فهرست مطالب

نشریه هنر زبان
سال ششم شماره 4 (شهریور 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شهین وجدی زاخردی، شاهرخ محمدبیگی، زرین تاج واردی صفحات 7-22

    اسلوب معادله از تصاویر هنری است که می‌تواند دارای وجوه مختلف باشد. در آغاز، بینابین یا پایان تمثیل آورده‌شود و امر انتزاعی را به امور محسوس و یا بالعکس تشبیه نماید. اوج ظهور این آرایه در ادب فارسی قرن دهم، در سبک هندی دیده می‌شود اما جلوه‌های این هنر در ادبیات فارسی، از قدیمترین آثار تا کنون تجلی یافته است. پژوهش حاضر به شیوه کتابخانه‌ای، ضمن اشاره به پیشینه اسلوب معادله (ارسال مثل)، به بررسی مثنوی‌های سلطان ولد، ابتدانامه (مشهور به ولدنامه)، رباب نامه و انتهانامه پرداخته و با توجه به وجوه، جایگاه و ساختار اسلوب معادله در این مثنوی‌ها کیفیت بهره‌مندی از این آرایه را، نشان می‌دهد. نتایجی که از این پژوهش به دست آمده نشان می‌دهد که: 1- سلطان ولد در استفاده از این مظهر هنر بیشتر از اسلوب معادله دو وجهی بهره برده و امور ذهنی، انتزاعی و عقلی را به امور حسی تشبیه نموده است. 2- چه بسا پیش می‌آید که دو مصراع یک بیت، معادل بیت‌های پیشین قرار بگیرد و اسلوب معادله در بیش از یک بیت ارایه گردد. 3- گاهی پایه‌های اسلوب معادله، وهمی، تخیلی و یا افسانه‌ای است. 4- گاهی نیز اسلوب معادله در دو بیت به صورت موقوف‌المعانی به تصویر کشیده می‌شود. 5- در بسیاری از اسلوب معادله‌ها، یکی از پایه‌های معادله محذوف و در معنا و مفهوم بیت نهفته است.

    کلیدواژگان: سلطان ولد، اسلوب معادله، موقوف المعانی، پایه محذوف، وزن شعر
  • مبارک حنون صفحات 23-42

    این تحقیق به موضوع عربی «کلاسیک» و گویش‌های آن می‌پردازد، بر اساس این فرضیه که عربی رایج، صنعتی متاخر بر «زبان‌ها» و «لحن‌های» عرب است که بر اساس نیازهای معنوی، خردمندانه و با ظرافت پرورش یافته است. که مشخصا آن را به یک زبان بهینه و قطعی ارتقاء داده است، یعنی زبان الهام که به زبان وحی تبدیل می‌شود. این وضعیت بود که به زبان عربی داده شد و تصور اعراب از زبان‌شان را متافیزیکی کرد. از سوی دیگر، گذار از سطح زبانی طبیعی به سطح زبانی بالاتر مستلزم مداخله نسلی از دستور زبانان بود که نه تنها در گویش‌ها و زبان‌ کلاسیک، بلکه در زبان‌های سامی نیز تجربه داشته باشند تا ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد ساختار زبان را بنا کنند. علاوه بر این، رابطه کلاسیک با «زبان‌های» اعراب تایید می‌کند که «عربی» روش خاص خود را برای برانگیختن تنوع و تغییر دارد، و «زبان‌ها» در نقطه مقابل استاندارد قرار نمی‌گیرند، بلکه طرفین یک رابطه منسجم بین آنها می‌بافند که از تقسیم کار بین آنها محافظت و تقدیس می‌کند.

    کلیدواژگان: زبان، زبان ها، دوگانگی، کلاسیک، تنوع، دستور زبان، بیان، عربی میانه
  • سمیه المکی صفحات 43-66

    انشغلت عدید البحوث التولیدیه بسبر الفاعل الفارغ فی اللغه البشریه وتحدید مسوغاته. فافرز ذلک زخما وافرا من الدراسات التی اختلفت فی تعیین التشکل السماتی للضم الصغیر والتسویغ له فی النظام الحوسبی. سنعرض فی هذا البحث نتایج هذه الدراسات ونناقشها لنبین مدی تعقد الظاهره وتنوعها. وسنبین بالتبع ان مقیاس إسقاط الضم الصغیر (ردزی، 1986) فی صیاغته الاصلیه التی تستند اساسا إلی المطابقه الغنیه لا یستقیم لتفسیر اختلاف السلوک الصرفی-الترکیبی للضم الصغیر عبر الالسن خاصه فی إطار نظریه سماتیه ادنویه تری ان المطابقه تحمل سمات غیر موولیه. فی هذا الإطار النظری سنستدل علی ان العربیه تسقط الضم الصغیر وان اللواحق الفعلیه إنما هی واسمات مطابقه خلافا لما راج فی بعض الادبیات التولیدیه. ونعتبر الإعراب المسوغ الاساسی للفاعل الفارغ. ونفترض ان الضم الصغیر یدخل الاشتقاق غیر مخصص السمات ویستند فی التعیین السماتی إلی علاقه ربط هذا المضمر بموضع مصدر فی البنیه او بمفسر فی الخطاب، فتخصص سماته بفضل التقارن الإحالی بینه وبین مفسره، ویقیم الضم المخصص علی إثرها سمات المطابقه فی راس الزمان علی نحو لا یختلف عن تقییم المرکب الحدی للسمات نفسها.

    کلیدواژگان: ضم صغیر، سمات، تقییم، مطابقه، دمج، ربط، البرنامج الادنوی
  • وفاء مدوی، زینت سی بشیر صفحات 67-80

    سنتناول من خلال هذه الدراسه "ترجمه الرموز ذات الخصوصیات الثقافیه" (les Culturèmes) نظرا للاهمیه البالغه التی تکتسیها فی الدراسات الترجمیه الحدیثه خاصه الثقافیه منها، وذلک لکونها إحدی اهم المکونات اللغویه المعبره عن الواقع الثقافی والاجتماعی للبییه الاصلیه التی تجذرت فیها النصوص، کما سنتطرق إلی اثر ترجمه هذه الخصوصیات الثقافیه فی تحقیق التلاقح والتفاعل الثقافی بین الشعوب والحضارات. بالإضافه إلی تسلیط الضوء علی جمله الاستراتیجیات التی یتبناها المترجم بغیه نقل هذه الخصوصیات الثقافیه بکل ما تحمله من شحنات ومعلومات إلی بییه جدیده غیر تلک التی نشات فیها دون التسبب فی ضیاع دلالاتها او وظیفتها التواصلیه، وسنتطرق إلی هذه الاستراتیجیات من خلال دراسه تطبیقیه علی مجموعه من النماذج المستقاه من ترجمه لروایتی "زقاق المدق" و"بین القصرین" لنجیب محفوظ إلی اللغه الاسبانیه، متبعین فی ذلک المنهج التحلیلی الوصفی.

    کلیدواژگان: الرموز ذات الخصوصیات الثقافیه، التفاعل الثقافی، استراتیجیات الترجمه، الترجمه الثقافیه
  • سعید فاهم، ایمان مدانی صفحات 81-92

    یعد النشر العلمی احد الرکایز الاساس الذی تضطلع الجامعات علی تجسیده؛ إذ تعتمد علیه العملیه التعلیمیه، ولاسیما فی میدان التدریس، وکذا التواصل العلمی بین الباحثین. وان فعالیته وتاثیره، وحجم الاستفاده منه مرهون بجمله من الشروط والاسس نذکر منها: جوده البحث وارتباطه بقضایا التنمیه، وتنوع مخرجاته ونتایجه، وسبل إتاحته – المرییه– إذ لا فایده من العلم ما لم یتم نشره، وإتاحته لخدمه المجتمع. إذ یری المختصون ان وظیفه الجامعه لا تنحصر فی الوظیفه الاولی الا وهی: التعلیم؛ بل یجب ان ینصب جل اهتمامها علی الوظیفه الثانیه، وهی نشر نتایج البحث العلمی علی شکل مقالات وبحوث فی اوعیه علمیه متخصصه ومحکمه او کتب، ومصنفات علمیه صادره عن دور نشر عالمیه لها باع طویل فی النشر، والطباعه، والتوزیع، ومفهرسه ومدرجه فی قواعد بیانات معترف بها او اوراق علمیه بحثیه فی موتمرات علمیه إلی غیر ذلک من مخرجات البحث العلمی، وإذا نجحت الجامعات والموسسات الاکادیمیه فی الوظیفتین السالفتین الذکر– التعلیم والبحث- فهذا لا محاله انه سینعکس علی الوظیفه الثالثه، وهی التنمیه، وخدمه المجتمع. وهذا البحث یضطلع برصد بعض الجهود الموسسیه العلمیه لتقییم الدوریات العربیه؛ إذ استانسنا بثلاثه نماذج وهی: البوابه الجزایریه للمجلات العلمیه (ASJP) والمنهل ومعامل التاثیر العربی، وننهی البحث بجمله من النتایج والتوصیات.

    کلیدواژگان: جوده النشر، معامل التاثیر، تصنیف الجامعات، المنهل، البوابه الجزائریه للمجلات العلمیه ASJP
  • معافه سفیان صفحات 93-104

    دهه 20 در ایالات متحده آمریکا سال‌های تعیین‌کننده‌ای برای آمریکایی‌ها در تحولی بود که کشورشان تا پایان این دهه دستخوش آن می‌شد. در این مقاله، محقق به تعریف رویای آمریکایی و چگونگی پذیرش آن توسط فرانسیس اسکات فیتزجرالد در رمان گتسبی بزرگ می‌پردازد. محقق بیشتر شکست رویای آمریکایی را در این رمان که عمدتا در شخصیت اصلی داستان جی گتسبی به تصویر کشیده شده است، بررسی خواهد کرد. این شکست یکی از دلایل دیگری بود که در سقوط اقتصادی در سال 1929 به اوج خود رسید.

    کلیدواژگان: دهه بیست خروشان، ایالات متحده آمریکا، گتسبی بزرگ، سقوط اقتصادی، رویای آمریکایی
|
  • Shahin Vajdi Zakheradi, Shahrokh Mohammad Beigi, Zarrintaj Varedi Pages 7-22

    Gnomic verses are artistic images which can be various angles, may be used in the beginning, middle or the end of the allegory and can analogize abstract notions to sensible ones or vice versa. This research is a study performed via the ‘library-based’ approach and, while pointing to the background of gnomic verses, investigates the Triple Couplet Poetries of Sultan Walad’s, namely Ebteda Nameh, Rabab Nameh and Enteha Nameh, and with respect to the angles, position, and structure of gnomic verses, demonstrate the quality of how this literary adornment is made use of. Results of the study show that (1) in using this artistic symbol, Sultan Walad has more benefited from the double-sided type gnomic verse and analogizes subjective, abstract and mental notions to sensible types. (2) There are times that both hemistiches of a verse are equivalent in meaning to the previous verses and help present the gnomic verse through more than one single verse. (3) Sometimes the bases of the gnomic verse are fictitious, imaginary or legendary. (4) There are times that gnomic verses are depicted in two running inter-related verses. (5) In quite a number of the gnomic verses, one of the bases of the gnomic equative is pretermitted and hidden in the meaning and concept of the verse.

    Keywords: Sultan Walad, Gnomic Verses, Enjambment, Erasure, Metre
  • Mbarek Hanoun Pages 23-42

    The research deals with the subject of "Classical Arabic" and its dialects, based on the hypothesis that common Arabic is a later industry on the "languages" and "tones" of the Arabs, which were nurtured, wisely, and graced by the spiritual needs that characterized it and elevated it to become an optimal and definitive language, i.e. a language of inspiration that turns into a language of revelation. It was this situation given to the Arabic language that made the Arabs a metaphysical picture of their language. On the other hand, the transition from a natural linguistic level to a higher linguistic level required the intervention of a generation of grammarians who had experience not in dialects and classical, but in Semitic languages ​​as well, in order to establish the peculiarities and uniqueness of order. Moreover, the relationship of classical with the “languages” of the Arabs confirms that “Arabic” has its own way of evoking diversity and change, and that the “languages” do not stand at the opposite end of the Standard, but rather the two sides weave a cohesive relationship between them that protects and sanctifies the division of labor between them.

    Keywords: Tongue, Languages, Duality, Classical, Variety, Grammar, Articulation, Middle Arabic
  • Somayya El-Mekki Pages 43-66

    Many researchers working within the framework of Generative Grammar have investigated the null-subject phenomenon. Therefore, there are many approaches, which differ in the identification of the little pronoun (pro), and its licensing across human languages. This paper discusses these approaches and highlights the multifaceted nature of null subjects. More specifically, it shows that the original formulation of pro-drop parameter, which is based on rich agreement, does not adequately capture the behavior of pro across languages especially in a theory where Agreement features are uninterpretable. Within this theoretical framework, an attempt will be made to demonstrate that Arabic is a pro-drop type and that the verbal suffixes are agreement markers in contrast to what is common in some generative literature. The nominative case will also be considered as the basic licenser of the little pronoun, while the features identification process is specified through binding relation. Additionally, it is assumed that pro in Arabic is inserted into the derivation with non-specified ɸ-features. Therefore, it involves the presence of a topic in the structure or an antecedent in the discourse to identify its features. This specification of pro features facilitates the valuation of T features in the same way as the valuation process of T features in DP.

    Keywords: Pro, Features, Valuation, Agreement, Incorporation, Binding, Minimalist ProgramAbstract
  • Wafa Madoui, Zina Sibachir Pages 67-80

    In this article we will highlight the translation of "Culturemes", which is now a field of research of great importance in tarductology, especially cultural translation, as are one of the most important linguistic components expressing the socio-cultural reality of the indigenous environment in which the texts are rooted. We will also discuss the impact of the translation of these Culturemes on interculturality between peoples and civilisations. In addition to highlighting the strategies adopted by the translator in order to transfer them with all the cultural charge they convey to a new environment other than their original one, without causing the loss of their connotations or communicative function. We will approach these strategies through an applied study of a set of examples taken from Naguib Mahfouz's two novels " Midaq Alley " and " Palace Walk " and their translation into Spanish, following the analytical and descriptive method.

    Keywords: Culturemes, Interculturality, Translation Strategies, Cultural Translation
  • Said Fahem, Imene Madani Pages 81-92

    Scientific publishing is one of the cornerstones of the universities; and it is dependent on the educational process, especially in the field of teaching, as well as scientific communication between researchers. The quality of research and its relevance to development issues, the diversity of its outputs and results, and the ways of making it available, for that we think that there is no use of science unless it is published, and made available to serve the community. The most important aspect of the university's job is to publish the results of scientific research in the form of articles and research in scientific and specialized scientific instruments, books, and scientific works published by international publishing houses. It has a long tradition of publication, printing, distribution, cataloguing and inclusion in recognized databases or research papers in scientific conferences and other scientific research outputs. If universities and academic institutions succeed in the two functions mentioned above - education and research - this will inevitably reflect on the third job, namely the service of development and have a positive impact on the economy and social aspects. The competition between universities and scientific academic bodies to increase the status of publishing in solid and indexed journals has intensified in global platforms due to the adoption of the outputs of scientific research of all kinds of the most important standards in the International Classification of Universities, especially those publications whose quotation has increased. To explore the quality of such research, some scientific institutions have established a platforms, measurement tools, indicators and databases to evaluate these journals and verify their compliance with academic standards. This research is carried out by monitoring some of the scientific institutional efforts to evaluate the Arab periodicals. We have consulted three models: Algerian Scientific Journal platform (ASJP), Al-Manhal and the Arab impact factor, and we conclude the research with a number of conclusions and recommendations.

    Keywords: Quality of Publication, Impact Factor, Classification of Universities, Al-Manhal, Algerian Scientific Journal Platform ASJP
  • Sofiane Maafa Pages 93-104

    The roaring twenties in the United States of America were decisive years for Americans in the transformation their country was about to undergo by the end of the decade. In this article, the researcher will discuss the very definition of the American dream and how the latter was adopted by F. Scott Fitzgerald in his novel The Great Gatsby. The researcher will further explore the failure of the American dream in the novel, mainly depicted in the protagonist Jay Gatsby. This failure was one of other reasons which culminated in the Economic Crash in 1929. In the end, the researcher will discuss how the Economic Crash was a divine punishment to America.

    Keywords: Roaring Twenties, United States of America, The Great Gatsby, Economic Crash, American Dream