فهرست مطالب

نشریه آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان
پیاپی 23 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • راضیه معین فر*، احمد غضنفری، فریبا کیانی صفحات 1-14

    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر سرسختی تحصیلی دانش آموزان دختر وابسته به تلفن همراه در شهر شهرکرد است. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش را 740 نفر از دختران دبستانی که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس مختلف شهر شهرکرد مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده است. نمونه مورد مطالعه پژوهش را 40 نفر از دختران دبستانی 9 تا 12 سال شهر شهرکرد که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس ناحیه 1 شهرکرد مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهد که با استفاده از روش غربالگری انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل)، و تحت آموزش برنامه فرزندپروری مثبت قرار گرفتند. داده ها با پرسشنامه های سرسختی تحصیلی بنیشک و همکاران (2005) و وابستگی به تلفن همراه سواری (1392) جمع آوری شدند. داده ها از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت به مادران، بر افزایش سرسختی تحصیلی (Eta=0.58 P<0/05 F=41.29) دختران دبستانی دارای وابستگی به تلفن همراه در شهرکرد و کاهش وابستگی آنها به تلفن همراه، تاثیر معناداری داشته است؛ بنابراین از آموزش فرزندپروری مثبت به عنوان یک مداخله مطلوب می توان برای بهبود و تقویت سرسختی تحصیلی دانش آموزان دارای وابستگی به تلفن همراه و کاهش وابستگی آن ها به تلفن همراه استفاده کرد.

    کلیدواژگان: فرزندپروری مثبت، سرسختی تحصیلی، وابستگی به تلفن همراه
  • سمیه غلامیان حسین آبادی *، فرحناز فرهمند دهقانپور صفحات 15-32

    امروزه ارتباط از طریق فضای مجازی نقش مهمی در زندگی افراد جامعه ایفا می کند. این ارتباطات پیامدهای اجتماعی متفاوتی را به همراه دارد که هیچ یک از اقشار جامعه از این امر مستثنا نیستند. هدف این تحقیق، بررسی چالش های فضای مجازی در بین خانواده های ساکن شهر اصفهان است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر مطالعات پیمایشی و ابزار پرسش نامه برای جمع آوری داده ها و مطالعات کتابخانه ای با تاکید بر نظریات ولمن، کستلز و غیره است. حجم نمونه 384 نفر از خانواده های شهر اصفهان در سال 1398 است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره پژوهش نشان داد که همبستگی متغیرهای مورد بررسی در این تحقیق (مدت عضویت، میزان استفاده، مشارکت، اعتماد به اطلاعات، تحصیلات، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و تلقی واقعی از محتوای شبکه های اجتماعی مجازی)، با روابط اعضای خانواده 376/0 است (376/0 =R). بر مبنای تحلیل ضریب تعیین (R²) 3/27 درصد از نوسانات در خانواده توسط متغیرهای مورد بحث تبیین می شود؛ همچنین مقدار آزمون F (632/11) و سطح معناداری (000/0) نشان می دهد که مدل فوق در سطح 99/0 معنادار است. از بین متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیونی، هفت متغیر مدت زمان عضویت، میزان استفاده، مشارکت، اعتماد به اطلاعات، تحصیلات و پایگاه اقتصادی- اجتماعی، واقعی تلقی کردن محتوا و احساس تعلق به شبکه های اجتماعی همه با سطح معناداری (000/0Sig) بر اعضای خانواده تاثیر معنادار داشته اند. به طور کلی آسیب ها و فرصت های فضای مجازی با توجه به سطح معناداری به دست آمده (000/0Sig) تایید شده اند.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، فرصتها، آسیبها، چالشها، شبکه های اجتماعی، ساختار خانواده
  • داود جمینی، حمید برقی، امیرعلی ذوالفقاری، علی هاشمی، نریمان محمدی، حمید نظری سرمازه صفحات 33-46

    در گذر زمان و به واسطه تعاملات اجتماعی و فرهنگی و همچنین تبادلات اقتصادی، پیوند عمیقی میان معیشت و وضعیت اقتصادی و شغلی ساکنان نواحی مرزی غرب ایران و کشور عراق به وجود آمده است. در این میان تغییر و تحولات سیاسی میان دو کشور ایران و عراق تاثیر قابل توجهی بر معیشت ساکنان مرزهای غربی کشور برجای گذاشته که ساکنان روستاهای واقع در منطقه اورامانات از این قاعده مستثنی نیستند. با توجه به چندگانی ابعاد معیشت روستاییان ساکن در مرزهای این منطقه و اهمیت مبحث توسعه اشتغال و کارآفرینی در معیشت روستاییان، سوالی که محققان در پژوهش توصیفی تحلیلی حاضر، به دنبال پاسخگویی به آن هستند، عبارت است از: آیا میان سیاست های مرزی و شاخص های کارآفرینی در جامعه روستایی ساکن در مرزهای منطقه اورامانات ارتباطی وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش را کلیه سرپرستان خانوار ساکن در منطقه تشکیل می دهد و با توجه به محدودیت های مالی و زمانی انجام سرشماری، 120 نفر از سرپرستان خانوار به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده اند. ابزار اصلی پژوهش جهت گردآوری داده های مورد نیاز، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی و پایایی آن به ترتیب با کسب نظرات کارشناسان و انجام پیش آزمون تایید شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میانگین برخورداری روستاییان از شاخص های کارآفرینی 463/2 است که پایین تر از حد متوسط قرار دارد. همچنین نتایج نشان می دهد که میزان ضریب همبستگی پیرسون میان دو متغیر سیاست های مرزی و شاخص های کارآفرینی 494/0 بوده و در سطح 99 درصد اطمینان، میان این دو متغیر به لحاظ آماری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بنابراین با بهبود و ارتقای سطح متغیر سیاست های مرزی، می توان شاهد رشد و شکوفایی کارآفرینی در محدوده مورد مطالعه بود.

    کلیدواژگان: سیاست های مرزی، توسعه روستایی، کارآفرینی، اورامانات
  • کیومرث میرزایی*، طیبه رستمی، مریم اعتمادی صفحات 47-62

    سازمان پلیس در دوره ی پهلوی اول مخصوصا اداره پلیس در تثبیت قدرت سیاسی و سرکوب مخالفان رضاشاه و ایجاد یک قدرت استبدادی، نقش عمده ای داشته است. پژوهش حاضر بر آن است تا نقش اداره پلیس در اجرای سیاست های رضاشاه را بررسی نماید. همچنین با تکیه بر این موضوع رایج که در ادبیات سیاسی تحت عنوان امنیت پلیس بیان شده، تلاش شده با توجه به سیاست های نظامی گری و سرکوبگرانه رضاشاه در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، مذهبی و فرهنگی، نقش پلیس را با بهره گیری از اسناد و مدارک موجود تبیین نماییم. پژوهش حاضر کوششی است برای پاسخ بر این پرسش که «نقش اداره پلیس در اجرای سیاست های رضاشاه چگونه بود؟ می توان گفت حکومت رضاشاه بر قدرت های نظامیی مانند ارتش و پلیس استوار بود و شهربانی نقش مهم و حیاتی در سرکوب و فرونشاندن مخالفان بر عهده داشت. این پژوهش از نوع پژوهش های تاریخی و توصیفی- تحلیلی است که بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در منابع تاریخی صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: امنیت، اداره پلیس، سیاست های رضاشاه
  • حجت الله صادقی *، سید محمد صائب صفحات 63-90

    گردشگری بخش مهمی از اقتصاد امروز محسوب می شود که توسعه آن نیازمند توجه به شاخص های مختلف از جمله امنیت است. برای اینکه گردشگری روستایی توسعه یابد، وابسته به این شاخص ساختاری است. شاخص امنیت در روستاهای گردشگری، سبب جذب توریست و پایدارسازی این مفهوم می شود. بخشی از نظم و امنیت گردشگری روستایی، ریشه در شاخص های جغرافیایی (اقلیم، توپوگرافی، جمعیت و...) دارد. در این تحقیق هدف، تحلیل نظم و امنیت گردشگری روستایی بر اساس برخی از این شاخص ها است. روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی و مبتنی بر داده های اسنادی و مکانی است. در واقع داده های تحلیل نتیجه استخراج از آمارنامه ها و همچنین تهیه نقشه ها برای هر شاخص جغرافیایی در نرم افزار Arc GIS است. نتایج تحلیلی در نرم افزار Arc GIS نشان می دهد که شاخص های جغرافیایی اعم از توپوگرافی، اقلیم، پوشش اراضی، منابع آب، تراکم سکونتگاهی، توزیع جمعیت و وضعیت اقتصادی نواحی سه گانه استان (کوهستانی، دشتی و بیابانی) در نحوه و الگوی نظم و امنیت جهت توسعه گردشگری روستایی استان تاثیرگذار بوده است. هر کدام از این نواحی متناسب با همین ویژگی ها، الگوی برنامه ریزی نظم و امنیت خاصی برای گردشگری روستایی نیاز دارند. به نظر می رسد که چالش های مدیریتی نظم و امنیت گردشگری روستایی استان نه تنها به دلیل مسایل انسانی است؛ بلکه بیشتر ریشه در مسایل طبیعی و عدم مدیریت مناسب در این زمینه دارد.

    کلیدواژگان: نظم و امنیت، گردشگری روستایی، شاخص جغرافیایی، استان اصفهان
  • علیرضا چوبگین *، فرزاد قادری، رسول سلیمانی، مجید آخوندزاده صفحات 91-106

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تیپ شخصیتی D، افسردگی، اضطراب و استرس بر میزان فشار خون و قند خون ناشتا (FBS) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری نیز شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شهر اصفهان است. نمونه پژوهش شامل 94 نفر از بیماران دیابتینوع 2 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از فشارسنج جیوه ای، کیت پارس آزمون جهت سنجش غلظت قند خون ناشتا، مقیاس تیپ شخصیتی D و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس (DASS-</strong>21) ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که بین تیپ شخصیتی D و مولفه های آن (بازداری اجتماعی، عواطف منفی)، افسردگی و اضطراب با فشار خون و قند خون ناشتا رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که اضطراب و تیپ شخصیتی D،</strong> قادر به پیش بینی 18% واریانس نمرات «فشار خون سیستولی» و 12 درصد از واریانس «فشار خون دیاستولی» بیماران دیابتی است؛ نتایج همچنین نشان داد که عامل «افسردگی» به تنهایی، قادر است 14% از تغییرات «قند خون ناشتا» در بیماران دیابتی را تبیین کند. بر اساس این نتایج می توان تیپ شخصیتی D و اضطراب، استرس و افسردگی را از عوامل روان شناختی آسیب زای موثر در فشارخون و قندخون بیماران دیابتی نوع 2 دانست.

    کلیدواژگان: تیپ شخصیتی D، افسردگی، اضطراب، استرس، فشار خون، قند خون، دیابت نوع 2