فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - سال نهم شماره 17 (پاییز و زمستان 1400)

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال نهم شماره 17 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم سادات نبوی میبدی*، جنان ایزدی صفحات 5-23

    شواهد نشان می دهد مفهوم بیان ناپذیری شامل قضایای شهودی در عرفان اسلامی نمی شود. نگارش حاضر در راستای بررسی و نقد استدلال ویلیام جمیز بر بیان ناپذیری است؛ استدلالی که او بر عبارت غزالی استوار کرده است و بر اساس آن، ویلیام جیمز عرفان اسلامی را مشمول نظریه بیان ناپذیری قلمداد می کند. در فرایند تحقیق پیش رو به دو حقیقت خواهیم رسید؛ نخست اینکه پس زمینه های گزاره های عرفانی برای اهل حقیقت شفاف تر خواهد شد؛ دیگر آنکه با مشکوف شدن پس زمینه ها همچون شرایط ویژه اجتماعی و سیاست های مخالف و تنگناهای زبانی، به یک روش دقیق برای رسیدن به حقایق دست خواهیم یافت. در این بحث سخنان عرفا و محققان اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته تا بطلان این فرضیه آشکار تر شود. مقاله حاضر با روش های ساختارگرایی و پدیدارشناسی به رشته تحریر درآمده است.

    کلیدواژگان: بیان ناپذیری، بیان پذیری عرفان اسلامی، کنه ذات، ویلیام جیمز، غزالی
  • زینت بوستانی*، اصغر سلیمی نوه، علیرضا پارسا صفحات 23-43

    مطابق نظر سهروردی، واقعیت های گوناگون، چیزی غیر از نور نیستند که از لحاظ شدت و ضعف با یکدیگر تفاوت دارند. هستی شناسی سهروردی مبتنی بر نظام نور و مراتب آن است. وی معتقد است عوالم، مراتب گوناگون دارد که بالاترین آنها نورالانوار است. نورالانوار بالاترین مرتبه هستی می باشد و اوست که سرچشمه نورانیت بوده و همه هستی از او سرچشمه می گیرد. او بهترین برهان برای اثبات نورالانوار را برهان صدیقین می داند. در بحث صفات، معتقد است نورالانوار، نه دارای صفات ظلمانی و نه دارای صفات نورانی است. درعین حال وی برای نورالانوار اضافات فراوانی قایل است؛ مانند اضافه رزاقیت، اضافه مبدایت، اضافه عالمیت و... و درنهایت می گوید همه این اضافات به یک اضافه برمی گردد و آن اضافه مبدایت است. افزون براین شیخ اشراق صفات سلبی بسیاری را باور دارد؛ ازجمله اینکه نورالانوار جسم نیست، غاسق نیست، ممکن نیست، ذوجهت نیست و... که درنهایت همه این صفات سلبی را به یک صفت سلبی یعنی امکان برمی گرداند. تمامی این صفات اضافی و سلبی، جزء صفات اعتباری است و هیچ یک امور عینی مستقل زاید بر ذات نیستند و هیچ نحوه ترکیبی را در ذات الهی لازم نمی آورند.

    کلیدواژگان: واجب الوجود، شیخ اشراق، نظام نوری، تشکیک، اصالت ماهیت
  • زهرا حاجی نیا*، هادی ایزانلو صفحات 43-63

    چگونگی ارتباط نفس با مبادی عالیه هستی به ویژه عقل فعال، از مسایل مهم فلسفه صدرایی است. ازنظر ملاصدرا نفس انسان ازطریق حرکت جوهری از عالم طبیعت به عوالم بالاتر سلوک یافته و با عقل فعال اتحاد برقرار می کند و به ادراک معقولات نایل می گردد. در این دستگاه معرفتی ادراک معقولات، به مشاهده نفس حقایق حاصل می شود؛ بدین صورت که صور خیالی و عقلانی، هریک در مقام خود، دارای ثبات و تجرد ذاتی اند و نفس با حرکت جوهری به مرحله ادراک عقلی راه می یابد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی می کوشد تبیینی روشن از چگونگی این نحوه ادراک و به طور خاص، نحوه اتحاد آن با عقل فعال ازمنظر ملاصدرا ارایه نماید. برای رسیدن به این مقصود، نخست باید ماهیت نفس، عقل، ادراک و نحوه اتحاد نفس با عقل فعال و دیگر مبادی عقلی و کیفیت ارتباط صورت معقوله با ادراک شهودی از حقایق عقلی موجودات، ازمنظر فیلسوفان پیش از ملاصدرا بررسی گردد تا راه حل مسیله پژوهش حاضر را فراهم ‎نماید.

    کلیدواژگان: نفس، علم، ادراک، عقل فعال، ملاصدرا
  • مهدی کریمی، سید محمدعالم رضوی* صفحات 63-85

    مسیله تصرف و نقش انسان در تحقق امور عالم، از مهم ترین مباحثی است که در طول تاریخ، نزاع های شدیدی را میان مذاهب اسلامی از معتزله، اشاعره، ماتریدیه، شیعه، سلفیه و... برانگیخته است. این نظریات در میان دوسویه افراط و تفریط از انکار مطلق نقش انسان تا اختیار مطلق انسان در نوسان بوده است. پس از پیدایش سلفیه، این نزاع شدت گرفت؛ چراکه به وسیله عده ای، مستلزم تکفیر و شرک دانسته شد. در نوشتار حاضر تحلیل سهم انسان در ایجاد افعال و نسبت آن با تصرف الهی باتوجه به دیدگاه جاجروی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته علمی دیوبندیه، بلکه تاثیرگذارترین اندیشمند دیوبندیان مماتی در پاکستان و نیز در بسیاری از مناطق شرق ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مهم ترین مدعای جاجروی، نفی هرگونه تصرف و قدرت انسان در تحقق امور عالم طبیعت است که مستلزم تایید شرک دانستن هرگونه یاری خواستن و توسل به اولیای الهی می باشد، ولی به این نظریه، نقدهای متعددی مانند نقد نقضی، حلی و نیز نقد مبنایی وارد است.

    کلیدواژگان: فاعلیت انسان، تصرف، ماتحت الاسباب، مافوق الاسباب، نظریه کسب، جاجروی
  • حسین کریمی* صفحات 85-101

    صدرالمتالهین به عنوان فیلسوفی متشرع، درباره جهات گوناگونی از علم فقه به بحث و نظر پرداخته است. ایشان پس از بیان چهار معنا برای فقه، درباره علم فقه به معنای مصطلح، آرای خاص خود را در باب موضوع علم فقه، فایده علم فقه، ضرورت تعلم فقه و تفاوت های آن با علم عقاید و اصول، اتخاذ کرده است. ملاصدرا ازجمله کسانی است که تعبد به احکام فقهی را ضروری دانسته، عقل را در درک ملاکات احکام ناتوان و دخالت عقلانی در فقه را ناصواب شمرده است. احکام شرعی در دیدگاه ایشان به حصر عقلی و شرعی منحصر در احکام خمسه است و البته مترتب بر مصالح و مفاسد نوعیه اند، ولی آنها را از دسترس فهم عقل خارج می داند. از دیدگاه صدرالمتالهین فقه و انجام تکالیف، مقدمه ای برای رسیدن به علم حقیقی یعنی معرفت الله است و رسیدن به این مرتبه از طهارت نفس و ایمان واقعی، متوقف بر عمل به تکالیف فقهی می باشد.

    کلیدواژگان: فقه، حکم شرعی، ملاک حکم، عقل، معرفت الله
  • محمدمهدی گرجیان*، مصطفی نقیبی جوشانی صفحات 101-110

    مسیله معرفت نفس و جایگاه وجودی آن در عوالم هستی همواره مورد توجه حکمای مسلمان بوده است؛ در تبیین مشایین، پیدایش وجود نفس انسان در سیر نزول هستی، متاخر از پیدایش عالم طبیعت یا همراه آن خواهد بود. همچنان که در سیر صعود هستی، نهایت سیر آدمی رسیدن به مرتبه عقل مستفاد و متصور شدن به همه صورت های علمی، و عالمی عقلی مشابه عالم عینی شدن است. در حکمت اشراق، سهروردی در سیر نزول هستی، جایگاه نفس را در انتهای نظام نوری می داند که رب النوع او، یعنی حضرت «جبرییل» آن را به وجود آورده است. و در سیر صعود هستی معتقد است که نهایت سیر انسان، رسیدن به عالم نور و مفارقات و جزء عالم قدسی شدن است. اما صدرالمتالهین در نظر نهایی خویش معتقد است که نفس انسان به تجردی خاص، این توانایی را دارد که با حفظ وحدت و هویت خویش، در سیر نزول هستی از عالم اله به عقول و مثال و سپس به عالم ماده نزول می کند و آنگاه در سیر صعود نیز این توانای را دارد که مجددا به عالم اله راه پیدا کند.

    کلیدواژگان: نفس، قوس نزول، قوس صعود، تجرد نفسانی، حدوث
|
  • Uthman Windi Anjaii* Pages 5-23

    Evidences show that the theory of the unexplained does not include propositions of intuitions in the Islamic mysticism. This paper has been authored in the course of the examination of William James’s argument for the unexplained. His argument owes to al-Ghazali phrases according to which James considers Islamic mysticism under the theory of the unexplained. In the process of his research, the author has come across two points: first that the backgrounds of mystical propositions would be clearer for the truth-seekers; second after discovering those backgrounds such as the opponent’s specific social and political preconditions and linguistic constraints, we may devise a precise method for realizing the truths. The words of Muslim mystics and researchers have been taken into consideration in order to demonstrate that this theory is not valid. The method adopted for this paper is phenomenological and structuralist.

    Keywords: being unexplainable, that Islamic mysticism is explainable, the core ofthe Essence, William James, al-Ghazali
  • Zinat Bostani* Pages 23-43

    Different entities, according to Suhrawardi, are no more than the light graded in terms of their weakness or intensity. Suhrawardfi’s ontology rest on the system of light and its levels. The worlds, he argues, have different levels the highest of which is that of the Light of lights; it is the source of brightness which all what there is comes from. He holds that the best argument for the Light of lights is that of the righteous (i.e. ontological argument). In his discussion of the attributes, Suhrawardi says that the Light of lights neither has the dark attributes nor the bright ones. Nonetheless, he considers many attributions for the Light of lights such as, those of all-Provider, the Origin, the Knower, and … ; he eventually says that all those attributions go back to that of the Origin. Furthermore, Suhrawardi embraces many negative attributes such as that the Light of lights is not body, pitch-dark, contingent, oriented and so on; all those negative attributes stem from one namely, contingency. All those negative and relative attributes are mentally-constructed none of which is independent concrete attached to the Essence lest they bring about composition in the Holy Essence.

    Keywords: necessary being, Sheikh Ishraq, the system of light, gradation, theprimacy of quiddity
  • Zahra Hajinia*, Hadi Izanlo Pages 43-63

    The how-connection of the soul to the high grounds of being particularly the Active Intellect is one of the significant issues of Sadraian philosophy. Through trans-substantial motion, human soul, Mulla Sadra argues, traverse from the world of nature to the higher worlds being unified with the Active Intellect thus knowing the intelligible ones. In such cognitive apparatus, we might perceive the intelligible through the observation of the very entities; it is such that the imagined and intellectual forms are stable and incorporeal in their position and then the soul proceeds to the stage of intellectual perception to know them through transsubstantial motion. Having adopted a descriptive-analytic method, the authors try to offer a clear explanation of how such kind of perception and particularly of how it is unified with the Active Intellect, as per Mulla Sadra’ view. In order to do so, we must first study the views of philosophers prior to Mulla Sadra on the nature of the soul, the intellect, perception and how-unification of the soul with the Active Intellect, howconnection of the intelligible form to intuitive perception of intellectual entities and other intellectual principles so that we pave the way for the solution of the issue.

    Keywords: the soul, knowledge, perception, the Active Intellect, Mulla Sadra
  • Mahdi Karimi, Sayyid Muhammad ‘Alim Razwi* Pages 63-85

    Man’s role and domination over doing things in the world has been one of the most important issues through history that provoked intense controversies among Islamic sects such as Mu’tazilites, Asharites, Maturidites, Shiites, Salafists and the like. Their theories fluctuate between the two extremes from the absolute negation of man’s role to man’s absolute free will. After the creation of Salafism, this controversy became harsh, because some of them considered the theory a cause of blasphemy and polytheism. In what follows, the authors have tried to analyze and examine man’s share in man’s taking action in contrast to God’s domination in the light of Jajarwi’s view as a prominent scholar of Deobandi, or rather the most influential intellectual of Mamati Deobandi of Pakistan and many eastern parts of Iran. Jajarwi’s important claim is the negation of man’s power and domination whatsoever over the creation of anything in the world of nature; he considers any help or imploring for assistance from God’s saints as a cause of polytheism. This theory comes under a few criticisms such as counter-argument, criticisms of his infrastructure and of the solution.

    Keywords: man’s activity, domination, what is under causes, what is above causes, theory of kasb (acquisition), Jajarwi
  • Hussein Karimi* Pages 85-101

    As a law-abiding philosopher, Mulla Sadra has dealt with different aspects of fiqh (Islamic jurisprudence). Having stated the four meanings of fiqh, he specified his views about the technical meaning of fiqh, the subject matter, the benefits, and necessity for learning fiqh and its differences from the discipline of religious doctrines (theology). Mulla Sadra is among those who necessitate devotion to Islamic laws, holding that reason fails to comprehend the grounds of religious rulings thus its involvement in fiqh incorrect. Religious rulings, in his view, are legally and rationally confined in five legal categories depending on typical interests or evil consequences all of which go beyond the grasp of reason. Mulla Sadra argues that fiqh and practicing religious duties is a prerequisite for acquiring true knowledge i.e. knowing God; reaching this level of purity of soul and true faithfulness owes to the fulfillment of legal duties.

    Keywords: fiqh, legal ruling, the ground of ruling, reason, knowing God
  • Muhammadmahdi Gorjian*, Mustafa Naqibi Joshani Pages 101-110

    Self-knowledge and the ontological position of soul in the worlds of being have always been the focus of attention among Muslim philosophers. In the peripatetic explanation in the course of descending arc of existence, man’s soul comes after the creation of natural world or along with it. In the course of ascending arc of existence, the destination of man’s journey is to reach the Acquired Intellect where human soul goes to be transformed into all cognitive forms i.e. the intellectual world goes similar to the concrete world. In his Illumination philosophy in the course of descending arc, Suhrawardi considers the position of the soul at the end of the system of light whose specific deity (archetype), holy Gabriel, has created it. In its ascending arc, he says that the destination of man’s journey is to reach the world of light and incorporeal substances where the soul becomes part of the holy world. In his last viewpoint, Mulla Sadra argues, through some specific incorporeality along with its unity and identity in the course of descending arc, man’s soul may descend from the divine world to the intellects, the imagined and then to the material world. In the course of ascending arc, the soul is able to get into the divine world, again.

    Keywords: the soul, descending arc, ascending arc, incorporeity of soul, temporalcreation