فهرست مطالب
مجله پژوهش های سیاست اسلامی
پیاپی 19 (بهار و تابستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/07/21
- تعداد عناوین: 12
-
-
صفحات 12-41
تحولات تاریخی ایران معاصر، مصادف با عصر نوین بیداری اسلامی است که شباهتهایی با حوادث دوران شکوفایی اسلام دارد. آنچه در پژوهش حاضر بررسی شده، دریافت عناصر تمدنی جمهوری اسلامی ایران و برشماری تاثیر انقلاب در بازتولید آنهاست. این عناصر مبتنی بر مفاد بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری و با تاکید بر حرکت چهلساله اخیر بهنگارش درآمده است. همچنین، پژوهشگران مقاله در راستای شناسایی خصوصیاتی شاملتر کوشیدهاند تا ویژگیهای لازم در ساخت تمدنی ایران را در پانزده خصوصیت تحصیلشده تبیین کنند. درنهایت، این ویژگیها در پنج بخش «هویت تاریخی، مقاومت انقلابی، آرمان مهدوی، شکوفایی درونی و فرهنگ معنوی» تلخیص شدهاند. رویکرد توصیفی-تحلیلی و روش تحلیل مضمونی استرلینگ، نظامبخش جدولها و ابزارهای علمی آن است. همچنین، منابع پژوهش مبتنی بر تحقیقات کتابخانهای آثار مرتبط است. نتیجه آنکه ظهور انقلاب اسلامی ایران با تاثیرگذاری بر تولید یا تقویت مولفههایی چون «تاریخ و سرزمین و زبان، سیاست و حکومت و امنیت، اندیشه و اسطوره و آرمان، علم و عمران، آیین، فرهنگ، رسانه و خانواده»، توانسته نقشی مثبت را دراینباره ایفا کند تا ظرفیتهای تمدنی جهان اسلام به طوری محسوس جان یابند.
کلیدواژگان: تمدن اسلامی، بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی ایران، جهان اسلام -
صفحات 43-70در مکتب سیاسی اسلام، مدل و شکل کلی حکومت نظام ولایی است که در آن مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی بهخوبی تجلی مییابد. هدف این پژوهش شناخت، حفظ و استوارسازی عامل اصلی پایداری و تداوم نظام ولایی است. این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش اصلی است که مهمترین عامل پایداری و تداوم نظام ولایی کدام است؟ فرضیه بررسیشده این است که از میان عوامل مختلف پایداری و ناپایداری نظام اسلامی، ولایتمحوری در بینش، گرایش و رفتار مهمترین عامل و ضامن تداوم و استمرار آن است و همانطور که این عامل، علت محدثه نظام ولایی را تشکیل میدهد، علت مبقیه آن نیز هست. روش تحقیق این فرضیه توصیفی و تحلیلی و گردآوری دادههای آن به روش اسنادی و کتابخانهای است. بر اساس یافتههای این تحقیق، آنچه سبب شد در طول تاریخ حتی در زمان حضور امامان معصوم، نظام ولایی و حکومت دینی شکل نگیرد یا تداوم نیابد، محور نبودن ولایت در اندیشه و عمل است؛ درحالیکه در جریان انقلاب اسلامی، ولایتمحوری توانست بهرغم همه دشمنیها و توطیهها، نظام ولایی را بیش از چهار دهه با اقتدار تداوم بخشد.کلیدواژگان: ولایت، ولایتمحوری، نظام ولایی، استمرار
-
صفحات 72-108پس از انقلاب اسلامی در چند برهه، چالش فکری درباره موضوع عقلانیت برجسته شد، که برایناساس، امام خامنهای مفهوم عقلانیت را تبیین و بر آن تاکید کردند. هدف این پژوهش تبیین مفهوم عقلانیت اسلامی و مفهوم و مصادیق عقلانیت در وجوه سلبی و ایجابی از منظر امام خامنهایa است. روش تحقیق کیفی است، و تحقیق با شیوه تحلیل مضمون انجام شده است. محتوای تحلیلشده همه بیانات امام خامنهایa درباره مقوله عقلانیت است. یافتهها نشان میدهد عقلانیت اسلامی به مفهوم عقل سلیم، تعالیمحور و توحیدمحور است، حوزه وسیعی دارد و در سه سطح عقلانیت بنیادین، ارزشی و ابزاری مطرح است. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد که عقلانیت از نظر امام خامنهایa در وجوه ایجابی، به مفهوم محاسبه صحیح و کار سنجیده مبتنی بر تعالیم اسلامی، انقلابی، عدالت، معنویت، بصیرت و دشمنشناسی، ارزشهای انسانی و اخلاقی، آرمانگرایی، واقعبینی و آیندهنگری است و در وجوه سلبی، ترس و انفعال، سازش، سیاسیکاری، محافظهکاری و کوتاه آمدن از آرمانها و ارزشها، تقلید کورکورانه، ایجاد وابستگی و اعتماد به دشمن خلاف عقلانیت است. نتایج تحقیق حاکی است که عقلانیت مد نظر امام خامنهایa عقلانیت متعالی و توحیدمحور اسلامی است و این عقلانیت مبتنی بر اخلاق، معنویت، آرمانگرایی و واقعبینی است.کلیدواژگان: عقلانیت، عقلانیت اسلامی، مفهوم سلبی عقلانیت، مفهوم ایجابی عقلانیت، امام خامنهای
-
صفحات 110-144در نگاه امام خمینی، دین اسلام برای بعدهای مختلف تیوریک و عملی انسان در جامعه راه حل دارد. در تقابل با این اندیشه، نگاه های متعارض وجود دارند که در سطح داخلی و نظام بینالمللی در صدد هستند اسلام ناب محمدی را دین تک بعدی و صرفا معنوی معرفی، و از این زاویه به ناکارآمدی دین در عرصههای گوناگون اجتماعی ازجمله سیاست اقرار کنند. امام خمینی با بینش و شناخت راستین از اسلام اصیل، در مقابل این نوع برداشت از دین ایستادگی کردند و از این طریق مانع شدند دین اسلام همچون مسیحیت دچار انحراف شود و سنن عرفی به جای دین، وارد عرصههای اجتماعی شود. باتوجهبه اهمیت این مسیله، در مقاله حاضر تلاش این است که با استفاده از روش تحلیل مضمون و مطالعات کتابخانهای، به این پرسش پاسخ داده شود: موانع عرفی (سکولار) شدن نظام سیاسی در اسلام از منظر امام خمینی چه مولفههاییاند؟ یافتههای پژوهشی گویای این است که در تفکر امام خمینی، موانعی چون شناخت صحیح مبانی دینی، دوری از تحریف، و تفسیر صحیح و منطقی از مبانی اسلام، تبعیت از رهبری و ولایت فقیه و حضور فعال روحانیان در عرصههای مختلف جامعه باعث دور نگه داشتن نظام سیاسی در اسلام از عرفی شدن میشود.کلیدواژگان: اسلام ناب محمدی، سکولاریسم، امام خمینی (ره)، عرفی شدن، حکومت اسلامی
-
صفحات 146-174بنا بر آیات قرآن کریم، مستضعفان بهعنوان بخشی از جامعه طاغوتزده، همواره از سوی مستکبران و نظام سلطه مورد ظلم و ستم واقع شده یا ضعیف بهشمار آمده و ناتوان نگاه داشته شدهاند. باتوجهبه اینکه خدای متعال در عرض همین امر، در آیات متعدد، از مومنان خواسته تا برای برونرفت از مشکلات به طور پیوسته جهاد کنند، این پرسش مطرح میشود: قرآن کریم چه راهبردهایی را برای برونرفت مستضعفان از استضعاف طرحریزی کرده است؟ پاسخ احتمالی آن است که باتوجهبه تفاوت معیارهای پیشرفتزا در نظامات دینی با غیردینی، خداوند ترکیبی از راهبردهای مادی و معنوی را ارایه داده باشد. مطمینا فهم و تحلیل روشمند این راهبردها میتواند ما را به سطح جدیدی از مبارزات نامتقارن رهنمون سازد. جستار حاضر با روش تحلیلی-توصیفی در ذیل نگاهی «گفتمانمحورانه»، درصدد احصا و تحلیل راهبردهای مبارزاتی مستضعفان در مواجهه با مستکبران است. دستاورد این تلاش نشان میدهد که قرآن کریم از مستضعفان بهعنوان صاحبان بالقوه ارثبری عالم، خواسته با «مقاومت همهجانبه» در سایه استعانت از خدای قادر، جامعه طاغوتی را به جامعه توحیدی و ولایی مبدل سازند و خلیفهاللهی خود را در زمین بهفعلیت برسانند.کلیدواژگان: قرآن، مستضعفان، راهبرد، مستکبران، جامعه اسلامی، جامعه طاغوتی
-
صفحات 176-200حزب جمهوری اسلامی تاثیرگذارترین تشکل سیاسی در استقرار نظام جمهوری اسلامی و دهه اول پس از انقلاب اسلامی است. این مقاله به بررسی فهم از سیاست و حکومت در گفتمان این حزب میپردازد. پرسش اصلی پژوهش این است که «در گفتمان حزب جمهوری اسلامی، سیاست و حکومت با چه استعارههایی فهمیده میشوند؟» برای پاسخ به این پرسش با استفاده از نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون و روش شناسایی استعاره، به تحلیل استعارهای گفتمان حزب جمهوری اسلامی پرداخته شده است. پژوهش رویکردی شناختی-ادراکی به مسئله دارد، از نوع کیفی است و در پاسخ به پرسش مطرحشده، فرضیهای را آزمون نمیکند.نویسنده به این نتیجه رسیده که فهم سیاست و حکومت و مفاهیم انتزاعی مرتبط با آنها در گفتمان حزب، با استفاده از تجربیات روزمره مرتبط با کنشها و ادراکات مذهبی صورت میگیرد. اسلام مکتبی بهعنوان استعاره بنیادی، منبع اساسی درک این مفاهیم است و حوزه های مبدا عبادت، وظیفه، امانت الهی و تکلیف در فهم این مفاهیم نقشی محوری دارند. در این گفتمان، سیاست و دین، نهاد سیاست و نهاد دین، و عمل سیاسی و عمل دینی عین یکدیگرند و شناخت سیاسی از آگاهی مذهبی جداییناپذیر است.کلیدواژگان: حزب جمهوری اسلامی، استعاره مفهومی، سیاست و حکومت در ایران، اسلام سیاسی، شناخت سیاسی
-
صفحات 201-226انقلاباسلامیایران بهعنوان یک پدیده اجتماعی، بسان سایر پدیدههای اجتماعی، عللبردار است و در عللیابی آن، ناگزیر به ماهیت و چیستی این پدیده رهیافت خواهیم داشت. نگاهی به آثار مکتوب درباره چیستی انقلاباسلامیایران و چرایی وقوع آن نشان میدهد که از یکسو دیدگاههای ارایه شده متنوع، متفاوت و ناهمسان است و از سویدیگر، از دیدگاههای بومی در اینباره کمتر استفاده شده و بررسی علل وقوع این پدیده از منظر صاحبنظران وطنی، بهویژه اندیشورانی که در تحقق آن نقشآفرین بودهاند، مغفول مانده است.شهیدبهشتی از جمله برجستگان اندیشور و خجستگان نقشآفرین در انقلاباسلامی است که پیجویی چیستی و چرایی وقوع انقلاباسلامیایران از منظر این متفکر نکتهیاب میتواند بخشی از خلا یاد شده را برطرف کند. بنابراین چیستی و چرایی وقوع انقلاباسلامیایران از منظر دکتربهشتی مسئله اصلی این پژوهش است که این مقاله میکوشد با روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر روششناسی بحران اسپریگنز، اندیشهورزی بهشتی در ترسیم چرایی وقوع انقلاباسلامی را براساس مراحل چهارگانه "مشاهده بحران"، "تشخیص علل"، "ترسیم وضعیت مطلوب"و "راهکار عملی برای عبور از بحران" واکاوی کند. نتایج نشان میدهد که شهید بهشتی معطوف به بحران ایران پساانقلاب و اصول بینشی مکتب اسلام، وقوع انقلاباسلامی را به مثابه ضرورتی برآمده از بحران جامعه و در قالب مکتبی-ارزشی صورت بندی کرده است.کلیدواژگان: شهید بهشتی، نظریه انقلاب اسلامی، مکتب اسلام، نظریه ی بحران، منطق درونی
-
صفحات 228-249پدیده نفاق اساسا در مواجهه با حکومت اسلامی تعریف میشود. نفاق هنگام بهقدرت رسیدن مومنان و مسلمانان و در اختیار گرفتن قدرت سیاسی از سوی آنان، از طرف غیرمومنانی اتخاذ میشود که اعتقادی به دین اسلام ندارند یا ایمانی ضعیف دارند. موضوع نفاق را میتوان ذاتا پدیدهای سیاسی و اجتماعی دانست که همواره مسئله جوامع اسلامی بوده است. هدف پژوهش بررسی تطبیقی رفتارشناسی منافقان از دیدگاه مفسران معاصر است. روش استفادهشده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. تکنیک و شیوه گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای است. پرسش پژوهش این است که بر اساس دیدگاه مفسران معاصر، شاخصهها و مولفههای بینشی، گرایشی و رفتار سیاسی منافقان چیست؟ بر مبنای الگوی سهگانه فرضیه چنین است: دیدگاه مفسران معاصر در خصوص رفتارشناسی سیاسی منافقان دارای وجوه اشتراک و افتراق است. یافتهها و نتایج حاصل از تحقیق نشاندهنده آن است که منافقان در برابر دعوت حق و دین الهی از لحاظ بینشی، گرایشی و رفتاری موضعی ناهماهنگ دارند.کلیدواژگان: رفتار سیاسی، منافقان، المیزان، نمونه، تسنیم، پرتوی از قرآن
-
صفحات 251-275نظامسازی در فقه، یکی از پرسشهای نوشونده جدی است که در چند دهه گذشته بهویژه پس از انقلاب اسلامی، مورد توجه بوده و موافقان و مخالفان بسیاری را برانگیخته است. نظامسازی تکاپویی روشمند، متکی بر مبانی ارزشی و هنجاری و با بهرهگیری از منابع عقلی و نقلی برای ساخت و ایجاد مجموعهای از عناصر نرمافزاری و اندیشهای بههمپیوسته است که فرایند اعمال قدرت را در جامعه قانونمند میکند. در نظامسازی، با رجوع به منابع هر اندیشه، به بحث از مبانی، اصول، اهداف، احکام، اخلاق و ساختار توجه میشود. این مقاله تلاش دارد رویکردها و توانمندیهای فقه سیاسی شیعه در نظامسازی را پیگیری کند و در فرضیه بر این امر تاکید دارد که با گذر از رویکرد فردی، فقه سیاسی در رویکرد حداکثری نظامپردازانه دارای توانمندیهایی مانند روش اجتهاد، احکام و آموزههای اداره نظام سیاسی در فقه و اصول عقلی-عقلایی است که فقیه را در کشف مقاصد نظام سیاسی و بهرهگیری از تجربه بشری بر مدار آموزههای دین راهبری میکند. این مهم با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است.کلیدواژگان: فقه سیاسی، نظام سازی، روش اجتهاد، اصول عقلی-عقلایی، احکام فقهی
-
صفحات 277-302انقلاب اسلامی پدیدهای اجتماعی-تاریخی است که هم علل هستیبخش دارد و هم علل قوامبخش. عاملیت انسانی پس از وجود حضرت حق، در سلسله علل هستیبخش آن قرار میگیرد؛ بدین معنا که اراده حضرت حق در بستر اراده عوامل انسانی، تکوین و بقای انقلاب اسلامی را تضمین میکند؛ بهگونهایکه فقدان ارادههای انسانی همسان با انقلاب اسلامی، نه توسعه آن، بلکه بقا و اصل موجودیت آن را نیز بهخطر میاندازد. بر همین اساس، اگر همسانی ارادههای انسانی با انقلاب اسلامی بر هم بخورد و بهعبارتی، ارادههای مذکور با آن زاویه بیابند، موجودیت انقلاب اسلامی در معرض خطر قرار میگیرد. برای فرار از این محظور، لازم است در هر زمانی، همواره تعدادی کافی از ارادههای انسانی وجود داشته باشند که میان انقلاب اسلامی و عامل انسانی هستیبخش آن پیوند وجودی برقرار کنند. این نوشتار درصدد است با تامل در «ماهیت پیوند وجودی با انقلاب اسلامی»، فرایند شدت و ضعف این پیوند و علل و زمینههای آن را بهویژه از طریق تحلیل پرسشها و تردیدهای معطوف به ماهیت انقلاب اسلامی، حجیت نظریه ولایت فقیه، اصالت مسیر طیشده و... بررسی کند. نتایج تحقیق به روش تحلیل دادههای ناشی از بارشهای فکری نخبگان و استادان حوزه علوم سیاسی و انقلاب اسلامی کسب شدهاند.انقلاب اسلامی پدیدهای اجتماعی-تاریخی است که هم علل هستیبخش دارد و هم علل قوامبخش. عاملیت انسانی پس از وجود حضرت حق، در سلسله علل هستیبخش آن قرار میگیرد؛ بدین معنا که اراده حضرت حق در بستر اراده عوامل انسانی، تکوین و بقای انقلاب اسلامی را تضمین میکند؛ بهگونهایکه فقدان ارادههای انسانی همسان با انقلاب اسلامی، نه توسعه آن، بلکه بقا و اصل موجودیت آن را نیز بهخطر میاندازد. بر همین اساس، اگر همسانی ارادههای انسانی با انقلاب اسلامی بر هم بخورد و بهعبارتی، ارادههای مذکور با آن زاویه بیابند، موجودیت انقلاب اسلامی در معرض خطر قرار میگیرد. برای فرار از این محظور، لازم است در هر زمانی، همواره تعدادی کافی از ارادههای انسانی وجود داشته باشند که میان انقلاب اسلامی و عامل انسانی هستیبخش آن پیوند وجودی برقرار کنند. این نوشتار درصدد است با تامل در «ماهیت پیوند وجودی با انقلاب اسلامی»، فرایند شدت و ضعف این پیوند و علل و زمینههای آن را بهویژه از طریق تحلیل پرسشها و تردیدهای معطوف به ماهیت انقلاب اسلامی، حجیت نظریه ولایت فقیه، اصالت مسیر طیشده و... بررسی کند. نتایج تحقیق به روش تحلیل دادههای ناشی از بارشهای فکری نخبگان و استادان حوزه علوم سیاسی و انقلاب اسلامی کسب شدهاند.کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، پیوند وجودی، ظرفیت های تصرفی، پرسش های شالوده شکنانه و حکایت گری وجودی
-
صفحات 304-332انقلاب اسلامی ایران پایدارترین انقلاب در مقایسه با سایر انقلابهای معاصر است. یکی از عوامل مهم پایداری این انقلاب نحوه ایفای نقش رهبر است. این نوشتار با روش پژوهش کیفی تحلیل محتوای متن انجام شده و درصدد پاسخ به این مسئله است: «با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب، رهبر چه نقشی در پایداری انقلاب اسلامی ایران دارد؟» رهبران انقلابها سه کارویژه اساسی دارند: 1. ایدیولوژیک؛ 2. بسیجکنندگی؛ 3. نهادسازی و مدیریت. با مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، مشاهده میشود که رهبران انقلاب در خصوص کارویژه اول، اندیشه امامت و ولایت، تقریری روزآمد از اندیشه اسلامی با حفظ اصالت دینی، استقامت بر آرمانها، ایجاد خودباوری، اندیشه مقاومت و معنویت و اخلاق را با انجام اقدامات بسیار مهمی نهادینه کرده یا افزایش دادهاند؛ در خصوص کارویژه دوم، اموری مانند مردمی بودن و مردمی ماندن و تاکید بر وحدت را تقویت کردهاند؛ درباره کارویژه سوم، رهبران انقلاب اسلامی به سبب مدیریت فرایندی، مسدود کردن مجاری نفوذ دشمنان، اتکا به توانایی داخلی و گسترش عدالت، نقش مدیریتی انقلاب را ایفا کردهاند. با انجام گرفتن سه کارویژه اساسی توسط رهبران ایران اسلامی، انقلاب اسلامی پایدارترین انقلاب در میان انقلابهای معاصر شده است.کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، نقش رهبر، پایداری، گام دوم انقلاب
-
صفحات 334-356
انقلاب مشروطه انقلابی بزرگ در نهادینه شدن مفهوم حقوق شهروندی بود که با گذار از جدالهای صورتگرفته میان موافقان و مخالفان در تکوین آن، بهانحراف کشیده شد. ازاینرو، پرسش این است که ضمن توجه به چالشهای حقوق شهروندی در انقلاب مشروطه، تضمین انقلاب اسلامی جهت برونرفت از آنها چیست؟ این مقاله با روش تحقیق تطبیقی، درصدد مقایسه دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در زمینه حقوق شهروندی به منظور پاسخ به پرسش مذکور است. فرضیه اصلی بر این مبنا استوار است که در عصر مشروطه بروز اختلافات میان نخبگان و انحراف افکار عمومی مانع تکوین حقوق شهروندی شد، و در انقلاب اسلامی قانونگذار اساسی ضمن توجه به قواعد فقهی، راههای بسط و تکوین این مفهوم را مد نظر خود قرار داده است. مهمترین یافته ها حاکی از آن است که در عصر مشروطه از حیث نظری، علاوه بر اختلافات موجود، از حیث کیفیت و کمیت عملیاتی شدن متمم قانون اساسی نیز سلطنت مطلقه مانعی جدی بهشمار میرفت. بنابراین، پس از انقلاب اسلامی، جهت جبران اینگونه کاستیها، توجه به فقه و موازین اسلامی به عنوان یکی از راههای تضمین حقوق شهروندی در نظامهای پیشین و برونرفت از چالشهای آن، مد نظر حقوق اساسی جمهوری اسلامی قرار گرفت.
کلیدواژگان: حقوق شهروندی، عصر مشروطه، روش تطبیقی، انقلاب اسلامی، شریعت اسلامی
-
Pages 12-41
The historical developments of contemporary Iran coincide with the new era of Islamic awakening, which has similarities with the events of the flourishing period of Islam. What has been studied in the present study is to receive the elements of civilization of the Islamic Republic of Iran and enumerate the impact of the revolution on their reproduction. These elements are based on the provisions of the Supreme Leader's second step statement, emphasizing the movement of the last forty years. Also, in order to identify more comprehensive features, the researchers of the article have tried to explain the necessary features in the construction of Iranian civilization in fifteen studied features. Finally, these characteristics are summarized in five sections: "Historical identity, revolutionary resistance, Mahdavi ideal, inner prosperity, and spiritual culture." Sterling's descriptive-analytical approach and method of thematic analysis is a systematization of its tables and scientific tools. Also, research resources are based on library research of related works. The result is that the emergence of the Islamic Revolution of Iran by influencing the production or strengthening of components such as "history and land and language, politics and government and security, thought and myth and ideal, science and development, religion and culture and media and family", It has been able to play a positive role in this regard so that the civilizing capacities of the Islamic world can be realized in a tangible way.
Keywords: Islamic Civilization, Second Step Statement, Islamic Revolution of Iran, Islamic world -
Pages 43-70In the political doctrine of Islam, the general form and mould of a government is based on a guardianship system in which divine legislation and popular acceptance are well manifested. The purpose of this study is to recognise, protect and strengthen the main factor of stability and durability of the guardianship-style system. This study seeks to find an answer to the main question which is, which is the most important factor in the stability and durability of the guardianship system? The hypothesis that was assessed is that amongst the various factors of stability and instability of the Islamic system, axial guardianship in insight, orientation and behaviour is the most important factor and guarantor of its durability, and as this factor is the cause of the guardianship system, it is also the reason for its survival. The research method of this hypothesis is descriptive and analytical, and its data is collected through documentary and library methods. According to the findings of this study, the reason why a guardianship system and a religious government hasn’t been formed or hasn’t proved itself durable over history, even during the lifetime of the infallible Imams, is because guardianship hasn’t been the axis in thought and action. However, during the Islamic Revolution, axial guardianship was able to establish a durable guardianship system with authority for over four decades regardless of the enemies and their plots.Keywords: guardianship, Axial guardianship, Guardianship system, Durability
-
Pages 72-108At some point after the Islamic Revolution, an intellectual challenge on the subject of rationality was highlighted, based on which Imam Khamenei at various times explained the Islamic concept of rationality and insisted on it. The purpose of this study is to explain the concept of Islamic rationality and the concept and examples of rationality in negative and positive aspects from the perspective of Imam Khamenei. The research method is qualitative and has been done by the content analysis method. The content analyzed is all of Imam Khamenei's statements related to the category of rationality. Findings show that Islamic rationality in the sense of common sense is excellence-oriented and monotheistic. It has a wide scope and is presented in three levels of fundamental, value, and instrumental rationality. The research findings also show that rationality according to Imam Khamenei, in positive aspects, in the sense of correct calculation and analysis based on Islamic teachings, revolution, justice, spirituality, insight and hostility, human and moral values, idealism, reality Nose and foresight and in negative aspects, fear and passivity, compromise, politicking, conservatism and falling short of ideals and values, blindly imitating, creating dependence and trust in the enemy are against rationality. The results of the research show that Imam Khamenei's rationality is transcendent rationality and Islamic monotheism and this rationality is based on spirituality, idealism, and realism.Keywords: rationality, Islamic rationality, The Negative concept of Rationality, The Positive Concept of Rationality, Imam Khamenei
-
Pages 110-144In Imam Khomeini's view, the religion of Islam theoretically and practically meets human needs. Contrary to this idea, there are conflicting views that at the domestic level and in the international system seek to introduce Pure Mohammadi Islam as a purely spiritual religion and to point to the inefficiency of religion in various social spheres, including politics. Imam Khomeini, by accurately recognizing and introducing pure Islam, resisted this kind of conception of religion, and thus prevented the religion of Islam from deviating like Christianity, and customary traditions to enter the social arena instead of religion. Given the importance of this issue, the article tries to answer the question using the method of Thematic Analysis and library studies: What are the obstacles to the secularization of the political system in Islam from Imam Khomeini's point of view? Research findings emphasize that in Imam Khomeini's thinking, obstacles such as correct knowledge of religious principles, avoidance of distortion, and correct and logical interpretation of Islamic principles, following the leadership and active presence of clerics in society, prevent the secularization of the Islamic political system.Keywords: Pure Mohammadi Islam, secularism, Imam Khomeini, Secularization, Islamic Government
-
Pages 146-174According to the verses of the Holy Quran, the oppressed, as a part of the tyrannical society, have always been oppressed or considered weak by the arrogant and the system of domination and have been kept powerless. Considering that God Almighty has asked the believers in several verses to constantly strive to get out of problems, this question arises: What strategies has the Holy Qur'an outlined for overcoming the oppressed? The possible answer is that God has provided a combination of material and spiritual strategies, given the differences in progressive criteria in religious and non-religious systems. Certainly, a methodical understanding and analysis of these strategies can lead us to a new level of asymmetric struggle. The present article, with an analytical-descriptive method under a "discourse-oriented" view, seeks to enumerate and analyze the struggle strategies of the oppressed in the face of the arrogant. The result of this effort shows that the Holy Qur'an asks the oppressed, as potential heirs of the world, to transform the Taghut society into a monotheistic and guardian society by "all-around resistance" with the help of God Almighty, and to establish their caliph on earth as human beings.Keywords: Quran, the oppressed, strategy, Resistance, the Arrogant, Islamic society, Taghut society
-
Pages 176-200The Islamic Republic Party was the leading political organization in the constituting process of the Islamic Republic political system. Furthermore, it was the most influential political party during the first decade after the 1979 Islamic Revolution. This article investigates the understanding of politics and government concepts in the political discourse of the Islamic Republic Party by using a metaphorical approach and tries to answer these questions: How were politics and government comprehend in the Islamic Republic Party discourse? and which metaphors were the party used to understand those concepts?Those metaphors were analyzed using the method of Metaphor Identification Procedure (MIP). The analysis demonstrated that the concepts of politics and government, and related abstract concepts in the party's discourse, were recognized by the use of everyday experiences that related to religious practices and perceptions. The maktabi (or doctrinaire) Islam, as the general metaphor, was the fundamental source domain of understanding those concepts. Source domains such as worship, duty, divine trust, and doctrinaire played a pivotal role in comprehending political concepts. As a result, in the political discourse of the Islamic Republic Party, politics and religion, the political institution and the religious institution, and political action and religious behavior are the same, and political knowledge and cognition are inseparable from religious consciousness.Keywords: Islamic Republic Party, Conceptual Metaphor, Politics, Government in Iran, Political Islam, Political Cognition
-
Pages 201-226The Islamic revolution of Iran, as a social phenomenon, has its causes just like the other social phenomena, and in examining its causes, we will inevitably have an outlook at the essence of this phenomenon. A look at the written works regarding the essence of the Islamic revolution of Iran and why it happened depicts that on the one hand, the views presented are diverse, different and contrasting. On the other hand, the indigenous views are less used in this regard and the analysis of the causes of this phenomenon from the perspective of the domestic experts, especially the intellectuals who played a role in its realization, have been neglected. Shahid Beheshti (RA) is one of the prominent intellectuals and great people who played a significant role in the realization of the Islamic revolution. Owing to this fact, evaluating the reasons behind the inception of the Islamic revolution of Iran from the point of view of this thought-provoking intellectual can fill a part of the gap mentioned above. Therefore, the reasons behind the inception of the Islamic revolution of Iran from the perspective of Dr. Beheshti is the main issue of this research. This article tries to use the descriptive-analytical method and based on the Springs Crisis methodology, to analyze Beheshti's thinking in drawing the reasons behind the inception of the Islamic revolution based on the four stages of "observing the crisis”, "identifying the causes", "drawing the desired condition" and "practical solution to overcome the crisis."The results show that Shahid Beheshti, focusing on the crisis in the post-revolutionary Iran and the principles of the Islamic school of thought, has formulated the inception of the Islamic revolution as a necessity arising from the crisis of the society and in the form of a doctrinal-efficacy.Keywords: Shahid Beheshti, Islamic Revolution, school of Islam, Crisis theory
-
Pages 228-249The phenomenon of hypocrisy is basically defined in the face of the rule of believers. Just as the suppression of the believers has been a tool of oppression against oppressive governments, the hypocrisy of the believers and Muslims and the exercise of political power by the non-believers are driven by non-believers who do not believe in Islam. Or have poor faith. Therefore, the issue of hypocrisy is inherently a political phenomenon that has always been the issue of Islamic societies. The main purpose of this study is to make a comparative study of the behavior of hypocrites from the perspective of contemporary commentators. The method used in this research is a qualitative content analysis of directional type. The technique and method of collecting information is the library. The main question of this research is that according to the views of contemporary commentators, what are the characteristics and components of the vision, tendency, and political behavior of the hypocrites in the Qur'an? Based on the three models of this research hypothesis, it is as follows: The views of contemporary commentators on the political behavior of hypocrites have commonalities and differences. The findings and results of this research show that the hypocrites have an uncoordinated and unbalanced position in terms of vision, inclination, and behavior against the call of divine truth and religion.Keywords: Political Behavior, Tafsir TasnimKeywords: Political behavior, hypocrites, Al-Mizan, Nemooneh, Partovi az Quran, Tafsir Tasnim
-
Pages 251-275Systematization in jurisprudence is one of the serious questions that has been considered in the last few decades, especially after the Islamic Revolution, and has aroused many proponents and opponents. Systematization is a methodical endeavor based on value and normative principles and using intellectual and narrative resources to build and create a set of software elements and interconnected ideas that guide the process of exercising power. systematization, by referring to the sources of each idea, the principles, goals, rules, ethics, and structure of the political system are considered. This article tries to follow the approaches and capabilities of Shiite political jurisprudence in systematization and the hypothesis, it emphasizes that by passing through the individual approach, political jurisprudence in the maximum systematic approach has capabilities such as the Ijtihad method, rules and teachings of governing society in jurisprudence and rational principles that help the jurist to understand the political system and the perception of human experience. This is done by the descriptive-analytical method.Keywords: political jurisprudence, Systematization, method of Ijtihad, rational principles, Jurisprudential rules
-
Pages 277-302The IR is a socio-historical phenomenon caused by the cause of existence and the cause of survival. Human agency, after the existence of Hazrat Haqq (God), is in the series of its existential causes; that is, the will of Hazrat Haqq in the context of the will of human factors guarantees the appearance and survival of the IR. In such a way that the lack of human wills compatible with the IR endangers not only its development but also its survival and its very existence. Accordingly, given any weakness or distraction of human will to the survival of the IR, the existence of the IR would be endangered. To avoid such an event, it is necessary for a sufficient number of human-compatible wills as the existential link between human agency and IR to exist and guarantees the existence and survival of IR. In this article it is intended to study the "nature of the existential link of human-compatible will with the IR", the process of strength and weakness of this link and its causes and grounds, especially by analyzing questions and doubts about the nature of the IR, the authority of the theory of Velayat-e Faqih, the reasonability of the IR`s passed way and ... . The results of the research have been obtained by analyzing the data derived from the intellectual precipitations of elites and professors in the field of political science and the IR.Keywords: Islamic Revolution, Existential Link, Occupational Capacities, Foundation-Breaking, and Existentially Narrative Questions
-
Pages 304-332The Islamic Revolution of Iran is the most stable revolution compared to other contemporary revolutions. This article has been done by qualitative research method of text content analysis and seeks to answer this question: "By emphasizing the statement of the second step of the revolution, what role does the leader play in the stability of the Islamic Revolution of Iran?" The leaders of the revolutions have three basic functions: 1. Ideological; 2. mobilization; 3. Institutionalization and management. By studying the statement of the second step of the Islamic Revolution of Iran, it can be seen that the leaders of the revolution regarding the first function The idea of Imamate and Wilayah is an up-to-date interpretation of Islamic thought while maintaining religious originality, enduring ideals, creating self-confidence, They have institutionalized or enhanced the idea of resistance, spirituality, and morality by taking very important steps; As for the second function, things like being popular and staying popular and strengthening the emphasis on unity; Regarding the third function, the leaders of the Islamic Revolution have played the managerial role of the revolution due to process management, blocking the infiltration channels of the enemies, relying on internal ability and promoting justice. With the performance of three basic functions by the leaders of Islamic Iran, the Islamic Revolution has become the most stable revolution among contemporary revolutions.Keywords: Islamic Revolution, the Role of the Leader, Stability, The second step of the revolution
-
Pages 334-356
The Constitutional Revolution was a great revolution in the institutionalization of the concept of civil rights; Which was diverted by passing through the disputes between the proponents and the opponents in its formation. Hence, the question is, given the challenges of civil rights in the Constitutional Revolution, what is the guarantee of the Islamic Revolution to get out of them? This article seeks to compare the two eras of the Constitution and the Islamic Revolution in the field of civil rights in a comparative way in order to discover its challenges and seeks to answer the above question. The main hypothesis is based on this: in the constitutional era, the emergence of differences between the elites and the deviation of public opinion hindered the development of civil rights and in the Islamic Revolution, the constitutional legislature, considering the roots of this concept in jurisprudential rules, considered ways to expand and develop this concept. The most important findings indicate that in the constitutional era, in addition to the existing differences, in terms of quality and quantity of implementation of the constitutional amendment, absolute monarchy was considered a serious obstacle. After the Islamic Revolution, to compensate for such shortcomings, attention to Islamic jurisprudence and standards as one of the ways to ensure and overcome the challenges of civil rights in the previous systems was considered by the leaders of the revolution and most importantly the constitution as a national covenant and legal document.
Keywords: citizenship rights, Constitutional Era, Pros, Cons, Islamic Revolution, Islamic Sharia