فهرست مطالب

به سوی علوم ریاضی - پیاپی 1 (بهار و تابستان 1400)

نشریه به سوی علوم ریاضی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ابوالفضل رفیع پور* صفحات 1-13
    در این مقاله، ابتدا پدیده افت ریاضی کشور از دو منظر کمی و کیفی بررسی خواهد شد. در ضمناین بررسی، با استفاده از آمارها و نتایج تحقیقات مختلف، این پدیده افت، مورد موشکافی بیشتر قرار خواهدگرفت. در ادامه دو نوع افت در آینه مطالعه تیمز و در آینه آمار وزارت آموزشو پرورش، شناسایی و معرفی میشوند. افت در آینه تیمز (افت نوع اول) به عملکرد ضعیف دانش آموزان ایرانی در مطالعات بین المللی اشارهدارد و افت در آینه آمار وزارت آموزش و پرورش (افت نوع دوم)، اقبال کم دانش آموزان را برای ادامه تحصیلدر رشته ریاضی−فیزیکنشان می دهد. مقاله حاضر، علت اصلی این دو نوع افت را عدم توجه به ریاضی نابمعرفی می کند. سپس چیستی و حدود و ثغور مفهوم”ریاضی ناب“ترسیم می شود. در پایان، راهکارهاییبرای تقویت آموزش ریاضی ناب ارایه خواهد شد. این راهکارهای پنجگانه شامل توجه به ریاضیات قومی،استفاده از رویکرد مدل سازی و کاربرد برای آموزش ریاضی، تقویت نهادهای مرتبط با عمومی کردن ریاضی،تشویق به درگیر شدن استادان توانمند کشور در فرآیند آموزش معلمان ریاضی در دانشگاه فرهنگیان، برگزاریدوره های آموزشی مختلف برای معلمان ریاضی و دانش آموزان به منظور آشنایی آنان با ریاضی ناب است.
    کلیدواژگان: افت ریاضی، ریاضی ناب، آموزش ریاضی زمینه مدار، عمومی کردن ریاضی، آموزش معلمان
  • مریم امیاری* صفحات 14-23

    در این مقاله به بررسی تکامل تدریجی مفهوم تابع که یکی از اساسی ترین مفاهیم در ریاضیات امروزیاست، می پردازیم و سیر تحول این مفهوم را از قرون وسطی تا عصر حاضر مرور می کنیم.

    کلیدواژگان: تابع، رابطه، تابع تحلیلی، متغیر مستقل، متغیر وابسته
  • حسین غلامی چهکند، مرتضی گچ پزان* صفحات 24-34
    در این مقاله به توضیح تفسیر فیزیکی و هندسی مشتق گیری و انتگرال گیری کسری (یعنی مشتق گیری و انتگرال گیری از مرتبه دلخواه) برای مشتق گیری و انتگرال گیری کسری ریمن-لیوویل، مشتق گیری کسری کاپوتو و پتانسیل ریس پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مشتق گیری و انتگرال گیری کسری ریمن-لیوویل، مشتق کاپوتو، پتانسیل ریس
  • محمد صال مصلحیان* صفحات 35-39
    پس از مرور مختصر زندگی شیخ بهایی، فالنامه وی مورد کنکاش قرار گرفته و شیوه تدوین آن شرح داده شده است.‎‎
    کلیدواژگان: شیخ بهائی، فالنامه، زندگینامه
  • سلمان ابوالفتح بیگی* صفحات 40-68
    نامساوی های ابرانقباضی و سوبولف لگاریتمی ابزارهای مهمی در ریاضیات هستند که کاربردهای زیادی در آنالیز، نظریه احتمالات، هندسه، علوم کامپیوتر و نظریه اطلاعات پیدا کرده اند. در این مقاله، مفاهیم و قضایای اولیه این نظریه بیان شده و به کاربردهایی از آن اشاره می شود.
    کلیدواژگان: نامساوی ابرانقباضی، نامساوی سوبولف لگاریتمی، نیم گروه مارکوف، زمان آمیختگی
  • آونر فریدمن ترجمه: امین الله خسروی صفحات 69-82

    مقاله زیر ترجمه ای است از مقاله ی A. Friedman, What is Mathematical Biology and how useful is it? Notices Amer. Math. Soc. 57 (2010), no. 7, 851-857. این مقاله توسط آونر فریدمن، استاد برجسته دانشگاه و مدیر سابق انستیتوی علوم زیستی ریاضی در دانشگاه ایالتی اوهایو، نوشته شده است. در این مقاله، نویسنده تلاش داشته است تا به گونه های مختلف نقش متقابل ریاضیات و زیست شناسی را آشکار سازد و با ارایه مثال هایی این موضوع را توصیف نماید.

    کلیدواژگان: ریاضیات زیستی، کاربرد ریاضی در علوم زیستی و پزشکی