فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 42 (صیف 2021)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 42 (صیف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم اکبری موسی آبادی* صفحات 9-30

    الواقعیه کمدرسه ادبیه قد اسست فی القرن التاسع عشر، وهی لیست تصویرا فوتوغرافیا من الواقع، لانها تعرض الواقع الذی یمر بوعی الفنان، وهنا یظهر الفرق بینها وبین الرومنطیقیه التی تمثل ذاتیه الفنان. إن الوعی غیر الذاتیه، هو یشیر إلی وجهه النظر التی توافق رویه جماعه من البشر وفقا لنظریه لوسیان غولدمان. من موهلات الواقعیه: الصدق الموضوعی، وتمثیل الحیاه المعاصره، والنمذجه والإیهام بالواقعیه. روایه "صیف مع العدو" التی درسناها بالمنهج التحلیلی وفی ضوء قراءه نقدیه تتسم بالواقعیه، ترسم الحیاه المعاصره فی الرقه، طوال الاجیال الثلاثه المتمثله فی ثلاث نساء؛ الجده، والام، والبنت. لمیس، شخصیه محوریه، امراه فی الاربعین قد لجات إلی المانیا بعد حرب سوریا. هی تسرد الروایه باسترجاع الماضی، فالصوره التی تعرضها واقعیه حصیله التجربه المعاشه. رغم مشارکه المکونات کلها فی واقعیه النص إلا ان الشخصیات، والفکره، ووصف الامکنه والاشیاء هی اکثر فاعلیه. فی النهایه الکاتبه تمکنت من إیهام القاری بالواقعیه وخلق صوره موضوعیه لحیاه الشخصیات العادیه المنتمیه للحیاه الاجتماعیه.

    کلیدواژگان: الواقعیه، روایه صیف مع العدو، الرقه، الشخصیات، الفکره، وصف الامکنه والاشیاء
  • علی محمدی* صفحات 35-59

    قد دخل مفهوم الالتزام الاجتماعی والإنسانی بمعناه الجدید إلی الشعر الفارسی المعاصر بشکل عام، من خلال ادب الثوره الدستوریه، ویعتبر هذا المفهوم احد السمات الممیزه لشعر نیما یوشیج مقارنه بالادب الفارسی الکلاسیکی. وبتعبیر آخر، یمکن تسمیه نیما بالمعنی الدقیق والجدید للکلمه شاعرا ومفکرا إنسانیا ومجتمعیا، لان شعره ینای بجدیه وشامله عن الانا ویدخل إلی عالمی الاجتماعی والإنسانی. فی هذا البحث الذی اعتمد علی المنهج الوصفی التحلیلی وتحلیل المحتوی، تم شرح عناصر النزعه الإنسانویه وفاعلیتها فی المجال الاجتماعی فی شعر نیما. وإنکار الاستبداد والتفرد والإیمان بالاصاله الإنسانیه، والفاعلیه البشریه فی تحدید مصیره الاجتماعی والسیاسی للشخص نفسه وللآخرین، والتصور الإنسانی للطبیعه، والاتجاه نحو الرمزیه الاجتماعیه والإنسانیه تعد من اهم عناصر النزعه الإنسانویه فی قصیده نیما یوشیج، وهی تمثل النتایج التی توصل إلیه البحث الحالی.

    کلیدواژگان: نیما یوشیج، الإنسانویه، الشعر الحر، الفاعلیه البشریه، الرمزیه الاجتماعیه
  • هاشم محمد هاشم، مریم جلائی* صفحات 61-87

    ارتبطت الروایه منذ ظهورها کجنس ادبی بالحیاه وتطورها وواقعها الیومی، ولقد اتاحت سمات الروایه وممیزاتها للروایی ان یصور الحیاه الیومیه ویضع یده علی اهم قضایا المجتمع ومحاوله توصیفها من خلال عمله الإبداعی. وفی هذه الدراسه حاولنا بالمنهج الوصفی التحلیلی ان نکتشف کیف استطاع الروایی المصری "یوسف القعید" الکشف عن اهم صور العنف الذی ظهر وتجلی فی "صعید" مصر فی فتره السبعینیات من خلال روایته "قطار الصعید"، والسبب الرییس فی اختیار هذا الموضوع هو ان ظاهره العنف فی صعید مصر ارتبطت بالتحول الفکری والثقافی الذی شهدته فتره السبعینیات فی مصر والذی وجد فی الصعید التربه الصالحه للنمو والتوغل مما جعل من ظاهره العنف بصورها المختلفه قرینه تقترن بصعید مصر واهله وهذا الامر هو ما ظهر بوضوح شدید فی رویه وکتابه یوسف القعید لروایته "قطار الصعید". ومن اهم ما توصل إلیه البحث انه لقد تمثلت صور العنف داخل الروایه فی ثلاث صور اساسیه وهی الإرهاب، والثار، والفتنه الطایفیه وهی التی استطاع "یوسف القعید" توظیفها داخل الروایه وتوصیفها وعرض اسبابها ونتایجها وذلک بشکل ادبی منمق. ویری الکاتب ان السبب الاساس وراء هذه الظواهر هو تعامل الدوله مع القضیه والسبب الثانی هو انتشار التطرف الدینی المرتبط بالفکر الإسلامی المتشدد الذی انتشر فی تلک المرحله فی صعید مصر.

    کلیدواژگان: الروایه المصریه، یوسف القعید، روایه قطار الصعید، العنف، صعید مصر
  • داود احمدی، محمدابراهیم خلیفه شوشتری* صفحات 89-112

    شهدت کتابه تاریخ الادب، شانها شان جمیع انواع الکتابات، تطورا ملحوظا مواکبه نمو الحضاره وتطورها. ومع توسع الفروع العلمیه وتخصص الدراسات والحاجه إلی نشر النتایج البحثیه الجدیده، تغیر بموجبه ایضا نوع تالیف الکتب، بما فی ذلک تاریخ الادب. کانت الکتب القدیمه فی تاریخ الادب یتم تالیفها من خلال جمع السیر الذاتیه للشعراء والکتاب والتعبیر عن محاسنهم وعیوبهم وفقا لمعاییر تعتمد علی کلامهم؛ لکن الکتب التاریخیه الجدیده تکتب باسالیب ومناهج حدیثه إلی جانب تحلیل وتقییم الظروف السیاسیه والاجتماعیه. یقوم هذا المقال بدراسه منهجیه لکتاب "الادب العربی عبر العصور" ل هدی التمیمی لتبیین اوجه القصور المنهجیه فی کتابه تاریخ الادب. فی هذا البحث، سنقوم اولا بدراسه الاسالیب والمناهج الموجوده من خلال تحلیل کتب تواریخ الادب، واثناء عرض العراقیل التی تعترض کتابه تاریخ الادب، سنقارن الاسالیب السایده مع اسلوب الباحثه هدی التمیمی. یعتمد هذا البحث المنهج الوصفی التحلیلی مصحوبا بالمقارنه، ویحاول دراسه الکتاب المعنی من منظور کتاب تاریخ الادب. وقد توصل البحث إلی ان الکاتبه کانت ترمی من خلال تالیف هذا الکتاب، تقدیم معلومات موجزه عن الفترات التاریخیه للادب العربی الذی نما فی السیاق الاجتماعی والثقافی والسیاسی. کما یمکن القول إن اسلوب کتابتها متاثر باسلوب المورخین العرب المعاصرین وفیما یبدو ان الجانب التاریخی معظمه مبنی علی الانقسام السیاسی.

    کلیدواژگان: المنهجیه، اسلوب کتابه تاریخ الادب، هدی التمیمی، الادب العربی عبر العصور
  • حانیه مجیدی فرد، احمدرضا حیدریان شهری*، بهار صدیقی صفحات 113-138

    ازدادت اهمیه مساله الخلاص فی العصر الحاضر مع ظهور نهضه التنویر والتطور العلمی الحدیث، حتی ظهر جان فرونسوا لیوتار، فیلسوف ما بعد الحداثه والذی اعتبرت سردیات الخلاص عنده من اهم الحکایات وهذا وفقا لنظریته فی السردیات الثلاث: السردیه التاریخیه (المارکسیه)، والسردیه الدینیه المسیحیه، وسردیه التطور العقلی وقد ترک میخاییل نعیمه واحمد شاملو عدیدا من الآثار التی تتناول قضیه تحرر الانسان من وجهه نظر انثروبیولوجیه فلسفیه سیاسیه واجتماعیه لکن غرض الباحثین فی هذا المقال، یتجلی فی العثور علی تمثیل السردیات الثلاث فی ضوء نظریه (لیوتار) فی اعمال میخاییل نعیمه (1889م)، (همس الجفون) والاعمال الشعریه لاحمد شاملو (1925م)، (المجلد الاول من مجموعته الشعریه)؛ بمنهج وصفی- تحلیلی وبمقارنه اعمالهما وفقا للمدرسه الامریکیه وکشف المفاهیم التحرریه لهذه السردیات فی اعمالهما علی اساس تجربتهما الشخصیه و ضروره هذا الامر هی کشف المفاهیم والطرق الجدیده للوصول إلی الحریه والنظره الجدیده إلی الحیاه وتشیر النتایج المستخلصه من هذه الدراسه إلی ان السردیات الثلاث واضحه فی اعمال هذین الادیبین ونشاهد ظاهره التطور وغایتها فی المضمون الإیدیولوجی لسردیات الخلاص الثلاث و تتمثل هذه السردیات فی اعمال نعیمه علی اساس بناء خطابی (متصوف) وتجربته وهو التحرر المعنوی وفی اعمال شاملو علی اساس خطاب ملحمی وتجربته وهو التحرر الاجتماعی بدایه ثم تتمثل غایه هذه السردیات فی اعمالهما وفقا لنظریه "ما بعد الحداثه" و هی المعنویه والادبیه والاخلاقیه.

    کلیدواژگان: السردیه، الخلاص، ما بعد الحداثه، میخائیل نعیمه، احمد شاملو، لیوتار
  • یارا مرهج*، مصطفی موسوی صفحات 139-161

    تشتمل الثقافه علی طرق واسالیب حیاه الناس فی المجتمع وتمیز بین الشعوب. لقد ولدنا جمیعا فی سیاق معین للهویه یوثر علی جمیع جوانب حیاتنا. فمن خلال التاریخ والدین واللغه وغیرها من العناصر التی تساهم فی تکوین الهویه، یتم تعزیز وتمکین هویتنا الثقافیه. إن للدین مکانه اساسیه فی تکوین الهویه الثقافیه السوریه. تمهد دراسه الهویه الثقافیه فی الروایه المعاصره الطریق للتعرف علی اوجه التشابه والاختلاف الثقافی بین الامم والعلاقات مع الدول الاخری فی مختلف المجالات الثقافیه والاقتصادیه والسیاسیه والعلمیه، إلخ. تمکننا قراءه آثار الکتاب الذین عملوا علی بحث الثقافه والهویه الثقافیه فی آثارهم، من حمایه الهویه الثقافیه من التغییر والتحول والنسیان وضیاع عناصرها علی مر الزمن وتدفعنا إلی إحیاء ثقافتنا بطریقه لایقه. تهدف هذه المقاله إلی إظهار تاثیر الدین علی الهویه الثقافیه للمجتمع السوری فی روایه الوباء للکاتب السوری هانی الراهب، حیث اخترنا هذه الروایه لما اوصلته من صوره واقعیه عن ذلک المجتمع فی فتره معینه من الزمن ولإظهارها ماکان یشغله الدین فی حیاه هذا المجتمع بین الماضی والحاضر من خلال المنهج الوصفی التحلیلی. وتظهر نتایج البحث ان الدین عامل اساسی فی تکوین هویه الاشخاص کما ان الاعتقاد الدینی للناس یتاثر بعوامل عده علی مر الزمن فنجد فی هذا البحث ان الإنسان السوری فی الروایه اقل تمسکا بالدین علی ماکان علیه فی الماضی.

    کلیدواژگان: الهویه الثقافیه، الدین، المجتمع السوری، روایه الوباء، هانی الراهب
|
  • Maryam Akbari Mousaabadi * Pages 9-30

    Realism as a literary school was formed in the nineteenth century, is not a decal of reality, because it shows the reality through the artist's consciousness, so the difference between realism and romanticism is revealed, romanticism expresses the mentality of the artist, while consciousness is different from subjectivism, and according to Lucien Goldman's theory, is the embodiment of a perspective in accordance with the perspective of some people. Elements of realism include objectivism, representation of contemporary life, typology, and the illusion of reality. The novel "Saif ma al-Adu", which has been studied analytically, is a realistic novel; That depicts the contemporary life in al-Raqqa over three generations, depicted in three women, a grandmother, a mother and a daughter. Lamis, the main character, a forty-year-old woman, took refuge in Germany after the war, now narrates the events of the past, therefore, the image she paints is real and the result of lived experience. Although all elements play a role in the realism of the text, characters, themes, and descriptions of places and objects play a greater role. Finally, the author has been able to make the story believable to the reader, creating an object-oriented picture of the lives of community-derived characters.

    Keywords: realism, novel Saif ma al-Adu, al-Raqqa, Characters, theme, description of place, objects
  • Ali Mohammadi * Pages 35-59

    The concept of social and human commitment in the modern sense has been introduced into contemporary Persian poetry through constitutional literature and the same concept is considered as one of the ways of distinguishing Nima Yooshij's poetry from classical Persian literature. In a sense, Nima is literally a humanist and socialist poet and thinker. Because his poetry is seriously and comprehensively departing from the individuality and enters into social and human realm. There are several fundamental questions regarding this topic that form the basis of this article. 1. Is Nima a humanist and socialist poet? 2. What is the difference between Nima's poetry and classical poetry in content? 3. What are the components of humanism in Nima's poetry? In the present study, which will be done through descriptive-analytical method and content analysis of existing data, we will try to explain the components of humanism and its social role in Nima's poetry. Belief in humanism, rejection of authoritarianism, human agency in social destiny, humanistic view of nature and humanism in social and human symbolism are some of the components of humanism in Nima Yushige's poetry.

    Keywords: Nima Yoshijah, Humanism, modern poetry, Human Functionality, Social Symbolism, contemporary literature, social commitment
  • Hashem Mohammad Hashem, Maryam Jalaei * Pages 61-87

    Novel, as a literary type, has had a close relation to the life and its events from the beginning. The nature of novel provides an opportunity for writer to image process of life and its problems by their own art. The present study has investigated the most important violence displays in “the train of Sa’id” by “Yusuf Al-ghaeed” by descriptive-analytic method. The reason for selecting this subject was the deep relation of violence in this region to cultural and mental evolutions of Egypt in this decade particularly In the region of Sa’id, insofar as the region is known with this property (violence) and the subject is clearly shown in “the train of Sa’id”. The most crucial results illustrated that violence has displayed in three forms: massacre, vengeance, and tribal contention. From the point of view of the writer, the reasons are interaction method of central government and religious extremism spread in this period.

    Keywords: novel of Egypt, Yousuf Al-ghaeed, “the train of Sa’id”, Sa’id of Egypt
  • Davood Ahmadi, MohammadEbarhim Khalifa Shushtari * Pages 89-112

    Writing in relation to the history of literature, like all kinds of writing, has been evolved with the development of culture. Type of writing books, including the history of literature has also changed with the extention of knowledge branches and specialization of studies and the necessity of publishing new research findings. The old history of literature which has been collected by biographies of poets and authors and also has been expressed their advantages and disadvantages based on her words, but the new books with new techniques are written along with analyzing and measuring political and social condition. This paper analyses the methodological analysis of”Arabic literature through history” book written by Dr Huda Al-Tamimi and methodological shortcomings history of literature in the Arabic literature books. In this research, first the current methodologies are analysed with analysis of history of literature books, then will be compared the Dr Huda Al-Tamimi methodology and current methodologies meaning of problems in the literature history. The method of this analysis is based on the descriptive – analytic method with adaptation and comparison and is reviewed from the views of the authorities of literature history. The aim of the author from the compilation of the book was provide the brief information a bout historical periods of Arabic literature which has grown in social, cultural and political base. It can also said that the method of writing the book was based on the method of contemporary Arab historians and it was historical aspect based on political division.

    Keywords: Methodology, history of literature, Huda Al-Tamimi, Arabic literature through history
  • Haniyeh Majidi Fard, Ahmadreza Heidaryan Shahri *, Bahar Seddighi Pages 113-138

    The issue of emancipation in contemporary times became more important with the rise of the intellectual movement and scientific advancement. The French philosopher and postmodernist, Jean-François Lyotard, considers redemption as the most important narrative, and is of the view that this narrativeembraces three parts, namely, the Marxist historical narrative,the Christian religious narrative, and the intellectual evolution narrative. In this era,committed literature, which is concerned with social and individual needs, was booming due to the effects of political issues. This type of literature is widely available in Persian and Arabic literature as well-known writers, includingMikha'ilNa'ima and Ahmad Shamlouhave produced a large number of writings with regard to human redemption in terms ofanthropological, philosophical, political and social issues. The present study attempts to bring to the fore and examine the above-mentioned narratives in the writings of these two literary scholars. This study examines howthe three narrativesare reflected in Persian and Arabic literature and analyzes the freedom thought in the works of Mikha'ilNa'ima and Ahmad Shamlou from a Lyotardianperspective. The overall results suggest that three redemption narratives have been constructed in the contemporary era and they are widely present in Na'ima and Shamlou’s works.

    Keywords: Narrative, redemption, Lyotard’s Theory, committed literature
  • Yara Merhej *, Mustafa Musavi Pages 139-161

    All of us are born in an identity context which impacts all aspects of our lives. Through history, religion, language and other elements forming our identity, our cultural identity are enforced. Religion plays a paramount role in forming Syrian cultural identity. The study of cultural identity in modern stories lays the groundwork for recognizing cultural differences and similarities among nations and establishing cultural, economic, political, scientific etc. relations with other nations. This article makes an effort to show the place of religion in the cultural identity of the Syrian society through the novel ‘Alwaba’ by the Syrian writer Hani al-Raheb as this novel conveyed a realistic picture of that society at a certain period of time and also shows what place religion holds in their lives in the past and now. . And with a descriptive and analytical approach. The results of the research show that religion is an essential factor in the formation of individuals' identities. Also, people's religious beliefs are affected by various factors over time, We also find in this research that the Syrian people in the novel are less adherent to religion than they were in the past.

    Keywords: Cultural Identity, Religion, Syrian society, Alwaba, Hani El Raheb