فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - سال هشتم شماره 29 (پاییز 1388)

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال هشتم شماره 29 (پاییز 1388)

  • 184 صفحه، بهای روی جلد: 3,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/12/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد زروندی رحمانی صفحه 3
    مبحث محدوده طواف همواره مورد توجه فقی هان شیعه و اهل سنت بوده است. در میان فقی هان شیعه نظرات متعددی وجود دارد. در این مقاله پس از بررسی ادله تحدید مطاف، جواز طواف پشت مقام به اثبات رسیده است. فقی هان اهل سنت نیز تمام مسجد را مطاف می دانند و مطاف را به فاصله میان خانه و مقام محدود نمی کنند. در این نوشتار دیدگاه مذاهب مختلف فقهی اهل سنت مطرح و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: طواف، مقام ابراهیم، مطاف، فقیهان اهل سنت، فقیهان اهل شیعه
  • یعقوب علی برجی صفحه 27
    معرفه ما یحل اکله من الحیوان و ما لا یحل، ان یرجع إلی الشرع، فما اباحه الشرع فهو مباح و ما حظره فهو محظور.
    اما ما حرم شرعا فجملته:حرمه الخبائث و الاشیاء الضاره بالبدن و شرب المسکرات و النجاسات و المتنجسات و عدم الاذن شرعا لحق الغیرو اما الحیوانات ففیه التفصیل الآتی:المشهور بین فقهاء الامامیه تحریم حیوان البحر الا المسک الذی له فلس و اختلف فقهاء الامامیه فی المارماهی و الزمار و الزهو.
    و لا یحل عند الحنفیه من الحیوان المائی شیء سوی السمک فیحل اکله سواء کان ذافلوس ام لا.
    و ذهب ما عدا الحنفیه إلی إباحه کل حیوانات البحر بلا تذکیه حتی ما تطول حیاته فی البر کالتمساح و السلحفاه البحریه و الضفدع.
    و حلیه الانعام (البهائم) الوحشیه من الحیوان البری مما لا خلاف فیه بین المسلمین و المشهور بین الامامیه حلیه الحمول الثلاثه الاهلیه التی تحمل الاثقال و ترکب: الخیل و البقال و الحمیر. و ذهب الشافعیه و الحنابله و هو قول للمالکیه إلی الإباحه الخیل سواء کان عرابا او براذین و ذهب الحنفیه إلی حل اکلها مع الکراهه التنزیهیه. و ذهب الشافعیه و الحنابله الی حرمه اکل الحمار الاهلی، و فی البغال قال الشافعیه و الحنابله: إنه یتبع اخس الاصلین. لحم الحیوانات المفترسه حرام عند فقهاء اهل البیت و الحنفیه و الشافعیه و الحنابله غیر ان الضبع و الثعلب قال بحلها ابویوسف و محمد؛ و یحرم من الحیوانات: المسوخات عند فقهاء اهل البیت و لم یتعرض فقهاء سائر المذاهب للمسوخات.
    کلیدواژگان: الاطمعه، الاشربه، الحیوان المائی، الحیوان البری
  • محمد الله اکبری صفحه 59
    محسن نام کوچک ترین پسر حضرات علی و فاطمه است که بنا بر گزارشهای منابع شیعه و سنی در کودکی از دنیا رفته است. اخبار منابع شیعه و سنی درباره زمان و چگونگی ولادت و وفات او متفاوت است. در این مقاله اخبار منابع اهل سنت در خصوص ولادت و وفات او در حیات رسول خدا و قرائن و شواهد آن نقل و نقد شده است. روایات منابع شیعه در این خصوص نیز نقل و بررسی و برخی از آنها نقد شده است.
    کلیدواژگان: محسن، ولادت، وفات، سقط، روایات
  • محمدرضا بارانی صفحه 91
    بغداد دوره آل بویه شاهد هم گرایی و واگرایی میان گروه ها و فرقه های متعددی بود. در این بین امامیه نیز به بهره گیری از اقتدار آل بویه و همراهی با آنان از یک سو و حنابله به دلیل بهره مندی از جایگاه خلافت عباسی در دو قطب مخالف قرار گرفته بودند. اختلاف اساسی حنابله و امامیه در باورهای کلامی بوده است و تفاوت و اختلاف اندیشه ای آنان در مسائل سیاسی نیز از برون دادهای آن است. از مهم ترین موضوعات فکری کلامی بین آنان؛ توحید، کتاب، سنت، جایگاه نبی و پیامبر، جایگاه امام و امامت، امر به معروف و نهی از منکر و بحث بسیار مهم جایگاه صحابه است.
    کلیدواژگان: باور کلامی، هم گرایی، واگرایی، امامیه، حنابله، آل بویه و بغداد، توحید، کتاب، سنت
  • سید محمد مهدی افضلی صفحه 111
    با پیدایش نظامهای فکری در میان مسلمان، تفسیر های مختلف از اعتقادات، از جمله آموزه ی امامت صورت پذیرفته که در چند دسته عمده فلسفی، عرفانی، کلامی و حدیثی قابل طبقه بندی است. برخی از دیدگاه ها نیز از دو یا چند دستگاه مفهومی بهره جسته و نظرگاه خویش را سامان داده اند، به عنوان مثال؛ تلفیق نگاه کلامی و فلسفی، یا عرفانی و حدیثی و یا عرفانی و فلسفی، نقش مهمی در آشکار شدن زوایای مختلف آموزه امامت داشته است. سید حیدر آملی با جاری ساختن عرفان نظری در بستر شیعی، نظام پایه مفهومی عرفان نظری را برای تفسیر امامت به کار گرفته و کوشیده است آن را طبق مبانی عرفانی تبیین و در مواردی که تفسیرهای موجود را در تنافی با مبانی شیعی یافته مردود اعلام کند، چنان که در بحث ختم ولایت شاهد چنین رفتاری هستیم. به لحاظ تاریخی، ولایت در عرفان برگرفته از امامت شیعی و تفسیر عرفانی امامت، وامدار عرفان نظری است. نگاه ویژه و جدید این نوشتار آغازی است برای یک تحول اساسی در بهره گرفتن از نظامهای مفهومی متنوع برای تبیین و تحلیل دقیق تر مسئله. چنان که ملاحظه خواهد شد، بسیاری از احادیث در این قالب معنای دقیق تری یافته است.
    کلیدواژگان: انسان کامل، نبوت، رسالت، ولایت، امامت، تشیع، تصوف
  • صالح عمر عروج صفحه 137
    حضرت مسیح از جمله پیام آوران الهی است که ماموریت هدایت را در میان قوم بنی اسرائیل بر عهده داشت، اما پس از عروج مسیح، برداشتهای مختلف و متفاوتی از شخصیت و زندگی ایشان ارائه گردید. این مقاله می کوشد تا با استفاده از اناجیل چهارگانه (متی، مرقس، لوقا، یوحنا) از عهد قدیم و رسائل پولس از عهد جدید که نزد مسیحیان دارای اعتبار است و نیز روایات اهل بیت پیامبر اسلام به شیوه مقایسه ای زوایای شخصیتی و زندگی حضرت مسیح را مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: مسیح، اناجیل چهارگانه، عروج مسیح، رسائل پولس
  • سید محمد حیدر نقوی صفحه 161
    نوشتار حاضر به اندیشه های حسن بن فرحان مالکی محقق سلفی معاصر درباره تعریف «صحابی» می پردازد. به نظر مالکی، هیچ دلیلی از قرآن و سنت صحیح وجود ندارد که دلالت کند هر کس از مسلمانان که پیامبر را دیده «صحابی» است. مدحهایی که راجع به صحابه در قرآن و حدیث آمده، فقط مربوط به صحابه خاص شرعی است. صحابه کسانی هستند که قبل از فتح حدیبیه اسلام آوردند، ولی کسانی که بعد از حدیبیه اسلام را پذیرفتند، جزو «صحابه عام» و به عبارت دیگر «تابعین» هستند به نظر وی، تا وقتی که همه فرقه های اسلامی به قرآن وسنت صحیح رجوع نکنند و ازتعصب وتقلید های کور کورانه دوری نجویند و غلو های موجود در عقاید و آرای خود را نقد و اصلاح نکنند، نمی توانند خصومتها و درگیرهای فرقه ای رااز بین ببرند.
    کلیدواژگان: اهل بیت، صحابی، مهاجرین، انصار، تابعین، طلقاء، غلو، شیعه، اهل سنت
  • سیدمحمدجعفر نوری ترجمه: سیدمحمدجعفر نوری صفحه 173
  • ترجمه: محمدناصر واعظی صفحه 177
|
  • Mohammad Zarvandi Rahmani Page 3
    The argument about confines of Tawaf has always been an area of interest for Shiite and Sunni jurists. Jurists of Holy Prophet's Family are of the various ideas. Following the investigation of proofs of Tawaf confinements in this article, the permission of Tawaf beyond Station of Abraham has been proved. Sunni jurists consider all the Sacred Mosque as Tawaf confinement and do not restrict it to the distance between Kaba and Station of Abraham. This article has posed the views of various judicial schools of people of Sunna and investigated them.
  • Yaqoub Ali Borji Page 27
    The criterion to make distinction between lawful and unlawful animals refers to religious teachings. Scaly fish of sea animals is considered to be lawful by majority of Shiite scholars, whereas there is disagreement over moray and some special kind of fish. However Hanafite jurists among Sunni scholars, are of the view that every kind of fish is lawful, while the view other Sunni scholars hold is that all sea animals are lawful even not slaughtered in conformity with Islamic rules. All Muslims unanimously consent that the meat of wild four-legged animals is lawful, and Imamieh scholars state that the meat of horse, mule, and donkey is also lawful. Shafiites, Hanbalites, and Malekites have issued their judicial opinion regarding lawfulness of horse meat, (whether pure-bred or no) while Hanafites have pronounced it disapproved. Shafiites and Hanbalites are of the opinion that donkey meat is unlawful, whereas mule meat depends on the inferior mate (male or female) from which it is born.The meat of predators is considered to be unlawful by Imamieh, Hanbanafites, Hanafites and Shafiites, however Abou Yousef and Mohammad, among Hanbalites, have declared lawfulness of fox and hyena meat.
  • Mohammad Allah Akbari Page 59
    Mohsen is the youngest son of Ali (AS) and Fatima (S) who has passed away in infancy, according to Shiite and Sunni sources. Shiite and Sunni sources do not present matching news about the time and the way of his birth and departure. This article tends to narrate and comment on the reports from people of Sunna as well as evidences regarding his birth and departure in the era of Holy Prophet (God bless him and his household). Furthermore Shiite narrations in this regard have been investigated and some of them have been criticized.
  • Mohammad Reza Barani Page 91
    During The Buwayhid reign, Baghdad witnessed convergence and divergence of various groups and sects. Meanwhile, Twelvers, taking advantage of The Buwayhid authority and enjoying their company, on one side and Hanbalites, possessing the Abbasids caliphate, on the other side, had taken up their positions on two opposite poles. The most fundamental disagreement between Twelvers and Hanbalites has been in theological beliefs. This argument also served as a reason for oppositions in political beliefs between them. Of the most significant intellectual and theological argumentations between them, Divine Unity, Holy Quran, Sunna, Holy Prophet's stance, Imam and Imamate's stance, enjoining right conduct and forbidding the evil, and also the absolutely essential topic of the Companion's stance can be outlined.The arguments regarding Divine Unity, Holy Quran and Sunna from the view point of these two sects have been investigated in this article, furthermore the similarities between their points of view have been illustrated aiming to clarify the areas of their conformity and dispute in intellectual and theological beliefs. In the talk about their approaches, other issues pertaining to their performance and behavior have also been discussed. That is because majority of the issues regarding convergence and divergence among sects relies on studying the behavior of the followers of the sects in conformity with their beliefs.
  • Seyed Mohammad Mahdi Afzali Page 111
    Following the emergence of schools of thought among Muslims, various interpretations regarding beliefs, and Imamate in particular, have been presented, which can be classified in a number of major categories including philosophical, mystical, theological, and traditional. Moreover, some of the views have enjoyed two or more systems and made up their ideas. Combinations of theological and philosophical, mystical and traditional, or mystical and philosophical have played a vital role in the emergence of various dimensions of Imamate, to name a few. Spreading theoretical mysticism through Shiism, Seyed Heidar Ameli has applied it to interpret Imamate and made effort to illustrate it in conformity with mystical foundations and to repudiate and interpretation in contrast with Shia principles, some thing we can see in the discussion pertaining to seal of Wilayate. Historically Wilayate in mysticism, taken from Shiite Imamate and mystical interpretation of Imamate, owes theoretical mysticism. New and specific approach of this article initiates a fundamental reform in taking advantage of various conceptual systems to illustrate and analyze the issue more accurately; as numerous traditions have been granted a more exact meaning in this system
  • Saleh Omar Orouj Page 137
    Messiah (AS) is one of the divine prophets who was responsible to guide Children of Israel. However various interpretations pertaining to his personality and life were presented, following his Ascension. This article aims to investigate dimensions of Messiah's personality and life in a comparative style, applying the four Gospels (Mathew, Mark, Luke, John) and Paul's letters of the New Testament which are valid among Christians as well as traditions of Holy Prophet's Household (peace be upon them).
  • Seyed Mohammad Heidar Naqavi Page 161
    This article discusses the thoughts of Hassan ebn-e Farhan Maleki - contemporary researcher of the Predecessors – regarding definition of the "Companion". He is of the view that there is no reason in Holy Quran and the correct Sunna to prove that every Muslim who has seen the Holy Prophet can be entitled "Companion". Praises about the Companions in holy Quran and tradition only encompass particular Companions, those who became Muslims prior to Hodaibieh conquest. While those who accepted Islam following Hodaibieh are included among "Common Companions", or in other words "Successors". In his view, Islamic sects wont succeed to eliminate sectarian animosities and conflicts unless they all refer to Holy Quran and correct Sunna and avoid blind prejudices and imitations and furthermore revise and amend the exaggerations in their beliefs and views.