فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال سیام شماره 5 (پیاپی 284، امرداد 1400)
- تاریخ
- تاریخ انتشار: 1400/07/01
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحات 5-9
امام محمدباقر علیه السلام پس از اشاره به فضیلتها و مقامهایی که خدای متعال برای انسان مقرر فرموده و راههایی که انسان را به این کمالات میرساند، به این نکته توجه میکنند که این سفارشها برای آینده است؛ در حال حاضر چه کنیم تا نزد خداوند محبوب باشیم؟ چه کنیم که وظایفمان را بهتر انجام دهیم و از شر شیطان محفوظ بمانیم؟ و گذشتههایمان را چگونه جبران کنیم؟ حضرت در ادامه میفرمایند: پرونده گناهان گذشته خود را بازخوانی کن و در این بازخوانی، پشیمانی راستین خود را از گناهان گذشته ابراز کن و بکوش بسیار استغفار کنی، و برای اینکه شایسته رحمت و عفو الهی شوی، سعی کن برنامهات را تغییر دهی و بهسوی خدا بروی؛ و برای اینکه در این کار موفق شوی از دعا و مناجات در تاریکی شبها غافل نشو.
امام محمدباقر علیه السلام در این زمینه میفرمایند: «واسترجع سالف الذنوب بشده الندم وکثره الاستغفار، وتعرض للرحمه وعفو الله بحسن المراجعه، واستعن علی حسن المراجعه بخالص الدعاء والمناجاه فی الظلم»؛ با پشیمانی کامل و آمرزشطلبی بسیار از گناهان گذشته[ات] بازگرد و با بازگشتی شایسته [به درگاه خدا] خود را از رحمت و بخشش الهی برخوردار کن، و برای بازگشت شایسته، از دعای خالصانه و مناجات در تاریکیها کمک بگیر.کلیدواژگان: گناه، مناجات، حب دنیا، عشق به خدا -
صفحات 11-22
اخلاقی کردن سیاست به معنای تنظیم روابط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر پایه اخلاق و عدالت است. اخلاق سیاسی به دنبال وارد کردن بایدها و نبایدهای اخلاقی در حوزه سیاست است. در این تحقیق با روش تحلیلی توصیفی به ارتباط اخلاق با سیاست از دیدگاه اسلام پرداختهایم و از این رهگذر به سیره سیاسی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علی علیه السلام نگاهی خواهیم انداخت. هدف از پژوهش، اثبات نگاه متعالی اسلام به اخلاق و نهادینه کردن آن در سیاست است؛ بهویژه اینکه این رویکرد در سیره دو معصومیکه حکومت کردهاند، بهروشنی مشاهده شده است. با نگاهی به سیره حکومتی و سیاسی این دو بزرگوار میتوان به این نتیجه رسید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علیه السلام رویکرد یگانگی اخلاق و سیاست را نهادینه کردند؛ چراکه اساس اندیشه سیاسی اسلام بر پایه اندماج و آمیختگی اخلاق و سیاست و بناکردن قدرت سیاسی بر پایههای استوار اخلاق و انسانیت است. در دوران پانزده ساله حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علیه السلام جلوههای گوناگونی از اندماج و آمیختگی اخلاق و سیاست را مشاهده میکنیم.
کلیدواژگان: اخلاق، سیاست، اخلاق سیاسی، حکومت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم، امیرمومنان علی علیه السلام -
صفحات 23-33
محتوای نامهها در منابع تاریخی به منظور شناخت رفتار سیاسی افراد حایز اهمیت است. این مقاله تلاش دارد با روش تحلیلی تطبیقی نامههای عایشه زوجه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در دوره خلافت امیرمومنان علی علیه السلام و نیز نامههایی که به وی ارسال شده را جهت تطبیق با عملکرد وی مورد ارزیابی قرار دهد. مسئله اصلی پژوهش پیشرو این است که تا چه میزان این نامهها میتواند در ارایه رفتار سیاسی عایشه موثر باشد؛ و آیا میان مضامین و ادعاهای مندرج در نامههای عایشه، با عملکرد سیاسی او مطابقت و همخوانی وجود دارد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که ادعاهای عایشه همچون پیروی از حق، اصلاح امور امت، خونخواهی عثمان، رجوع مردم به او جهت خونخواهی و غصب خلافت توسط امیرمومنان علی علیه السلام با مجموعه گزارشهای تاریخی از عملکرد وی، نهتنها مطابقت و همخوانی ندارد، بلکه در تضاد نیز بوده است.
کلیدواژگان: رفتارشناسی سیاسی، رفتار سیاسی عایشه، خون خواهی عثمان، مخالفان امیرمومنان علی علیه السلام -
صفحات 35-42
از رویدادهای مهم تاریخ صدر اسلام مسئله حکمیت در جنگ صفین بود، که پس از بر سر نیزه کردن قرآن توسط سپاه معاویه، سپاه امیرمومنان علی علیه السلام تسلیم شده و حکمیت را بر آن حضرت تحمیل کردند. در اینکه محور مذاکرات حکمین چه بود؟ تاریخنویسان جواب قاطعی ندادهاند. در این بین روایتی در کتابهای روایی و تاریخی آمده که موید «تعیین خلیفه» در حکمیت است؛ ولی امیرمومنان علی علیه السلام نتیجه حکمیت را نپذیرفتند. این مقاله با هدف بررسی ادله روایی و تاریخی با روش توصیفی تحلیلی و ابزار تحقیق کتابخانهای نتیجه میگیرد که روایت از جهت سند به دلیل مرسله بودن، و از جهت متن به دلیل اضطراب، ضعیف است و ادله تاریخی نیز به جهت انحصار در چند منبع و تعارض با متن صلحنامه حکمیت که سخنی از تعیین خلیفه به میان نیامده، از اعتبار ساقط است. بنابراین محور مذاکرات حکمین منحصر در مسایل اختلافی بین امیرمومنان علی علیه السلام و معاویه، بجز تعیین خلافت میشود.
کلیدواژگان: حکمیت، صفین، خوارج، امیرمومنان علی علیه السلام، معاویه، ابوموسی و عمروعاص -
صفحات 43-56
یکی از پرسشهای اساسی در مقایسه بین کوفیان و ایرانیان این است که ایرانیان با چه پشتوانههای نظری پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار لغزشها و نافرمانیهای مدنی، همسان کوفیان خوارجمآب بر ضد رهبری ولایی نگردیده و از آن امتناع کردند؟ در این مقاله با شیوه توصیفی تحلیلی، با مرور تاریخی نافرمانیهای مدنی خوارج (محکمه) و کوفیان خوارجمآب در برابر امیرمومنان علی علیه السلام، به تشریح ولایت مطلقه الهیه حضرت امیر علیه السلام در ابعاد معنوی یا عرفانی، سیاسی، قضایی، دینی و مذهبی برآمده از متن اسلام، پرداخته شده و در یک مطالعه تطبیقی و با ارایه اسناد، به ریشههای کلامی این ناهنجاریهای سیاسی یا انحطاط مبانی نظری خوارج و کوفیان خوارجمآب، و بهعبارتی فقدان باورشان در ابعاد ولایتهای یادشده حضرت امیر علیه السلام، بهعنوان راز نافرمانی مدنی آنان در برابر امام علیه السلام و در نقطه مقابل، وجود اعتقادات ولایی ایرانیان در برابر ولی امر، اعم از امام معصوم علیه السلام یا فقیه جامعالشرایط، بهعنوان راز امتناعشان از تکرار عصیان کوفیانه خوارجمآب مطرح گردید.
کلیدواژگان: نافرمانی های مدنی، خوارج، کوفیان، امیرمومنان علی علیه السلام، ولایت، مظلومیت -
صفحات 57-64
زیادبن ابیه از کارگزاران بنیامیه است که در یک برهه حساس تاریخی در نیمه سده اول هجری در منطقه سوقالجیشی و بحرانخیز عراق امارت داشته، که در این پژوهه دوران ولایتداری او بر عراق، برای تحلیل هرچه بهتر تاریخ صدر اسلام و روشن شدن زوایای پنهان و ناشناخته آن، مورد کندوکاو قرار گرفته است. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی تحلیلی است. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که زیادبن ابیه در زمان امارتش بر عراق، به چه میزان در تقویت و تثبیت خلافت امویان نقشآفرین بوده، و چه اقداماتی را در این راستا انجام داده است. بررسی ها نشان میدهد که او با بهرهگیری از ظرفیتها و توان مدیریتی، به شدت مخالفان بنیامیه را سرکوب کرده و با اقدامات اجتماعی، اقتصادی، تمدنی و فرهنگی، سعی داشت حکومت امویان را موفق جلوه دهد. نتیجه اقدامات او موجب شد که سرزمین عراق در دوران امارت وی برای امویان آرام باشد و خطرات احتمالی عراقیان برای حکومت تازه تاسیس بنیامیه مرتفع گردد.
کلیدواژگان: زیادبن ابیه، بنی امیه، شیعیان، کوفه، بصره، جبرگرایی -
صفحات 65-76
بروز نهضتهای شیعی در ایران به کوشش علمای بزرگ شیعه، سبب ترویج و گسترش تشیع شد که دستاورد آن در ابتدای قرن دهم هجری قمری شکلگیری دولت صفویه بود. این پژوهش با هدف فهم بهتر شرایط استقرار سیاسی حکومت شیعه صفویه، با محوریت نهضتها و دولتهای شیعی، سعی در فهم همعصری تاریخ و درک کارآمدتر موضوع دارد و بر آن است که به روش تحقیق تاریخی و شیوه تحلیلی توصیفی متکی بر منابع دست اول و تحقیقات موجود، به بررسی علل و رخدادهای ظهور و تاسیس دولت شیعی صفوی در ایران به اجمال بپردازد. یافته اساسی تحقیق حاضر این مطلب است که نهضتها و بهدنبال آن تشکیل حکومتهای شیعی سالهای قبل، راه را برای بروز و ظهور این سلسله هموار کرده است. همچنین کوشش علمای شیعه مقارن با روی کار آمدن صفویان که با استناد به پیشینه تاریخ اسلام و اصول فقهی، وارد تشکیلات دولت صفویه شدند، بسیار حایز اهمیت است.
کلیدواژگان: تشیع، صفویه، نهضت ها و دولت های شیعی، علما و فقها -
صفحات 77-85
سیدعبدالله بهبهانی در جریان نهضت تحریم تنباکو، به حمایت از قرارداد رژی و نقض حکم تحریم اقدام کرد. در این راستا، برخی اقدامات خاص وی، مانند دیدار با مسیولان انگلیسی، موجب انگشتنما شدن وی و ماندگاری نامش در تاریخ بهعنوان ناقض حکم تحریم گردید. نوشتار حاضر با روش تاریخی و بررسی دقیق گزارشها و اسناد، به توصیف و تبیین مواضع و اقدامات بهبهانی در نهضت تحریم تنباکو پرداخته است.
در نگاهی همدلانه، علت موضع و اقدامات وی را میتوان ناظر به دو مسئله دانست (که البته هر دو قابل نقد است): 1. تشکیک در اصالت و نیز شرعی بودن حکم تحریم؛ 2. توجه به منافع حاصل از اجرای قرارداد رژی و مضرات فسخ آن برای ایران. علیرغم آنکه بهبهانی روابط نزدیکی با امینالسلطان صدراعظم برقرار کرده بود و نیز تمایلاتی به مسیولان انگلیس و سیاستهای آن کشور داشت که نباید تاثیرگذاری این روابط و تمایلات را در مواضع بهبهانی نادیده گرفت، با این حال، ادعای اخذ رشوه از سوی بهبهانی برای مبارزه با حکم تحریم مورد تردید جدی است و موارد ارایهشده در این زمینه، توان اثبات چنین ادعایی را ندارد.کلیدواژگان: سید عبدالله بهبهانی، تحریم تنباکو، قرارداد رژی -
صفحات 78-95
یکی از مسایلی که در مکاتب گوناگون در تاریخنگاری اسلامی مورد توجه مورخان مختلف قرار گرفته و سعی شده تا وقایع مختلف براساس آن تفسیر شود، مسئله تقدیرگرایی است. این پژوهش میکوشد با روش توصیفی تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهد که اندیشه تقدیرگرایی در کتاب تاریخ بیهقی چگونه بوده است؟ نتایج بررسی از یک طرف حاکی از آن است که بیهقی در تاریخنگاری خویش بهرغم بهکارگیری روش علمی و گاه خردورزی، علاوه بر اینکه به نوعی، دچار دوگانگی و تناقض در سطح ظاهری تاریخنگاری خویش شده، عملا نیز با نفی اراده انسان، تقدیر الهی را در پیدایش و شکلگیری حوادث، مهمترین عامل معرفی میکند؛ که این اندیشه بهویژه در پیوند با مسایل سیاسی در تاریخنگاری وی، بازتاب خاصی پیدا میکند. از سوی دیگر، نتایج بررسی نشان میدهد، عوامل مختلفی در بازتاب اندیشه تقدیرگرایی بیهقی نقش داشتهاند.
کلیدواژگان: بیهقی، تاریخ بیهقی، تاریخ نگاری، بازتاب اندیشه تقدیرگرایی، غزنوی
-
Pages 5-9
This paper is a commentary on the advices of Imam Mohammad Bagher (PBUH) to Jabir b. Yazid al-Ju’fi, one of his noble companions, regarding the characteristics of the real Shiites. Enumerating the virtues and positions that God Almighty has prescribed for man and the ways that lead him to these perfections, Imam Bagher (PBUH) draws our attention to our future and says, "what can we do to be loved by God?" "What can we do to do our duty better and protect ourselves from the devil?" and "how can we make up for our past mistakes?" Imam says: remind yourself of your past sins and express your true remorse, ask for forgiveness a lot and change your plans and return to God in order to be worthy of divine mercy and in order to succeed in this way do not neglect prayers and supplications in the darkness of nights.
Keywords: sin, prayers, love of the world, love of God -
Pages 11-22
Moralizing politics means regulating political, social, economic and cultural relations based on ethics and justice. Political ethics seeks to bring moral dos and don'ts into politics. Using an analytical-descriptive method, this paper deals with the relationship between ethics and politics from the perspective of Islam, and through this reviews the political life of the Holy Prophet and Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUT). Institutionalizing ethics in politics, this paper explains the transcendent view of Islam on ethics, which, in particular, has been clearly observed in the political life of the two Infallibles who have ruled. From the governmental and political life of these two Infallibles, it can be concluded that the Holy Prophet and Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUT) institutionalized the unity of morality and politics, since the political power in Islamic is based on morality and humanity. Various manifestations of the integration of ethics and politics can be seen during the fifteen years of the rule of the Holy Prophet and the Commander of the Faithful (PBUT).
Keywords: ethics, politics, political ethics, government, the Holy Prophet (PBUH), the Commander of the Faithful (PBUH) -
Pages 23-33
In order to understand the political behavior of individuals, the content of letters in historical sources is of special importance. Using an analytical-comparative method this paper seeks to evaluate the letters of Aisha, the wife of the Messenger of God (PBUH), during the caliphate of Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH), as well as the letters sent to her to be compared to her actions. The main question of this research is to what extent these letters can be effective in presenting Aisha's political behavior? and whether the themes and claims of Aisha's letters are consistent with her political performance? The findings show that Aisha's claims, such as following the truth, reforming the affairs of the nation, taking revenge on the killers of Uthman, people's demand for taking revenge on the killers of Uthman and the usurpation of the Caliphate by Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH), not only do not correspond to reality, but also contradict it.
Keywords: studying the political behavior, Aisha's political behavior, taking revenge on the killers of Uthman, opponents of Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH) -
Pages 35-42
One of the important events in the history of early Islam was the issue of arbitration in the battle of Siffin, when Mu'awiya puts copies of the Qur'an on spears and the army of Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH) surrendered to the enemies and imposed arbitration on Imam. Historians have not given a definitive answer to the details of the negotiations. In the meantime, there is a narration in narrative and historical books that confirms the "appointment of the caliph" in arbitration, but Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH) did not accept the result of the arbitration. Using an analytical-descriptive and deskresearch method and examining narrative and historical evidences, this article concluded that the narration is "mursal" in terms of the chain of narrators and "muḍṭarib" in terms of transcriptions and thus is considered as a weak narration. Also, historical evidences are invalid due to the limited resources and conflict with the text of the arbitration agreement, which does not mention the appointment of the caliph. Therefore, the focus of arbitration negotiations is limited to the issues between Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH) and Mu'awiya, not the determination of the caliph.
Keywords: arbitration, Siffin, Khawarij, Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH), Mu'awiya, Abu Musa al-Ash'ari, Amr b. al-As -
Pages 43-56
One of the main questions in the comparison between the Kufis and the Iranians is that with what theoretical background did the Iranians not suffer from slips and civil disobedience like the Kufis against their guardian leader after the victory of the Islamic Revolution? Using a descriptive-analytical method, focusing on authentic Islamic sources and reviewing the civil disobediences of the Khawarij (mohakkeme) and the Khawarij-oriented Kufis against Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH), this paper explains the absolute divine guardianship of Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH) in spiritual or mystical, political, judicial and religious dimensions and then examines the theological roots of political anomalies or the decline of the theoretical foundations of the Khawarij and the Khawarij-oriented Kufis. The results show that the false beliefs of these groups about the dimensions of the guardian leadership of Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH) were the secret behind their civil disobedience to their Imam. But on the other hand, the belief of the Iranians in guardian leader, whether an Infallible Imam or a qualified jurist, has been the secret behind the refusal of the Iranians from the behavior of the Khawarij-oriented Kufis .
Keywords: civil disobedience, Khawarij, Kufis, Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUH), guardianship, being oppressed -
Pages 57-64
Ziyad ibn Abihi is one of the agents of the Umayyads who ruled in a critical historical period in the middle of the first century A.H. in the strategic and crisis-ridden region of Iraq. Using an analytical-descriptive method and for a detailed analysis of the early history of Islam and the elucidation of its hidden and unknown angles, in this study, the period of Ziyad ibn Abihi over Iraq has been explored. This study seeks to answer the question of how much Ziyad ibn Abihi played a role in strengthening and establishing the Umayyad caliphate during his rule in Iraq, and what activities he carried out in this regard. Studies show that he did his best to severely suppress the opponents of the Umayyads and tried to make the Umayyad rule successful through social, economic, civilizational and cultural activities. As a result of his actions, the land of Iraq remained calm for the Umayyads during his rule, and the possible dangers of the Iraqis for the newly established Umayyad government were eliminated.
Keywords: Ziyad ibn Abihi, Umayyads, Shiites, Kufa, Basra, determinism -
Pages 65-76
Shiite movements led by great Shiite scholars promoted and spread Shiism in Iran, which at the beginning of the tenth century A.H. led to the formation of the Safavid state. Using an analytical-descriptive method, relying on first-hand sources and focusing on Shiite movements and governments this paper seeks to analyze the causes and events of the emergence and establishment of the Safavid Shiite state in Iran to accurately understand the conditions of the political establishment of the Safavid Shiite state. The main finding of this study shows that previous Shiite movements and governments have paved the way for the emergence of this dynasty. Also, the efforts of Shiite scholars at the time of the Safavids, who entered the Safavid government based on the history of Islam and the principles of jurisprudence, is very important.
Keywords: Shiism, Safavid, Shiite movements, governments, scholars, jurists -
Pages 77-85
During the Tobacco Protest, seyyed Abdollah Behbahani supported Régie's contract and violated the ban on tobacco. In this regard, some of his activities such as visiting the British officials put him among the violators of the fatwa of prohibition of tobacco. Using a historical method and focusing on historical reports and documents, this paper seeks to review the Seyyed Abdollah Behbahani's stand on the Tobacco Protest. From an empathetic point of view, his action can be justified in two ways (both of which can be criticized, of course): I) Having doubts about the authenticity and legality of the fatwa II) Paying attention to the benefits of Régie's contract and the disadvantages of its termination for Iran. Despite the fact that Behbahani had established close relations with the Prime Minister Amin al-Sultan and also had interests with British officials and their policies, which their effects on Behbahani's ideas cannot be ignored, but the claim that Behbahani had received a bribe to oppose the fatwa is seriously questioned and the available evidences are not able to prove it.
Keywords: eyyed Abdollah Behbahani, Tobacco Protest, Régie's contract -
Pages 78-95
One of the issues that has been considered by different historians in different schools of Islamic historiography and has been the focus of analysis of different events is the issue of destinyism. Using a descriptive-analytical method, this paper seeks to answer the question of what is the position of the idea of destinyism in Tarikh-i Bayhaqi. The results show that despite the fact that Bayhaqi has followed the scientific and sometimes rational method in his historiography, but because of superficiality, he practically denies the human will and introduces divine destiny as the most important factor in the emergence and formation of events. This idea is especially reflected in his historiography in relation to political issues. The findings also show that various factors have played a role in the formation of the idea of destinyism in Tarikh-i Bayhaqi.
Keywords: Bayhaqi, Tarikh-i Bayhaqi, historiography, reflection of the thought of destinyism, Ghaznavi