فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال ششم شماره 4 (پیاپی 29، مهر و آبان 1400)

نشریه طبیعت ایران
سال ششم شماره 4 (پیاپی 29، مهر و آبان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/12
  • تعداد عناوین: 29
|
  • سخن مدیر مسئول
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • حسین صفدری صفحات 4-5
  • دیدگاه ها
  • جواد معتمدی*، عادل جلیلی، محمد فیاض، مرتضی خداقلی، حسین ارزانی، فاطمه سفیدکن، مهدی فرح پور صفحات 7-21

    در این مقاله، به توضیح راهبردها و راهکارهای تحقیقات مرتع در چند دهه گذشته و راهبردها و راهکارهای آینده تحقیقات مرتع پرداخته شده است. مقدمهدر کشوری با این وسعت و تنوع اقلیمی، مستقر در محل تلاقی عرصه های رویشی مختلف و با چین خوردگی های متعدد که کوهستان ها، دره ها، فلات های مرتفع، کویرها و دشت های ساحلی را تشکیل داده است؛ پژوهش در زمینه منابع طبیعی و به طور اخص، جنگل ها و مراتع، نیاز به سازمانی منسجم و برخوردار از گستردگی لازم دارد تا چنین تنوع و گوناگونی را پاسخگو باشد. در این ارتباط، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، به عنوان متولی تحقیقات منابع طبیعی در کشور؛ از سال 1366، طرح توسعه تحقیقات منابع طبیعی را در دستورکار قرار دارد و با استفاده از نظریات صاحب نظران، برنامه هایی را برای زمینه های جنگل، مرتع، بیابان، گیاه شناسی، علوم چوب و کاغذ، درختان سریع الرشد و زراعت چوب، گیاهان دارویی و محصولات فرعی، تدوین کرد و متناسب با آن، پهنه سرزمینی کشور را به چندین منطقه برنامه ریزی (منطقه هیرکانی، خلیج و عمانی، ایران و تورانی و زاگرس)، تقسیم و برای هر منطقه، تعدادی ایستگاه، پایگاه و گرایش پژوهشی و در نتیجه، طرح های جامع تحقیقاتی تعریف نمود. بدیهی است...

    کلیدواژگان: تحقیقات، مرتع، اکوسیستم، راهبرد، راهکار
  • نگاهی به طبیعت ایران
  • حبیب زارع* صفحه 22
  • دیدگاه ها
  • محمد ابراهیم فرآشیانی*، حمید یارمند، فرزانه کازرانی، سمیرا فراهانی، سیده معصومه زمانی، مرضیه علی نژاد صفحات 23-32

    بیشتر جنگل‎های مناطق خشک و نیمه خشک ایران در ناحیه رویشی ایران-تورانی واقع شده‎اند. اکوسیستم‏ مناطق خشک و نیمه خشک به دلیل شرایط ویژه فیزیکی و محیطی حاکم بر آن ها به شدت تحت تاثیر عوامل تشکیل دهنده اکوسیستم قرار دارند. گیاهان این ناحیه به دلیل مقاومت زیاد به گرما و نوسانات حرارتی، شوری و خشکی نقش مهمی در حفاظت از خاک و جانوران این منطقه ایفا می‎کنند. برخی از چالش های مهم و موثر در جنگل کاری های مناطق بیابانی شامل انتخاب گونه مناسب و سازگار با شرایط منطقه، استفاده از حداکثر تنوع گونه ای، کاشت گیاهان میزبان در کانون های آلودگی به آفات و بیماری ها، سلامت و مرغوبیت نهال ها و بوته ها، استفاده از نهاده های با کیفیت مطلوب، استفاده از میکروارگانیسم های مفید خاک، اجرای طرح هوشمند پایش آفات و بیماری های گیاهی و ارتباط مستمر و موثر بین دفاتر مختلف سازمان و با سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است. با عنایت به اینکه حفاظت از جنگل‎ها و مراتع به عنوان یکی از شاخص‎های مهم توسعه پایدار هر کشور محسوب می‎شود لذا حفاظت، احیا، گسترش و تقویت پوشش گیاهی این مناطق بسیار حیاتی و مهم است. همکاری و مشارکت مردم، موسسات تحقیقاتی و اجرایی دولتی در جهت حفظ تعادل اکولوژیکی و تضمین زندگی آیندگان ضروری است.

    کلیدواژگان: جنگل کاری‎ها، مناطق بیابانی، حفاظت از جنگل
  • فرحزا کاظمی سعید*، بهلول عباس زاده، معصومه لایق حقیقی، راضیه عظیمی اترگله، زهره امامی صفحات 33-44

    آلودگی خاک ها و آبها و به تبع آنها گیاهان، با فلزات سنگین یکی از مسایل مهم زیست محیطی است. در صورتی که این گیاهان جزو گیاهان دارویی باشند، مقادیر اضافی یون های فلزی، سلامت انسان ها را تهدید می کنند. گزارش های متعددی حاکی از آلودگی گیاهان دارویی و معطر و پتانسیل بالای این گیاهان در جذب فلزات سنگین، انتقال آن به بخش های خوراکی و حتی ورود آن به داروهای گیاهی است. آلودگی گیاهان دارویی و محصولات فرعی به فلزات سنگین در طول دوره کشت، فراوری محصولات و یا افزودن عمدی به فرآورده های گیاهی در طب سنتی هند و چین با ادعای خواص درمانی آنها روی می دهد. از آنجا که استفاده از گیاهان دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه بوده و به طور عمده اعتقاد بر این است که گیاهان دارویی به دلیل منشاء طبیعی عوارض جانبی ندارند، بنابراین گیاهان دارویی و فراورده های آنها باید عاری از فلزات سنگین سمی باشند. از این رو، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تاکید کرده است که گیاهانی با عملکرد دارویی و درمانی باید برای تایید وجود فلزات سنگین مورد آزمایش قرار گیرند. از آنجا که امکان حذف کامل فلزات سنگین در فراورده های گیاهی وجود ندارد، بنابراین لازم است یک حد مجاز از فلزات سنگین و سمی تعریف شود. در این نوشتار، واکنش گیاهان دارویی به فلزات سنگین، میزان حد مجاز فلزات سنگین از نظر استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و دارونامه های کشورهای مختلف و میزان مصرف قابل تحمل هفتگی فلزات سنگین ارایه شده است.

    کلیدواژگان: فلزات سنگین، گیاهان دارویی، حد مجاز، دارونامه
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • الهام عظیمی نیا صفحه 45
  • محمد محمودی صفحه 46
  • ولی الله مظفریان* صفحات 47-82
    بر پایه و اساس کتاب“Flora Orientalis”  نوشته E. Boissier (1888-1867) به عنوان اولین فلور تدوین شده برای جنوب غرب آسیا و ایران، فلور جدید، ماندگار و قابل دسترس “Flora Iranica”، اثر زنده یاد K.H. Rechinger (2012-1963) یکی از شناخته شده ترین گیاه شناسان در سال های اخیر و تحقیقات اخیر گیاه شناسان ایرانی، قریب به 150 تیره از گیاهان گل دار و بی گل و نزدیک به 8000 گونه گیاه خودرو، همچنین، قریب به 36 تیره از گیاهان کاشته شده در ایران می روید. بر پایه بررسی دقیق چک لیست کامل جنس ها و گونه های گیاهی ایران اعم از خودرو و کاشته شده که در فرهنگ نام های گیاهان ایران (ویراست دوم) گرد آوری شده (مظفریان، 1400) در ایران نزدیک به 219 تیره گیاهی شامل گیاهان گل دار، بی گل و بازدانه، خودرو و کاشته شده وجود دارد، از میان حدود 9070 گونه گیاهی موجود در ایران (اعم از گیاهان گل دار، بی گل و بازدانگان خودرو و کاشته شده)، حدود 2350 گونه آنها در ردیف گیاهان دارویی، معطر و سمی یک ساله، چند ساله، به ندرت درختی و درختچه ای و تعدادی از گیاهان دارویی و غذایی مصرف شدنی به صورت غذا، ادویه جات و چاشنی هستند، در میان آنها تقریبا 400-850 گونه گیاه دارویی دیده می شود که در نگاه اول برای معالجه و حفظ سلامتی استفاده می شوند (مظفریان، 1397). البته، در مورد گیاهان سمی اطلاعات زیادی وجود ندارد، با کمال تاسف فهرستی مطمین از گیاهان سمی در ایران وجود ندارد، به طوری که میزان خطر آنها را برای انسان و حیوانات نشان دهد، نویسنده، به عنوان گیاه شناس و آشنا به گیاهان و مسلط به جستجو در منابع اروپایی و کشورهای همسایه توانسته است فهرستی شامل 75 تیره و حدود 200 گونه از گیاهان مهم سمی ایران را به همراه میزان سمیت، سم شناسی، معرفی اندام های سمی آنها گرد آوری کند (Wagstaff, 1935; Munir Ozturk et al., 2008)
    کلیدواژگان: اهان سمی، انواع سمیت، اثرات روی انسان یا حیوانات، تعداد گیاهان سمی، ایران
  • فاطمه عسکری* صفحات 83-99
    جنس Pimpinella متعلق به تیره چتریان است و در اروپا، آفریقا و آسیا، 150 گونه دارد. 6 گونه از 22 گونه موجود در ایران بومی هستند. گونه های Pimpinella به عنوان هضم کننده غذا، ضدانگل و ضدقارچ، ضدمیکروب، ضدنفخ، ضددرد، ضدصرع و ضدتشنج، خلط آور، اشتها آور، معرق و التیام دهنده استفاده می شوند. میزان اسانس در گونه ها و اندام های مختلف جنس Pimpinella بسیار متفاوت است. بازده اسانس از 4/0درصد در ساقه و برگ گونه P. affinis تا 5/7درصد در بذر گونه P. deverroides متغیر است. کموتیپ های لیمونن (80درصد) و ترانس- آلفا- برگاموتن (90درصد) برای گونه P. affinis معرفی شدند. آنتول (90درصد) در اسانس P. anisum، بتا- بیزابولن (50درصد) در اسانس P. aurea، لیمونن (63درصد) در اسانس P. barbata، لیمونن (82درصد) و پری گایجرن (67درصد) در اسانس P. puberula و P. deverroides ترکیب های عمده هستند. در P. eriocarpa پری گایجرن (59درصد)، لیمونن (6/17درصد) و المیسین (5/12درصد) شناسایی شد. بتا- کاریوفیلن (40درصد) و ژرماکرن دی (29درصد) در اسانس P. kotschyana و ژرماکرن دی (36درصد) در اسانس P. olivieroides شناسایی شد. در P. khorasanica ترانس- بتا- فارنزن (54درصد) و در گونه P. khayami پری گایجرن (32درصد) وجود داشت. در P. tragioides ترانس- آلفا- برگاموتن (77درصد) و پری گایجرن (87درصد) معرفی شد. در اندام های P. tragium ترکیب های ژرماکرن دی (34درصد)، ژرماکرن بی (18درصد)، بتا- پینن (23درصد) و سابینن (3/12درصد) شناسایی شد. آثار ضدمیکروبی اسانس تعدادی از گونه های جنس Pimpinella شامل P. kotschyana، P. puberula، P. khorasanica و P. khayami بر ضدباکتری های گرم منفی و مثبت تایید شد. بعضی از ترکیب های شیمیایی موجود در اسانس اندام های مختلف جنس جعفری کوهی مانند ترانس- آنتول، بتا-بیزابولن، ترانس- آلفا- برگاموتن و المیسین در صنایع داروسازی و آرایشی بهداشتی کاربرد بسیار دارند.
    کلیدواژگان: Pimpinella، اسانس، آنتی باکتریال، کشت، بتا- بیزابولن، ترانس- آلفا- برگاموتن
  • مریم فرحی* صفحه 100
  • حیدر شرفیه*، داریوش قربانیان صفحات 101-106
    آکاسیا برگ بیدی Acacia salicina Lindl. بومی استرالیا است. ویژگی هایی مانند تولید علوفه زیاد، همچنین تولید گل فراوان سبب شده است تا این گونه همیشه سبز به عنوان گیاهی ارزشمند و چندمنظوره برای کاشت در حاشیه اراضی کشاورزی پیشنهاد شود. به منظور بررسی و تعیین میزان آبیاری بر استقرار و رویش این گونه در استان سمنان، این پژوهش با سه تیمار شامل: تیمار 1 (شاهد دو سال اول آبیاری هر 10 روز یک بار و از سال سوم بدون آبیاری)، تیمار 2 (دو سال اول آبیاری هر 10 روز یک بار و از سال سوم آبیاری دو هفته یک بار) و تیمار 3 (دو سال اول آبیاری هر 10 روز یک بار و از سال سوم آبیاری هفته ای یک بار) و هر تیمار با سه تکرار در قالب مدل آماری بلوک های کامل تصادفی در ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی سمنان اجرا شد. در هر تکرار، 40 اصله نهال آکاسیا کاشته شد. در سال سوم از درصد زنده مانی و وزن تر (بیوماس هوایی) درختان آماربرداری شد. نتایج نشان داد، بیشترین رشد وزنی با 6271 گرم در هر پایه مربوط به تیمار 3 (آبیاری هفتگی) بود که در مقایسه با تیمار شاهد با وزنی معادل 1223 گرم در هر پایه، حدود 5 برابر افزایش نشان داد. تیمار 2 (آبیاری دو هفته یک بار) با 2569 گرم در هر پایه در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین تولید بیوماس در تیمار 3 (آبیاری هفتگی) معادل 62 تن در هکتار برآورد شد. میزان ماده خشک شاخ و برگ معادل 44درصد بود، بنابراین علوفه خشک (هوایی) در تیمار 3 (آبیاری هفتگی) برابر 26772 کیلوگرم در هکتار و در تیمار 2 (آبیاری دو هفته یک بار) برابر 10967 کیلوگرم در هکتار برآورد شد. همچنین نتایج نشان داد، درصد زنده مانی تیمار 3 (آبیاری هفتگی) 63 درصد، تیمار 2 (آبیاری دو هفته یک بار) 5/50 درصد و تیمار 1 (شاهد) 15 درصد بود. با توجه به نتایج، در صورت عدم محدودیت مصرف آب، تیمار 2 (آبیاری دو هفته یک بار) برای تولید علوفه در این گونه پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: آکاسیا برگ بیدی، علوفه، آبیاری، سازگاری
  • الناز اشرفی* صفحه 107
  • گفتگوهای چالشی
  • احمد رحمانی* صفحات 111-131

    از سال 1395 که موضوع گرد و غبار در خوزستان، به بحرانی برای استان و کشور تبدیل شد، وزارت جهاد کشاورزی، مسئولیت کنترل و تثبیت گرد و غبار خوزستان و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مسئولیت مطالعات و ارایه برنامه تثبیت و مهار ریزگردها را بر عهده گرفت. در دو شماره قبلی نشریه طبیعت ایران، با حضور مهمانان و دست اندرکاران، درمورد چگونگی ورود موسسه به موضوع، مطالعات و کارهای اجرایی بحث و گفت وگو شد. کارگروه مطالعاتی موسسه حین بررسی موضوع به این نتیجه رسید که علل فعال شدن کانون های بحرانی ریزگرد را باید در خارج از استان جستجو کرد و برای پی بردن به این علل، بررسی و مطالعه حوزه های آبخیزی که این استان را تحت تاثیر قرار می دهند، ضروری است. در این شماره از نشریه طبیعت ایران، آقای دکتر عادل جلیلی ریاست محترم موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سرکار خانم ها دکتر فاطمه درگاهیان تیزآبی، دکتر سکینه لطفی نسب اصل، دکتر سمانه رضوی زاده و دکتر سمیرا زندی فر از اعضای محترم هییت علمی و دکتر زهرا سعیدی فر کارشناس محترم بخش تحقیقات بیابان موسسه که مطالعات مربوط به وضعیت آب در سه حوزه کارون بزرگ، کرخه و زهره- جراحی را انجام داده اند، حضور دارند.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • علی پورقربان* صفحه 134
  • نگاهی به طبیعت ایران
  • اسما رافعی، افشین دانه کار* صفحات 135-146

    تالاب ها از حاصلخیزترین و مولدترین اکوسیستم های روی زمین هستند و ازنظر تنوع زیستی و معیشت انسان سامانه هایی ارزشمند به حساب می آیند. این پیکره های آبی به دلیل برخی ویژگی ها، جزو مهم ترین زیستگاه های حیات وحش هر کشور محسوب می شوند و خدمات متعددی را به انسان عرضه می کنند. بااین وجود این سیستم های طبیعی باارزش تحت پیامدهای فزاینده ای ازجمله فشار های انسانی، توسعه سکونت گاه های انسانی، صنعتی شدن، کشاورزی ناپایدار، گردشگری نابخردانه و بهره برداری بیش از حد منابع قرار دارند که سبب کاهش عملکرد بوم شناختی، اقتصادی و محیط زیستی آنها شده است. تالاب شادگان یکی از بزرگ ترین پیکره های تالابی کشور با ویژگی های انحصاری ازنظر تنوع کیفیت آب است. این تالاب دربرگیرنده هر سه نوع تالاب شیرین، لب شور و شور در کشور است که زیستگاه های متنوع گیاهی و طیف گوناگونی از پرندگان آبزی و جانوران وابسته به آب را در قلمروی خود جای داده است و خدمات متعددی را به جوامع انسانی پیرامونی عرضه می کند. در این مقاله سیمای طبیعی و ویژگی های محیط زیستی این تالاب ارزشمند در بخش های اقلیم، آب شناسی، توپوگرافی، پوشش گیاهی، حیات وحش، وابستگی های انسانی به خدمات تالاب، مشکلات و تهدیدات تالاب شادگان، تدابیر و راهکارها بررسی و به تفصیل توضیح داده شده است.

    کلیدواژگان: تالاب شادگان، کنوانسیون رامسر، سیمای طبیعی، تهدیدات محیط زیستی
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • حنانه جمشیدیان صفحه 147
  • ستون ها
  • عادل جلیلی، مصطفی جعفری صفحه 148

    1-«تولید ثروت»، باید محور اصلی حرکت دولت باشد. متاسفانه ایران، با وجود اجرای شش برنامه توسعه، در «تولید ثروت» موفق نبوده است. ناکامی در تولید ثروت، تا زمانی که منابع پایه مثل نفت برای فروش و کسب درآمد وجود دارد، احساس نمیشود. این ناکامیها، بهتدریج و با افزایش جمعیت، پیچیدگی و تنوع در نیازها و تقاضاها و نیز به صورت ساختاری با کمرنگ شدن پیگیری وظایف حاکمیتی، فرسودگی و عدم توسعه زیرساختها، انباشت تدریجی کسری بودجه و درنهایت کوچک شدن سفره مردم خود را بهخوبی نشان خواهد داد، نقطهای که هماکنون در آن قرار داریم. درواقع تا زمانی که حاکمیت با تمام ظرفیت موجود، روی «تولید ثروت» متمرکز نباشد، خروج از این بنبست و کاهش روند فرسایشی، امکانپذیر نخواهد بود. دو موضوع «عدالت» و «مبارزه با فساد»، بارها و بارها از زبان دولتمردان شنیده میشوند. اگر مولفه «تولید ثروت» محور حرکتی دولت نباشد، مفهوم عدالت جز توزیع فقر نخواهد بود. پرداختن صحیح و علمی به متغیرهای اقتصادی با هدف دسترسی به رشد اقتصادی مطلوب، زمینه ساز ایجاد فضای رقابتی در تولید و تجارت خواهد بود. کمرنگ شدن و حذف فساد در بستر فعالیت اقتصادی با ثبات و رقابتی اتفاق خواهد افتاد.2-وقتی پدیده هایی همچون تغییرات اقلیمی مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرند، به دلیل پیچیده بودن موضوع در موارد متعددی با عدم قطعیت مواجه می شویم، به طور مثال هنگام طرح یک موضوع، که نتیجه به دست آمده از تحقیق پیرامون آن، حاصل به کار گیری یک مدل اقلیمی است، احتمال دارد، عدم قطعیت های فراوانی وجود داشته باشد، ازجمله دقت در داد ه های مورد استفاده، مدل های به کاررفته، مقیاس مدل و داده ها، یا سایر موارد که ممکن است مطرح شود. معمولا در تدوین گزارش های ارزیابی تغییرات اقلیمی باید کیفیت (میزان قابل اطمینان بودن یافته ها و وقوع رخدادها (level of confidence) و نیز کمیت (عدم قطعیت یافته ها و احتمال وقوع براساس یافته های مدل، یا قضاوت کارشناسی)، مورد توجه، ارزیابی و ارزشیابی قرار گیرد.

  • فاطمه سفیدکن* صفحه 149

    تعداد گونه های گیاهی دارویی در جهان حدود 52000 گونه برآورد شده است که 8 درصد آن ها یعنی حدود 4160 گونه دارویی در معرض خطر انقراض هستند (امیدبیگی، 1384). متاسفانه برخی از این گونه های گیاهی، حتی قبل از شناخت کامل پتانسیل دارویی آن ها منقرض شده اند. بر طبق گزارش های IUCN، بیش ترین خطر انقراض گونه های گیاهی در مناطقی از جهان مانند آسیا و آفریقا رخ می دهد که هنوز هم گیاهان دارویی به طور وسیعی از منابع طبیعی جمع آوری شده و مورد استفاده قرار می گیرند. رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، موجب برداشت بیش از حد برخی از گیاهان از منابع طبیعی شده که همراه با شیوه های برداشت مخرب، باعث نابودی یا تخریب زیستگاه های طبیعی شده و حفظ تنوع  زیستی را با چالش جدی مواجه کرده است. از این رو یکی از راه های جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی دارویی، اهلی کردن آن هاست.زمانی تصور بر این بود که هر قدر گیاهان دارویی از دامن طبیعت برداشت شود، امکان تجدید حیات طبیعی آنها وجود دارد. اما سالهاست بشر به این نتیجه رسیده که چنین تصوری باطل است و گیاهان موجود در طبیعت زمانی قابل تجدید هستند که به اندازه توان تولیدی شان بهره برداری شوند. از طرف دیگر، بهره برداری به اندازه توان تولیدی یک گیاه نیز، تقریبا هرگز در حد تامین اهداف کلان اقتصادی نیست. راه حل این موضوع، انتقال بخشی از ژرم پلاسم گیاهان دارویی از طبیعت به زراعت است که این مهم از راه اهلی ساختن و زراعت کردن ارقام مستعد گیاهان دارویی قابل انجام خواهد بود.مشکل دیگر در برداشت گیاهان دارویی در رویشگاه طبیعی، حتی در صورت وفور آن در طبیعت و بهره برداری صحیح و در حد ظرفیت اکولوژیک (بدون آسیب رساندن به اکوسیستم طبیعی) این است که میزان ماده موثره و همچنین درصد ترکیبات شیمیایی موجود در یک گونه گیاه دارویی، بقدری در رویشگاه های مختلف دارای تنوع است که هرگز یکنواختی در گیاهان برداشت شده وجود ندارد و تهیه هر فراورده ای از این گیاهان با یک استاندارد مشخص و میزان ثابت ماده موثره امکان پذیر نیست.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • سارا روانپاک صفحه 150
  • دانشمندان ایرانی
  • مهدی زهدی* صفحات 151-158

    دانشمندان گیاه شناس با معرفی گیاهان و تهیه فلور هر منطقه نقش بسیار مهمی در شناسایی اکوسیستم های طبیعی و تنوع زیستی کشور داشته اند. در این میان آقای دکتر علی اصغر معصومی با مطالعه عمیقی که بر روی جنس گون (Astragalus) در 4 دهه از عمر گران بهای خود داشته نقش و جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. استاد گرانقدر جناب آقای دکتر علی اصغر معصومی، استاد پژوهش (بازنشسته) بخش تحقیقات گیاه شناسی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور می باشند که علاوه بر شناسایی گونه های متعدد جنس گون مجری طرح های تحقیقاتی متعدد بوده و سال ها ریاست بخش تحقیقات گیاهشناسی و مدیر باغ گیاهشناسی ملی ایران را بر عهده داشته است. حاصل تلاش علمی ایشان پنج جلد کتاب گون های ایران، سه جلد فلور گون های ایران و مقالات متعدد علمی در مجلات خارجی و داخلی می باشد. در این مقاله سعی شده بخشی از فعالیت های حرفه ای و علمی ایشان در پنج دهه گذشته ی بیان شود تا چراغ راهی برای جوانان و جویندگان علم و دانش در کشور باشد.

    کلیدواژگان: گون، تنوع زیستی، گیاهشناسی، معصومی
  • معرفی گونه های گیاهی نادر و در معرض انقراض ایران
  • نسترن جلیلیان*، مصطفی نعمتی پیکانی، عادل جلیلی، زیبا جم زاد صفحات 159-164

    گونه Astragalus montis-parrowii Maassoumi & Nemati (گون پرویی)، گیاهی بالشتکی با قاعده چوبی متعلق به بخش Sect. Aegacantha از تیره پروانه آسا (Papilionaceae) است. این گونه از گیاهان کوهسری انحصاری ایران (استان کرمانشاه) است. رویشگاه این گونه در شمال شرق شهر کرمانشاه در منطقه ای بسیار محدود در قله کوه پرآو است. در قالب طرح تعیین جایگاه حفاظتی گیاهان و اکوسیستم های ایران و انتشار لیست قرمز گونه های گیاهی ایران، براساس شیوه نامه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و با استفاده از سه معیار میزان حضور، سطح تحت اشغال و اندازه جمعیت، جایگاه حفاظتی این گونه تعیین شد. سطح تحت اشغال (AOO)  گونه Astragalus montis-parrowii، با بازدید صحرایی و استقرار پلات در رویشگاه آن، 0025/0 کیلومتر مربع (2500 متر مربع) اندازه گیری شد و در طبقه «در بحران انقراض» (critically endangered: CR) قرار گرفت. اگرچه دشواری دسترسی به رویشگاه این گونه، عامل مهمی در حفاظت آن تلقی می شود، اما، این موضوع، مانع اصلی برای گسترش جمعیت های آن نیز، به شمار می رود. بنابراین، پژوهش پیرامون روش های حفاظت و جلوگیری از انقراض این گونه بسیار نادر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به منظور حفاظت از این گونه توصیه می شود که رویشگاه آن، توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان رویشگاه حفاظت شده اعلام شود. همچنین ضروری است در قالب اقدام برای حفاظت در خارج از رویشگاه اصلی، بذر این گونه جمع آوری و در بانک ژن منابع طبیعی ایران، ذخیره و پایه هایی از آن، در باغ گیاه شناسی ملی ایران کاشته شود تا در صورت لزوم، امکان احیای مجدد جمعیت آن در طبیعت وجود داشته باشد.

    کلیدواژگان: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، تیره پروانه آسا، جایگاه حفاظتی، گونه انحصاری، گون پرویی
  • مهری دیناروند*، زیبا جم زاد، عادل جلیلی، بنفشه یثربی، محمد مهرنیا صفحات 165-170

    جنسL.  Convolvulus متعلق به تیره پیچک (Convolvulaceae) با 57 گونه برای فلات ایران معرفی شده است. گونه Convolvulus koieanus Bornm.  انحصاری ایران است و استان های خوزستان و لرستان، رویشگاه آن هستند. براساس روش تحقیق طرح تحقیقاتی ملی «تعیین جایگاه حفاظتی گیاهان ایران» و دستورالعمل اتحادیه جهانی IUCN و سه معیار مربوط به میزان حضور، سطح اشغال و تعداد افراد موجود در جمعیت ها، جایگاه حفاظتی گونهC. koieanus  بررسی شد. آنالیز نرم افزار ژیوکت برای این گونه، میزان حضور (Extent of Occurrence) آن را 917/24377 کیلومترمربع نشان داد، براساس آن، گونه مورد مطالعه در طبقه نزدیک به تهدید (NT) قرار گرفت، سطح تحت اشغال of Occupancy) (Area آن نیز، معادل 24 کیلومترمربع برآورد شد و از این نظر، گونه در خطر انقراض (EN) قرار گرفت. براساس مشاهدات میدانی، مساحت تحت اشغال این گونه در استان های خوزستان و لرستان درمجموع 19/0 کیلومترمربع است، اگرچه این گونه، براساس معیارهای اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت IUCN))، در گروه در بحران انقراض قرار می گیرد، ولی با در نظر گرفتن تعداد رویشگاه ها و زیرجمعیت ها و تعداد افراد در هر زیرجمعیت، واجد شرایط برای قرار گرفتن در این جایگاه نیست، بنابراین، با در نظر گرفتن مجموعه عوامل و مشاهدات، در گروه در معرض خطر (EN) طبقه بندی می شود. رویشگاه این گونه تحت تاثیر عوامل تخریبی انسانی، به ویژه چرای دام قرار دارد، که عامل اصلی تهدید کننده این گونه انحصاری در منطقه است، پس ضروری است، حداقل یک رویشگاه از هر یک از استان های لرستان و خوزستان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی طبیعی، معرفی و توسط سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان رویشگاه حفاظت شده اعلام شود. به علاوه، اقدام لازم برای حفاظت در خارج از رویشگاه اصلی نیز، انجام شود. این گونه پیچک، از طریق بذر تکثیر می شود و درصورت قرق رویشگاه آن، به راحتی در منطقه گسترش خواهد یافت.

    کلیدواژگان: در خطر انقراض، رویشگاه، خوزستان، لرستان، تیره پیچک
  • تصاویری از طبیعت ایران
  • محدرضا پورقربان صفحه 171
  • اخبار علمی و تحلیلی
  • خلیل کریم زاده اصل* صفحه 172

    تغییرات اقلیمی ممکن است منجر به تغییر در تنوع گیاهی، به ویژه در مناطق خشک جهان شود.آب در بسیاری از اکوسیستم های کره زمین، کمیاب است. این فقدان، به احتمال زیاد در طول تغییرات اقلیمی افزایش می یابد. این موضوع به نوبه خود ممکن است منجر به کاهش چشمگیری در تنوع گیاهی شود. با استفاده از داده های حاصل از تحقیقات انجام شده در سراسر جهان، دانشمندان مرکز تحقیقات محیط زیست هلمولتز (Helmholtz Centre for Environmental Research: UFZ)، مرکز تحقیقات تنوع زیستی آلمان (German Centre for Integrative Biodiversity Research: iDiv) و دانشگاه مارتین لوتر هاله- ویتنبرگ (Martin Luther University of Halle-Wittenberg: MLU) برای اولین بار نشان دادند تنوع زیستی گیاهان در مناطق خشک، به تغییرات بارندگی بسیار حساس است. این گروه تحقیقاتی، در مقاله ای منتشر شده درNature Communications  عواقب حاصل از این تغییرات را به ساکنین مناطق تحت تاثیر هشدار دادند.

  • پروین صالحی شانجانی* صفحه 173

    پرفسور راینر هدریش (Rainer Hedrich)، دانشمند علوم گیاهی و بیوفیزیک از دانشگاه Julius-Maximilians آلمان بیش از 35 سال روی چگونگی تنظیم تعادل آب در گیاهان مطالعه کرده است. او یک روش کاملا جدید و غیرمنتظره صرفه جویی آب را درگیاهان کشف کرده که به گفته خودش یکی از شگفت انگیزترین کشفیات در زندگی اش بوده است. گروه او به همراه محققانی از دانشگاه آدلاید در استرالیا این استراتژی جدید را کشف کردند. نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شد.طبق این پژوهش، گیاهان از مولکول علامت دهنده گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) برای به خاطر سپردن میزان خشکی استفاده می کنند. به این ترتیب که گیاه در مواجهه با خشکی GABA تولید می کند. هر چه خشکی بیشتر باشد، GABA بیشتری در طول روز در بافت گیاه جمع می شود. صبح روز بعد، مقدار GABA میزان باز بودن روزنه های برگ گیاه را تعیین می کند. کاهش قطر باز بودن روزنه ها می تواند اتلاف آب را محدود کند.

  • مریم معصوم تمیمی* صفحه 174

    پژوهشگران دانشگاه ایالت کارولینای شمالی در یک مطالعه جدید دریافتند، درختان جوان تر، آب کمتری را نسبت به درختان بالغ 10 ساله یا بزرگ تر جذب و آزاد می کنند، درواقع، آنها چگونگی حرکت آب را در میان جنگل های کاج تالابی در نزدیکی سواحل کارولینای شمالی ردیابی کردند.یافته های آنها در مجله هواشناسی کشاورزی و جنگل (Agricultural and Forest Meteorology) منتشر شد، آنها پیشنهاد کردند، مدیران با هدف کاهش حجم رواناب، باید برای حذف درختان مسن، برداشت چوب را در زمان رشد درختان جدید انجام دهند.ماریکار آگیلوس (Maricar Aguilos)، فوق تخصص جنگل داری و محیط زیست در کارولینای شمالی و نویسنده مسیول این تحقیق می گوید: «تعادل آب، به ویژه در مناطق ساحلی، بسیار مهم است. ما آب زیادی در این ایالت داریم، درواقع، هدف ما در این پژوهش، درک چگونگی تاثیر تغییرات کاربری زمین بر استفاده از آب، زهکشی در جنگل ها و رشد درختان است.»این یافته ها از یک پروژه تحقیقاتی بلندمدت که با هدف درک چگونگی واکنش جنگل های تالابی شرق کارولینای شمالی به تغییرات اقلیمی انجام شده، استخراج شد. این منطقه شامل جنگل های کاجی است که برای برداشت چوب مدیریت می شوند، همچنین دارای یک جنگل طبیعی از نوع چوب سخت در پناهگاه ملی حیات وحش رودخانهAligator  در بخش Dare است.محققان با استفاده از حسگرهای هواشناسی مستقرشده روی نقاط مرتفع تاج پوشش جنگل، توانستند جهت حرکت جریان آب را در محل موردمطالعه و در طول خشک سالی های شدید سال های 2007 تا 2008 ردیابی کنند. آنها، همچنین از این حسگرها برای ردیابی ترسیب کربن استفاده کردند (یک نشانگر مهم برای توانایی جنگل ها در کاهش یا کمک به روند تغییرات اقلیمی). آنها، در یک دوره 14 ساله، داده های مربوط به چرخه کربن و آب را در جنگل جمع آوری کردند.

  • نقد کتاب
  • وحید اعتماد* صفحات 175-179

    بازرویی طبیعی بلوط عنوان کتابی است که در سال 1399 شمسی به قلم دو تن از پژوهشگران موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور آقایان دکتر مهدی پورهاشمی و دکتر خسرو ثاقب طالبی به زیور طبع آراسته شد. این کتاب تقریبا جزو اولین مجموعه کتاب هایی است که اختصاصا درمورد بذر جنس بلوط به عنوان مهم ترین عناصر درختی بوم سازگان های جنگلی ایران که در غرب کشور در جنگل های زاگرس از گستردگی و پراکندگی بیشتری برخوردار می باشد، به چاپ رسیده است. این کتاب در 299 صفحه با تصاویر رنگی با جلدی بسیار زیبا زیر نظر کمیته انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و داورانی از خارج از موسسه منتشر شده و حاوی اطلاعات و یافته های ذیقیمتی درباره بذر گونه های مختلف این جنس می باشد.درختان جنگلی به عنوان موجودات زنده بوم سازگان های طبیعی با توجه به شرایط آب و هوایی و خاکی دایما در حال فعالیت زیستی هستند. این فعالیت ها به صورت های مختلف از قبیل گل دادن، باز شدن برگ ها، میوه دهی، خزان و خواب زمستانی در مناطق معتدله ظاهر می شوند. نتیجه این فعالیت های زیستی درختان منجر به تولید بذر در سنین، مقادیر مختلف با شکل های گوناگون و با تناوب بذردهی در جنگل می شود.

  • تصاویری از طبیعت ایران
  • سعید آیینی صفحه 180
|
  • Javad Motamedi *, Adel Jalili, Mohammad Fayyaz, Morteza Khodagholi, Hossein Arzani, Fatemeh Sefid Kon, Mehdi Farahpour Pages 7-21
  • Habib Zare * Page 22
  • Mohammad Ebrahim Farashiani *, Hamid Yarmand, Farzaneh Kazerani, Samira Farahani, Masoumeh Amani, Marzieh Alinejad Pages 23-32

    Most of the forests in the arid regions of Iran are located in the Iran-Turani ecological region. Ecosystems of arid and semi-arid regions due to their physical and environmental features are strongly affected by the constituents of the ecosystem. Therefore, plants in this area due to high resistance to heat and temperature fluctuations, salinity, and drought play a significant role in the protection of the soil and animals. Some important and effective challenges in forestry in desert areas include selecting the appropriate species and adapted to the conditions of the region, using the maximum variety of species, planting host plants in the centers of pest and disease, health, and the quality of seedlings and shrubs, application of beneficial soil microorganisms, paying attention to the longevity of trees and shrubs in annual afforestation, implementation of intelligent pest and plant disease monitoring, and continuous and effective communication between different organizations. Considering that forest protection is one of the important indicators of sustainable development of any country, thus the protection and restoration of them are vital and important. The cooperation and participation of the people, governments, and executive institutions are essential to maintain ecological balance and ensure the future.

    Keywords: forests plantation, deserts areas, Forest protection
  • Farahza Kazemi Saeed *, Bohloul Abbaszadeh, Masoumeh Layegh Haghighi, Razieh Azimi, Zohreh Emami Pages 33-44

    -Contamination of soils and waters, and consequently plants, with heavy metals is one of the most important environmental issues. If these plants are medicinal plants, the excess amounts of metal ions threaten human health. Numerous reports indicate the contamination of medicinal and aromatic plants and the high potential of these plants in the absorption of heavy metals, their transfer to the food sector and even its entry into herbal medicines. Contamination of medicinal plants and by-products with heavy metals during the growing season, processing of crops or intentional addition of plant products in traditional medicine of India and China by claiming their healing properties. Since the use of medicinal plants in the treatment of many diseases is considered and it is mainly believed that medicinal plants do not have side effects due to their natural origin, so medicinal plants and their products should be free of heavy toxic metals. Therefore, the World Health Organization (WHO) has emphasized that plants with medicinal and therapeutic functions must be tested to confirm the presence of heavy metals. Since it is not possible to completely remove heavy metals in plant products, it is necessary to define a permissible limit of heavy and toxic metals. In this paper, the reaction of medicinal plants to heavy metals, the allowable limit of heavy metals according to the standards of the World Health Organization and pharmacies of different countries, and the tolerable weekly consumption of heavy metals are presented.

    Keywords: Heavy metals, Medicinal plants, permitted limits, pharmacopeia
  • Valiollah Mozaffarian * Pages 47-82
    According to "Flora Orientalis" by E. Boissier (1888-1867), as the first flora compiled for Southwest Asia and Iran, the new enduring and accessible flora "Flora Iranica" by K.H. Rechinger (1963-1963), one of the most well-known botanists in recent years and recent research by Iranian botanists, about 150 genera of flowering and non- flowering plants and nearly 8000 species of Spontaneous plants, as well as about 36 genera of plants grown in Iran. Based on a detailed review of the complete checklist of plant genera and species of Iran genera (spontaneous and exotic ones) which are listed in Dictionary of Iranian plant names second edition in Iran, about 219 plant genera including flowering, Gymnospermes, Spontaneous and exotics among  9070 species of plants can be found in Iran, of which 2350 species are listed in medicinal plants, aromatic and poisonous annuals, perennials, rarely trees and shrubs and a number of Medicinal and food plants that can be consumed in the form of food, spices and condiments, among them there are approximately 400-850 species of medicinal plants that are used at first glance for primary health care in Iran. Of course, there is not much information about poisonous plants, unfortunately there is no reliable list of poisonous plants in Iran, so as to show their danger to humans and animals. The author, as a botanist familiar with plants and using European sources and neighboring countries, compiles a list of 75 genera and about 200 species of important poisonous plants in Iran along with the degree of toxicity, toxicology, and introduction of their toxic organs.
    Keywords: Poisonous plants, Kinds of Poisounus plants, effects on a human or animals, number of Poisounous plants, Iran
  • Fatemeh Askari * Pages 83-99
    Pimpinella genus belongs to the Lamiaceae family and contains 150 species distributed in Europe, Asia and Africa. Six of the 22 species in Iran are native. Pimpinella species are used as food digestion, antiparasitic and antifungal, antimicrobial, anti-flatulence, analgesic, anti-epileptic and anticonvulsant, anti-indigestion, expectorant, appetite suppressant, diaphoretic and healing. Pimpinella essential oils were very different in different species and plant parts. Essential oils yield fluctuated from 0.04 in the stems plus the leaves of P. affinis to 7.5% in the seeds of P. deverroides. Limonene (80%) and trans-a- bergamotene (90%) chemotypes were found in the P. affinis essential oil. The main compounds were (E)-anethole (90%) in P. anisum essential oil, b-bisabolene (50%, with antioxidant and antimicrobial properties) in P. aurea essential oil, limonene (63%) in P. barbata essential oil, and limonene (82%), and pregeijerene (67%) in P. puberula and P. deverroides essential oil. Pregeijerene (59%), limonene (17.6%), elemicine (12.5%) were recognized in P. eriocarpa essential oil. b-caryophyllene (40%) and Germacrene D (29%) were identified in P. kotschyana essential oil and Germacrene D (36%) was in P. olivieroides essential oil. In P. khorasanica essential oil, E-β-farnesene (54%) and in P. khayami essential oil, pregeijerene (32%) were found. Trans-a- bergamotene (77%) and pregeijerene (87%) were found in P. tragioides essential oil. In different organs of P. tragium, Germacrene D (34%), Germacrene B (18%), b-pinene (23%) and sabinene (12.3%) were found. Antibacterial effects of some Pimpinella species, including P. kotschyana, P. puberula, P. khorasanica, and P. khayami, against positive and negative gram bacteria were approved.  Some of the chemical compounds in the Pimpinella essential oils of plant parts, such as (E)-anethole, b-bisabolene, trans-a- bergamotene, and elemicine, are widely used in the pharmaceutical and cosmetic industries.
    Keywords: Pimpinella, essential oil, Antibacterial, cultivation, -Bisabolene, trans-- bergamotene
  • Maryam Farahi * Page 100
  • Heidar Sharafieh *, Dariush Ghorbanian Pages 101-106
    Acacia salicina Lindl is native to Australia. Features such as high forage production, as well as abundant flower production have made this evergreen species a valuable and versatile plant for planting on the edge of agricultural lands. This study was performed with three treatments to study and determine the amount of irrigation on the establishment and growth of this species in Semnan province with three replications in a randomized complete block design at Semnan Natural Resources Research Station. Fourteen acacia seedlings were planted in each replicate. In the third year, the percentage of survival and fresh weight (aerial biomass) of trees were recorded. The results showed that the highest weight growth (6271 g per rootstock) was related to treatment 3 (weekly irrigation), showing about a five-time increase compared to the control treatment (1223 g per rootstock). Treatment 2 (every two weeks irrigation) with 2569 g per base was in the next place. Also, biomass production in treatment 3 (weekly irrigation) was estimated at 62 tons per hectare. The leaf dry matter was 44%, therefor dry (aerial) forage in treatment 3 (weekly irrigation) was 26772 kg/ha, and in treatment 2 (biweekly irrigation) was estimated at 10967 kg/ha. The results also showed that the survival rate of treatment 3 (weekly irrigation) was 63%, treatment 2 (every two weeks) was 50.5%, and treatment 1 (control) was 15%. The survival rate of weekly, once every two weeks, and control (without irrigation) were 63%, 50.5%, and 15%, respectively. According to the results, if water consumption is not limited, treatment 2 (every two weeks irrigation) was proposed to produce forage of this species.
    Keywords: Acacia salicina, forage, Irrigation, Adaptation
  • Elnaz Ashrafi * Page 107
  • Ali Pour Ghorban * Page 134
  • Asma Rafei, Afshin Danehkar * Pages 135-146

    Wetlands are one of the most fertile and productive ecosystems on earth and are valuable centers for biodiversity and human livelihood, as they are considered biological supermarkets. Also, according to some characteristics, they are considered one of the most important wildlife habitats in any country. In general, today, these valuable systems are under extreme pressure due to human activities, increasing urbanization and industrialization, intensification of agriculture and unwise tourism, and excessive exploitation, reducing their hydrological, economic, and environmental performance. Shadegan wetland is one of the largest wetlands in the country, with exclusive features in terms of water quality diversity. This wetland includes all three types of freshwater, brackish water, and saltwater wetlands in the country, with diverse plant habitats and a diverse range of waterfowl and water-dependent animals in its territory, and offers various services to the surrounding human communities. Therefore, in this article, the natural landscape and environmental characteristics of this valuable wetland in terms of climate, hydrology, topography, vegetation, wildlife, human dependence on services of Shadegan wetland, problems and threats, measures, and the solutions are examined and explained in detail.

    Keywords: Shadegan wetland, Ramsar Convention, Natural features, environmental threats
  • Adel Jalili, Mostafa Jafari Page 148
  • Mehdi Zohdi * Pages 151-158

    Botanists have played a very important role in identifying the country's natural ecosystems and biodiversity by introducing plants and preparing the flora of each region. Dr. Ali Asghar Massoumi, with her in-depth study of Astragalus in 4 decades of her precious life, has a special role and position. Dear Professor, Dr. Ali Asghar Masoumi (Retired) Professor of Botany Research, Department of Forests and Rangelands Research Institute, in addition to identifying many species, has conducted numerous research projects and for many years has been the director of Botany Research and management of National Botanical Garden of Iran.The result of her scientific efforts is five volumes of Iranian species books, three volumes of Iranian species flora and numerous scientific articles in foreign and domestic journals. This article tries to express some of their professional and scientific activities in the last five decades to be a beacon for young people and seekers of science and knowledge in the country.

    Keywords: Astragalus, Biodiversity, Botany, Massoumi
  • Mostafa Nemati Paykani, Adel Jalili, Ziba Jamzad Pages 159-164

    Astragalus montis-parrowii Maassoumi & Nemati is a dwarf cushion species belonging to Sect. Aegacantha of Papilionaceae family. This alpine species is a local endemic species in Kermanshah province, west of Iran. The habitat of this species is located in the NE of Kermanshah city, with limited distribution at the pick of Parrow Mountain. Based on IUCN guidelines, three criteria were used to evaluate the status of this species: Extent of Occurrence (EOO), Area of Occupancy (AOO), and size of populations. Based on field studies and plot sampling, Astragalus montis-parrowii occupies 0.0025 Km2 (2500 m2). According to our results, Astragalus montis-parrowii is defined as a critically endangered (CR) species. Although the difficulty of accessing the habitat of this species is considered an important factor in its conservation, at the same time, it is the main limiting factor for the expansion of its populations. Considering the topographic status of the habitat, this species seems to tolerate adverse conditions. Therefore, research on conservation and prevention of extinction of this species is of particular importance. Furthermore, the habitat of this rare and endangered species needs to be protected by Forests, Rangelands, and Watershed Organisation. The ex-situ conservation is also recommended by preserving its seeds in Natural Resources Seed Bank and cultivation in the National Botanical Garden of Iran.

    Keywords: Astragalus montis-parrowii, Conservation status, IUCN, Endemic species, Papilionaceae
  • Mehri Dinarvand *, Ziba Jamzad, Adel Jalili, Banafshe Yasrebi, Mohamad Mehrnia Pages 165-170

    Convolvulus L. (Convolvulaceae) is represented with 57 species in the Iranian plateau. Convolvulus koieanus Bornm. is an endemic species of Iran, distributed in the Khuzestan and Lorestan provinces.  Based on the research method of the national research project, entitled defining the conservation status of the plant species in Iran and the IUCN guidelines, three criteria related to the extent of occurrence, area of occupancy, and the number of mature individuals in the populations were considered to evaluate the conservation status of C. koieanus. GeoCAT software calculated its Extent of Occurrence (EOO), 24377.917, recognized as the Near Threat (NT), and the Area of Occupancy (AOO) was calculated to be 24 square kilometers, recognized as endangered (EN). Based on field observations, the Area of Occupancy (AOO) of this species was calculated to be 0.19 Km2 for Khuzestan and Lorestan Provinces. According to the IUCN classification, it is in the group of Critically Endangered (CR); however, it does not qualify for this status, considering the number of habitats, sub-populations, and the number of individuals in each subpopulation. Based on the current data, we determine it as endangered (EN). This species is affected by human activities. The field observation indicated that road construction and grazing are the main threats for this species. The conservation of this valuable species as a natural genetic reserve is necessary. We suggest one habitat in each of the Khuzestan and Lorestan provinces be defined as protected by the Forests, Rangelands, and Watershed Organization. The ex-situ conservation needs to be planned. This species is easily propagated by seeds, and if its habitat is protected, it will regenerate and expand in the area.

    Keywords: Endangered, habitat, Khuzestan, Lorestan, Convolvulaceae
  • Khalil Karimzadeh Asl * Page 172
  • Parvin Salehi Shanjani * Page 173
  • Maryam Masoom Tamimi * Page 174