions; and 3) explaining the opinions contrary to the grammarians without referring to their authors. In many of his views, he agreed with the views of the Basrians, especially Sebawayh, Khalil, and Akhfash.

    Keywords: Morphology, Grammar, Methodology, Ibn al-Dahhan, Sharh ul-Doros fi Al-nahv