فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 117 (بهار 1400)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 117 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحات 1-33

    در قرآن کریم و احادیث، «تفقه در دین» و تحصیل معرفت دینی مورد توصیه و تشویق موکد قرار گرفته است. «تفقه در دین» به معنای آگاه شدن از معارف و احکام دینی، آگاهی از طریق تقلید را شامل می‎شود، اما کاربرد خاص آن به شناخت محققانه و مجتهدانه اختصاص دارد. قلمرو «تفقه در دین»، شامل اعتقادات، اخلاقیات و احکام فرعی عملی دین می‎شود؛ اگرچه کاربرد آن در اصطلاح رایج در حوزه‎های علمیه به شناخت اجتهادی احکام مربوط به اعمال مکلفان اختصاص دارد. «علم آخرت یا خداشناسی و خودشناسی»، «بصیرت در دین»، «علم ملازم با اعتقاد و عمل و خشیت الهی»، «علم به معارف ایمانی»، «طریق آخرت و سلوک آن» تفاسیری است که از سوی عالمان اسلامی درباره چیستی فقه و تفقه در روایات بیان شده است. برای هریک از تفاسیر مزبور می‎توان شواهدی از روایات ارایه داد، ولی به هیچ‏یک اختصاص ندارد، و همه آنها مقصود و مطلوب است. در روایات، طلب و تحصیل علم بر هر مسلمانی به عنوان فریضه قلمداد شده است. مقصود از علم در این روایات، علمی است که یا بخشی از دین (یعنی اعتقادات، اخلاقیات و احکام مربوط به افعال مکلفان) را در برمی‎گیرد، و یا تحصیل آنها مورد تایید و توصیه دین است. تحصیل این علوم از نظر وجوب و استحباب، و در فرض اول، عینی یا کفایی و اجتهادی یا تقلید بودن نسبت به افراد و شرایط مختلف، متفاوت است. در همه فروض و احتمالات، اعتقادات دینی به دلیل اینکه شالوده دین و دیانت به شمار می‎روند، جایگاه ویژه و برجسته‎ای دارند

    کلیدواژگان: تفقه در دین، علم دینی، فریضه علم، اجتهاد، تقلید، اصول دین، فروع دین
  • سید محمدتقی موسوی کراماتی*، سید کریم واعظ حسینی صفحات 35-55

    پرسش های عمیق در باره حقیقت علم الهی، زمینه ساز ایجاد جریان های مختلف کلامی در گستره تاریخ شده است. در این پژوهش علم الهی از منظر تفسیری با محوریت گرایش کلامی علامه طبرسی، با روش کتابخانه ای و تاکید بر تفسیر مجمع البیان، بررسی شده است. علامه طبرسی مقوله علم الهی را در چهار بخش- معناشناسی علم، نظایر معنایی علم در قرآن، ماهیت شناختی علم الهی، علم الهی و انسان- مورد توجه قرار داده است. مبنای او در تفسیر آیات الهی، دو اصل توحید و اختیار انسان است. علامه طبرسی کوشیده با تحفظ بر این دو اصل، و با عطف به شواهد قرآنی و روایی، نزدیک ترین معنا به گزاره های قرآنی از علم الهی را ارایه دهد.

    کلیدواژگان: علامه طبرسی، علم الهی، روش شناسی، مبانی، توحید، اختیار انسان
  • سینا علوی تبار*، حبیب الله دانش شهرکی صفحات 57-84
    حکمای حکمت متعالیه معتقدند «توسل» و «شفاعت» با تکیه بر مبانی نفس شناختی قابل اثبات است. از نگاه حکمت متعالیه، اولیای الهی دارای نفوس مجردی هستند که به سبب بندگی خالص و عنایت های خاص خداوند متعال به مرتبه بالایی از تکامل رسیده ، و پس از مرگ ظاهری به طور تمام و کمال باقی می مانند. ازاین رو نفوس اولیای الهی می توانند در حیات و ممات، واسطه گری کنند. این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی، مبانی نفس شناختی توسل و شفاعت را اصطیاد، تحلیل و تثبیت کرده و ارتباط این مبانی با بحث توسل و شفاعت را روشن ساخته است. اثبات تجرد نفس، بقاء و تاثیر نفس، ارتقاء و تکامل نفس ناطقه و ولایت تکوینی انسان کامل، از جمله مبانی نفس شناختی توسل و طلب شفاعت اند.
    کلیدواژگان: مبانی توسل، مبانی شفاعت، حکمت متعالیه، مبانی نفس شناختی، مبانی عقلی
  • محمدعلی میرزایی*، محمدعلی وطن دوست، صفدر رجب زاده صفحات 85-108

    یکی از مسایلی که در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته، مساله نیت و جایگاه آن در سعادت و شقاوت انسان است. در برخی روایات، نیت فرد ملاک ارزش گذاری انسان، و برتر از عمل دانسته شده است. در جستار حاضر تلاش می شود با رویکرد فلسفی و به شیوه عقلی و نقلی، اصطلاح نیت در آموزه های دینی و حکمت متعالیه مورد بازخوانی و تحلیل قرار گیرد. در همین راستا ابتدا گزارشی اجمالی از چیستی نیت و جایگاه آن در آیات و روایات ارایه شده و سپس براساس مبانی حکمت متعالیه، چیستی نیت، مورد تحلیل فلسفی و وجودشناختی قرار گرفته است. دستاورد تحقیق این است که «نیت» برابر با تصورات ذهنی و باور صرف نیست، بلکه حالتی نفسانی است که پس از شکل گیری اعتقاد، تصمیم و عزم بر فعل، در نفس، حادث می گردد. به دیگر سخن، نیت برآیند مجموعه بینش ها و باورهای انسان است که پس از شکل گیری شاکله و شخصیت، و پیش از صدور افعال جوارحی، در نفس انسان پدید می آید.

    کلیدواژگان: نیت، شاکله، مفهوم شناسی، وجودشناسی، آموزه های دینی، حکمت متعالیه
  • مرتضی صانعی صفحات 109-126

    گفتگوی بین الادیانی واتیکانی دوم تحولاتی را در جامعه مسیحی ایجاد کرده که در خور توجه است. از جمله این تحولات می توان به بسط و توسعه تبشیر اشاره کرد. بعلاوه فضای پسا رنسانس غربی نیز بستری برای شکل گیری دانش میسیولوژی فراهم آورده است تا مسیحیت بتواند با بهره گیری از مدل های نوآورانه این دانش، بر حوزه تبشیری خود غنا بخشد. در این مقطع تبشیر دیالوگی چهره مسیحیت را در تعامل با ادیان دیگر باز سازی کرده است. این نوشتار با روش تحلیلی به بررسی این ادعا پرداخته و نشان داده است که مسیحیت در همراه کردن گفتگوی بین الادیانی با تبشیر موفق بوده است. یافته های این تحقیق نشان داده است که گرچه گفتگو میان مسیحیان و اندیشمندان سایر ادیان در یک فضای علمی و آکادمیک همواره پس از شورای واتیکانی دوم وجود داشته است، لیکن یک سطح از گفتگو نیز در فضای میسیونری شکل گرفته است و تبشیر دیالوگی را رقم زده است. در این نوع از تبشیر، میسیونرهای مسیحی با بهره گیری از استراتژی زمینه مند سازی و مدل های گوناگون آن نظیر مدل پل زنی و مدل جنبش درونی مسیر تبشیری خود را طی می کنند.

    کلیدواژگان: گفتگوی بین الادیانی، شورای واتیکانی دوم، تبشیر دیالوگی
  • سید مرتضی موسوی صفحات 127-150

    جمال الدین محمد بن حسین (متوفای 1125) معروف به «آقاجمال» از نام آوران علوم عقلی و نقلی در سده دوازدهم هجری و دارای تالیفات فراوانی در این دو حوزه است. وی از شاگردان پدرش آقاحسین (1016- 1098) و مجلسی اول (1003- 1070) است. آقاجمال با اینکه از ملاصدرا متاخر است ولی از مبانی حکمت متعالیه، در مباحث کلامی استفاده نکرده است. مباحث کلامی او مبتنی بر فلسفه مشاء بوده و با توجه به تسلط ایشان بر علوم عقلی و نقلی، از این دانش‎ها در علم کلام استفاده کرده است. استدلالات کلامی وی در مباحثی که بهره‎گیری از نقل مستلزم دور است عقلی محض، و در مباحثی که چنین نباشد، عقلی - نقلی است. ایشان از روش عقلی برای تاویل و توجیه آیات و روایات اعتقادی بهره فراوان برده است

    کلیدواژگان: آقاجمال خوانساری، روش شناسی کلامی، روش عقلی فلسفی، روش نقلی، تاویل
|
  • Ali Rabbani Gulpayegani Pages 1-33

    Summary In the Holy Qur’an and hadiths, “Tafaqhu fi al-Din” and the pursuit of religious knowledge are recommended and encouraged. “Tafaqhu fi al-Din” means awareness of religious teachings and rules, and includes awareness through imitation, but its specific application is dedicated to scientific and jurisprudential realization. The field of "jurisprudence in religion" includes the beliefs, morals, and practical rules of religion. However, its use in the term commonly used in theological institutes is devoted to jurisprudential knowledge of the provisions of the acts of those responsible. “Knowledge of the Hereafter or knowledge of God and self-knowledge,” “Insight in religion,” “Knowledge inherent in belief, action, and divine fear,” “Knowledge of belief teachings,” “The way and behavior of the Hereafter” are the interpretations of Islamic scholars for what is expressed by “fiqh” and “fiqh” in hadiths. There is evidence for each of these interpretations in the hadiths, but they are not specific to any of them, and they are all intended and desired. In hadiths, seeking knowledge and studying it is a duty for every Muslim. The meaning of science in these narrations is a science that includes either a part of the religion (i.e. the beliefs, morals, and rules related to the actions of those responsible), or that its study is approved and recommended by the religion. Learning these sciences differ in terms of necessity and scarcity, and in the first case; An in-kind or sufficient obligation, and discretionary or traditional learning for different people and situations. In all the hypotheses and possibilities, religious beliefs occupy a special and prominent place because they are the basis of religion and religiosity.

    Keywords: Jurisprudence in the Religion, Religious Science, Duty of Knowledge, Ijtihad, Tradition, Fundamentals of Religion, Branches of Religion
  • S.M.T.Musavi Keramati *, Seyed Karim Waez Hosseini Pages 35-55

    Deep questions about the truth of divine knowledge have given rise to various theological currents throughout history. In this research, the divine science has been studied from an interpretive perspective with the focus on Allameh Tabarsi's theological tendency, with the library method and emphasis on the interpretation of Majma 'al-Bayan. Allameh Tabarsi has considered the category of divine knowledge in four sections - semantics of science, similar semantic science in the Qur'an, cognitive nature of divine science, divine science and man. His basis in the interpretation of divine verses is the two principles of monotheism and human free will. Allameh Tabarsi has tried to provide the closest meaning to the Qur'anic propositions of divine knowledge by preserving these two principles, and by referring to the Qur'anic evidences and narrations.

    Keywords: Allameh Tabarsi, Divine science, methodology, Principles, Monotheism, human free will
  • Sina Alavitabar *, Habiballah Daneshshahraki Pages 57-84
    The scholars of transcendent wisdom believe that the two teachings of "recourse" and "intercession" can be proved by relying on psychological foundations. From the point of view of transcendent wisdom, the divine saints have single souls who, due to pure servitude and special care of the Almighty God, have reached a high level of evolution, and remain complete after perfection. Hence, the people of the saints can mediate in life and death. This article, in a descriptive-analytical way, has studied, analyzed and established the psychological foundations of recourse and intercession, and has clarified the connection between these principles and recourse and intercession. The abstraction of the soul, the survival and influence of the soul, the promotion and development of the rational soul and the developmental guardianship of the perfect human being are among the psychological foundations of recourse and seeking intercession
    Keywords: Principles of recourse, Principles of Intercession, Transcendent Wisdom, Principles of Psychology
  • MohammadAli Mirzaei *, MohammadAli Vatan Doost, Safdar Rajabzadeh Pages 85-108

    One of the issues that is emphasized in religious teachings is the issue of intention and its place in human happiness and misery. In some narrations, one's intention is considered as a criterion for valuing human beings, and is superior to action. In the present article, an attempt is made to re-read and analyze the term intention in the religious teachings and transcendent wisdom with a philosophical approach and in a rational and narrative manner. In this regard, first a brief report on what is intention and its place in verses and hadiths is presented and then based on the principles of transcendent wisdom, what is intention, is philosophically and ontologically analyzed. The result of the research is that "intention" is not equal to mental imaginations and mere beliefs, but is a psychic state that occurs in the soul after the formation of belief, decision and determination on the action. In other words, intention is the result of a set of human insights and beliefs that arise in the human soul after the formation of shape and personality, and before the issuance of verbal actions.

    Keywords: intention, structure, semantics, ontology, religious teachings, Transcendent Wisdom
  • Morteza Sanei Pages 109-126

    The Second Vatican Interfaith Dialogue seems to have brought about changes in Christian society that are noteworthy. One of these developments is the expansion of evangelism. In addition, the Western post-Renaissance space has provided a platform for the formation of knowledge of mesology so that Christianity can enrich its evangelical field by using innovative models of this knowledge. At this stage, the evangelization of dialogue is a transformational approach that has reconstructed the face of Christianity in interaction with other religions. This article examines this claim analytically and shows that Christianity has succeeded in combining interfaith dialogue with evangelism. The findings of this study show that although dialogue between Christians and thinkers of other religions in a scientific and academic space has always existed after the Second Vatican, but a level of dialogue has also been formed in the missionary space and has shaped the evangelization of dialogue. In this type of evangelism, Christian evangelists take advantage of the grounding strategy and its various models, such as the bridging model and the internal movement model.

    Keywords: : Interfaith Dialogue, Second Vatican Council, Evangelization of Dialogue
  • Seyed Morteza Mousavi Pages 127-150

    Jamal al-Din Muhammad ibn Husayn (d. 1125) known as "Agha Jamal" is one of the authors of intellectual and narrative sciences in the twelfth century AH and has written many works on these two branches of knowledge. He is one of the students of his father Agha Hossein (1-4) and Majlisi I (1-4). Although Agha Jamal is later than Mulla Sadra, he has not used the principles of transcendent wisdom in theological discussions. His theological discussions are based on Peripatetic philosophy and due to his mastery of intellectual and narrative sciences, he has used these sciences in theology. His theological arguments are purely rational in matters that require the use of narration, and in matters that are not, they are rational-narrative. He has used the rational method to interpret and justify verses and hadiths.

    Keywords: Agha Jamal Khansari, theological methodology, Philosophical Rational Method, Narrative method, interpretation