فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال یکم شماره 1 (الخریف و الشتاء 2020-2019)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • زهرا بهشتی، شاکر العامری*، صادق عسکری، علی اکبر نورسیده صفحات 1-29

    تناولت هذه المقاله ظاهره التشظی فی روایه احیاء فی البحر المیت التی هی ولیده مجتمع متبعثر ومتخلخل والتی یظهر عبرها تداخل الفضاءات والحلقات السردیه والتشظی فی الزمان والمکان والتشظی فی الشخصیات والحبکه وکان الکاتب مونس الرزاز یهدف إلی تجسید رویه لا یقینیه ولا منطقیه لیکسر الجمود فی النص السردی ویقدمه عاریا کعمل متخیل، مسقطا القناع الواقعی الذی بنیت علیه الروایه الکلاسیکیه؛ فلیست روایته إلا ممارسه لدیمقراطیه التعبیر تستهدف عکس اللاایتلافات وتجاوز کل ما هو منطقی وواقعی إلی حریه لا نهایه لها فی التشکیل تصل إلی درجه التشظی والتبعثر فی النص الروایی لیبتدع شکلا رواییا جدیدا. تهدف المقاله إلی عرض تمظهرات التشظی فی روایه احیاء فی البحر المیت بالاعتماد علی المنهج الوصفی- التحلیلی، حیث تمثل الروایه تجربه جدیده مشظاه ومتکسره للتعبیر عن تجربه عدمیه واجواء کابوسیه قد ترافق الإنسان المعاصر. ویسعی الروایی إلی إبراز التخلخل وعدم الانتظام داخل اعماله الرواییه عبر بعض التقنیات الحداثیه کتداخل الفضاءات والحلقات السردیه وبناء الزمکانی المتشظی والمتفکک فی الشخصیات والحبکه داخل مسار الروایه الاصلیه، وهو ما درسناه خلال هذه المقاله. واهم ما توصل له البحث ان هذا التشظی یعبر عن مرحله الانهیار فی المجتمع العربی التی امتدت منذ هزیمه حزیران وبلغت ذروتها فی الاجتیاح الإسراییلی للبنان، کما یعکس تفککا عربیا بشعا ومرعبا ویصبح صدی لواقع التکسر الاجتماعی العربی ووعاء للواقع وانکساراته، وهو لیس انعکاسا تلقاییا او عفویا، بل هو مدبر ومتعمد.

    کلیدواژگان: التشظی، احیاء فی البحر المیت، مونس الرزاز، السردانیه العربیه، البناء الزمکانی المتشظی، تداخل الفضاءات
  • علی افضلی*، علی محمود حبیب المجبلی صفحات 30-59

    ن الإنسان غیر منفصل عن فضایه بل إنه هذا الفضاء ذاته. وقد یکون احساس المبدع والفنان دون غیره بالفضاء احساسا عمیقا. من هنا کانت علاقه الفضاء بالادب وطیده، بل هو الماده الجوهریه للکتابه الرواییه علی وجه الخصوص، إذ لا یخلو ای عمل من استحضار هذا المکون الذی یعد السند الاساس له والملحوظ الرییس المشکل لنسیجه. إنه إحدی هویاته التی لایمکن إغفالها او اختزالها وإلا عد العمل ناقصا ومبتورا. ففی هذا البحث وضمن دراسه الفضاء الروایی فی روایه کان لی قلب للکاتب العراقی فوزی الطایی، ومن اجل التعامل مع المعطیات النظریه لجعلها فی خدمه التحلیل والتاویل للکشف عن دلالات الفضاء الروایی واستکناه معانیه نبحث عن اجوبه لهذین السوالین: ما ابعاد الفضاء الروایی فی روایه کان لی قلب؟ ما اثر المکان علی مضمون السرد الروایی وهیکلیته واسالیبه البلاغیه وعناصره الجمالیه؟ إن هذا البحث یتطرق إلی الفضاء الجغرافی لانه المکون الاکثر حضورا وتجسدا فی الروایه وهو السمه التی تطبع مقوله الفضاء ویقدم فیه الروایی حدا ادنی من الإشارات الجغرافیه التی تحرک خیال القاری لاکتشاف المکان الذی تصوره القصه الخیالیه. وحسب اشهر الدراسات التی تطرقت إلی مستویات المکان نبحث فی الاماکن الثابته المغلقه والمفتوحه والمتنقله فی الروایه. سیکون المنهج المتبع فی البحث هو المنهج التحلیلی الوصفی مترافقا مع تحلیل المحتوی واستنباط النتایج من خلال دراسه النماذج المستخرجه من نص الروایه. والنتیجه التی توصل إلیها البحث ،هی ان الفضاء الروایی فی روایه کان لی قلب له تاثیرات معنویه ودلالیه ورمزیه ولفظیه علی بنیه السرد الروایی.

    کلیدواژگان: السرد، الفضاء الروائی، روایه کان لی قلب، السردانیه العربیه، فوزی الطائی
  • رقیه رستم پور ملکی*، زهرا آقاجانی علی شاه صفحات 60-91

    روایه «فی قلبی انثی عبریه» لخوله حمدی الکاتبه التونسیه، هذه الروایه مستوحاه من قصه حقیقیه وقعت احداثها فی تونس وجنوب لبنان، وتتمحور حول المقاومه الفلسطینیه والإسلام واعتناق الشخصیات له؛ مما ادی إلی اهتمام الشباب بها. عمل رولان بارت فی قصه سارازین علی التحلیل النصی بالاعتماد علی الشفرات الخمس التی تشمل الشفره التاویلیه، وشفره الاحداث، والشفره الرمزیه، والسیمیه، والثقافیه، وبالترکیز علی فتح مغالیق النص بإبداعه الفنی. ومن هذا المنطلق فإن البحث یهدف إلی تحلیل هذه الروایه وفق منهج بارت باختیار نماذج من الروایه؛ لیکشف عن الدلالات الصریحه والضمنیه فی النص والغازه واحداثه الهامه. وتتجلی اهمیه البحث  وضرورته فی إلقاء الضوء علی روایه معاصره وخاصه انها لم تتطرق إلیها دراسه مستقله وفق منهج بارت. ومن خلال المنهج الوصفی- التحلیلی توصل البحث إلی نتایج، منها: تتوافر جمیع الشفرات فی الروایه، إلا ان الشفره التاویلیه وشفره الاحداث تحتل حیزا کبیرا من الروایه، وهذا امر بدیهی؛ لان بنیه الروایه معتمده علی الالغاز والاحداث اکثر من غیرهما. اما الشفره الرمزیه فهی تتجلی فی التعارضات الثناییه کالإسلام والیهود، والحجاب الإسلامی وغطاء الراس الیهودی، والظلام والنور وتصرفات سالم المسلم وجورج المسیحی، وراشیل وسونیا. والشفره السیمیه تظهر فی الدلالات الضمنیه، منها شخصیه ریما، وهی تدل علی المسلمین فی فلسطین الذین استضعفوا فی ارضهم وهیمن علیهم الکیان الصهیونی، بینما المسلمون فی البلاد الاخری سیطر علیهم السکوت والخمود. والشفره الثقافیه بدت ملامحها فی الطقوس الدینیه الإسلامیه والیهودیه، وتعالیمهما الخاصه، کما تمثلت فی التعالیم الدینیه عند المسلمین والیهود والمسیحیین، والمقاومه الفلسطینیه والجهاد فی سبیل الوطن والحریه.

    کلیدواژگان: الروایه، السردانیه العربیه، فی قلبی انثی عبریه، رولان بارت، الشفرات الخمس
  • میرال الطحاوی* صفحات 92-128

    یدرس هذا البحث صوره البدوی وشیوخ العربان فی الموروث الشعبی، من خلال استقراء وتحلیل عینه مختاره من النصوص الشعبیه الشفهیه المتداوله، مثل العدید واغانی الافراح وغیرها من النصوص، وتهدف هذه الدراسه إلی الوقوف علی الصور المعقده والغامضه للبدو فی مصر، ورصد کیف رسم الوجدان الجماعی المصری صوره شیخ العرب فی التراث الشفهی الشعبی، ویرکز البحث ایضا علی التعارض بین تلک الصوره وبین الصور النمطیه السالبه التی ترکها لنا التاریخ الرسمی عن العربان فی مصر. رسم المورخون العرب والمستشرقون صورا متناقضه وملتبسه للعرب والعربان الذین سکنوا مصر او عبروا بها فی فترات تاریخیه متعدده، وقد ترک لنا المورخون والمستشرقون کتابات کثیره تصف نوعا من العنجهیه مع الشعوب والحضارات القدیمه و کیف خاضت هذه القبایل نزاعا وصراعا ثقافیا طویلا مع الشعوب الزراعیه المستقره وامتد هذا الصراع بین البداوه والعمران فی فترات تاریخیه طویله، رسم البعض صوره بالغه السواد لمظالم العربان وفسادهم فی ارض مصر ،کذلک کانت ملاحظات الکثیر من المستشرقین ترکز علی الجور و المظالم التی ترتکبها جماعات البدو مع الفلاح المصری، لکن علی العکس من ذلک انتج التراث الشفهی الشعبی صورا مغایره للعربان فی مصر، وعبرت الثقافه الشعبیه المصریه بشکل اکثر تسامحا وترحیبا بوجود العنصر العربی فی النسیج الثقافی والاجتماعی المصری، کما ان صوره شیخ العرب فی الوجدان الجماعی الشعبی لم تکن سلبیه بالضروره، بل کانت محاطه بالتقدیر والتقدیس احیانا اخری. وفی ذلک البحث اقوم باستقراء بعض النصوص الشعبیه الشفاهیه من عدید واغانی وامثال، بغرض تحلیل تلک النصوص المتداوله ودراسه معالم صوره العربان فی الثقافه الشعبیه المصریه، وکیف رسم الوجدان الجماعی المصری صوره "شیخ العرب"  فی التراث الشعبی وکیف ان تلک الصوره تبدو متناقضه مع الصور النمطیه والسالبه التی ترکها لنا التاریخ الرسمی عن الصراع السیاسی والاجتماعی بین الفلاحین و العربان فی مصر.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، صوره شیوخ العربان، الفلکلور المصری، الماثورات الشعبیه، التراث الشفهی، القبائل العربیه، الاغانی الشعبیه
  • نسرین عباسی، صلاح الدین عبدی* صفحات 129-155

    تعد دراسه السارد وتحلیله موشرا هاما لفهم طریقه تقدیم وشکله الاحداث السردیه بطریقه تودی إلی إنشاء معنی جدید للمخاطب. یمثل جیرار جینت من المنظرین البنیویین حیث درس السارد وانواعه علمیا وهادفا.تعتبر روایه الطنطوریه التاریخیه للکاتبه المصریه المعاصره رضوی عاشور اختیارا جیدا للدراسات السردیه بسبب اختیارها لشتی التقنیات السردیه. تستخدم الکاتبه مجموعه متنوعه من الساردین داخل القصه (السارده المراقبه ، الانا البطله ، الانا الشاهده، السارد الضمنی والسارد بضمیر الخطاب).وتتخذ الکاتبه فی هذه الروایه السارده المراقبه لان تسد الفراغ المعرفی بدلا من الانا المرویه بسبب معرفتها المحدودهایضا، فإن الفجوه الزمنیه فی التعامل مع الاحداث والقیود المفروضه علی تصور السارد (السارد بضمیر المتکلم/ الانا المرویه) جعلتا ان یسرد الروایه الساردون المختلفون؛منهم الانا الشاهده والسارد بضمیر الخطاب یمارسان بسرد احداث الروایه من منظورهما، کما یسرد الروایه السارد الضمنی فی غیاب بطل الروایه..نظرا لان المونولوج فی هذه الروایه یحتوی علی المروی له داخل القصه، بناء علی هذا یتجسد المونولوج بصوره المنولوج المسرحی. یستهدف البحث متخذا منهج الوصفی التحلیلی علی ضوء نظریه جیرارجینت إلی دراسه الابعاد والوضع المعرفی للسارد فی روایه الطنطوریه للوصول إلی توفیر فهم لعناصرها، وساحه للاکتشاف والحدس، وطریقه لإنتاج المعنی من نصه.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، رضوی عاشور، جینت، الطنطوریه، السارد داخل القصه، المعرفه الناقصه للسارد
  • علی اکبر نورسیده* صفحات 156-185

    عتبر بناء الشخصیه من الامور الصعبه فی قص الروایه، بحیث یطلب جهدا فنیا کبیرا، وخبره عمیقه باسالیب الفن القصصی. ولکی تکون الشخصیه الرواییه عنصرا مقنعا فی الروایه، یجب ان تکون متطوره وذات ابعاد تحددها، کالحوافز والدوافع التی تدفعها للقیام بعمل ما. کانت روایه (لیس فی رصیف الازهار من یجیب)، من آخر ما کتبه مالک حداد، الشاعر والکاتب والروایی الجزایری . یشترک الروایی فی هذه الروایه مع البطل(خالد بن طوبال) فی کثیر من السمات مما دفعنا إلی دراستها. ترمی هذه المقاله باستخدام الاسلوب الفنی إلی دراسه تصنیف الشخصیه وبنیتها کعنصر فنی لهذه الروایه، وتسعی لرصد الطرق التی استخدمها حداد فی عرض شخصیاتها فی المجتمع الروایی، إذ تحتل الشخصیه موقعا هاما فی بنیه روایته. تستنج هذه المقاله ان تعدد الشخصیات و تماسکها و کثره الاحداث، وتنوع البییات و الطریقه التحلیلیه فی بناء الشخصیات طاغیه علی معالم الشخصیه عند حداد.

    کلیدواژگان: الروایه الجزائریه، السردانیه العربیه، مالک حداد، بنیه الشخصیه، دلاله الاسم، ماضی الشخصیات
  • مهرداد آقائی*، عفاف داغری صفحات 186-210

    موضوع «الانا والغیر» من الموضوعات التی نرید ان نحللها فی روایه «حین ترکنا الجسر» لعبد الرحمن منیف. سارتر و دریدا من الذین عندهم إسهام فی هذا المجال. موضوع «الانا والغیر» هو فرع قد نشا اصلا فی احضان الفلسفه وترعرع وبلغ اشده فی ظلالها، ثم جاءت فروع معرفیه اخری بعد ذلک،  کی تنعم بهذه الظلال، وتساهم فی سقایه هذه الشجره الوارفه المتالقه لعلم الجمال وان تضیف إلیها فروعا جدیده.لم یکن نمو هذه الشجره الفلسفیه طبیعیا، ولایسیر فی حقب عده عبر التاریخ، فکثیرا ما کانت تتداخل عوامل اجتماعیه، وثقافیه وسیاسیه جامده فی تعلیق هذا النمو، او منعه فکثیرا ما حاولت هذه العوامل ایضا ان تجتث هذه الشجره من جذورها، لکن هذه الشجره کانت تعاود النمو بعد ذلک باشکال عده، ربما بقوه اکبر وبازدهار اکثر تالقا، حتی لو طالت فتره کمونها او خفایها، وذلک لانها احد ابرز التجلیات المعبره عن خصوصیه النوع الإنسانی وتمیزه عن غیره من الکاینات. عبد الرحمن منیف فی هذه الروایه یستخدم بحث «الانا والغیر» وراء الشخصیه والحوادث فی روایته حتی یبین لنا ما هی حقیقه الاشیاء.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، روایه عربیه، الانا والغیر، حین ترکنا الجسر، عبد الرحمن منیف
  • زهره ناعمی، عبدالله حسینی، یسری طرف روا* صفحات 211-237

    علم السرد، الذی تتمثل وظیفته الرییسیه فی دراسه العناصر البنیویه للروایه ، یعد احد الجوانب المهمه للنظریات الادبیه وقد اثار الکثیر من النقد فی مجال الادب المعاصر. یعد جیرار جینیت[1] ، المنظر الفرنسی، وراید السردیات البنیویه حیث قام  بتحدید الفیات المرکزیه الخمسه التی تشکل عناصر السرد لتحلیل القصه والتی تتضمن النظم، والاستمراریه، والتواتر السردی، والشکل والنبره. تهدف الدراسه الحالیه إلی استخدام نظریه السرد لجیرار جینیت علی اساس المنهج الوصفی التحلیلی، لتحلیل روایه وراق الحب للمولف السوری المعاصر، خلیل صویلح، والتعرف علی التقنیات السردیه المستخدمه فیها. انتهی البحث إلی جمله من الاستنتاجات، من اهمها: إن زاویه رویه الروایه تعتمد علی السرد بإستخدام الشخص الاول المفرد وان الراوی یعتبر الشخصیه الرییسه فیها؛ تجد هناک فجوه بین زمن السرد والزمن الذی تحدث فیه الاحداث، ویروی الراوی الاحداث بعد الحدث. بمعنی آخر یستخدم التواتر الزمنی فی وراق الحب. وسرد القصص بشکل منتظم ولکن الاحداث لاتاتی عن ترتیب زمنی متتابع؛ وهذا یشیر إلی ان الروایه لها مفارقه زمنیه. و شاهدنا استخدام عناصر السرد فیها یعنی علی نطاق واسع النظم، والاستمراریه والتواتر السردی.


    کلیدواژگان: تقنیه السرد، جیرار جینیت، الروایه المعاصره السوریه، خلیل صویلح، وراق الحب
  • شهریار جیتی*، فاطمه یوسفی صفحات 239-259

    إن العلاقه بین المکان والإنسان علاقه وطیده وشیجه لان الإنسان عندما یفقد المکان، یفقد الهدوء والسکینه. فالمکان منبع الامن والسکینه ومرجع النفور والخوف والیاس؛ تکسب هذه العلاقه اهمیه قصوی فی عالم الروایه التخییلی الذی هو من صنع کلمات الروایی، لانه یدین حیویته ومصداقیته إلی التلازم والتشابک بینهما؛ وإذا سلمنا بان الشخصیه هی القوه الفاعله فی بناء النص السردی والمولده لوقایعه ولکی تتحقق هذه الاحداث وحرکه الشخصیات فلابد ان یکون هناک مسرح مکانی تتحق فیه هذه الاحداث وتتحرک الشخصیات. فالعلاقه بین المکان والشخصیه فی العمل الروایی علاقه جدلیه لان المکان لا یحقق قصدیته ودلالته و لا یعد وحده مقومه فی النص السردی إلا من خلال الشخصیه الدرامیه و من جانب آخر، إن الشخصیه الرواییه کثیرا ما تفصح عن آرایه الاجتماعیه وحالاته النفسیه عبر المکان فیکون تعبیرا عن رویتها للعالم وموقفها منه، فالعلاقه بینهما علاقه التاثیر والتاثر فی آن واحد. بعد قراءه روایه "حین ترکنا الجسر" لمولفه عبدالرحمن منیف، نلاحظ ان الکاتب یوظف المکان توظیفا فنیا جدلیا ویربط بینه وبین "زکی نداوی"-الشخصیه الری؛ إذ یحدد الفضاء الذی تعیش هذه الشخصیه فیه بما فیها من افکار وآراء ومشاعر وعواطف بشکل ممتاز. ومن ثم یقیم صله وطیده بینها والمکان، حیث یتجسد تاثیر الشخصیه فی المکان المذکور وبالعکس.

    کلیدواژگان: الروایه، الشخصیه، المکان، عبدالرحمن منیف، حین ترکنا الجسر
  • زید جبریل محمد*، نور لون ابوبکر صفحات 260-277

    روایه "ادفع بالتی هی احسن" لجمیل عبدالله الکنوی روایه ذاع صیتها فی الادب النیجیری، وهی عباره عن تحلیل بعض المشاکل الاجتماعیه، حیث اخبر فیها عن حیاه احد الشباب الذی یسمی "بشیرا" من إحدی الولایات الشمالیه، الذی ارسل إلی ولایه إبادن لاداء الخدمه الوطنیه وترک محبوبته ساره، فخدعها احد اصدقایه وتزوج بها، ولما انتهی من الخدمه وعاد إلی بلده وسمع ما حدث وجری، حزن حزنا شدیدا واخیرا تحمل وصبر وعامل ذلک الصدیق الخاین بما هو احسن. یهدف هذا البحث إلی استخراح التقنیات السردیه فی هذه الروایه وتحلیلها، وتظهر اهمیه البحث فی معرفه الماده السردیه المتوفره فی الروایه، ومبنیا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. توصل البحث إلی نتایج کثیره اهمها: إن الروایه تتضمن بعض التقنیات السردیه فیها: المشهد، والخلاصه، والاستراحه، والحذف، والوصف، والاسترجاع، والاستشراف. وامتازت الروایه بکثره الشخصیات، وباستخدام الشخصیه البطله المدوره، والشخصیه المسطحه التی لا یسمع لها صوت ولا تصدر عنها حرکه. واستخدمت الروایه الوصف التفسیری التوضیحی المزیج بالسرد.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، تقنیات السرد، الروایه النیجیریا، جمیل عبدالله، ادفع بالتی هی احسن
  • فاطمه برجکانی* صفحات 278-301

    تستخدم الروایه التاریخیه بشکل عام الاحداث والمواد التاریخیه کعمودها الرییس، وتحاول ان تختار شخصیاتها من بین الشخصیات التاریخیه. لکن یجب الا نعتبر کاتب الروایه عند خلق اثره مورخا، فهو ادیب قبل کل شیء، واثره اثر فنی بالدرجه الاولی. وباعتماده علی عنصر الخیال یحرر الشخصیات من إطارها التاریخی الضیق لیجعل منها نماذج فنیه. روایه "دروز بلغراد" روایه تاریخیه یحاول الکاتب فیها ان یجمع بین حالاته الذاتیه من جهه وبین الاحداث التاریخیه- الادبیه من جهه اخری. وهذا ما یغلب الوجه الادبی لحضور الکاتب علی الوجه التاریخی. وفی مقاربتنا للنص نعتمد المنهج البنیوی الذی یعتبره بنیه متکامله وکلا متکاملا. یرمی هذا المقال إلی إظهار الرویه الادبیه للروایی حیال سرد الاحداث التاریخیه فی الروایه المذکوره اعلاه. تبین النتایج ان الکاتب "ربیع جابر" لجا إلی الوظیفه الواقعیه للروایه من اجل إنشاء علاقه بین القاری والروایه التاریخیه.

    کلیدواژگان: الروایه التاریخیه، السرد، التخییل، دروز بلغراد، دراسات فی السردانیه العربیه
  • عبدالوهاب عبدالإله العرداوی*، بسام داود سلمان الزبیدی صفحات 302-318

    لقد کتب الخلود لثوره الإمام الحسین علیه السلام لاسباب عده منها: الدور الذی مارسته بقیه البیت الحسینی الذی تعرض للسبی حیث کان الاداه الإعلامیه الرایده التی اضطلعت بحمل رساله عاشوراء ونشرها للعالم. فالنص السردی الماثور عن السیده الحوراء زینب بنت علی علیها السلام وسایر حرایر الرساله یحدثنا ان المعسکر الاموی بات عاجزا عن مجاراه خطاب السبایا الذی ازاح القناع عن وجه السلطه الکالح. تحاول هذه الدراسه ان تستعرض بعض الجوانب من هذا الخطاب وتحلیل تماثلاته.  یبحث العمل عن بنیه الحدث وتماثلاته فی النص، محاولا ان یفید من دراسه (تودوروف) للانساق، والتی حددت بثلاثه انماط هی: (التضمین والتناوب والتتابع). تتعلق الإشکالیه بالکشف عن مکامن النص الروایی الإبداعی عن طریق المنهج البنیوی، وذلک لفتح افق جدید امام تحلیل النص الروایی، ما یکسب النص فعالیه اکثر.

    کلیدواژگان: الحدث وتماثلاته، مسیر السبایا یوم الاربعین، التتابع، التناوب، التضمین، النظم، السردانیه العربیه
|
  • Zahra Beheshti, Shaker Amery*, Sadeq Askari, Aliakbar Noresideh Pages 1-29

    This article examines textual fragmentation and dispersion in Muʼnis Razzāz’s Alive in the Dead Sea (1997). It can be suggested that the novel’s fragmented textually refers to a chaotic and disorganized society, a fragmentation that can be observed at textual, temporal, spatial, character, and resolution of conflict levels. In the novel the author provides an atmosphere characterized with doubt, uncertainty, lack of faith and logic to strip classic texts of their realist and logical color. Accordingly, the novel’s fragmented textually is a democratic attempt not only to reflect dissonance and disorder but also to violate all rational and realistic principles so as to achieve borderless and infinite freedom, and confusion. As such, the novel narrates a new story based on nightmares and dreams that are indispensable to modern life. Here, Razzāz attempts to showcase the chaos and absurdity of contemporary life through textual fragmentation and confusion that generates multiple narrative levels.

    Keywords: fragmentation, Alive in the Dead Sea, Muʼnis Razzāz, fragmented place, Arabic Narratology, fragmented time, textual fragmentation
  • Ali Afzali*, Ali Mahmoud Habib Al Mojbeli Pages 30-59

    Mankind is not separated from space, but a constituent of it. An artist has a deep knowledge and understanding of space and that is why space and place have always been considered as significant elements of literary texts. Adopting an analytical-descriptive methodology, this article examines the representation of space in Fawzí at-Taí’s I Had a Heart. The article attempts to answer the question how the representation of space in the novel influences its narrative features. The novel narrates the story of the U.S attack to Iraq in 2003 after the Gulf War. In order to characterize the characters, the author has used different forms of space: closed, open, mobile, and fixed. In this novel, it can be suggested, space is the link between the introduction and development of characters. Also, space plays an important role in the examination of events and interactions.

    Keywords: Narration, Narrative Space Arabic Narratology, Kaan Li Ghalb, Fawzi al-Ta’i
  • Roghaieh Rustampourmaleki*, Zahra Aghajani Alishah Pages 60-91

    In My Heart A Hebrew Girl (2012) is a contemporary novel written by the Tunisian author Khawla Hamdi. The novle is written based on a real event that took place in Palestine and south of Lebanon whereby a group of people convert to Islam and resist oppression. In his influencial S/Z (1970), Roland Barthes proposes five narrative codes for textual analysis: Hermeneutic, Proairetic, Semantic, Symbolic, and Cultural. This article adopts a analytical-decriptive framework to exmine the textual representation of hermeneutic and proairetic codes in In My Heart A Hebrew Girl. The importance of this study is twofold: first it examines contemporary Arabic novel and second reads the novel based on Barthes’ narrative codes. The article finds that the author uses all Barthes’ narrative codes particually hermeneutic and proairetic codes because event and suspense constitute the main narrative bulk of the novel. The symbolic code is reflected in binary oppositions like Mulims and Jews, Islamic and Jewish hijab, light and dark, and behavior of characters. Also, the semantic code is reflercted in the characterization of Rima who as a Palestinenian suffers from oppression, against which other Muslim countries show no reaction. Finally, the cultural codes can be observed in Islamic and Jewish religious rituals and teachings as well as Palestinian resistance and jihad for the homeland and freedom.

    Keywords: In My Heart A Hebrew Girl, Roland Barth, Arabic Narratology, narrative codes
  • Miral Mahgoub A-L Tahawy* Pages 92-128

    This paper will investigate the image of Bedouins and the “Bedouin Chiefs” through analyzing selected traditional oral lyrics, folk wedding songs and mourning chants. The main goal of this study is to capture the conflicted image of Bedouin tribes in the Egyptian folk tradition, fathoming how the Egyptian collective unconscious preserved the portrayal of the Bedouin Chief reflected in oral folk tradition. I will also focus on the differences between that image and the stereotypical one dominating by European orientalists. Classical Arab historians and European orientalist explorers have portrayed Arab Bedouin tribes known as badw or Arab tribes, who settled or migrated across Egypt and North Africa throughout various historical periods equivocally and aporetically. Historians and Western scholars have imparted multiple accounts and vivid descriptions of these settled Arab tribes. They depict the long cultural bitter conflict between urban lifestyles and traditional Bedouin culture and epitomize the polarization and conflict between urbanized and nomadic culture. They associated negative images towards Bedouins. Many historians and Western scholars Reflect Egyptian peasants or the conflict between peasants and Arab Bedouin tribes in Egypt. Contrary to these historical observations, the portrayal of Bedouin Chiefs in the popular collective unconscious and oral tradtions was not necessarily negative but was rather imbued with respect in many instances and with idolization in others. I argue that the Egyptian folk tradition was more tolerant to and welcoming of the Arab or Bedouin tribes the Egyptian cultural and social mosaic. My critical analysis will define the characteristics of  of Bedouin Chiefs”, and will investigate the image of Bedouins and the “Bedouin Chiefs” through analyzing selected traditional oral lyrics, folk wedding songs and mourning chants.

    Keywords: Arabic Narratology, Image of “Bedouin Chiefs”, Egyptian folk, Oral tradition, Bedouin tribes
  • Nasrin Abasi, Salahadin Abdi* Pages 129-155

    The analysis and examination of the function of narrator in a literary text plays an important role in reading it from a new point of view.Gerard Genette, the French narrative structuralist, has theorized the role and function of narrator(s) in literary texts. RadwaAshour’s historical novel,Al-Tantouria(2010) in which the author utilizes different narrative techniques, is a good case study from a Genettian point of view. In the novel, the author utilizes different intradiegetic narrativeforms: observer narrator, I-as-protagonist, I–as-witness, and second-person narrator. In the novel, due to the first-person narrator lack of knowledge, the author takes advantage of the observer narrator to fill the mentioned gap. Thenovel, due to its temporal fragmentation in describing events as well as the limited first-person narrator,has been studied from a variety of narrative point of views. In the course of the novel, I–as-witnessand second-person narrators narrate events and actions from their point view as the author-narrator narrates the story in the absence of the protagonist. In the novel, monologues are addressed to intradiegetic audience, and therefore are dramatized. Drawing on Genette’s narratology theory and adopting a descriptive-analytical method,this article examines different dimensions of the narrative in Al-Tantouria as well as their role in the production of meaning. The analysis and examination of the function of narrator in a literary text plays an important role in reading it from a new point of view.Gerard Genette, the French narrative structuralist, has theorized the role and function of narrator(s) in literary texts. RadwaAshour’s historical novel,Al-Tantouria(2010) in which the author utilizes different narrative techniques, is a good case study from a Genettian point of view. In the novel, the author utilizes different intradiegetic narrativeforms: observer narrator, I-as-protagonist, I–as-witness, and second-person narrator. In the novel, due to the first-person narrator lack of knowledge, the author takes advantage of the observer narrator to fill the mentioned gap. Thenovel, due to its temporal fragmentation in describing events as well as the limited first-person narrator,has been studied from a variety of narrative point of views. In the course of the novel, I–as-witnessand second-person narrators narrate events and actions from their point view as the author-narrator narrates the story in the absence of the protagonist. In the novel, monologues are addressed to intradiegetic audience, and therefore are dramatized. Drawing on Genette’s narratology theory and adopting a descriptive-analytical method,this article examines different dimensions of the narrative in Al-Tantouria as well as their role in the production of meaning.

    Keywords: Genette, Narrator, novel, Altantouria, RadwaAshour, Arabic Narratology
  • Aliakbar Noresideh* Pages 156-185

    The study of character and characterization in literary texts is a complex issue, which requires a comprehensive knowledge and understating of characterization methods and techniques. One reason for such complexity is the limitation of time and space in most of literary texts.  A literary character, in order to be accounted as an influential element in a literary work, should be developed within technical frameworks and equipped with motivation. The Flower Quay No Longer Answers (1961) is one of the latest novels of Malik Haddad, an Algerian poet and author whose oeuvre has influenced the literary tastes of the Algerians. In this novel, the protagonist shares common characteristics and destiny with the author. Adopting a technical method, this paper examines different layers and structures of characterization in The Flower Quay No Longer Answers in order to delineate the way the author has developed the novel’s characters. It can be suggested that an analytical method dominates the novel’s characterization structure. It can be concluded that this novel does not share common characteristics with short stories and manages to portray different images for readers due to the abundance and interconnection of characters and places.

    Keywords: Al-Jazeera novel, Arabic Narratology, owner of Haddad, character structure, denomination of the name, personality past
  • Mehrdad Aghaei*, Afaf Dagery Pages 186-210

    The topic «I and others» of the topics that we want to analyze in the novel «While leaving us the bridge» by Abdul Rahman Munif, Sartre and Derrida who have shares in this area. The subject of “I and others” is a branch that originated in the embrace of philosophy and grew up to its most intense shade, and then came other epistemological branches after that, in order to enjoy these shades, and contribute to the watering of this glittering lush tree of aesthetics and to add new branches to it. This tree is naturally philosophical, and not in several eras throughout history. Perhaps with greater force and more brilliant prosperity, even for a long time Because it is one of the most prominent manifestations of the specificity of the human species and distinguish it from other organisms. In this narrative, Abdul-Rahman Munif uses the research « I and others » behind the character and incidents in his novel to show us what is the reality of thin

    Keywords: Arabic Narratology, Arabic novel, I, others, when left bridge, Abdul Rahman Munif
  • Dr. Zohreh Naemi, Dr. Abdollah Hosseini, Miss. Yosra Tarafrava, Miss* Pages 211-237

    Narratology, which helps to study structural elements of literary texts, is an important aspect of literary theory, and has generated much criticism in the field of contemporary literature. Gérard Genette is one of the pioneers of narratology and has identified five central categories that make up the narrative elements of story: system, continuity, narrative frequency, shape and tone. The aim of this study is to take advantage of Genette’s narrative categories to analyze narrative techniques in Warraq Al-Hob novel written by the contemporary Syrian author, Khalil Sweileh. The search achieves the following findings first person point of view is used in this novel and the narrator is the main character; there is a gap between the time of the narration and the time when events occur; and the narrator narrates the events after the event. To put it differently, the story is narrated in non-chronological order, which indicates that the novel contains a paradox. Also the Genettian system, continuity and narrative frequency are used. There are two narrative methods and techniques in terms of size and continuity in the novel: (1) there is a positive acceleration that usually takes a short volume of the novel to tell about a long event and (2) there is the negative acceleration of the narration, in which the events are mentioned in more detail. We also note that the writer uses dialogue and description of elements to slow down the speed of the narration. In addition, we observe the use of various narrative identified by Genette. The author informs the recipient of events what happens in his novel step by step. In addition, we observe that Sweileh began his novel in an introductory way, but the end of the story readers come to know  that the novel is an introduction to a novice writer who wants to write a love story. This is a narrative technique developed by Sweileh in order to confuse the mind of the reader. Then it seems that Khalil Sweileh was able to come to terms with what he learned and that he mentions different titles in his account to the audience. We can point out that the repeated description of an event is one of the salient features in the narrative structure of the novel, which exemplifies the technique of recurrence or narrative frequency. The narrator tells the story of events that happened several times in a similar way, and his narration is amazing every time. The author integrates a number of literary texts into his narration. The relationship between the identity of the author and the date of reading and the time associated with the author is referred to when "The History of Reading" is mentioned in which the writer imaginatively lives with Jorge Luis de Borges. Warraq Al Hob is one of the most prominent works of Khalil Sweileh Roulieh. In fact, this novel is a story about writing a story. It is about writer struggling to write a story about love and history and was inspired and started to write his own story about his real world, his mind and his imagination, as well as the literary information he acquired during his lifetime to write. The author can be compared with world-famous writers such as "Gabriel Garcia Marquez (author of the novel" One Hundred Years of Solitude "), Nizar Qabbani, and Alberto Mangel. In the novel, the author simultaneously experiences humor, joy, and sometimes hatred. He also experiences other writers’ experiences, or is inspired by writing world writers in some places such as writing in the kitchen; refers to the events that occurred to him and mentions historical events that he came across in historical or romantic books. Probably that is why he named the novel Warraq Al Hob.

    Keywords: Narratology, Gérard Genette, Khalil Sweileh, Warraq Al-Hob, Arabic Narratology
  • Shahriar Giti*, Fatemeh Yousefi Pages 239-259

    The relationship between the place and the human being is a very strong and special one, because when a man loses his place, he loses his calm and tranquility. The place is the source of security and tranquility, as the source of aversion, fear and despair. The fictional world created by the novelist is not excepted to that. If we recognize that the character is the active factor in constructing the narratives and generating the facts, and in order to realizing these events and movements of characters, there must be a local theater in which these events take place and the characters move on. And the feelings of the characters and their impressions are different to it, whether positive or negative. In view of the novel Hina Tarakna Al-jisr (when we left the bridge) by Abdurrahman Munif, we note that the writer, like the other gifted novelists, employs the place - as an artistic agent and links Zaki Al-nadawi - the main character - to the place. So that, determines the world- place in which this character lives, with his thoughts, opinions, feelings and emotions embodied in the place, an artistic embodiment establishing a strong relationship between character and the place, so that the reader clearly sees that the place affects him as well as the character affects it.

    Keywords: Novel, place, character, Abdurrahman Munif, Hina Tarakna Al-jisr
  • Zaid Jibril Muhammad*, Nura Lawan Abubakar Pages 260-277

    The novel  “pay with the best” by Jamilu Abdullahi Alkanawi well known in the Nigerian literature, it is an analysis of some social problems, where he was discussed  about the life of a young man named Bashir from one of the northern state who was sent to Ibadan state for one year national service and left his lover named Sarah, one of his  friend deceived him and married her, when he returned and heard what happened  he feel a great sadness , and finally become a patient, and treated that traitorous friend with what is best, this research aims after used descriptive approach of data collection and analysis, and the importance of the research appears in knowing the narrative tools available in the novel,  the research reached important resultthe novel had some narrative techniques in it like: scene, summary, rest, deletion, description, retrieval, and foresight, and the novel was characterized by the abundance of characters, and by use of the rounded heroine character and the flat character who has no sound and no movement. And the novel used the explanatory description of narrative.

    Keywords: Arabic Narratology, Narration techniques, Nigerian novel, Jamilu Abdullah, Pay with the best
  • Fatemeh Parchegani* Pages 278-301

    Historical novels usually use historical events and materials and choose characters from historical figures. However, we should not confuse an author with a historian in terms of artistic production with is an imaginative process. In fictional texts, characters are freed from their specific historical era. Belgrade Druze is a historic novel in which the writer attempts to form an intertextual link between historical and literary events. This would outweigh the literary side against the historical side. This article attempts to show the novelist’s approach to the narration of historical events in the novel. The article finds that that Rabie Jaber, the writer, makes use of the real function of the novel to establish a relationship between the reader and historical events

    Keywords: Arabic Historical Novel, Narration, fantasy, Belgrade Druze, Studies in Arabic Narratology
  • Abdulelah Abdulwahhab Hadi*, Bassam Dawood Al-Zubaidi Pages 302-318

    The work searches for the structure of the event and its analogies in the text, trying to benefit from (Todorov's) study of patterns, which were identified by three styles: (inclusion, rotation and succession). The problem is related to uncovering the origins of the creative fictional text through the structural approach, in order to open a new horizon for analyzing the fictional text, which makes the text more effective. The revolution of Imam Hussein, peace be upon him, is eternally immortal, not dead after successive ages, and it will not be forgotten, but rather becomes more lenient. Over the years. And the immortality of the Hussaini Revolution lies in many reasons, including its reform goal and its wise leadership, then its humanity, which it draws from values ​​and ideals, and the Hussaini Councils have a great impact on their perpetuation, especially in the days of Muharram and Safar, and these councils include preaching and counseling, knowledge of legislation and what a person needs in terms of science and concepts. Other, and the imams (peace be upon them) emphasized the revival and establishment of these councils in order to reinforce the eternity of the goals of Imam Hussein, peace be upon him, and his revolution.

    Keywords: the event, its analogies, the procession of sabaya on the day of the fortieth, the sequence, the rotation, the inclusion, the systems, the Arabic narrative