فهرست مطالب

Journal of Money & Economy
Volume:16 Issue: 1, Winter 2021

  • تاریخ انتشار: 1400/02/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اعظم پارسایی تبار، ندا عبدالوند*، سعیده رجائی هرندی صفحات 1-20

    پولشویی ازجمله شایع ترین جرایم گزارش شده است. پولشویی ازجمله شایع ترین جرایم مالی است که نه‎تنها اقتصاد کشورها بلکه روابط اجتماعی و سیاسی آنها را نیز تحت تاثیر منفی و زیانبار خود قرار می‏دهد. با توجه به رشد روزافزون بانکداری الکترونیکی و افزایش تراکنشهای مالی الکترونیکی، شناسایی روش ها و رفتارهای پولشویی نیز به تدریج پیچیده تر شده است، زیرا پولشویان نیز، با دسترسی به اینترنت و استفاده از فناوری های نوین، راهکارهای جدیدی را برای قانونی جلوه دادن درآمدهای غیرقانونی خود پیدا می کنند. اگرچه تلاش زیادی درجهت شناسایی موارد مشکوک به پولشویی و مبارزه با این جرم مالی انجام شده است، اما به علت پیچیدگی عملیات پولشویی و فقدان پژوهش‎های لازم برای شناسایی این پدیده، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، توفیق چندانی به‎دست نیامده است. لذا، در این پژوهش تلاش شده فاکتورهای دخیل در این فرایند از جمله میزان ریسک انواع تراکنش در سیستم بانکی در شستشوی پول های حاصله از جنایات مختلف شناسایی شوند. در این راستا، از روش های تصمیم گیری چند معیاره ، مانند روش آنتروپی شانون، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی دو سطحی جهت امتیازدهی و برآورد ریسک انواع تراکنش با در نظر گرفتن معیارهای جرم ها و جنایات در حوزه پولشویی، استفاده شده است. نتایج نشان دادند که بالاترین ریسک پولشویی در انواع تراکنش برای تراکنش خرید پایانه فروش بود.

    کلیدواژگان: پولشویی، جرم های سازمان یافته معاملاتی، تصمیم گیری چندمعیاره، تحلیل سلسله‎مراتبی، تحلیل سلسله‎مراتبی فازی
  • علیرضا احدی فر، زهرا کریمی، رضا رنج پور*، جعفر حقیقت صفحات 21-42

    عوامل مختلف ساختاری (کلان) و سازمانی بر اهرم بانکی موثر بوده که شناسایی و مدلسازی آنها شرط لازم در جهت سیاست گذاری کارآمد بانکی و جلوگیری از وقوع بحران های مالی و بانکی می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل درون سازمانی و کلان اقتصادی بر اهرم بانکی در بانک های منتخب ایران می باشد. بدین منظور از رهیافت ضرایب متغیر (مدل سوامی) طی دوره زمانی 1395-1378 به تفکیک 10 بانک دولتی و خصوصی منتخب کشور استفاده شد. طبق نتایج به دلیل متفاوت بودن ساختار بانک ها، متغیرهای سازمانی و ساختاری تاثیر متفاوتی بر اهرم بانکی آن ها دارند. بنابراین نمی توان از یک سیاست واحد جهت مدیریت اهرم بانکی در بانک های مورد بررسی استفاده کرد و بایستی در مورد هر یک از بانک ها، سیاست های متفاوتی در پیش گرفته شود.

    کلیدواژگان: اهرم بانکی، عوامل ساختاری، عوامل سازمانی، بحران مالی، مدل سوامی
  • رضا تهرانی، وحید ویسی زاده* صفحات 43-70

    در این مقاله ، اثربخشی پوشش قرارداد آتی طلا برای بازار سهام در به حداقل رساندن واریانس و ریسک های نامطلوب شامل ارزش در معرض خطر و ریزش مورد انتظار با استفاده از داده های بازار سرمایه نوظهور ایران در چهار دوره مختلف از آذر ماه 1387 تا شهریور 1397 بررسی می شود. ما برای برآورد نوسانات و همبستگی های شرطی بین بازده قرارداد آتی طلای ایران و بازده شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از مدل های همبستگی شرطی پویای از جمله VARMA-BGARCH  (DCC, ADCC, BEKK , ABEKK)  و مدل   copula-GARCHاستفاده می کنیم. نتایج تجربی نشان می دهد که همبستگی های شرطی پویا بین مقادیر مثبت و نزدیک به صفر در طول دوره مورد مطالعه تغییر می کند. این همبستگی ها در طول دوره کاهش ارزش پول ملی بالا و مثبت هستند و در سایر مواقع نزدیک به صفر هستند. پیش بینی های بیرون نمونه و یک گام به جلو بر اساس تجزیه و تحلیل پنجره متحرک نشان می دهد که مدل های GARCH چند متغیره DCC و ADCC از سایر مدل ها برای کاهش واریانس پیشی می گیرند، در حالی که جالب تر این است که مدل copula-GARCH برای کاهش ریسک های نامطلوب از سایر مدل ها بهتر عمل می کند.

    کلیدواژگان: پوشش ریسک متقاطع، بازار نوظهور مالی ایران، مدل های چند متغییره GARCH، کاپولا، ریسک نامطلوب
  • یاسمن حکم اللهی، علی طیب نیا*، علی سوری صفحات 71-92

    تغییر ساختاری نقش مهمی در توسعه هر اقتصاد ایفا می کند و به همین ترتیب درک آن برای تدوین سیاست هایی که موجب رشد بهره وری کل عوامل می شود، حیاتی است. تغییر ساختاری که پس از اصلاحات تجاری منجر به تخصیص بهینه ی منابع می شود مطلوب است؛ با این حال عاملی اساسی که می تواند در جهت اثر گذاری تغییر ساختاری و آزادسازی تجاری بر بهره وری کل عوامل اثر گذارد، کیفیت نهادهاست. در این مطالعه ابتدا با استفاده از روش مولفه ی اصلی شاخصی ترکیبی برای تغییر ساختاری تعریف کرده و سپس با استفاده از الگوی اقتصاد سنجی ARDL به بررسی اثر آزادسازی تجاری و تغییرات ساختاری بر بهره وری کل عوامل در کشور ایران طی دوره ی 1991-2018 می پردازیم. نتایج حاکی از آن است که در کوتاه مدت تغییرات ساختاری فزاینده ی بهره وری کل عوامل است و آزادسازی تجاری اثر مثبت و معناداری بر بهره وری کل داشته است و رابطه ی بلند مدتی در این بازه ی زمانی وجود نداشته است.

    کلیدواژگان: تغییر ساختاری، آزادسازی تجاری، بهره وری، نهادها
  • عقیل آرین نژاد*، رضا تهرانی صفحات 93-114

    ریسک جزو لاینفک بازارهای مالی است و کسب سود بدون تحمل ریسک امکان پذیر نیست. سرمایه گذاران همواره در تلاش هستند تا با استفاده از روش های مختلف، ریسکی که با آن مواجه هستند را به نوعی کاهش دهند. یکی از رویکردهایی که معمولا سرمایه گذاران برای کاهش ریسک اتخاذ می کنند استفاده از دارایی هایی در پورتفولیوشان است که در شرایطی که در یکی از بازارها متضرر می شوند، توسط دارایی دیگر بتوانند زیان خود را جبران کنند. در این راستا، هدف اصلی این مطالعه، پاسخ به این سوال اساسی است که «آیا طلا می تواند نقش پوشش ریسک یا پناهگاه امن را برای بازار سهام ایفا کند یا خیر؟». در این مطالعه با استفاده از داده های ماهانه بازارهای طلا و سهام در بازه فروردین سال 1377 تا شهریور سال 1397 و با به کارگیری روش مارکوف سویچینگ گارچ که یک روش غیرخطی است، تلاش شده است تا به این سوال پاسخ داده شود. مزیت روش مارکوف سویچینگ گارچ نسبت به دیگر روش هایی که پیشتر در مطالعات تجربی این حوزه از آنها استفاده شده، این است که در این روش نیازی به تعیین برونزای دوران بحرانی بازار (که معمولا با خطا همراه بوده و سلیقه ای است) وجود ندارد و مدل به صورت درونزا و بر اساس ماهیت داده ها، دوران بحرانی بازار را تشخیص می دهد. نتایج حاصل از برآورد این مدل نشان می دهد که طلا پوشش ریسک قوی برای بازار سهام بوده اما پناهگاه امنی برای آن (حتی در سطح ضعیف) به شمار نمی آید.

    کلیدواژگان: طلا، سهام، پناهگاه امن، پوشش ریسک، بورس تهران، مارکوف سوییچینگ
  • فاطمه سعیدی، ابوالفضل دانایی*، سید محمد زرگر صفحات 115-134

    شناخت و مدیریت تجربه مشتریان، جنبه اساسی در ایجاد رقابت پذیری برای سازمان بوده و بدون آن، امکان تعیین راهبردهای مناسب برای حفظ بازار فعلی و پایداری رقابتی کسب و کار قابل تصور نیست. با این وجود، اغلب مطالعات موجود در این زمینه، نگاهی انتزاعی به موضوع داشته و از ارایه مدلی جامع و بر اساس گام های سفر مشتری باز مانده اند. پزوهش حاضر به دنبال رفع کاستی مذکور بوده است. در این مطالعه، با اتخاذ رویکرد نظریه داده بنیاد، در کنار تحلیل و مرور متون، تعداد 20 نفر از خبرگان فعال در سازمان های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد مصاحبه قرار گرفته اند. روایی صوری و محتوای پروتکل مصاحبه بر اساس قضاوت 7 نفر از خبرگان دانشگاهی حاصل شده و پایایی آن به واسطه به کارگیری رویکرد درصد توافق بین دوکدگذار تایید گردیده است. تحلیل داده ها با استفاده از سه رویکرد رایج در نظریه داده بنیاد یعنی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام یافته است. مدل نهایی حاصل از فعالیت پژوهشی بیان شده، مدیریت تجربه مشتری را طی گام های سفر مشتری تبیین نموده است. علاوه بر این، پیش نیازهای اجرایی تحقق مریریت تجربه مشتری، مفاهیم مرتبط با سنجش تجربه مشتری، زمینه ای که مدیریت تجربه مشتری در آن واقع می گردد و در نهایت پیامدهای عملکردی حاصل از مدیریت تجربه مشتری طی مدل گام گذار مورد شناسایی قرار گرفته اند.

    کلیدواژگان: مدیریت تجربه مشتری، مدل نوین و گام گذار، سفر مشتری
|
  • Azam Parsaee Tabar, Neda Abdolvand*, Saeedeh Rajaee Harandi Pages 1-20

    Money laundering is among the most common financial crimes that negatively affect countries' economies and hurt their social and political relations. With the increasing growth of e-banking and the increase in electronic financial transactions, the identification of money laundering methods and behaviors has become more complex; because money launderers, by accessing the Internet and using new technologies, find new ways to legalize their illegal income. Although many efforts have been made to identify suspected cases of money laundering and fight against this financial crime, little success has been achieved in this regard, especially in developing countries. Hence, this study tries to identify the risk factors involved in money laundering in banking transactions. To this end, multiple attribute decision-making methods, such as the Shannon entropy method, hierarchical analysis, and two-level fuzzy hierarchical analysis, have been used to assess and score the risk of various transactions in money laundering. The results indicated that the highest risk of money laundering was in the POS transactions.

    Keywords: Money Laundering, Trading Organized Crime, Multiple Attribute Decision Making, Hierarchical Analysis, Fuzzy Hierarchical Analysis
  • Alireza Ahadifar, Zahra Karimi Takanlo, Reza Ranjpour*, Jafar Haghighat Pages 21-42

    This study investigates the effect of intra-organizational and macroeconomic factors on banking leverage in selected Iranian banks. For this purpose, after calculation of the Banking Leverage for each bank, by using Random-Coefficients Approach (Swamy model), the impact of explanatory variables during the period of 1999-2016 was examined separately by 10 selected Iranian public and private banks. Based on calculations, Melli, Saderat, Refah, and Tejarat Bank had the highest and Sanat-va-Madan, Eghtesad-Novin, and Sepah had the lowest level of banking leverage. Furthermore; the results of estimations show that "organizational" and "structural-variables" of each bank have different effects on their banking leverage. For example, "credit risk" has a positive and significant effect on bank leverage in "Tejarat", "Saderat", "Refah" and "Sanat-va-Madan" banks. The effect of "liquidity risk" is the same as "credit risk". In general, due to banks' dissimilar structures, organizational and structural variables hold a varying impact on their banking leverage.

    Keywords: Banking Leverage, Structural Factors, Organizational Factors, Financial Crisis, Swamy Model
  • Reza Tehrani, Mohsen Mehrara, Vahid Veisizadeh* Pages 43-70

    This paper examines the hedging effectiveness of gold futures for the stock market in minimizing variance and downside risks, including value at risk and expected shortfall using data from the Iran emerging capital market during four different sub-periods from December 2008 to August 2018. We employ dynamic conditional correlation models including VARMA-BGARCH (DCC, ADCC, BEKK, and ABEKK) and copula-GARCH with different copula functions to estimate volatilities and conditional correlations between Iran gold futures contract return and Tehran stock exchange main index return. The empirical results reveal that the dynamic conditional correlations switch between positive and near-zero values over the period under study. These correlations are high and positive during the major national currency devaluation and are low near to zero during other times. Out-of-sample one-step-ahead forecasts based on rolling window analysis show that DCC and ADCC multivariate GARCH models outperform other models for variance reduction, while a more interesting finding is that the copula-GARCH model outperforms other models for downside risks reduction.

    Keywords: Cross Hedging, Iran Emerging Capital Market, Multivariate GARCH, Copula, Downside Risk
  • Yasaman Hokmollahi, Ali Taiebnia*, Ali Souri Pages 71-92

    Structural change plays an important role in developing any economy, so understanding it is critical to make policies that increase total factor productivity. The structural change that leads to an efficient resource allocation after trade reforms is desirable; the key factor that can affect the relation of "structural change and trade liberalization" with productivity is the quality of institutions. In this study, we first use the principal component method to propose a multidimensional index for structural change and then apply the ARDL econometrics model to evaluate the effect of trade liberalization and structural changes on total factor productivity in Iran during 1991- 2018. The results show that structural changes increase the total factor productivity, and trade liberalization has a positive and significant effect on total factor productivity in the short term. Our results also indicate that there is no long-run relationship in this period.

    Keywords: Structural change, Trade liberalization, Institutions, Productivity
  • Aghil Ariannejad*, Reza Tehrani Pages 93-114

    Although gold is no longer a central cornerstone of the international monetary and financial system, it still attracts considerable attention from researchers and investors. Nowadays, many investors manage their risk with valuable assets such as gold. This paper examines the dynamic relationships between gold and stock markets in the Tehran Stock Exchange. We have applied the Markov switching method to study the role of gold as a hedge or safe haven for the Tehran Stock Exchange risk from 1998 to 2018. The high dependence and low dependence regimes used in the Markov switching model are based on empirical results that show two regimes for all markets under investigation: a low volatility regime and a high volatility regime. The study's findings show that gold can act as a strong hedge and cannot act as a safe haven for risk of The Tehran stock exchange.

    Keywords: Tehran Stock Exchange, Gold, Markov switching, Hedge, Safe haven
  • Fatemeh Saeedi, Abolfazl Danaei*, Seyyed Mohammad Zargar Pages 115-134

    Knowing and managing the concept of customer experience is the main factor in creating competitiveness for any organization. Moreover, without customer experience management, a business cannot specify appropriate strategies to maintain the current market and business sustainability. However, most of the existing studies have looked at this subject abstractly and have not provided a comprehensive model based on steps taken in the customer journey. This research aims to fill the gap by providing the body of knowledge with a comprehensive model for customer experience management, where the stepwise nature of the concept is maintained. Using a grounded theory (GT) strategy, 20 experts in the Iranian IT sector took part in this study. Data gathered using an interview protocol that was made based on reviewing the existing literature. Both reliability (Inter-coder rating) and validity (face and content validity) measures for the data gathering tool were obtained. Three coding approaches of grounded theory (open, axial, and selective coding) were applied to analyze the data. This study introduced a stepwise model of customer management experience through the customer journey steps. The model also contains the prerequisites conditions to realize the customer experience in the IT sector and reveals the contextual factors affecting the process and finally the consequences of applying the model.

    Keywords: Customer Experience Management, Stepwise Model, Customer Journey