فهرست مطالب

آزمایشگاه و تشخیص - پیاپی 52 (تابستان 1400)

فصلنامه آزمایشگاه و تشخیص
پیاپی 52 (تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/24
  • تعداد عناوین: 15
|
  • دکتر محمد صاحب الزمانی صفحه 7
  • دکتر ناهید نصیری، دکتر حبیب الله گل افشان صفحه 8

    کرایوگلوبولین ها ایمنوگلوبولین هایی هستند که در حرارت زیر 37 درجه سانتی گراد رسوب می کنند. تایپ یک کرایوگلوبولین تنها از یک ایزوتایپ IgM منوکلونال شکل گرفته در حالی که تایپ های 2 و 3 در گروه کرایوگلوبولین های مخلوط IgG و IgM قرار می گیرند. بدخیمی های لنفوپرولیفراتیو، عفونت ها به ویژه هپاتیت C و بیماری های اتوایمیون از علل ایجاد کرایوگلوبولین ها هستند. واسکولیت، آرترالژی، ضایعات پوستی، اختلالات نورولوژیک و درگیری کلیه از عوارض کرایوگلوبولین ها هستند.

    کلیدواژگان: کرایوگلوبولین، هپاتیت C، واسکولیت، بدخیمی های لنفوپرولیفراتیو
  • دکتر محمد قهری صفحه 12

    برخورد با قارچ های ساپروفیت در آزمایشگاه های میکروب شناسی هر روز به صورت شایع اتفاق    می افتد. معمولا اکثر این قارچ ها را به عنوان آلوده کننده های معمولی محیط های کشت در نظر می گیرند و به آن اهمیت نمی دهند. هر چند که نوع نمونه و تعداد کلنی و محل رشد آن ها در نقاط تلقیح شده، بر اهمیت توجه و دقت در شناسایی و ارزیابی نقش آن ها در بیماری مورد تاکید قرار می گیرد. جنس آسپرجیلوس یک آلوده کننده ناشایع در اکثر آزمایشگاه های میکروبیولوژی است و اهمیت جداسازی گونه های آن از نمونه های کلینیکی باید مورد توجه و تاکید بیشتری قرار گیرد. 
    شایع ترین گونه آسپرجیلوس که از مجاری تنفسی بیماران جدا می شوند شامل آسپرجیلوس فومیگاتوس، آسپرجیلوس فلاوس و آسپرجیلوس نیجر می باشد. آسپرجیلوس تریوس، آسپرجیلوس اوستوس و آسپرجیلوس نیدولانس به عنوان پاتوژن های ریوی معمولا کمتر جدا می شوند و آسپرجیلوس نیجر به صورت شایع تری در حالات ساپروفیتیک نظیر بیماران مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی و سینوزیت مزمن جدا شده است و نقش آن به عنوان عامل آسپرجیلوزیس تهاجمی ریوی در بیماران دارای سیستم ایمنی مختل شده به ندرت ثابت شده است. گونه های آسپرجیلوس در بافت هایفاهای دارای دیواره عرضی و با انشعابات دو شاخه و زاویه دار، وزیکول و فیالید یا کنیدی ایجاد می کنند. در فرم تهاجمی بافتی کنیدیوفور، وزیکول و فیالید یا کنیدی دیده نمی شود. در آزمایش هیستوپاتولوژیک هایفی دارای دیواره عرضی منشعب و دو شاخه و زاویه دار در یک نمونه بیوپسی باز از ریه هر چند که اغلب اوقات مربوط به گونه های آسپرجیلوس در نظر گرفته می شود ولی ممکن است مربوط به گونه های فوزاریوم، سودوآلشریا بویدی ای و یا هیفومیست های دیماتیاسیوس نیز باشند. اهمیت تشخیص این گونه ها از یکدیگر در این است که به عنوان مثال سودوآلشریا بویدی ای می تواند نسبت به آمفوتریسین B مقاوم باشد.

    کلیدواژگان: آسپرجیلوزیس، آسپرجیلوس فومیگاتوس، آسپرجیلوما، عفونت ریوی، عفونت سیستمیک قارچی
  • دکتر حسین درگاهی، دکتر محمود بیگلر، زهرا گل محمدی، دکتر صدیقه تقوی صفحه 24
    مقدمه

    ارتباط معنی دار مثبت یا منفی بین فرسودگی شغلی که همان فروپاشی عاطفی در کار است با وابستگی شغلی که احساس خرسندی و خشنودی کارکنان از محیط شغلی خود تعریف می شود، در مشاغل مختلف امروزه مورد توجه پژوهشگران مدیریت منابع انسانی قرار گرفته است. لذا هدف از این مطالعه مقایسه ارتباط بین فرسودگی شغلی با وابستگی شغلی در میان کارکنان اداری – مالی با آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی منتخب شهر تهران است.

    روش کار

    پژوهش حاضر به صورت توصیفی – تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در میان تعداد 221 نفر از کارکنان اداری – مالی، تعداد 208 نفر از کارکنان آزمایشگاه های بالینی و تعداد شش بیمارستان منتتخب دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران با روش تمام شماری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها برای اندازه گیری فرسودگی شغلی پرسشنامه ماسلاچ و برای وابستگی شغلی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری و روایی محتوی برای پرسشنامه فرسودگی شغلی برابر 72/0 و برای پرسشنامه وابستگی شغلی برابر 77/0 و پایایی پرسشنامه های مورد استفاده نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 76/0 و 75/0 به دست آمد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار نسخه 16، برای ارایه آمار توصیفی از شاخص فراوانی نسبی و برای ارایه آمار استنباطی از آزمون های ناپارامتریک مانند همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره بهره برداری شد.

    نتایج

    کارکنان آزمایشگاه های بالینی در مقایسه با کارکنان اداری – مالی از فرسودگی شغلی کمتر و وابستگی شغلی بالاتری برخوردار بودند. ارتباط معنی داری بین فرسودگی شغلی و وابستگی شغلی دو گروه کارکنان با عوامل دموگرافیک آن ها نظیر سن، جنسیت، میزان تحصیلات، سابقه کار و نوع استخدام به دست آمد. همچنین بین دو متغیر فرسودگی شغلی و وابستگی شغلی در میان کارکنان آزمایشگاه های بالینی (83/0=r، 001/0=P) و کارکنان اداری – مالی (75/0=r، 001/0=P) ارتباط مثبت و معنی داری به دست آمد.

    نتیجه گیری

    کاهش فرسودگی شغلی و افزایش دلبستگی شغلی در میان کارکنان آزمایشگاه های بالینی بیمارستان های منتخب در مقایسه با کارکنان اداری – مالی می تواند مربوط به نوع و ماهیت و شرایط شغلی آن ها باشد. ارتباط معنی دار بین فرسودگی شغلی با وابستگی شغلی کارکنان از یک روند ثابت پیروی نمی کند و می تواند تحت تاثیر افراط و اعتیاد به کار در ارتباط مثبت و یا متاثر از کاهش عوامل انگیزشی در میان کارکنان در ارتباط منفی با یکدیگر قرار گیرد. نقش شیوه رهبری، عدالت سازمانی، نوع فرهنگ سازمانی و رعایت اخلاق حرفه ای در نوع مثبت و منفی بودن ارتباط معنی دار بین فرسودگی شغلی و وابستگی شغلی کارکنان در مشاغل مختلف نقش دارد که می تواند در پژوهش های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، وابستگی شغلی، کارکنان اداری - مالی، کارکنان آزمایشگاه های بالینی، بیمارستان، تهران
  • دکتر رضا نکوئیان، عطیه محمدی صفحه 40

    سرطان پاپیلاری تیرویید که به عنوان شایع ترین بدخیمی در بین انواع سرطان های دستگاه درون ریز گزارش شده است، شیوع رو به رشدی از لحاظ تعداد مبتلایان در چند دهه اخیر به همراه داشته و با توجه به درصد بالایی که به خود اختصاص داده (حدود 80% از انواع سرطان های غده تیرویید)، در سال های اخیر، مطالعات گسترده ای در زمینه شناسایی مکانیسم های پاتوژنز مولکولی و عوامل ژنتیکی دخیل در ایجاد آن انجام شده است، با این هدف که بتوان از تغییرات مولکولی ایجاد شده به عنوان مارکرهایی در حوزه های مختلف پیش آگهی، تشخیص و درمان استفاده کرد.
    گر چه با وجود همه تلاش ها، تاکنون پیشرفت های چشمگیری که منجر به استفاده از آن ها در زمینه های بالینی و عملی شود، ایجاد نشده و امید است در آینده ای نزدیک بتوان از روش های مولکولار به عنوان راهکارهای عملی در جهت مدیریت ابعاد مختلف سرطان تیرویید بهره برد.
     در این مقاله مروری، به طور خلاصه به بررسی عوامل مولکولی، به ویژه مسیر های پیام رسانی دخیل در ایجاد سرطان پاپیلاری تیرویید پرداخته ایم.

    کلیدواژگان: سرطان پاپیلاری تیرویید، عوامل ژنتیکی، مسیرهای پیام رسانی
  • دکتر داریوش فرهود، رعنا حاجیلو، دکتر مرجان ظریف یگانه، شراره صادقیان، دکتر غلامرضا حاجتی، معصومه صالحی، مهرداد خوانساری، دکتر عبدالفتاح صراف نژاد، دکتر مریم جلالی صفحه 46
    مقدمه

    بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دمانس یا "زوال عقل" در سنین پیری است. بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود و با آتروفی مغز و تخریب نورونی، به ویژه در ناحیه هیپوکمپ و قسمت قاعده ای پیشانی، همراه است. بیماری آلزایمر براساس سن شروع به دو نوع زودرس (کمتر از 65 سال) و دیررس (بالای 65 سال) طبقه بندی می شود. آلزایمر بیماری چند عاملی است که هر دو فاکتورهای ‌ژنتیکی و محیطی در توزیع جمعیتی آن نقش دارند. پیش زمینه ژنتیکی، سن و جنس از عوامل خطر اصلی برای بروز این بیماری هستند. برخی جهش های ژن APOE در افزایش استعداد افراد به بیماری آلزایمر در جمعیت های مختلف به خوبی به اثبات رسیده است. ژنTOMM40  در ناحیه کروموزومی 13.q 19 واقع شده است که در حدود 15 کیلوباز با ژنAPOE  فاصله دارد. در این تحقیق پلی مورفیسم های ژنتیکی rs157580 و rs 8106922 ژنTOMM40  با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر دیررس مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مورد-شاهدی، DNA ژنومی از خون محیطی 117 فرد بیمار و 130 فرد شاهد به روش Salting out/Protenase K استخراج شد و پلی مورفیسم های ژنتیکی rs157580 و rs8106922 ژنTOMM40  به روش ARMS-PCR و تعیین توالی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    برایrs157580  فراوانی ژنوتیپ GA در دو گروه بیمار و سالم تفاوت آماری معنا دار داشت و براساس نتایج به دست آمده دارای نقش محافظتی احتمالی می باشد (P=0.027). فراوانی الل  G,Aنیز در دو گروه بیمار و سالم تفاوت آماری معنی دار نداشت.
    همچنین برای rs 8106922 فراوانی ژنوتیپAG  در دو گروه بیمار و سالم دارای تفاوت آماری معنی دار بود (p=0.002) و به عنوان ریسک فاکتور احتمالی می توان آن را در نظر گرفت. از طرفی ژنوتیپ GG نیز در دو گروه بیمار و سالم دارای تفاوت آماری معنی دار بود (P=0.002) و به عنوان عمل محافظتی احتمالی می توان آن را در نظر گرفت . فراوانی اللی برای اللA  در گروه بیمار و سالم دارای تفاوت آماری معنی دار بود (P=0.003) و به عنوان ریسک فاکتور احتمالی می توان ان را در نظر گرفت. فراوانی اللی برای اللG  در گروه بیمار و سالم دارای تفاوت آماری معنی دار بود (P=0.003) و به عنوان عامل حفاظتی احتمالی  می توان آن را در نظر گرفت.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، ژن TOMM40  را می توان به عنوان یکی از ژن های احتمالی مرتبط با ایجاد بیماری آلزایمر در نظر گرفت. انجام بررسی های بیشتر در مورد سایر ژن های دخیل در ایجاد بیماری و همچنین مطالعات عملکردی این ژن در سطح سلولی و مولکولی پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: بیماری آلزایمر، پلی مورفیسم، ژن TOMM40، ایران
  • امیر محسن خاجی صفحه 53

    صرفه جویی کم مصرف کردن نیست، بلکه مدیریت هزینه ها برای آنچه که در اختیار قرار گرفته می باشد. برای صرفه جویی و بهره برداری بهینه در هر مرکز باید روی کلیدی ترین هسته و قسمت آن یعنی مدیریت تمرکز کرد. مدیریت فرآیند به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازمان دهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد. مدت زمانی است که مراکز آزمایشگاهی با بحران مالی و تهدید ورشکستگی رو برو شده اند. از جمله دلایل این مهم، می توان به تاثیر سوء مدیریت تجهیزات، انبار و خرید مواد مصرفی اشاره کرد.
    از نکات دیگری که مربوط به حوزه مدیریت می باشد و تاثیر مستقیم بر درآمد آزمایشگاه دارد، برخورد مدیر با پرسنل و تاثیر آن بر روی مراجعین است. اگر شما به عنوان یک رییس یا مدیر برخورد مناسبی با کارمندان تان داشته باشید، تاثیر مثبت آن را در جذب مشتری و درآمد آزمایشگاه و سود اقتصادی مرکزتان خواهید دید، این در حالی است که عکس این جریان نیز وجود دارد. انتخاب نیروی کار بر روی هزینه و درآمد آزمایشگاه، تاثیر قطعی و مستقیم دارد به طوری که هم می تواند آزمایشگاه شما را در منطقه و فراتر از آن به یک برند تبدیل کند و هم می تواند آن را در معرض ورشکستگی قرار دهد پس در انتخاب پرسنل تان بسیار دقت داشته باشید که این امر جزو اصول اولیه و مهم مدیریتی می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که برای انتخاب یک کارمند خوب برای یک آزمایشگاه باید شاخص هایی چون مهارت رفتار با مشتری، مهارت مدیریت زمان، مهارت کار تیمی، مهارت ارتباطی و مهارت اخلاق حرفه ای را مد نظر قرار دهید.
    جدا از این موضوعات، خالی از لطف نیست که به بحث پرداخت مالیات هم بپردازیم که می توان گفت تمامی مراکز آزمایشگاهی درگیر آن هستند. طبق قانون، صاحبان مشاغل براساس نوع و حجم فعالیت مجبور به تسلیم مالیات به اداره دارایی هستند که این امر تبدیل به دغدغه صاحبان آزمایشگاه ها شده است. در ادامه به تفصیل راجع به موضوعات فوق توضیح داده خواهد شد.

    کلیدواژگان: آزمایشگاه، صرفه جویی، مدیریت، مالیات، اظهارنامه
  • امین داوری صفحه 71
|
  • Nahid Nasisri, Habibollah Golafshan Page 8

    Cryoglobulins are immunoglobulin that precipitate below 37°C. Type one is IgM monoclonal but type 2 and 3 are mixed cryoglobulin which are consist of IgG and IgM. Many lymphoproliferative neoplasms, infections especially hepatitis C and autoimmune disease are associated with cryoglobulinemia, systemic vasculitis, skin lesion, neurological and renal involvement are serious manifestation of cryoglobulins.

    Keywords: cryoglobulins, hepatitis C, vasculitis, lymphoproliferative neoplasms
  • Mohammad Ghahri Page 12

    Aspergilloma is the most familiar form of the localized infections produced by Aspergillus species. Fungus ball usually forms in patients with residual lung cavities following tuberculosis, sarcoidosis, bronchiectasis, pneumoconiosis, and ankylosing spondylitis or where there is a neoplasm of the lungs. Fungus balls usually are located in the upper lobes. Patients are often asymptomatic but may present with chronic cough, malaise, and weight loss. Hemoptysis is the most common symptom.
    Chronic Necrotizing Aspergillosis usually occurs in middle-aged or older men with chronic or previously treated lung disease such as tuberculosis. The most common symptom include fever, productive cough, malaise, and weight loss, often lasting for months before diagnosis.
    The number of cases of various forms of Invasive Infections have increased markedly over the past few years. Although the lung is the most common site of infection, Aspergillosis can disseminate to virtually any body site, and indeed the true extent of this spread is often only apparent at autopsy. Invasive Aspergillosis is almost always seen in the setting of the immunocompromised host and is often fatal, even if diagnosed during life and treated.

    Keywords: Aspergillosis- Aspergilloma- Systemic fungal infection- Pulmonary infection- respiratory infection
  • Hosein Dargahi, Mahmood Biglar, Zahra Golmohammadi, Sedegheh Taghavi Page 24
    Introduction

    The positive and negative relationship between job burnout as job emotional collapse and job engagement which defined the employees’ satisfaction with their jobs has been considered by human resources researchers. Therefore, this research was aimed a comparative study between job burnout and job engagement among administrative – financial employees and clinical laboratories employees of selected medical sciences universities hospitals in Tehran.

    Methodology

    This research was a descriptive – analytical and cross – sectional study conducted among 221 administrative – financial employees and 208 clinical laboratories of six selected hospitals of medical sciences universities in Tehran. Regarding the sample size, census method was used. The research tools was two questionnaires including Maslach’s job burnout and research – constructed job engagement which its’ face validity and also contentment validity confirmed by 0.72 for job burnout and 0.77 for job engagement questionnaires, respectively. Also, the questionnaires’ reliability confiremed by Alpha Cronbach coefficient procedure according to which was 0.76 for job burnout and 0.75 for job engagement questionnaires.

    Results

    Clinical laboratories employees were less exposured to job burnout and had more job engagement in comparative with administrative – financial employees. Also, there were significant correlation between job burnout and job engagement of employees with their age, gender, educational degree, work experiences, and type of employment.  Moreover, significant positive correlation was approved between job burnout and job engagement of clinical laboratories’ employees (P= 0.001, r= 0.75), and administrative – financial employees (P=0.001, 0.75).

    Conclusion

    Decreased of job burnout and increased of job engagement among clinical laboratories employees in comparative with administrative – financial employees of selected hospitals of Tehran may be related to their job type, nature, and climate. Positive or negative significant between job burnout and job engagement of mentioned employees do not follow a stable trend because of employees’ workholism and excessive work through positive significant, and decreased of motivation factors among employees based on negative significant with each other. We assure leadership style, organizational justice, type of organizational culture, and professional ethics consideration should be enrolled for positive or negative correlation between employees’ job burnout and job engagement which may be studied in the next studies.

    Keywords: Job Burnout, Job Engagement, Administrative – Financial Employees, Clinical Laboratories Employees, Tehran Selected Hospitals
  • Reza Nekouian, Atiyeh Mohammadi Page 40

    Papillary thyroid cancer, which has been reported as the most common malignancy among endocrine cancers, has a growing prevalence in terms of the number of patients in recent decades, due to its high percentage (about 80%). In recent years, extensive studies have been conducted to identify the mechanisms of molecular pathogenesis and genetic factors involved in its development, with the aim of using molecular changes as markers in the field, used as different prognosis, diagnosis and treatment tools.
    However, despite all the efforts, no remarkable progress has been made so far that leads to their use in the clinical field, and it is hoped that in the near future molecular methods can be used as practical solutions to manage various dimensions of thyroid cancer.
    In this review article, we briefly review the molecular factors, especially the signaling pathways involved in the development of papillary thyroid cancer.

    Keywords: Papillary Thyroid Cancer, Genetic Factors, Signaling Pathways
  • Daryoush Farhood, Rana Hajilou, Marjan Zarif Yeganeh, Sharareh Sadeghian, Gholamreza Hajati, Masoumeh Salehi, Mehrdad Khansari, Abdolfatah Sarrafnejad, Maryam Jalali Page 46
    Introduction

    Alzheimerchr(chr('39')39chr('39'))s disease is the most common type of dementia or "dementia" in old age. Its incidence increases with age and is associated with brain atrophy and nerve damage, especially in the hippocampus and the base of the forehead. Alzheimerchr(chr('39')39chr('39'))s disease is classified into two types based on its onset age: early (less than 65 years) and late (over 65 years).
    Alzheimerchr(chr('39')39chr('39'))s is a multifactorial disease in which genetic and environmental factors play a role in its population distribution. Genetic background, age and gender are the main factors in the development and spread of the disease. Some mutations in the APOE gene have been shown to increase susceptibility to Alzheimerchr(chr('39')39chr('39'))s disease in different populations. The TOMM40 gene is located in chromosomal region 13.q 19, which is about 15 KB away from the APOE gene. In this study, the genetic polymorphisms rs157580 and rs 8106922 in TOMM40 were investigated with a risk of late-onset Alzheimerchr(chr('39')39chr('39'))s disease.

    Materials and Methods

    In this case-control study, DNA was extracted from the peripheral blood of 117 patients and 130 controls using desalination method / K protonase and several genetic formations of rs15758080 and rs 8106922 TOMM40 genes using ARMS-PCR And sequencing.

    Results

    In rs157580, the frequency of GA genotype was statistically significant in the two groups of patients and healthy and based on the results, it has a possible protective role (P=0.027). He did not have a gallows.
    Also, for rs 8106922, the frequency of AG genotype in the two groups of patients and healthy had a statistically significant difference (p=0.002) and it can be considered as a possible risk factor.

    On the other hand, GG genotype had a statistically significant difference between the patient and healthy groups (P=0.002) and can be considered as a possible protective action. The allele frequency for allele A in the patient and healthy group had a statistically significant difference (P=0.003) and can be considered as a possible risk factor. The allele frequency for G allele in the patient and healthy group had a statistically significant difference (P=0.003) and can be considered as a possible protective factor.

    Conclusion

    Based on the results of this study, TOMM40 gene can be considered as one of the possible genes associated with Alzheimerchr(chr('39')39chr('39'))s disease. Further studies of other genes involved in disease development, as well as functional studies of this gene at the cellular and molecular level are recommended.

    Keywords: Alzheimer's disease, polymorphism, TOMM40 gene
  • Amir Mohsen Khaji Page 53

    Saving is not underspending, but managing costs for what is available.
    To save and operate efficiently in any center, we must focus on the most key core and its part, namely management.
    Process management is the effective and efficient use of material and human resources in planning, organizing, mobilizing resources and facilities, guidance and control, which is done to achieve organizational goals and based on an accepted value system.
    It has been a long time since the laboratory centers facing financial crisis and bankruptcy threatening.
    Among the important reasons, we can mention the impact of mismanagement of equipment, warehouse and purchase of consumables.
    One of the other issues related to the scope of management and the direct impact on the labchr(chr('39')39chr('39'))s income, the managerchr(chr('39')39chr('39'))s dealing with the staff and its impact on the clients.
    If you have a good attitude towards your employees as a boss or manager, you will see a positive impact on the clientchr(chr('39')39chr('39'))s absorption and the laboratory revenue and the economic profit of your center, while the opposite is also true.
    The choice of labor has a definite and direct effect on the cost and income of the laboratory, as it can.
    Make your lab a brand in the region and beyond, and it could also bankrupt it.
    So be very careful in choosing your staff, which is one of the basic and important management principles.
    Note that to select a good employee for a laboratory, you need to consider indicators such as customer behavior skills, time management skills, teamwork skills, communication skills and professional ethics skills.
    apart from these matters , we chr(chr('39')39chr('39'))d better deal with taxes that can be said in all the lab centers involved.
    By law, business owners are required to pay taxes to the Treasury Department based on the type and volume of activity, which has become a concern for laboratory owners.

    Keywords: Laboratory, Frugality, Management, Taxation, Declaration