فهرست مطالب
نشریه مطالعات راهبردی جهان اسلام
سال بیست و دوم شماره 2 (پیاپی 86، تابستان 1400)
- بهای روی جلد: 800,000ريال
- تاریخ انتشار: 1400/07/01
- تعداد عناوین: 7
-
آینده پژوهی روابط تهران کابل / ایران افغانستان، درهای باز، درهای بستهصفحه 5
افغانستان، سرزمین تحولات سخت است. رژیمهایی در آن پدید میآیند به سختی میمانند و به سهولت از بین میروند؛ به گونهای که از 1352 تا امروز هفت نوع حکومت به خود دیده است افغانستان به همین نسبت برای همسایگانش، نعمت و نقمت را توامان دارد. افغانها یک بار دولت «نامدار» صفوی را در ایران برانداختهاند و یک بار دشمن اصلی ایران را به خواری از مرز و بوم خود راندهاند. افغانستان درویشی توانگر است. کشوری با حدود 11 معدن و کان ارزشمند به ارزش تقریبی سه تریلیون دلار؛ در عین حال همین امروز سازمان ملل میگوید بدون حمایت بینالمللی از پی اداره خود برنمیآید!
«طالبان» در این سرزمین هماینک در آستانه تشکیل دومین دولت خود است، دولتی که بیش از آنکه نسبتی با «اسلام حنفی» داشته باشد با «اسلام پشتون» سازگار است. اسلام پشتونی آمیزهای از تساهل صوفیگرایانه و خشونت پشتون است، فقه آن فقه پشتون و روش آن پشتونی است با این تفاوت که حالا «سیاستمداران طالب»دریافتهاند، مسیر برای یک حکومت پشتون ولایانه هموار نیست و باید پارهای اصلاحات را بپذیرند.
تحولات افغانستان از سوی دیگر برای جمهوری اسلامی در کنار تهدیدات و تحذیرات، فرصتهای ویژهای به همراه دارد. افغان بیش از هر همسایهای با «ایران» نسبت دارد، تاریخ، فرهنگ، زبان، آداب و رسوم افغان ایرانی است در عین حال «افغان آزاد» مدیون جمهوری اسلامی هم هست چرا که در اخراج آمریکا از این مرز و بوم، به جز ایران کسی را در کنار و معاضد خود ندیده است. با مقداری تسامح میتوان گفت هماینک «افغانستان طالب» میان دو نیروی منطقهای قرار گرفته است؛ ایران و پاکستان. طالبان در باطن خود ایران را آزادیبخش و پاکستان را اشغالگر میداند هر چند نمیتواند این را با صراحت بیان کند. طالبان خط یا مرز 2430 کیلومتر دیورند با پاکستان را خیانت انگلیسیها علیه «ملت پشتون» به حساب آورده و پشتون والیهای شمال پاکستان را بخشی تجزیهشده از خاک کشور خود به حساب میآورد.کلیدواژگان: اففانستان، جمهوری اسلامی، طالبان، تعاملات فرهنگی، تعاملات اقتصادی -
صفحه 43
گروه طالبان یکی از بازیگران موثر در تحولات کشور افغانستان بوده و در دو دهه گذشته تلاش کرده است تا به هر نحو ممکن، امارات اسلامی خود را احیا کند. طالبان که آمریکا را طرف اصلی خود تلقی میکرد، در پای میز مذاکره حاضر شد و اجازه نداد تا نمایندگان دولت اشرف غنی در مذاکرات حضور داشته باشد. برخلاف تحلیلهایی که مدعی مشارکت طالبان در آینده قدرت در افغانستان بودند، روند تحولات به خوبی نشان از جدیت رهبران طالبان برای تشکیل نظام اسلامی مدنظر دارد؛ چرا که طالبان تاکنون از هیچ یک از خواستههای خود عدول نکرده و همچنان بر خطوط قرمز و پیششرطهایش تاکید کرده است. امضای توافق صلح بین آمریکا و طالبان در 10 اسفند 1398، روند تحولات افغانستان را وارد فاز جدیدی ساخت و عملا هر یک از بازیگران، رویکردها و مواضع خود را نسبت به این روند اعلام کردند که در این پژوهش بدان پرداخته شده است. البته امضای توافق نامه صلح میان آمریکا و طالبان، ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را درپی داشت و اعلام کرد که توافق صلح پایدار در افغانستان تنها با گفتوگوی بین الافغانی واقعی و با مشارکت گروههای سیاسی آن کشور، از جمله طالبان و با در نظر گرفتن ملاحظات کشورهای همسایه افغانستان به دست خواهد آمد؛ نه در توافق دوحه که تنها منافع طالبان و آمریکا مدنظر قرار گرفته است.
کلیدواژگان: افغانستان، طالبان، مذاکرات صلح، آمریکا، توافقنامه دوحه -
صفحه 81
تونس علیرغم سابقه تاریخی در هویت اسلامی، به واسطه نزدیکی به اروپا و به طور خاص فرانسه، تجلیگاه ایدئولوژیها و تفکرات غربی است. مردمان این کشور با وجود اینکه اسلام را به عنوان یک منبع هویتی حفظ و نگهداری کردهاند، به شدت متاثر ازاندیشه غربی نیز بودهاند. این مسئله به خصوص در میان نخبگان و تصمیمسازان این کشور -که سالها تحت استعمار فرانسه بودند- نمود بارزتری دارد. رشد تفکر علمانی نیز در این کشور از وجوه این مسئله است. اگر حزب استحالیافته النهضه را که به طور سنتی جریانی اسلامگرا شناخته میشد، جریانی پایبند به علمانیت ندانیم. جبهه علمانیها در تونس به چهار جریان تقسیم میشود. یک: جریان راست که شامل طیفهای لیبرال و فرانکفون میشوند. دوم: جریان چپ که از مائوئیستی تا چپ موسکویی و چپچینی را در بر میگیرد. سوم: ملیگرایی که شامل ملیگرایی وطنی و محلی میشود و چهارم: عروبیت که دارای دو زیر شاخه ناصریستی و بعثی است. این چهار جریان اکثر مناصب سیاسی این کشور را در دست دارند و در تصمیمسازیهای این کشور نقش آفرینی میکنند. در این مقاله ضمن بررسی نقش و وزن هر یک از این جریانها، نسبت و نزدیکی آنها بهاندیشه مقاومت را واکاوی میکنیم.
کلیدواژگان: علمانیت، لیبرالیسم، تونس، اسلام، مقاومت -
صفحه 103
منطقه غرب آسیا، مهمترین نقطه و به عبارتی مرکز ثقل استراتژیهای ایالات متحده در طول تاریخ بودهاست. توجه آمریکا به این منطقه از دهه 1970 با عقبنشینی انگلیس آغاز شد. از آن زمان تاکنون سیاستخارجی آمریکا مبتنی بر مجموعهای از خطمشی باثبات و مستمر نسبت به منطقه غرب آسیا بوده است.
در سال 2016 و با انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور، وی وعده احیای قدرت و عظمت آمریکا را ارایه داد و در این راستا سیاستهایی را در حوزه داخل و خارج در دستور کار قرار داد که برخی از آن به عنوان پدیده ترامپیسم یاد میکنند. با توجه به این مساله، مقاله حاضر در صدد پاسخ به این سوال است جهتگیریهای کلی سیاست خارجی ترامپ در منطقه غرب آسیا چه بود و از چه اصولی پیروی میکرد؟
یافتههای مقاله نشان میدهد در دوره ترامپ، نقش شخصیت فردی رییسجمهور، تبدیل به رکن اصلی در مقابل ساختارهای حقوقی و سیاسی تصمیمگیری در آمریکا شد. اصول دکترین ترامپ ترکیبی از آموزهها و رویکردهای واقعگرایانه بود. براساس این دکترین، ترامپ راهبرد موازنه از راه دور را در قبال منطقه غرب آسیا اعمال کرده و تلاش داشت تا این منطقه را همچنان در حوزه نفوذ ایالات متحده آمریکا نگه دارد. در این دوره ایالات متحده به دلیل واگذاری نقش خط مقدم خود و تبدیل شدن به مثابه یک میانجیگر خارجی در منازعات منطقهای به سیاست مدیریت از راه دور گرایش پیدا کرد. از این منظر، آمریکا منطقه را به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی واگذار کرد.
هرچند سیاستهای ایالات متحده در هنگام برخورد با کشورهایی که در دورههای قبل به عنوان محور شرارت خوانده میشدند، استمرار و ثبات اصولی نداشت، اما ترامپ برای مقابله با ایران در آسیای غربی، تلاش کرد ضمن اعمال تحریمهای گسترده و بیسابقه در حوزه اقتصادی، استراتژی نظامی حضور گسترده نیروها با تجهیزات سنگین را به کناری گذارده و با تامین نیروهای کمتعداد در عین استفاده گسترده از پهپادها طی عملیات پایدار، تدریجی و فزاینده در کمتر از آستانه جنگ فراگیر، «ناحیه خاکستری» خود را گسترش دهد.
در سایر حوزهها و مناطق، ترامپ با شعار «نخست آمریکا»، به دنبال یکجانبهگرایی بود که مبتنی بر حمایت از تولید در داخل و منافع ملی آمریکا بود. ترامپ در عین حال به دنبال برتریطلبی در جهان بود.آمریکا در دوره ترامپ تلاش کرد برتری خود را از طریق تحمیل هزینههای اضافه بر رقبا، کاهش تعهدات خود در جهان، افزایش قدرت نظامی و قدرت اقتصادی داخلی آمریکا حفظ کند.کلیدواژگان: سیاست خارجی، ترامپ، غرب آسیا، ساختارهای رسمی و غیررسمی -
صفحه 131
حوزه کشورهای آفریقا همواره عرصه کشمکشهای داخلی و خارجی بوده است و این روند اخیرا برجسته شده است. ترکیه، اسراییل، ایران، عربستان و سایر قدرتهای غرب آسیا در حال یارگیری برای یک رقابت در این قاره هستند. مولفههای قومی و بهویژه مذهبی این روند را تشدید کرده است. بهویژه که این مولفهها، عرصه سیاسی کشورهای آفریقایی را بیش از هر ناحیه دیگری دچار بحران کرده است. نیجریه در این بین بهواسطه جمعیت مسلمان و مسیحی موقعیت برجستهای دارد. مساله مذهب و سیاست بهشدت عرصه داخلی نیجریه را متشنج کرده و این تشنج با حمایتهای خارجی وخیمتر میشود. با توجه به اهمیت مذهب در جامعه نیجریه، این مقاله به بررسی ماهیت گروههای سنی اسلامگرا در این کشور میپردازد و در نهایت به تعاملات این گروهها با مسیحیت و تشیع و ارتباط آن با عربستان و برخی کشورهای عربی میپردازد.
کلیدواژگان: اسلام، مسیحیت، سیاست، افراط گرایی، نیجریه، عربستان -
صفحه 153
با توجه به جمعیت بیشتر و نیز قرار گرفتن سمرقند، بخارا، تاشکند، فرغانه و... در ازبکستان، این کشور از جهات تمدنی، تاریخی و فرهنگی و همچنین از جهت سیاسی و نظامی نقش محوری در منطقه آسیای مرکزی دارد و به همین دلیل ظرفیت الگویی ازبکستان در این منطقه بسیار بالا است. درواقع با توجه به تنگنایی که حکومتهای منطقه معمولا علیه مسلمانان و مظاهر اسلامی ایجاد میکنند، باز شدن فضا برای اسلام در ازبکستان میتواند به عنوان یک نمونه عملی و موفق باعث تغییر رویه در سایر کشورهای آسیای مرکزی نیز گردد. این تغییر رویه در خود ازبکستان با مرگ کریمف و آغاز ریاست جمهوری شوکت میرضیایف آغاز شد. از این سال فضا به شکل ملموسی در ازبکستان بازتر شد چرا که میرضیاف پس از سالها نخست وزیری در دولت کریمف این تجربه را کسب کرده بود که سرکوب اسلام در جامعهای مانند ازبکستان امکان پذیر نیست و تنها به فعالیتهای زیرزمینی و مسلحانه دامن خواهد زد. در همان سال اول آغاز حکومت وی 20 هزار نفر که به دلیل عضویت در احزاب و گروههای اسلامی زندانی شده بودند، از زندان آزاد شدند، 17 مسجد تنها در تاشکند افتتاح شد، 2000 تشکل مذهبی ثبت گردید. این همه بیانگر عطش شدیدی بود که در جامعه ازبکستان نسبت به اسلام و میراث کهن و تمدنی منطقه ماوراءالنهر وجود داشت بدون شک طی دهههای آینده شاهد رشد بیشتر فرهنگ اسلامی و جریانهای اسلام گرا در ازبکستان خواهیم بود و با توجه به ریشههای عمیق تمدن اسلامی در ماوراءالنهر احتمالا جریان اسلامی تقریبی و تمدنی رشد فراگیرتری نسبت به سایر جریانهای اسلام گرا خواهد داشت و طبیعتا این مساله فرصت بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران در جهت همکاریهای فرهنگی و حتی سیاسی با ازبکستان را به مرور در پی خواهد داشت. با توجه به فضای باز ایجاد شده در دوران میرضیایف و علاقه مندی شدید مردم ازبکستان به فرهنگ و میراث اسلامی، به ویژه آموزههای عرفان اسلامی، جمهوری اسلامی ایران میتواند با حضور فرهنگی گسترده در حوزههای مختلف ازبکستان به نقشآفرینی بسیار مناسبی دست بزند.
کلیدواژگان: اسلام، ازبکستان، عرفان، قادریه، کبرویه، نقشبندیه، ماوراءالنهر -
صفحه 185
-
Page 5
Afghanistan is a land of hard changes. Regimes that arise in it remain difficult and easily destroyed; As it has seen seven types of government since 1352, Afghanistan has both blessings and retribution for its neighbors. The Afghans once overthrew the "famous" Safavi government in Iran and once drove the main enemy of Iran out of their borders. Afghanistan is a rich dervishes. A country with about 11 valuable mines and ores worth approximately $ 3 trillion; At the same time, today the UN says that it will not be able to control its administration without international support! The Taliban in this country is now on the verge of forming a second government, one that is more compatible with Pashtun Islam than with Hanafi Islam. Pashtun Islam is a mixture of Sufi tolerance and Pashtun violence. Its jurisprudence is Pashtun jurisprudence and its method is Pashtun. The difference is that "Taliban politicians" now realize that the path to a Pashtun government is not smooth and that they will have to accept some reforms. The developments in Afghanistan, on the other hand, bring special opportunities for the Islamic Republic, in addition to threats and warnings. Afghans are more related to "Iran" than any other neighbor, Afghan history, culture, language, customs are also Iranian "Free Afghan" owes to the Islamic Republic because in the expulsion of the United States from this border, except Iran it has not seen anyone beside him. With some tolerance, it can be said that "Afghanistan Talib" is now between two regional forces; Iran and Pakistan. The Taliban inwardly see Iran as liberating and Pakistan as occupying, although it cannot say so explicitly. The Taliban consider the 2,430-kilometer Durand Line border with Pakistan a British betrayal of the "Pashtun nation," and the Pashtun provinces in the northern of Pakistan a fragmented part of their country.
Keywords: Afghanistan, Islamic Republic, Taliban, cultural interactions, economicinteractions -
Page 43
Despite its historical background in Islamic identity, Tunisia is a manifestation of Western ideologies and ideas due to its proximity to Europe and France in particular. The people of this country, although they have preserved Islam as a source of identity, have also been strongly influenced by Western thought. This is especially evident among the country's elites and decision-makers, who have been under French rule for years. The growth of scholarly thinking in this country is also one of the aspects of this issue. If we do not consider the transformed Ennahda party to be a secularist, which has traditionally been known as an Islamist current, The secular Front in Tunisia is divided into four factions. One: The right current, which includes the liberal and francophone spectrums. Second: The left current, which includes the Maoist to the Muscovite left, and Chinese left. Third: Nationalism, which includes patriotic and local nationalism, and fourth: Arabism, which has two sub-branches, Nasserite and Ba'athist. These four currents hold most of the country's political positions and play a role in the country's decision-making. In this article, while examining the role and weight of each of these currents, we analyze their relationship and proximity to the idea of resistance.
Keywords: Secularism, Liberalism, Tunisia, Islam, Resistance -
Page 81
Despite its historical background in Islamic identity, Tunisia is a manifestation of Western ideologies and ideas due to its proximity to Europe and France in particular. The people of this country, although they have preserved Islam as a source of identity, have also been strongly influenced by Western thought. This is especially evident among the country's elites and decision-makers, who have been under French rule for years. The growth of scholarly thinking in this country is also one of the aspects of this issue. If we do not consider the transformed Ennahda party to be a secularist, which has traditionally been known as an Islamist current, The secular Front in Tunisia is divided into four factions. One: The right current, which includes the liberal and francophone spectrums. Second: The left current, which includes the Maoist to the Muscovite left, and Chinese left. Third: Nationalism, which includes patriotic and local nationalism, and fourth: Arabism, which has two sub-branches, Nasserite and Ba'athist. These four currents hold most of the country's political positions and play a role in the country's decision-making. In this article, while examining the role and weight of each of these currents, we analyze their relationship and proximity to the idea of resistance.
Keywords: Secularism, Liberalism, Tunisia, Islam, Resistance -
Page 103
The West Asian region has been the center of gravity of US strategies throughout history. American attention to the region began in the 1970s with the retreat of Britain. Since then, US foreign policy has been based on a set of consistent policies toward the West Asian region. In 2016, with the election of Trump as President, he promised to restore the power and greatness of the United States, and in this regard, put on the agenda policies at home and abroad, some of which are referred to as the phenomenon of Trumpism. Given this, the present article seeks to answer the question: What were the general directions of Trump's foreign policy in the West Asian region and what principles did he follow? Findings from the article show that during the Trump era, the role of the president's personal character became a key element in front of the legal and political decision-making structures in the United States. The principles of the Trump Doctrine were a combination of realistic teachings and approaches. According to this doctrine, Trump has implemented a strategy of remote balancing towards the West Asian region and tried to keep this region within the sphere of influence of the United States of America. During this period, the United States shifted to remote management policy as it shifted its front-line role and became a foreign mediator in regional conflicts. From this perspective, the United States ceded the region to Saudi Arabia and the Zionist regime. Although US policies have not been consistent in dealing with the drawbacks of what were once considered the axis of evil, Trump has sought to counter Iran in West Asia by imposing large-scale, unprecedented economic sanctions, aside the military strategy of large presence of heavily equipment and expanding its "gray area" by providing small forces while using drones extensively during sustained, gradual, and increasing operations below the threshold of all-out war. Elsewhere, under the slogan "America First," Trump sought unilateralism based on support for domestic production and American national interests. At the same time, Trump sought world supremacy. Under Trump, the United States sought to maintain its supremacy by imposing additional costs on rivals, reducing its global commitments, increasing US military power, and domestic economic power.
Keywords: US Foreign Policy, West Asia, Islamic Republic of Iran -
Page 131
The sphere of African countries has always been the arena of internal and external conflicts, and this trend has been highlighted recently. Turkey, Israel, Iran, Saudi Arabia and other West Asian powers are competing for the continent. Ethnic and especially religious components have intensified this trend. In particular, these components have put the political arena of African countries in crisis more than any other region. Nigeria, meanwhile, is prominent in terms of Muslim and Christian populations. The issue of religion and politics has severely shaken Nigeria's domestic arena, and it is exacerbated by foreign support. Given the importance of religion in Nigerian society, this article examines the nature of Islamist Sunni groups in the country, and finally examines the interactions of these groups with Christianity and Shiism and their relationship with Saudi Arabia and some Arab countries.
Keywords: Islam, Christianity, Politics, Extremism, Nigeria, Saudi Arabia -
Page 153
Due to the larger population and the location of Samarkand, Bukhara, Tashkent, Fergana, etc. in Uzbekistan, the country plays a pivotal role in the Central Asian region in terms of civilization, history and culture, as well as politically and militarily and because of that the model capacity of Uzbekistan in this region is very high. Indeed, given the limitation that regional governments often pose against Muslims and Islamic manifestations, opening up space for Islam in Uzbekistan could set a precedent in other Central Asian countries as a practical and successful example. This change in Uzbekistan itself began with the death of Karimov and the beginning of the presidency of Shukat Mirziyoyev. From this year on, the atmosphere in Uzbekistan became significantly wider as Mirziyoyev, after years as prime minister under Karimov, gained the experience that suppressing Islam was not possible in a society like Uzbekistan and would only foster underground and armed activities. In the first year of his rule, 20,000 people imprisoned for membership in Islamic parties and groups were released, 17 mosques were opened in Tashkent alone, and 2,000 religious organizations were registered. All this showed the strong thirst in Uzbek society for Islam and the ancient and civilizational heritage of the Trans-Euphrates region. Undoubtedly, in the coming decades we will see the further growth of Islamic culture and Islamist currents in Uzbekistan, given the deep roots of Islamic civilization in Transoxiana, the approximate Islamic and civilizational currents are likely to grow more pervasively than other Islamist currents, and this will naturally provide a great opportunity for the Islamic Republic of Iran to engage in cultural and even political cooperation with Uzbekistan over time. Due to the open space created during Mirziyoyev's time and the strong interest of the Uzbek people in Islamic culture and heritage, especially the teachings of Islamic mysticism, the Islamic Republic of Iran can play a very appropriate role with the presence of a wide cultural presence in different areas of Uzbekistan.
Keywords: Islam, Uzbekistan, Mysticism, Qaderieh, Kabruyeh, Naqshbandiyya, Transoxiana