فهرست مطالب

مهندسی و مدیریت کیفیت - سال یازدهم شماره 1 (بهار 1400)

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال یازدهم شماره 1 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی کرباسیان*، مریم گنجی، محسن چشم براه صفحات 1-14
    در پژوهش حاضر روشی جهت اندازه گیری هزینه ی آسیب به حسن نیت مشتریان و هزینه ی آسیب به برند سازمان ارایه گردیده است. در محاسبه ی هزینه ی آسیب به حسن نیت مشتریان، ابتدا الزامات کیفی و وزن هر یک از الزامات محاسبه گردیده و پس از محاسبه ی انطباق سازمان و سازمان رقیب در برآورده کردن الزامات، هزینه ی مرتبط با مشتریان ناراضی محاسبه شده است. پس از محاسبه ی هزینه ی مرتبط با مشتریان ناراضی، نرخ زیان آسیب به حسن نیت مشتریان و در نهایت هزینه ی آسیب به حسن نیت مشتریان محاسبه گردیده است. در محاسبه ی هزینه ی آسیب به برند سازمان، از بین مدل های موجود، مدل اکر برای محاسبه هزینه ی آسیب به برند سازمان استفاده گردیده است. بر اساس مدل اکر پارامترهای ایجادکننده ی هزینه، شناسایی شده و هزینه ی آسیب به برند سازمان محاسبه گردیده است. در نهایت، روش های ارایه شده در پژوهش حاضر در یکی از صنایع منتخب به اجرا در امده است.
    کلیدواژگان: هزینه ی پنهان و فرصت، هزینه ی آسیب به حسن نیت مشتریان، هزینه ی آسیب به برند
  • سعید اسدی، هانیه پناهی* صفحات 15-32
    مدل آزمون طول عمر سریع، یکی از مدل های بهینه در کسب اطلاعات مربوط به قابلیت اطمینان محصولات، بر اساس تسریع زمان شکست در مدت زمان کوتاه است. در این تحقیق، فاصله پیش بینی بیزی برای مقادیر سانسور شده در مدل آزمون طول عمر سریع جزیی با فشار یکسان بر اساس توزیع کوماراسوامی، مطالعه گردیده است. به دلیل عدم وجود فرم بسته در تابع پیش بینی بیزی، از الگوریتم زنجیره مارکوف مونت کارلو برای محاسبه تابع پیش بینی تقریبی و ساختن فواصل پیش بینی استفاده شده است. شبیه سازی و یک مجموعه داده واقعی برای مقایسه فواصل پیش بینی بیزی، آورده شده است. نتایج نشان می دهد که فواصل پیش بینی تحت تمامی حالات سانسور عملکرد خوبی دارند و مقادیر واقعی داده ها را در بر می گیرند. از نتایج به دست آمده می توان برای افزایش کیفیت و کاهش زمان و هزینه مربوط به آزمایش های کنترل کیفی محصولات استفاده کرد.
    کلیدواژگان: توزیع کوماراسوامی، سانسور هیبرید واحد شده، فاصله پیش بینی بیزی، آزمون طول عمر سریع جزیی
  • محمدسعید مظفری مهر* صفحات 33-44
    این مطالعه یک پژوهش آمیخته و از نظر هدف یک پژوهش بنیادی با رویکردی پیمایش مقطعی می باشد.جامعه آماری شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاهی) و خبرگان تجربی (مدیران استارتاپ های فینتک) است. برای نمونه گیری از روش هدفمند استفاده و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در نهایت از دیدگاه 17 نفر از خبرگان استفاده شد. برای شناسایی مقوله های زیربنایی نظام مدیریت کیفیت از روش تحلیل کیفی مضمون و نرم افزار MaxQDA استفاده شد. جهت ارایه الگو نیز از روش ساختاری-تفسیری و نرم افزار MicMac استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد رهبری و مدیریت و مشتری محوری بر روش تصمیم گیری، رویکرد سیستمی به مدیریت و مشارکت کارکنان تاثیر دارند. این عوامل نیز بر بهبود مستمر فرایند و مدیریت فرایند اثر می گذارند. در نهایت نیز به بهبود کیفیت منجر می شوند. عناصر سطح چهار یعنی رهبری و مدیریت و مشتری محوری بیشترین تاثیر را در بهبود مستمر فرایند نهادهای عمومی دارند.
    کلیدواژگان: نظام مدیریت کیفیت، استارتاپ های فینتک، رویکرد آمیخته
  • علی حیدری، محمود شهرخی* صفحات 45-60

    در این پژوهش، یک مدل چندهدفه برنامه ریزی نگهداری پیشگیرانه قابلیت اطمینان-محور برای یک سیستم صنعتی، با قطعات سری-موازی توسعه داده شده است. در این مدل هزینه های نگهداری و هزینه های خرابی لحاظ شده اند. به این ترتیب، این مدل انجام عملیات سرویس پیشگیرانه را با هدف افزایش سطح قابلیت اطمینان با کمترین هزینه کل برنامه ریزی می کند. مدل ارایه شده به صورت برنامه ریزی صفر و یک غیرخطی بوده و یک مثال عددی نیز برای آن حل شده است و نتایج مورد بحث قرار گرفته اند. برای حل مدل ارایه شده از روش محدودیت اپسیلون تکامل یافته توسط نرم افزار GAMS استفاده شده و جوابهای پارتویی تولید شده مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر برنامه ریزی سرویس های پیشگیرانه بر نرخ خرابی و قابلیت اطمینان سیستم را نشان میدهد. این پژوهش می تواند در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات سیستم های صنعتی با هدف حداقل کردن توقفات آن ها، با کمترین هزینه به کار روند.

    کلیدواژگان: بلوک دیاگرام، قابلیت اطمینان، نگهداری پیشگیرانه، برنامه ریزی چندهدفه، نگهداری و تعمیرات قابلیت اطمینان محور
  • شهین دباغ، یونس جاوید*، فرزاد موحدی سبحانی، عباس سقایی، کیا پارسا صفحات 61-76

    مطالعات قابلیت اطمینان بخش مهمی از هر برنامه ی مدیریت نگهداری تجهیزات است. با پیچیده تر شدن سیستم ها، استراتژی های نگهداری برای دست یابی به تصمیمات پایدار برای مدیریت ضروری است. خرابی های ناگهانی در یک سیستم می تواند علت اصلی افت عملکرد ماشین آلات و تجهیزات صنعتی باشد. برای تصمیم گیری حیاتی درباره سیستم، از مکانیسم های مختلف تحمل خطا استفاده می شود. در مقاله حاضر، یک روش توزیع وایبل دو پارامتری به منظور تجزیه و تحلیل مجموعه داده های دستگاه مبدل حرارتی در صنایع پتروشیمی با استفاده از نرم افزار Isograph Hazop + v7.0 مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجایی که عملکرد موثر یک سیستم، به برنامه ریزی و قابلیت اطمینان آن در شرایط مناسب وابسته است، این مقاله به ارایه ی یک روش برای بدست آوردن قابلیت اطمینان برای محاسبه فواصل زمانی نگهداری پیشگیرانه در سیستم های واقعی پرداخته است. نتایج حاصل منجر به حجم کمتر بازرسی و فعالیت های تعمیراتی، ایمنی و قابلیت اطمینان واحدهای صنعتی و سود اقتصادی بیشتر می شود.

    کلیدواژگان: بازرسی بر مبنای ریسک، قابلیت اطمینان، توزیع وایبل، ریسک، مبدل حرارتی
  • بختیار استادی*، مهناز ابراهیمی صدرآبادی، علی حسین زاده کاشان، محمد مهدی سپهری صفحات 77-87

    آنالیز فرآیند ارتباط تنگاتنگی با بهینه سازی فرایند دارد ودرآن بحث منابع نقش اصلی دارد. ازآنجا که مجموعه ی بهینه منابع به ویژه درشرایط رخداد حوادث غیر منتظره دارای اثرات متغیر در ریسک، عملکرد فرآیند و بازدهی آن است می تواند مشابه مدل انتخاب سبد بهینه سهام تعریف شود. هدف این مقاله، ارایه مدلی ریاضی برای تخصیص منابع انسانی بااستفاده از مدل مارکویتز براساس مهارت ها و هزینه ها و باهدف مینیمم کردن ریسک و ماکسیمم کردن بازده منابع است. مدل ارایه شده شامل ترکیبی از ارزیابی ریسک وبازده جهت پیدا کردن بهترین سبد ترکیب منابع در شرایط بحرانی است و روش حل محدودیت اپسیلون است. ازجمله نوآوری ها، مدل مارکوییتز برای بهینه سازی تخصیص منابع و تخصیص مبتنی بر ریسک منابع است. مدل پیشنهادی در مطالعه موردی واحد اورولوژی یک مرکز فوق تخصصی کلیه استفاده شده است. نتایج نشان دهنده تخصیص منابع با بازده وریسک بهینه و بیشترین میزان خروجی در شرایط بحرانی باشد.

    کلیدواژگان: تخصیص منابع، مدل مارکویتز، فرآیندهای عملیاتی، ریسک و بازده