فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال پنجم شماره 55 (آبان 1400)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1401/03/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ملیحه قارایی صفحات 1-13
    هدف

    بررسی و شناسایی مولفه های رهبری تحول آفرین می باشد.

    روش

    از انواع کاربردی-توصیفی و تحلیلی و به شیوه استدلالی می باشد، از منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت و همچنین از نظرات کارشناسان و متخصصان منابع انسانی نیز استفاده شده است. تایید مولفه های تحقیق به روش دلفی تعدیل شده بوده و از نظرات 10نفراز کارشناسان و متخصصان منابع انسانی و رفتار سازمانی در شهرداری تهران کمک گرفته شده است.

    نتیجه گیری

    این تحقیق نشان داد که مولفه های رهبری تحول آفرین دارای14مورد می باشد و بر اساس این تحقیق مدیران در سازمان ها می توانند با تقویت اینمولفه ها رهبری تحول آفرین را درسازمان خود نهادینه سازند. مولفه ها عبارتند از:1-هوش عاطفی2-خود آگاهی3-خود انگیزشی 4-همدلی5 -هوش معنوی6 -اعتماد 7-کل نگری8-نفوذ آرمانی9-ملاحظات فردی10-ویژگی های آرمان

    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، هوش عاطفی، خودآگاهی
  • صفحات 15-42

    هدف محققان در این مقاله بررسی زندگینامه شهیدان روستای جامخانه در جنگ تحمیلی میباشد. روستای جامخانه یکی ازبزرگترینروستاهای مازندران می باشد که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395تعداد خانوار آن حدود1300 وجمعیت آن حدود هشت هزار نفر می باشد .سابقه کهن تاریخی-فرهنگی این روستاجملگی نشان از درک وشعور سیاسی بالای مردمان روستا دارد . جامخانه در قسمتی از کشور ایران،استان مازندران واقع درشهرستان میاندرود بزرگ قرار دارد و مرز بین دو شهر نکاء و ساری است.این روستا در 36 درجه و 36 دقیقه عرض شمالی و58درجه و15دقیقه طول شرقی با ارتفاع200 متر از سطح دریا قرار دارد. این روستا به لحاظ تاریخی وآثار به دست آمده (موزه بابل) سابقه بیش از 3000 ساله دارد.مردمان دیندار و ولایتمدار این روستا در طول هشت سال دفاع مقدس 26 شهید 50جانباز و10آزاده تقدیم انقلابنمودند.نتایج تحقیق نشان میدهداهداف اصلی شهدای جامخانهدر سه ویژگی مشاهده می گردد: الف: فی سبیل الله ب: آگاهی ج: اختیار که داشتن روحی بزرگ و توانمندی پیش نیازی برای رشادت و شهادت محسوب می گردد.

    کلیدواژگان: شهدا، روستای جامخانه، جنگ تحمیلی، زندگینامه
  • مختار سعادت نژاد، علی معافی، علیرضا کلبادی نژاد صفحات 43-63

    امروزه دو مهارت درسپژوهی واقدامپژوهی از مهمترین مهارتهای معلمی مطرح شده ،اقدام پژوهی یا معلم پژوهنده ، رویکردی آموزشی و پژوهشی استکه هدف از آموزش و بکارگیری آن حل چالشها و مسایلی است که معلمان در حین عمل و به ویژه طی فرآیند یاددهی-یادگیری با آن مواجه می شوند.یعنی معلم به شیوه ای علمی و پژوهشی در فرآیندی نظاممند ، ضمن تمرکز بر چالشهای پیش رو ، با پرورش فرضیاتی درباره آنها در ذهن خود، به جمع آوری اطلاعات درباره آنها پرداختهودرس پژوهییک حلقه ی پژوهشی است که در آن معلمان به صورت گروهی درباره موضوعات برنامه درسی به پژوهش می پردازند . آنها در ابتدا به تبیین مساله می پردازند که فعالیت گروه درس پژوهی را بر انگیخته است و هدایت خواهد کرد. مساله می تواند یک سوال عمومی (برای مثال بر انگیختن علاقه ی دانش آموزان به پژوهش) یا سوال جزیی تر باشد (برای مثال بهبود فهم دانش آموزان از چگونگی جمع کردن مطالب برای تحقیق جزیی). سپس گروه به مساله شکل می دهد و بر آن تمرکز می کند به نحوی که بتواند در یک درسخاص کلاسی مطرح شود. معمولامسیله ای را انتخاب می کنند که از فعالیت های خود به دست آورده اندیا برای دانش آموزانشان دشواریهایی ایجاد کرده است.حال با توجه به مباحث بالا اهداف تحقیق عبارتنداز:الف- بررسی ساختار اقدام پژوهی ب-بررسی ساختاردرس پژوهی وروش پژوهشدر این مقاله روش اسنادی– کتابخانه ای وابزار آن کتب ومجلات میباشد.

    کلیدواژگان: اقدام پژوهی، درس پژوهی، مهارت معلمی
  • شهربانو مرزبان، سیده زهرا موسوی افرائی، فاطمه معصومی گرجی، معصومه ولایتی صفحات 65-82

    خودکارآمدی عبارت است از قضاوت افراد در مورد تواناییهایشان برای سازماندهی و اجرای یک سلسله کارها برای رسیدن به انواع عملکردهای تیین شده.امروزه مطالعات بسیاری جهت بررسی فرآیند خودکارآمدی و باورهای خودکارآمد انجام گرفته است، که هر کدام از آنها دیدگاه های مختلفی را در این زمینه مطرح نموده است. یکی از این دیدگاه ها، نظریه شناختی اجتماعی بندورا است. بندورا یکی از نظریه پردازان دیدگاه شناختی است که هیچ مکانیسمی را پرنفوذتر از خودکارآمدی در کنترل عملکرد نمی داند. وی معتقد است که خودکارآمدی بر شیوه فکر کردن، احساس کردن و برانگیختگی افراد تاثیر می گذارد. وی انتظارات ویژه کارآمدی را نسبت به سایر انتظارات دارای نقشی حیاتیتر در انگیزش و عمل انسان می داند. از نظر او افراد با باورهای قوی در مورد توانایی خود در مقایسه با افرادی که باور ضعیفی از توانایی خود دارند در انجام تکالیف کوشش و پافشاری بیشتری به خرج می دهند، در برابر موانع دیرتر تسلیم می شوند و از راهبردهای شناختی بیشتری استفاده می کنند.

    کلیدواژگان: خودکارآمدی، پیشرفت تحصیلی، فراگیران آموزشی
  • منصور علی مهدی، هوشنگ فلاح وحدتی جو، عذرا میرآخوری صفحات 83-94
    هدف

    اختلال اضطراب فراگیر به عنوان یکی از اختلالات اضطرابی مزمن و مخرب شایع دوره کودکی و نوجوانی مشکلات زیادی را در حوزه سلامت به همراه داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر علایم اختلال اضطراب فراگیر بود.

    روش پژوهش

    بدین منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون–پس آزمون و گروه کنترل از دانش آموزان مقطع متوسطه مراجعه کنده به هسته مشاوره آموزش و پروش شهرستان رباط کریم استان تهران و با روش نمونه گیری هدفمند 30 دانش آموز با تشخیص اختلال اضطراب فراگیر (GAD) انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (15دانش آموز) و کنترل (15دانش آموز) قرار داده شدند. سپس گروه آزمایش بطور گروهی در6 جلسه تحت برنامه ذهن آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. گروه ها قبل و بعد از درمان با مقیاس اضطراب فراگیر (7-DAG) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها

    .نتایج تحلیل کوواریانس (AvocnA) نشان داد که برنامه ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بطور معنا داری در کاهش علایم اختلال اضطراب فراگیر دانش آموزان موثر است و به نظر می رسد که ذهن آگاهی با کاهش سطح اضطراب روش مناسبی در درمان اختلال اضطراب فراگیر محسوب می شود.

    کلیدواژگان: ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، علایم اضطراب فراگیر، نوجوانان
  • افسانه همتی، رقیه ایران زاد، سارا تقی پور صفحات 95-104

    یکی از عنا صر مهم برنامه در سی که گروه طراح و برنامه ریز در سی باید در مورد آن ت صمیم گیری کند، تعیین شیوه های ارز شیابی از آموخته های یادگیرندگانا ست.ارز شیابی از یک سو عاملی برای تحکیم آموخته های یادگیرنده و ابزاری برای بهبود یادگیری ا ست و از سوی دیگر و سیله ای برای تعیین میزان آموخته های یادگیرندگان به شمار می رود.بنابراین هدف این مطالعه که به صورت مروری صورت پذیرفته، برر سی راهبردهای ارزشیابی در برنامه در سی الکترونیک می با شد. از جمله این راهبر دها می توان به آزمون های چ ندگزی نه ای ،آزمون های صحیح-غلط ،آزمون های جورکردنی، آزمون های تشریحی،ارزشیابی میزان مشارکت،کارپوشه الکترونیکی،خودآزمایی،سنجش توسط هم گروهی ها،تدوین مقاله علمی و پروژه اشاره نمود.

    کلیدواژگان: ارزشیابی، برنامه درسی، برنامه درسی الکترونیکی، آزمون