فهرست مطالب

جراحی ایران - سال سی‌ام شماره 1 (بهار 1401)

نشریه جراحی ایران
سال سی‌ام شماره 1 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • حسین عبدالرحیم زاده فرد، علی طاهری آکردی، گلنار ثابتیان فرد جهرمی، نادر معین وزیری، شهرام بلندپرواز، حمیدرضا عباسی، رضا همایی فر صفحات 1-29

    ترومبوز عروقی به عنوان یک عارضه مهم قابل پیشگیری در درمان بیماران ترومایی در نظر گرفته می شود. پیشگیری از آن و همچنین بهبود روش های پیشگیرانه برای بروز این عارضه به دلیل محدودیت های ناشی از ترومای همزمان از جمله مواردی است که اخیرا مورد مطالعه و توسعه قرار گرفته است.
    علیرغم سودمندی اثبات شده پیشگیری از ترومبوز عروقی، صدمات همزمان، چالشی را در بیماران تروما به وجود آورده است. این صدمات می تواند به شکل خونریزی غیر قابل کنترل باشد که نیاز به جراحی اورژانسی دارد یا خونریزی ارگان هایی که در حال حاضر تهدیدی برای زندگی نیستند، اما احتمال ادامه خونریزی و در نتیجه شوک (در صدمات ارگان های جامد شکم) یا گسترش آسیب (در آسیب های سیستم عصبی) وجود دارد.
    اتخاذ یک استراتژی مناسب برای پیشگیری از ترومبوز عروقی در بیماران تروما همیشه باید شامل پاسخ به موارد زیر باشد:
    ارزیابی نیاز به شروع پروفیلاکسی بر اساس خطر ترومبوز عروقی در فرد آسیب دیده.
    زمان مناسب برای شروع پروفیلاکسی بر اساس تعیین خطر خونریزی و پیشرفت صدمات موجود.
    تعیین روش مناسب پروفیلاکسی در بیماران ترومایی نیازمند بر اساس شرایط بالینی.
    نظارت (اثربخشی، ایجاد عوارض جانبی).

    کلیدواژگان: ترومبوآمبولی وریدی، پروفیلاکسی، تروما
  • دکتر مسعود خوشنودی، دکتر نازی درخشان راد، دکتر عبدالرضا شیخ رضایی، دکتر نیما استاد رحیمی، دکتر هوشنگ صابری صفحات 29-43
    زمینه و هدف

    اسپوندیلوز گردنی روند پاتولوژیک پیشرونده ای است که ثانویه به فشار و کشش های بیومکانیکال اتفاق می-افتد. اسپوندیلوزیس به عنوان شایعترین علت میلوپاتی گردنی در افراد بالای 55 سال شناخته شده است. در بیماران لوردوتیکی که فشار از قدام و یا قدام و خلف در کمتر از سه سطح دارند، هم می توان رویکرد قدامی و هم رویکرد خلفی را جهت جراحی انتخاب نمود. هدف از این مطالعه مقایسه رویکرد جراحی قدامی در برابر خلفی در مبتلایان به اسپوندیلوز گردنی دارای اندیکاسیون هر دو رویکرد بر اساس کرایتریای بنزل برای انتخاب روش جراحی بهینه در این بیماران می باشد.

    مواد و روش ها:

    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی غیرتصادفی شده و در بین بیماران مراجعه کننده به درمانگاه جراحی مغز و اعصاب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در بین سال های 1397 تا 1399 انجام شد. بیماران تحت ارزیابی از نظر تعیین نمره مقیاس های SF-36 (ویر، 1992) و mJOA (بنزل، 1991(و Nurick (نوریک، 1972) قرار گرفتند. سپس براساس تشخیص جراح به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول تحت جراحی لامینکتومی خلفی و گروه دوم تحت کورپکتومی و یا دیسککتومی و تعبیه کیج همراه با گرافت بین جسم مهره ای قرار گرفتند. لازم به ذکر است که تمام جراحی ها توسط یک تیم جراحی صورت گرفت و بیماران پس از ترخیص تحت پیگیری 5/4 و 9 ماهه جهت تعیین مجدد نمره هر سه مقیاس قرارگرفته و اطلاعات به دست آمده به روش تحلیل واریانس داده های مکرر تحت آنالیز قرار گرفت.

    یافته ها: 

    در این مطالعه 120 بیمار با میانگین (± انحراف معیار) سنی (41/2) 1/61 سال که 63 مرد (5/52%) و 57 زن (5/47%) بودند، بررسی شدند. 60 بیمار با رویکرد قدامی و 60 بیمار با رویکرد خلفی جراحی شدند. بین دو گروه پیش از جراحی از نظر سنی (053/0P =)، جنسیت (361/0P =)، مدت زمان علامت دار بودن (075/0P =)، درجه لوردوزیس (052/0P =) و مقدار مطلق قطر قدامی - خلفی کانال (603/0P =) تفاوت معناداری وجود نداشت. میانگین SF-36 به طور معناداری در گروه رویکرد قدامی بیشتر از خلفی در پیگیری های 5/4 ماه (001/0P =) و 9 ماه (001/0P =) بود. میانگین mJOA به طور معناداری در گروه رویکرد قدامی بیشتر از خلفی در پیگیری های 5/4 ماه (002/0P =) و 9 ماه (001/0P =) بود. میانگین نمره Nurick پیش از جراحی و در پیگیری های 5/4 ماه (745/0P =) و 9 ماه (909/0P =) بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت.

    نتیجه گیری:

    نتایج حاصل از این مطالعه در مجموع نشان داد که هر دو رویکرد قدامی و خلفی در پیگیری موجب بهبود وضعیت بیماران می شوند، اما در بیماران با رویکرد قدامی رضایتمندی پس از عمل جراحی بیشتر است.

    کلیدواژگان: اسپوندیلوز گردنی، کرایتریای بنزل، رویکرد قدامی، رویکرد خلفی، پیامد
  • علی اصغر درزی، علی زاهدیان، سکینه کمالی آهنگر، ندا امیرخانلو صفحات 44-53
    زمینه و هدف

    لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی به عنوان درمان انتخابی بیماری های کیسه صفرا شناخته می شود. این تکنیک جدید با وجود مزایایی از جمله کاهش درد و سایر علایم پس از جراحی کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین طول مدت درد قبل از عمل با علایم بیماری و نوع پاتولوژی در بیماران تحت جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در طی سال های 13961392 انجام شده است.

    مواد و روش ها:

    مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی است. از جامعه بیماران کاندید لاپاراسکوپی ناشی از سنگ کیسه صفرا که طی سال های 96-1392 در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل تحت جراحی قرار گرفته بودند، 253 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات جمعیت شناختی بیماران (گروه سنی، جنسیت، شاخص توده بدنی و تحصیلات)، نوع پاتولوژی، طول-مدت درد و علایم بالینی قبل، دو هفته و 2 ماه بعد از جراحی در قالب چک لیست جمع آوری و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و آزمون های آماری کروسکال - والیس، من - ویتنی و کای دو مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها:

    میانگین سنی بیماران مورد مطالعه برابر 16/14±36/38 سال و اکثریت در گروه سنی کمتر از 30 سال (5/41 درصد)، زن (3/78 درصد) و دارای اضافه وزن (1/45 درصد) بوده اند. اختلاف میانگین طول مدت درد قبل از عمل بر اساس گروه سنی (02/0 =P) و نوع پاتولوژی (001/0 > P) بیمار، معنادار بوده است؛ به گونه ای که بیشترین مدت زمان درد در گروه سنی 31 تا 50 سال و همچنین در بیماران مبتلا به کوله سیستیت مزمن مشاهده شده است. پس از درجه بندی طول مدت درد، ارتباط بین طول مدت درد با بروز درد کلاسیک طی 2 هفته و 2 ماه بعد از عمل معنادار شده است (001/0 >P)، در حالی که ارتباط با سایر علایم بیماری (ترش کردن، نفخ، تهوع و استفراغ) معنادار نبوده است (05/0

    کلیدواژگان: کوله سیستکتومی، درد، لاپاراسکوپی، طول مدت
  • رحمت الله جوکار، سید مختار اسمعیل نژاد گنجی، سکینه کمالی آهنگر، نرجس السادات علویان صفحات 54-65
    زمینه و هدف

    خواب خوب در بهبود سلامت بیماران نقش مهمی دارد. عوامل مختلفی در بیماران منجر به بروز اختلال خواب می شود. بیماری های جسمی همراه با درد می تواند موجب بروز اختلال خواب شوند، از این رو هدف از مطالعه بررسی عوامل اختلالات خواب در بیماران بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی بوده است.

    مواد و روش ها:

    در این مطالعه مقطعی، کلیه بیماران ترومایی و غیر ترومایی بالای 18 سال بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی که دچار اختلالات خواب شدند، وارد مطالعه شدند. بیماران به دو گروه تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد پیتزبرگ و پرسشنامه عوامل محیطی موثر در بروز اختلال خواب می باشد. داده ها با نرم افزار SPSS ورژن 16 تجزیه و تحلیل گردید. از آزمون های کای اسکویر و تی تست و من ویتنی استفاده شد. مقدار احتمال کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها:

    از بین 200 بیمار مورد مطالعه 187 بیمار (5/93%) به دلیل تروما و 13 مورد (5/6%) به علت حوادث غیرترومایی در بخش ارتوپدی بستری شده بودند. 118 بیمار (0/59%) اپیوم دریافت کرده و برای 82 بیمار (0/41%) اپیوم تجویز نشد. کیفیت خواب در 80 بیمار (40%) بستری در بخش ارتوپدی خوب و در 120 بیمار (60%) کیفیت خواب ضعیف گزارش شد. در بررسی کیفیت خواب بیماران با تروما و غیرترومایی علت بستری در بخش ارتوپدی هیچ ارتباط معناداری مشاهده نشد (14/0=P). در بررسی کیفیت خواب بیماران با مصرف اپیوم در بخش ارتوپدی مشخص شد که 62 نفر (5/77%) بیمارانی که کیفیت خواب خوبی داشتند، اپیوم مصرف می نمودند که این ارتباط به لحاظ آماری معنادار گزارش شد (001/0 > P).

    نتیجه گیری:

    به طور کلی می توان نتیجه گرفت کیفیت خواب بیماران بستری در بخش ارتوپدی بیمارستان شهید بهشتی در حد قابل قبول نمی باشد و عواملی مانند میزان تحصیلات و سابقه اعتیاد بیماران در کیفیت خواب آنها تاثیر می گذارد.

    کلیدواژگان: کیفیت خواب، بیماران، بستری شدن، ارتوپدی، تروما
  • سیده مهسا میرمحمدی، احمد رمضانی سعادت آبادی، آزاده آصف نژاد، علی عبداللهی صفحات 66-85
    زمینه و هدف

    به دلیل بیماری های قرنیه و مشکلات در خصوص پیوند قرنیه آلوگرافت که شامل کمبود قرنیه باکیفیت و همچنین رد بافت پیوندی توسط سیستم ایمنی در بازه ی پنج سال است، ساخت قرنیه با کمک فناوری جدید از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش، پلیمر پلی کاپرولاکتون به همراه پلی وینیل الکل حاوی عصاره آلویه ورا استفاده شد تا داربست الکتروریسی با خواص مشابه با بافت هدف تهیه شود.

    مواد و روش ها:

    برای تعیین مورفولوژی داربست های الکتروریسی شده از میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده شد. به منظور تعیین خواص فیزیکی داربست های الکتروریسی شده، میزان شفافیت، آب دوستی، جذب آب و تخریب پذیری آن ها بررسی شد. همچنین خواص مکانیکی داربست ها مورد بررسی قرار گرفت. در راستای بررسی گروه های عملکردی داربست ها از طیف‏سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه استفاده شد. از سلول های استرومای قرنیه، جهت بررسی سمیت سلولی و چسبندگی به سطح داربست ها انجام گردید.

    یافته ها:

    نتایج میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان داد که با افزودن عصاره آلویه ورا، قطر الیاف در داربست پلی کاپرولاکتون و پلی وینیل الکل از 423 به 214 نانومتر کاهش می یابد. نتایج حاصل از آزمون زاویه تماس، جذب آب و تخریب پذیری نشان داد که با افزودن پلی وینیل الکل و عصاره آلویه ورا میزان آب دوستی و تخریب پذیری داربست های الکتروریسی افزایش یافت. نتایج حاصل از آزمون انتقال نور نشان داد که با افزودن مقدار پلی وینیل الکل و عصاره آلویه ورا، میزان انتقال نور داربست الکتروریسی پلی کاپرولاکتون از 7/14 به 14/74 درصد در داربست پلی کاپرولاکتون و پلی وینیل الکل حاوی عصاره آلویه ورا افزایش می یابد. نتایج حاصل از تست های مکانیکی نشان داد که با افزودن پلی وینیل الکل و آلویه ورا، مدول یانگ داربست های الکتروریسی نسبت به داربست پلی کاپرولاکتون افزایش یافت.

    نتیجه گیری:

    نتایج نشان داد افزودن پلی وینیل الکل و عصاره آلویه ورا به پلی کاپرولاکتون باعث بهبود خواص مکانیکی، فیزیکی، شیمیایی و همچنین سبب بهبود چسبندگی و رفتار سلولی شد.

    کلیدواژگان: الکتروریسی، الیاف هم‏راستا، استرومای قرنیه، پلی کاپرولاکتون، پلی وینیل الکل، عصاره آلوئه ورا
  • رضا شفیع پور صفحات 85-90
    زمینه و هدف

    استیوآرتریت به عنوان شایع ترین بیماری مفصل یکی از علل مهم درد زانو می باشد که در صورت عدم پاسخ به درمان های غیر جراحی فرد را کاندید جراحی تعویض مفصل زانو می نماید.

    مواد و روش ها:

    در این مقاله به طور مختصری در مورد مسایل مربوط به این جراحی از جمله اندیکاسیون، کنترااندیکاسیون، تکنیک و عوارض احتمالی با توجه به مقالات معتبر توضیح داده شده است.

    یافته ها:

    در حال حاضر رضایتمندی از جراحی تعویض مفصل زانو در مطالعات مختلف از هشتاد تا صد درصد و میزان بقای 15 ساله 95 درصد می باشد.

    نتیجه گیری:

    تعویض مفصل زانو در صورتی که طبق اندیکاسیون و با تکنیک صحیح انجام شود، مشکل اغلب بیماران مبتلا به استیوآرتریت پیشرفته زانو را حل و به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک شایانی می کند.

    کلیدواژگان: آرتروز، زانو درد، آرتروپلاستی، تعویض مفصل زانو، جراحی زانو، درمان آرتروز
  • مصطفی جابرانصاری صفحات 91-98

    دومینیک ژان لری (1842 - 1766 میلادی، Dominique Jean Larry) جراح برجسته فرانسوی در عصر ناپلیون بود که در مقام جراح ارشد ارتش ناپلیون اول خدمت می کرد. لری در روستای بادن (Baudean) واقع در ناحیه پیرنی (Hautes Pyrenées) به دنیا آمد و در سن سیزده سالگی یتیم شد. تحت نظارت و مراقبت عموی خود که جراح ارشد بیمارستانی در تولوز (Toulouse) بود، لری مدت 6 سال به تحصیل پرداخت و به مقام جراحی دست یافت.

  • اصغر صادق آبادی صفحات 99-103

    ارنست فردیناند زاویر بروخ (3 ژوییه 1875 - 2 ژوییه 1951 میلادی) یک جراح آلمانی چیره دست بود که همواره ابهاماتی درباره ارتباط وی با حزب نازی وجود داشت. ذبیح الله منصوری، اقتباسی آزاد از سرگذشت وی را به زبان فارسی منتشر کرده است

  • سید عباس میرمالک صفحات 104-105

    خطای نوع اول و یا مثبت کاذب که منجر به احتمال نتیجه گیری غلط از یک بررسی می شود را خطا یا ریسک آلفا می گویند. ریسک آلفا وقتی اتفاق می افتد که فرض صفر علیرغم صحیح بودن آن، رد شود.
    پیش نیاز این نوشتار مراجعه به شماره قبلی نشریه و آشنا شدن با فرض صفر است.

  • مسعود قادی پاشا، پارسا قادی پاشا صفحات 106-112

    امروزه علیرغم تلاش جامعه پزشکی و پیشرفت تکنولوژی میزان شکایت از کادر درمان رو به افزایش است. افزایش شکایت در سایر کشورها نیز مشاهده می شود، فلذا برآن شدیم تا با بررسی علل شایع شکایت، راه های پیشگیری از قصور و دفاع خوب در رشته جراحی گامی موثر در پیشگیری از قصور پزشکی برداریم.
    تخلف به دو دسته تقسیم می شود: تخلف انتظامی؛ تخلف کیفری. تخلف انتظامی در واقع کوتاهی در امر درمان است که منجر به نقص عضو و فوت نگردد. محل بررسی تخلف انتظامی در نظام پزشکی می باشد. مجازات های تخلف انتظامی شامل تذکر یا توبیخ شفاهی تا محرومیت دایم از اشتغال به حرفه های پزشکی و وابسته در تمام کشور می باشد. تخلف کیفری در واقع انجام فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد. تقصیر پزشکی که منجر به فوت گردد، تخلف کیفری محسوب می گردد و مجازات تقصیر پزشکی پرداخت دیه و در موارد فوت بیمار می تواند شامل حبس باشد.
    عناوین قصور پزشکی در جراحی احصاء شده از جلسات کمیسیون پزشکی قانونی شامل: عفونت پس از جراحی شکم، عوارض جراحی چاقی، عوارض جراحی های زیبایی در صورت، سینه و شکم، عدم تشخیص صدمات شکم متعاقب تروما، درمان نامناسب اورژانس های دستگاه گوارش،
    عود فتق اینگونیال، عود بیماری های کولورکتال، آمبولی متعاقب جراحی، آسیب عصب راجعه حین جراحی تیرویید. در 9 ماهه 1400 تعداد 8850 پرونده در کمیسیون های سازمان پزشکی قانونی کشور بررسی گردید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/11% رشد داشته است. در مجموع از کل پرونده ها 46% قصور و 54% تبریه شدند. در این مدت 14268 مورد رشته های مختلف تخصصی درگیر شکایت بودند که 5375 مورد مربوط به رشته های مختلف جراحی بوده که 6/37% از کل پرونده ها را شامل می گردد و نسبت به سال گذشته 10% رشد داشته است. از این تعداد 36% مرتکب قصور شدندکه نسبت به سال گذشته 1% کاهش مشاهده می گردد. تعداد متخصصین جراحی عمومی درگیر پرونده 1378 نفر بود که 6/9% از کل پرونده ها می باشد و نسبت به سال قبل 15% رشد داشته است. بیشترین شکایت به ترتیب شامل جراحی عمومی 1378 مورد، دندان پزشک 1260 مورد، رشته پرستاری 1226 مورد، متخصص جراحی زنان و زایمان 1083 مورد، پزشک عمومی 906 مورد، مسیول فنی 757 مورد، ارتوپدی 725 مورد می باشد
    یکی از مهمترین ماده ای که می تواند در پیشگیری از قصور پزشکی کمک کننده باشد ماده 158 می باشد: ارتکاب رفتاری که طبق قانون جرم محسوب می شود، در موارد زیر قابل مجازات نیست و بند ج آن ذکر می نماید: هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی، رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام می شود، جرم محسوب نمی گردد. در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نیست. همینطور که در این قانون ذکر شده در صورت رعایت سه شرط دیکر مجازات برای فرد در نظر گرفته نمی شود:ا- عمل جراحی مشروع باشد و ایندیکیشن داشته باشد 2- اخذ رضایت 3- رعایت موازین فنی و علمی. البته هر سه شرط باید رعایت شود و در صورت عدم رعایت هر یک از این موارد تخلف رخ داده و کادر درمان مجازات می شود.

    کلیدواژگان: قصور پزشکی، پیشگیری، دفاع، جراحی
  • هیات رئیسه صفحات 113-136

    در مدتی کوتاه پس از انقلاب اسلامی، بروز جنگ تحمیلی و وجود تعداد بی‎شماری مجروحین جنگی، جراحان مملکت را با وظیفه‎ای دشوار و بی نهایت مهم روبرو کرد. عدم آشنایی جراحان ما با درمان جراحان جنگی که به کلی با طبابت جراحی معمولی متفاوت است نیز بر مشکلات موجود افزود.
    در شرایط فوق وجود یک تشکل علمی برای کمک به افزایش دانش جراحان و آشنا کردن آنها به نحوه درمان مجروحین جنگی و همچنین پیشرفت های جراحی در سطح دنیا کاملا ضروری به نظر می رسید.
    در 26 آذر ماه سال 1364 به همت معدودی از جراحان به عنوان هیات موسس دعوتی به صورت عام از جراحان بعمل آمد و هفتاد و چهار نفر در آن شرکت کردند و اولین هیات مدیره جامعه جراحان ایران بر طبق اساسنامه‎ای که به تصویب وزارت کشور رسید انتخاب شد و جامعه جراحان ایران متشکل از تمامی انجمن های رشته های مختلف جراحی قدم به عرصه وجود گذاشت.
    در مقدمه اساسنامه هدف از تشکیل جامعه جراحان ایران به این شرح توصیف شده است:" نظر به لزوم انسجام و همبستگی بین جراحان کشور و با توجه به وجوه مشترکی که از نظر علمی و عملی بین رشته‎های مختلف جراحی وجود دارد و به منظور پیشبرد و ترقی و تعالی حرفه جراحی در ایران و با حفظ موجودیت و اصالت انجمن‎های تخصصی جراحی در رشته های مختلف، جامعه جراحان ایران بر طبق اصول و ضوابط مندرجه در اساسنامه تاسیس می شود."
    در مدت کوتاهی پس از تاسیس جامعه جراحان ایران شاخه اصفهان جامعه شکل گرفت و در طی سال های بعد شاخه‎های شیراز، خراسان، تبریز، گیلان، مازندران و... نیز فعال شدند.
    اولین کنگره علمی جامعه جراحان در بیست و دوم بهمن ماه سال 1363 در شرایط بسیار دشواری در اصفهان برگزار گردید. حضور فعال و حمایت بی دریغ وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت که خود از
    بنیان گزاران جامعه بود، تاثیر بسزایی در این روند داشت. این تجربه تاثیر قابل توجهی در تثبیت و پیشرفت روزافزون فعالیت های جامعه جراحان ایران به جا گذاشت که در حال حاضر نیز ادامه دارد.

|
  • bdolrahimzadeh Fard H. MD*, Taheri Akerdi A. MD, Sabetian Fard Jahromi G. MD Moeinvaziri N. MD, Bolandparvaz Sh. MD, Abbasi H. R. MD Homaeifar R. MD, Paydar Sh. MD Pages 1-29

    Thrombotic events are accounted as one of the important preventable complications following trauma. Improving the prophylactic protocols is one of the issues that has been considered in recent years. Despite the proven effectiveness of prophylactic protocols in reducing thrombotic events, the increased risk of massive and life-threatening bleeding has limited the widespread use of these protocols.
    Theoretically, the administration of anti-thrombotic drugs can lead to extensive bleeding in the affected organ or other organs and subsequently increase the risk of hemorrhagic shock (in solid organ injuries) or the expanding hematoma (in traumatic brain injuries).
    Each preventive anti-thrombotic strategy should always address the following considerations in trauma patients:- Assessing the need to start prophylactic anti-thrombotic drugs based on the risk-benefit ratio to prevent vascular thrombosis in trauma patients.

    Keywords: Venous Thromboembolism, Prophylaxis, Trauma
  • Khoshnoudi M. MD, Derakhshanrad N. MD, PhD, Sheikhrezaei A. R. MD Ostadrahimi N. MD****, Saberi H. MD, MPH* Pages 29-43

    Introduction & Objective:

    Cervical spondylotic myelopathy is a progressive degenerative disease as the most common cause of myelopathic symptoms in elderly patients, and yet many controversies exist regarding the optimal surgical approachs. In lordotic patients with ventral or ventrodorsal compression less than 3 levels, both anterior and posterior approaches can be selected. The purpose of this study was to compare anterior versus posterior surgical approaches in patients with cervical spondylotic myelopathy indicating both approaches based on Benzel criteria for choosing the optimal surgical approach.

    Materials & Methods:

    This non-randomized clinical trial was performed among patients referred to the neurosurgery clinic of our hospital between 2019 and 2021. Patients enrolled in the study were evaluated for SF-36 (Ware, 1992), mJOA (Benzel, 1991) and Nurick (Nurjck, 1972) scores preoperatively. Then, according to the surgeon's diagnosis, the patients were divided into two groups. It should be noted that all surgeries were performed by one surgical team and after discharge, they underwent 4.5 and 9 months follow-up to re-determine all three scores and the obtained information was analyzed by repeated measures analysis of variance.

    Results

    In this study, 120 patients with a mean (± standard deviation) age of 61.10 (± 2.41) years, of whom 63 were men (52.5%) and 57 were women (47.5%), were studied. In this study, 60 patients underwent anterior surgery and 60 patients underwent posterior surgery. There was no significant difference between the two groups in terms of age (P = 0.053), gender (P = 0.361), duration of symptomatology (P = 0.075), degree of lordosis (P = 0.052), and anterior- posterior diameters of canal
    (P = 0.284). The mean of SF-36 was significantly better in the anterior group than the posterior group at 4.5 (P = 0.001) and 9 months follow-ups (P = 0.001). The mean mJOA was significantly better in the anterior group than in the posterior group at 4.5 (P = 0.002) and 9 months (P = 0.001) follow-ups. The mean score of Nurick before surgery and follow-up of 4.5 months (P = 0.745) and 9 months (P = 0.909) was not significantly different between the two groups.

    Conclusions

    The results of this study showed that both anterior and posterior approaches improve the condition of patients in follow-up, but in patients with anterior approach, postoperative satisfaction ranking was better.

    Keywords: Cervical Spondylosis, Benzel Criteria, Anterior, Posterior, Outcome
  • Darzi A. A. MD, Zahedian A. MD, Kamali Ahangar S. BSc, Amirkhanlo N. MD Pages 44-53

    Introduction & Objective:

    Laparoscopic cholecystectomy is known as the selective treatment of gallbladder disease. This new technique can also cause complications despite its advantages for the patient. The aim of this study was to investigate the relationship between the duration of preoperative pain with the type of pathology and symptoms in patients undergoing laparoscopic cholecystectomy in hospitals affiliated to Babol University of Medical Sciences during 2013-2017.

    Materials & Methods:

    This is a descriptive-analytical study. From the community of laparoscopic candidates for gallstones caused by gallstones who underwent surgery in the affiliated hospitals of Babol University of Medical Sciences during 2013-2017, 253 patients were selected by convenience sampling method. Demographic information of patients (age group, sex, BMI and education), type of pathology, duration of pain and clinical symptoms before, two weeks and 2 months after surgery were collected in the form of a checklist and data using SPSS 22 software and Kruskal-Wallis, Mann-Whitney and Chi-square tests were examined.

    Results

    The mean age of the patients was 38.36±14.16 years and the less than 30 years (41.5%), female (78.3%) and overweight (45.1%). The difference between the mean duration of preoperative pain was significant based on the age group (P = 0.02) and the type of pathology (P < 0.001) of the patient; the longest duration of pain was observed in the age group of 31 to 50 years and also in patients with chronic cholecystitis. After grading the duration of pain, the relationship between the duration of pain and the occurrence of classic pain during 2 weeks and 2 months after surgery was significant (P < 0.001), while the relationship with other symptoms of the disease (Sourness, bloating and nausea and vomiting) were not significant (P < 0.05).

    Conclusions

    According to the results of the present study, the most common complaint of the patient before laparoscopic cholecystectomy was pain, which was significantly reduced after surgery. Also, the duration of pain was longer in the 30-50 of people and in patients with chronic cholecystitis. Also, the duration of pain (graded) was not significantly associated with the symptoms of sourness, bloating, nausea and vomiting, but the presence of longer pain before surgery despite pain during the period of 2 weeks and 2 months after surgery was significantly associated.

    Keywords: Cholecystectomy, Pain, Complication, Laparoscopy, Duration
  • Jokar R. MD, Esmaeilnezhad Ganji S. M. MD, Kamali Ahangar S. BScAlavian N. S. MD Pages 54-65

    Introduction & Objective:

    A good sleep plays an important role in improving the health of patients. Various factors in patients can cause to sleep disorders. Physical illnesses associated with pain can cause sleep disturbance. Therefore, the aim of this study was to evaluate sleep disturbance in patients hospitalized in the orthopedic ward of Shahid Beheshti.

    Materials & Methods:

    All traumatic and non trauma patients older than 18 years of age admitted to the orthopedic ward of Shahid Beheshti Hospital who had sleep disturbance were included in this
    cross-sectional study. Patients were divided into two groups. Data were collected by Pittsburgh standard questionnaire and environmental factors influencing sleep disturbance. Data were analyzed using SPSS software version 16. Chi-square, t-test and Mann-Whitney tests were used. Probability value less than 0.05 was considered significant.

    Results

    Of 200 patients, 187 patients (93.5%) with traumatized and 13 (6.5%) with non-traumatic events were admitted and hospitalized in the orthopedic ward. 118 patients (59.0%) received opium and 82 patients (41.1%) did not receive opium. Sleep quality in 80 patients (40%) was reported well in the orthopedic unit and sleep quality in 120 patients (60%) was reported poor. There was no significant correlation between the sleep quality in patients with trauma and non-traumatic hospitalized in the orthopedic ward (P = 0.14). In evaluating the sleep quality of patients using opium in the orthopedic section, it showed that 62 (77.5%) patients who used opium, had a good sleep quality, which was reported statistically significant (P < 0.001).

    Conclusions

    Generally, it can be concluded that the sleep quality of patients hospitalized in the orthopedic ward of Shahid Beheshti Hospital is not acceptable and factors such as the level of education and history of addiction in patients affect their sleep quality.

    Keywords: Sleep Quality, Patients, Hospitalization, Orthopedics, Trauma
  • Mirmohammadi S. M. M.Sc, Ramazani Saadat Abadi A. PhD, Asefnejad A. PhD, Abdollahi A. MD Pages 66-85

    Introduction & Objective:

    Due to corneal health problems with allograft corneal transplantation, which include a lack of highly quality of donated cornea as well as the rejection by the immune system over a period of five years, corneal reconstruction with the help of new technology is of great importance. In this study, different ratios of polycaprolactone with polyvinyl alcohol containing aloe vera extract were used to prepare an electrospinning scaffold with similar properties to the targeted tissue.

    Materials & Methods:

    Scanning electron microscopy (SEM) was used to determine the morphology of electrospun scaffolds. In order to determine the physical properties of electrospun scaffolds, their transparency, hy<font>drop</font>hilicity, water absorption and degradability were investigated. The mechanical properties of the scaffolding were also investigated. Fourier transform infrared (FTIR) was used to study the functional groups of scaffolds. To observe the biological properties, the prepared scaffolds were examined.

    Results

    The results of scanning electron microscopy showed that by addition of aloe vera extract, the diameter of the fibers in the polycaprolactone and polyvinyl alcohol scaffold decreased from 423 to 214 nm. The results of contact angle test, water absorption and degradability showed that with the addition of polyvinyl alcohol and aloe vera extract, the hy<font>drop</font>hilicity and degradability of electrospin scaffolds were increased. The results of light transmission test also showed that with adding the amount of polyvinyl alcohol and aloe vera extract, the light transmission rate of polycaprolactone scaffolding from 14.7% to 74.14% in polycaprolactone and polyvinyl alcohol scaffolds containing aloe vera extract increases. The results of mechanical tests showed that with the addition of polyvinyl alcohol and aloe vera, the Young's modulus of electrospun scaffolds increased compared to polycaprolactone scaffold.

    Conclusions

    The results showed that the addition of polyvinyl alcohol to polycaprolactone and aloe vera improved adhesion and cellular behavior.

    Keywords: Electrospinning, Aligned Fibers, Corneal Stroma, Polycaprolactone, Polyvinyl Alcohol, Aloe Vera Extract
  • Shafipour R. MD Pages 85-90

    Introduction & Objective:

    Osteoarthritis, as the most common disease of joints, is one of the more important causes of knee pain and the affected person may be candidate for Total knee Replacement Surgery if no response to conservative treatment is present.

    Materials & Methods:

    In this article some issues about Total Knee Arthroplasty, including indications, contraindications, techniques and possible complications, are explained.

    Results

    Nowadays Satisfaction Rate of this procedure is 80-100 percents in different centers and 15 years Survival rate is about 95 percents.

    Conclusions

    If total knee Replacement Surgery is done according to true indications and based on a correct technique it will solve the problem of most patients suffering a severe Knee Osteoarthitis and will help them to improve their quality of life.

    Keywords: Osteoarthritis, DJD, Knee Replacement, Arthroplasty, Knee Pain
  • Ghadipasha M. MD*, Ghadipasha P Pages 106-112

    Today, despite the efforts of the medical community and the advancement of technology, the number of complaints from the medical staff is increasing. There is an increase in complaints in other countries as well, so we decided to take an effective step in preventing medical malpractice by examining the common causes of complaints, ways to prevent malpractice and good defense in the field of surgery.
    Violation is divided into two categories: disciplinary violation; criminal violation. Discipline is in fact a shortcoming in treatment that does not lead to amputation and death. Discipline violations in the medical system. Penalties for disciplinary violations include verbal reprimands or reprimands for permanent deprivation of employment in the medical profession and affiliated throughout the country.
    A criminal offense is in fact an act or omission for which a punishment is prescribed by law. A medical malpractice that results in death is a criminal offense, and the penalty for medical malpractice is payment of a ransom, and in cases of death the patient can be imprisoned.
    Topics of medical malpractice in surgery counted from the forensic medical commission meetings include:post-abdominal infection infection, complications of obesity surgery, complications of cosmetic surgery on the face, chest and abdomen, failure to diagnose abdominal injuries following trauma, obstruction of the esophagus, incontinence treatment Recurrence of colorectal diseases, postoperative embolism, recurrent nerve damage during thyroid surgery. In the first 9 months of 1400, 8850 cases were examined in the commissions of the Forensic Medicine Organization of the country, which has increased by 11.8% compared to the same period of the previous year. Various disciplines were involved in complaints, of which 5375 were related to different disciplines of surgery, which is 37.6% of the total number of cases and has increased by 10% compared to last year, of which 36% committed negligence compared to last year. There is a 1% decrease. The number of general surgeons involved in the 1999 case was 9.6% of the total number of cases and has increased by 15% compared to the previous year. There are 1260 cases of dentistry, 1226 cases of nursing, 1083 cases of obstetrician and gynecologist, 906 cases of general practitioner, 757 cases of technical manager, 725 cases of
    orthopedics.
    One of the most important articles that can be Prevention of medical malpractice is helpful Article 158: Committing a behavior that is considered a crime under the law is not punishable in the following cases, and paragraph c states: Any type of surgery or legitimate medicine with the consent of a person or parents or guardians or representatives His legalization and observance of technical and scientific standards and government systems is not considered a crime. In urgent cases, obtaining consent is not necessary. As mentioned in this law, if the other three conditions are met, the punishment will not be considered for the person: a- The surgery is legitimate and has an indication 2- Obtaining consent 3- Observing technical and scientific standards . Of course, all three conditions must be met, and if any of these cases are not met, violations will occur and the medical staff will be punished.

    Keywords: Medical Malpractice, Prevention, Defense, Surgery