فهرست مطالب

نشریه مطالعات رفتاری در مدیریت
پیاپی 14 (پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نرگس جوزی، رستم درخشان*، کامبیز حمیدی، یوسف محمدی مقدم صفحات 1-15
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه ها، ارایه الگو و رتبه بندی عوامل موثر بر اعتماد ادراک شده صورت گرفت. نقش پلیس در جامعه به عنوان عامل اجرای قانون بسیار مهم است،  در این پژوهش مولفه های اعتماد عمومی بررسی شده و مدل به کار گرفته شده از طرف پلیس باید متناسب با محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه مورد نظرباشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه ای، و از نظر ماهیت و روش، توصیفی می باشد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. راهبرد این پژوهش کیفی استفاده از روش تحلیل مضمون است. نتایج حاصل از این پژوهش منجر به ارایه الگوی  خط مشی گذاری توسعه اعتماد ادراک شده به نیروی انتظامی شد و یافته های پژوهش نشان می دهد مولفه های رفتاری، زمینه ای، ساختار، اثرات، پیامدها، برونداد و عوامل مربوط به اجرا عوامل موثر بر اعتماد ادراک شده می باشند. سوال های پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس تعداد 3 مضمون فراگیر، 7 مضمون سازمان دهنده (بعد) از 70 مضمون پایه (مولفه) مرتبط با الگوی پژوهش شناسایی و استخراج گردید؛ جهت اعتبار سنجی عوامل استخراجی پس از انجام سه مرحله دلفی 41 مورد از مولفه ها تایید و 22 مورد از آن ها رد شدند. الگوی مستخرج با استفاده از نرم افزار Smart PLS03 ارزیابی و پس از اصلاح و حذف 22 مورد دیگر از سوالات مدل مورد برازش و تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: الگوی خط مشی، اعتماد به پلیس، خط مشی گذاری عمومی، تحلیل مضمون
  • احمدعلی ابراهیمی، فریده هاشمیان نژاد*، محمود قربانی صفحات 17-31

    هدف پژوهش مطالعه سبک رهبری اخلاقی با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. پژوهش از لحاظ هدف توسعه ای -کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی است که به صورت میدانی و تکنیک دلفی  (سه مرحله) انجام شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بر پایه مبانی نظری و پیشینه تحقیق بود که روایی صوری و محتوایی آن به تایید متخصصان و پایایی از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. نمونه تحقیق شامل 24 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و مدیران باتجربه دبیرستان های نواحی هفتگانه مشهد بود. نتایج نشان داد رهبری اخلاقی دارای 4 بعد فردی  (6 مولفه)، انسانی  (5 مولفه)، اعتقادی  (5 مولفه) و مدیریتی  (6 مولفه) است. مسئولیت پذیری اجتماعی نیز دارای 4 بعد اجتماعی (8 مولفه)، اخلاقی  (4 مولفه)، فرهنگی  (5 مولفه) و زیست محیطی  (5 مولفه) است. در مدل رهبری اخلاقی؛ ابعاد فردی و مدیریتی و در مدل مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی، ابعاد زیست محیطی و اجتماعی بالاترین اهمیت را دارند. بنابراین توجه به جنبه های فردی و مدیریتی جهت ارتقای سطح رهبری اخلاقی و توجه به ابعاد زیست محیطی و اجتماعی برای ارتقا سطح مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهر مشهد ضروری است.

    کلیدواژگان: رهبری اخلاقی، مسئولیت پذیری اجتماعی، روش دلفی
  • منصور قلی زاده*، رشید ذولفقاری زعفرانی، محسن محمدیان ساروی صفحات 33-46
    امروزه مفهوم توسعه منابع انسانی تغییر یافته است زیرا افراد نه تنها نیروی انجام وظیفه در سازمان محسوب می شوند بلکه منابع انسانی منبع اصلی مزیت رقابتی و دارایی های ملموس هر سازمان بحساب می آیند. هدف از تحقیق حاضرجستجوی شاخص ها و مولفه های توسعه منابع انسانی با رویکرد بهره وری در سازمان امور مالیاتی کشور انجام با روش کیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و مسلط به امور سازمانی در سازمان امور مالیاتی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. مفاهیم شناسایی شده طبق نظر خبرگان و بر مبنای نظری تحقیق در4 بعد و 15 مولفه و 53 شاخص در این تحقیق شناسایی شدند. توسعه راهبردهای آموزشی انسانی، تفکر استراتژیک، شناخت دانش و سرمایه های سازمانی، تکنولوژی، توانمندسازی، حسن مشارکت، غنی سازی و بهسازی شغل، انگیزش کارکنان، شایسته سالاری، تعهد کارکنان، حسن روابط سازمانی، گسترس تولید دانش، بهبود کیفیت، نهادینه سازی یادگیری و ایجاد فرهنگ دانشی، از موثرترین عوامل شناسایی شده می باشند.
    کلیدواژگان: توسعه منابع انسانی، بهره وری، منابع انسانی، سازمان امور مالیاتی کشور، روش دلفی
  • محمد رضایی، فریدون رهنما رودپشتی*، حمیدرضا سعید نیا، زهرا علیپور درویش صفحات 47-68

    امروزه در اکثر قریب به اتفاق کشورهای پیشرو و موفق، یکی از ستون های اصلی نگهدارنده منابع مادی و غیرمادی دولت ها، سازمان ها، موسسات و... صنعت بیمه است. شرکت های بیمه گر سعی می کنند با ارایه پوشش های مورد نیاز افراد، از طریق بیمه نمودن خطراتی که سلامتی و حتی عمر آنان را تهدید می کنند، آسودگی خیال افراد را تامین کنند. در بین رشته های مختلف بیمه، بیمه عمرعلت مزایای قابل توجهی که در بر دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف محقق در این پژوهش ارایه الگوی ارزش آفرینی برند در صنعت بیمه با تاکید بر سرمایه گذاری بروی بیمه عمر بوده است.پژوهش حاضر با رویکردی کاربردی بوده و به دنبال ارایه مدلی مفهومی برای تبیین مفهوم ارزش آفرینی برند در صنعت بیمه با تاکید بر بیمه عمر می باشد و پژوهشگر از رویکرد آمیخته استفاده کرده است.به این ترتیب که در بخش کیفی از استراتژی نظریه داده بنیاد و مشتمل بر کدگذاری باز،محوری،انتخابی به منظور دستیابی به مدل الگوی پژوهش بهره برده است. در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی و برای آزمون مدل پیشنهادی خود از نرم افزار ایموس استفاده کرده است که نتایج پژوهش در قالب یک مدل تایید و برازش یافته، شامل 6 بعد اصلی و 28 بعد فرعی ارایه شده است. یافته های تحقیق نشان داد که قدرت اقتصادی مردم و توسعه بیمه عمر ارتباطی دو جانبه دارد.بدین معنا که هر چقدر درآمد سرانه مردم بیشتر و نرخ تورم کمتر می شود،اقبال عمومی به بیمه عمر بیشتر می شود و هرچقدر ضریب نفوذ بیمه در یک کشور بیشتر باشد، نشانگر وضعیت مناسب اقتصادی عامه مردم است. بنابراین فقر و پایین بودن درآمد سرانه در رابطه با بیمه های عمر یک مانع عمده است و البته راهکار ارتقاء سطح درآمد ها خارج از صنعت بیمه و قابل مدیریت این صنعت نیست. اما صنعت بیمه تاکنون نسبت به ارایه طرحهای بیمه ای جهت اقشار کم درآمد (بیمه های خرد) اقدام موثری به عمل نیامده است.

    کلیدواژگان: بیمه عمر، ارزش آفرینی، صنعت بیمه، سرمایه گذاری
  • سعید میر* صفحات 69-87
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر گرایش جوانان به کسب وکارهای نوین در استان لرستان انجام گرفت. این پژوهش از نوع هدف کاربردی و از حیث ماهیت در زمره پژوهش های توصیفی اکتشافی، و از نوع داده، پژوهشی آمیخته است که از هر دو روش کمی و کیفی بهره میگیرد. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که متشکل از کارشناسان سازمان ورزش و جوانان و اساتید دانشگاه که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه است. در بخش کیفی پژوهش، از مصاحبه استفاده شده، روایی و پایایی مصاحبه با استفاده از شاخص روایی محتوای نسبی CVR و شاخص پایایی کاپای کوهن مورد آزمون قرار گرفت. در بخش کمی ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. برای سنجش روایی و پایایی آن، از روش روایی محتوا و پایایی بر اساس نرخ ناسازگاری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از طریق کدگذاری زنده تحلیل شد و پس از شناسایی مولفه ها، با استفاده از مطالعه کمی و روش دلفی فازی اولویت یابی مولفه ها صورت گرفت. در نتیجه مهمترین چالش ها، موانع و عوامل شناسایی شده موثر بر گرایش جوانان به کسب و کارهای نوین شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: کسب و کار، کسب و کار نوین، گرایش جوانان، روش دلفی فازی
  • تهمینه فرهادی*، مجید رمضان صفحات 89-104

    یکی از متغیرهای کلیدی در سازمان های خدماتی، مسیر شغلی کارکنان است که در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی تاثیر ان بر سازمانهای چابک است. نوع پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی -پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان شعبه مرکزی بانک ایران زمین بودند که بر اساس تعداد جامعه، 118 نمونه از طریق نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss برای توصیف متغیرها و سنجش نرمالیته بودن آنها انجام شد و سپس با توجه به غیر نرمال بودن متغیرهای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart pls استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر مسیر شغلی کارکنان بر چابکی سازمان در سطح خطای 5 درصد مورد تایید واقع شد همچنین در بین ابعاد مسیر شغلی کارکنان، تاثیر بعدهای استقلال، امنیت، خلاقیت، کارکردهای فنی، کارکردهای مدیریتی، خدمت، سبک زندگی معنادار و تاثیر چالش های ناب در سطح خطای 5 درصد مورد تایید واقع نشد. بیشترین تاثیرگذاری در بین ابعاد مربوط به متغیر استقلال و کمترین تاثیر مربوط به متغیر امنیت بوده است.

    کلیدواژگان: مسیر شغلی کارکنان، چابکی سازمان، سازمان های خدماتی
  • الهه طاهری*، طاهره حسومی صفحات 105-117
    شناسایی قصد مصرف کننده و رفتار خرید به عنوان یک عامل مهم در بقا و رشد شرکت ها مورد توجه قرار می گیرد. هدف از انجام پژوهش، بررسی اثر نقش ادراک و شخصیت مصرف کنندگان بر قصد خرید خودروهای هیبریدی است. روش تحقیق، توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه خریداران خودروهای هیبریدی در تهران در سال 1400 است. روش نمونه گیری، غیراحتمالی و در دسترس و حجم نمونه 384 نفر است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد (هی و هو 2018 و ایدین و پهلیوان 2010) استفاده می شود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 و نرم افزار Smart_PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها حاکی از آن است که مزایای پولی درک شده، محیط درک شده، ریسک درک شده، هزینه درک شده، تیپ شخصیتی الف و تیپ شخصیتی ب بر قصد خرید خودروهای هیبریدی تاثیرگذار است. در نهایت، تاثیر نماد درک شده بر قصد خرید خودروهای هیبریدی مورد تایید قرار نگرفت.
    کلیدواژگان: ادراک، شخصیت مصرف کنندگان، تیپ شخصیتی الف، تیپ شخصیتی ب، و قصد خرید خودروهای هیبریدی