فهرست مطالب

نشریه آسیب های اجتماعی کودک و نوجوان
پیاپی 21 (بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ندا اردستانی سامانی صفحات 1-14

    نظامیان به عنوان بزرگترین گروه ارایه کننده خدمات، استرس شغلی بالایی را تجربه می کنند. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش مهارت های تاب آوری بر میزان استرس شغلی نظامیان در شهرستان سامان پرداخته شده است. این مطالعه نیمه تجربی بر روی 40 نظامی شاغل که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل (20 نفر گروه آزمون و 20 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند، انجام شد. شرکت کنندگان گروه آزمون طی 9 جلسه یک ساعتی به صورت هفتگی تحت آموزش مهارت های افزایش تاب آوری قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های تاب آوری کانر و دیویدسون و استرس شغلی مصدق راد استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری17spss تجزیه و تحلیل شد. میانگین استرس شغلی در گروه مداخله از 1/3 به 3/2 کاهش یافت. بنابراین می توان گفت که با آموزش مهارت های تاب آوری میزان استرس شغلی نظامیان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرد. این در حالی است که میانگین استرس شغلی در گروه شاهد بدون تغییر بود.فرماندهان مراکز نظامی می توانند با آگاهی از میزان استرس شغلی کارکنان و آموزش روش های کاهش آن، با اجرای برنامه های بهبود، اقدامات اصلاحی لازم را به کار گیرند.

    کلیدواژگان: مهارت های تاب آوری، استرس شغلی، نظامیان، مراکز نظامی
  • محمود آقابابایی، مجید حبیبی دهکردی صفحات 15-32

    امنیت ملی بزرگترین دغدغه هر نظام سیاسی است که لزوم تامین آن از سوی حکومت یک اصل اساسی می باشد و پدافند غیر عامل کارآمدترین ابزار در این راستا محسوب می شود. در دنیای امروز الگوی مبارزه و مقاومت در سیاست بین الملل تغییر یافته است. تحولات دهه اخیر در حوزه ی روابط بین الملل، حاکی از مقوله فرهنگ در دستیابی به اهداف و بهبود روابط میان دولت ها است. با پیشرفت های صورت گرفته در فناوری تسلیحات و تجهیزات نظامی، مناطق مسکونی شهری بیشتر در معرض خطر تهاجم قرار گرفته است. از مهم ترین عوامل افزایش دهنده تلفات انسانی در حملات نظامی به مناطق شهری، معماری غیر استاندارد و غیر منطبق مساکن با اصولی همچون مکان گزینی و جانمایی بهینه ساختمان، پراکندگی مناسب بنا، رعایت اصول اختفاء، استتار و فریب، درجه مرمت پذیری بالای ساختمان و معماری داخلی ساختمان در ارتباط با پدافند غیر عامل است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای ضمن بررسی کارکردهای پدافند غیر عامل و ضرورت آن در حوزه امنیت ملی در پی پاسخ به این سوال است که پدافند غیر عامل چه نقشی می تواند در تامین امنیت ملی ایران ایفا نماید و نقش معماری در این راستا چیست؟ نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از این است که به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیر عامل هم به عنوان یک سیاست دفاعی مستمر و هدفمند در تمامی بخش های کشور ضمن رفع تهدیدات داخلی و خارجی با هدف آماده سازی و تقویت بنیه دفاعی کشور تامین کننده امنیت ملی ایران و نتایج کلی آن در راستای ایجاد شهر ایمن، شهر قدرت و شهر بازدارنده است. تعیین طرح هندسی بنا، موقعیت بازشوها، نحوه دسترسی و پیش بینی فضای امن به عنوان فضای چند عملکردی برای هر ساختمان در زمان صلح جنگ از جمله مولفه های بهینه معماری ساختمان و معماری بومی از منظر پدافند غیر عامل است.

    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، معماری ساختمان، امنیت ملی، تهدید
  • فاطمه اسعد سامانی صفحات 33-52

    امروزه همه سازمان ها به دنبال آن هستند تا در راستای مدیریت بهداشت و ایمنی، سیستم مناسبی برای حفظ و ارتقای محیط کار سالم بدون هیچ گونه حادثه و آسیب ایجاد نمایند. مهمترین مرحله در مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مرحله ارزیابی است که در آن اولویت هر ریسک محاسبه می گردد. در زمینه ارزیابی ریسک روش های گوناگونی توسعه یافته که در تحقیق حاضر از 2 نوع آن با نام های 1-فاین کینی (Fine kinney) و 2- فرآیند تحلیل سلسه مراتبی AHP  استفاده شده است.  لذا در این پژوهش، ارزیابی ریسک های ایمنی و بهداشت شغلی در فرمانداری شهرستان سامان مورد مطالعه قرار گرفته که در آن ریسک ها  بر اساس تجربه و سوابق آماری 10 سال گذشته شناسایی و طبقه بندی شده است. تعداد کل ریسک ها 21 مورد بوده که در 7 دسته اصلی خلاصه گردیده است. نوع روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی پیمایشی است. همچنین روش گردآوری اطلاعات به 2 صورت کتابخانه و میدانی بوده است. براساس روش AHP و Fine kinney  مهم ترین ریسک شناسایی شده به ترتیب عبارت اند از : سیاسی و عمرانی و اداری مالی و حراست و فناوری و اطلاعات و روابط عمومی می باشند. نهایتا" به منظور مقایسه رتبه ریسک ها در 2 روش مذکور از آزمون اسپیرمن استفاده شده است که نتایج حاکی از آن است که بین رتبه ریسک ها در 2 روش تفاوت معنی داری وچود ندارد.

    کلیدواژگان: بهداشت شغلی، ایمنی شغلی، تکنیک فاین کینی، تکنیک AHP
  • حسین بابامیرساطحی، حمیدرضا کاشف، سعید رمضان زاده صفحات 53-72

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر استان چهار محال و بختیاری در سال 97- 1396است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه جوانان 18تا30 ساله استان چهارمحال و بختیاری با تعداد 9556 که خود رادر طی سال های 95و 96 جهت ترک اعتیاد به کمپ ها و سمن ها معرفی نموده اند. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران، 384 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر شاخص های تحقیق با 30 گویه استفاده شده است.جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون تی تک نمونه ای به کمک نرم افزار spss نسخه 24 استفاده شده است. نتایج نشان داد میزان زمینه مشارکت دادن سمن ها در امور اجتماعی در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف موادمخدر استان چهارمحال و بختیاری در سال 97-1396 تاثیر اندکی دارد. میزان مرزبندی در زمینه اختیارات سمن ها در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف موادمخدر استان چهارمحال و بختیاری در سال97- 1396 تاثیر اندکی دارد. میزان مدیریت مناسب جهت عملیاتی کردن مدل پیشگیرانه در پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف موادمخدر استان چهارمحال و بختیاری در سال 97- 1396   تاثیر اندکی دارد.

    کلیدواژگان: سازمان های مردم نهاد، گرایش، مواد مخدر
  • هادی جعفریان، محمد سمیعیانی، حجت الله رئیسی صفحات 73-82

    این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی دوره های آموزشی، از طریق ایجاد ارتباط میان متغیر های واکنش مخاطبین نسبت به آموزش های اجرا شده، سطح یادگیری (آگاهی) و پایبندی به حقوق متقابل صورت گرفته است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول و نمودار ها) و استنباطی که شامل آزمون همبستگی پیرسن بوده استفاده شده است. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی مورد قبول و در سه محور واکنش مخاطبین، سطح آگاهی  و سطح پایبندی به حقوق متقابل بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 203 نفر از مخاطبین حاضر (خانواده کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان های واقع در استان چهارمحال و بختیاری) در دوره های آموزشی بوده که به شیوه تصادفی انتخاب گردیدند. مخاطبین گروه آزمایش، در سال 1396، 3 دوره 8 ساعته برنامه آموزش گروهی را در بازه زمانی 9 ماهه دریافت نمودند که پس از پایان یافتن این ادوار نتایج تحقیق موصوف نشان داد ارتباط عمیقی میان واکنش مخاطبین (زن وشوهر ها) نسبت به دوره آموزشی با ارتقاء سطح آگاهی  ایشان پیرامون حقوق متقابل وجود دارد از سوی دیگر میان تعالی سطح آگاهی و پایبندی به حقوق متقابل زناشویی همبستگی مثبتی وجود دارد؛ به طوری که می توان گفت دوره مذکور اثر بسزایی بر مقوله اخیر ایجاد نموده است.

    کلیدواژگان: آموزش، آگاهی، حقوق، زن و شوهر
  • جابر ویسی، مریم چرامی صفحات 83-98

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی درمان گروهی شناختی- رفتاری مدیریت خشم بر کاهش نزاع و پرخاشگری در بین نوجوانان شهر لردگان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع  نیمه آزمایشی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه) بود. با استفاده از نمونه گیری در دسترس به کمک پرسشنامه ی ابراز خشم وپرسشنامه گرایش به نزاع مصاحبه تشخیصی افراد واجد شرایط (نوجوانانی که سابقه نزاع و پرخاشگری داشتند) 50نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (برای هر گروه 25 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 10جلسه درمان شناختی - رفتاری گروهی مدیریت خشم را دریافت کردند، اما گروه کنترل تحت درمان خاصی قرار نگرفتند. و دو ماه پس از پایان درمان پیگیری اجرا گردید. آزمودنی های هر دو گروه قبل و بعد از درمان ، پرسشنامه ها را تکمیل کردند. برای تحلیل دادها، روش های آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس بکار برده شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد :که درمان گروهی شناختی-رفتاری مدیریت خشم بر کاهش نزاع و پرخاشگری نوجوانان در شهر لردگان تاثیر داشت (سطح معناداری کمتر از1صدم می باشد) با توجه به نتایج این پژوهش می توان چنین نتیجه گرفت که درمان شناختی رفتاری گروهی مدیریت خشم در کاهش نزاع و پرخاشگری در شهر لردگان موثر است .

    کلیدواژگان: اثربخشی، شناختی-رفتاری، مدیریت خشم، نزاع و پرخاشگری